abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 augustus 2013 @ 11:22:20 #201
11682 Moonah
Jolie femme
pi_130051163
quote:
2s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:39 schreef Pvoesss het volgende:

[logopedie]

Ja schijnt iets nieuws te zijn en wij werden er niet van op de hoogte gesteld.
alleen als er iets mis was :( En dat vind ik dus echt not done!
Dat is niet nieuw hoor. Bij ons op school wordt het al zeker 15 jaar gedaan. Ouders worden wel op de hoogte gebracht (krijgen vooraf ook een vragenlijst).
quote:
Denk ook aan testen zoals de citotoets..
Op haar vorige school deden ze de testen en kreeg je helemaal niets te horen er over dat was iets voor de juf en niet voor de ouders. Op haar nieuwe school hangen ze de scores gewoon in de gang.

:o Nou, dat vind ík dus not done. Het gaat ouders toch geen bal aan wat al die andere kinderen hebben gescoord? Alleen de score van je eigen kind is relevant. Bovendien vind ik alleen de scores bekend maken zonder enige toelichting ook niets toevoegen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_130051330
Waarom is die logopedie? Als standaard dan, bedoel ik. En waarom bewust zonder ouders?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 14 augustus 2013 @ 11:29:08 #203
11682 Moonah
Jolie femme
pi_130051363
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:27 schreef miss_sly het volgende:
Waarom is die logopedie? Als standaard dan, bedoel ik. En waarom bewust zonder ouders?
Screening op zinsbouw, articulatie etc. Waarom zonder ouders weet ik niet.
pi_130051454
Hier zeiden ze dat het nieuw is :) en je hoort er niets over -O-

Ik vind best dat je mag weten wat de uitslagen zijn voor sommige dingen.
Ik doelde niet op de echte scores dus he maar je hebt een indeling in deelgroepjes.
Per onderdeel en in groep 1/2 is het de splitsing taal en rekenen.

Ik denk ook dat het komt omdat het een school is met 5 klassen in totaal en je toch wel anders de enorme roddel en achterklap krijgt mensen die gaan opscheppen en geroep om dingen.
Het is een dorpsschool en iedereen kent alle leerlingen ik denk dat het veel gedoe weg haalt als er gewoon in de gang een lijstje hangt met in welk leesniveau een kind zit en dergelijke.
Ik vind het heel verfrissend zeker vergeleken met de oude school. :Y

En je hebt een keus natuurlijk om de dingen niet openbaar te hangen maar eigenlijk willen alle ouders dat dus wel.
pi_130051459
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:29 schreef Moonah het volgende:

[..]

Screening op zinsbouw, articulatie etc. Waarom zonder ouders weet ik niet.
Kun je daar niet al veel eerder iets van te weten komen? Als er niet al eerder problemen leken te zijn, of als juist bleek dat er een prima woordenschat is spraakontwikkeling was, waarom is zo'n onderzoek dan standaard voor alle kinderen en niet alleen voor kinderen die al eerder problemen hadden?
  woensdag 14 augustus 2013 @ 11:35:22 #206
11682 Moonah
Jolie femme
pi_130051543
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Kun je daar niet al veel eerder iets van te weten komen? Als er niet al eerder problemen leken te zijn, of als juist bleek dat er een prima woordenschat is spraakontwikkeling was, waarom is zo'n onderzoek dan standaard voor alle kinderen en niet alleen voor kinderen die al eerder problemen hadden?
een logopedist heeft natuurlijk heel specifieke kennis die wij als leek niet hebben. Een kind kan met 5 jaar prima verstaanbaar zijn, en toch logopedische 'problemen' hebben. Die kunnen dan naar voren komen. Als ouder kun je dan bekijken of je het nodig acht daar iets mee te doen.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 11:35:49 #207
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_130051558
quote:
2s.gif Op [url=http://i/topic/1991491/3/100#130051454]woensdag 14 augustus 2013 11:32[/url] schreef Pvoesss het volgende:

Het is een dorpsschool en iedereen kent alle leerlingen ik denk dat het veel gedoe weg haalt als er gewoon in de gang een lijstje hangt met in welk leesniveau een kind zit en dergelijke.
Ik vind het heel verfrissend zeker vergeleken met de oude school. :Y
Daar heb je toch een ouderavond voor? En als het niet lekker loopt met je kind dan spreekt de juf of meester je er snel genoeg een keertje over aan.

Ik heb trouwens ook een lispelend. Valt bijna niet op maar de juf zei het wel en 'ze' houden het in de gaten. Nog geen logopedist gezien trouwens...
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_130051590
Mijn zoon lispelt ook, enorm. :')
pi_130051656
Volgens mij praat S heel prima, maar ik ben inderdaad geen expert.
Ik vind het wel vervelend hoor, dat ze zoveel medische dingen en onderzoeken doen zonder ouders.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 11:41:45 #210
11682 Moonah
Jolie femme
pi_130051743
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 21:57 schreef Marrije het volgende:

[..]

Dat vind ik dus ook. Helaas krijg ik voor beide kinderen op de basisschool (groep 2 en 3 straks) extra oefeningen mee. En ook al is dat voor hun bestwil, het gaat mij steeds meer tegenstaan, ook omdat er geen eind aan zit en ik vind dat ze al zoveel moeten.
Ik vind het echt absurd om kinderen van die leeftijd extra oefeningen mee te geven.
Kijk, als een kind een opvallend lage woordenschat heeft kun je als ouder wel daar actief aan werken. Niet met expliciete oefeningen, maar gewoon in je normale spraak. Of als de rekenvoorwaarden nog niet goed ontwikkeld zijn, dan kun je samen tellen, en telspelletjes doen. Maar 'huiswerk' staat mij ontzetten tegen.

Mijn zoon zou thuis moeten oefenen met lezen. Nou, hij heeft er een spuughekel aan, dus in zijn vrije tijd ga ik dat zeker niet doen. Maar als we in de auto zitten dan lezen we wel wat er op de borden staat enzo. Daar ligt zijn interesse.

Doe je er iets mee, met die extra oefeningen?
pi_130051807
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:36 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Mijn zoon lispelt ook, enorm. :')
Mijnes gaat strakssss naar de gleuzeleuke glupsengloep!

Ik vermoed dat wij de logopedist nog wel gaan zien :+
Woordenschat meer dan prima. Maar die articulatie. ..
:)
pi_130051873
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:35 schreef RockabeIIa het volgende:

Daar heb je toch een ouderavond voor? En als het niet lekker loopt met je kind dan spreekt de juf of meester je er snel genoeg een keertje over aan.

Maar het gaat niet alleen over niet lekker lopen natuurlijk.
Wij komen vanaf een school waar je niets mocht weten ook niet als het goed ging.

En er vooral veel onduidelijk was ik zou het fijn vinden om te weten wanneer mijn kind omhoog gaat in leesniveau of wanneer ze dus niet meer de laagste is van het tweetal die leert maar de persoon is met het hoogste niveau en en dus de gene is die ondersteunt.

Ze leren hier lezen in tweetallen en dat doen ze ook kriskras met andere klassen zowel hoger als lager.

Alle klassen behalve groep 8 zijn op dit moment ook combinatie klassen daardoor is alles een beetje anders ingericht.

Ik kies daarom eigenlijk heel bewust voor deze school maar het is een rede dat andere in het dorp er dus juist niet voor kiezen. :) En voor een dorpje als dit hebben we best geluk met de keuze aan scholen.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 11:58:11 #213
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_130052179
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:41 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik vind het echt absurd om kinderen van die leeftijd extra oefeningen mee te geven.
Kijk, als een kind een opvallend lage woordenschat heeft kun je als ouder wel daar actief aan werken. Niet met expliciete oefeningen, maar gewoon in je normale spraak. Of als de rekenvoorwaarden nog niet goed ontwikkeld zijn, dan kun je samen tellen, en telspelletjes doen. Maar 'huiswerk' staat mij ontzetten tegen.

Mijn zoon zou thuis moeten oefenen met lezen. Nou, hij heeft er een spuughekel aan, dus in zijn vrije tijd ga ik dat zeker niet doen. Maar als we in de auto zitten dan lezen we wel wat er op de borden staat enzo. Daar ligt zijn interesse.

Doe je er iets mee, met die extra oefeningen?
Ja daar hebben we zeker wel wat mee gedaan, maar niet zo vaak als eigenlijk moest omdat ik het ook leuk wil houden. En inderdaad, ombuigen naar een manier waarop het leuk blijft voor iedereen. Want dagelijks extra oefeningen voor twee kinderen is op een schooldag best krap aan kwa tijd. Ook voor mij moet het leuk blijven. Dus 2x per dag zelf voorlezen is 1 x per dag geworden en het andere verhaaltje via bijvoorbeeld digitale prentenboeken. Wat een enorme hit was. En ook wel eens overgeslagen als zijn hoofd er niet naar stond.
wat betreft mijn andere zoon en zijn oefeningen dat is vooral een hoop gedoe omdat het hem geen ene moer interesseert. Maar dat vind ik te prive voor hier.
pi_130053193
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:44 schreef mignonne het volgende:

[..]

Mijn zoon zegt dingen die meer op Ftella en ftoel lijken, dan op S tella en stoel :P .
  woensdag 14 augustus 2013 @ 16:33:07 #215
378192 -mandy-
I am who I am
pi_130061163
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:44 schreef mignonne het volgende:

[..]

Hoi!
Ik kom me ook hier melden.
Stiefzoon T gaat per heel snel ook naar groep 1.
Alleen door het late aanmelden (door veel redenen) zal dat nog niet per volgende week maandag zijn.

Logopedist gaan wij ook nog voor de articulatie van T, maar het helpt wel!

Vrijdag horen we of hij naar de obs hier in de buurt kan. Spannend! Dan kan hij volgende week gaan kennismaken met zijn klas en evt meelopen en dan ook starten.

Rugzak, broodtrommel en drinkbeker zijn met cars. Hij is er grote fan van.
Mijn leven begon voor de 2de keer toen ik Djeez ontmoette en werd compleet op 26 april 2013 met de geboorte van onze zoon.
pi_130068809
Ik heb even snel bijgelezen, maar ik vind dat het ook wel erg opgeblazen wordt allemaal...
Natuurlijk vind ik wel dat je op de hoogte moet zijn van dingen als een bezoek aan een schoolarts bijvoorbeeld of een logopedist(e).
Maar bijvoorbeeld een kind wat uit de klas gaat voor motorische remedial teaching, zou je daar als ouder ook elke keer bij willen zijn? En wat nou als ze bijvoorbeeld in groepjes met een andere leerkracht iets doen, kan dat dan wel of...?
Goed, dat is misschien niet medisch, maar ook met een ander dan je eigen juf/meester.

Ik merkte op het schoolplein ook dat dat hele schoolarts bezoek veel groter wordt gemaakt dan het is, het ging al over uitkleden en dat ze ergens anders heen zouden gaan met zo'n arts (kleding bleef dus aan en het was gewoon op school zelf bij ons). Mensen zijn ook wel heel goed in dingen invullen terwijl ze eigenlijk nog niet weten wat er gaat gebeuren. Maar het lijkt soms bijna een soort massa hysterie.

En nee, ik ben echt niet een moeder die alles maar laat gaan (ik denk dat ik best wel bezorgd ben eigenlijk), maar de brief die wij van de GGD kregen was duidelijk, er stond precies in wat er ging gebeuren en waar en wanneer. En ook dat je indien gewenst aanwezig mocht zijn bij het onderzoekje. Ze hadden het ook netjes voorbereid in de klas, verteld wat er ging gebeuren e.d., ze heeft er niks aan overgehouden (behalve bezoekje aan de KNO, vandaag was ze aan de beurt voor de neusamandel, dat is me behoorlijk tegengevallen, maar dat hoort denk ik meer in het betreffende topic...)
Fake it till you make it...
pi_130069339
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 20:35 schreef Nijna het volgende:
Maar bijvoorbeeld een kind wat uit de klas gaat voor motorische remedial teaching, zou je daar als ouder ook elke keer bij willen zijn? En wat nou als ze bijvoorbeeld in groepjes met een andere leerkracht iets doen, kan dat dan wel of...?
Goed, dat is misschien niet medisch, maar ook met een ander dan je eigen juf/meester.

Maar ik ken die juf en die remedial teacher etc.
Dat vind ik heel iets anders :)
  woensdag 14 augustus 2013 @ 20:52:51 #218
378192 -mandy-
I am who I am
pi_130069687
MRT zou ik de eerste keer/keren ook meegaan denk ik, al was het maar om te zien hoe het er aan toe gaat.
Mijn leven begon voor de 2de keer toen ik Djeez ontmoette en werd compleet op 26 april 2013 met de geboorte van onze zoon.
pi_130069745
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 20:52 schreef -mandy- het volgende:
MRT zou ik de eerste keer/keren ook meegaan denk ik, al was het maar om te zien hoe het er aan toe gaat.
Die mogelijkheid was er hier niet eens, we hebben later een keer mee mogen kijken, ik had de vakleerkracht al wel een hand gegeven en even gesproken hoor, maar het was ook erg leuk om even mee te kijken.
pi_130070235
Ik weet niet wat motorische remedial teaching is, dus daar kan ik geen antwoord op geven.
Nee, ik wil zeker niet altijd overal bij zijn, maar medische onderzoeken en wetend wat voor horken er tussen zitten en wat een schade ze kunnen aanrichten met verkeerde opmerkingen, wil ik daar als ouder denk i wel bij zijn. Ik vind niet dat dat dan opgeblazen wordt, ik wil het gewoon niet vanzelfsprekend vinden dat mijn vijfjarige kleuter zoiets maar eventjes alleen gaat doen.
pi_130070483
Vanzelfsprekend vind ik het niet dat ze alleen gaan en ik vind dat je ook zeker de mogelijkheid moet hebben om bij zoiets te kunnen zijn als ouder.
Maar ik heb er wel moeite mee dat ik bijna het gevoel krijg dat ik als ouder iets niet goed doe door niet mee te gaan (en ja dat ligt bij mezelf, ik twijfel toch al zo en ik wil het zo graag goed doen dat ik het heel gauw op mezelf betrek)
  woensdag 14 augustus 2013 @ 21:11:36 #222
378192 -mandy-
I am who I am
pi_130070592
Ik kan me zowiezo niet voorstellen dat 5-jarige kleuters alleen naar een schoolarts gaan.Daar is toch zowiezo altijd begeleiding van een volwassene bij?
pi_130071673
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 20:35 schreef Nijna het volgende:
Ik heb even snel bijgelezen, maar ik vind dat het ook wel erg opgeblazen wordt allemaal...
Natuurlijk vind ik wel dat je op de hoogte moet zijn van dingen als een bezoek aan een schoolarts bijvoorbeeld of een logopedist(e).

Ik merkte op het schoolplein ook dat dat hele schoolarts bezoek veel groter wordt gemaakt dan het is, het ging al over uitkleden en dat ze ergens anders heen zouden gaan met zo'n arts (kleding bleef dus aan en het was gewoon op school zelf bij ons). Mensen zijn ook wel heel goed in dingen invullen terwijl ze eigenlijk nog niet weten wat er gaat gebeuren. Maar het lijkt soms bijna een soort massa hysterie.

En nee, ik ben echt niet een moeder die alles maar laat gaan (ik denk dat ik best wel bezorgd ben eigenlijk), maar de brief die wij van de GGD kregen was duidelijk, er stond precies in wat er ging gebeuren en waar en wanneer. En ook dat je indien gewenst aanwezig mocht zijn bij het onderzoekje. Ze hadden het ook netjes voorbereid in de klas, verteld wat er ging gebeuren e.d., ze heeft er niks aan overgehouden (behalve bezoekje aan de KNO, vandaag was ze aan de beurt voor de neusamandel, dat is me behoorlijk tegengevallen, maar dat hoort denk ik meer in het betreffende topic...)
Denk dat je wel gelijk hebt. Althans, ik weet dat nog wel van vroeger dat de wildste verhalen de ronde deden :D

maar goed, voor mij was dat niet de hoofd-afweging eerlijk gezegd, het wel of niet alleen moeten gaan :)
:)
pi_130072173
Bij Amber was er een logopediste in de klas geweest. Zij had wat adviezen voor ons. Zij had gezegd dat Amber eigenlijk wel naar logepedie zou moeten gaan omdat ze destijds oa koninin zei.
Wij waren van mening dat dat niet nodig was en zijn zelf met Amber gaan oefenen.

Ik ben meegeweest naar de schoolarts. We hadden een hele leuke jonge meid.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_130074376
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 21:39 schreef Vicky het volgende:
Bij Amber was er een logopediste in de klas geweest. Zij had wat adviezen voor ons. Zij had gezegd dat Amber eigenlijk wel naar logepedie zou moeten gaan omdat ze destijds oa koninin zei.
Wij waren van mening dat dat niet nodig was en zijn zelf met Amber gaan oefenen.

Ik ben meegeweest naar de schoolarts. We hadden een hele leuke jonge meid.
Het is dat ik weet dat je niet in mijn werkgebied woont maar anders was je vast bij mij geweest :P B-)
En nee, de kleren gaan tegenwoordig niet meer uit!! (tenminste bij ons niet, maar er zijn best grote verschillen per GGD)
Beter 10 sproetjes op je neus dan 1 in de lucht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')