Hoi,
Ik post hier even anoniem, omdat ik niet wil dat bekenden meelezen. Ik ben op zoek naar medelotgenoten die hebben gebroken met (een) ouder(s) of dit wel eens overwogen hebben. Na jarenlang gesoebat tussen mijn moeder en mij, sta ik nu namelijk op dit punt. Ik heb voorgesteld om alles met professionele begeleiding erbij uit te praten (ook met mijn vader erbij, die er nogal tussenin zit), daar heb ik nog geen reactie op, maar als zij dat niet wil is het voor mij einde oefening en heb ik naar mijn mening alles gedaan om de relatie te redden. Ik wil niet te veel ingaan op wat er allemaal is gebeurd, laten we het houden op een extreem claimerige, bemoeiende, ongelukkige control-freak moeder die mij nog ziet als een 12-jarige (ik ben begin 20), mij onderschat en nooit serieus neemt (ze lacht me vaak uit), die niet alleen al haar emoties opkropt, maar ook al haar problemen uit het verleden (en dat zijn er heel veel) op mij projecteert en dus van haar problemen mijn problemen maakt. Ze is totaal onredelijk, luistert niet en niets is ooit haar schuld. Ik ben altijd de boosdoener die excuses aan moet bieden voor iets wat zij heeft veroorzaakt. Ze heeft een enorme muur om zich heen die niemand kan doorbreken. Emotionele chantage is aan de orde van de dag en nu ben ik zelfs bang dat ze mijn spullen (die nog thuis staan, ik woon op kamers, ben trouwens student) kapotmaakt of weggooit en misschien wel zichzelf of een ander iets aan doet. Ik ben zelf een paar jaar terug in een depressie beland waarvan haar gedrag voor een groot deel de oorzaak was. Dus ja ik ben er nu nogal klaar mee. Mijn vader is een zeer conflictvermijdend persoon en heeft altijd geroepen 'dat het wel goed komt' en mij ook nooit serieus genomen toen ik zei dat er problemen waren tussen mijn moeder en mij, alhoewel dat (na heel veel ruzies en tranen) dat de laatste jaren wel iets meer is toegenomen. Hij neemt het nu zelfs voor mij op. Mijn broer sluit zich volledig af van de rest van het gezin (ook niet vreemd als je zo'n idioot gezin hebt) dus daar heb ik niks aan.
Vandaar dat ik op dit punt ben gekomen. Ik ben eigenlijk zoals gezegd vooral op zoek naar mensen die ook wel eens hebben overwogen om te breken met (een van) hun ouders of dat ook daadwerkelijk hebben gedaan. Ik zit heel erg in een dilemma, omdat ik mijn vader niet kwijt wil. Maarja, ik kan niet met hem zonder mijn moeder afspreken (dat laat zij niet toe, mijn vader zit aardig onder de plak). En ik ben bang dat mijn moeder de rest van de familie manipuleert, zodat ik nergens meer welkom ben. Ik heb best goede contacten met veel familie, maar ja je weet nooit, nu is ze echt tot alles in staat. Het is echt niet normaal meer hoe deze situatie is, ik heb dit met veel vrienden besproken en ik ken niemand bij wie het er zo thuis aan toe gaat. Veel studenten gaan regelmatig nog naar hun ouders, nou dat zit er voor mij dus niet in. Ik red me wel, daar niet van (heb gelukkig veel steun van vrienden) maar toch is het fijn om er ook online met mensen over te kunnen praten.
Dus, lotgenoten gezocht

enne, mensen die roepen dat ik niet moet breken 'omdat het mijn moeder is', daar heb ik geen boodschap aan