Ik spreek niet graag van schuld aangezien er waarschijnlijk geen sprake was van opzet, ik spreek liever van causaliteit en hoe het voorkomen had kunnen worden. Daarmee maak je dit ongeluk niet ongedaan maar we kunnen er wel met zijn allen van leren en zodoende het aantal toekomstige slachtoffers wat beperken.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:05 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Of uberhaupt het idee dat er één schuld had..
Ik had me nog niet gemengd in de voorrangsdiscussie wegens een gebrek aan foto's.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:07 schreef SuicideErrorist het volgende:
Nou, de discussie ging er een aantal pagina's geleden over en ik ken de kruising dus vandaar dat ik het post. En het maakt het ongeluk niet minder tragisch maar ik vind dat het wel degelijk uitmaakt wie er voorrang had als er notabene op een forum over een ongeluk gesproken wordt.
Men rijdt elkaar immers niet voor de lol dood, ook al had het voorkomen kunnen worden, zo is het nou eenmaal..quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik spreek niet graag van schuld aangezien er waarschijnlijk geen sprake was van opzet, ik spreek liever van causaliteit en hoe het voorkomen had kunnen worden. Daarmee maak je dit ongeluk niet ongedaan maar we kunnen er wel met zijn allen van leren en zodoende het aantal toekomstige slachtoffers wat beperken.
Het is niet een kruispunt dat meteen in één oogopslag te overzien is maar als je stopt (zoals iedere fietser zou moeten bij dat kruispunt) en even een aantal sec de tijd neemt om goed links en rechts te kijken dan kun je bijna niet de fout ingaan.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik had me nog niet gemengd in de voorrangsdiscussie wegens een gebrek aan foto's.
Aangezien jij dat kruispunt kent. Is het kruispunt zo overzichtelijk als dat op de foto lijkt?
Zo ja, heeft die automobilist dan niet te veel zijn voorrang genomen in plaats van voldoende af te rermmen voor het geval dat...
Je moet daar toch zo veel mogelijk van uit gaan.
Ook elke automotibilist moet daar dan even stoppen! Als deze automobilist dat had gedaan dan zou die aanrijding daar niet hebben plaatsgevonden. Een mooie les voor de mensen die wel nog leven.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:15 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Het is niet een kruispunt dat meteen in één oogopslag te overzien is maar als je stopt (zoals iedere fietser zou moeten bij dat kruispunt) en even een aantal sec de tijd neemt om goed links en rechts te kijken dan kun je bijna niet de fout ingaan.
Niet als je daar van Duizel richting Vessem rijdt, wat het geval moet zijn geweest als ik zo de foto's bekijk.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook elke automotibilist moet daar even stoppen!
quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook elke automotibilist moet daar dan even stoppen! Als deze automobilist dat had gedaan dan zou die aanrijding daar niet hebben plaatsgevonden. Een mooie les voor de mensen die wel nog leven.
Zelf steek ik als fietser niet over zonder te weten of dat het veilig kan, dat moet een automobilist ook doen.
Hoezo? Omdat je op een voorrangsweg rijdt? Geen goede reden, tenzij je in een rij auto's zit en juist gevaar veroorzaakt door af te remmen. Maar ja, welke fietser steekt zo maar even over bij zo'n druk bereden weg. Als je daar in je uppie rijdt dan moet je minstens flink vertragen. Je mag er in het verkeer nooit van uitgaan dat je voorrang krijgt. Het zou fijn zijn als het zel zou kunnen maar zo is het helaas niet.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:20 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Niet als je daar van Duizel richting Vessem rijdt, wat het geval moet zijn geweest als ik zo de foto's bekijk.
Opzich zou iedere auto van 'boven' moeten stoppen voor fietsers van rechts, dat doen ze 100% zeker wete niet, volgens mij kun je in een middagje dat hele kruigpunt een stuk veiliger maken door wat gras weg te halenquote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoezo? Omdat je op een voorrangsweg rijdt? Geen goede reden, tenzij je in een rij auto's zit en juist gevaar veroorzaakt door af te remmen. Maar ja, welke fietser steekt zo maar even over bij zo'n druk bereden weg. Als je daar in je uppie rijdt dan moet je minstens flink vertragen.
Ik rem daar ook altijd wel een beetje af maar in principe zat de bestuurder niet fout door niet af te remmen. Ik ben het verder wel eens met je redenering hoor, daar niet vanquote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoezo? Omdat je op een voorrangsweg rijdt? Geen goede reden, tenzij je in een rij auto's zit en juist gevaar veroorzaakt door af te remmen. Maar ja, welke fietser steekt zo maar even over bij zo'n druk bereden weg. Als je daar in je uppie rijdt dan moet je minstens flink vertragen.
Bij mij in de buurt is er een nieuwe rotonde waar je al snel met 30 km/uur op fietst aangezien vlak daarvoor je bergaf fietst (na een viaduct). Zelfs als ik niet trap fiets ik heel wat sneller dan 20 km/uur. Daar staan haaietanden langs de rotonde, fietsers hebben daar dus voorrang op heel de rotonde. Helaas blijken veel automobilisten zich hier niet aan te houden of zelfs het fietspad te blokkeren. Ik vind het elke keer als fietser weer irritant dat ik daar moet afremmen naar 15 km/uur of iets dergelijks omdat je nooit weet of dat je met een automobilist of een asomobilist te maken hebt.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:23 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Opzich zou iedere auto van 'boven' moeten stoppen voor fietsers van rechts, dat doen ze 100% zeker wete niet, volgens mij kun je in een middagje dat hele kruigpunt een stuk veiliger maken door wat gras weg te halen
De rest van de users weer niet: fietser moet in alle gevallen remmen/opletten maar in de auto, dat ton zware stalen object waar je een rijvaardigheidsopleiding voor hebt gehad (dus in staat zijn en de plicht hebben goed en veilig te rijden) mag gewoon met 80 het kruispunt over?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:25 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Ik rem daar ook altijd wel een beetje af maar in principe zat de bestuurder niet fout door niet af te remmen. Ik ben het verder wel eens met je redenering hoor, daar niet van
quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vind het eerlijk gezegd totaal niet interessant wie er voorrang had als iemand overlijdt t.g.v. een verkeersongeluk.
Op basis van de foto heb ik de indruk dat zo'n aanrijding prima te voorkomen is voor de automobilist die defensief/anticiperend rijdt en die niet automatisch zijn voorrang neemt.[ afbeelding ]
oh breek mij de bek niet open, hier hebben na 2 rotondes maar 'fietsvrij' gemaakt zodat er stelmatig te hard gereden werd en met 'regelmaat' iemand dood werd gereden, zelfs door bussenquote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bij mij in de buurt is er een nieuwe rotonde waar je al snel met 30 km/uur op fietst aangezien vlak daarvoor je bergaf fietst (na een viaduct). Zelfs als ik niet trap fiets ik heel wat sneller dan 20 km/uur. Daar staan haaietanden langs de rotonde, fietsers hebben daar dus voorrang op heel de rotonde. Helaas blijken veel automobilisten zich hier niet aan te houden of zelfs het fietspad te blokkeren. Ik vind het elke keer als fietser weer irritant dat ik daar moet afremmen naar 15 km/uur of iets dergelijks omdat je nooit weet of dat je met een automobilist of een asomobilist te maken hebt.
Hoe dan ook, daar gaat in de toekomst nog iemand verongelukken gezien de situatie. Daar kan je vergif op innemen. Ze hebben er daar ook nog eens voor gezorgd dat je als fietser 2 keer extra moet oversteken omdat je links moet fietsen terwijl je in de oude situatie rechts kon fietsen. Een verkeersingreep die het verkeer onveiliger maakt.
Als fietser heb je geen kreukelzone, dus waarom zou je dan in hemelsnaam maar vertrouwen op de rest van Nederland om jou een beetje te ontzien tijdens je dollemansrit op je fietsje?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:28 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
De rest van de users weer niet: fietser moet in alle gevallen remmen/opletten maar in de auto, dat ton zware stalen object waar je een rijvaardigheidsopleiding voor hebt gehad (dus in staat zijn en de plicht hebben goed en veilig te rijden) mag gewoon met 80 het kruispunt over?
Ik zal als motorrijden NOOIT een kruizing oversteken, zelfs met groen, zonder 100% te zijn dat het overige verkeer stilstaat/mij niet aan kan rijden, vorige zomer op kruispunt hiernaast oudere in personenauto zichzelf kapot gereden tegen een vrachtwagen, groen is niet automagisch veilig
Omdat 5km/u zo saai isquote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als fietser heb je geen kreukelzone, dus waarom zou je dan in hemelsnaam maar vertrouwen op de rest van Nederland om jou een beetje te ontzien tijdens je dollemansrit op je fietsje?
Het is een provinciale weg en de bestuurders op die weg hebben voorrang op zowel verkeer van links als rechts (normale landwegen van Hoogeloon richting Knegsel) dus een automobilist is niet verplicht om daar te stoppen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:28 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
De rest van de users weer niet: fietser moet in alle gevallen remmen/opletten maar in de auto, dat ton zware stalen object waar je een rijvaardigheidsopleiding voor hebt gehad (dus in staat zijn en de plicht hebben goed en veilig te rijden) mag gewoon met 80 het kruispunt over?
Ik zal als motorrijden NOOIT een kruizing oversteken, zelfs met groen, zonder 100% te zijn dat het overige verkeer stilstaat/mij niet aan kan rijden, vorige zomer op kruispunt hiernaast oudere in personenauto zichzelf kapot gereden tegen een vrachtwagen, groen is niet automagisch veilig
De wet zegt dat je op de hoogte moet zijn van de verkeersregels. Bij elk kruispunt of weggetje vol op je rem gaan staan als automobilist zijnde 'omdat er misschien iets aan zou kunnen komen einz1!' is wat mij betreft reden om per direct het rijbewijs in te vorderen voor een artikeltje 5.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:31 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
de wet zegt dat je voorrang neemt of moet krijgen?
Dat dus. Ken je verkeersregels, en nee, daar op je rem gaan staan getuigt van een idioterie van ongekende proportie.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:32 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Het is een provinciale weg en de bestuurders op die weg hebben voorrang op zowel verkeer van links als rechts (normale landwegen van Hoogeloon richting Knegsel) dus een automobilist is niet verplicht om daar te stoppen.
Het fietspad linksonder is een gelijkwaardige kruizing, is dat altijd al zo geweest, jij bent er bekend mee daar?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:32 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Het is een provinciale weg en de bestuurders op die weg hebben voorrang op zowel verkeer van links als rechts (normale landwegen van Hoogeloon richting Knegsel) dus een automobilist is niet verplicht om daar te stoppen.
En DUS geen voorrang mag nemen, maar het moet ontvangen, dat is de volgorde, niet andersom.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De wet zegt dat je op de hoogte moet zijn van de verkeersregels. Bij elk kruispunt of weggetje vol op je rem gaan staan als automobilist zijnde 'omdat er misschien iets aan zou kunnen komen einz1!' is wat mij betreft reden om per direct het rijbewijs in te vorderen voor een artikeltje 5.
Voor zo lang ik me kan herinneren heeft het verkeer op de provinciale weg altijd voorrang gehad op zowel fietsers als automobilisten die van beide richtingen komen (Hoogeloon - Knegsel) en staan daar Stop-borden dus is in feite iedereen die op de normale landweg rijdt wettelijk verplicht om te stoppen. En ik zeg niet dat dit betekent dat iedereen daar maar als een matte overheen moet scheuren omdat ze voorrang hebben maar wettelijk gezien zit de bestuurder in zo'n situatie niet fout.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:34 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Het fietspad linksonder is een gelijkwaardige kruizing, is dat altijd al zo geweest, jij bent er bekend mee daar?
maar het fietspad links heeft geen haaientanden en ik zie aan de linkerkant niets van voorrangsborden (rechts weer wel) dus het zou mij niets verbazen dat er evt onduidelijkheid bestaat maar ik weet niet of er verder borden staanquote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:38 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Voor zo lang ik me kan herinneren heeft het verkeer op de provinciale weg altijd voorrang gehad op zowel fietsers als automobilisten die van beide richtingen komen (Hoogeloon - Knegsel) en staan daar Stop-borden dus is in feite iedereen die op de normale landweg rijdt wettelijk verplicht om te stoppen. En ik zeg niet dat dit betekent dat iedereen daar maar als een matte overheen moet scheuren omdat ze voorrang hebben maar wettelijk gezien zit de bestuurder in zo'n situatie niet fout.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |