Het gaat mij meer om het punt dat hij ongelovige ook kwetst door te zeggen dat er wel iets bestaat, en als ik dan het tegenoverstelde zeg het opeens beledigend is terwijl alles wat hij zegt over een goed perse goed is.quote:Op zondag 30 juni 2013 12:01 schreef trigt013 het volgende:
Het ligt gevoelig omdat zijn geloof voortkomt uit een onzekerheid over alles wat hij niet kan verklaren. Als jij hem laat zien dit niet nodig te hebben in jou leven doet hem dat twijfelen over zijn eigen standpunt. Dan kan hij twee dingen doen, of hij gaat bij zichzelf te raden of hij valt de boodschapper aan. In dit geval kiest hij voor de tweede optie.
quote:There is something insane about a lack of doubt. Doubt, to me anyway, is what makes you human, and without doubt even the righteous lose their grip not only on reality but also on their humanity.
Dat is toch logisch?quote:Op zondag 30 juni 2013 12:08 schreef spierbal het volgende:
[..]
Het gaat mij meer om het punt dat hij ongelovige ook kwetst door te zeggen dat er wel iets bestaat, en als ik dan het tegenoverstelde zeg het opeens beledigend is terwijl alles wat hij zegt over een goed perse goed is.
Ok.quote:Op zondag 30 juni 2013 12:58 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat is toch logisch?
Als ik tegen je zeg: "je moeder is een hoer" dan ben jij beledigd.
Als jij dan tegen mij zegt: "mijn moeder is geen hoer", moet ik me dan ook beledigd voelen?
Erg relevant ja, ik zie de vergelijking ook nietquote:Op zondag 30 juni 2013 12:58 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat is toch logisch?
Als ik tegen je zeg: "je moeder is een hoer" dan ben jij beledigd.
Als jij dan tegen mij zegt: "mijn moeder is geen hoer", moet ik me dan ook beledigd voelen?
wat me ook met vragen achterlaat ivm evolutie is het volgende:quote:mensen zeggen vaak dat we bijna dezelfde DNA hebben als een aap, maar slechts een klein verschil in DNA levert al een totaal ander wezen op
Ook met lagere dieren hebben we al een behoorlijk percentage overeenkomsten. Omdat alle organismen uit dezelfde bouwstenen zijn opgebouwd. dus ja we hebben veel overeenkomsten met de wereld en zijn vruchten
een andere voorbeeld :
Als eeneiige tweelingen identiek DNA hebben, waarom hebben ze dan niet dezelfde vingerafdrukken? Om maar niet te spreken van de andere uiterlijke kenmerken (en karaktertrekken) waar ze vaak toch flink in kunnen verschillen.
Hoe rijm je dat? Beiden zijn het product van hun identieke DNA"
Hier gedraag jij je als een struisvogel, iedere diersoort heeft unieke eigenschappen. En je stelt bewustzijn gelijk aan een ziel, dat snap ik vanuit jouw positie wel maar bewustzijn is gelokaliseerd in de hersenen, materieel en bij vele diersoorten aanwezig. De ziel is een noodzakelijk verzinsel om een hiernamaals te faciliteren, er is geen enkel plausibel bewijs voor. En wanneer je een bewijs mocht vinden dan zal je nog moeten bewijzen dat een ziel exclusief voor de mens is en zal je vervolgens ook nog de bestemming moeten aantonen in het geval je jouw stellingen wilt volhouden..., vooralsnog 99,9% lariekoek dus.quote:Op zondag 30 juni 2013 13:27 schreef kaltun het volgende:
en alleen mens is anders dan de andere dieren
Die chimp kende ik al, erg indrukwekkend korte termijn geheugen in combinatie met reactievermogen. Ik heb die test zelf ook gedaan, fuckquote:Op zondag 30 juni 2013 23:59 schreef kaltun het volgende:
@ highender
ik vind die vogel magnifiek, applaus waard,maar het blijft beperkt, kraaien zijn in het algemeen bekend dat ze slim zijn, misschien daarom dat zij het kunnen overleven.
ik heb ook een leuke filmpje:
ook eenwaard,
zo heb je veel meer dieren die "speciaal "zijn.
Dat filmpje laat overduidelijk zien dat een kraai in ieder geval niet 'automatisch geprogrammeerd' is, net als het filmpje van de chimp, beide zien patronen, leggen verbanden, leren en handelen ernaar. Wanneer er wel sprake is van een programma dan geldt dat ook voor ons ( is mogelijk). Dat een dier het leven net als een mens ervaart is irrelevant, wel of het besef heeft van het leven, dat ze ervaren.quote:onze leven hier op aarde heeft een totaal andere "doel" dan de dieren. dieren zijn automatisch geprogrammeerd levende organisme, die misschien wel of geen besef hebben van het leven, zoals een mens het ervaart.
Ik ken geen enkel mens dat van nature kan vliegen.quote:maar ik zie geen enkel aap (of dier) die straks naar mij komt en zegt : hey man, ik heb laatst zitten denken, ik ga toch de opleiding doen voor dieren dokter , daar zie ik wel toekomst in ......
Het 'doel' lijkt hetzelfde te zijn, alles doet mee aan dezelfde cyclus, inclusief de mens. Dat wij ons 'waarom' (kunnen) afvragen is wat ons onderscheid van andere soorten. Daar kun je echter geen 'ziel' als conclusie aan verbinden, dat is pure speculatie.quote:ze hebben 1 doel : slapen-eten-schijten ( dit ten voordeel van het natuur) tot de dood ---> hebben wij ook zon doel ?
alleen al zo'n vraag stellen is al menselijke eigenschap.
Dat mag jij zo zien uiteraard, alles wijst er echter op dat evolutie een feit is en dat mensen 'gewoon' tot de fauna behoren. Daarbij, niets wijst er op dat datgene wat er door de bekende religies wordt beweert ook maar enigszins aannemelijk is, het is geen serieuze alternatieve verklaring. Dan blijft enkel de moraal over en die kunnen we zelf wel verzinnen én verbeteren...quote:Ik zie het zo : Flora en Fauna en de mensen.
wel uit de aarde maar zonder evolutie.
Ik geef daar wel om en erken een 'animal' te zijn.quote:Op maandag 1 juli 2013 00:52 schreef man1986 het volgende:
No animal cares about animal rights
Dat is het verschil tussen mens en dier.
Jij en ik zijn special animals en daar gaat het ook om voor gelovigenquote:Op maandag 1 juli 2013 00:55 schreef highender het volgende:
[..]
Ik geef daar wel om en erken een 'animal' te zijn.
Pleit jij nu voor de universele rechten van varkens?quote:Op maandag 1 juli 2013 01:17 schreef man1986 het volgende:
Ken jij een kat die pleit voor de universele rechten van muizen?
Bestaan er leeuwen die pleiten voor de universele rechten van antilopen?
De mens is daar wel in staat en dat maakt ons ook zo uniek, zo speciaal, zo anders dan de rest van het dierenrijk.
Ik ben er wel in staat om daarvoor te pleiten en daar gaat het ook juist om.quote:Op maandag 1 juli 2013 01:25 schreef highender het volgende:
[..]
Pleit jij nu voor de universele rechten van varkens?
Wanneer je de daad bij het woord voegt geloof ik je, anders is het erg goedkoop. En als je dat doet dan heb je nog steeds geen argument voor een ziel, enkel een eigenschap die jou onderscheid t.o.v. andere soorten, meer niet.quote:Op maandag 1 juli 2013 01:28 schreef man1986 het volgende:
Ik ben er wel in staat om daarvoor te pleiten en daar gaat het juist ook om.
Maar de rest van het dierenrijk is daar niet in staat om voor elkaars rechten op te komen.
Dat 'besef' hebben ze niet, de mens wel.
Wat jij enkel 'een eigenschap en meer niet' noemt, zie ik dat juist als een basis voor wat ons tot een mens maakt.quote:Op maandag 1 juli 2013 01:34 schreef highender het volgende:
[..]
Wanneer je de daad bij het woord voegt geloof ik je, anders is het erg goedkoop. En als je dat doet dan heb je nog steeds geen argument voor een ziel, enkel een eigenschap die jou onderscheid t.o.v. andere soorten, meer niet.
Je kan er niets meer over zeggen dan dat het een unieke eigenschap is, al het overige is speculatie, filosofie.quote:Op maandag 1 juli 2013 02:35 schreef man1986 het volgende:
Wat jij enkel 'een eigenschap en meer niet' noemt, zie ik als een basis voor wat ons tot een mens maakt. Met een geweten, moraliteit en waardigheid die onlosmakelijk verbonden zijn met wat ik eerder het 'besef' noemde.
Ahum, natuurlijk niet, jij claimt in staat te kunnen zijn om voor de universele rechten van varkens (en koeien, schapen, etc.) op te komen.quote:En verder eet ik ook geen varkensvlees als je dat bedoelt met daad bij het woord.
Behalve speculatie en filosofie is het ook nog eens een kwestie van moraliteit, ethiek, waardigheid, geweten en bijna alles wat je kunt bedenken dat betrekking heeft op de mens als individu.quote:Op maandag 1 juli 2013 02:45 schreef highender het volgende:
[..]
Je kan er niets meer over zeggen dan dat het een unieke eigenschap is, al het overige is speculatie, filosofie.
Juist omdat er een noemenswaardige verschil bestaat tussen de mens en het dierenrijk vind ik dat de mens niet gelijk gesteld moet worden aan een dier en vice versa.quote:[..]
Ahum, natuurlijk niet, jij claimt in staat te kunnen zijn om voor de universele rechten van varkens (en koeien, schapen, etc.) op te komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |