quote:wo 03 jul 2013, 18:50 | 98 reacties
|
'Bezuinigingsmaatregelen worden ingrijpend'
DEN HAAG - In het bezuinigingspakket van 6 miljard euro waarover het kabinet deze zomer beslist, zullen ingrijpende maatregelen en vergaande hervormingen zitten.
Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën kondigde dat woensdag aan in een Kamerdebat over de voorjaarsnota, de tussenstand van de lopende begroting.
Hij antwoordde op vragen van D66-Kamerlid Wouter Koolmees, die het kabinet verwijt visieloos te snijden. Dijsselbloem weersprak dat. „Ik wil de oppositie straks nog wel eens zien. Dan zal de klacht zijn dat de maatregelen te ingrijpend zijn. Want ze zullen ingrijpend zijn, dat is onvermijdelijk als je een bezuinigingspakket van 6 miljard euro aan structurele bezuinigingen invoert.”
Dijsselbloem stelde verder dat „geen enkel beleidsterrein is uitgesloten“ bij de zoektocht naar miljarden. Maatregelen moeten wel structureel zijn van Brussel en dan is het korten op budgetten van ministeries via een zogeheten prijsbijstelling niet genoeg.
Eerder stelde VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra dat er wat hem betreft niet bezuinigd wordt op onderwijs, infrastructuur en veiligheid. Van PvdA-leider Diederik Samsom mag het kabinet niet snijden in de uitkeringen en ook de btw niet verhogen.
Volgens de minister is het niet zo dat het kabinet alleen staat in de overtuiging dat bezuinigingen nodig zijn om de overheidsfinanciën op orde te brengen. Twee derde van de Kamer vindt dat er bezuinigd moet worden, ook in de huidige tijd van economisch zwaar weer, stelde Dijsselbloem.
Tegelijk zei hij dat niet één fractie in de Kamer „nog heel stellig stelt dat we koste wat het kost naar een tekort van maximaal 3 procent moeten”. Het kabinet heeft voor 2014 die Europese norm losgelaten en heeft de aanbeveling overgenomen van eurocommissaris Olli Rehn om 6 miljard euro structureel te bezuinigen.
Je had wat anders verwacht?quote:Op woensdag 3 juli 2013 19:56 schreef teknomist het volgende:
Laat me raden, "bezuinigingen" blijken lastenverzwaringen te zijn...
Nee.quote:
Elke halvegare hont weet dat inmiddelsquote:Op woensdag 3 juli 2013 19:58 schreef Nattekat het volgende:
Zeker omdat er meer mensen werkeloos raken?
Onthoud mijn woorden: Deze bezuinigen lastenverzwaringen helpen niks en we moeten na deze ronde weer bezuinigen lasten verzwaren
Ik ook niet.quote:
Precies, het gat in de hand van de overheid dichten i.c.m. belastingverlagingen om de economie te stimuleren. Misschien niet goed voor de overheidsfinanciën op korte termijn, maar een goede basis om de Nederlandse economie structureel te hervormen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 20:02 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Laat ze eerst maar eens bezuinigen op de overheid zelf, 10 miljard lijkt me een mooi begin.
Wat houdt dat precies in dan? Ambtenaren ontslaan? Met efficienter werken alleen ga je er niet komen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 20:02 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Laat ze eerst maar eens bezuinigen op de overheid zelf, 10 miljard lijkt me een mooi begin.
Nee joh, werkloze jongeren uit het zuiden hierheen halen wat volgens Rutte een prima plan is.quote:Op woensdag 3 juli 2013 20:16 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Wat houdt dat precies in dan? Ambtenaren ontslaan? Met efficienter werken alleen ga je er niet komen.
Dat gaf ik in 2006 of whatever al aan, toen Balk en Zalmpje er al mee begonnen. Negatieve spiraal naar beneden:Bezuinigingen; koopkracht aantasten; consumentenvertrouwen weg; minder omzet; ontslagen; meer uitkeringen, minder belastinginkomsten; weer meer bezuinigen; etc etc.quote:Op woensdag 3 juli 2013 19:58 schreef Nattekat het volgende:
Zeker omdat er meer mensen werkeloos raken?
Onthoud mijn woorden: Deze bezuinigen lastenverzwaringen helpen niks en we moeten na deze ronde weer bezuinigen lasten verzwaren
Dat is totaal geen antwoord op wat ik vroeg, maar bedankt voor je mening.quote:Op woensdag 3 juli 2013 20:17 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Nee joh, werkloze jongeren uit het zuiden hierheen halen wat volgens Rutte een prima plan is.
Die is de weg zwaar kwijt.
Was dat maar zoquote:Op woensdag 3 juli 2013 20:00 schreef Zomerwiet het volgende:
[..]
Elke halvegare hont weet dat inmiddels
en democratisch gekozen, mooi hequote:Op woensdag 3 juli 2013 20:42 schreef Dominusquinonolet het volgende:
"Laat me raden, "bezuinigingen" blijken lastenverzwaringen te zijn..."
Neen, het gevolg/effect van bezuinigingen is het verzwaring van lasten.
Verder wordt het 'middel' lastenverzwaring op zich 'ge'bruikt om het begrotingstekort terug te dringen.
En iedereen weet wat het gevolg zal zijn.
De essentie is niet een percentage.
En het 'middel' is niet het afschaffen van studies, lastenverzwaring, en bezuinigingen.
Conclusie: de huidige regering tracht een onjuist doel middels een onjuist middel te bereiken.
Hulde.
Inderdaad. Behalve D66 dan. In feite legt men dmv referenda de burger zijn/haar eigen 'noodlot' in handen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 20:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en democratisch gekozen, mooi he![]()
![]()
Ik weet nu waarom ze niet van referenda houden
D66 houdt ook niet van referenda, vooral niet als het de EU betreft.quote:Op woensdag 3 juli 2013 20:47 schreef Dominusquinonolet het volgende:
[..]
Inderdaad. Behalve D66 dan. In feite legt men dmv referenda de burger zijn/haar eigen 'noodlot' in handen.
Klopt, net als bij verkiezingen ook hoortquote:Op woensdag 3 juli 2013 20:47 schreef Dominusquinonolet het volgende:
[..]
Inderdaad. Behalve D66 dan. In feite legt men dmv referenda de burger zijn/haar eigen 'nood lot' in handen.
Ach wat fijn ze geven nu eindelijk, heel voorzichtig, een klein beetje, toe dat ze helemaal fout zaten. Jammer dat ze eerst de crisis erger hebben gemaakt en dat waarschijnlijk weer gaan doen.quote:Tegelijk zei hij dat niet één fractie in de Kamer „nog heel stellig stelt dat we koste wat het kost naar een tekort van maximaal 3 procent moeten”.
(te) Vaak wel, niet altijd bij EU.quote:Op woensdag 3 juli 2013 20:49 schreef teknomist het volgende:
[..]
D66 houdt ook niet van referenda, vooral niet als het de EU betreft.
Neen, bij verkiezingen/democratie denkt de regering ergens uit te komen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 20:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Klopt, net als bij verkiezingen ook hoort
zodat de politiek ons niet kan uitkleden met allerlei smoesjes
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |