abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128745658
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:13 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Die woedebuien lijken me voort te komen (althans naar wat ik in dit topic lees) uit je behoefte je omgeving volledig te controleren. En horen dus bij het "narcistische".

Je angststoornissen heb je nog niks over verteld, dus daar heb ik sowieso geen zinnig woord over te zeggen.
Mijn angststoornis is iets wat te dicht bij mij staat om er op een forum over te spreken, maar het heeft erg te maken met imago en perfectionisme. Als ik faal dan zie ik de hele wereld als een neerwaartse spiraal. "Ik heb mijn stage gefaald, nu zal ik ook geen baan vinden, niemand moet me, zie je nou wel, ik zal altijd afhankelijk blijven van de staat/ouders"
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
  dinsdag 9 juli 2013 @ 01:15:29 #252
384377 Zneeser
Grammaticaal Incorrect
pi_128745664
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:13 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Daar werk ik al zo'n 10 jaar aan maar het zit heel diep.
En in 10 jaar is er geen vooruitgang geboekt?
Dit is het einde.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 01:15:56 #253
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_128745675
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:15 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Mijn angststoornis is iets wat te dicht bij mij staat om er op een forum over te spreken, maar het heeft erg te maken met imago en perfectionisme. Als ik faal dan zie ik de hele wereld als een neerwaartse spiraal. "Ik heb mijn stage gefaald, nu zal ik ook geen baan vinden, niemand moet me, zie je nou wel, ik zal altijd afhankelijk blijven van de staat/ouders"
En nu projecteer je dat negatieve zelfbeeld op de wereld?
pi_128745692
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:14 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dat zeg ik dus :P

Maar kennelijk is je psychiater het niet met me eens, en die heeft ervoor gestudeerd ;)
Mijn psychiater vindt dat ik kenmerken heb maar niet de hele stoornis. Dus jij en hij zijn het deels eens.

Het erge is dat ik bij veel tests ook weet wat het sociaal wenselijke antwoord is en dat dan ook invul. Ik heb zoveel over psychologie gelezen, zo veel therapeuten gesproken, ik kan het allemaal dromen.
pi_128745700
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:15 schreef hugecooll het volgende:

[..]

En nu projecteer je dat negatieve zelfbeeld op de wereld?
Hoe bedoel je?
pi_128745711
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:15 schreef Zneeser het volgende:

[..]

En in 10 jaar is er geen vooruitgang geboekt?
Natuurlijk wel, ik ben ook volwassen geworden, maar echt beter worden... misschien zal dat nooit gebeuren.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 01:17:50 #257
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_128745737
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:15 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Ik val in herhaling (én ik heb er niet voor gestudeerd, ben een leek etc etc), maar dat lijkt me óók samenhangen met narcistische trekken: je wereld stort in als je niet (tijdelijk) meer in je eigen o zo belangrijke "superioriteit" kunt geloven..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_128745743
Ik denk dat ik geen echt narcisme heb omdat ik inzie dat er een probleem is, en ook eerlijk kan zijn in dat ik fouten heb. Nu is dit makkelijker op een forum, in het echte leven schaam ik mij al snel, ik wil niet toegeven dat ik iets fout doe. Voor mij is het ook zwart-wit: of ik ben goed of ik ben slecht. Als ik faal ben ik slecht.
pi_128745747
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:17 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik val in herhaling (én ik heb er niet voor gestudeerd, ben een leek etc etc), maar dat lijkt me óók samenhangen met narcistische trekken: je wereld stort in als je niet (tijdelijk) meer in je eigen o zo belangrijke "superioriteit" kunt geloven..
Jep.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 01:19:08 #260
179075 hugecooll
pi_128745770
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:16 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Naja misschien een beetje vreemd verwoord, maar het is meer een afweermechanisme. Je voelt je al kut over jezelf, en sluit je af voor negatieve invloeden die niet direct invloed hebben op jou. Zo voel je je minder 'extra' slecht over jezelf. Soms maak je grapjes over die dingen zodat je er nog een beetje voordeel uit haalt ook.

Waarschijnlijk denk je ook heel 'luchtig' over positieve prestaties van anderen. In je gedachten haal je hen dan omlaag, zodat je jezelf een beetje omhoog trekt.
pi_128745775
quote:

[..]

Mijn psychiater vindt dat ik kenmerken heb maar niet de hele stoornis. Dus jij en hij zijn het deels eens.

Het erge is dat ik bij veel tests ook weet wat het sociaal wenselijke antwoord is en dat dan ook invul. Ik heb zoveel over psychologie gelezen, zo veel therapeuten gesproken, ik kan het allemaal dromen.
Heb je dat aangegeven? Sociale wenselijkheid is een groot probleem bij psychologische tests. Wellicht zijn er tests waarbij dit effect minder groot is. Voor mij zou het bijvoorbeeld ook moeilijk zijn om een test betrouwbaar in te vullen, omdat ik precies weet wat elke vraag 'meet'. Op die manier vul je mogelijk onbewust of bewust de vragen in zoals je jezelf ziet, maar dit hoeft niet overeen te komen met de werkelijkheid. Lastig ja. Eigenlijk zou je dan alleen goed getest kunnen worden door observatie, zoals ze ook in het pieterbaancentrum doen. :P
  dinsdag 9 juli 2013 @ 01:20:06 #262
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_128745791
quote:

[..]

De meeste mensen weten wat het sociaal wenselijke antwoord is, daarom gooien ze de vragen nog op 10 andere manieren in lange tests. Maar ook die zijn voor een intelligent persoon makkelijk te herkennen.

Het punt is: als je écht hulp wil, moet je dus eerlijk antwoorden en niet sociaal wenselijk. En dat kan idd heel moeilijk zijn.
pi_128745795
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:17 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

En daarin speelt cognitieve dissonantie een grote rol. De woede die ze richt op de buitenwereld kan dienen om het broze zelfbeeld te beschermen. Het probleem ligt niet bij jou, maar bij de omgeving. Op die manier blijft het idee van superioriteit bestaan.
pi_128745798
Vroeger toen ik gepest ben heb ik altijd gehoord dat ik er niet bij hoorde, niet goed genoeg was, anders was dan anderen. Dus ik heb mezelf voorgenomen om perfect te zijn. Als ik dan faal ben ik slechts "normaal" en niet meer een loser. Ik zie het als een trap, zeg maar. Ik ben iemand die heel erg gefocusd is op uiterlijk. Niet perse figuur (zo lui ben ik dan weer), maar kleding, haar, make up: alles moet perfect zijn. Ik was ook zo trots op mijn Master. Als ik nu geen baan krijg (en dat zie ik dan weer als "nooit") dan zie ik mezelf als een loser, dan ben ik voor mijn gevoel dezelfde categorie als de Tokkies.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 01:21:25 #265
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_128745818
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:18 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Ik denk dat ik geen echt narcisme heb omdat ik inzie dat er een probleem is, en ook eerlijk kan zijn in dat ik fouten heb. Nu is dit makkelijker op een forum, in het echte leven schaam ik mij al snel, ik wil niet toegeven dat ik iets fout doe. Voor mij is het ook zwart-wit: of ik ben goed of ik ben slecht. Als ik faal ben ik slecht.
Het valt me inderdaad heel erg mee dat je me niet aanvloog toen ik over narcisme begon en dat je dat nog steeds niet doet. Chapeau!

En zoals ik eerder zei: er zijn gradaties ;)
pi_128745831
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:19 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Naja misschien een beetje vreemd verwoord, maar het is meer een afweermechanisme. Je voelt je al kut over jezelf, en sluit je af voor negatieve invloeden die niet direct invloed hebben op jou. Zo voel je je minder 'extra' slecht over jezelf. Soms maak je grapjes over die dingen zodat je er nog een beetje voordeel uit haalt ook.

Waarschijnlijk denk je ook heel 'luchtig' over positieve prestaties van anderen. In je gedachten haal je hen dan omlaag, zodat je jezelf een beetje omhoog trekt.
Klopt. Ik hou ook niet van anderen die zichzelf complimentjes geven. Zoals dus die vriendin die dieette, ik hou er niet van om te horen over andermans prestaties omdat ik mij dan weer slecht ga voelen over mezelf.

Als er tien mensen op Facebook runkeepr posten dan denk ik "zie je, zij worden nu als geweldig gezien omdat ze afvallen, nu moet ik dat ook, ik wil helemaal niet sporten, laat me mijn burger eten, het is een aanval".
pi_128745843
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:19 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Heb je dat aangegeven? Sociale wenselijkheid is een groot probleem bij psychologische tests. Wellicht zijn er tests waarbij dit effect minder groot is. Voor mij zou het bijvoorbeeld ook moeilijk zijn om een test betrouwbaar in te vullen, omdat ik precies weet wat elke vraag 'meet'. Op die manier vul je mogelijk onbewust of bewust de vragen in zoals je jezelf ziet, maar dit hoeft niet overeen te komen met de werkelijkheid. Lastig ja. Eigenlijk zou je dan alleen goed getest kunnen worden door observatie, zoals ze ook in het pieterbaancentrum doen. :P
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:19 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Die diagnoses worden vaak gesteld door leerling psychologen. Eentje stelde borderline, toen ik dat aan mijn dokter vertelde was hij geschrokken want hij herkende daar helemaal NIKS in bij mij.
pi_128745845
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:20 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Vroeger toen ik gepest ben heb ik altijd gehoord dat ik er niet bij hoorde, niet goed genoeg was, anders was dan anderen. Dus ik heb mezelf voorgenomen om perfect te zijn. Als ik dan faal ben ik slechts "normaal" en niet meer een loser. Ik zie het als een trap, zeg maar. Ik ben iemand die heel erg gefocusd is op uiterlijk. Niet perse figuur (zo lui ben ik dan weer), maar kleding, haar, make up: alles moet perfect zijn. Ik was ook zo trots op mijn Master. Als ik nu geen baan krijg (en dat zie ik dan weer als "nooit") dan zie ik mezelf als een loser, dan ben ik voor mijn gevoel dezelfde categorie als de Tokkies.
Lijkt mij dat je pestverleden een belangrijk aspect is in hoe je persoonlijkheid zich gevormd heeft. Misschien dat daar nog het een en ander qua verwerking mogelijk is.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 01:23:09 #269
384377 Zneeser
Grammaticaal Incorrect
pi_128745852
quote:

[..]

En als je dat nou eens tegen je psychiater zegt?
Het komt er dus op neer dat je jezelf ook gedeeltelijk, misschien onbewust, voor de gek houdt omdat je dus je omgeving voor de gek houdt.

Je bent het er natuurlijk niet mee eens dat je jezelf voor de gek houdt?
Jawel, want je vult in die lijstjes het "beste" antwoord in. Je vult dus niet in wat je zelf denkt of wat er op dat moment ook echt in je omgaat. Je moet niet invullen wat er van een "normaal" persoon verwacht wordt.

Op de manier zoals jij het doet zul je dus nooit "goed" gediagnosticeerd worden.
Dit is het einde.
pi_128745857
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:20 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

De meeste mensen weten wat het sociaal wenselijke antwoord is, daarom gooien ze de vragen nog op 10 andere manieren in lange tests. Maar ook die zijn voor een intelligent persoon makkelijk te herkennen.

Het punt is: als je écht hulp wil, moet je dus eerlijk antwoorden en niet sociaal wenselijk. En dat kan idd heel moeilijk zijn.
Ja ik word er ook moe van want dat herken ik dus gewoon meteen, dan zit ik de hele tijd de zelfde vraag te beantwoorden.
pi_128745858
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:22 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

[..]

Die diagnoses worden vaak gesteld door leerling psychologen. Eentje stelde borderline, toen ik dat aan mijn dokter vertelde was hij geschrokken want hij herkende daar helemaal NIKS in bij mij.
Het is geen exacte wetenschap helaas. Helemaal de persoonlijkheidsstoornissen kunnen nogal overlappen.

Woedeaanvallen en angsten komen natuurlijk wel voor bij borderline. :)
  dinsdag 9 juli 2013 @ 01:23:57 #272
179075 hugecooll
pi_128745880
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:21 schreef SputnikSweetheart het volgende:

[..]

Klopt. Ik hou ook niet van anderen die zichzelf complimentjes geven. Zoals dus die vriendin die dieette, ik hou er niet van om te horen over andermans prestaties omdat ik mij dan weer slecht ga voelen over mezelf.

Als er tien mensen op Facebook runkeepr posten dan denk ik "zie je, zij worden nu als geweldig gezien omdat ze afvallen, nu moet ik dat ook, ik wil helemaal niet sporten, laat me mijn burger eten, het is een aanval".
Oftewel, zoek iets waarbij je je goed voelt. Iets waaruit je dus positieve energie kan putten. Sporten, hobby's, werk, iets waarbij je trots kan zijn op jezelf. Dan zal je eigenwaarde stijgen en dat negatieve beeld waarschijnlijk vanzelf bijtrekken.
pi_128745897
Ja, maar ik ben totaal niet impulsief bijvoorbeeld, ik doe niet aan self-harm, dus dat kan niet kloppen. Ik ken borderliners en dat zijn mensen die drugs gebruiken, zichzelf verwonden, en constant huilen dat niemand ze begrijpt. Daar ben ik veel te arrogant/trots voor.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 01:24:59 #274
384377 Zneeser
Grammaticaal Incorrect
pi_128745901
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:23 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Oftewel, zoek iets waarbij je je goed voelt. Iets waaruit je dus positieve energie kan putten. Sporten, hobby's, werk, iets waarbij je trots kan zijn op jezelf. Dan zal je eigenwaarde stijgen en dat negatieve beeld waarschijnlijk vanzelf bijtrekken.
Ja, was het maar zo simpel... Dan was er vrede op aarde ^O^
Dit is het einde.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 01:25:22 #275
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_128745908
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 01:20 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Pesten heeft een veel diepere en "blijvendere" invloed dan veel mensen denken. Vaak wordt er lacherig over gedaan.

Maar langdurig en stelselmatig pesten heeft een heel erg groteen langdurige invloed op de psyche van mensen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')