En de cijfers betroffen aanhoudingen en geen aanklachten.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 00:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb het nagezocht; het getal 15.000 had betrekking op vijf jaar. De deelraadvoorzitter versprak zich inderdaad. Het blijft nog altijd bijzonder vaak: gemiddeld 5 keer per persoon per jaar.
Waar heb ik het over wegwezen? Ik ben slechts van mening dat mensen die wangedrag en crimineel gedrag vertonen veel zwaarder (en effectiever) gestraft moeten worden dan nu het geval is. Ik heb ook uitgelegd waarom ik dat vind.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 00:22 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat moet niet kunnen inderdaad en vergt een ferme, harde aanpak! Wegwezen met de mensen die ons het leven zuur maken!
Wat doet dat ertoe? Waar het werkelijk om gaat - en dat is precies wat die linksige meneer bij KvdB ziet en ervaart - is dat de jongeren worden opgepakt vanwege hun daden, maar binnen no-time weer op straat rondlopen. Het corrigerend effect is nagenoeg nul; ze vervallen zo weer in hetzelfde gedrag.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 00:25 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
En de cijfers betroffen aanhoudingen en geen aanklachten.
Ach ja, het is natuurlijk veel leuk om als een soort dominee een bulderende preek af te steken en net te doen alsof jíj wel degene bent die nu echt bereid is de problemen aan te pakken.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 00:23 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Jij onderschat de complexiteit van het geheel. Er zijn al zoveel verschillende criminele jeugdgroepen en daarvan zijn een aantal al doorgedrongen tot de zware criminaliteit. Qua aanpak moet je de groepen niet over één kam scheren maar doelgericht aanpakken. Van der Laan is op dat punt best goed bezig.
Ik schreef niet alleen zwaarder, maar ook effectiever straffen. Ik ben het dus met je eens. Hoewel effectiever en zwaarder in de praktijk regelmatig op hetzelfde zullen neerkomen. Hoe je het ook doet; de jongeren moeten negatieve consequenties van hun wangedrag ondervinden. Hoe eerder hoe beter. Des te beter je dergelijk gedrag in de kiem smoort, des te beperkter zijn de problemen als die jongens wat ouder worden.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 00:23 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Jij onderschat de complexiteit van het geheel. Er zijn al zoveel verschillende criminele jeugdgroepen en daarvan zijn een aantal al doorgedrongen tot de zware criminaliteit. Qua aanpak moet je de groepen niet over één kam scheren maar doelgericht aanpakken. Van der Laan is op dat punt best goed bezig.
http://www.parool.nl/paro(...)ak-zwakbegaafd.dhtml
De overlast gevende jongeren beginnen tegenwoordig ook steeds makkelijker met wapens te zwaaien en ook steeds eerder zwaardere misdaden begaan hier moet eerder tegen opgetreden worden en dan moeten die groepen aangepakt en ontbonden worden, zwaarder straffen heeft dan weinig nut omdat die jongeren niet aan de zwaarte van de straf denken als ze hun misdaden begaan. Oudere criminelen vaak ook niet maar die zijn dan ten minste langer van de straat. preventief helpt zwaarder straffen helemaal niets.
Nee.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 03:58 schreef arjan1212 het volgende:
Woon jij zelf op de molenlaan in rotterdam ofzo?
Dat vind ik ronduit schokkend.quote:Op donderdag 27 juni 2013 23:28 schreef Elfletterig het volgende:
Stadsdeelvoorzitter: "600 jongeren worden jaarlijks 15.000 keer opgepakt en weer heengezonden."
![]()
Dat is dus gemiddeld 25 keer per persoon, per jaar! Vijf-en-fucking-twintig keer.
Het is dan ook over vijf jaar, dus het is "maar" vijf keer per jaar per stuk tuig.quote:
Sterker: het vergroot het aanzien onder hun mede crimineeltjes.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 00:28 schreef Elfletterig het volgende:
Wat doet dat ertoe? Waar het werkelijk om gaat - en dat is precies wat die linksige meneer bij KvdB ziet en ervaart - is dat de jongeren worden opgepakt vanwege hun daden, maar binnen no-time weer op straat rondlopen. Het corrigerend effect is nagenoeg nul; ze vervallen zo weer in hetzelfde gedrag.
Knap, inclusief het uitzitten van je straf.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 09:11 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Het is dan ook over vijf jaar, dus het is "maar" vijf keer per jaar per stuk tuig.
Het probleem onder dit probleem, is dat de VU dit met een beetje fantasie in een leuk rapportje op het bureau van de burgemeester neerlegt.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 09:12 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Sterker: het vergroot het aanzien onder hun mede crimineeltjes.
Linkse wollensokkengedachte zou dan zijn: Oh, vergroot het oppakken hun aanzien? Dan maar niet oppakken. Stuur ze een corrigerende brief met foto met wijzend vingertje.
Ik denk dat er geen Nederlander is die niet tegen effectiever straffen is, zeker als effectiever ook goedkoper betekent want dan is ook Teeven het met je eens.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 00:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik schreef niet alleen zwaarder, maar ook effectiever straffen. Ik ben het dus met je eens. Hoewel effectiever en zwaarder in de praktijk regelmatig op hetzelfde zullen neerkomen. Hoe je het ook doet; de jongeren moeten negatieve consequenties van hun wangedrag ondervinden. Hoe eerder hoe beter. Des te beter je dergelijk gedrag in de kiem smoort, des te beperkter zijn de problemen als die jongens wat ouder worden.
Er lijkt in Nederland wel een raar soort taboe opgeworpen als het aankomt op strenger en effectiever straffen. Alles moet zo kort mogelijk, de criminele jongere moet zo snel mogelijk weer terug in de maatschappij; alsof dat een doel op zich is. Het échte doel moet zijn: bescherming van burgers, het bewaken van de leefbaarheid in wijken én het effectief corrigeren van wangedrag en crimineel gedrag. Uit alles blijkt dat de softe aanpak faalt en dat de jonge criminelen en overlastgevers voor niks en niemand bang zijn. Ze zijn de baas op straat en die positie buiten ze gretig uit. Hoe je het ook doet, je zult orde en gezag moeten herstellen.
Intimidatie, berovingen en mishandeling zijn veruit het meest overlast gevend. Van zware criminaliteit heb je in het dagelijks leven nauwelijks last.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 09:27 schreef Ryon het volgende:
De meerderheid van het overlast wordt veroorzaakt door hinder en lichte delicten (eerder overtredingen dan misdrijven), die (zeker omdat het in groepsverband gebeurt) wel als zeer overlastgevend ervaren worden.
Nou ja, het is het welbekende rijtje van hinderlijk en doelloos rondhangen, uitjouwen, drugsgebruik, openbare dronkenschap, urineren in portieken, lawaai maken, licht vandalisme en winkeldiefstal dat door de meeste buurtbewoners als zeer overlastgevend ervaren wordt. Hier kan je jongeren (als zij als individu gepakt worden) hoogtens een boete voor geven.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 09:40 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Intimidatie, berovingen en mishandeling zijn veruit het meest overlast gevend. Van zware criminaliteit heb je in het dagelijks leven nauwelijks last.
Hoe dan ook, je spant wel het paard achter de wagen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 08:59 schreef Chooselife het volgende:
Ik heb me altijd één ding afgevraagd over de discussie over strenger straffen. Het zal dan wel niet helpen, volgens geciteerde promovendi, maar volgens mij helpt het de maatschappij wel deze elementen langdurig te verwijderen. En het lijkt me handig dat -de maatschappij- eens centraal te stellen bij je onderzoeksvraag, in plaats van kans op recidive of dader gerelateerde zaken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |