Het is een mentaliteit die ik van huis uit heb meegekregen. Mijn moeder zegt altijd: Je moet het NU verdienen. Je hebt geen lasten dus sneller sparen dan nu zal niet snel meer gebeuren. Doe dat dan ook.quote:Op woensdag 17 juli 2013 11:44 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Wat een verschil in mentaliteit met een paar jaar geleden zeg, toen was je gek als je je niet maximaal in de schulden stak. Hebben mensen toch wat geleerd van de crisis.
Met alle respect, maar thuis blijven wonen draagt nou niet bepaald bij aan het kunnen omgaan met geld.quote:Op woensdag 17 juli 2013 12:21 schreef satecl het volgende:
En je leert met geld omgaan, om niet alles over de balk te gooien.
Elke maand een vast bedrag verplicht naar je spaarrekening overstorten zodat je evengoed 'rond moet komen' met je betaalrekening is een manier om 'leren met geld omgaan'. Dan heb ik het van een leeftijd van 16 tot 25 jaar.quote:Op woensdag 17 juli 2013 14:04 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Met alle respect, maar thuis blijven wonen draagt nou niet bepaald bij aan het kunnen omgaan met geld.
Ik begrijp dat je je geld in de gaten kunt houden, maar ik zie niet in hoe dat gelinkt is aan het thuis blijven wonen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 14:10 schreef satecl het volgende:
[..]
Elke maand een vast bedrag verplicht naar je spaarrekening overstorten zodat je evengoed 'rond moet komen' met je betaalrekening is een manier om 'leren met geld omgaan'. Dan heb ik het van een leeftijd van 16 tot 25 jaar.
Ik ken genoeg van mijn vrienden die minimaal ¤ 1.700,- netto in de maand verdienen en elke dag/week gaan uiteten en de leukste dingen doen met mooie kleding van de duurste merken en een mooie auto hebben.
Prima, maar die komen (in mijn ogen) hunzelf nog wel tegen als ze straks +/- 1.200,- vaste lasten hebben.
Het 'geld verplicht opzij leggen' en 'tot mijn 27e thuis blijven wonen' moet je ook los van elkaar zien. Maar ik snap de verwarringquote:Op woensdag 17 juli 2013 14:17 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik begrijp dat je je geld in de gaten kunt houden, maar ik zie niet in hoe dat gelinkt is aan het thuis blijven wonen.
Verder vind ik het alleen maar goed dat je zo spaart, daar niet van
Juist, jij snapt het. Geld geeft vrijheid.quote:Op woensdag 17 juli 2013 09:45 schreef koentje123 het volgende:
[..]
Je hebt veel minder dan 1,5 miljoen nodig. Je beleggingsinkomsten moeten je uitgaven dekken en daarnaast nog groeien met inflatie. Als je momenteel 20000 euro per jaar uitgeeft, dan heb je dus voldoende aan 500 000 euro (ervanuit gaan dat je een opbrengst hebt van 5% na inflatie, wat gemakkelijk haalbaar is - volgens iemand in dit topic doet vastgoed zelfs beter)
Daartegen nemen je uitgaven ook nog af als je ouder wordt, omdat
i) je geen hypotheek hoeft te betalen
ii) je kinderen uit het huis gaan
iii) je efficienter met geld leert omgaan
Het geen wat je moet onthouden is dat hetgeen je nodig hebt om financieel onafhankelijk te zijn, vooral afhangt van je uitgaven. Een koppel dat 60000 euro per jaar uitgeeft, heeft inderdaad anderhalf miljoen nodig, iemand die slechts 10000 euro per jaar uitgeeft, heeft voldoende aan 250000 euro (en 10000 euro is meer dan voldoende als je huis afbetaald is).
Precies. Dat gelul over miljoenen altijd. Als ik 1 miljoen win, dan betaal ik mijn huis af (2 ton) en geef ik een ton uit aan leuke dingen. Dan hou ik 7 ton over. Daar kan ik met 0% rente 23 jaar van leven (2500 netto in de maand, zonder hypotheeklasten), als ik geen enkele andere vorm van inkomsten zou hebben.quote:Op woensdag 17 juli 2013 09:45 schreef koentje123 het volgende:
[..]
Je hebt veel minder dan 1,5 miljoen nodig. Je beleggingsinkomsten moeten je uitgaven dekken en daarnaast nog groeien met inflatie. Als je momenteel 20000 euro per jaar uitgeeft, dan heb je dus voldoende aan 500 000 euro (ervanuit gaan dat je een opbrengst hebt van 5% na inflatie, wat gemakkelijk haalbaar is - volgens iemand in dit topic doet vastgoed zelfs beter)
Het geen wat je moet onthouden is dat hetgeen je nodig hebt om financieel onafhankelijk te zijn, vooral afhangt van je uitgaven. Een koppel dat 60000 euro per jaar uitgeeft, heeft inderdaad anderhalf miljoen nodig, iemand die slechts 10000 euro per jaar uitgeeft, heeft voldoende aan 250000 euro (en 10000 euro is meer dan voldoende als je huis afbetaald is).
Ik kan je uit eigen ervaring meedelen dat dàt inderdaad de grootste besparing ooit oplevert.quote:Op woensdag 17 juli 2013 14:50 schreef satecl het volgende:
Jullie willen allemaal geen kinderen, zo te lezen?
Enige denkfout die je hier maakt is dat je de inflatie buiten beschouwing laat. Over 20 jaar koop je voor je 2500 euro een stuk minder dan je nu doet.quote:Op woensdag 17 juli 2013 14:43 schreef Kreator het volgende:
[..]
Precies. Dat gelul over miljoenen altijd. Als ik 1 miljoen win, dan betaal ik mijn huis af (2 ton) en geef ik een ton uit aan leuke dingen. Dan hou ik 7 ton over. Daar kan ik met 0% rente 23 jaar van leven (2500 netto in de maand, zonder hypotheeklasten), als ik geen enkele andere vorm van inkomsten zou hebben.
Als dat geen luxe leven is, dan weet ik het ook niet meer.
(en ja, je hebt meer nodig als je niet wil interen op je geld, maar je kunt het toch niet meenemen in je graf)
Haha ja dat begrijp ik. Ik probeer ook echt een plan voor mezelf op te maken. Hoe komt mijn leven er financieel uit te zien? Natuurlijk wil ik al heel vroeg geen hypotheek meer, zodat mij lasten laag zijn en kan doen wat ik wil.quote:Op woensdag 17 juli 2013 14:51 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ik kan je uit eigen ervaring meedelen dat dàt inderdaad de grootste besparing ooit oplevert.
Geen rente gerekend idd. 0,0 inkomsten gerekend. En dan zit er nog waarde in het huis na die tijd.quote:Op woensdag 17 juli 2013 14:56 schreef Clicks_nl het volgende:
[..]
Enige denkfout die je hier maakt is dat je de inflatie buiten beschouwing laat. Over 20 jaar koop je voor je 2500 euro een stuk minder dan je nu doet.
Maar goed, je rekent ook geen rente dus met wat mazzel compenseren die twee elkaar
5% ex inflatie en belasting is onmogelijkquote:Op woensdag 17 juli 2013 09:45 schreef koentje123 het volgende:
[..]
Aflossen dus op die hypotheek. Ik weet het, het is lang uit de mode geweest, maar gelukkig is het gezonde verstand bij velen aan het terugkeren.quote:Op woensdag 17 juli 2013 14:56 schreef satecl het volgende:
Haha ja dat begrijp ik. Ik probeer ook echt een plan voor mezelf op te maken. Hoe komt mijn leven er financieel uit te zien? Natuurlijk wil ik al heel vroeg geen hypotheek meer, zodat mij lasten laag zijn en kan doen wat ik wil.
Ik geloof dat ik ooit eens op een site (NIBUD?) heb gelezen dat het gemiddelde kind tot z'n 18e ongeveer 150K kost. Of daarbij ook de paardrijlessen, pianolessen en het Luzac College (als dat kind een lui varken blijkt te zijnquote:Alleen..... Ik weet voor 90% dat er een moment gaat komen dat er kinderen in het spel komen. Dan kan ik al mijn financiele dromen vergeten
Heel fijn voor je maar ik zou dr niks aan vinden om als 30 plusser een huisgenoot te nemen tegen je eenzaamheid..je praat ook heel makkelijk over even een baantje zoekenquote:Op woensdag 17 juli 2013 14:34 schreef kabelmannetje het volgende:
[..]
Juist, jij snapt het. Geld geeft vrijheid.
Mijn maandelijkse lasten zijn na afbetaling van mijn huis, 500 euro. Vaak heb ik een student inwonen in een vrije kamer omdat ik dat gezellig vind. Dat levert 375 op. Dus, ik heb maar 125 in de maand nodig om heerlijk te leven. Met een modaal salaris had ik in een jaar zo 20K bijeen gespaard. Daarna baas de middelvinger en lekker genieten van het leven!Als je even geld nodig hebt dan zoek je een baantje ergens voor 2 dagen. Wat je binnenkrijgt is voor 3/4 te sparen. Als je door de crisis een jaar geen baantje hebt en wat spaargeld hebt liggen.. boeien!
Dat geeft rust, lef, mogelijkheden. Dit noem ik zo goed als financieel onafhankelijk.
Ik weet het niet. Ik ben in ieder geval nooit anders met geld om gegaan. Ligt ook aan de opvoeding denk ik.quote:Op woensdag 17 juli 2013 11:44 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Wat een verschil in mentaliteit met een paar jaar geleden zeg, toen was je gek als je je niet maximaal in de schulden stak. Hebben mensen toch wat geleerd van de crisis.
Dat is natuurlijk een heel belangrijk element.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:05 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Ik ben in ieder geval nooit anders met geld om gegaan. Ligt ook aan de opvoeding denk ik.
Niet zo verwonderlijk ook want hele generaties zijn inmiddels opgegroeid in de afgelopen decennia waarin de bomen de hemel in groeiden en "alles kon". Nooit tegenspoed gekend. Dan kan die crisis nu flink hard aankomen, als je alles maar heb laten wapperen, ineens werkloos wordt en er dan achter komt dat er bij het UWV- en het GSD-loket ook niet meer zo met uitkeringen wordt gestrooid als pakweg een jaartje of 10 geleden...quote:Maar in mijn omgeving zie ik nog steeds heel veel dat mensen op de pof leven. Of in ieder geval maximale molenstenen om hun nek hangen om vervolgens geen cent meer over te houden. Dan leef je echt van loonstrook naar loonstrook.
De kortzichtigheidquote:Op woensdag 17 juli 2013 15:06 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Aflossen dus op die hypotheek. Ik weet het, het is lang uit de mode geweest, maar gelukkig is het gezonde verstand bij velen aan het terugkeren.
[..]
Ik geloof dat ik ooit eens op een site (NIBUD?) heb gelezen dat het gemiddelde kind tot z'n 18e ongeveer 150K kost. Of daarbij ook de paardrijlessen, pianolessen en het Luzac College (als dat kind een lui varken blijkt te zijn) zijn meegeteld, weet ik niet...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |