24quote:Op dinsdag 28 juli 2015 14:25 schreef knnth het volgende:
Het is straks in Rio 26 jaar geleden dat de laatste atletiekmedaille werd gewonnen. Die streak lijkt me lang genoeg ...
Hassan gaat hem wel pakkenquote:Op dinsdag 28 juli 2015 14:30 schreef DeeBee het volgende:
Ik zou het best een teleurstelling vinden als er geen één atletiekmedaille in Rio gewonnen wordt ja.
En met enorme overmacht als je de filmpjes bekijkt. Wat een klasseverschil.twitter:dafneschippers twitterde op vrijdag 31-07-2015 om 22:58:53Nederlands kampioen 100meter in 11.02. Prima race en dat in toch best koud weer. http://t.co/Y9nZORDmow reageer retweet
Waarom liep ze niet tegen Price in Stockholm?quote:Op zaterdag 1 augustus 2015 00:52 schreef golfer het volgende:
En met enorme overmacht als je de filmpjes bekijkt. Wat een klasseverschil.twitter:dafneschippers twitterde op vrijdag 31-07-2015 om 22:58:53Nederlands kampioen 100meter in 11.02. Prima race en dat in toch best koud weer. http://t.co/Y9nZORDmow reageer retweet
Omdat ze zich niet te groot en te goed voelt om ook gewoon aan een NK voor een paar toeschouwers in Amsterdam te lopen.quote:Op zondag 2 augustus 2015 00:41 schreef Nober het volgende:
Waarom liep ze niet tegen Price in Stockholm?
http://thijsfeuth.nl/blog/?p=2410quote:Marathoner & writer Thijs Feuth
Doping en de boodschapper
Ik heb slechts nieuws voor Dafne Schippers: statistisch gezien* is de kans dat ze doping gebruikt levensgroot. Ten eerste heeft de geschiedenis bewezen dat de 100m sprint een van de vuilste sporten is, met als bekende dieptepunt de Olympische finale van 1988, waar 6 van de 8 finalisten bewezen doping heeft gebruikt. Volgens een enquête van antidopingbureau WADA zou 29% van de deelnemers aan WK atletiek van 2011 naar eigen zeggen doping hebben gebruikt in 2010, het jaar voorafgaand aan de kampioenschappen. De lijst van geschorste atleten is dan ook niet te overzien. Voorts is iedere uitzonderlijke prestatie per definitie verdacht en een blonde meerkampster in de sprintfinale is nu eenmaal vrij uitzonderlijk. Recent kwam er nog een statistisch feitje bij: de helft van de atleten die Nederland dit jaar naar de WK atletiek zal sturen, heeft verdachte afwijkingen in bloedtests. Ten slotte heeft de Atletiekunie een dubieuze houding ten aanzien van dopingbestrijding: in het recente verleden werden dopingaffaires in de doofpot gestopt en werden dopingzondaars doodgeknuffeld. Laatste wapenfeit van de Atletiekunie is van nog geen twee weken geleden, toen de Jamaicaanse dopingzondaar Yohan Blake als special guest de Nederlandse kampioenschappen werd binnengehaald.
Met in het achterhoofd de verse herinneringen aan de dopingaffaires in het wielrennen, is het dus geen verassing dat men de nieuwste onthullingen, de verdachte afwijkingen in bloedtests, met argusogen bekijkt. In Duitsland zijn atleten de lakse houding van de IAAF zat, maar in Nederland niet. Nederlandse atleten beklagen zich niet over de IAAF, maar over de kritiek van buitenaf. ‘Ik train er zo hard voor,’ zei Dafne Schippers. Dat zij geen doping gebruikt wil ik graag geloven, maar ook dopinggebruikers trainen natuurlijk hard. Van een atlete die meedraait met de wereldtop had ik eerlijk gezegd een professionelere reactie verwacht, het zal toch niet de eerste keer zijn dat ze het woord ‘doping’ hoort. Ook collega arts en hardloper Tom Wiggers toonde zich ontstemd: juist die voorbarige conclusies zijn schokkend, volgens hem
Het zijn bizarre, wereldvreemde reacties en… voorbarig. We hebben zoveel gezien, zoveel gehoord. De Noordzee is nog steeds zout van de tranen van de wielrenners, en dan zulke reacties vanuit de atletiek, waar doping nog altijd een taboe is. Verdenkingen mag je hebben, maar niet publiekelijk uiten. In Engeland is het zo mogelijk nog erger. IAAF, bij monde van voorzitter Sebastian Coe, noemde de onthullingen een oorlogsverklaring.
Het vreemde is dat er helemaal geen mensen direct zijn beschuldigd. De onthullingen zeggen vooral iets over de manier waarop er met verdachte afwijkingen wordt omgegaan: in sommige gevallen wordt er nog eens gecheckt, maar in bijna geen geval leidt het tot een schorsing. Het is een systeem waar ontzettend veel geld in omgaat, maar dat hele systeem lijkt te falen. Sebastian Coe, een man met een vermogen in de (vele) miljoenen, voor 100% verdiend aan de sport, beklaagde zich ook nog eens: atletiek is geen rijke sport. Ook dat is grote onzin. Het probleem is dat dopingbestrijding in het gunstigste geval als kostenpost wordt gezien, in plaats van een absoluut vereiste voor topsport.
Daar gaan de recente onthullingen over: er wordt nauwelijks getest, en als een test een verdachte afwijking oplevert, wordt er niet adequaat mee omgegaan. Duitse atleten voelen zich door de IAAF belazerd, in Nederland is het de boodschapper de boosdoener. Al met al is er weinig nieuws onder de zon.
* Statistisch gezien (…): dit moet niet gelezen worden als een suggestie dat Schippers doping gebruikt, maar als een argument dat een kritische houding terecht is.
quote:Dafne Schippers is getergd door de suggestie dat zij als mogelijke verdachte van dopinggebruik wordt gezien. De Utrechtse reageert op een artikel in het Noordhollands Dagblad dat suggereert dat negen Nederlandse WK-atleten op de lijst van sporters voorkomen die tussen 2001 en 2012 afwijkende bloedwaarden hadden.
Het Noordhollands Dagblad schreef maandag, in vervolg op een wereldwijd onderzoek van de Duitse tv-zenders ARD/WDR en de Britse krant Sunday Times, dat 71 Nederlandse atleten tussen 2001 en 2012 afwijkende bloedwaarden zouden hebben gehad.
Negen van die 71 atleten maken volgens het Noordhollands Dagblad deel uit van de equipe die eind augustus meedoet aan de WK atletiek in Peking.
Ik word kwaad als ze dit soort teksten schrijven, omdat mensen ineens denken dat je ook verdacht bent.
"Ik vind het een enorme belediging", foeterde Schippers tijdens de presentatie van de WK-ploeg. "Ik word kwaad als ze dit soort teksten schrijven, omdat mensen ineens denken dat je ook verdacht bent."
Schippers: "Ik doe alles op eigen kracht en ben honderd procent dopingvrij. Ik werk er kneiterhard voor, dus dan is het niet fijn als je dit zomaar op je bord krijgt."
Wie uitmuntend presteert, is bijna automatisch verdacht. Dat merkte bijvoorbeeld wielrenner Chris Froome tijdens de voorbije Tour de France. Met name in de Franse media werd meermalen de vergelijking getrokken met Lance Armstrong, hetgeen onder andere tot gevolg had dat Froome door het Franse publiek werd beschimpt, bespuugd en uitscholden.
Schippers beseft dat de verdachtmakingen die door de ARD en de Sunday Times zijn gedaan eenzelfde uitwerking kunnen hebben op de huidige sterren van de atletiek, van wie Schippers er zelf een is.
Schippers: "Ik voel me niet persoonlijk aangevallen, want ik weet hoe het zit. Als je iets schrijft, schrijf dan de waarheid. Ga niet lopen gissen en denken. Ik doe het met mijn voeding en groenten, dus die feiten zijn best hard. Ik ben er ook van overtuigd dat het ook zonder (doping) kan."
"Ik weet niet of mijn concurrenten wel of niet gebruiken. Dat maakt mij ook niet uit, want ik zit waar ik wil zitten."
Voor Schippers lijdt het geen twijfel wat ze zou doen, mocht blijken dat zonder doping de top niet haalbaar is. "Dan heb ik geen plezier in mijn sport en kap ik ermee. Dan stop ik volledig met mijn sport. Dan maar geen EK's en WK's meer."
De topatlete werd in 2014 tussen de vijftig en zestig keer gecontroleerd op doping, waarbij acht keer bloed werd afgenomen.
quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 18:15 schreef tong80 het volgende:
Er is nog steeds geen bewijs dat ze niet met tong80 heeft geneukt en nadien z'n zaad heeft geslikt.
quote:
En mooie woorden van Michael Johnson.quote:
gemist, wat zei Johnson ?quote:Op maandag 24 augustus 2015 21:37 schreef Arcee het volgende:
[..]
En mooie woorden van Michael Johnson.
Dafne
Ditquote:
Heb de uitzending niet gezien, maar op de site van de BBC:quote:Op maandag 24 augustus 2015 21:41 schreef komrad het volgende:
[..]
gemist, wat zei Johnson ?
En Daphne
Bijna...nu dus maar wel de 200 pakken.quote:Op zondag 26 juli 2015 01:32 schreef golfer het volgende:
Ik heb al geschreven dat ik niet geloof in een WK-titel op de 100 m. , maar misschien moet ik dat ook nog gaan herzien en pakt Dafne de dubbel op de 100 en de 200?
/keep on dreaming.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |