abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128651560
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 09:12 schreef rival het volgende:
een hatchbak heeft een wisser achter omdat de slipstream/uitlaatgassen de achteruit helemaal vies maken....raam wordt helemaal zwart.
een sedan heeft daar geen last van,....

zoiets was het toch? :+
Juist. :)
BIj een sedan of b.v Coupe is een ruitenwisser gewoon niet nodig doordat de kont het achterraam afschermt voor spray en de wind de rest van het werk doet. Bij een sedan blaast die namelijk langs het achterraam, waardoor regendruppels er zo afglijden. Een hatchback(en dan niet zo'n veredelde Coupe als een Insignia) heeft dat niet. Doordat die namelijk geen kont heeft en een (over het algemeen) veel stijler aflopende achterkant krijg je recht achter de auto een werveling van wind die o.a. de spray juist tegen het raam aanblaast. Hierdoor ben je op hatchbacks wel een ruitenwisser nodig en op sedan's niet.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  zaterdag 6 juli 2013 @ 10:16:51 #27
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_128651618
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 01:58 schreef Pokkelmans het volgende:
Oké, kom ik met m'n boerenverstand en een theorie: omdat als je vooruit rijdt (wat je het meest zal doen in een auto, zelfs als het regent), je de regendruppels op de voorruit "omhoog" moet duwen. Dat gaat moeilijker en daarom: een ruitenwisser. De achterruit is echter aflopend, waardoor ze er, als je vooruit rijdt, vanzelf af worden "geblazen"
Regen komt van boven.
pi_128651742
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 10:12 schreef Marco001 het volgende:

BIj een sedan of b.v Coupe is een ruitenwisser gewoon niet nodig doordat de kont het achterraam afschermt voor spray en de wind de rest van het werk doet. Bij een sedan blaast die namelijk langs het achterraam, waardoor regendruppels er zo afglijden. Een hatchback(en dan niet zo'n veredelde Coupe als een Insignia) heeft dat niet. Doordat die namelijk geen kont heeft en een (over het algemeen) veel stijler aflopende achterkant krijg je recht achter de auto een werveling van wind die o.a. de spray juist tegen het raam aanblaast. Hierdoor ben je op hatchbacks wel een ruitenwisser nodig en op sedan's niet.
nou ja, 'niet nodig'.. mijn vorige auto was een sedan en soms 's ochtends als het geregend had zat op de achterruit een laag drupjes/condens waardoor je niks ziet. Een achterruitenwisser zou dan erg handig zijn geweest als je achteruit de parkeerplaats uit moet rijden ;) Loste dat dan verschillend op door afwisselend toch maar voorzichtig achteruit te rijden, uitstappen en schoonvegen of achterruitverwarming aan en een minuutje wachten ;)

Heb nu een hatchback en gebruik de achterruitenwisser best vaak in dat soort gevallen.
pi_128653120
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 10:26 schreef Palomar het volgende:

[..]

nou ja, 'niet nodig'.. mijn vorige auto was een sedan en soms 's ochtends als het geregend had zat op de achterruit een laag drupjes/condens waardoor je niks ziet. Een achterruitenwisser zou dan erg handig zijn geweest als je achteruit de parkeerplaats uit moet rijden ;) Loste dat dan verschillend op door afwisselend toch maar voorzichtig achteruit te rijden, uitstappen en schoonvegen of achterruitverwarming aan en een minuutje wachten ;)

Heb nu een hatchback en gebruik de achterruitenwisser best vaak in dat soort gevallen.
Wat een omslachtige methode.. In de sedan's op het werk gebruik ik dan gewoon de buitenspiegels.. (en dat waren Skoda Superb's.. Grote auto's dus. )
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_128654248
Mijn e36 coupe heeft ook geen achterruitenwisser.. Soms wel eens lastig als ik achterruit moet rijden en het hele raam onder de regen zit in het donker..
My dials are pupillated.
pi_128655482
Vrij simpel te beantwoorden, de achterruit blijft op de plek, maar de klep gaat wel open, waardoor er geen motor in de klep gemonteerd kan worden, en je dus geen wisser kunt monteren.

Het is dus een constructie probleem, willen ze het wel, dan moet de ruit ook open gaan met de klep als 1 geheel, wat weer meer constructie kosten op levert
pi_128656894
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 13:30 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Vrij simpel te beantwoorden, de achterruit blijft op de plek, maar de klep gaat wel open, waardoor er geen motor in de klep gemonteerd kan worden, en je dus geen wisser kunt monteren.

Het is dus een constructie probleem, willen ze het wel, dan moet de ruit ook open gaan met de klep als 1 geheel, wat weer meer constructie kosten op levert
die mazda die ik eerder postte bewijst dat het wel kan. Zo heb je bijv. ook nog de oude subaru impreza sedan met achterruitenwisser. Zo'n motortje is anno 2013 echt wel ergens weg te werken. Voornaamste reden is denk ik dat men het niet mooi vindt en wellicht zit het de stroomlijn ook in de weg.

Als het wettelijk verplicht zou worden zouden de fabrikanten denk ik wel met hele mooie oplossingen komen.
pi_128656938
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 11:51 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Wat een omslachtige methode.. In de sedan's op het werk gebruik ik dan gewoon de buitenspiegels.. (en dat waren Skoda Superb's.. Grote auto's dus. )
mwah, ik rij alfa romeo en die hebben vrij kleine spiegeltjes (tenminste, de 156 sedan die ik had). Ik durf daar niet 100% op te vertrouwen ;) Stel dat er net een kind precies achter mn auto staat. Die staat dan in de dode hoek.
  zaterdag 6 juli 2013 @ 15:32:42 #34
17829 Lone_Gunman
Badda Bing Badda Bang
pi_128658538
Misschien nog belangrijker; waarom staat dit topic niet in PTA? ;)
"Go Ahead, Make My Day !!"
  zaterdag 6 juli 2013 @ 16:48:38 #35
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_128661425
Topic past inderdaad misschien beter in PTA. Ik vraag het de mods daar even.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  zaterdag 6 juli 2013 @ 16:53:03 #36
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_128661660
mensen in te dure autos spiegelen toch niet
  zaterdag 6 juli 2013 @ 17:11:58 #37
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_128662440
Kickje naar PTA.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_128663180
Tof, mijn 20 jaar oude Seat Cordoba is een luxe wagen dus *O*
  zaterdag 6 juli 2013 @ 17:51:52 #39
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_128663365
Achterwissers zijn overrated; heb het ding nooit aan, soms als ik wegrijd om de ochtendcondens effe weg te vegen, maar daarna echt nooit meer. Ruit wordt niet eens nat op de snelweg. Stationwagens en busjes hebben hem wel echt nodig, daarvan wordt de achterruit echt smerig.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_128663661
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 02:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
En je mag het overigens wel gewoon luxe wagen noemen hoor. Elke auto die niet bedrijfsmatig gebruikt wordt is een luxe auto.
hoera, m'n 107 is spontaan luxe *O*

te laat :{w
  zaterdag 6 juli 2013 @ 18:54:49 #41
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_128664434
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 16:53 schreef Life2.0 het volgende:
mensen in te dure autos spiegelen toch niet
Het enige juiste antwoord _O-
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_128664541
Ik reed laatst in een octavia en het regende keihard en ik kon de achterruitwisser maar niet vinden. Bleek hij er ook gewoon niet te zijn... Zeker in de stad blijf ik het een voordeel vinden.
  zaterdag 6 juli 2013 @ 20:16:19 #43
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_128666339
Mijn dure coating doet het niet meer :'(

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_128700244
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 19:02 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Ik reed laatst in een octavia en het regende keihard en ik kon de achterruitwisser maar niet vinden. Bleek hij er ook gewoon niet te zijn... Zeker in de stad blijf ik het een voordeel vinden.
Waarvoor in godsnaam, wat kun je in de buitenspiegels niet zien wat je door de achteruit wel ziet?

Bij mijn auto;s ging de achterwisser enkel alleen aan, omdat ze hem op de versnellingsbak hadden aangesloten. Bak achteruit = wisser aan.
.
pi_128700449
Een sedan heeft nauwelijks last van wervelwinden op de achterruit omdat de kofferbak dat voorkomt. Bij een hatchback is dat dus weel het geval en in combinatie met het regenwater dat door de achterwielen omhoog wordt geslingerd vormt zich dus heel snel druppels op de achterruit. Vandaar dat er bij sedans minder noodzaak bestaat voor een achterruitenwisser????
De ballen
pi_128701300
Interessante kwestie, ik vroeg het me een tijdje geleden ook af. Alle opties hierboven klinken allemaal wel logisch, behalve dat het niet goed weg gewerkt zou kunnen worden. Dat moest gewoon geen probleem zijn met de hedendaagse techniek in een 'luxe' auto.

De wind zal, zeker met de manier waarop ze gebouwd zijn, veel wegblazen, maar als het keihard aan het regenen is, is dat niet handig bij het parkeren. Speciale coating of warme lucht zijn mooie oplossingen, maar ik rij ook in een auto zonder achterruitwisser en dat werkt ook niet zo 1 2 3.

Dat het er niet zo mooi uit ziet en het in principe niet nodig is, klinkt me ook wel logisch. Maar het lijkt me dat er wel één hoofdreden voor is. Werkt er niemand als auto-ontwerper?
pi_128701452
Mijn ervaring is verder dat op een auto met een "staand" achterraam zoals een station of een Golf het zeer snel vuil wordt met modder ed. van de straat.

Hatchbacks met een liggend raam, zoals Saab of andere liftbacks blijft het water staan.
.
  maandag 8 juli 2013 @ 10:27:14 #48
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_128713153
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 00:15 schreef Palomar het volgende:
Het gaat niet luxe auto's, maar om sedan-auto's die meestal geen achterruitenwisser hebben. Luxe auto's zijn meestal sedans. Waarom ze dat niet hebben zal denk ik vnl. zijn omdat het lelijk staat, er geen ruimte voor is en dat er tijdens het rijden langs de achterruit relatief veel wind gaat, waardoor druppels niet blijven liggen. Alleen bij achteruit rijden als de auto stil heeft gestaan met regen/condensdruppels erop kan ik uit eigen ervaring zeggen dat je dan niks ziet :P
Inderdaad , hatchbacks hebben een veel rechtere achterruit waardoor het water ertegen opspat, bij een sedan vliegen de druppels er meer overheen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 8 juli 2013 @ 13:46:43 #49
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_128719422
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 10:27 schreef Metro2005 het volgende:
Inderdaad , hatchbacks hebben een veel rechtere achterruit waardoor het water ertegen opspat, bij een sedan vliegen de druppels er meer overheen.
Dit is de enige goede reden.
pi_128744202
Het heeft puur met aerodynamica te maken waarom het op sedans en coupé-achtige auto's niet nodig is.
Een huidige hatchback is als een vrachtwagen. Een rechte achterkant. Dus enorme luchtwervelingen achter de auto. Veel rommel op de achterkant. Daarom zijn vrachtwagens aan de achterkant ook altijd smerig.

Een sedan of coupé is het toonbeeld van aerodynamica. Via de achterruit verkleint het oppervlak waar een werveling ontstaat slechts achter de klep. Dus de kofferklep wordt wel vies, maar de ruit niet, omdat de ruit niet het achterste van de auto is, en de lucht dus nog netjes langs de ruit wordt geleid.

Ja, er kan ook best wat water tegen de achterkant opspatten, maar de hoofdoorzaak is aerodynamica.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')