sozun bittigi yerquote:Op donderdag 20 juni 2013 18:00 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Gedraag je eens niet zo stereotype man
Kom nou niet af met die onzin dat ik iets op de Islam afschuif, want dat is me iets te makkelijk. Is hetzelfde als iemand me antisemiet zou noemen als ik iets over Israel zeg.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:48 schreef Che_ het volgende:
[..]
Wat is er mis met cultuur en geloof respecteren in een overwegend moslimland? Alcohol veroorzaakt meestal problemen, is gewoon een feit. Je mag het gewoon drinken, waarom zou je huilen als het niet in de buurt van scholen of moskee mag? Wat je al wel niet kun verzinnen of zeiken om weer iets Islam af te schuiven.....
quote:
Die wet is niet speciaal gemaakt voor de Islam..dat is juist wat jij verkeerd ziet en wat mijn hele punt is.quote:Op donderdag 20 juni 2013 18:18 schreef aerdt het volgende:
[..]
Kom nou niet af met die onzin dat ik iets op de Islam afschuif, want dat is me iets te makkelijk. Is hetzelfde als iemand me antisemiet zou noemen als ik iets over Israel zeg.
Jij zei dat deze wet niets met geloof te maken had. Ik gaf alleen een argument waaruit blijkt dat het -gedeeltelijk- wel met geloof te maken heeft. En dat geef je nu zelf ook toe.
Overigens heeft dit niets te maken met 'geloof respecteren'. Als je er namelijk een wet voor in het leven roept is het gewoon 'geloof afdwingen'. Je zou me namelijk kunnen vervolgen als ik me er niet aan zou houden.
Voor de rest maakt het me verder niet uit en ik hou me er ook buiten of het goed of slecht is. Dat moeten de Turken zelf maar beslissen.
Nee, de wet is niet 'voor de Islam' gemaakt, hij is alleen maar gemaakt door een islamist die niet wil dat mensen drinken buiten hun eigen huis. Als een eend iets doet, is het niet zo vreemd om te denken dat hij het doet omdat hij een eend is.quote:Op donderdag 20 juni 2013 18:21 schreef Che_ het volgende:
[..]
Die wet is niet speciaal gemaakt voor de Islam..dat is juist wat jij verkeerd ziet en wat mijn hele punt is.
Ik heb nooit gezegd dat die wet speciaal gemaakt is voor Islam, dat maak jij er nu van. Maar wat ik zeg is dat in de wet wel degelijk rekening is gehouden met geloofsovertuiging.quote:Op donderdag 20 juni 2013 18:21 schreef Che_ het volgende:
[..]
Die wet is niet speciaal gemaakt voor de Islam..dat is juist wat jij verkeerd ziet en wat mijn hele punt is.
Ja er is zeker rekening gehouden met geloof, dat ontken ik ook niet. Alleen maar goed toch..iedereen vredig naast elkaar leven zolang je beetje ayran bij de water doet.quote:Op donderdag 20 juni 2013 18:39 schreef aerdt het volgende:
[..]
Ik heb nooit gezegd dat die wet speciaal gemaakt is voor Islam, dat maak jij er nu van. Maar wat ik zeg is dat in de wet wel degelijk rekening is gehouden met geloofsovertuiging.
Once again, of ik het goedkeur of afkeur maakt niet uit en doet hier niet ter zake.
Maar iedereen die zegt dat deze wet geheel niets met geloof te maken heeft is kijk niet naar de feiten. Als de Nederlandse regering zou zeggen dat ik niet meer zou mogen drinken in de buurt van een kerk, kan ik dan werkelijk ontkennen dat geloof hier niets mee te maken heeft?
Nu ga je weer liegen en onjuiste dingen zeggen. Hou het anders gewoon bij feiten.. nu klink je als een anti om het anti zijn.quote:Op donderdag 20 juni 2013 18:35 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, de wet is niet 'voor de Islam' gemaakt, hij is alleen maar gemaakt door een islamist die niet wil dat mensen drinken buiten hun eigen huis. Als een eend iets doet, is het niet zo vreemd om te denken dat hij het doet omdat hij een eend is.
Misschien zijn wel veel Turken het ermee eens dat je "alcohol maar lekker in je privedomein nuttigt"? Of je vriendin/vrouw maar "lekker thuis zoent" ipv op straat? Misschien vertegenwoordigt Erdogan gewoon de normen en waarden van de conservatievere Turk....waar er misschien toch meer van zijn dan men altijd dacht? Het is niet zo raar dat in een overwegend Moslimland men wat dit soort moraal betreft nogal conservatief is (zonder gelijk extreem te zijn).quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:04 schreef Theoden het volgende:
Waarom zouden de gematigde moslims wetten moeten accepteren die hun vrijheden belemmeren puur omdat er ook strenge fundamentalistische moslims zijn?
zabita medewerkers hadden ze het overquote:Op donderdag 20 juni 2013 18:18 schreef Ambipur het volgende:
[..]![]()
Op t nieuws: tentenverbranders zijn gemeentewerkers: ontslagen.
En en is een agent ontslagen wegens te veel geweld. Nog velen te gaan neem ik aan
Daar zijn blijkbaar toch redelijk wat mensen het niet mee eens en ik kan het opzich wel begrijpen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 18:42 schreef Che_ het volgende:
[..]
Ja er is zeker rekening gehouden met geloof, dat ontken ik ook niet. Alleen maar goed toch..iedereen vredig naast elkaar leven zolang je beetje ayran bij de water doet.
Moskeeën geven ook onderwijs aan kinderen, het zijn niet alleen gebedshuizen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 14:49 schreef aerdt het volgende:
[..]
Scholen kan je nog verklaren door te zeggen dat kinderen op vroege leeftijd met alcohol in aanraking zouden kunnen komen.
Maar jij zegt dat de nieuwe alcoholwet niets met geloof te maken heeft. Dan wil ik graag weten waarom er geen alcohol verkocht mag worden in de buurt van een moskee.
Overigens zijn er rond de 70.000 scholen in Turkije en meer dan 90.000 moskeeen.
Alcohol is geen privézaak, omdat de hele maatschappij opdraait voor de schadelijke kanten. Het belastinggeld van alcoholgebruikers én geheelonthouders wordt gebruikt om afkickhuizen en blijf-van-mijn-lijf-huizen te financiëren, alcoholcontroles te houden en zorgverlening mogelijk te maken.quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:04 schreef Theoden het volgende:
Waarom zouden de gematigde moslims wetten moeten accepteren die hun vrijheden belemmeren puur omdat er ook strenge fundamentalistische moslims zijn?
Turkije kan het zich niet veroorloven om een Soennitisch-Islamitische koers te varen, door de aanzienlijke hoeveelheid Alevitische Turken en Christelijke/ Sjiitische/ Alawitische buren. Secularisme is een mooi compromis om nutteloze sektarische/ religieuze botsingen te voorkomen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:09 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Misschien zijn wel veel Turken het ermee eens dat je "alcohol maar lekker in je privedomein nuttigt"? Of je vriendin/vrouw maar "lekker thuis zoent" ipv op straat? Misschien vertegenwoordigt Erdogan gewoon de normen en waarden van de conservatievere Turk....waar er misschien toch meer van zijn dan men altijd dacht? Het is niet zo raar dat in een overwegend Moslimland men wat dit soort moraal betreft nogal conservatief is (zonder gelijk extreem te zijn).
het is gewoon nederlands en wat dat betreft correct, maar het is moslim/muslum/muslim/musluman en geen islamiet of mohammedaan, ik ben nooit iemand tegengekomen die zich zo noemde iigquote:
[..]quote:Alcohol is geen privézaak, omdat de hele maatschappij opdraait voor de schadelijke kanten. Het belastinggeld van alcoholgebruikers én geheelonthouders wordt gebruikt om afkickhuizen en blijf-van-mijn-lijf-huizen te financiëren, alcoholcontroles te houden en zorgverlening mogelijk te maken.
Daarom mag je wel satan aanbidden, bijvoorbeeld, de maatschappij heeft daar geen last van.
Ah, oke, dus islamiet is een woord dat gebruikt wordt door anderen om moslims aan te duiden? Een moslim zal zichzelf niet zo noemen?quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:26 schreef Slayage het volgende:
[..]
het is gewoon nederlands en wat dat betreft correct, maar het is moslim/muslum/muslim/musluman en geen islamiet of mohammedaan, ik ben nooit iemand tegengekomen die zich zo noemde iig
Ja, dat ben ik met je eens. Maar de vraag is niet alleen tussen "seculier of niet seculier", maar of men niet de "Turkse cultuur en religie" moet respecteren. En waar die grens dan ligt. Ditzelfde speelt in heel veel andere landen die niet Islamitisch zijn. Israel wordt genoemd maar ook India in sommige deelstaten. Ik ken Turkije totaal niet maar het zal mij niet verbazen als er gewoon heel veel Turken zijn die een regel als "alcohol nuttigen doet men maar in een privedomein" weldegelijk steunen. En dat zijn niet allemaal Talibanaanhangers maar gewoon mensen die wat behoudender wat normen en waarden in het leven staan dan de gemiddelde "randstad Turk" uit Izmir bijv.quote:Op donderdag 20 juni 2013 19:20 schreef Bilge het volgende:
Turkije kan het zich niet veroorloven om een Soennitisch-Islamitische koers te varen, door de aanzienlijke hoeveelheid Alevitische Turken en Christelijke/ Sjiitische/ Alawitische buren. Secularisme is een mooi compromis om nutteloze sektarische/ religieuze botsingen te voorkomen.
dat is emquote:Op donderdag 20 juni 2013 19:27 schreef Flow3r het volgende:
[..]
Ah, oke, dus islamiet is een woord dat gebruikt wordt door anderen om moslims aan te duiden? Een moslim zal zichzelf niet zo noemen?
Vandaar misschien dat het geen geliefd woord is?
Nooit geweten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |