abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128746189
quote:
Zelf vind ik het niet echt een probleem, want ik functioneer (voor het grootste deel) gewoon normaal. Na jaren van trial and error snap ik heel goed waarom mensen reageren zoals ze reageren en hoe ik dat kan herkennen. Dat was als kind anders; toen wij naar een nieuwe stad verhuisden had ik totaal niet door hoe mijn nieuwe klas in elkaar zat en het duurde jaren voor ik eindelijk "echte" vrienden had gemaakt. Ik ben ook gepest, vooral omdat ik niet goed door had hoe ik het beste kon reageren.

Toch wordt mij tegenwoordig nog vaak verweten dat ik zeer egoistisch ben en weinig inlevingsvermogen heb. Natuurrampen, oorlogen; het doet mij allemaal niks. Waar mijn halve Facebook geschokt was door de drama in Turkije, vond ik het alleen maar grappig. Ik ben dan ook de eerste die een ongepaste kut-grap maakt en dan grinnikend achterover leunt terwijl de boze opmerkingen binnenstromen op mijn wall. Ik zie mensen zeer zwart-wit; de groep die zoals ik is is prima, mensen met een andere mening behandel ik wel respectvol maar ik kijk er eigenlijk wel op neer.

Wat wel zo is, is dat ik een groot dierenliefhebber ben. Dieren zijn anders dan mensen, simpeler, zonder drama, ingewikkelde wensen e.d. Dieren komen naar je toe als je eten hebt en negeren je anders. Huisdieren kan je zo trainen dat ze naar je pijpen dansen als je dat zou willen. Daarom vind ik dierenleed ook vreselijk. Een foto van de bio-industrie doet mij verdriet, een foto van Auschwitz is slechts een 'meh, naar' waard.

Ik ben meerdere keren bij de psycholoog onderzocht op autisme, maar dat heb ik niet. Ik had ergens wel gewild van wel, want dan kon ik het verklaren. Misschien is het ook een soort wrok jegens de mensheid, na alle dingen die "men" mij geflikt heeft. Maar de hele mensheid haten doe ik niet, want mijn vrienden vind ik toffe mensen waar ik niet zonder wil. Ben ik dan antisociaal? Geen idee. Ik kan prima een beleefd gesprek onderhouden. Ik weet wanneer ik "oh wat naar, ik ben geschokt" moet zeggen. Bij iemand die mij huilend vertelt dat zijn opa kanker heeft kan ik prima een trooster spelen. Maar het doet mij vrij weinig. Het is meer dat ik dat doe om de vriendschap levend te houden. Ik word pas verdrietig als ik denk aan mijn eigen familie die ziek wordt. Bij het idee van dat ik zelf een dierbare kwijt raak voel ik pas wat.

De meest relaxte vriendschap die ik heb is met een autist. We hebben nooit ruzie gehad. Er was nooit drama. Ik kom gewoon langs wanneer er nog wat andere mensen over de vloer zijn en dan kijken we suffe series en snacken wat. Voor mij is dat ideaal. Geen lasten, alleen maar lusten, voor beiden.

Dit is geen diagnose-topic. Ik praat al met een psycholoog, er zijn minstens 5 stempels op gedrukt maar geen van die stempels voldoet. Het is meer een soort van-me-afschrijf-topic. Of een topic voor net zulke afgestompte, verbitterde klootzakken als ikzelf.
Hier verder.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  dinsdag 9 juli 2013 @ 01:41:39 #2
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_128746195
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:38 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Klopt. Ik ben er ooit mee naar een juf gegaan maar die deed niks. Toen ik in het onderwijs werkte kwam ik er ook nog meer achter dat veel docenten enorme egoisten zijn die een leerling weinig kan schelen. Niet dat ik niet zo was, maar ik pretendeerde het tenminste niet.
Dan vind ik het dus niet raar dat je het heel, heel, heel ver hebt weggestopt en in de "overleefstand" bent gesprongen. En die is écht niet zomaar weg :N Dat kost veel praten en veel tijd.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 9 juli 2013 @ 01:42:34 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128746210
Herkenbaar. Morgen lezen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128746245
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dan vind ik het dus niet raar dat je het heel, heel, heel ver hebt weggestopt en in de "overleefstand" bent gesprongen. En die is écht niet zomaar weg :N Dat kost veel praten en veel tijd.
Tijdens mijn stage ben ik ook weer behandeld op een manier die ik hoogstens respectloos vond. het voelt ook gewoon als overleven soms, "ik moet perfect zijn anders wil niemand mij, ooit". Ik ben nu bijvoorbeeld een van een paar mensen die in aanmerking komen voor een stage, maar ik weet nu al dat ze mij niet moeten, dat geloof ik gewoon honderd procent, ook al heb ik mijn best gedaan een goede indruk te maken. Dat doen dan weer pijn, en dan wil ik weer anderen kwetsen om mij beter te voelen.
pi_128746279
Narcissists are oversensitive and prone to rage by the very nature of their personality disorder. Narcissistic rage is related to narcissists’ need for total control of their environment, including “the need for revenge, for righting a wrong, for undoing a hurt by whatever means”.[19] It is an attempt by the narcissist to turn from a passive sense of victimization to an active role in giving pain to others, while at the same time attempting to rebuild their own (actually false) sense of self-worth. It may also involve self-protection and preservation, with rage serving to restore a sense of safety and power by destroying that which had threatened the narcissist.[19]
  dinsdag 9 juli 2013 @ 01:47:58 #6
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_128746289
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:45 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Tijdens mijn stage ben ik ook weer behandeld op een manier die ik hoogstens respectloos vond. het voelt ook gewoon als overleven soms, "ik moet perfect zijn anders wil niemand mij, ooit". Ik ben nu bijvoorbeeld een van een paar mensen die in aanmerking komen voor een stage, maar ik weet nu al dat ze mij niet moeten, dat geloof ik gewoon honderd procent, ook al heb ik mijn best gedaan een goede indruk te maken. Dat doen dan weer pijn, en dan wil ik weer anderen kwetsen om mij beter te voelen.
Maar dat werkt niet op de lange duur.. Dat werkt slechts tijdelijk om je even beter te voelen..

Want je zit toch met jezelf en je angsten en onzekerheden opgescheept of je wil of niet. En die gaan NIET permanent weg door anderen af te zeiken..
  dinsdag 9 juli 2013 @ 01:49:05 #7
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_128746306
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:47 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Narcissists are oversensitive and prone to rage by the very nature of their personality disorder. Narcissistic rage is related to narcissists’ need for total control of their environment, including “the need for revenge, for righting a wrong, for undoing a hurt by whatever means”.[19] It is an attempt by the narcissist to turn from a passive sense of victimization to an active role in giving pain to others, while at the same time attempting to rebuild their own (actually false) sense of self-worth. It may also involve self-protection and preservation, with rage serving to restore a sense of safety and power by destroying that which had threatened the narcissist.[19]
Nog ff, en ik ga denken dat ik je een "excuus" heb gegeven met mijn "lekendiagnose" :P
pi_128746315
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:47 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Maar dat werkt niet op de lange duur.. Dat werkt slechts tijdelijk om je even beter te voelen..

Want je zit toch met jezelf en je angsten en onzekerheden opgescheept of je wil of niet. En die gaan NIET permanent weg door anderen af te zeiken..
Klopt, maar met therapie zijn ze ook nog niet weggegaan. Dus dan maar die quick fix.

Ik weet trouwen dat als ik een baan heb ik weer iets anders vind waar ik volgens mijzelf in zal falen.
pi_128746320
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:49 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Nog ff, en ik ga denken dat ik je een "excuus" heb gegeven met mijn "lekendiagnose" :P
Nee nee, ik weet dat ik aan deze symptomen voldoe. Mijn stoornis is NAO en narcistische kenmerken zitten daar ook zeker in. Ik ben mijzelf nu aan het inlezen.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 01:51:03 #10
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_128746329
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:49 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Klopt, maar met therapie zijn ze ook nog niet weggegaan. Dus dan maar die quick fix.

Ik weet trouwen dat als ik een baan heb ik weer iets anders vind waar ik volgens mijzelf in zal falen.
Ja, dat klopt. Dan ben je niet snel genoeg, of accuraat genoeg, of heb je het zo druk dat je uiterlijk niet meer perfect is, of whatever.
pi_128746352
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:51 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. Dan ben je niet snel genoeg, of accuraat genoeg, of heb je het zo druk dat je uiterlijk niet meer perfect is, of whatever.
Klopt. Ik kan er niet tegen als iemand beter is. Zeker als het iemand is die ik niet mag. En als ik diegene wel mag dan vind ik het moeilijk om oprecht blij te zijn.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 01:56:38 #12
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_128746414
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:52 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Klopt. Ik kan er niet tegen als iemand beter is. Zeker als het iemand is die ik niet mag. En als ik diegene wel mag dan vind ik het moeilijk om oprecht blij te zijn.
Is ook menselijk. Maar je zit vast in een patroon waar je alleen iig niet uitkomt. Dus blijf er met professionele hulp aan werken tot het voor jou doenlijk is. Neem een andere psychiater als deze je niet ligt, maar geef het niet op. Want je quick fix werkt idd alleen als een quick fix, en je onzekerheden en angsten gaan er niet door weg.
pi_128746456
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:56 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Is ook menselijk. Maar je zit vast in een patroon waar je alleen iig niet uitkomt. Dus blijf er met professionele hulp aan werken tot het voor jou doenlijk is. Neem een andere psychiater als deze je niet ligt, maar geef het niet op. Want je quick fix werkt idd alleen als een quick fix, en je onzekerheden en angsten gaan er niet door weg.
Ergens ben ik ook boos dat ik nog steeds niet beter ben. Heel vaak op de psychiater/therapeuten, maar vooral op mezelf.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 02:00:54 #14
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_128746475
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:59 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Ergens ben ik ook boos dat ik nog steeds niet beter ben. Heel vaak op de psychiater/therapeuten, maar vooral op mezelf.
Laat zich niet dwingen (helaas). En je bent er mee bezig, wees daar dan trots op.. Dat je niet zo'n sukkel bent die dat niet durft. ;)
pi_128746496
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 02:00 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Laat zich niet dwingen (helaas). En je bent er mee bezig, wees daar dan trots op.. Dat je niet zo'n sukkel bent die dat niet durft. ;)
Thanks:) Ik ga slapen, bedankt voor het medeleven en de tips. :)
  dinsdag 9 juli 2013 @ 02:03:46 #16
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_128746515
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 02:02 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Thanks:) Ik ga slapen, bedankt voor het medeleven en de tips. :)
Graag gedaan. En slapen is een slim plan (morgen vroeg op), dus ik volg je voorbeeld in deze. Slaap lekker :W
pi_128747819
Ik had dit topic gisteren aangeklikt om te volgen, nu al een deel 2!
Vanavond even bijlezen want ik herken er wel wat in.
pi_128748044
Niet alles gelezen, even een algemene reactie.

Ik heb ook heel weinig empathie, maar ik ben niet zo desperate om er een stickertje op te willen plakken. Het doet er toch niet toe of je weinig empathie hebt? Je bent er toch niet minder waard dan iemand die veel empathie heeft?

Er is niets mis met een "afgestompt" zijn en het zit je alleen maar in de weg als je het je in de weg laat zitten. Je kunt goed relativeren, dus dan moet je goed kunnen begrijpen waarom de meeste mensen wel "empathisch" zijn. Zet het lekker van je af. Ik ervaar het heel prettig dat sterfgevallen van mijn ouders, vrienden en familie me weinig aangrijpen en dat ik me niet druk maak om het menselijk verlies in bijvoorbeeld natuurrampen. Zo blijft er meer tijd over voor nuttige dingen.

En mensen die bij hoog en laag beweren dat je wel mee moet leven met dit soort situaties en bij ernstig leed in de familie jezelf wel zielig moet vinden omdat zij dat nu eenmaal normaal achten...Hoeveel empathie hebben dat soort mensen als ze zich niet in jou kunnen verplaatsen?

Als je goed kunt troosten en goed kunt luisteren, ook al doet het je niks, dan ben je nog steeds van grote waarde voor anderen. Je hoeft niet mee te janken om iemand zich beter te laten voelen.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 08:35:39 #19
262 Re
Kiss & Swallow
pi_128748084
Dexter is ook weer begonnen *O*

maar serieus, misschien wat achtergrond materiaal? http://www.herasaga.com/w(...)-Jackson-Empathy.pdf
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 9 juli 2013 @ 08:38:34 #20
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_128748119
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 08:35 schreef Re het volgende:
Dexter is ook weer begonnen *O*

maar serieus, misschien wat achtergrond materiaal? http://www.herasaga.com/w(...)-Jackson-Empathy.pdf
Dexter is al lang en breed over zijn hoogtepunt heen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  dinsdag 9 juli 2013 @ 08:39:21 #21
262 Re
Kiss & Swallow
pi_128748131
quote:
9s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 08:38 schreef Copycat het volgende:

[..]

Dexter is al lang en breed over zijn hoogtepunt heen.
laatste seizoen dan ook, er is een nieuwere serie: hannibal O+
  dinsdag 9 juli 2013 @ 08:40:56 #22
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_128748155
quote:
3s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 08:39 schreef Re het volgende:

laatste seizoen dan ook, er is een nieuwere serie: hannibal O+
Ik ben vorig seizoen echt afgehaakt. Slechte scripts trek ik nog slechter. Geen empathie voor.

Hannibal ken ik (nog) niet. Gelukkig kan ik vanavond weer Luther kijken!

/ off topic, met medeleven.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_128748168
Je bent volgens mij meer de connectie met je eigen gevoel kwijt en kan daarom niet vanuit je gevoelswereld connecten met anderen op dat niveau.

Op mensen neerkijken, rondlopen met een ''de hele wereld heeft mij wat aangedaan'' gevoel, is allemaal het resultaat van onverwerkt leed waarmee je omgaat zoals je op het moment dat het gebeurde alleen maar kon en dat is je denken in vluchten en daar verhaaltjes over dingen verzinnen om er zo een gevoel van controle over te kunnen hebben.

Afgestomp en verbitterd omdat je wel wil maar niet meer durft te voelen omdat bij voelen alles wat je niet weg drukt ook naar boven willen komen en die gevoelens als levensbedreigend over komen omdat ze op het moment dat ze er waren dat ook waren, dat het je teveel zou worden en in die verkramping zit je vast.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 08:41:51 #24
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_128748170
quote:
11s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 08:40 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik ben vorig seizoen echt afgehaakt. Slechte scripts trek ik nog slechter. Geen empathie voor.

hannibal kijkt best lekker weg. Ik moest wel even aan zijn accent wennen
  dinsdag 9 juli 2013 @ 08:44:50 #25
262 Re
Kiss & Swallow
pi_128748211
quote:
11s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 08:40 schreef Copycat het volgende:

[..]

Mads Mikkelsen O+ maar goed, off-topic Re }:|
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')