abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128266509
Een oude reeks is nieuw leven ingeblazen na een post in het brainstomtopic :)

Wat is een fotograaf? Een fotograaf is iemand die probeert het moment vast te leggen.
Als ik mijn camera pak, om te fotograferen, dan begin ik met kijken.
Maar hoe doe je dat dan het best? Moet je een talent zijn of is het te leren?
En hoe leer je het dan? Door het te doen.
Fotograferen is namelijk heel veel doen, heel veel leren en proberen.
Heel vaak beginnen dus aan nieuwe dingen, want door veel nieuwe dingen doen leer je het snelste.
Vraag en blijf vragen. Het resultaat is het waard, een mooiere foto en hoe je weet hoe je 'm kan maken.
Fouten maken is niet erg, doen we allemaal..

Durf die 'enge' standen van je camera ook eens te pakken of doe eens gek met standpunten:

Ga op de grond liggen
Pak een keukentrap
Draai je cam eens wat schuin
etc

OK, genoeg blabla, foto's willen we zien!

Huishoudelijke mededelingen:

Denk bij het posten in dit topic even aan een aantal zaken:

Zorg dat je foto's niet belachelijk groot zijn.
Plaats niet teveel foto's te gelijk. Een kleine hoeveelheid geeft een lagere drempel tot reageren.
Als je een bewerkte foto plaats. Zorg dan dat je ook 't origineel erbij zet. Zo kan men goed zien wat je gedaan hebt en zo beter beoordelen of vragen hoe jij iets voor elkaar gekregen hebt.

Soms kan er om Exif info gevraagd worden. Dit kun je bijvoorbeeld bij Flickr of bij de eigenschappen van je foto's vinden. Nu is dit lijstje best wel lang dus daarom is het handig om vooral deze dingen daarvan te kopiëren.
-soort camera
-soort lens
-ISO
-sluitertijd
-diafragma
-EV bias
-flits ja of nee
I solemnly swear i'm up to no good
pi_128266561
Ik kan het volg knopje niet vinden in de mobiele layout...

TVP
pi_128266587
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 01:43 schreef d4v1d het volgende:

TVP
Welkom :)
pi_128267766
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 01:43 schreef d4v1d het volgende:

TVP
Achter de TT staat een vinkje die je daarvoor kan gebruiken ;)
pi_128267849
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2013 06:45 schreef Puala het volgende:

[..]

Achter de TT staat een vinkje die je daarvoor kan gebruiken ;)
Ja. Die zie ik nu opeens.. als ik bij een ander topic kijk (wat ik niet volg) is dat icoontje lichter en valt die een beetje weg in de achtergrondkleur..
pi_128267866
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2013 07:05 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Ja. Die zie ik nu opeens.. als ik bij een ander topic kijk (wat ik niet volg) is dat icoontje lichter en valt die een beetje weg in de achtergrondkleur..
Klopt. Dan volg je die niet, als je dan op t icoontje drukt ververst je pagina en volg je hem ineens.
pi_128267882
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2013 07:09 schreef Puala het volgende:

[..]

Klopt. Dan volg je die niet, als je dan op t icoontje drukt ververst je pagina en volg je hem ineens.
Ja. Die snap ik . Het hele punt was dat ik er dus gewoon overheen keek :') hij viel niet heel erg op :P
pi_128271346
Haha wat een illuminati en conspiracy theorieën in het vorige topic!
Het is vandaag mooi weer dus ik wil straks weer wat foto's proberen :)
pi_128271592
Ja ik denk dat ik zo ook woef maar eens mee naar buiten neem. Alleen even bedenken waarheen.
pi_128275534
Leuk topic!

Waar ik zelf altijd erg verrast door ben zijn 'andere' hoeken tijdens normale registratie foto's.

Zoals deze twee:

Hoi ik heb een nieuwe website. www.robinvanderploeg.nl
pi_128282729
Bwuh kwam onderweg hommels tegen op bloemetjes enz. Maar had alleen de 35mm lens bij dus niet echt goed erop gekregen
pi_128285608

Tweede had ik ietsjes meer naar rechts nog moeten doen zodat het hele koekje erop stond.
Heeft iemand tips? ze zijn nog onbewerkt
pi_128285841
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 16:49 schreef Nezhi het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Tweede had ik ietsjes meer naar rechts nog moeten doen zodat het hele koekje erop stond.
Hm nee wat je zelf ook al zegt.. van het koekje dan.

Misschien met die bloemetjes en dat gras een bloemetje scherp de rest van vaag doen. Maar dat is meer smaak denk ik?
  Admin woensdag 26 juni 2013 @ 18:56:24 #14
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_128290265
quote:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Bovenste zou ikzelf wat bloemetjes hebben geplukt zodat er nog maar eentje stond en dan de camera iets omhoog hebben gericht. Puur persoonlijk natuurlijk, maar ik zou graag meer lucht zien, vandaar.
De onderste; mja, ik zou die juist NIET helemaal in beeld hebben gebracht, maar een detailopname gedaan hebben. Ook weer persoonlijk natuurlijk. Ik zal zo een voorbeeld plaatsen die mijn zoontje gemaakt heeft van een broodkorstje. Niet helemaal hetzelfde, maar toch :)
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  Admin woensdag 26 juni 2013 @ 19:25:40 #15
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_128291299
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 18:56 schreef Danny het volgende:

[..]

Bovenste zou ikzelf wat bloemetjes hebben geplukt zodat er nog maar eentje stond en dan de camera iets omhoog hebben gericht. Puur persoonlijk natuurlijk, maar ik zou graag meer lucht zien, vandaar.
De onderste; mja, ik zou die juist NIET helemaal in beeld hebben gebracht, maar een detailopname gedaan hebben. Ook weer persoonlijk natuurlijk. Ik zal zo een voorbeeld plaatsen die mijn zoontje gemaakt heeft van een broodkorstje. Niet helemaal hetzelfde, maar toch :)
Okee, Jayden maakte eerst deze foto;
130626_1_DSCN0620s.jpg

en daarna van hetzelfde stukje brood deze
130626_1_DSCN0621s.jpg

De onderste vind ik qua compositie veel sterker en interessanter, alleen had hij nog wat moeite met het scherpstelpunt (maar goed, hij is nog maar acht ;))
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_128300731
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 19:25 schreef Danny het volgende:

[..]

Okee, Jayden maakte eerst deze foto;
[ afbeelding ]

en daarna van hetzelfde stukje brood deze
[ afbeelding ]

De onderste vind ik qua compositie veel sterker en interessanter, alleen had hij nog wat moeite met het scherpstelpunt (maar goed, hij is nog maar acht ;))
Haha zit er al vroeg in dan :D
pi_128301103
quote:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Foto 1 vind ik erg sterk; goede belichting en kleur. Compositie: voorgrond, lijnen in het midden en de bomen er volledig op doen het goed! Wolken en lucht zijn wat minder.
pi_128315917
quote:
[ afbeelding ]
Je foto van de bloemetjes is gefocust op het middelste punt, het was mooier geweest als de focus lag op de bloem rechtsvoor. Dat valt dan mooi samen met de 'rule-of-thirds', en je legt de nadruk wat duidelijker op de bloemetjes. Is sowieso wel iets wat ik veel zie bij beginnende fotografen, teveel uitsluitend met het center punt focussen.

Afhankelijk van wat je bedoeling was zat je al een goed eind op weg met de 'rule-of-thirds' trouwens, met 1/3e lucht en 2/3e gras horizontaal :)
Verder lijkt de foto een beetje onderbelicht, het wit van de bloemetjes doet wat grauwig aan.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_128339050
Een vraag hoe dit aan te pakken.
Ik heb een kopie op papier van een hele oude foto.Die foto is verkleurd door de jaren heen.
Ik wil hier een foto van maken zodat ik het digitaal heb
en dan het liefst nog de kleuren achteraf bewerken hoe krijg ik dat het best voor elkaar.
Alvast bedankt
#35.
  donderdag 27 juni 2013 @ 21:59:31 #20
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_128339716
Inscannen.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 27 juni 2013 @ 22:42:47 #21
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_128341793
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 21:46 schreef Clayton1 het volgende:
Een vraag hoe dit aan te pakken.
Ik heb een kopie op papier van een hele oude foto.Die foto is verkleurd door de jaren heen.
Ik wil hier een foto van maken zodat ik het digitaal heb
en dan het liefst nog de kleuren achteraf bewerken hoe krijg ik dat het best voor elkaar.
Alvast bedankt
Inscannen dus :)
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_128341873
Geen seconde aan gedacht, maar dat gaan we dan eens doen
#35.
  zaterdag 29 juni 2013 @ 20:54:45 #23
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_128402192
Jeej, vandaag is mijn 50mm f1.8 prime binnengekomen *O* Ben er wel erg blij mee, véél scherper dan de 18-55 kitlens, en veel lichtsterker en grotere scherptediepte. Moet wel even wennen aan het feit dat ik nu de exposure helemaal zelf moet doen (is een manuele lens van '84 ofzo :D) maar dat valt me nog niets tegen *O*

zondag 30 juni 2013 @ 21:12:07 #24
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_128433820
pi_128437191
Hoe krijg ik zo'n vogeltje scherper?

Exif:
Aperture: f 8,0
ISO: 400
Shutter speed: 1/60 s
EV ±0,00 EV
Program: Shutter-priority auto