Ik heb vanuit m'n werkgever geen pensioenopbouw, dus ik moet het zelf regelen. Ik heb een tijdje terug laten uitrekenen wat ik zou moeten storten om een volledig pensioen op te bouwen en dat ik nogal veel. Ik moet zo'n ¤7000/jaar storten om op een verwacht inkomen van 50% van het laatst verdiende salaris te komen tegen de tijd dat ik met pensioen ga. Dit gaat er vanuit dat ik 82 jaar wordt.
Mocht ik onverhoopt ouder worden dan 82, dan moet ik het met minder per inkomen per maand doen. Van hoeveel ik nou echt per maand kan leven is me een raadsel aangezien ik tegen de tijd ik het geld nodig ga hebben nog steeds niet weet op welke leeftijd ik doodga. Het is nogal onzeker omdat je het risico van de onzekere levensverwachting helemaal alleen draagt. Aan de andere kant is het weer zekerder dan een pensioenfonds, omdat je zeker weet dat anderen het niet opmaken.
Ik zit alleen met een probleem: Die ¤7000/jaar is nogal veel om zelf te sparen, ¤580/maand. Omdat je van je brutoloon spaart krijg je weer zo'n ¤230 terug, maar het is nog steeds ¤350/maand wat ik opzij moet leggen en dat is nogal veel.
Ik verdien een kleine 1.5x modaal, niet slecht zou je zeggen, maar hoeveel er in de praktijk van overblijft begint zo wel tegen te vallen. DUO terugbetalen, geen toeslagen, geen recht op sociale huurwoning, te weinig inkomsten om een huis te kunnen kopen, dus aangewezen op dure vrije sector huur. Uiteindelijk kan ik wel zonder problemen rondkomen, maar ik leef dan niet erg luxe.
Ik zit nu een kleine (45m2), oude vrije sector huurwoning met enkel glas en enkelsteensmuren. Er is veel geluidsoverlast, vochtproblemen (heb geen ramen die open kunnen bijvoorbeeld en ook geen droger=slechte combi), en hoge energie kosten. Ik ben al drie jaar niet op vakantie geweest, omdat ik wil sparen om te verhuizen, maar dat schiet niet op. Ik huur nu volledig gestoffeerd en deels gemeubileerd. Alle andere meubels zijn tweedehands; een tuintafel als eettafel bijvoorbeeld. Ik heb niet veel spullen en bij verhuizing moet ik nagenoeg alles nog aanschaffen, daarbij komen makelaarskosten e.d.
Ik krijg een beetje het idee dat het zo nooit lukt om echt iets op te bouwen. Ik heb vrij somber geleefd de laatste jaren, maar heel hard sparen lukt niet echt. Ik verwacht dat ik nog wel een paar jaar tegen m'n zin moet blijven wonen waar ik nu zit. Het is echt niet zo dat ik ieder dubbeltje moet omdraaien om eten te kunnen kopen, maar m'n 7 jaar oude computer vervangen is gaat toch wel een flinke hap uit m'n spaargeld worden. En elke keer als ik denk dat ik iets opbouw, komt er wel weer een onverwachte uitgave. Echt geld uitgeven aan hobby's en vakantie durf ik niet.
Doe ik nou echt iets fout? Ik ging er vanuit dat je met een bovenmodaal inkomen best aardig kan leven, maar het gaat op zonder rare dingen te doen. Ik houd zo'n ¤150/maand over om leuke dingen van te doen, te sparen of van op vakantie te gaan. Ik zie veel mensen die ruim minder verdienen dan ik, maar toch groter wonen en veel meer dingen lijken te kunnen doen.