abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131612947
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:04 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Ja ik heb het nu ook niet echt hard meer nodig voor mezelf. Hoewel ik niet altijd teveel moet willen en goed moet slapen (dat wil ook nog wel eens een probleem zijn)
Dat heb ik ook gemerkt. Minimaal 7 uur slaap is een vereiste.

Ook door de weeks een biertje is fataal.(Ja, zelfs 1 biertje). Heb daarom ook een aantal alcoholvrij in huis. Van een avond doorzakken heb ik meerdere dagen last, in de zin van afdwalen etc.
Religie is een mentale ziekte.
pi_131772589
Gisteren laatste gesprek met de psychiater gehad, om het traject af te sluiten :). Vanaf nu mag de huisarts mijn medicatie voorschrijven en ik kan altijd terugkomen als ik extra coaching nodig heb. Wel fijn om samen de afgelopen maanden te evalueren, en ook vanuit haar te horen hoe ik ben veranderd. Ik weet zelf ook wel dat het nu veel beter met me gaat dan toen we begonnen, maar zij gaf bijvoorbeeld ook aan dat ze direct aan mijn manier van praten en doen merkte dat de dex goed aansloeg (ik was me er zelf nooit van bewust dat mijn verhalen en uitleg onmogelijk te volgen zijn voor anderen als ik chaos in mijn hoofd heb :+). Dat was echt een groot omslagpunt, van gerommel (en altijd te laat op de afspraak komen omdat ik de bus mistte/andere dingen misgingen :')) naar gewoon op tijd zijn. Het zijn de kleine dingen, waar ik me nu weer even van bewust ben, dat het écht veel beter gaat nu. Dus ik was wel weer even een blij ei toen :P.
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_131837721
quote:
Weer een reclameblaadje....
Gewoon weer een zoveelste magazine met een hoop reclame.

Ik zie geen toegevoegde waarde van dit blad. Er is zoveel info te vinden op internet dat kan je nooit in een magazine plaatsen. Plus als je antwoordt wilt hebben op je vragen over AD(H)D dan is een forum nog al wat sneller.
pi_131839509
Ik heb sinds vorige week een test gedaan bij de psycholoog en heb echt heel hoog ADD. Ik heb 23 oktober een afspraak bij de psychiater voor medicatie.

Ik vraag me af, of er meerdere ADD'ers zijn die echt kneuzen zijn in communicatie? Ik heb vaak dat ik iets zeg, en ik hoor dit of dat erin, maar andere mensen horen iets totaal anders, waardoor het gesprek nog wel eens awkward of lastig wordt en ik het dan niet meer weet.. Ik weet vaak gewoon totaal niet hoe ik moet reageren, en hou daarom vaak liever m'n mond en denk heel lang na, maar dan heeft mijn antwoord ook al geen zin meer.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 20:35:33 #181
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_131853794
Ik heb perspoonlijk moeite met speelvlak impliciet en expliciet, onlangs ging ik nog aan mezelf twijfelen omdat ik in een rollenspel tijdens cursus had gezegd "maar waarom zou iemand hier jou haten?"

Om na het rollenspel te horen dat de hele groep had gehoord meende te hebben "die persoon haat je".

Ik was laaiend en snapte niet waar ze het over hadden, ik weet toch gvd zelf wel wat ik heb gezegd?!

Bleek dat men heel erg viel over het woord "haten" en niet zozeer de context waarin het gebruikt wordt.

In communicatie naar anderen toe stem ik zoveel als mogelijk af (hier op fok een stuk minder denk ik :') ) op de ontvanger(s), weeg mijn woorden in gesprekken en vraag om duidelijkheid of voorbeelden als ik iets niet begrijp.

Als ik echter aangesproken wordt met scheve argumentatie of met feitelijken onjuistheden dan kan ik vaak aan de hand van feiten mijn handelen prima verdedigen.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_131927959
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 20:35 schreef Skull-splitter het volgende:
Ik heb perspoonlijk moeite met speelvlak impliciet en expliciet, onlangs ging ik nog aan mezelf twijfelen omdat ik in een rollenspel tijdens cursus had gezegd "maar waarom zou iemand hier jou haten?"

Om na het rollenspel te horen dat de hele groep had gehoord meende te hebben "die persoon haat je".

Ik was laaiend en snapte niet waar ze het over hadden, ik weet toch gvd zelf wel wat ik heb gezegd?!

Bleek dat men heel erg viel over het woord "haten" en niet zozeer de context waarin het gebruikt wordt.

In communicatie naar anderen toe stem ik zoveel als mogelijk af (hier op fok een stuk minder denk ik :') ) op de ontvanger(s), weeg mijn woorden in gesprekken en vraag om duidelijkheid of voorbeelden als ik iets niet begrijp.

Als ik echter aangesproken wordt met scheve argumentatie of met feitelijken onjuistheden dan kan ik vaak aan de hand van feiten mijn handelen prima verdedigen.
Communicatie is een van de grootste problemen van de mensheid. Hierdoor zijn veel oorlogen en religie ontstaan. Het heeft dus niks met AD(H)D

Een goed voorbeeld:

A wife asked her husband, "Could you please go shopping for me and buy one carton of milk, and if they have eggs, get six?"

A short time later the husband came home with six cartons of milk. His wife asked him, "Why did you buy six cartons of milk?"

He replied, "They had eggs".
  maandag 7 oktober 2013 @ 17:18:02 #183
12888 Skull-splitter
pi_131941225
No shit, maar autisten en ADHD'ers hebben wel degelijk meer communicatieproblemen.

Waar ik meer op doelde is dat ik vaak letterlijk onthoud wat er besproken is, als ik dan van de overige 13 aanwezigen aan mag horen dat ik iets anders gezegd heb, dan ontstaat er kortsluiting.
pi_131988167
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 17:18 schreef Skull-splitter het volgende:
No shit, maar autisten en ADHD'ers hebben wel degelijk meer communicatieproblemen.

Waar ik meer op doelde is dat ik vaak letterlijk onthoud wat er besproken is, als ik dan van de overige 13 aanwezigen aan mag horen dat ik iets anders gezegd heb, dan ontstaat er kortsluiting.
Heb je geluidopnames?
Misschien heb je iets gezegd wat dus mogelijk bij jouw anders klonk dan wat je daadwerkelijk gezegd hebt.
Dit heeft niet met ADHD te maken. Misschien is het handig dit te bespreken met je coach.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 22:23:12 #185
12888 Skull-splitter
pi_131988293
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 22:21 schreef Tommelaer het volgende:

[..]

Heb je geluidopnames?
Misschien heb je iets gezegd wat dus mogelijk bij jouw anders klonk dan wat je daadwerkelijk gezegd hebt.
Dit heeft niet met ADHD te maken. Misschien is het handig dit te bespreken met je coach.
Ik heb geen geluidsopnames nodig om mijn gesproken "Waarom zou iemand je haten" te kunnen onderscheiden van "Die collega haat je".

Autisten heten contextblind te zijn, maar als de hele context aangepast wordt om slechts aan te tonen dat het uitspreken van een oordeelgevoelig woord niet altijd even handig is, dan kan ik daar wel laaiend om worden :')
pi_132009176
Hallo allemaal,
Even een kloon aangemaakt omdat ik hier wel mee wil posten maar ik wil niet dat iedereen die mijn gebruikelijke username weet dat ik hier mee post :)

Ik heb sinds eind augustus de diagnose ADHD en ben gisteren begonnen met ritalin. Ik mag 3 a 4 maal daags 5 mg maar ik heb de psych al gemaild of ik niet wat sneller naar 10 mg mag.
Ik ben onder behandeling bij Psyq overigens.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 20:19:32 #187
9342 abraham
[Smart statement Pending]
pi_132016961
Even een vraag waarom je met haast de dosis wil verhogen, werkt het niet? Of heb je het idee dat meer gewoon beter is?

Ben zelf altijd bezig met aan de onderkant van de dosering te zitten die wordt geadviseerd. Zo lang ik de indruk heb dat dat goed gaat, en die dagen zijn er, heb ik geen haast een tolerantie te maximaliseren.

Maar belangrijkste vraag: merk je voldoende verbetering door de behandeling?
If at first you fail, re-define your objective.
  woensdag 9 oktober 2013 @ 20:22:11 #188
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_132017087
Vanavond op nl2 om een uur of 22.30 documentaire over kinderen die druk zijn en met ADHD/AFD. Misschien interessant :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_132018479
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 20:19 schreef abraham het volgende:
Even een vraag waarom je met haast de dosis wil verhogen, werkt het niet? Of heb je het idee dat meer gewoon beter is?

Ben zelf altijd bezig met aan de onderkant van de dosering te zitten die wordt geadviseerd. Zo lang ik de indruk heb dat dat goed gaat, en die dagen zijn er, heb ik geen haast een tolerantie te maximaliseren.

Maar belangrijkste vraag: merk je voldoende verbetering door de behandeling?
Ik merk nu bijna niks, met deze dosis voegt medicatie voor mij niks toe. Ik wil dus graag weten wat een net iets hogere dosis voor me doet. Ik zou sowieso volgende week dinsdag gaan verhogen, wil het nu dus graag 2 dagen eerder.

De behandeling zit pas helemaal aan het begin dus daar kan ik nog niet genoeg over zeggen. Ik heb iig een erg goed gevoel bij mijn coach maar of ze me echt kan helpen blijkt denk ik later pas. Ik heb al meerdere gesprekken met haar gehad maar die waren allemaal in het diagnoseproces.
pi_132018532
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 20:22 schreef sanger het volgende:
Vanavond op nl2 om een uur of 22.30 documentaire over kinderen die druk zijn en met ADHD/AFD. Misschien interessant :)
Ik heb eerder een keer een docu op Nl2 gezien over kinderen met ADHD en ik kon daar als volwassene helemaal niks mee. Maar misschien is dit een andere of heeft het een andere opzet :)
  woensdag 9 oktober 2013 @ 21:14:31 #191
9342 abraham
pi_132019312
@Plong
Goede reden inderdaad als je niet echt verbetering merkt. Wel in het begin netjes in overleg met de arts :) Het kan namelijk ook zijn dat ritalin niet bij je past een je beter af bent met dex of een niet-stimulerende variant.
pi_132019795
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:14 schreef abraham het volgende:
@Plong
Goede reden inderdaad als je niet echt verbetering merkt. Wel in het begin netjes in overleg met de arts :) Het kan namelijk ook zijn dat ritalin niet bij je past een je beter af bent met dex of een niet-stimulerende variant.
Ja sowieso in overleg! Mocht inderdaad blijken dat Ritalin het niet is dan proberen we gewoon iets anders. Ik hoop dat er iets is dat me wat meer rust in m'n hoofd kan geven maar ik sta er heel open in. Werkt het dan is het super, werkt het niet dan zoeken we door naar iets anders :)
pi_132020823
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:25 schreef Plong het volgende:

[..]

Ja sowieso in overleg! Mocht inderdaad blijken dat Ritalin het niet is dan proberen we gewoon iets anders. Ik hoop dat er iets is dat me wat meer rust in m'n hoofd kan geven maar ik sta er heel open in. Werkt het dan is het super, werkt het niet dan zoeken we door naar iets anders :)
Probeer ook op en gegeven moment 2 tot 4 dagen weer even zonder medicatie te doen.
Ik zelf heb vaak dat ik dan pas echt het verschil merk.

Mijn recept voor dexamfetamine is nu 's ochtends 10 mg, tussen de middag 5 mg en eind van de middag weer 5 mg, maar toch neem ik vaak 's ochtends ook maar 5 mg in ipv. 10 mg, omdat ik het op dat moment niet echt nodig vind.
En af en toe op zondag (en/of zaterdag) niks innemen... is niet altijd even leuk, maar vind het wel belangrijk om het effect in de gaten te houden en daarnaast hoop ik er daardoor niet al te afhankelijk van te worden.
You're dead to me!
I'm eating all your sandwiches,
Dead people don't need them...
  woensdag 9 oktober 2013 @ 22:30:57 #194
9342 abraham
pi_132023237
Ik ben eigenlijk vrij strikt met mijn regime omdat ik al snel merk dat ik er voor mijn omgeving niet gezelliger op wordt. Ook voor mezelf is het verschil tussen met en helemaal zonder te positief.
Omdat ik eigenlijk overtuigd ben dat ik er voor enige tijd aan vast zit doseer ik zo minimaal mogelijk.

Druk en chaotisch kan ik regelmatig prima opvangen. Dat doe ik tenslotte al jaren. Het onstabiele gedrag wil ik niet meer terug.
pi_132030815
@Selyn: Bedankt voor je advies. Ik moet gewoon even kijken. Ik ben het type dat eeuwig vooruit plant en vooruit denkt dus ik zie het ook wel als een uitdaging nu gewoon eens te kijken wat de medicatie nu voor me doet. Eerst eens rustig opbouwen, kijken of Ritalin voor me werkt en een juiste dosering zoeken. Denk dat we zo een paar weken verder zijn voor dat ik dat stuk af kan ronden en daarna ga ik wel eens kijken hoe het op de lange termijn moet gaan. Mijn streven is wel om het uiteindelijk alleen te gebruiken indien nodig, maar ik moet gewoon nog uitvinden wat 'nodig' voor mij betekent :D

Ik herken me namelijk ook goed in wat abraham zegt. Ik deal al 32 jaar met mezelf en de chaos in mijn hoofd is niet mijn grootste probleem. Mijn grootste probleem zit in stemmingswisselingen, het eeuwige piekeren en malen en dat ik enorm snel geïrriteerd ben. Hier heb niet alleen ik maar ook mijn omgeving soms flink last van. Als continue medicatie dit voor mij en mijn omgeving aanzienlijk kan verbeteren, kan het zijn dat ik dat toch belangrijker vind.

Maar dat is dus allemaal toekomst! Nu eerst maar eens het nu :D
pi_132035086
Net een mail gehad van mijn psychiater dat ik zodag al naar 10mg mag (met de opmerking dat het ook echt niet eerder mag dan de zondag :P )

Nog een vraag aan degenen die methylfenidaat (Ritalin) gebruiken; ik merk dat ik wat lastiger in slaap kom (bekende bijwerking natuurlijk) maar het grootste probleem blijkt nu doorslapen. Ik word wel 15 keer per nacht wakker. Welliswaar maar heel even maar toch -O-
Zijn er meer die dit hebben (gehad) en is dit iets wat weer verdwijnt na verloop van tijd?
  donderdag 10 oktober 2013 @ 13:06:42 #197
12888 Skull-splitter
pi_132036114
Ik heb daar wel last van, slaap sowieso lastig in van kinds af aan. Maar tis ook grotendeels mijn eigen stomme schuld omdat ik vaak domweg te lang op blijf en onzinnige shit zit te doen na mijn avonddiensten.

Als ik bij mijn vriendin blijf slapen ga ik op tijd naar bed maar lig wel even wakker en ben dan regelmatig wakker.
pi_132037001
quote:
12s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 21:48 schreef Selyn het volgende:

[..]

Probeer ook op en gegeven moment 2 tot 4 dagen weer even zonder medicatie te doen.
Ik zelf heb vaak dat ik dan pas echt het verschil merk.

Mijn recept voor dexamfetamine is nu 's ochtends 10 mg, tussen de middag 5 mg en eind van de middag weer 5 mg, maar toch neem ik vaak 's ochtends ook maar 5 mg in ipv. 10 mg, omdat ik het op dat moment niet echt nodig vind.
En af en toe op zondag (en/of zaterdag) niks innemen... is niet altijd even leuk, maar vind het wel belangrijk om het effect in de gaten te houden en daarnaast hoop ik er daardoor niet al te afhankelijk van te worden.
Ik had ongeveer dezelfde dosering en ben na 6 of 7 maanden gebruik in een keer gestopt. Geen problemen mee gehad.
pi_132037093
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:31 schreef Plong het volgende:
Net een mail gehad van mijn psychiater dat ik zodag al naar 10mg mag (met de opmerking dat het ook echt niet eerder mag dan de zondag :P )

Nog een vraag aan degenen die methylfenidaat (Ritalin) gebruiken; ik merk dat ik wat lastiger in slaap kom (bekende bijwerking natuurlijk) maar het grootste probleem blijkt nu doorslapen. Ik word wel 15 keer per nacht wakker. Welliswaar maar heel even maar toch -O-
Zijn er meer die dit hebben (gehad) en is dit iets wat weer verdwijnt na verloop van tijd?
Daar heeft geloof ik iedereen last van die ritalin / dex etc gebruikt. Als het niet weg gaat kan je melatonine pilletjes vragen aan je psychiater. Deze kun je ook bij de drogist halen maar die zijn maar 0,1mg en de pillen die je op recept krijgt zijn 3 of 5mg.

Voordat je melatonine gaat gebruiken kan je natuurlijk ook op een vroeger tijdstip de laatste dosis nemen. Verder waren er ook ooit mensen in dit topic die 2 uur voordat ze naar bed gingen nog een dosis namen omdat ze juist dan wel konden slapen!
pi_132037744
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 13:38 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Daar heeft geloof ik iedereen last van die ritalin / dex etc gebruikt. Als het niet weg gaat kan je melatonine pilletjes vragen aan je psychiater. Deze kun je ook bij de drogist halen maar die zijn maar 0,1mg en de pillen die je op recept krijgt zijn 3 of 5mg.

Voordat je melatonine gaat gebruiken kan je natuurlijk ook op een vroeger tijdstip de laatste dosis nemen. Verder waren er ook ooit mensen in dit topic die 2 uur voordat ze naar bed gingen nog een dosis namen omdat ze juist dan wel konden slapen!
Problemen met inslapen heb ik veel over gehoord ja, maar niet over problemen met doorslapen. Mijn laatste dosis pak ik 's middags rond 16.00 uur dus daar ligt het niet aan. De psych zei ook al dat er mensen zijn die zo veel slaapproblemen hebben dat ze juist voor het slapen gaan nog een lage dosis nemen omdat de gedachten dan uit gaan en het slapen makkelijker wordt.

Ik wil sowieso nog een tijdje afwachten hoor, misschien trekt het binnen een paar dagen ook wel bij. Maar was benieuwd hoe anderen dit ervaren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')