Nederlands ook, jawel.quote:Op maandag 24 juni 2013 22:55 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ok, hier ga ik niet verder op in omdat ik dan teveel discussies voer. Maar dit zijn de talen die gesproken worden in Israël;
- Roemeens
- Jiddisch
- Duits
- Ethiopisch
- Georgisch
- Pools
- Oekraïens
- Spaans
- Frans
- Italiaans
- Turks
- Perzisch
- Marathi (India)
- Arabisch
- Hebreeuws.

Het is handig als je ook de percentages achter de talen zet. Zo spreekt tegen de helft van de inwonners van Israël Hebreeuws en heeft 90% van de Joden in Israël een goede beheersing daarvan.quote:Op maandag 24 juni 2013 22:55 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ok, hier ga ik niet verder op in omdat ik dan teveel discussies voer. Maar dit zijn de talen die gesproken worden in Israël;
- Roemeens
- Jiddisch
- Duits
- Ethiopisch
- Georgisch
- Pools
- Oekraïens
- Spaans
- Frans
- Italiaans
- Turks
- Perzisch
- Marathi (India)
- Arabisch
- Hebreeuws.
De lijst gaat maar door, maar ik heb geen zin meer om te typen. Dus leg mij eens uit, al die verschillende mensen behoren tot hetzelfde volk, en dezelfde cultuur?

Natuurlijk zijn er verschillen binnen de Joodse cultuur. Er bestaat ook niet zoiets als 'de' Westerse cultuur of 'de' Islamitische cultuur. Er zijn veel overeenkomsten, maar bijna evenveel onderlinge verschillen.quote:Op maandag 24 juni 2013 22:55 schreef Peunage het volgende:
De lijst gaat maar door, maar ik heb geen zin meer om te typen. Dus leg mij eens uit, al die verschillende mensen behoren tot hetzelfde volk, en dezelfde cultuur?

Ja gaat doorquote:Op maandag 24 juni 2013 22:55 schreef Peunage het volgende:
[..]
- Roemeens
- Jiddisch
- Duits
- Ethiopisch
- Georgisch
- Pools
- Oekraïens
- Spaans
- Frans
- Italiaans
- Turks
- Perzisch
- Marathi (India)
- Arabisch
- Hebreeuws.

Aangezien joden ook monotheisten zijn kunnen de "bekeerde" vrouwen ook gebeden uitspreken en ritueel geslacht eten.
 Aangezien joden ook monotheisten zijn kunnen de "bekeerde" vrouwen ook gebeden uitspreken en ritueel geslacht eten.

Ik zet de percentages er niet bij omdat het 60 - 70 jaar geleden heel anders was, percentages waren toen veel hoger. Maar als het meest gemeenschappelijk hun religie is, hoe kunnen ze dan een volk zijn? Wat gebeurt er met iemand wanneer hij van religie verandert, verandert daarbij ook zijn etniciteit?quote:Op maandag 24 juni 2013 23:09 schreef Polacco het volgende:
[..]
Het is handig als je ook de percentages achter de talen zet. Zo spreekt tegen de helft van de inwonners van Israël Hebreeuws en heeft 90% van de Joden in Israël een goede beheersing daarvan.
Daarbij maakt het spreken van de taal niet dat iemand deel uit gaat maken van dat volk. Joden zijn nooit geaccepteerd door de Europese volken, altijd hebben zij apart geleefd. Het meest gemeenschappelijke tussen de Joden in de wereld is hun religie. Natuurlijk zijn er verschillen tussen de sefardische Joden of de askenazische. Ze behoren echter wel allebei tot het Joodse volk.

Gaan we weer. Geloof, etniciteit, ras, afkomst. Gooi het allemaal maar op een grote hoopquote:Op dinsdag 25 juni 2013 16:14 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik zet de percentages er niet bij omdat het 60 - 70 jaar geleden heel anders was, percentages waren toen veel hoger. Maar als het meest gemeenschappelijk hun religie is, hoe kunnen ze dan een volk zijn? Wat gebeurt er met iemand wanneer hij van religie verandert, verandert daarbij ook zijn etniciteit?
Joden uit India;
[ afbeelding ]
Joden uit Irak;
[ afbeelding ]
Joden uit China;
[ afbeelding ]
Joden uit Rusland;
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Joden uit Ethiopië;
[ afbeelding ]
Ben jij er van overtuigd dat al deze mensen 1 volk vormen?
 .
 . 

Voordat we het gaan hebben over wat dat bewijst, wat is een bekeerling dan? Ook Joods, of alleen joods qua geloof? Kan hij dan gebruikmaken van het recht op terugkeer?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 16:57 schreef PhysicsRules het volgende:
Gaan we weer. Geloof, etniciteit, ras, afkomst. Gooi het allemaal maar op een grote hoop.
Er zijn altijd bekeringen geweest, je zult dus altijd voorbeelden kunnen vinden van Joden die meer op de lokale bevolking lijken dan op joden in andere landen. En zelfs dat zegt niets. Een goede vriend van mij is Joods geworden in Nederland. Zijn vader is Indonesisch en zijn moeder Hollands.
Daarentegen hebben Joden, ook in het blonde Nederland over het algemeen donker haar. Als je gaat zoeken zul je zeker uitzonderingen daarop vinden, mijn kinderen bijvoorbeeld, of de foto's die je hieronder hebt gevonden. Vele van mijn joodse vrienden zouden voor Arabier door kunnen gaan als ze even in de zon hebben gezeten. Wat bewijst dat?
Deze discussie is wel relevant. Want op basis van deze ideeën is een heel land gesticht.quote:Tot slot is deze discussie uiteindelijk totaal irrelevant. Wij joden hebben onze eigen ideeën over wie joods is. Dat is een concept waarbij zaken als volk en geloof, afkomst en keuze dwars door elkaar lopen op een manier die niet voor iedereen makkelijk te doorgronden is. Zie eerdere discussies hierover op dit forum. Of een ander het daarmee eens is vind ik werkelijk niet interessant. Dat is voor mij net zoiets alsof ik een mening heb over wie al dan niet Moslim is, of welke regels Frankrijk gebruikt voor naturalisaties.

quote:Op maandag 24 juni 2013 22:55 schreef Peunage het volgende:
[..]
- Roemeens
- Jiddisch
- Duits
- Ethiopisch
- Georgisch
- Pools
- Oekraïens
- Spaans
- Frans
- Italiaans
- Turks
- Perzisch
- Marathi (India)
- Arabisch
- Hebreeuws.
Vooral Russisch is in Israël veelgesproken, ook onder de seculiere en atheïstische Joodse kolonisten in de goedkope nederzettingen (officieel door Israëlische staat gebouwd).quote:Op maandag 24 juni 2013 22:55 schreef Peunage het volgende:
[..]
- Roemeens
- Jiddisch
- Duits
- Ethiopisch
- Georgisch
- Pools
- Oekraïens
- Spaans
- Frans
- Italiaans
- Turks
- Perzisch
- Marathi (India)
- Arabisch
- Hebreeuws.

Genetisch niet, maar het Jodendom is dan ook een Rabbijnse religie bovenal. Er zijn veel proselieten (bekeerlingen) gemaakt, daarvan getuigt ook het Evangelie en Boek Handelingen. Veel Oost-Europese Joden stammen weliswaar deels van oude Joden af, maar ook deels van Kaukasus-volken enz. die door rabbijnen nog in de 7e eeuw na Christus werden bekeerd. (Sommige Altaïsche Turkvolken werden ook bekeerd door Rabbijnen in 8e eeuw, maar werden later grotendeels moslims.) Een onbekende tijd, maar wel door genetische analyse bevestigd.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 16:14 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik zet de percentages er niet bij omdat het 60 - 70 jaar geleden heel anders was, percentages waren toen veel hoger. Maar als het meest gemeenschappelijk hun religie is, hoe kunnen ze dan een volk zijn? Wat gebeurt er met iemand wanneer hij van religie verandert, verandert daarbij ook zijn etniciteit?
Joden uit India;
[ afbeelding ]
Joden uit Irak;
[ afbeelding ]
Joden uit China;
[ afbeelding ]
Joden uit Rusland;
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Joden uit Ethiopië;
[ afbeelding ]
Ben jij er van overtuigd dat al deze mensen 1 volk vormen?

Een bekeerling is joods. Het onderscheid dat jij probeert te maken, maken joden niet.quote:Op woensdag 26 juni 2013 19:10 schreef Peunage het volgende:
[..]
Voordat we het gaan hebben over wat dat bewijst, wat is een bekeerling dan? Ook Joods, of alleen joods qua geloof? Kan hij dan gebruikmaken van het recht op terugkeer?
Leg uit, en bij voorkeur zonder verstrikt te raken in kunstmatige onderscheiden tussen geloof en etniciteit.quote:[..]
Deze discussie is wel relevant. Want op basis van deze ideeën is een heel land gesticht.

Nou ja, wel heel ver terug in mijn geschiedenis (joodse bekeerlingen tot HaMashiach), maar ik zie er erg Noordwest-Europees uit. Heel erg zelfs. En 95 % van mijn voorouders is dat dan ook.quote:

Er is wel degelijk een onderscheid.quote:Op donderdag 27 juni 2013 00:45 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Een bekeerling is joods. Het onderscheid dat jij probeert te maken, maken joden niet.
[..]
Leg uit, en bij voorkeur zonder verstrikt te raken in kunstmatige onderscheiden tussen geloof en etniciteit.

Nee, dat is nu juist het punt. Het is een nationalistische en religieuze claim. Niet raciaal. Het raciaal noemen (en a propos zionisme voor racisme wegzetten) is onzin en niet op de realiteit gebaseerd hoe het jodendom zichzelf definieert.quote:Op donderdag 27 juni 2013 14:39 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Er is wel degelijk een onderscheid.
De historische claim van het Zionisme op het Heilig Land is een nationalistische en zelfs raciale claim.

Het is een nationalistische claim en het nationalisme is per definitie raciaal (deels).quote:Op donderdag 27 juni 2013 15:49 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Nee, dat is nu juist het punt. Het is een nationalistische en religieuze claim. Niet raciaal. Het raciaal noemen (en a propos zionisme voor racisme wegzetten) is onzin en niet op de realiteit gebaseerd hoe het jodendom zichzelf definieert.

Een beetje een ontwijkende reactie. Maar om zelf antwoord te geven op mijn vraag, ja als iemand zich bekeert naar het Jodendom kan hij 'terug' naar Israël. Raar, niet?quote:Op donderdag 27 juni 2013 00:45 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Een bekeerling is joods. Het onderscheid dat jij probeert te maken, maken joden niet.
Ho ho, wacht even. Hoezo kunstmatig? Het onderscheid is absoluut niet kunstmatig. Er zijn tig verschillen tussen religie en etniciteit. Ik kan er heel veel opnoemen, maar ik zal de belangrijkste noemen;quote:Leg uit, en bij voorkeur zonder verstrikt te raken in kunstmatige onderscheiden tussen geloof en etniciteit.

Ik ga er niet op in, omdat ik het geen interessante discussie vind. Je bovenstaande 'feiten' zijn ook niet algemeen wetenschappelijk onderbouwd. Er zijn vele studies naar het onderwerp gedaan en er komen steeds andere resultaten uit, die vaak, o zo toevallig, de verwachting van de onderzoeker onderschrijven. Puur politiek.quote:Op donderdag 27 juni 2013 15:57 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Het is een nationalistische claim en het nationalisme is per definitie raciaal (deels).
Ik zeg ook niet dat zionisme per se Puriteins-racistisch is. (In de praktijk van de settlers overigens wel. En vraag het ook aan de Ethiopische Joden maar eens.)
Het Zionisme bestaat uit de claim op een territorium op basis van de bewering dat de eigen voorouders daar tweeduizend jaar eerder zouden zijn verjaagd (hetgeen ook niet waar is, m.u.v. van de Tweede Tempel en gedurende één eeuw 140-240 na Christus de oude stad van Jeruzalem). De voorouders van zeer veel huidige joodse kolonisten en Israëli's (immigranten of immigrantenkinderen voor 99 %) zijn echter (groten- of meren-?)deels absoluut nooit afkomstig geweest uit het Heilig Land, zo blijkt uit genetische analyses van het DNA.
Ga gerust op mijn andere constateringen in, in plaats van één puntje uit mijn betoog te viseren en te bekritiseren (op onnavolgbare wijze).

Hoezo is het "puur politiek", als ik stel dat genetisch Joden en Palestijnen broeders zijn met grotendeels dezelfde voorvaderen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 17:22 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Ik ga er niet op in, omdat ik het geen interessante discussie vind. Je bovenstaande 'feiten' zijn ook niet algemeen wetenschappelijk onderbouwd. Er zijn vele studies naar het onderwerp gedaan en er komen steeds andere resultaten uit, die vaak, o zo toevallig, de verwachting van de onderzoeker onderschrijven. Puur politiek.

We praten hier langs elkaar heen. etniciteit en religie zijn twee verschillende zaken. In het jodendom lopen de twee begrippen echter dwars door elkaar heen. Jodendom is zowel een religie als een etniciteit, waardoor het tegelijkertijd geen van beide is.quote:Op donderdag 27 juni 2013 16:11 schreef Peunage het volgende:
[..]
Een beetje een ontwijkende reactie. Maar om zelf antwoord te geven op mijn vraag, ja als iemand zich bekeert naar het Jodendom kan hij 'terug' naar Israël. Raar, niet?
[..]
Ho ho, wacht even. Hoezo kunstmatig? Het onderscheid is absoluut niet kunstmatig. Er zijn tig verschillen tussen religie en etniciteit. Ik kan er heel veel opnoemen, maar ik zal de belangrijkste noemen;
Je geeft hier meteen heel mooi weer waarom joods zijn geen etniciteit is. Vroeger, voor de Napoleontische tijd, spraken we in Nederland over de Joodsche Natie. Dat is veel preciezer. Jodendom is eerder een nationaliteit dan een etniciteit. En naar nationaliteit nou net wel een keuze zijn. De term volk wordt in de volksmond (no pun intended) voor zowel nationaliteit als etniciteit gebruikt. Dat verwardt.quote:Keuze. Je hebt als mens keuze in je religie. Het is een kwestie van overtuiging. Je hebt mensen die gelovig zijn en niet-gelovig worden, of andersom. Of bekeren van religie.
Bij etniciteit is dat niet mogelijk. Je kunt niet even van etniciteit wisselen. Dat heeft namelijk niks met overtuiging of geloof te maken, het is iets biologisch. Je kiest niet waar je geboren wordt en wie je ouders zijn. Dus ik weet niet waarom jij dat onderscheid als 'kunstmatig' ziet.

Je stelt enerzijds dat Joden en Palestijnen genetisch broeders zijn. dat is heel goed mogelijk. Bovendien stel je dat huidige joodse kolonisten en Israëli's voor 99% niet verwant zijn. Dat spreekt elkaar tegen en is politiek gemotiveerd.quote:Op donderdag 27 juni 2013 17:25 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Hoezo is het "puur politiek", als ik stel dat genetisch Joden en Palestijnen broeders zijn met grotendeels dezelfde voorvaderen.
En als ik erop wijs dat veel Joden genetisch sterke inmenging van bekeerlingen tot de rabbijnse godsdienst hebben? Dat zijn feiten.

Ik zeg dat ze voor 99 % afstammen van recente immigranten. Niet dat ze geen gemeenschappelijke voorvaderen hebben.quote:Op donderdag 27 juni 2013 17:31 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Je stelt enerzijds dat Joden en Palestijnen genetisch broeders zijn. dat is heel goed mogelijk. Bovendien stel je dat huidige joodse kolonisten en Israëli's voor 99% niet verwant zijn. Dat spreekt elkaar tegen en is politiek gemotiveerd.

quote:Op donderdag 27 juni 2013 14:38 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
לֹא!
Nou ja, wel heel ver terug in mijn geschiedenis (joodse bekeerlingen tot HaMashiach), maar ik zie er erg Noordwest-Europees uit. Heel erg zelfs. En 95 % van mijn voorouders is dat dan ook.

Even nog wat je schreef:quote:Op donderdag 27 juni 2013 17:32 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Ik zeg dat ze voor 99 % afstammen van recente immigranten. Niet dat ze geen gemeenschappelijke voorvaderen hebben.
Goed lezen, hè.
Dat zei je dus wel. Wel goed schrijven wat je bedoeltquote:Op donderdag 27 juni 2013 15:57 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Het is een nationalistische claim en het nationalisme is per definitie raciaal (deels).
Ik zeg ook niet dat zionisme per se Puriteins-racistisch is. (In de praktijk van de settlers overigens wel. En vraag het ook aan de Ethiopische Joden maar eens.)
Het Zionisme bestaat uit de claim op een territorium op basis van de bewering dat de eigen voorouders daar tweeduizend jaar eerder zouden zijn verjaagd (hetgeen ook niet waar is, m.u.v. van de Tweede Tempel en gedurende één eeuw 140-240 na Christus de oude stad van Jeruzalem). De voorouders van zeer veel huidige joodse kolonisten en Israëli's (immigranten of immigrantenkinderen voor 99 %) zijn echter (groten- of meren-?)deels absoluut nooit afkomstig geweest uit het Heilig Land, zo blijkt uit genetische analyses van het DNA.
Ga gerust op mijn andere constateringen in, in plaats van één puntje uit mijn betoog te viseren en te bekritiseren (op onnavolgbare wijze).

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |