abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128789741
quote:
Israëli's komen naar Berlijn (toch erg veel moslims, teveel voor mij eigenlijk), omdat ze zich daar veiliger voelen. In Duitsland. Ook in München komen jaarlijks duizenden Israëli's wonen. In de stad van "die Bewegung" (NSDAP).

Joden zijn veel veiliger in IJsland, Noorwegen, Finland, Ierland, Malta, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, Canada, Nederland dan in Israël.

Jouw stellingen zijn puur geïnspireerd door het Zionisme, niet door het Jodendom als religie.

De angstpsychologie is dienend aan het Zionisme. Veel Joden zijn zeer intelligent. Geloof me, ik kan het weten. Dus ook goed in angstpsychologie, als hun karakter opportunistisch is.
Nochtans trekken jaarlijks veel europese joden naar Israël. Joden zijn het veiligst in Israël, ik zou niet weten waarom Israël onveilig is
pi_128789788
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 11:15 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

En hoe kan zo iemand dan rechtmatig aanspraak maken op een grondgebied (Heilig Land) waar geen enkele van haar (zijn) voorvaderen woonden?

(Nog afgezien van het feit van diaspora en verlating van Eretz.)

Nu praat je jezelf vast voor wat betreft jullie claim op Palestina. Zeker gezien de talrijke bekeerlingen die in de 6e en 7e eeuw na Christus door rabbijnen gemaakt werden onder de animistische, boeddhistische, zoroastrische en andere volken van de Kaukasus en Zuid-Russische steppes. In diezelfde eeuwen werd de rabbijnse Talmoed in Jeruzalem en Babylon quasi-definitief vastgelegd.
Israël is het land voor alle joden, zowel voor degene die joods geboren is als degene die oprecht bekeerd is
pi_128789892
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 11:16 schreef vladesk het volgende:

[..]

Nochtans trekken jaarlijks veel europese joden naar Israël. Joden zijn het veiligst in Israël, ik zou niet weten waarom Israël onveilig is
maar dat is niet de voornaamste reden dat ik naar Israël ga, de voornaamste reden is dat ik het de morele plicht vind om de staat te steunen, leger dienen, belastingen betalen enzovoort
  woensdag 10 juli 2013 @ 11:21:29 #84
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128789902
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 11:17 schreef vladesk het volgende:

[..]

Israël is het land voor alle joden, zowel voor degene die joods geboren is als degene die oprecht bekeerd is
Dat bepaal jij even?

In elk geval is de claim wegens erfrechten van verdreven of zelf geëmigreerde voorvaderen dus al niet meer voldoende geloofwaardig, aangezien je dat niet noemt.

Ik zou liever zeggen: het land is voor alle mensen van goede wil. En dat sluit dus de deportatiefantasieën tegen de autochtone Palestijnse Israëlisch-Arabische bevolking uit.

Jouw betoog mist alle logica.
  woensdag 10 juli 2013 @ 11:22:32 #85
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128789941
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 11:16 schreef vladesk het volgende:

[..]

Vele Europese joden?

Er gaan meer Israëlische joden terug of weg naar Europa en Noord-Amerika op dit moment dan dat er naar Israël emigreren.

Natuurlijk zijn er altijd religieuze zionisten die nu nog naar Israël gaan, maar dat is een klein aantal.
pi_128790009
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 11:22 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Vele Europese joden?

Er gaan meer Israëlische joden terug of weg naar Europa en Noord-Amerika op dit moment dan dat er naar Israël emigreren.

Natuurlijk zijn er altijd religieuze zionisten die nu nog naar Israël gaan, maar dat is een klein aantal.
Nochtans kent Israël een postief immigratiecijfer, er komen meer joden binnen dan er buiten gaan
pi_128790071
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 11:21 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Dat bepaal jij even?

In elk geval is de claim wegens erfrechten van verdreven of zelf geëmigreerde voorvaderen dus al niet meer voldoende geloofwaardig, aangezien je dat niet noemt.

Ik zou liever zeggen: het land is voor alle mensen van goede wil. En dat sluit dus de deportatiefantasieën tegen de autochtone Palestijnse Israëlisch-Arabische bevolking uit.

Israël is niet van iedereen zoals Nederland, maar het is wel een joods thuisland. Dat betekent niet dat er geen minderheden mogen wonen, maar we moeten niet aanvaarden dat er arabieren die in de knesset zetelen die een priester een dreigbrief sturen omdat hij oproept aan israelische christenen hun vaderland te dienen. Dat zijn trojaanse paarden die wél het land uit moeten (enkele dagen geleden gebeurd)
pi_128790335
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 17:51 schreef vladesk het volgende:

[..]

Als Obama de grondlegger van het zionisme bezoekt, is dat een politiek signaal dat hij achter het zionisme staat lijkt me... Israël erkent de zionistische wetten en zolang Israël deze erkent zal er geen enkele 'vluchteling' terug komen. Dat kunnen wij niet accepteren. Er zitten al meer dan genoeg trojaanse paarden in Israël, het wordt tijd dat daar eens met de grove borstel wordt doorgegaan

Geen enkel land moet 6 miljoen mensen een paspoort geven, palestijnen zitten gespreid over de hele Arabische wereld en wonen daar al meer dan een halve eeuw. Het is nog nooit gebeurd dat kinderen van vluchtelingen ook vluchtelingen blijven. Dat is in de hele geschiedenis van de aarde nog nooit geweest en gaan we nu dus ook niet doen.

In het kort komt het hier op neer: leuk voor jou dat je het zionisme aan banden wil leggen, maar je kan niet van ons zionisten verwachten dat we gaan meewerken aan de vernietiging van de joodse staat.
Jij moet echt een keer stoppen met woorden verdraaien hoor. Ik heb het nergens gehad over het aan banden leggen van zionisme of vernietigen van Israël. Ik heb enkel gezegd dat jij de regels van het zionisme niet als argument in deze discussie kunt gebruiken. Ik heb namelijk helemaal niks met het zionisme, ik geloof niet in het zionisme en de regels er van boeien mij absoluut niet.

quote:
Het feit dat je het een "aanname" noemt, bewijst jouw subjectiviteit en ondermijnt jouw geloofwaardigheid

Wat je daar zegt is het verhaal van de pot en de ketel. Jij verwijt Israël dat ze zich land toe-eigenen, maar als ik mij niet vergis waren het wel de arabieren die Israël wilden stelen in '48. Terwijl Israël zich aan de grenzen had gehouden die de VN had voorgesteld in '47
Waar de fuck heb jij het nou over? Ken je de geschiedenis wel? Jij vergist je dus duidelijk wel, want Israël is degene die is begonnen met mensen uit hun huizen te zetten, niet de Arabieren. De aanval in 1948 was een reactie daar op.

Maar waarom ben jij zo selectief als het aan komt op de VN? Het voorstel wat ze in 1947 hebben gedaan lijkt bijna heilig voor jou, maar wanneer je het over de Palestijnse gebieden refereert heb je het ineens over Judea en Samaria en doe je alsof dat deel van Israël is. Terwijl het volgens die verdeling Arabisch land is.
pi_128790456
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 11:21 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Dat bepaal jij even?

Ben je nog steeds aan het kibbelen over erfrechten die tig jaar gelede
en mede hebben geleid tot Israel?

Ook al vind je het nu niet meer geloofwaardig dan is dat nog een raar argument voor een staat die daar zoveel jaar geleden al mede op is gebouwd wat zegt dat dan over jouw argumentatie!
pi_128790754
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 11:34 schreef Peunage het volgende:

[..]

Jij moet echt een keer stoppen met woorden verdraaien hoor. Ik heb het nergens gehad over het aan banden leggen van zionisme of vernietigen van Israël. Ik heb enkel gezegd dat jij de regels van het zionisme niet als argument in deze discussie kunt gebruiken. Ik heb namelijk helemaal niks met het zionisme, ik geloof niet in het zionisme en de regels er van boeien mij absoluut niet.
Jij wil Israël vernietigen want jij weet dat de terugkeer van 6 miljoen 'palestijnen' de vernietiging betekent van Israël

Jij gelooft niet in het zionisme maar ik wel

quote:
Waar de fuck heb jij het nou over? Ken je de geschiedenis wel? Jij vergist je dus duidelijk wel, want Israël is degene die is begonnen met mensen uit hun huizen te zetten, niet de Arabieren. De aanval in 1948 was een reactie daar op.

Maar waarom ben jij zo selectief als het aan komt op de VN? Het voorstel wat ze in 1947 hebben gedaan lijkt bijna heilig voor jou, maar wanneer je het over de Palestijnse gebieden refereert heb je het ineens over Judea en Samaria en doe je alsof dat deel van Israël is. Terwijl het volgens die verdeling Arabisch land is.
omdat de arabieren de Joodse staat zullen vernietigen als ze die kans krijgen. Terugkeren naar de grenzen van '48 of '67 is onmogelijk, niet alleen omdat het bij het beloofde land hoort, maar vooral omdat het belangrijk is voor de veiligheid van Israël
  woensdag 10 juli 2013 @ 14:50:17 #91
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128797161
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 11:47 schreef vladesk het volgende:

[..]

Jij wil Israël vernietigen want jij weet dat de terugkeer van 6 miljoen 'palestijnen' de vernietiging betekent van Israël

Jij gelooft niet in het zionisme maar ik wel

[..]

omdat de arabieren de Joodse staat zullen vernietigen als ze die kans krijgen. Terugkeren naar de grenzen van '48 of '67 is onmogelijk, niet alleen omdat het bij het beloofde land hoort, maar vooral omdat het belangrijk is voor de veiligheid van Israël
De terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen en hun gezinnen moet dus uitgesteld of verboden worden? Zodat jij als Nederlandse Jood daar op hun grondgebied een huis kunt bouwen.

Een rare logica. Je ideologie van nationalisme interesseert mij niet.

Wel het internationale recht.

Het gaat er gewoon om dat Israël niet meer economisch levensvatbaar is als er voor de roof van Palestijnse grond, goederen en bezittingen gecompenseerd moet worden.

Dat betekent dat de staat Israël is gebouwd op de confiscatie van andermans eigendommen. Is dat rechtmatig en een goede basis voor een stabiele toekomst van vrede? Lijkt mij niet.

Met je afwijzing van de grenzen van 1967 sta je volledig buiten de werkelijkheid zoals die nu is internationaal. Israël is geen gewone staat meer.

Ik vind het overigens vreemd dat jij de mensenrechten van zeven miljoen Palestijnen als een bedreiging opvat. Ik zie andermans rechten juist als kansen voor gezamenlijke oplossingen.

Goed, ik beschouw mijzelf en mijn Neêrlands dan ook niet als "uitverkoren en superieur".

Verder hoop ik echt dat je afziet van het wonen in een illegale joodse nederzetting met steun van het Israëlisch leger. Ga gewoon in Tel Aviv wonen. Of Jaffa. Of Haifa. Haifa vond ik fantastisch. Wonen 15 % Arabieren/Palestijnen daar.
pi_128797520
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 14:50 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

De terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen en hun gezinnen moet dus uitgesteld of verboden worden? Zodat jij als Nederlandse Jood daar op hun grondgebied een huis kunt bouwen.

Het gaat er gewoon om dat Israël niet meer economisch levensvatbaar is als er voor de roof van Palestijnse grond, goederen en bezittingen gecompenseerd moet worden.

Dat betekent dat de staat Israël is gebouwd op de confiscatie van andermans eigendommen. Is dat rechtmatig en een goede basis voor een stabiele toekomst van vrede? Lijkt mij niet.

Met je afwijzing van de grenzen van 1967 sta je volledig buiten de werkelijkheid zoals die nu is internationaal. Israël is geen gewone staat meer.

Ik vind het overigens vreemd dat jij de mensenrechten van zeven miljoen Palestijnen als een bedreiging opvat. Ik zie andermans rechten juist als kansen voor gezamenlijke oplossingen.

Goed, ik beschouw mijzelf en mijn Neêrlands dan ook niet als "uitverkoren en superieur".

Verder hoop ik echt dat je afziet van het wonen in een illegale joodse nederzetting met steun van het Israëlisch leger. Ga gewoon in Tel Aviv wonen. Of Jaffa. Of Haifa. Haifa vond ik fantastisch. Wonen 15 % Arabieren/Palestijnen daar.
Welke terugkeer, ze zijn zelf vertrokken, spoor de staten waar ze nu verblijven aan om ze beter te integreren en deel te laten uitmaken van die samenlevingen, net als dat gebeurt met Palestijnen en andere Arabieren die momenteel wel in Israel verblijven, je argumentatie is krom. De staat Israel is gebouwd op wat toebehoort aan de Joden, en wat aan de Palestijnen toebehoort laten de Palestijnen zelf na om een vruchtbare staat op te bouwen, dat daar geweld bij gebruikt is betekent niet plotseling dat het iets in de richting van roof is.
  woensdag 10 juli 2013 @ 15:30:26 #93
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128798455
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 15:01 schreef DeParo het volgende:

[..]

Welke terugkeer, ze zijn zelf vertrokken, spoor de staten waar ze nu verblijven aan om ze beter te integreren en deel te laten uitmaken van die samenlevingen, net als dat gebeurt met Palestijnen en andere Arabieren die momenteel wel in Israel verblijven, je argumentatie is krom. De staat Israel is gebouwd op wat toebehoort aan de Joden, en wat aan de Palestijnen toebehoort laten de Palestijnen zelf na om een vruchtbare staat op te bouwen, dat daar geweld bij gebruikt is betekent niet plotseling dat het iets in de richting van roof is.
Er zijn vele Palestijnen met geweld verdreven en gedeporteerd na het staken van de wapens.

Er zijn ook velen gevlucht voor het oorlogsgeweld en in 1947-1948 voor het geweld door o.a. Haganah.

Dat was echt niet altijd aan de Palestijnen of de Arabische milities en strijders zelf te wijten, maar een gerichte tactiek van Haganah, Irgoen enz.

De staat Israël en haar economie zijn nu nauw verweven met de bezette Palestijnse gebieden, buiten de grenzen van 1967.

Het ligt veel genuanceerder dan jij, vladesk, Meki enz. beweren.

De staat Israël is helaas in grote delen gebouwd met wapengeweld, etnische zuiveringen, verdrijving van de Palestijnen. En nergens werden de vluchtelingen teruggelaten, overal werden zelfs Israëlische Arabische gebleven inwoners weggehouden van hun landerijen door het IDF. Dit om na 20 jaar (1968) deze landerijen te kunnen claimen als "verlaten eigendom" van de "internal resident absentees". Lees Ilan Pappé.
pi_128798824
de staat Israël is een schande.Seculier als de pest, de zionisten hebben de joodse religie misbruikt en vergiftigen hun zioniste gedachten de joden zoals het toelaten van niet-koosjer eten en openbaar vervoer op de sjabbat.

En vrome joden die daar wonen worden hardhandig aangepakt en zelfs uitgescholden.

Veilig voor joden??

Mijn vader zei altijd :

Zionisten - Honden. Twee woorden, dezelfde betekenis.
pi_128798930
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 14:50 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

In de geschiedenis van de mensheid is het nog nooit gebeurd dat kinderen van vluchtelingen ook vluchtelingen bleven. Dat gaan we dus nu ook niet doen.

Uitverkoren heeft niets met beter te maken, dat is nazi propaganda

Ik ga inderdaad niet in een nederzetting wonen, maar in Be'er Sheva omdat de woningsprijzen daar een van de goedkoopste van Israël zijn. De woningsprijzen in Israël swingen uit de pan, daarom moeten we bouwen, bouwen, bouwen en nog eens bouwen, want een hoger aanbod --> lagere prijs
pi_128798952
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 15:39 schreef Skillsy het volgende:
de staat Israël is een schande.Seculier als de pest, de zionisten hebben de joodse religie misbruikt en vergiftigen hun zioniste gedachten de joden zoals het toelaten van niet-koosjer eten en openbaar vervoer op de sjabbat.

En vrome joden die daar wonen worden hardhandig aangepakt en zelfs uitgescholden.

Veilig voor joden??

Mijn vader zei altijd :

Zionisten - Honden. Twee woorden, dezelfde betekenis.
Hier ben je weer, enkele dagen geleden wenste je nog vrede voor Israël en nu zijn het honden en een schande. Jij bent een schande ;(
pi_128799393
Het lijkt me duidelijk dat een religieuze jood die zijn religie zeer serieus neemt de Israelische staat niet met heel zijn hart kan omarmen. Zij die dat wel kunnen zijn diegenen die het jodendom herinterpreteren zodat ze beiden hebben: en een joodse staat en de religieuze beleving. Andere zionisten beleven de joodse religie als een culturele identiteit, en een minderheid zal zich totaal niet met de religie inlaten omdat ze zichzelf als niet-gelovig zien. Het probleem voor de Israelische joden is dat Israel een "joodse staat" is, wat ook de orthodoxen legitimiteit geeft om te eisen dat in dat geval de joods-religieuze wetten worden gerespecteerd en niet overtreden. De zionisten die hierom boos naar de orthodoxen en chassidische joden kijken willen eigenlijk 3 onverenigbare zaken: [1] het joodse land met een claim dat het van hen is zoals in de Bijbel/Thora terugkomt, [2] een joodse staat, maar na die religieuze claim en joodse staat moeten de de religieuze joden die ook naar het Boek strikt leven zich onderwerpen aan [3] seculiere wetten. "Religie? De joodse religie? Daar moet de staat zich niet mee bemoeien of wetten mee schrijven".
Terwijl wel op basis van de joodse religieuze historie er een waarheidsclaim wordt gedaan op het land dat van "joden" is, of een staat die expliciet joods moet zijn. Het lijkt me daarom ook dat de kwestie met de orthodoxen de seculiere joden ook zo steekt. Omdat ze weten dat het deze groep joden zijn die weldegelijk de religieuze principes van het jodendom naleven en daarin gewoon de authentieke groep vertegenwoordigen. Itt seculieren die het allemaal wel best vinden religie of meer als sociaal-culturele identiteit beleven. Vergelijkbaar met Christenen die dan 2 keer per jaar in de Kerk zitten itt de Christen die echt erop uit gaat het woord van God te verkondigen (waar het Nieuwe Testament expliciet naar oproept).

Israel is geen seculiere staat overigens, synagoge en staat zijn niet gescheiden. Ik snap dat het niet is zoals de orthodoxen graag zouden zien op dit moment, maar seculier is Israel niet en nooit geweest. Zie het feit dat er alleen religieus huwelijk mogelijk is, een joodse atheist kan geen burgerlijk huwelijk aangaan en wordt zo toch de joodse religie op de mouw gespeld.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  woensdag 10 juli 2013 @ 15:54:30 #98
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_128799429
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 15:42 schreef vladesk het volgende:

[..]

In de geschiedenis van de mensheid is het nog nooit gebeurd dat kinderen van vluchtelingen ook vluchtelingen bleven. Dat gaan we dus nu ook niet doen.

Uitverkoren heeft niets met beter te maken, dat is nazi propaganda

Ik ga inderdaad niet in een nederzetting wonen, maar in Be'er Sheva omdat de woningsprijzen daar een van de goedkoopste van Israël zijn. De woningsprijzen in Israël swingen uit de pan, daarom moeten we bouwen, bouwen, bouwen en nog eens bouwen, want een hoger aanbod --> lagere prijs
"We"?

Geef jij je Nederlandse nationaliteit dan ook op.

Je klinkt niet erg loyaal aan ons vaderland. Wel aan de staat Israël.

Vreemd. En niet positief voor joden hier en het algemene sentiment over onze kleine Nederlandse joodse gemeenschap van 65.000 mensen.
pi_128799657
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 15:42 schreef vladesk het volgende:

[..]

Hier ben je weer, enkele dagen geleden wenste je nog vrede voor Israël en nu zijn het honden en een schande. Jij bent een schande ;(
Vrede voor Israel ja (het Volk) niet je seculiere staat

En ik wenste jou vrede maar die kreeg ik niet terug. En jij haat joden heb je zelf gezegd.
Je mag best zionist zijn hoor, maar alsjeblieft zeg niet dat je religieus bent. Want dat is een schande

Eet nog maar lekkere bicky burgers
pi_128799956
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 15:54 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

"We"?

Geef jij je Nederlandse nationaliteit dan ook op.

Je klinkt niet erg loyaal aan ons vaderland. Wel aan de staat Israël.

Vreemd. En niet positief voor joden hier en het algemene sentiment over onze kleine Nederlandse joodse gemeenschap van 65.000 mensen.
Ik verhuis binnenkort naar Israël...

Niet voor het een of ander, maar de meerderheid Turken en Marokkanen die in Nederland blijven wonen noemen zich in de eerste plaats ook Turk of Marokkaan en geen Nederlander. Maar zij hebben niet de trots om terug te keren naar waar ze vandaan kwamen, die heb ik wel, dus ik mag mij Israëliër noemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')