abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129038260
Wat een verschil in mentaliteit met een paar jaar geleden zeg, toen was je gek als je je niet maximaal in de schulden stak. Hebben mensen toch wat geleerd van de crisis.
  woensdag 17 juli 2013 @ 12:08:21 #252
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_129039014
Als ik sommige leeftijden hier voorbij zie komen dan zijn die al begonnen met sparen ruim voor de crisis hoor. Als je verstandig bent heb je daar geen crisis voor nodig om in te zien dat geld achter de hand hebben altijd een goed idee is.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 17 juli 2013 @ 12:14:59 #253
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_129039310
Qua spaargeld hanteer ik overigens als ondergrens dat ik er minimaal 'n jaar van zou moeten kunnen leven, en dat zonder op een houtje te hoeven bijten (vaste lasten auto, af en toe een vakantietrip, en niet extreem beknibbelen op boodschappen enzo)
  woensdag 17 juli 2013 @ 12:21:38 #254
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_129039543
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 11:44 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Wat een verschil in mentaliteit met een paar jaar geleden zeg, toen was je gek als je je niet maximaal in de schulden stak. Hebben mensen toch wat geleerd van de crisis.
Het is een mentaliteit die ik van huis uit heb meegekregen. Mijn moeder zegt altijd: Je moet het NU verdienen. Je hebt geen lasten dus sneller sparen dan nu zal niet snel meer gebeuren. Doe dat dan ook.

Ik ga evengoed 1/2 keer per jaar op vakantie (dit jaar wintersport en 3 weken Brazilie) en ben bijna elk weekend wel op een festival/kroeg te vinden. Maar ik heb bijna geen vaste lasten. Verzekering 120 euro en 50 euro aan contributies. Dan kan je redelijk gemakkelijk 10k per jaar sparen.

En je leert met geld omgaan, om niet alles over de balk te gooien.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_129043131
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 12:21 schreef satecl het volgende:

En je leert met geld omgaan, om niet alles over de balk te gooien.
Met alle respect, maar thuis blijven wonen draagt nou niet bepaald bij aan het kunnen omgaan met geld.
  woensdag 17 juli 2013 @ 14:10:15 #256
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_129043306
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:04 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Met alle respect, maar thuis blijven wonen draagt nou niet bepaald bij aan het kunnen omgaan met geld.
Elke maand een vast bedrag verplicht naar je spaarrekening overstorten zodat je evengoed 'rond moet komen' met je betaalrekening is een manier om 'leren met geld omgaan'. Dan heb ik het van een leeftijd van 16 tot 25 jaar.

Ik ken genoeg van mijn vrienden die minimaal ¤ 1.700,- netto in de maand verdienen en elke dag/week gaan uiteten en de leukste dingen doen met mooie kleding van de duurste merken en een mooie auto hebben.

Prima, maar die komen (in mijn ogen) hunzelf nog wel tegen als ze straks +/- 1.200,- vaste lasten hebben.
pi_129043557
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:10 schreef satecl het volgende:

[..]

Elke maand een vast bedrag verplicht naar je spaarrekening overstorten zodat je evengoed 'rond moet komen' met je betaalrekening is een manier om 'leren met geld omgaan'. Dan heb ik het van een leeftijd van 16 tot 25 jaar.

Ik ken genoeg van mijn vrienden die minimaal ¤ 1.700,- netto in de maand verdienen en elke dag/week gaan uiteten en de leukste dingen doen met mooie kleding van de duurste merken en een mooie auto hebben.

Prima, maar die komen (in mijn ogen) hunzelf nog wel tegen als ze straks +/- 1.200,- vaste lasten hebben.
Ik begrijp dat je je geld in de gaten kunt houden, maar ik zie niet in hoe dat gelinkt is aan het thuis blijven wonen.

Verder vind ik het alleen maar goed dat je zo spaart, daar niet van ^O^
  woensdag 17 juli 2013 @ 14:33:57 #258
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_129044137
quote:
7s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:17 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik begrijp dat je je geld in de gaten kunt houden, maar ik zie niet in hoe dat gelinkt is aan het thuis blijven wonen.

Verder vind ik het alleen maar goed dat je zo spaart, daar niet van ^O^
Het 'geld verplicht opzij leggen' en 'tot mijn 27e thuis blijven wonen' moet je ook los van elkaar zien. Maar ik snap de verwarring :)

Ik snap overigens ook totaal niet waarom je al vóór je 25e het huis uitgaat(financieel gezien). Maar dat is dan weer een heel andere discussie.
pi_129044161
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 09:45 schreef koentje123 het volgende:

[..]

Je hebt veel minder dan 1,5 miljoen nodig. Je beleggingsinkomsten moeten je uitgaven dekken en daarnaast nog groeien met inflatie. Als je momenteel 20000 euro per jaar uitgeeft, dan heb je dus voldoende aan 500 000 euro (ervanuit gaan dat je een opbrengst hebt van 5% na inflatie, wat gemakkelijk haalbaar is - volgens iemand in dit topic doet vastgoed zelfs beter)
Daartegen nemen je uitgaven ook nog af als je ouder wordt, omdat
i) je geen hypotheek hoeft te betalen
ii) je kinderen uit het huis gaan
iii) je efficienter met geld leert omgaan

Het geen wat je moet onthouden is dat hetgeen je nodig hebt om financieel onafhankelijk te zijn, vooral afhangt van je uitgaven. Een koppel dat 60000 euro per jaar uitgeeft, heeft inderdaad anderhalf miljoen nodig, iemand die slechts 10000 euro per jaar uitgeeft, heeft voldoende aan 250000 euro (en 10000 euro is meer dan voldoende als je huis afbetaald is).
Juist, jij snapt het. Geld geeft vrijheid.
Mijn maandelijkse lasten zijn na afbetaling van mijn huis, 500 euro. Vaak heb ik een student inwonen in een vrije kamer omdat ik dat gezellig vind. Dat levert 375 op. Dus, ik heb maar 125 in de maand nodig om heerlijk te leven. Met een modaal salaris had ik in een jaar zo 20K bijeen gespaard. Daarna baas de middelvinger en lekker genieten van het leven! :) Als je even geld nodig hebt dan zoek je een baantje ergens voor 2 dagen. Wat je binnenkrijgt is voor 3/4 te sparen. Als je door de crisis een jaar geen baantje hebt en wat spaargeld hebt liggen.. boeien!
Dat geeft rust, lef, mogelijkheden. Dit noem ik zo goed als financieel onafhankelijk. :)
  Official ESF Kreviewer woensdag 17 juli 2013 @ 14:43:38 #260
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_129044469
quote:

[..]

Je hebt veel minder dan 1,5 miljoen nodig. Je beleggingsinkomsten moeten je uitgaven dekken en daarnaast nog groeien met inflatie. Als je momenteel 20000 euro per jaar uitgeeft, dan heb je dus voldoende aan 500 000 euro (ervanuit gaan dat je een opbrengst hebt van 5% na inflatie, wat gemakkelijk haalbaar is - volgens iemand in dit topic doet vastgoed zelfs beter)

Het geen wat je moet onthouden is dat hetgeen je nodig hebt om financieel onafhankelijk te zijn, vooral afhangt van je uitgaven. Een koppel dat 60000 euro per jaar uitgeeft, heeft inderdaad anderhalf miljoen nodig, iemand die slechts 10000 euro per jaar uitgeeft, heeft voldoende aan 250000 euro (en 10000 euro is meer dan voldoende als je huis afbetaald is).
Precies. Dat gelul over miljoenen altijd. Als ik 1 miljoen win, dan betaal ik mijn huis af (2 ton) en geef ik een ton uit aan leuke dingen. Dan hou ik 7 ton over. Daar kan ik met 0% rente 23 jaar van leven (2500 netto in de maand, zonder hypotheeklasten), als ik geen enkele andere vorm van inkomsten zou hebben.
Als dat geen luxe leven is, dan weet ik het ook niet meer.

(en ja, je hebt meer nodig als je niet wil interen op je geld, maar je kunt het toch niet meenemen in je graf)
  woensdag 17 juli 2013 @ 14:50:25 #261
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_129044743
Jullie willen allemaal geen kinderen, zo te lezen?
  woensdag 17 juli 2013 @ 14:51:30 #262
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_129044778
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:50 schreef satecl het volgende:
Jullie willen allemaal geen kinderen, zo te lezen?
Ik kan je uit eigen ervaring meedelen dat dàt inderdaad de grootste besparing ooit oplevert. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  woensdag 17 juli 2013 @ 14:55:50 #263
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_129044964
500 euro ofzo denk ik.

Samenwonen, break up, nieuwe woning + inrichting hakt er aardig in.

Nu weer langzaam sparen.

leeftijd 26
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_129044990
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:43 schreef Kreator het volgende:

[..]

Precies. Dat gelul over miljoenen altijd. Als ik 1 miljoen win, dan betaal ik mijn huis af (2 ton) en geef ik een ton uit aan leuke dingen. Dan hou ik 7 ton over. Daar kan ik met 0% rente 23 jaar van leven (2500 netto in de maand, zonder hypotheeklasten), als ik geen enkele andere vorm van inkomsten zou hebben.
Als dat geen luxe leven is, dan weet ik het ook niet meer.

(en ja, je hebt meer nodig als je niet wil interen op je geld, maar je kunt het toch niet meenemen in je graf)
Enige denkfout die je hier maakt is dat je de inflatie buiten beschouwing laat. Over 20 jaar koop je voor je 2500 euro een stuk minder dan je nu doet.

Maar goed, je rekent ook geen rente dus met wat mazzel compenseren die twee elkaar :)

On topic: mijn spaargeld is op dit moment nihil. Je baan opzeggen om voor jezelf te beginnen, een scheiding, de hypotheek in je eentje gaan betalen en vervolgens een huis verkopen dat je medio 2007 hebt gekocht hakken best hard in op reserves helaas
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
  woensdag 17 juli 2013 @ 14:56:54 #265
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_129045005
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:51 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Ik kan je uit eigen ervaring meedelen dat dàt inderdaad de grootste besparing ooit oplevert. ;)
Haha ja dat begrijp ik. Ik probeer ook echt een plan voor mezelf op te maken. Hoe komt mijn leven er financieel uit te zien? Natuurlijk wil ik al heel vroeg geen hypotheek meer, zodat mij lasten laag zijn en kan doen wat ik wil.

Alleen..... Ik weet voor 90% dat er een moment gaat komen dat er kinderen in het spel komen. Dan kan ik al mijn financiele dromen vergeten ;)
  Official ESF Kreviewer woensdag 17 juli 2013 @ 14:58:43 #266
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_129045074
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:56 schreef Clicks_nl het volgende:

[..]

Enige denkfout die je hier maakt is dat je de inflatie buiten beschouwing laat. Over 20 jaar koop je voor je 2500 euro een stuk minder dan je nu doet.

Maar goed, je rekent ook geen rente dus met wat mazzel compenseren die twee elkaar :)
Geen rente gerekend idd. 0,0 inkomsten gerekend. En dan zit er nog waarde in het huis na die tijd.
Nu is 2500 euro netto trouwens nog wel bovengemiddeld voor een 1 persoonshuishouden (en zonder hypotheek dus), dus de kans dat je daar over 23 jaar nog van kunt leven is wel aanwezig.
  woensdag 17 juli 2013 @ 14:58:51 #267
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129045078
Ik denk zo'n 1000 Gulden, dikke vette envelop Zim$, paar dozijn moderne DM + vele milarden oude DM, stapels Rupias vanuit India en Indonesie, wat Indische Ducaten, ruim 1000 miljard Hongaarse Pengo, stapeltje Ponden uit Engeland, Schotland, Noord Ierland, Jersey en Guernsey, Belgische Franken en verder nog een hele stapel moderne en oude briefjes van over de hele wereld.
reset
pi_129045107
2000 - 10k studieschuld :P
pi_129045139
quote:

[..]

5% ex inflatie en belasting is onmogelijk
  woensdag 17 juli 2013 @ 15:06:28 #270
323439 HetKlusKonijn
pi_129045366
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:56 schreef satecl het volgende:
Haha ja dat begrijp ik. Ik probeer ook echt een plan voor mezelf op te maken. Hoe komt mijn leven er financieel uit te zien? Natuurlijk wil ik al heel vroeg geen hypotheek meer, zodat mij lasten laag zijn en kan doen wat ik wil.
Aflossen dus op die hypotheek. Ik weet het, het is lang uit de mode geweest, maar gelukkig is het gezonde verstand bij velen aan het terugkeren. ;)

quote:
Alleen..... Ik weet voor 90% dat er een moment gaat komen dat er kinderen in het spel komen. Dan kan ik al mijn financiele dromen vergeten ;)
Ik geloof dat ik ooit eens op een site (NIBUD?) heb gelezen dat het gemiddelde kind tot z'n 18e ongeveer 150K kost. Of daarbij ook de paardrijlessen, pianolessen en het Luzac College (als dat kind een lui varken blijkt te zijn :P ) zijn meegeteld, weet ik niet... ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_129045486
1) 25000 precies
2) 25
3) Sparen, huur wel duur en recentelijk een auto van 29k aangeschaft
pi_129045545
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:34 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Juist, jij snapt het. Geld geeft vrijheid.
Mijn maandelijkse lasten zijn na afbetaling van mijn huis, 500 euro. Vaak heb ik een student inwonen in een vrije kamer omdat ik dat gezellig vind. Dat levert 375 op. Dus, ik heb maar 125 in de maand nodig om heerlijk te leven. Met een modaal salaris had ik in een jaar zo 20K bijeen gespaard. Daarna baas de middelvinger en lekker genieten van het leven! :) Als je even geld nodig hebt dan zoek je een baantje ergens voor 2 dagen. Wat je binnenkrijgt is voor 3/4 te sparen. Als je door de crisis een jaar geen baantje hebt en wat spaargeld hebt liggen.. boeien!
Dat geeft rust, lef, mogelijkheden. Dit noem ik zo goed als financieel onafhankelijk. :)
Heel fijn voor je maar ik zou dr niks aan vinden om als 30 plusser een huisgenoot te nemen tegen je eenzaamheid..je praat ook heel makkelijk over even een baantje zoeken
pi_129055035
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 11:44 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Ik weet het niet. Ik ben in ieder geval nooit anders met geld om gegaan. Ligt ook aan de opvoeding denk ik.
Maar in mijn omgeving zie ik nog steeds heel veel dat mensen op de pof leven. Of in ieder geval maximale molenstenen om hun nek hangen om vervolgens geen cent meer over te houden. Dan leef je echt van loonstrook naar loonstrook.
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:18:21 #274
323439 HetKlusKonijn
pi_129055472
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:05 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Ik weet het niet. Ik ben in ieder geval nooit anders met geld om gegaan. Ligt ook aan de opvoeding denk ik.
Dat is natuurlijk een heel belangrijk element.
Ik ben gewoon opgevoed met "gratis geld bestaat niet" en "leningen neem je niet, tenzij voor een huis of voor een eigen bedrijf - en die leningen los je dus ook zo snel mogelijk weer af".
Dus nee, ik heb ook nooit meegedaan met de grote leen-er-maar-op-los-en-leef-op-de-pof hausse.
quote:
Maar in mijn omgeving zie ik nog steeds heel veel dat mensen op de pof leven. Of in ieder geval maximale molenstenen om hun nek hangen om vervolgens geen cent meer over te houden. Dan leef je echt van loonstrook naar loonstrook.
Niet zo verwonderlijk ook want hele generaties zijn inmiddels opgegroeid in de afgelopen decennia waarin de bomen de hemel in groeiden en "alles kon". Nooit tegenspoed gekend. Dan kan die crisis nu flink hard aankomen, als je alles maar heb laten wapperen, ineens werkloos wordt en er dan achter komt dat er bij het UWV- en het GSD-loket ook niet meer zo met uitkeringen wordt gestrooid als pakweg een jaartje of 10 geleden...
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:24:44 #275
187510 IrCute
Americunt
pi_129055727
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:06 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Aflossen dus op die hypotheek. Ik weet het, het is lang uit de mode geweest, maar gelukkig is het gezonde verstand bij velen aan het terugkeren. ;)

[..]

Ik geloof dat ik ooit eens op een site (NIBUD?) heb gelezen dat het gemiddelde kind tot z'n 18e ongeveer 150K kost. Of daarbij ook de paardrijlessen, pianolessen en het Luzac College (als dat kind een lui varken blijkt te zijn :P ) zijn meegeteld, weet ik niet... ;)
De kortzichtigheid :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')