abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128981909
quote:
6s.gif Op maandag 15 juli 2013 20:37 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Vertel, waarom zijn die zo belangrijk, welke punten zijn dat en hoe zijn deze toepasbaar in deze situatie?

Spanning...
Ik zal het wel even quoten voor je.

quote:
Menig wielrenner zal even in de remmen knijpen bij deze uitspraak van de Rechtbank Alkmaar. De snelheden waarmee sommige (groepen) renners zich over de openbare weg voortbewegen en de soms onoverzichtelijke formaties (waaiers, uitgebuikte groepjes, rechte lijnen) waarin kort op elkaar wordt gereden nemen het nodige risico met zich mee. Hoewel dit vaak soepel en zonder ongelukken verloopt (dit is vaak het resultaat is van jarenlang samen fietsen) legt de rechter de verantwoordelijkheid bij de individuele wielrenner. Het niet in acht nemen van de nodige voorzichtigheid kan, zoals in dit geval, tot zeer ernstige ongevallen leiden en de wielrenner moet zich daarvan bewust zijn. Fietsen in een groep, ondanks al haar gebruiken, is geen reden om van deze individuele verantwoordelijkheid ontslagen te worden.

Een uitspraak als deze dient de (recreatieve) wielrenners niet af te schrikken, maar wel om stil te staan bij de risico’s voor de wielrenners zelf en hun medeweggebruikers.
  maandag 15 juli 2013 @ 20:41:29 #52
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128981977
Nee ik wil dat jij het mij uitlegt, immers jij stelt iets, nu mag jij ervan overtuigen; doe je eigen huiswerk dikkie
pi_128982076
Je zoekt het maar uit.
Succes met auto's koppen.

[ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2013 20:44:20 ]
pi_128983137
Het is spijtig dat veel mensen niet beseffen dat wierenners ook gewoon fietsers en voetgangers zijn, net als veel automobilisten, dat vrachtwagenchauffeurs ook voetgangers, fietsers en automobilisten zijn etc.
Het is niet het voertuig wat bepaalt hoe iemand deelneemt aan het verkeer, het is de persoon die het bepaalt. Met wielrenners is er niets mis. Er zitten mensen tussen die asociaal rijden (ik heb het ook ervaren), die nemen ook op andere manieren op een asociale manier deel aan het verkeer. En vice versa. De meeste wielrenners zijn gewoon op een normale manier bezig met hun sport. Automobilisten moeten er rekening mee houden dat niet iedereen zo traag fietst als dat zij zelf fietsen, wielrenners moeten defensief fietsen en racen op relatief veilige parcours.
Ik woon in een van de grotere steden van Nederland. Binnen de stad kan je echt niet racen, helaas. Er is echter op een paar km. afstand een weg die hier wel prima voor geschikt is en die uitkomt op een perifeer wegennetwerk. Wielrenners die een beetje sportief deelnemen aan het verkeer weten dit, kiezen voor zo'n traject en fietsen die eerste paar km. op een defensieve manier (kan best met een gem. snelh. van 25-30 km/uur zijn maar wel bij elk kruispunt pas oversteken als je zeker weet dat het veilig kan, snelheid flink matigen bij onoverzichtelijke bochten etc.).

Ik erger me trouwens veel meer aan bromfietsers en automobilisten dan aan wielrenners, terwijl ook ik meerdere keren in aanraking ben gekomen met amateurwielrenners die niet zo goed hebben begrepen wat de normen zijn, bijv. een wielrenner die agressief reageert t.o.v. mij als hardloper, een wielrenner die kwaad reageert dat je niet even naar de berm uitwijkt op het moment dat ze met 3 man naast elkaar inhaalt of een wielrenner die kwaad reageert dat je laat uitwijkt omdat je hun geschreeuw niet op goed waarneemt (tja, gebruik een bel tijdens een training!). Ik ben dus behoorlijk objectief. In mijn ervaring weten meer wielrenners wel hoe het hoort dan dat het niet weten maar ja, per 100 wielrenners zitten er natuurlijk wel een paar rotte appels tussen, net als bij alle andere groepen mensen. Veel mensen zien die rotte appels meer dan de mensen die zich wel goed gedragen.

Ook automobilisten moeten trouwens niet voorrang nemen en pas oversteken als ze gegarandeerd weten dat het veilig is. Voorrang hebben houdt niet in dat je direct moet oversteken. Ook automobilisten moeten onoverzichtelijke bochten met een gepaste snelheid nemen.
Een tip voor fietsers: fiets bij zo'n onoverzichtelijke bocht wat meer links zo dat de automobilist je daar niet kan inhalen zonder naar de andere weghelft uit te wijken. Wel niet te lang voor de bocht doen natuurlijk, als hij nog voorbij je kan (terug op zijn eigen weghelft) voordat hij de bocht aansnijdt is het prima, anders mag je best eventjes wat meer links fietsen om te voorkomen dat jij het slachtoffer wordt van dit onverantwoorde inhaalgedrag. De meeste automobilisten, zeker die automobilisten die zelf tig keren per week fietsen, begrijpen wat je doet en waarom, een enkele automobilist reageert agressief (toeteren) maar het is juist omwille van deze automobilisten dat je dat doet. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128983275
Ik vind het trouwens een uitstekende zaak dat in beginsel de automobilist aansprakelijk is bij de aanrijding van een kwetsbaardere verkeersdeelnemer. Laten we dat vooral zo houden. Al is het maar omdat de automobilist hierdoor defensiever rijdt. Dat is geen excuus voor de fietsers en voetgangers om niet op een anticiperende manier aan het verkeer deel te nemen. Zelf erger ik me bijvoorbeeld ook aan het feit dat binnen de stad veel voetgangers oversteken als kippen zonder kop.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128983520
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 19:11 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja het waren ook 3 wielrenners. :)
Hij vroeg hoe breed het fietspad was..
pi_128983600
Ik ga niet het hele bericht quoten maar ik kan me volledig vinden in de strekking van Bram_van_loon. Echter, we moeten wel vaststellen dat nagenoeg alle ongelukken met wielrenners worden veroorzaakt door de wielertoerist en niet door de amateur (er is een wezenlijk verschil tussen beide). De wielertoerist rijdt niet defensief en doet waar ie zin in heeft. Die houdt zich niet aan de ongeschreven gedragsregels. Zouden ze dit wel doen dan zou dat al echt een hele hoop schelen.
pi_128983831
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 19:13 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Hoe breed is dat dan, en waarom is dat TE breed?

Uit mijn hoofd rijd ik met 72cm
eerlijk gezegd weet ik niet hoe breed n 'moederstuur' is,
maar ik kan je wel uitleggen waarom 72cm TE breed is:
mn eigen stuur [Batavus old dutch] is al 50 cm breed, en is meestal het breedste gedeelte van mijn fiets, ik moet al oppassen om geen autospiegels te raken als ik langs de voor rood wachtende auto's probeer te rijden naar de wachtplek voor fietsers.
Heb je dat zelf niet gemerkt?
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_128983932
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:19 schreef larry91 het volgende:
Ik ga niet het hele bericht quoten maar ik kan me volledig vinden in de strekking van Bram_van_loon. Echter, we moeten wel vaststellen dat nagenoeg alle ongelukken met wielrenners worden veroorzaakt door de wielertoerist en niet door de amateur (er is een wezenlijk verschil tussen beide). De wielertoerist rijdt niet defensief en doet waar ie zin in heeft. Die houdt zich niet aan de ongeschreven gedragsregels. Zouden ze dit wel doen dan zou dat al echt een hele hoop schelen.
Zeker weten.
pi_128984193
Het is komkommertijd, dus feiten over het toenemend aantal fietsongelukken - feiten die eigenlijk al een tijdje bekend zijn - staan nu ineens op pagina 101 van Teletekst:

quote:
Verkeersslachtoffers vaak fietsers
Het aantal doden en gewonden door ongelukken op de fiets neemt toe. Vooral het aantal slachtoffers tussen de 60 en 80 jaar stijgt, blijkt uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV.

Veel ongelukken gebeuren op fietspaden. Deskundigen wijzen erop dat de snelheid op de fietspaden gemiddeld flink is toegenomen. Dat komt door het toenemend aantal racefietsers en door de enorme populariteit van de elektrische fiets, waarmee makkelijk meer dan 20 kilometer per uur kan worden gereden.

De SWOV had anderhalf jaar geleden al de noodklok geluid over het stijgend aantal verkeersslachtoffers onder fietsers. Mede naar aanleiding daarvan werd toen de Nationale Onderzoeksagenda Fietsveiligheid opgericht. Voor zover bekend heeft dat initiatief nog niet tot veel verbetering van de veiligheid geleid.

Afgelopen weekeinde kwamen twee fietsers om het leven. Een oudere vrouw werd op haar fiets door een man op een racefiets aangereden en overleefde dat niet. En een 17-jarige jongen kwam om het leven toen hij met zijn racefiets tegen een auto botste.
Bron: http://nos.nl/artikel/529(...)s-vaak-fietsers.html

Het vetgedrukte sluit precies aan bij hetgeen ik in deel 1 van dit topic al aanstipte.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2013 21:32:25 ]
  maandag 15 juli 2013 @ 21:45:46 #61
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128984755
quote:
2s.gif Op maandag 15 juli 2013 20:43 schreef sig000 het volgende:
Je zoekt het maar uit.
Succes met auto's koppen.
Ik koop geen autos, stem namelijk geen vvd
  maandag 15 juli 2013 @ 21:46:18 #62
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128984783
quote:
14s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:32 schreef Elfletterig het volgende:
Het is komkommertijd, dus feiten over het toenemend aantal fietsongelukken - feiten die eigenlijk al een tijdje bekend zijn - staan nu ineens op pagina 101 van Teletekst:

[..]

Bron: http://nos.nl/artikel/529(...)s-vaak-fietsers.html

Het vetgedrukte sluit precies aan bij hetgeen ik in deel 1 van dit topic al aanstipte.
Nee dat doet het niet :')
  maandag 15 juli 2013 @ 21:47:40 #63
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128984834
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:24 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

eerlijk gezegd weet ik niet hoe breed n 'moederstuur' is,
maar ik kan je wel uitleggen waarom 72cm TE breed is:
mn eigen stuur [Batavus old dutch] is al 50 cm breed, en is meestal het breedste gedeelte van mijn fiets, ik moet al oppassen om geen autospiegels te raken als ik langs de voor rood wachtende auto's probeer te rijden naar de wachtplek voor fietsers.
Heb je dat zelf niet gemerkt?
Dus omdat JIJ iets niet kan, moet IK een kleiner stuur kopen :?

durf zelfs te stellen dat ik op mijn dhfiets sneller tussen die auto kan rijden dan jij op je omafiets :D
pi_128984892
Hahaha! met gekanteld stuur zeker!
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_128984980
Overigens adviseer ik je alleen maar n kleiner stuur te kopen hoor, voor je eigen bestwil,
nouja, tenzij we mekaar ooit nog es willen passeren op zo'n gevaarlijk smal fietspad natuurlijk....
uiteindelijk lukt altijd alles
  maandag 15 juli 2013 @ 21:51:49 #66
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128985016
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:26 schreef macca728 het volgende:

[..]

Zeker weten.
Heb je hier ook een bron voor of blijf je gewoon doorlullen?
  maandag 15 juli 2013 @ 21:51:59 #67
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128985023
pi_128985064
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:46 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Nee dat doet het niet :')
Ik zou zelf niet weten wat ik zoal schrijf.... :')

Mijn post uit deel 1:

quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 19:55 schreef Elfletterig het volgende:
Wielrenners razen met hoge snelheid over "wegen" (cq. fietspaden) die zijn bedoeld voor "voertuigen" met veel lagere snelheden. Het wordt, los van wielrenners, sowieso een steeds groter probleem, omdat ook de elektrische fiets enorm in opkomst is. Andere weggebruikers zijn niet bedacht op de veel hogere snelheid van deze fietsen ten opzichte van normale fietsers.
Het vet gemaakte fragment uit het NOS-bericht:
quote:
Veel ongelukken gebeuren op fietspaden. Deskundigen wijzen erop dat de snelheid op de fietspaden gemiddeld flink is toegenomen. Dat komt door het toenemend aantal racefietsers en door de enorme populariteit van de elektrische fiets, waarmee makkelijk meer dan 20 kilometer per uur kan worden gereden.
Dat klopt dus één op één.

Fietspaden: check
Hogere snelheden: check
Wielrenners/racefietsers: check
Opmars elektrische fiets: check

Nu jij weer.
  maandag 15 juli 2013 @ 21:54:26 #69
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128985127
quote:
15s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik zou zelf niet weten wat ik zoal schrijf.... :')

Mijn post uit deel 1:

[..]

Het vet gemaakte fragment uit het NOS-bericht:

[..]

Dat klopt dus één op één.

Fietspaden: check
Hogere snelheden: check
Wielrenners/racefietsers: check
Opmars elektrische fiets: check

Nu jij weer.
Bron voor de steiging wielrenners
Bron van gem snelheid toen en nu?

Keer op keer mis ik bronnen.. gewoon loze kreten mh
pi_128985161
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:51 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Heb je hier ook een bron voor of blijf je gewoon doorlullen?
Net als jij.
  maandag 15 juli 2013 @ 21:56:13 #71
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128985206
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:55 schreef macca728 het volgende:

[..]

Net als jij.
Waar wil je een bron voor, ik heb namelijk wel kennis van zaken, u vraagt wij draaien. ga jij dan ook gewoon weg met je onderbuik?
pi_128985214
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:54 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Bron voor de steiging wielrenners
Bron van gem snelheid toen en nu?

Keer op keer mis ik bronnen.. gewoon loze kreten mh
Je komt met gedateerde grafiekjes uit 2005 en gaat dan kersverse gegevens van het SWOV in twijfel trekken? Ben je aan het trollen ofzo? :{
pi_128985257
quote:
15s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:56 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Je komt met gedateerde grafiekjes uit 2005 en gaat dan kersverse gegevens van het SWOV in twijfel trekken? Ben je aan het trollen ofzo? :{
Al 2 topics lang. Lees maar na.
  maandag 15 juli 2013 @ 21:58:10 #74
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128985322
quote:
15s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:56 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Je komt met gedateerde grafiekjes uit 2005 en gaat dan kersverse gegevens van het SWOV in twijfel trekken? Ben je aan het trollen ofzo? :{
Nee.

Jij wel.

Waar gaf ik een bron voor? het wel een losstaande post, waar geef jij een bron van? nergens.

Ga fietsen pvvtokkie
pi_128985380
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 21:56 schreef Life2.0 het volgende:

ik heb namelijk wel kennis van zaken,
Lezen is toch wat lastig voor je dan heb je aan die kennis ook weinig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')