Het gaat om het verschil tussen de Efteling, tussen alle achtbanen, en een woonwijk. Officieel is het luchtruim van de gemeente en valt het dus onder openbaar gebied.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 10:37 schreef MarkyB het volgende:
[..]
je vliegt altijd in iemands luchtruim en je hebt daarom ten alle tijden toestemming nodig van deze eigenaar.
Todat je een keer een flyaway hebt en iemand 'm op z'n knar krijgt. Gewoon niet boven bebouwing vliegen, klaar.quote:Op maandag 28 juli 2014 22:43 schreef Nattekat het volgende:
Als je niet te laag boven tuinen ofzo vliegt is er niks aan de hand lijkt me, de politie heeft ook wel wat beters te doen dan omhoog kijken en mensen plagen die met hun hobby's bezig zijn.
Van de gemeente, dus je hebt toestemming nodig van de gemeente. Ik ben lid van een modelvliegvereniging en vlieg met zweef, motor en rotor toestellen en weet eigenlijk wel hoe het zit.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 11:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het gaat om het verschil tussen de Efteling, tussen alle achtbanen, en een woonwijk. Officieel is het luchtruim van de gemeente en valt het dus onder openbaar gebied.
Voor een ieder telt dezelfde regel. Commercieel vliegen is alleen als je er geld voor vraagt.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:09 schreef UtopiaVolger het volgende:
Commercieel vliegen is ook wel wat anders dan privé gebruik. En ik zeg alleen dat het kán, niet dat je het moet doen.
Als hier meer en meer incidenten bij komen ik mijn hobby aan de kant kan zetten en dit verbod doorgezet gaat worden.quote:Tot op heden heeft het recreatieve gebruik van modelluchtvaartuigen een uitstekende staat van dienst op het gebied van veiligheid van de operaties en is dit gebruik om die reden toegestaan onder de in de Regeling modelvliegen opgenomen regels. Naast de individuele besturing van (speelgoed)vliegtuigjes op incidentele basis betreft het de beoefening van de modelvliegsport in verenigingsverband. Deze heeft van oudsher een recreatief, plaatsgebonden karakter en vindt plaats op daartoe bestemde terreinen. Binnen deze tak van sport is sprake van zelfregulering. Vastgesteld kan echter worden dat de afgelopen jaren het karakter van het recreatieve gebruik van modelluchtvaartuigen wijzigt. Naast voornoemd gebruik van modelluchtvaartuigen wordt steeds vaker buiten verenigingsverband om gevlogen met modelluchtvaartuigen, waarbij in veel gevallen gebruik wordt gemaakt van camera’s aan boord.
Reeds in de huidige situatie mag (op grond van artikel 2, onderdeel b, van de Regeling modelvliegen) de vlucht slechts worden uitgevoerd onder omstandigheden waarbij er vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelluchtvaartuig en het luchtruim daaromheen en moet (op grond van artikel 2, onderdeel c, van de Regeling modelvliegen) de bestuurder tijdens de gehele vlucht goed zicht houden op het modelvliegtuig. Om die reden is besturing op basis van een camera aan boord (first person view) niet mogelijk.
Op dit moment wordt nog niet overgegaan tot een algemeen verbod vanuit veiligheidsoverwegingen voor de besturing van een modelluchtvaartuig met een camera aan boord. De algemene regels voor modelluchtvaartuigen worden vooralsnog voldoende geacht, waarbij in het bijzonder wordt gewezen op het met de onderhavige regeling voor alle vormen van recreatief gebruik van modelluchtvaartuigen vastgestelde verbod om te vliegen met modelluchtvaartuigen boven mensenmenigten, bebouwing, openbare wegen (autosnelwegen, autowegen en ontsluitingswegen) en spoorlijnen.
Bij de verdere ontwikkeling van regelgeving met betrekking tot lichte onbemande luchtvaartuigen en modelluchtvaartuigen zal worden bezien of het huidige onderscheid tussen beroepsmatig gebruik enerzijds en recreatief gebruik anderzijds volstaat of dat vanuit veiligheidsoverwegingen nadere regelgeving is gewenst met betrekking tot het recreatieve gebruik van modelluchtvaartuigen met een camera aan boord.
Ik zie hem, zat zelf ook al te googlenquote:Op dinsdag 29 juli 2014 16:26 schreef MarkyB het volgende:
Dat is een gedeelte van de regelgeving inderdaad
Zie de link in mijn ninja edit, in artikel 2 staat eigenlijk het belangrijkste vermeld.
http://www.banggood.com/buy/Cheerson-CX-10-Parts.htmlquote:Op zaterdag 2 augustus 2014 14:55 schreef l0lownkill het volgende:
Hey,
Ik heb sinds vandaag een Cheerson CX-10. Bevalt prima.
Alleen is er nu een probleem. Ik zat wat loops te maken in intermidate mode, tot hij tegen het plafond aan crashte en met een klap neerkwam. Nu beweegt 1 van de rotors niet meer en deze is ook hard rond te draaien. Misschien zit de as krom ofzo? Valt dit te fixen?
Heb ik gezien ja, maar ik spreek nu even over een hotfix aangezien ik anders 2 weken moet wachten.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 15:24 schreef MarkyB het volgende:
[..]
http://www.banggood.com/buy/Cheerson-CX-10-Parts.html
Recent ging ik vliegen in het park achter mijn huis, toen ik van de trap af liep kwam er een heus arrestatieteam de trap op, ze vroegen wat het was, een van hun noemde het een helikopter, een andere zei "Ga je de actie filmen en op youtube zetten?" na een korte glimlach liep ik weer door richting het park. Het filmpje van die vlucht staat idd op YT maar is geen actie te zien, je kan amper zien dat het een politie auto is enzo... Doordat ik geen auto heb zijn de keuzes qua veld beperkt maar better safe then sorry.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 09:44 schreef MarkyB het volgende:
Ik wil toch adviseren om niet in of boven je woonwijk te gaan vliegen. De echte modelvlieger zal hiervoor gestraft worden. Zie de discussie van die gast die in de Efteling heeft gevlogen. De politie heeft NIETS beters te doen op het moment dat een multicopter gezien wordt. Het is namelijk een hot issue op dit moment.
Sorry, ik kan geen touw vastknopen aan wat je zojuist hebt verteld. Is dit iets wat je hebt meegemaakt?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:36 schreef Binkster het volgende:
[..]
Recent ging ik vliegen in het park achter mijn huis, toen ik van de trap af liep kwam er een heus arrestatieteam de trap op, ze vroegen wat het was, een van hun noemde het een helikopter, een andere zei "Ga je de actie filmen en op youtube zetten?" na een korte glimlach liep ik weer door richting het park. Het filmpje van die vlucht staat idd op YT maar is geen actie te zien, je kan amper zien dat het een politie auto is enzo... Doordat ik geen auto heb zijn de keuzes qua veld beperkt maar better safe then sorry.
Lolquote:Op donderdag 14 augustus 2014 14:24 schreef Binkster het volgende:
Ze kwamen voor de buurman, die een groene hobby had. Toen ik naar buiten stapte had ik geen idee wat er aan kwam en had dus nooit de intentie gehad om ze te gaan filmen. Ik denk dat als ze er echt problemen mee hadden gehad dat ze vast alweer voor de deur hadden gestaan.
Op een eerder moment(paar weken eerder) heeft de wijkagent een kwartier staan kijken en later vragen gesteld (klonk haast alsof hij zelf er ook een wou)
kun je daarmee ook zien wat je aan het filmen bent?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 15:20 schreef shiznuts het volgende:
Vind de AR Parrot nogal overpriced. Is imho eigenlijk gewoon een speelgoeddinkie zoals je die overal ook wel goedkoper tegenkomt (vooral China). Vb. UdiRC 818A (naast een WLToys V272).
[ afbeelding ]
Tenzij je graag iets 'mainstreams' wilt halen en/of iets zonodig met je tablet/smartphone besturen moet. Mja, I guess.
maar bij dji kun je met je smartphone zien wat je aan het filmen bent... Toch?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 15:36 schreef shiznuts het volgende:
Neuh, is niet echt nodig. Heb je bij een DJI ook niet tenzij je die upgrade.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |