abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128040156
Hallo FOKkers!

Op dit moment zit ik in de 4e klas van de Havo, en volgend jaar hoop ik mn diploma in ontvangst te nemen.
Ik heb al een hele tijd in mijn hoofd dat ik bij de marine wil, ik weet op dit moment 99% zeker dat ik de opleiding tot Officier Vlieger wil volgen.
Nu heb ik een aantal vragen:

1. Waar kan ik tijdens de opleiding op rekenen m.b.t. huisvesting, loon tijdens de opleiding (?), vergoeding voor reiskosten, verzekering.
2. Waar kan ik na de opleiding op rekenen m.b.t. de bovenstaande punten? Wat verandert er dan?
3. Aan het begin van deze opleiding start je met de Algemene Officiersopleiding aan het KIM, die duurt 6 maanden. Als ik die opleiding voltooi, ben ik dan meteen een officier? En zou dit betekenen dat ik tijdens de rest van mijn opleiding betaald krijg als officier? :)
4. Als je officier bent bij de marine, welke rang heb je dan? En wat voor loon (netto/bruto) moet ik dan aan denken?
5. Waar wordt tijdens de selectie vooral op gelet? Ogen/Oren zijn bij mij tiptop in orde, ik hoorde dat dat een van de belangrijke punten zijn. Maar waar letten ze verder vooral op? En hoe zijn de fysieke eisen in de vorm van lichamelijke activiteit? Ik ben nu niet dat je zegt een brede, gespierde jongen maar ik ben nu ook weer niet echt mager en slap ofzo...
6. Hoe zit het binnen de marine (en eventueel de vliegersafdeling) met doorgroeimogelijkheden? Kun je, als je er goed voor gaat en jezelf goed inzet, snel promoveren?
7. Hoe zit het met doorleren bij defensie? Ik denk hierbij dan aan een (HBO/Universitaire) opleiding volgen naast je baan als vlieger, eventueel een ander vakgebied aanleren binnen defensie, misschien is er iets als een cursus voor bepaalde dingen als duiken, parachutespringen, schieten met verschillende wapens binnen defensie? Dit lijkt me namelijk ook erg gaaf om te doen.

Uiteraard ga ik zaterdag de marinedagen bezoeken, en ook daar zal ik vast veel informatie krijgen.
Ik hoop van jullie wat antwoorden te kunnen krijgen, zodat ik zaterdag wat gerichter rond kan vragen.
pi_128040485
http://werkenbijdefensie.nl/krijgsmachtdelen/marine/
Hier alvast een hoop informatie te vinden.
  donderdag 20 juni 2013 @ 16:56:08 #3
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_128040536
Zelf een beetje research doen is al teveel gevraagd voor een aspirant officier?

De antwoorden op al je vragen zijn vrij simpel te vinden
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_128040553
Dat heb ik uiteraard allemaal doorgelezen, maar concrete antwoorden op mijn vragen zijn daar volgens mij niet te vinden..
pi_128040584
@fathank, de informatie die ik vind is vooral over officier vlieger bij de luchtmacht, en bijvoorbeeld hoe het zit met loon en voorzieningen, daar is weinig over te vinden, en wat ik vind is verouderd (rond 2006)...
Research doen is niet te veel gevraagd hoor! Ik heb de afgelopen week vrij weinig andere dingen gedaan ;)
pi_128041031
Voordat je op voorhand officier besluit te worden ga eerst eens kijken of het wel iets voor jou is en of je het werk wel aankan.
blablablabla
pi_128041227
@elan waar zou ik dit kunnen doen? Rondvragen bij de marinedagen? Zijn er bepaalde voorlichtingsdagen specifiek voor (aspirant)officiers?
En wat denk jij dat er aan de baan van een officier zit wat ik niet zou verwachten van de baan?
  Moderator donderdag 20 juni 2013 @ 18:49:21 #8
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_128044613
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 17:15 schreef DavidOwns het volgende:
@elan waar zou ik dit kunnen doen? Rondvragen bij de marinedagen? Zijn er bepaalde voorlichtingsdagen specifiek voor (aspirant)officiers?
En wat denk jij dat er aan de baan van een officier zit wat ik niet zou verwachten van de baan?
Ga naar de Marinedagen, dan naar de stand van W&S en leef je uit. Daar zijn ze voor :)
pi_128045272
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 17:15 schreef DavidOwns het volgende:
@elan waar zou ik dit kunnen doen? Rondvragen bij de marinedagen? Zijn er bepaalde voorlichtingsdagen specifiek voor (aspirant)officiers?
En wat denk jij dat er aan de baan van een officier zit wat ik niet zou verwachten van de baan?
Mijn halve familie zit bij de Marine je kunt je gewoon inschrijven voor een kennismakingsgesprek als zijnde sollicitatie dan krijg je daarna eerst een psychologische test die zeer zwaar is. En een fysieke test. Je mag niet te lang zijn voor veel functies en ook geen bril dragen bijvoorbeeld.

Daarbij is het niet zo dat je "Bij De Marine gaat" je moet kijken wat je daar wil doen er zijn tal van specialisaties in allerlei vakgebieden van techniek, navigatie tot kok aan toe.

Ga nou eerst maar eens kijken of je door alle testen heen komt en zet dat hele gelul op voorhand van officier worden uit je hoofd je bent dat echt niet zomaar even, je moet je bewezen hebben voor je mensen mag aansturen zeker aan boord.

Na 4 maanden op zee en weg van papa mama en je vrienden wel aankan zonder te breken. :)
blablablabla
pi_128045781
Ik zou inderdaad ook naar andere functies kijken als ik jou was, de kans dat je echt vlieger wordt is redelijk gering...naar wat ik heb gehoord is het "slagingspercentage" zeer laag.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
pi_128046182
Word gewoon matroos.
Ура для россии
pi_128046440
@elan, Ik weet dat het zwaar gaat worden, en ik weet dat heel weinig mensen vlieger worden.
Maar vliegen lijkt me echt heel erg gaaf.
Ik heb ook gekeken naar andere functies aan boord, maar al met al lijkt vliegen met het mooiste om te doen. Ik probeer het gewoon, nee heb je, ja kun je krijgen,
En als ik nee krijg, dan wordt het gewoon iets anders!
En tja, dat ze je meteen officier maken als je gaat vliegen, daar kan ik ook weinig aan doen!!
pi_128046546
http://werkenbijdefensie.(...)ieger-marine-96.html

Hier staat het stap voor stap beschreven. Succes in ieder geval :) .
blablablabla
pi_128046677
Die heb ik inderdaad ook gezien! Bedankt voor je hulp en mening!
pi_128069125
Ik zou er niet aan denken om '' zomaar '' even vlieger te worden. Als je gemotiveerd bent moet je het zeker proberen maar wees niet teleurgesteld als het niet door gaat!

Zelf ben ik 2 jaar geleden volledig goedgekeurd voor de functie van vlieger bij de luchtmacht. Er zijn tegenwoordig 3 clusters waar je wordt ingedeeld als je bent goedgekeurd. Als je Cluster 1 bent mag je met 99% zekerheid naar de KMA gaan, cluster 2 kom je op een reservelijst en kun je misschien aan de slag bij de luchtmacht/marine en cluster 3 heb je eigenlijk geen kans. Dit is omdat ze alleen nog de best van de beste willen. Zelf was ik cluster 2 en heb ik tot op heden niks meer van de luchtmacht gehoord.

Succes!
  Moderator vrijdag 21 juni 2013 @ 09:02:13 #16
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_128069619
Laat ik voorop stellen dat de selectie zeer pittig is en als je deze behaalt al tot de top van de top hoort. Als ik 1 jaar eerder had gesolliciteerd kon ik gewoon aan de slag met cluster 2. Dus zo vanzelfsprekend is het niet dat ze van de top, weer een selectie gaan maken van de beste!
  Moderator vrijdag 21 juni 2013 @ 09:14:57 #18
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_128069660
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 09:12 schreef Comasso het volgende:
Laat ik voorop stellen dat de selectie zeer pittig is en als je deze behaalt al tot de top van de top hoort. Als ik 1 jaar eerder had gesolliciteerd kon ik gewoon aan de slag met cluster 2. Dus zo vanzelfsprekend is het niet dat ze van de top, weer een selectie gaan maken van de beste!
Vind ik wel, als er 100 man zich aanmelden voor 1 vacature ben je gek als je niet de beste aanneemt. En als die onverhoopt uitvalt dan neem je de next in line aan.
Aan kandidaten voor vliegerfuncties is echt geen gebrek; dus ja, ik vind het vrij logisch dat er geselecteerd word.
pi_128069865
Je begrijpt het verkeerd. Aanmelden is wat anders dan goedgekeurd worden. Van de 100 mensen die zich aanmelden worden er naar verhouding meestal 2 a 3 goedgekeurd (ze hebben op dat moment dus al duizenden euro's in je gestoken). In mijn geval hotelovernachtingen, km vergoedingen, vlieguren, simulator uren en lunchbonnen ect.

Van de mensen die zijn goedgekeurd wordt weer een selectie gemaakt. Ik zeg dan, maak in eerste instantie de selectie strenger zodat er geen mensen worden goedgekeurd die toch niet aan de bak kunnen! Dus zorg ervoor dat er geen mensen ''onnodig'' worden goedgekeurd.
  Moderator vrijdag 21 juni 2013 @ 09:46:38 #20
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_128070357
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 09:25 schreef Comasso het volgende:
Je begrijpt het verkeerd. Aanmelden is wat anders dan goedgekeurd worden. Van de 100 mensen die zich aanmelden worden er naar verhouding meestal 2 a 3 goedgekeurd (ze hebben op dat moment dus al duizenden euro's in je gestoken). In mijn geval hotelovernachtingen, km vergoedingen, vlieguren, simulator uren en lunchbonnen ect.

Van de mensen die zijn goedgekeurd wordt weer een selectie gemaakt. Ik zeg dan, maak in eerste instantie de selectie strenger zodat er geen mensen worden goedgekeurd die toch niet aan de bak kunnen! Dus zorg ervoor dat er geen mensen ''onnodig'' worden goedgekeurd.
Ik denk dat ik het prima begrijp, maar je het verkeerd uitlegt. Je moet meerdere mensen goedkeuren en de opleiding laten starten. Want gedurende de opleiding heb je een bepaalde uitval.
pi_128070434
Gebeurt ook, van de cluster 1 jongens en meiden valt gemiddeld weer 30% af tijdens de KMA en EMVO.

Laten we deze discussie stoppen, ik heb persoonlijk meegemaakt hoe het gaat bij de KLu dus ik heb geen zin om het nog langer uit te leggen.
pi_128085758
Vier van de zeven vragen gaan al over je salaris, toelagen en vergoedingen etc. Komt niet goed over voor iemand die nog niet eens in dienst zit.
pi_128085829
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 08:37 schreef Comasso het volgende:
Ik zou er niet aan denken om '' zomaar '' even vlieger te worden. Als je gemotiveerd bent moet je het zeker proberen maar wees niet teleurgesteld als het niet door gaat!

Zelf ben ik 2 jaar geleden volledig goedgekeurd voor de functie van vlieger bij de luchtmacht. Er zijn tegenwoordig 3 clusters waar je wordt ingedeeld als je bent goedgekeurd. Als je Cluster 1 bent mag je met 99% zekerheid naar de KMA gaan, cluster 2 kom je op een reservelijst en kun je misschien aan de slag bij de luchtmacht/marine en cluster 3 heb je eigenlijk geen kans. Dit is omdat ze alleen nog de best van de beste willen. Zelf was ik cluster 2 en heb ik tot op heden niks meer van de luchtmacht gehoord.

Succes!
Volgens mij werkt het defensiebreed zo dat je ingedeeld wordt in één van de 4 clusters, namelijk zo:

cluster 1: administratie etc.
cluster 2: logistiek, artillerie etc.
cluster 3: kan zo geen eenheid bedenken
cluster 4: infanterie en verkenning etc.

Hier ben ik vrij zeker van, ik loop namelijk zelf de FIT-4 en zit bij de verkenners.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 17:46:52 #24
302657 Wasmachinu
cleaning your mess
pi_128088073
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 16:44 schreef vlasakker het volgende:

[..]

Volgens mij werkt het defensiebreed zo dat je ingedeeld wordt in één van de 4 clusters, namelijk zo:

cluster 1: administratie etc.
cluster 2: logistiek, artillerie etc.
cluster 3: kan zo geen eenheid bedenken
cluster 4: infanterie en verkenning etc.

Hier ben ik vrij zeker van, ik loop namelijk zelf de FIT-4 en zit bij de verkenners.
Jij hebt het over clusters wat betreft kracht en conditie. Vliegers vallen daarbij ook onder cluster 4. Cluster is gewoon een woord dat hier dus ook gebruikt wordt voor de mensen die goedgekeurd zijn. Ze hadden ook overal 'Groep' ipv 'Cluster' kunnen zetten.
pi_128100402
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 17:46 schreef Wasmachinu het volgende:

[..]

Jij hebt het over clusters wat betreft kracht en conditie. Vliegers vallen daarbij ook onder cluster 4. Cluster is gewoon een woord dat hier dus ook gebruikt wordt voor de mensen die goedgekeurd zijn. Ze hadden ook overal 'Groep' ipv 'Cluster' kunnen zetten.
ok, dat is nieuw voor mij
pi_128535154
Wel had ik bij de open dag begrepen dat de voorkeur naar een persoon met hbo achtergrond gaat dan iemand met een vwo achtergrond. Het ging om een opleiding als officier.
pi_128535260
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 17:09 schreef Elan het volgende:
Voordat je op voorhand officier besluit te worden ga eerst eens kijken of het wel iets voor jou is en of je het werk wel aankan.
Dat klopt. Een bezoek bij de open dag is een aanrader.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')