Kan wel las ik laatst ergens, maar via een vage omweg. Weet daar niet veel van, aangezien ik geen Gnome gebruik.quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:17 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
KDE 4 gaat het dan worden, want je kunt toch bij Gnome 3 niet eens bureabladiconen maken?
En dat vind ik ongelofelijk idioot, dus KDE wordt het voor mijquote:Op woensdag 10 juli 2013 00:19 schreef Stratocruiser het volgende:
[..]
Kan wel las ik laatst ergens, maar via een vage omweg. Weet daar niet veel van, aangezien ik geen Gnome gebruik.
Ik draai voornamelijk Debian (op servers en laptops), en op de pc openSUSE met xfce4. De servers zijn text-mode (CLI), op de laptops gebruik ik of xfce4 of openbox.quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:20 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
En dat vind ik ongelofelijk idioot, dus KDE wordt het voor mij
Wat gebruik jij en op welke distro eigenlijk?
Klinkt goedquote:Op woensdag 10 juli 2013 00:24 schreef Stratocruiser het volgende:
[..]
Ik draai voornamelijk Debian (op servers en laptops), en op de pc openSUSE met xfce4. De servers zijn text-mode (CLI), op de laptops gebruik ik of xfce4 of openbox.
Wil ook een beetje op de hoogte blijven van andere distro's, daar heb ik een testmachientje voor.
Ben in 2003/2004 begonnen met SuSE 9.1 en na ontzettend veel distro's te hebben geprobeerd (ubuntu 5.nogwat, fedora core 4, mandrake 9, slackware, gentoo, connectiva, zenwalk, vlos enz) blijven hangen bij Debian en openSUSE.quote:
Misschien is Sabayon wel wat voor jouquote:Op woensdag 10 juli 2013 00:06 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Ik wil een distro met alle drivers meteen included. Debian valt dan af, Mint doet het niet om de een of andere reden, Unity kan ik wel vermoorden, en dan blijft er denk ik niet veel over
Wat doet hij niet dan? En kun je dan niet beter dat fixen ipv weer opnieuw op zoek gaan naar een andere distro?quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:06 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Ik wil een distro met alle drivers meteen included. Debian valt dan af, Mint doet het niet om de een of andere reden, Unity kan ik wel vermoorden, en dan blijft er denk ik niet veel over
Ja. Tijdens de installatie vraagt hij welke DE je wilt installeren. Waarom probeer je zoveel distro's in zo'n korte tijd? In plaats daarvan kun je ook gewoon nagaan wat je wensen/eisen aan een distro zijn en daar de best passende bij zoeken.quote:Op woensdag 10 juli 2013 10:38 schreef SherlockHolmes het volgende:
Sabayon is prettig ja, zeker![]()
Ik ben nu openSUSE aan t downloaden, kijken hoe die voelt.
Krijg je opties kwa uiterlijk (KDE etc) bij de install ervan?
Ik denk omdat ik al snel aanvoel wanneer een distro me niet aanstaat. Zoals Mageia, werkte op zich lekker maar het stond me gewoon niet, en daar kwam ik snel achter. Maar qua screen shots, video's en reviews over openSUSE denk ik dat ik die wel prettig ga vindenquote:Op woensdag 10 juli 2013 11:15 schreef nyny83 het volgende:
[..]
Ja. Tijdens de installatie vraagt hij welke DE je wilt installeren. Waarom probeer je zoveel distro's in zo'n korte tijd? In plaats daarvan kun je ook gewoon nagaan wat je wensen/eisen aan een distro zijn en daar de best passende bij zoeken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
Cinnamon als environment instellen. Niet echt een vage omweg. Wel nog steeds een achteruitgang in vergelijk met GNOME2.quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:19 schreef Stratocruiser het volgende:
[..]
Kan wel las ik laatst ergens, maar via een vage omweg. Weet daar niet veel van, aangezien ik geen Gnome gebruik.
Klopt, al kan ik me herinneren dat volgens mij Mageia verschrikkelijk veel packages meeleverd, echt veel. En toch was die ook nog aardig klein, niet meer dan 2GB iig.quote:Op woensdag 10 juli 2013 13:46 schreef KomtTijd... het volgende:
't is maar net wat je allemaal in een default install wilt proppen.
Mageia levert in de editie die jij gedownload hebt alleen KDE mee als desktop environment, Opensuse doet er ook Gnome (en XFCE?) bij. Je kan ook een specifieke versie kiezen, dan zal je download waarschijnlijk ook in de buurt van de 2Gig liggen.quote:Op woensdag 10 juli 2013 14:21 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Klopt, al kan ik me herinneren dat volgens mij Mageia verschrikkelijk veel packages meeleverd, echt veel. En toch was die ook nog aardig klein, niet meer dan 2GB iig.
openSUSE werkte ook nietquote:Op woensdag 10 juli 2013 14:53 schreef nyny83 het volgende:
[..]
Mageia levert in de editie die jij gedownload hebt alleen KDE mee als desktop environment, Opensuse doet er ook Gnome (en XFCE?) bij. Je kan ook een specifieke versie kiezen, dan zal je download waarschijnlijk ook in de buurt van de 2Gig liggen.
Ik kan niet van USB opstarten, terwijl ik hem als FAT32 heb geformatteerd, zegt de laptop BIOS steeds An Operating System Wasn´t Found...quote:Op woensdag 10 juli 2013 15:39 schreef nyny83 het volgende:
WAT werkte er dan niet. Die vraag heb je bij Mint ook al niet beantwoord. Die distro's zijn op honderden verschillende typen hardware geinstalleerd, en het werkt uiteindelijk (bijna ) altijd. Ik kan me niet voorstellen dat jij z'n exotisch stuk hardware hebt dat al die Linux distro's er niet op kunnen draaien.
Je kan altijd switchen. Het zijn gewoon pakketjes wat je installeert. De distro's zijn gewoon voorgecompileerde pakketjes. Je kan in principe met elke distro elke andere nabootsen.quote:Op woensdag 10 juli 2013 15:30 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
openSUSE werkte ook niet
Het is zo lastig, met een laptop elke keer switchen, checken of een distro UEFI ondersteund, dan weer in BIOS terug, etc etc. Het is eindelijk gelukt met Sabayon 13.04 MATE. Stel ik wil naar KDE switchen, kan dat dan ook, zonder alle te hoeven reinstalleren?
Dat wil niet altijd lukken. Bijvoorbeeld mijn arch distro ging niet via unetbootin. Had toen dd moeten gebruiken:quote:Op woensdag 10 juli 2013 15:40 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Ik kan niet van USB opstarten, terwijl ik hem als FAT32 heb geformatteerd, zegt de laptop BIOS steeds An Operating System Wasn´t Found...
ISO naar USB met UNetbootin gedaan.
1 2 3 4 5 6 7 8 | Create CD-ROM ISO image with dd command: # dd if=/dev/cdrom of=/tmp/cdimg1.iso Where, if=/dev/cdrom: Read from /dev/cdrom (raw format) of=/tmp/cdimg1.iso: write to FILE cdimg1.iso i.e. create an ISO image |
Ik snap helemaal niets van die code, er staan niet eens commands zoals in gewone Linuxquote:Op woensdag 10 juli 2013 21:34 schreef skftn het volgende:
[..]
Dat wil niet altijd lukken. Bijvoorbeeld mijn arch distro ging niet via unetbootin. Had toen dd moeten gebruiken:
[ code verwijderd ]
Overigens, ben je er wel zeker van dat je boot-order in de BIOS goed staat en je USB wel oppikt?
Dat jij er niks van snapt, dat snap ik.quote:Op woensdag 10 juli 2013 23:10 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Ik snap helemaal niets van die code, er staan niet eens commands zoals in gewone Linux
dd is een hartstikke gewoon Linux-commando! Maak ik altijd mijn bootable usb-sticks mee.quote:Op woensdag 10 juli 2013 23:10 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Ik snap helemaal niets van die code, er staan niet eens commands zoals in gewone Linux
dd is tof inderdaad, evenals rsync. Ik gebruik dd ook voor backups, rsync voor incremental backups. Scriptje er omheen en gaan.quote:Op woensdag 10 juli 2013 23:58 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik heb het al een keer gezegd, maar ik maak zelfs nog een backupcopy met dd van mijn thuisserver. Van ssd naar hdd.
dd
if is inderdaad de bron, of is de target. Hoeft niet perse om iso's te gaan, maar daar gebruik ik het vaak wel voor. Als de usb-stick sdb is:quote:Op donderdag 11 juli 2013 00:02 schreef SherlockHolmes het volgende:
dus:
dd if=(locatie van het .ISO)
of=locatie waar de iso moet worden uitgepakt
??
En hij pakt het ISO bestand automatisch uit?quote:Op donderdag 11 juli 2013 00:04 schreef Stratocruiser het volgende:
[..]
if is inderdaad de bron, of is de target. Hoeft niet perse om iso's te gaan, maar daar gebruik ik het vaak wel voor.
dd doet een exacte copy van bitjes. Dus alles wordt letterlijk exact overgezet. Een iso is al een copy van een CD, DVD of whatever het is.quote:Op donderdag 11 juli 2013 00:07 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
En hij pakt het ISO bestand automatisch uit?
Ja, hij gebruikt de iso als bron, wat daar inzit wordt op de stick gezet, even heel simpel gezegd. Wat Boze_Appel zegt ja. Een iso is niet veel bijzonders, zijn gewoon de verzamelde bestanden.quote:Op donderdag 11 juli 2013 00:07 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
En hij pakt het ISO bestand automatisch uit?
Ach so.quote:Op donderdag 11 juli 2013 00:09 schreef Stratocruiser het volgende:
[..]
Ja, hij gebruikt de iso als bron, wat daar inzit wordt op de stick gezet, even heel simpel gezegd.
Heb je Sabayon 13? Als het goed is kan die overweg met uefi.quote:Op donderdag 11 juli 2013 00:14 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Ach so.
Laatste vraag voordat ik alles snap:
Ik kan in mn bios UEFI of CMS boot instellen. Doe ik CMS, kan ik niet meer bij Windows 8, en met geen van de 2 kom ik bij mn Linux partitie met Sabayon... Zelfs met UEFI, in de Windows bootloader staat er geen keuze voor linux. Wat moet ik doen?
13.04quote:Op donderdag 11 juli 2013 00:17 schreef Stratocruiser het volgende:
[..]
Heb je Sabayon 13? Als het goed is kan die overweg met uefi.
Dan zal je of de Windows bootloader moeten aanpassen, of even het Sabayon wiki/forum door moeten spitten hoe je dat voor elkaar krijgt. Ik zou voor optie 2 gaan. Heb zelf ook nog geen uefi-machines in huis, kan er weinig over zeggen.quote:Op donderdag 11 juli 2013 00:23 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
13.04
Maar als ik UEFI aanzet, boot ie meteen naar Windows 8, waar ik nu op zit, hij vindt dus geen andere OS en......
Alsnog bedanktquote:Op donderdag 11 juli 2013 00:27 schreef Stratocruiser het volgende:
[..]
Dan zal je of de Windows bootloader moeten aanpassen, of even het Sabayon wiki/forum door moeten spitten hoe je dat voor elkaar krijgt. Ik zou voor optie 2 gaan. Heb zelf ook nog geen uefi-machines in huis, kan er weinig over zeggen.
Je kan niet van USB booten en roept dan dat de hele distro niet werkt? Dat is net zoiets als je auto terugbrengen naar de dealer omdat hij niet start als je je fietsleutel erin steekt.quote:Op woensdag 10 juli 2013 15:40 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Ik kan niet van USB opstarten, terwijl ik hem als FAT32 heb geformatteerd, zegt de laptop BIOS steeds An Operating System Wasn´t Found...
ISO naar USB met UNetbootin gedaan.
Wat maakt uit wat ik zeg, het zal het probleem niet oplossen.quote:Op donderdag 11 juli 2013 04:28 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Je kan niet van USB booten en roept dan dat de hele distro niet werkt? Dat is net zoiets als je auto terugbrengen naar de dealer omdat hij niet start als je je fietsleutel erin steekt.
OK, dan houden we daar in het vervolg rekening mee.quote:Op donderdag 11 juli 2013 08:14 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Wat maakt uit wat ik zeg, het zal het probleem niet oplossen.
http://msdn.microsoft.com(...)31%28v=vs.85%29.aspxquote:Op donderdag 11 juli 2013 11:25 schreef SherlockHolmes het volgende:
Ik heb een plan. Sabayon staat toch namelijk gewoon op m'n ext4 schijf. Maar hij staat niet in de bootloader. Hoe kan ik dat veranderen? Hoe moet ik hem in de bootloader laten komen?
Ik vind Ubuntu bestwel een waardeloze distro. Ik raad voor de beginners altijd Mint aan. Het is gewoon een schil om Ubuntu heen, maar het is veel vriendelijker voor de overstap van Windows/Mac naar Linux. Alle media-ellende is geregeld, het pakt wazigere wifi-apparaten enzo. Het gebruikt de directe repositories van Ubuntu. Die worden veel gecontroleerd, dus dat zit wel ok.quote:Op donderdag 11 juli 2013 17:01 schreef robin007bond het volgende:
Hmm, ik vind Ubuntu niet eens zo slecht. Even de Live-CD gedaan om GParted te gebruiken, maar stiekem werkt het best goed.
Hmm, Ubuntu werkt wel aardig, maar voor beginners is Mint inderdaad wat beter. Waar ik ook principieel erg tegen ben is de Amazon adware die ze bij Ubuntu leveren.quote:Op donderdag 11 juli 2013 17:36 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik vind Ubuntu bestwel een waardeloze distro. Ik raad voor de beginners altijd Mint aan. Het is gewoon een schil om Ubuntu heen, maar het is veel vriendelijker voor de overstap van Windows/Mac naar Linux. Alle media-ellende is geregeld, het pakt wazigere wifi-apparaten enzo. Het gebruikt de directe repositories van Ubuntu. Die worden veel gecontroleerd, dus dat zit wel ok.
Voor desktop althans. Voor servers gewoon Debian. Een server moet gewoon draaien en tegen de tijd dat je hardware oud is doe je een nieuwe versie.
Voor mijzelf voor desktop, laptops en Raspberry PI blijft Arch gewoon god. Moet ik wel toegeven dat mijn priveserver thuis wel Arch draait. Bleeding edge server. Wel leuk met updaten, want alles gaat vanuit mijn eigen mirror lokaal vanaf een SSD.
Mirrorcheck van pacman gaat via pingtime, tsja en als dat lokaal is pakt ie die. Bij een update staat ie dan in de mirrorlist bovenaan. Ik heb nog wel archlinux.fr staan voor yaourt enzo omdat ik lui ben voor AUR. Ik sta trouwens zelf ook heel hoog in de pinglijsten die door Arch bijgehouden worden.quote:Op donderdag 11 juli 2013 17:44 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Grappig dat je met je eigen mirror update trouwens
Welke DE of WM gebruik jij tegenwoordig?
Ik vind dat verplaatsen naar /usr/bin ook wel een mooie move. Was alleen weer even een klein beetje knutselen met updaten.quote:Op donderdag 11 juli 2013 17:55 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Mirrorcheck van pacman gaat via pingtime, tsja en als dat lokaal is pakt ie die. Bij een update staat ie dan in de mirrorlist bovenaan. Ik heb nog wel archlinux.fr staan voor yaourt enzo omdat ik lui ben voor AUR. Ik sta trouwens zelf ook heel hoog in de pinglijsten die door Arch bijgehouden worden.
Overigens wel een mooie move om de binaries te verplaatsen.
Ik doe tegenwoordig alles met openbox, tint2 en compton als composite manager. Slim als login, dus allemaal lichtgewicht spul. Mijn Linuxbakken zijn praktisch allemaal voor werk, dus die moeten gewoon vlot werken en ik hoef niet al die shinyness. Als ik dat wel wil kan ik compton helemaal configgen met allemaal dingen.
Eén laptop bij mij is ook compleet gefaald. Wel gefixed overigens. Zelfs de PI die helemaal in paniek ging van de commando's voor het zoeken naar alle pakketjes is gelukt.quote:Op donderdag 11 juli 2013 17:59 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ik vind dat verplaatsen naar /usr/bin ook wel een mooie move. Was alleen weer even een klein beetje knutselen met updaten.![]()
In de mailing list hadden ze ook netjes de beweegredenen uitgelegd. Prima.![]()
https://mailman.archlinux(...)12-March/022625.html
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |