Dat heb ik idd bij mike browne gezienquote:Op zondag 7 juli 2013 23:07 schreef Danny het volgende:
Hangt er ook een beetje van af hoe je je portretten wilt schieten. Een groothoek vertekent het gezicht nogal bij close-ups. Imo krijg je de mooiste close-up portretten met lange lenzen (105mm en langer) met een groot diafragma (2.8, 1.8, 1.4). Maar het hangt echt van het soort portret af.
Ik persoonlijk vind 50mm op APS-C weliswaar prima om portretten te maken, maar voor mijn gevoel sta ik net even te dichtbij. Voelt voor mij tenminste een beetje oncomfortabel als ik van een onbekende een portret (headshot) wil maken.quote:Op maandag 8 juli 2013 08:47 schreef Ener-G het volgende:
50mm is prima voor portretten op APS-C. Voordeel daarvan (het komt in de buurt van een 85mm op full frame) is dat je nog relatief dichtbij staat bij je model, zodat het geven van aanwijzingen e.d. makkelijker gaat.
Hoeft opzich geen issue zijn, maar wel iets om rekening mee te houden
55-250=APS lens dus je spreekt jezelf nu al tegen, ook omdat die lens niet lichtsterk is.quote:Op maandag 8 juli 2013 09:23 schreef EdwinMartens het volgende:
Ga voor een goede (kleine) telelens met zoom functie 55-200 mm bijvoorbeeld.
owja een ultrasoon motor (in de lens) is zeer aan te bevelen.
Koop verder ALTIJD fullframe lenzen .. de beeldkwaliteit van deze lenzen is gewoon beter en ze zijn prima te gebruiken op een APS-C camera, bovendien : Als je ooit op fullframe overstapt kan je tenminste je lenzen nog gebruiken !
[edit]
Hoe verder het diafragma open kan hoe beter
[/edit]
Waarom USM? Supersnel scherpstellen is niet echt nodig, en het model rent waarschijnlijk ook niet verschrikt weg als ze een focusmotortje hoort..quote:Op maandag 8 juli 2013 09:23 schreef EdwinMartens het volgende:
Ga voor een goede (kleine) telelens met zoom functie 55-200 mm bijvoorbeeld.
owja een ultrasoon motor (in de lens) is zeer aan te bevelen.
Koop verder ALTIJD fullframe lenzen .. de beeldkwaliteit van deze lenzen is gewoon beter en ze zijn prima te gebruiken op een APS-C camera, bovendien : Als je ooit op fullframe overstapt kan je tenminste je lenzen nog gebruiken !
[edit]
[/edit]
Op zich mee eens, maar met de kanttekening dat je dan wel de verleiding moet weerstaan om altijd vol open te schieten, zeker bij portretten. Voor je het weet is het ene oog scherp en het andere niet terwijl je dat niet wil, of het haar een vage brij, ik noem maar wat.quote:Op maandag 8 juli 2013 09:23 schreef EdwinMartens het volgende:
[edit]
[/edit]
EdwinMartens maakt waarschijnlijk portretten vanuit de bosjes als een ware papperazo.quote:Op maandag 8 juli 2013 09:33 schreef DonJames het volgende:
Waarom USM? Supersnel scherpstellen is niet echt nodig, en het model rent waarschijnlijk ook niet verschrikt weg als ze een focusmotortje hoort..
25-105 is wel een fullframe lensquote:Op maandag 8 juli 2013 09:31 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
55-250=APS lens dus je spreekt jezelf nu al tegen, ook omdat die lens niet lichtsterk is.
Weet je hoe je dat kabaal op den duur gaat irriteren ?quote:Op maandag 8 juli 2013 09:33 schreef DonJames het volgende:
[..]
Waarom USM? Supersnel scherpstellen is niet echt nodig, en het model rent waarschijnlijk ook niet verschrikt weg als ze een focusmotortje hoort..
Die zat in een regentonquote:Op maandag 8 juli 2013 09:39 schreef Weakling het volgende:
EdwinMartens maakt waarschijnlijk portretten vanuit de bosjes als een ware papperazo.
Da's een knappe uitspraak. Ik ken toch aardig wat DX lenzen die gewoon zo goed presteren als hun FX tegenhangers, incusief de bouwkwaliteit. Ik noem een Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 35 F1.8, Sigma 18-35 F1.8 etc. etc.quote:Op maandag 8 juli 2013 09:23 schreef EdwinMartens het volgende:
... En je hebt je nooit afgevraagd waarom bv Canon geen L lenzen heeft in de APS-C lijn ?quote:Op maandag 8 juli 2013 10:48 schreef Shaggy8675 het volgende:
[..]
Da's een knappe uitspraak. Ik ken toch aardig wat DX lenzen die gewoon zo goed presteren als hun FX tegenhangers, incusief de bouwkwaliteit. Ik noem een Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 35 F1.8, Sigma 18-35 F1.8 etc. etc.
En altijd FX lenzen kopen voor als je " misschien ooit een FX body koopt..." Alsof FX de heilige graal is. Veel mensen hebben geen FX nodig, maar juist wel een DX, andersom ook. Het is maar net waarvoor je hem gebruikt. FX is niet iets wat opeens beter is dan een DX. Ze hebben beiden hun voordelen en hun tekortkomingen.
Niet alle fullframe lenzen zijn L lenzen. Jij zegt dat fullframe lenzen altijd beter zijn. Dat is gewoonweg onzin. Je zegt 'ga altijd voor fullframe lenzen', niet 'ga altijd voor L lenzen'.quote:Op maandag 8 juli 2013 11:14 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
... En je hebt je nooit afgevraagd waarom bv Canon geen L lenzen heeft in de APS-C lijn ?
Nee, er zijn ook "mindere" fullframe lenzen, maar de kwaliteit per segment en de maximaal haalbare kwaliteit zijn bij full frame lenzen gewoon beter. En ALS je een minder goede lens hebt , dan zit je met Fullframe OOK beter omdat je met een APS-C camera dan alleen het midden van de lens gebruikt, waar het kwaliteitsverschil over het algemeen minder merkbaar isquote:Op maandag 8 juli 2013 11:19 schreef Danny het volgende:
[..]
Niet alle fullframe lenzen zijn L lenzen. Jij zegt dat fullframe lenzen altijd beter zijn. Dat is gewoonweg onzin. Je zegt 'ga altijd voor fullframe lenzen', niet 'ga altijd voor L lenzen'.
Nee, ik gebruik nl geen Canon.quote:Op maandag 8 juli 2013 11:14 schreef EdwinMartens het volgende:
[..]
... En je hebt je nooit afgevraagd waarom bv Canon geen L lenzen heeft in de APS-C lijn ?
Geen idee ik gebruik geen Nikonquote:Op maandag 8 juli 2013 11:24 schreef Shaggy8675 het volgende:
[..]
Nee, ik gebruik nl geen Canon.
Waarom zouden ze dat niet doen? Waarom heeft Nikon wel hoogwaardige APS-C lenzen in het assortiment? Vertel het me maar?
De L bij canon staat voor meer als alleen het glas wat er in zit. Er zijn ook non L lenzen die net zo goed, zo niet beter zijn dan de L versies, maar dat wist je zeker al. Maar een rode L is natuurlijk wel belangrijk om serieus genomen te worden als fotograaf ja...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarin ben ik kinderachtig bezig dan? Je advieseert dingen die weinig hout snijden, of je het misschien niet helemaal kan verwoorden wat je bedoelt. Als er dan mensen zijn die zeggen dat het anders kan zijn ben ik opeens kinderachtig bezig...quote:Op maandag 8 juli 2013 11:31 schreef EdwinMartens het volgende:
Verder ben je nogal kinderachtig bezig.
laten we zeggen ca 500 euro incl BTWquote:Op maandag 8 juli 2013 09:31 schreef kanovinnie het volgende:
TS, het valt en staat met het budget van je. Dus hoeveel geld is er uit te geven?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |