abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129497811
Wij hebben vorige week 2500Wp aan zonnepanelen laten installeren, levert ons ongeveer 30 euro in de maand netto op aan besparingen. Dit rendement haal je nooit op een spaarrekening of met aflossen. Ander voordeel is dat we nu zelf opwekken en hopelijk het milieu zo ontzien.

Het is erg verslavend om de meter te zien terugdraaien en om de statistieken te zien hoeveel je hebt opgewekt. (op dit moment ongeveer ¤ 2,50 per dag, zomer veel, winter weinig)
pi_129878375
Wat een uiterst merkwaardig artikel tégen het aflossen van je hypotheek kom ik hier tegen:

http://financieel.infonu.(...)ssen-10-nadelen.html
pi_129878637
Beetje "Kapot" redeneren.
Met wat "Wat als..." gedachtes als nadeel.

Tsja :')
pi_129878739
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 21:14 schreef zwarteweduwe het volgende:
Wat een uiterst merkwaardig artikel tégen het aflossen van je hypotheek kom ik hier tegen:

http://financieel.infonu.(...)ssen-10-nadelen.html
Nou ben ik zelf ook geen voorstander van aflossen van een hypotheek (wel om zelf het geld apart te zetten, zodat het kan als het noodzakelijk zou zijn), maar de argumenten die daar aangevoerd worden zijn m.i. niet echt overtuigend.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_129976557
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 21:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nou ben ik zelf ook geen voorstander van aflossen van een hypotheek (wel om zelf het geld apart te zetten, zodat het kan als het noodzakelijk zou zijn), maar de argumenten die daar aangevoerd worden zijn m.i. niet echt overtuigend.
Dat is inderdaad een nogal vreemd advies.
Zelf heb ik in 2009 mijn hypotheek afgelost (laatste 100K van WOZ 150K waarde). De hypotheekrente was in 2009 (einde rentevaste periode) zo hoog dat ik de beslissing genomen heb om alles af te lossen met 80% van mijn spaargeld. Ik heb erop gegokt dat ik niet onslagen ging worden en de spaarrekening niet nodig zou hebben..
De 2 jaar erop heb ik een flink bedrag gespaard en heb toen mijn baan opgezegd. Met een kamer in de verhuur, heb ik nog 150 euro in de maand nodig. Met wat werk als reisleider en een krantenwijkje in de zomer, kan ik makkelijk rondkomen. Mijn volgende stap is zonnepanelen. Scheelt weer een zaterdag kranten rondbrengen. :)
pi_129982749
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 21:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Aflossen is goed, maar jouw punt is natuurlijk ook gewoon logisch.
Je moet niet ieder stuivertje wat je vindt gebruiken om af te lossen.
Een "goede" buffer is natuurlijk wel zo handig.
pi_130013410
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:25 schreef Pap89 het volgende:

[..]

Aflossen is goed, maar jouw punt is natuurlijk ook gewoon logisch.
Je moet niet ieder stuivertje wat je vindt gebruiken om af te lossen.
Een "goede" buffer is natuurlijk wel zo handig.
Op een gegeven moment had ik meer spaargeld dan de schuld op mijn huis.
Toen de hypotheekrente bijna 2x zo hoog was als de rente op spaargeld, heb ik besloten om het geheel maar in 1x af te lossen. Dat voordeel was toen 270/maand....voor de rest van mijn leven. :)
Een buffer (bij minder dan 2 jaarsalarissen begin ik nerveus te worden) is bij weinig onkosten en een redelijk salaris, zo weer bijeen te sparen.
Achteraf -nu de hypotheek dagrente op 2,27% staat- zou ik misschien mijn hypotheekschuld aangehouden hebben en een hoop cash achter de hand gehouden. Maar, dat is achteraf bekeken!
pi_130027185
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 12:29 schreef kabelmannetje het volgende:

Op een gegeven moment had ik meer spaargeld dan de schuld op mijn huis.
Toen de hypotheekrente bijna 2x zo hoog was als de rente op spaargeld, heb ik besloten om het geheel maar in 1x af te lossen. Dat voordeel was toen 270/maand....voor de rest van mijn leven. :)
Een buffer (bij minder dan 2 jaarsalarissen begin ik nerveus te worden) is bij weinig onkosten en een redelijk salaris, zo weer bijeen te sparen.
Achteraf -nu de hypotheek dagrente op 2,27% staat- zou ik misschien mijn hypotheekschuld aangehouden hebben en een hoop cash achter de hand gehouden. Maar, dat is achteraf bekeken!
Dat dus. Waarmee je ook aantoont dat al die adviezen en voorspellingen eigenlijk waardeloos zijn zolang je niet weet wat de rente op korte&lange termijn doet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_130028251
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 12:29 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Huh? Twee jaarsalarissen? Hoe kan je dat nou snel bijeen sparen? Daar heb je in theorie minimaal twee jaar voor nodig, als je helemaal niets zou uitgeven?
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:09:07 #210
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_130028364
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 19:06 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Huh? Twee jaarsalarissen? Hoe kan je dat nou snel bijeen sparen? Daar heb je in theorie minimaal twee jaar voor nodig, als je helemaal niets zou uitgeven?
Niet zo gek he hoor, een erfenis of een andere financiële meevaller in combinatie met wat spaargeld en je hebt de buffer bij elkaar.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:52:17 #211
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_130032540
En hij heeft net verteld een jaarsalaris van ¤150 x 12 te hebben. Dat helpt ook wel.
If you can't beat them, join them.
pi_130048630
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 19:09 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Niet zo gek he hoor, een erfenis of een andere financiële meevaller in combinatie met wat spaargeld en je hebt de buffer bij elkaar.

Ik weet niet hoor, maar erfenissen staan niet op mijn vaste inkomstenlijstje...
pi_130049478
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 19:06 schreef zwarteweduwe het volgende:

[..]

Ik bedoel 2 jaren zonder werk rond kunnen komen. Met 3 dagen werken, spaarde ik zo'n 1100/maand. Terwijl mijn uitgaven zonder huurder niet veel meer dan 500/maand zijn. Zonder kosten voor hypotheek heb je echt niks nodig. Tel de prijs van voedsel, gemeentelijke heffingen, ziekenfonds (krijg je ook nog eens 100% terug), GWL en onderhoud/benzine motor op en je komt nog maar op 325 euro. Mij boeit een tv, auto of kleding niets.
Dus voor elke maand werken, hoefde ik 2 maanden niet werken; voor elk jaar werken, kon ik 2 jaar doen wat ik wilde. Voor een baan van 24 uur/week!
Eerst had ik het plan om deze baan flink wat jaren te doen zodat ik op mijn 50ste echt helemaal kon stoppen met werken. Maar, ik kon het niet combineren met alle reizen die ik wilde doen, dus heb de baan na 2 jaar opgezegd. En realistisch: een leuk part-time baantje is altijd nog wel te vinden. Ik heb heel, heel veel gereisd de afgelopen jaren. :)

Maar zoals gezegd, niet iedereen zal zo kunnen of willen leven. Er is een verschil tussen fulltime loonslaaf, fulltime werker die zijn werk geweldig vindt en hoe ik het gedaan heb. Je keuzes worden een stuk minder als je een gezin moet onderhouden. Of een duur huis of auto. Maar, als je je uitgaven tot een prettig(!) minimum beperkt en de eerste 10 jaar alles erop zet om zo snel mogelijk onafhankelijk te worden... zo kan het! :)
pi_130050558
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:18 schreef kabelmannetje het volgende:

[..]

Ik bedoel 2 jaren zonder werk rond kunnen komen. Met 3 dagen werken, spaarde ik zo'n 1100/maand. Terwijl mijn uitgaven zonder huurder niet veel meer dan 500/maand zijn. Zonder kosten voor hypotheek heb je echt niks nodig. Tel de prijs van voedsel, gemeentelijke heffingen, ziekenfonds (krijg je ook nog eens 100% terug), GWL en onderhoud/benzine motor op en je komt nog maar op 325 euro. Mij boeit een tv, auto of kleding niets.
Dus voor elke maand werken, hoefde ik 2 maanden niet werken; voor elk jaar werken, kon ik 2 jaar doen wat ik wilde. Voor een baan van 24 uur/week!
Eerst had ik het plan om deze baan flink wat jaren te doen zodat ik op mijn 50ste echt helemaal kon stoppen met werken. Maar, ik kon het niet combineren met alle reizen die ik wilde doen, dus heb de baan na 2 jaar opgezegd. En realistisch: een leuk part-time baantje is altijd nog wel te vinden. Ik heb heel, heel veel gereisd de afgelopen jaren. :)

Maar zoals gezegd, niet iedereen zal zo kunnen of willen leven. Er is een verschil tussen fulltime loonslaaf, fulltime werker die zijn werk geweldig vindt en hoe ik het gedaan heb. Je keuzes worden een stuk minder als je een gezin moet onderhouden. Of een duur huis of auto. Maar, als je je uitgaven tot een prettig(!) minimum beperkt en de eerste 10 jaar alles erop zet om zo snel mogelijk onafhankelijk te worden... zo kan het! :)
Voor mij is het momenteel bijna 3 jaar niet werken per jaar gewerkt. :)
pi_130051418
quote:

[..]

Je keuzes worden een stuk minder als je een gezin moet onderhouden.
Dat zeker ja. 6 maand in een jaar ben ik helemaal vrij. Helaas kan ik niet die 6 maand altijd weg, te meer dat er 1 kind is die ik nog minimaal 10 jaar ga onderhouden (lomp gezegt). Daarom nu een mooi huis en wat kosten daaraan dus. Tegen de tijd dat hij uitwappert en ik daar dus "minder" kosten aan heb zijn mijn huiskosten ook voor 75% gedaald. Maar omdat ik tegen die tijd ook weer ouder ben en dan anders op reis ga dan nu. Is het dus niet zo dat ik alles op alles zet om tegen die tijd helemaal geen kosten aan wonen meer te hebben.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_130051555
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:02 schreef koentje123 het volgende:

[..]

Voor mij is het momenteel bijna 3 jaar niet werken per jaar gewerkt. :)
Nice! :) Dat zou mij ook gelukt zijn, maar ik wilde niet fulltime werken. Vertel, hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?
  donderdag 15 augustus 2013 @ 08:09:55 #217
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_130086036
quote:

[..]

Ik weet niet zeker meer of deze hier al voorbij is gekomen, maar:

Erg interessant boek. Hoewel de voorbeelden uit het (Amerikaanse) boek niet volledig van toepassing zijn op de Nederlandse markt, heeft het wel mijn kijk op geld, huis en werken veranderd.

10 jaar zoals jij gaat ons niet lukken (willen we ook niet), voornamelijk omdat we een andere levensstijl hebben dan jij. We willen echter ruim voor ons pensioen de mogelijkheid hebben om te kunnen stoppen met werken en ruim daarvoor al minder gaan werken.

Om het nog een beetje ontopic te houden: Een belangrijk onderdeel van dat plan is om aan het eind van de looptijd de hypotheek volledig afgelost te hebben. Tussentijds lossen we niets af, tenzij dat financieel erg gunstig is. Zolang de HRA gehandhaafd blijft zie ik dat echter niet gebeuren.
If you can't beat them, join them.
pi_131381074
Ik zet mijn vraag maar hier neer, past wel in dit topic, denk ik.

Wij gaan ook op korte termijn onze hypotheek aflossen, en we willen nu de maandelijkse hypotheekrenteteruggave stopzetten. Ik ben al aan het zoeken op de site van de belastingdienst, maar weet niet goed welk formulier ik daarvoor moet gebruiken. Vind de info niet zo duidelijk voor een leek.

Graag adviezen.
pi_131381351
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 14:17 schreef Katinkat het volgende:

Wij gaan ook op korte termijn onze hypotheek aflossen, en we willen nu de maandelijkse hypotheekrenteteruggave stopzetten. Ik ben al aan het zoeken op de site van de belastingdienst, maar weet niet goed welk formulier ik daarvoor moet gebruiken. Vind de info niet zo duidelijk voor een leek.

Graag adviezen.
Voorlopige teruggaaf.

http://www.belastingdiens(...)rlopige_aanslag_2013
pi_131381449
Dank je voor je snelle reactie, zal het eens gaan bestuderen.
  vrijdag 20 september 2013 @ 14:31:20 #221
62913 Blik
The one and Only!
pi_131381520
Belastingtelefoon :)
pi_131382282
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 14:17 schreef Katinkat het volgende:

Graag adviezen.
Houd er wel rekening mee dat je het tot nu toe ontvangen gedeelte voor dit jaar moet terugbetalen.
pi_131382327
Ik neem aan dat het verrekend wordt met de aangifte over dit jaar, of klopt dat niet.
pi_131382349
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 14:54 schreef Katinkat het volgende:
Ik neem aan dat het verrekend wordt met de aangifte over dit jaar, of klopt dat niet.
Nee.
pi_131382414
Is het dan verstandiger om het per 1-1-2014 stop te zetten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')