Nou ben ik zelf ook geen voorstander van aflossen van een hypotheek (wel om zelf het geld apart te zetten, zodat het kan als het noodzakelijk zou zijn), maar de argumenten die daar aangevoerd worden zijn m.i. niet echt overtuigend.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 21:14 schreef zwarteweduwe het volgende:
Wat een uiterst merkwaardig artikel tégen het aflossen van je hypotheek kom ik hier tegen:
http://financieel.infonu.(...)ssen-10-nadelen.html
Dat is inderdaad een nogal vreemd advies.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 21:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou ben ik zelf ook geen voorstander van aflossen van een hypotheek (wel om zelf het geld apart te zetten, zodat het kan als het noodzakelijk zou zijn), maar de argumenten die daar aangevoerd worden zijn m.i. niet echt overtuigend.
Aflossen is goed, maar jouw punt is natuurlijk ook gewoon logisch.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 21:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou ben ik zelf ook geen voorstander van aflossen van een hypotheek (wel om zelf het geld apart te zetten, zodat het kan als het noodzakelijk zou zijn), maar de argumenten die daar aangevoerd worden zijn m.i. niet echt overtuigend.
Op een gegeven moment had ik meer spaargeld dan de schuld op mijn huis.quote:Op maandag 12 augustus 2013 16:25 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Aflossen is goed, maar jouw punt is natuurlijk ook gewoon logisch.
Je moet niet ieder stuivertje wat je vindt gebruiken om af te lossen.
Een "goede" buffer is natuurlijk wel zo handig.
Dat dus. Waarmee je ook aantoont dat al die adviezen en voorspellingen eigenlijk waardeloos zijn zolang je niet weet wat de rente op korte&lange termijn doet.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 12:29 schreef kabelmannetje het volgende:
Op een gegeven moment had ik meer spaargeld dan de schuld op mijn huis.
Toen de hypotheekrente bijna 2x zo hoog was als de rente op spaargeld, heb ik besloten om het geheel maar in 1x af te lossen. Dat voordeel was toen 270/maand....voor de rest van mijn leven.
Een buffer (bij minder dan 2 jaarsalarissen begin ik nerveus te worden) is bij weinig onkosten en een redelijk salaris, zo weer bijeen te sparen.
Achteraf -nu de hypotheek dagrente op 2,27% staat- zou ik misschien mijn hypotheekschuld aangehouden hebben en een hoop cash achter de hand gehouden. Maar, dat is achteraf bekeken!
Huh? Twee jaarsalarissen? Hoe kan je dat nou snel bijeen sparen? Daar heb je in theorie minimaal twee jaar voor nodig, als je helemaal niets zou uitgeven?quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 12:29 schreef kabelmannetje het volgende:
[..]
Een buffer (bij minder dan 2 jaarsalarissen begin ik nerveus te worden) is bij weinig onkosten en een redelijk salaris, zo weer bijeen te sparen.
Niet zo gek he hoor, een erfenis of een andere financiële meevaller in combinatie met wat spaargeld en je hebt de buffer bij elkaar.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 19:06 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Huh? Twee jaarsalarissen? Hoe kan je dat nou snel bijeen sparen? Daar heb je in theorie minimaal twee jaar voor nodig, als je helemaal niets zou uitgeven?
Ik weet niet hoor, maar erfenissen staan niet op mijn vaste inkomstenlijstje...quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 19:09 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Niet zo gek he hoor, een erfenis of een andere financiële meevaller in combinatie met wat spaargeld en je hebt de buffer bij elkaar.
Ik bedoel 2 jaren zonder werk rond kunnen komen. Met 3 dagen werken, spaarde ik zo'n 1100/maand. Terwijl mijn uitgaven zonder huurder niet veel meer dan 500/maand zijn. Zonder kosten voor hypotheek heb je echt niks nodig. Tel de prijs van voedsel, gemeentelijke heffingen, ziekenfonds (krijg je ook nog eens 100% terug), GWL en onderhoud/benzine motor op en je komt nog maar op 325 euro. Mij boeit een tv, auto of kleding niets.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 19:06 schreef zwarteweduwe het volgende:
[..]
Huh? Twee jaarsalarissen? Hoe kan je dat nou snel bijeen sparen? Daar heb je in theorie minimaal twee jaar voor nodig, als je helemaal niets zou uitgeven?
Voor mij is het momenteel bijna 3 jaar niet werken per jaar gewerkt.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 10:18 schreef kabelmannetje het volgende:
[..]
Ik bedoel 2 jaren zonder werk rond kunnen komen. Met 3 dagen werken, spaarde ik zo'n 1100/maand. Terwijl mijn uitgaven zonder huurder niet veel meer dan 500/maand zijn. Zonder kosten voor hypotheek heb je echt niks nodig. Tel de prijs van voedsel, gemeentelijke heffingen, ziekenfonds (krijg je ook nog eens 100% terug), GWL en onderhoud/benzine motor op en je komt nog maar op 325 euro. Mij boeit een tv, auto of kleding niets.
Dus voor elke maand werken, hoefde ik 2 maanden niet werken; voor elk jaar werken, kon ik 2 jaar doen wat ik wilde. Voor een baan van 24 uur/week!
Eerst had ik het plan om deze baan flink wat jaren te doen zodat ik op mijn 50ste echt helemaal kon stoppen met werken. Maar, ik kon het niet combineren met alle reizen die ik wilde doen, dus heb de baan na 2 jaar opgezegd. En realistisch: een leuk part-time baantje is altijd nog wel te vinden. Ik heb heel, heel veel gereisd de afgelopen jaren.
Maar zoals gezegd, niet iedereen zal zo kunnen of willen leven. Er is een verschil tussen fulltime loonslaaf, fulltime werker die zijn werk geweldig vindt en hoe ik het gedaan heb. Je keuzes worden een stuk minder als je een gezin moet onderhouden. Of een duur huis of auto. Maar, als je je uitgaven tot een prettig(!) minimum beperkt en de eerste 10 jaar alles erop zet om zo snel mogelijk onafhankelijk te worden... zo kan het!
Dat zeker ja. 6 maand in een jaar ben ik helemaal vrij. Helaas kan ik niet die 6 maand altijd weg, te meer dat er 1 kind is die ik nog minimaal 10 jaar ga onderhouden (lomp gezegt). Daarom nu een mooi huis en wat kosten daaraan dus. Tegen de tijd dat hij uitwappert en ik daar dus "minder" kosten aan heb zijn mijn huiskosten ook voor 75% gedaald. Maar omdat ik tegen die tijd ook weer ouder ben en dan anders op reis ga dan nu. Is het dus niet zo dat ik alles op alles zet om tegen die tijd helemaal geen kosten aan wonen meer te hebben.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 10:18 schreef kabelmannetje het volgende:
[..]
Je keuzes worden een stuk minder als je een gezin moet onderhouden.
Nice!quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:02 schreef koentje123 het volgende:
[..]
Voor mij is het momenteel bijna 3 jaar niet werken per jaar gewerkt.
Ik weet niet zeker meer of deze hier al voorbij is gekomen, maar:quote:Op woensdag 14 augustus 2013 10:18 schreef kabelmannetje het volgende:
[..]
Ik bedoel 2 jaren zonder werk rond kunnen komen. Met 3 dagen werken, spaarde ik zo'n 1100/maand. Terwijl mijn uitgaven zonder huurder niet veel meer dan 500/maand zijn. Zonder kosten voor hypotheek heb je echt niks nodig. Tel de prijs van voedsel, gemeentelijke heffingen, ziekenfonds (krijg je ook nog eens 100% terug), GWL en onderhoud/benzine motor op en je komt nog maar op 325 euro. Mij boeit een tv, auto of kleding niets.
Dus voor elke maand werken, hoefde ik 2 maanden niet werken; voor elk jaar werken, kon ik 2 jaar doen wat ik wilde. Voor een baan van 24 uur/week!
Eerst had ik het plan om deze baan flink wat jaren te doen zodat ik op mijn 50ste echt helemaal kon stoppen met werken. Maar, ik kon het niet combineren met alle reizen die ik wilde doen, dus heb de baan na 2 jaar opgezegd. En realistisch: een leuk part-time baantje is altijd nog wel te vinden. Ik heb heel, heel veel gereisd de afgelopen jaren.
Maar zoals gezegd, niet iedereen zal zo kunnen of willen leven. Er is een verschil tussen fulltime loonslaaf, fulltime werker die zijn werk geweldig vindt en hoe ik het gedaan heb. Je keuzes worden een stuk minder als je een gezin moet onderhouden. Of een duur huis of auto. Maar, als je je uitgaven tot een prettig(!) minimum beperkt en de eerste 10 jaar alles erop zet om zo snel mogelijk onafhankelijk te worden... zo kan het!
Voorlopige teruggaaf.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:17 schreef Katinkat het volgende:
Ik zet mijn vraag maar hier neer, past wel in dit topic, denk ik.
Wij gaan ook op korte termijn onze hypotheek aflossen, en we willen nu de maandelijkse hypotheekrenteteruggave stopzetten. Ik ben al aan het zoeken op de site van de belastingdienst, maar weet niet goed welk formulier ik daarvoor moet gebruiken. Vind de info niet zo duidelijk voor een leek.
Graag adviezen.
Houd er wel rekening mee dat je het tot nu toe ontvangen gedeelte voor dit jaar moet terugbetalen.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:17 schreef Katinkat het volgende:
Ik zet mijn vraag maar hier neer, past wel in dit topic, denk ik.
Wij gaan ook op korte termijn onze hypotheek aflossen, en we willen nu de maandelijkse hypotheekrenteteruggave stopzetten. Ik ben al aan het zoeken op de site van de belastingdienst, maar weet niet goed welk formulier ik daarvoor moet gebruiken. Vind de info niet zo duidelijk voor een leek.
Graag adviezen.
Nee.quote:Op vrijdag 20 september 2013 14:54 schreef Katinkat het volgende:
Ik neem aan dat het verrekend wordt met de aangifte over dit jaar, of klopt dat niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |