quote:In België is creationisme niet echt populair, dit ten opzichte van bv Nederland. Ik heb dit portretje ontvangen van een kennis uit België. Zijn zulke mensen eigenlijk een gevaar of is het gewoon vrije meningsuiting? Wat denken jullie?
http://www.supo.be/artikel/6776/Creationisme_als_levensvisie
ATON,quote:Op dinsdag 18 juni 2013 18:22 schreef ATON het volgende:
Omdat je enkele maanden geleden wel degelijk je positief uitliet over Yeshua, vandaar.
Als je ondertussen van idee bent verandert kan ik natuurlijk niet weten als je me ontwijkende antwoorden geeft. Dit is een misverstand wat jij gekweekt hebt. Je hebt trouwens tot nu toe nog steeds geen omschrijving gegeven wat jij onder messias verstaat. Ontgaan ?
Omdat je beweerd dat alleen Chassidische joden nog in een Messias geloven en dat is niet correct namelijk.quote:
Mag dat niet? Ik laat me ook possitief uit over Boedha en Mohammed, maar ben ik dan een Moslim???quote:Omdat je enkele maanden geleden wel degelijk je positief uitliet over Yeshua, vandaar.
Wat Ik??? Of jij hebt gewoon niet goed gelezen. Want je zeurt al sinds die besnijdenis topic over dat ik een Messiaanse jood benquote:Als je ondertussen van idee bent verandert kan ik natuurlijk niet weten als je me ontwijkende antwoorden geeft. Dit is een misverstand wat jij gekweekt hebt.
Zoals je weet zijn veel verschillende visies over de Messias binnen het jodendom. Mijn persoonlijke kijk op de Messias?quote:Je hebt trouwens tot nu toe nog steeds geen omschrijving gegeven wat jij onder messias verstaat. Ontgaan ?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 8% gewijzigd door Skillsy op 18-06-2013 19:52:12 ]
Hetgeen weer onvermijdelijk leidt tot de befaamde quote van PZMyers:quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:32 schreef highender het volgende:
[..]Exact, als 'de kroon op de schepping' leven bevalt hen uiteraard erg goed, cognitieve dissonantie is hier cruciaal.
quote:Look at the bible as a pastiche, a collection of mutually and often internally inconsistent fragments slapped together for crude reasons of politics and art and priestly self-promotion and sometimes beauty and a lot of chest-thumping tribalism, and through that lens, it makes a lot of sense. It does tell us something important - about us, not some fantastic mythological being.
It tells us that we are fractious, arrogant, scrappy people who sometimes accomplish great things and more often cause grief and pain to one another. We want to be special in a universe that is uncaring and cold, and in which the nature of our existence is a transient flicker, so we invent these strange stories of grand beginnings, like every orphan dreaming that they are the children of kings who will one day ride up on a white horse and take them away to a beautiful palace and a rich and healthy family that will love them forever.
We are not princes of the earth, we are the descendants of worms, and any nobility must be earned.
'Liever goddelijke orde dan willekeur Darwin'quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:25 schreef Elkedagwatanders het volgende:
[..]
Ik snap het wel, ik denk dat het voor veel gelovigen niet te verhapstukken is als zo'n fundamenteel onderdeel van hun geloof onderuit gehaald wordt. Het is natuurlijk waar het hele geloof op gebaseerd is, als de mens niet gemaakt is door god dan heeft het geloof geen functie meer, want dan klopt de rest ook niet.
quote:AMSTERDAM - Ondanks overtuigend wetenschappelijk bewijs, wijzen nog altijd veel mensen de evolutietheorie van Charles Darwin af.
Dat stellen psychologen van de Universiteit van Amsterdam (UvA), die hebben ontdekt dat dit deels komt doordat de theorie van Darwin een grote rol toekent aan willekeur. Dat meldde de UvA vrijdag.
Vooral mensen die het gevoel hebben weinig controle te hebben over hun leven, hebben vaak een sterke behoefte aan orde en regelmaat. Zij geven dan ook vaker de voorkeur aan het Bijbelse scheppingsverhaal. Mensen die wel controle ervaren, geven vaker de voorkeur aan Darwin.
Ben het hier niet helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:57 schreef Telecaster het volgende:
[..]
'Liever goddelijke orde dan willekeur Darwin'
[..]
An sich is het idd logisch dat mensen evolutie afwijzen.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:01 schreef Elkedagwatanders het volgende:
[..]
Ben het hier niet helemaal mee eens.
Evolutie is niet willekeurig, lees eens 'The Selfish Gene' van Richard Dawkins.
Maar ik snap wel wat je bedoelt.
Ach ja. Cognitieve dissonantie gecombineerd met magisch denken.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:01 schreef Elkedagwatanders het volgende:
[..]
De verklaring van god, daar hebben mensen invloed op, want ze kunnen bijvoorbeeld een goed leven leiden, bidden etc.
De verklaring van de evolutietheorie daar hebben ze geen invloed op dus kiezen veel mensen de verklaring die ze meer geruststelt ongeacht of dit een logische verklaring is.
willkeurig is idd echt een domme benaming voor de evolutietheorie. Er zitten juist een aantal zeer fundamentele wetten achter. Die in al hun simpelheid een gigantische verklarend vermogen hebben.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:01 schreef Elkedagwatanders het volgende:
[..]
De verklaring van god, daar hebben mensen invloed op, want ze kunnen bijvoorbeeld een goed leven leiden, bidden etc.
De verklaring van de evolutietheorie daar hebben ze geen invloed op dus kiezen veel mensen de verklaring die ze meer geruststelt ongeacht of dit een logische verklaring is.
Ik denk dat sommige mensen gewoon dingen door elkaar heen halen.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:28 schreef tanguay het volgende:
[..]
willkeurig is idd echt een domme benaming voor de evolutietheorie. Er zitten juist een aantal zeer fundamentele wetten achter. Die in al hun simpelheid een gigantische verklarend vermogen hebben.
wat voor andere religeuze verklaringen zijn er dan, naast eveolutie/ big bang en creationisme?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:05 schreef Grouch het volgende:
[..]
An sich is het idd logisch dat mensen evolutie afwijzen.
Maar dat verklaart nog niet waarom men massaal vergeet dat er naast het christendom nog meer religies zijn, met andere verhalen. Gebrek aan kennis kan... maar vrijwel iedereen heeft wel eens gehoord van Zeus, Thor etc. - al was het maar dankzij Disney en Marvel films.
En toch is het altijd "als evolutie fout is moet creationisme goed zijn" - en niet "als evolutie fout is moet een van de 10.000 religieuze verklaringen juist zijn".
Evolutie en de oerknal zijn geen religieuze verklaringen, maar wetenschappelijke feiten.quote:Op woensdag 19 juni 2013 17:05 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
wat voor andere religeuze verklaringen zijn er dan, naast eveolutie/ big bang en creationisme?
Het oudnoordse scheppingsverhaal bijvoorbeeld (zou ik toch niet onder doorsnee creationisme willen plaatsen). Overigens hebben evolutie en big bang niets met religie te maken, zoals Jigzoz terecht opmerkte.quote:Op woensdag 19 juni 2013 17:05 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
wat voor andere religeuze verklaringen zijn er dan, naast eveolutie/ big bang en creationisme?
Klopt.quote:Op woensdag 19 juni 2013 18:04 schreef ems. het volgende:
Maar scheppingsverhalen komen per definitie neer op creationisme, lijkt me.
Ohnee, er bestaan ook tig scheppingsverhalen waarbij de aarde of de mensheid maar een bijproduktje is van een god die niest. Of dat de aarde zichzelf maakte. Of ontstond uit de botten van een reus. Of dat aliens ons hier dumpten. Of.... ach, lees ze eensquote:Op woensdag 19 juni 2013 18:04 schreef ems. het volgende:
Maar scheppingsverhalen komen per definitie neer op creationisme, lijkt me.
Vergeet de moslims niet, die zijn minstens net zo erg, waarschijnlijk erger, want hun hele cultuur is nog veel meer doordrenkt van het antieke denken dan die van die christelijke crea's.quote:Op woensdag 19 juni 2013 18:57 schreef Grouch het volgende:
en in de praktijk wordt de term eigenlijk uitsluitend gebruikt voor het christelijke scheppingsverhaal.
Miljoenen jaren oude organische resten?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Laten we dat dan eens onder de loep nemen. Waar komt aardolie vandaan? Miljoenen jaren oude organische resten. Waar of niet waar?
Hoe is de Atlantische Oceaan ontstaan? Miljoenen jaren platentektoniek. Waar of niet waar?
Wanneer leefden de dinosauriërs? Miljoenen jaren geleden. Waar of niet waar?
Of de Barringerkrater. Die ontstond zo'n 50.000 jaar geleden. Waar of niet waar?
Of op iets grotere schaal. Ken je Hubble Extreme Deep Field? Daar zie je sterrenstelsels van 13,2 miljard jaar geleden. Waar of niet waar?
En die zaken zouden dan allemaal niet kloppen? Waar baseer je dat op?
Ja, de wetenschap kan dat en heeft dat ook gedaan. Maar als je wetenschap wilt ontkennen, dan is dat wat mij betreft prima. Ik vind het alleen nogal onnozel. Zacht uitgedrukt.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:55 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Miljoenen jaren oude organische resten?
Miljoenen jaren platentektoniek?
Dinosauriërs, Miljoenen jaren geleden?
Barringerkrater, 50.000 jaar geleden?
Hubble Extreme Deep Field, sterrenstelsels van 13,2 miljard jaar geleden?
Waar baseer je dat op?
Niemand kan werkelijk controleren of het klopt dat het zo oud is.
Dankjewel voor je plusjequote:Op dinsdag 18 juni 2013 17:42 schreef Jigzoz het volgende:
Wat ik trouwens wel een plusje vind voor CynicusRomanticusRob is het feit dat hij (als ik het goed begrijp) wetenschap ondergeschikt acht aan zijn religie. De meeste gelovigen blijven om de brij heen draaien en proberen allerlei vage uitwegen te zoeken om wetenschap en religie in overeenstemming te kunnen brengen. Rob ontkent gewoon de essentie van de wetenschap. Ik vind dat eerlijk gezegd van een sterkere geloofsovertuiging getuigen. En hoe zeer dat ook tegen mijn eigen overtuiging in gaat: ik heb daar op de een of andere manier wel respect voor. Niet voor de opvatting zelf, want die vind ik belachelijk, maar wel voor de aanvaarding van de consequenties van die overtuiging.
Hierboven.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:59 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dankjewel voor je plusje
Maar wat is mijn religie volgens jou?
Waar ontken ik precies de essentie van de wetenschap?
Ik heb mijn twijfels bij de gegevens die als vanzelfsprekend worden aangenomen. Als het bewezen is, dan is het te controleren. Als ik het niet kan controleren, heb ik mijn twijfels. Als je dat al ontkenning van wetenschap noemt, dan lijkt wetenschap een beetje op een dictatuur waar de staat niet mag worden aangevallen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:56 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, de wetenschap kan dat en heeft dat ook gedaan. Maar als je wetenschap wilt ontkennen, dan is dat wat mij betreft prima. Ik vind het alleen nogal onnozel. Zacht uitgedrukt.
Nou, bel een universiteit op en vraag ze of je een keer langs mag komen. Dan kun je het controleren. Veel plezier!quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:06 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik heb mijn twijfels bij de gegevens die als vanzelfsprekend worden aangenomen. Als het bewezen is, dan is het te controleren. Als ik het niet kan controleren, heb ik mijn twijfels. Als je dat al ontkenning van wetenschap noemt, dan lijkt wetenschap een beetje op een dictatuur waar de staat niet mag worden aangevallen.
Ik vind het alleen nogal onnozel, Zacht uitgedrukt, om geen twijfels te plaatsen bij het niet kunnen controleren van de wetenschap. Als het bewezen is, dan is dat bewijs ergens. Maar waar? Dateringstechnieken? Is dat het? Maar die hebben nog nooit werkelijk bewezen of iets van 10 miljoen jaar oud, ook daadwerkelijk 10 miljoen jaar oud is. Een mens kan namelijk niet terug in de tijd om te checken of de dateringstechnieken juist zijn, tevens is er nog geen mens die meer dan 10 miljoen jaar oud is om te bevestigen welke dateringstechniek juist is. Overigens zou niemand hem dan geloven dat hij meer dan 10 miljoen jaar oud zou zijn.
Dus nu jij weer!
Ik weet dat men het bewijs noemt dat men
Maar waarom dan niet diezelfde 'strengheid' toepassen op je eigen geloof? Waarom bij elk punt van evolutie honderd vraagtekens zetten maar de bijbel min of meer als zoete koek slikken?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:06 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik heb mijn twijfels bij de gegevens die als vanzelfsprekend worden aangenomen. Als het bewezen is, dan is het te controleren. Als ik het niet kan controleren, heb ik mijn twijfels.
Jij lijkt pas op een gelovige! Hoe durf ik mijn vraagtekens te zetten bij de bewering dat de aarde door God is geschapen? Want het staat in de Bijbel! Alleen nu zeggen een paar wetenschappertjes dat een dateringstechniek juist is, ook wanneer iets miljoenen jaren oud is. Hoe durf ik daar ook mijn vraagtekens bij te zetten?quote:
En heb jij dat ook al gedaan? Heb je een contactpersoon voor mij?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:07 schreef Jigzoz het volgende:
Nou, bel een universiteit op en vraag ze of je een keer langs mag komen. Dan kun je het controleren. Veel plezier!
Hoe jij het zegt moet jij weten, maar als je ergens je vraagtekens bij zet, dan kun je ook misschien je best doen om die vraagtekens op te lossen. Als je daar geen zin in hebt omdat je bang bent voor de antwoorden, dan is dat wat mij betreft best, maar dan is het misschien een idee om je mond te houden zodra het over feiten gaat.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:11 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Jij lijkt pas op een gelovige! Hoe durf ik mijn vraagtekens te zetten bij de bewering dat de aarde door God is geschapen? Want het staat in de Bijbel! Alleen nu zeggen een paar wetenschappertjes dat een dateringstechniek juist is, ook wanneer iets miljoenen jaren oud is. Hoe durf ik daar ook mijn vraagtekens bij te zetten?
En dat noem je al ontkenning van de wetenschap? Mijn verbazing is groot, laat ik het zo zeggen!
Google is je vriend.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:12 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
En heb jij dat ook al gedaan? Heb je een contactpersoon voor mij?
En wat is mijn eigen geloof dan?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:09 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar waarom dan niet diezelfde 'strengheid' toepassen op je eigen geloof? Waarom bij elk punt van evolutie honderd vraagtekens zetten maar de bijbel min of meer als zoete koek slikken?
Ik bedoel het niet gemeen, maar je klinkt zo.... inconsequent. Waarom niet met dezelfde felheid naar alles kijken in plaats van alleen evolutie?
Zoals je al meerdere keren is uitgelegd:quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:06 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik heb mijn twijfels bij de gegevens die als vanzelfsprekend worden aangenomen. Als het bewezen is, dan is het te controleren. Als ik het niet kan controleren, heb ik mijn twijfels. Als je dat al ontkenning van wetenschap noemt, dan lijkt wetenschap een beetje op een dictatuur waar de staat niet mag worden aangevallen.
Ik vind het alleen nogal onnozel, Zacht uitgedrukt, om geen twijfels te plaatsen bij het niet kunnen controleren van de wetenschap. Als het bewezen is, dan is dat bewijs ergens. Maar waar? Dateringstechnieken? Is dat het? Maar die hebben nog nooit werkelijk bewezen of iets van 10 miljoen jaar oud, ook daadwerkelijk 10 miljoen jaar oud is. Een mens kan namelijk niet terug in de tijd om te checken of de dateringstechnieken juist zijn, tevens is er nog geen mens die meer dan 10 miljoen jaar oud is om te bevestigen welke dateringstechniek juist is. Overigens zou niemand hem dan geloven dat hij meer dan 10 miljoen jaar oud zou zijn.
Dus nu jij weer!
Ik ben juist NIET bang voor de antwoorden. En ik houd juist niet mijn mond, want het gaat helemaal niet over feiten. Vraagtekens zijn in ieder geval niet op te lossen bij evolutie, hoe ik ook mijn best doe, of heb gedaan. En daarom vroeg ik mij dus af waarom iedereen hier dus wel de vraagtekens opgelost ziet bij evolutie. Mijn inziens is dat maar klakkeloos aannemen wat wetenschappers zeggen. Ondertussen wel mensen aanvallen die bijvoorbeeld klakkeloos de Bijbel aannemen.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoe jij het zegt moet jij weten, maar als je ergens je vraagtekens bij zet, dan kun je ook misschien je best doen om die vraagtekens op te lossen. Als je daar geen zin in hebt omdat je bang bent voor de antwoorden, dan is dat wat mij betreft best, maar dan is het misschien een idee om je mond te houden zodra het over feiten gaat.
Oké. Doen we het anders. Waar komt aardolie vandaan? De wetenschap zegt dat het ontstaan is uit miljoenen jaren oude organische resten. Is dat een twijfelachtige claim?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:19 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik ben juist NIET bang voor de antwoorden. En ik houd juist niet mijn mond, want het gaat helemaal niet over feiten. Vraagtekens zijn in ieder geval niet op te lossen bij evolutie, hoe ik ook mijn best doe, of heb gedaan. En daarom vroeg ik mij dus af waarom iedereen hier dus wel de vraagtekens opgelost ziet bij evolutie. Mijn inziens is dat maar klakkeloos aannemen wat wetenschappers zeggen. Ondertussen wel mensen aanvallen die bijvoorbeeld klakkeloos de Bijbel aannemen.
De natuurkunde achter radiometrie is niveau onderbouw VWO. Universiteiten hoef je daar echt niet voor aan te schrijvenquote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:20 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Maar heb je dat nou ook gedaan?
Is dat nou wetenschap in evolutie? "Tuurlijk kan het fout zijn. Maar als je dat wil aantonen moet je wel met iets komen dat minstens net zo goed werkt"quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:17 schreef Grouch het volgende:
Let wel: lijkt. Tuurlijk kan het fout zijn. Maar als je dat wil aantonen moet je wel met iets komen dat minstens net zo goed werkt - en de creationistische alternatieven voor deze natuurkunde doen dat simpelweg niet.
Zeg dan gewoon dat je geen bewijs hebt.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 16:37 schreef Semisane het volgende:
[..]
Godsamme gast! Pak toch gewoon een standaard werk op over evolutie! Wat zit je nou de hele tijd over evolutie te wauwelen? Het is volkomen duidelijk dat je werkelijk geen ruk van het onderwerp weet, zelfs niet eens op de hoogte bent van de grote lijnen mbt de evolutietheorie. (Basis kennis wat mij betreft, maar dat ontbreekt zelf bij jou.)
Erger nog, het interesseert je gewoon geen ruk. Wat hier ook wordt aangedragen wat betreft argumentatie of bewijs wijs je af door aan te geven dat het niet "wetenschappelijk" is, zonder ook maar de te definieren wat jij dan wel onder wetenschappelijk verstaat of ook maar een indicatie te geven dat je uberhaupt iets snapt van de wetenschap.
Wat verwacht jij? Dat iemand hier even in één enkele post de gehele bewijsvoering binnen de evolutietheorie uit de doeken doet? Dat gaat gewoon weg niet, daarvoor is het te complex en met de hoeveelheid bewijs wat er is, is er geen beginnen aan. Daar heb je gewoon wetenschappelijke publicaties en lectuur en/of populaire evolutieboeken voor.
Maar vooruit, hier een linkje met één (van de vele) voorbeelden van "evolutie-in-progress" en om je even voor te zijn; "Ja! Dit is exact wat wetenschappers bedoelen met evolutie" En mocht je het niet snappen...lees je in!
Gast, echt. "Iets kan best fout zijn" is de kerngedachte van de wetenschap.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:25 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Is dat nou wetenschap in evolutie? "Tuurlijk kan het fout zijn. Maar als je dat wil aantonen moet je wel met iets komen dat minstens net zo goed werkt"
Grote onzin natuurlijk, dit laat alleen maar zien dat wetenschap in evolutie totaal geen wetenschap is, maar enkel frustratie naar religie. En daar doe ik dus niet aan mee.
Als het fout kan zijn, is het dus niet goed en kan de theorie de prullenbak in, zonder dat er eerst een alternatieve theorie hoeft te komen over het ontstaan van het leven. En dat weet dus niemand. Ondertussen behoort de wetenschap niet enkel door evolutionisten ontvoerd te worden.
Geen idee, maar gezien de tegenstand voor evolutie ging ik maar uit van iets in de christelijke hoek. Misschien zit ik ernaast!quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:15 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
En wat is mijn eigen geloof dan?
Je 'mag' alles. Ik ben gewoon benieuwd naar het antwoord.quote:En hoe kan ik inconsequent klinken? (niet 'gemeen' opgevat). Mag ik alleen zo fel zijn over evolutie wanneer ik ook fel ben over religie? En nu draai ik het om.
Dat mag ik ook graag doen, jaquote:Waarom niet met dezelfde felheid naar alles kijken in plaats van alleen creationisme?
Fossielen zijn nog geen bewijs voor evolutie.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:19 schreef OllieWilliams het volgende:
Ga voor de grap eens naar een museum. Ga de fossielen bekijken. Verdiep je er eens in en stop met ongefundeerde kreten uit te slaan.
Net zoals Evolutie ja, zit je ernaast.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:29 schreef ems. het volgende:
Geen idee, maar gezien de tegenstand voor evolutie ging ik maar uit van iets in de christelijke hoek. Misschien zit ik ernaast!
Wat dan? Of ben je gewoon niet gelovig?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:30 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Net zoals Evolutie ja, zit je ernaast.
Waarom denk je dat eigenlijk?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:30 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Net zoals Evolutie ja, zit je ernaast.
Dat is gek, ik heb nog geen 1 bewijs gezien voor evolutie.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:18 schreef Elkedagwatanders het volgende:
[..]
Echt op ontiegelijk veel mannieren, het komt hier op neer.
Als je uit gaat van de hypothese dat de evolutietheorie klopt dan verwacht je dat al het bewijs wat je vindt van vroeger leven hierop aansluit en laat het nou zo zijn dat alles wat we tot nu toe hebben gevonden inderdaad netjes aansluit bij de evolutietheorie.
Kijk bijvoorbeeld eens naar hoe onze chromosomen laten zien dat wij een gezamenlijke voorouder hebben met apen.
http://www.antispace.nl/M(...)=newsitem?newsid=153
Ik zei toch dat het stil werd!quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:16 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Nee, die vraag stel je om te proberen jouw geloof gelijk te stellen met het aannemen van wetenschappelijke theorie en daar ga ik niet in mee.
Dus ik hou het op: ik geloof niet
Ja, gek hè, als je alleen maar nietes roept.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:35 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik zei toch dat het stil werd!
Jij bent echt een grap!quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:15 schreef TerryStone het volgende:
[..]
http://www.newscientist.c(...)ab.html#.UcBPMNinK3U
Voor de rest verwijs ik je naar google, lees je eerst eens in voordat je verder van die domme vragen stelt.
Nee hoor, ik zeg:quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, gek hè, als je alleen maar nietes roept.
Wat accepteer jij dan aan evolutie? Waarom?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:14 schreef Cara het volgende:
[..]
Ik zeg precies hetzelfde als UltraR. Er is geen geloof nodig.
[..]
Zucht. Waarom accepteer jij zwaartekracht?
Dit blijkt ook een moeilijke vraag te zijn?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:11 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
En hoe is evolutie dan getest?
Aardig punt, maar wat geloof je precies niet aan de herkomst van aardolie?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:41 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Nee hoor, ik zeg:
1 - kom maar op met die bewijzen.
2 - waarom accepteren jullie evolutie? En dit blijkt echt de moeilijkste vraag te zijn die ik heb kunnen stellen, want volgens mij heeft niemand in de vorige topic daar antwoord op gegeven. Dat is wat ik met stil bedoelde. Grappiger is, is dat men niet meer kan 'uitkramen' dat men niet gelooft. Hoe triest is dat? Alsof iemand zegt te geloven in aliens die de aarde hebben gemaakt, omdat hij/zij de Bijbel niet gelooft. Wat een redenatie! Wat een wetenschap ook! En wat een bewijsvoering!
quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:27 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Zeg dan gewoon dat je geen bewijs hebt.
Wetenschap?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:09 schreef UltraR het volgende:
Wat heeft de wetenschap de mens gebracht?
Wat heeft religie de mens gebracht?
Dat bedoel ik met stil.quote:
quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:51 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dat bedoel ik met stil.
In je eigen woorden uitleggen waarom je evolutie accepteert, en je komt niet verder dan een nee tegen religie? En dat terwijl je dit vroeg en kreeg van mij toen jij het aan mij vroeg & kreeg mbt 'mijn geloof'.
Ik zie het verschil met evolutie nietquote:Op dinsdag 18 juni 2013 13:48 schreef Elkedagwatanders het volgende:
Ik zou creationisme niet echt een levensvisie noemen, het is eigenlijk gewoon een geloof.
Zodra je uitspraken gaat doen over het onstaan van het heelal (zonder bewijs) en dergelijken ben je mijns inziens niet meer met een levensvisie bezig.
Ik nam het op voor de creationisten, dat maakt van mij nog geen creationist. Ik verdedigde Jezus niet met Josephus, ik noemde Josephus alleen, en ik zie een Christen God als een mogelijkheid zoals Creationisme een mogelijkheid zou kunnen zijn. Dat ik dat meer als een mogelijkheid zie als evolutie, maakt van mij nog geen gelovige. En ik maak van jou geen ketter, hoe kom je daarbij? En alleen omdat ik de kans inschat dat evolutie niet waar is, maakt evolutie nog niet waar, zoals evolutie ook niet waarheid is, omdat iemand anders zou denken dat de kans wel groot is, dat evolutie waar is.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:15 schreef Cara het volgende:
Neem me niet kwalijk hoor, maar iemand die Jezus verdedigd met argumenten als Josephus en Creationisme verdedigd heeft zich duidelijk in de bijbel verdiept. Dat jij één van de weinige in de wereld bent die kennelijk niet in de christen god gelooft maar wel Creationisme als mogelijkheid ziet maakt mij nog geen ketter.
Daar valt natuurlijk over te twisten. Dat de sixtijnse kapel een religieuze betekenis heeft is natuurlijk waar; maar het is de drang naar nieuwe technieken, de drang naar nieuwe kennis, de drang naar architectuur, die zoiets heeft mogelijk kunnen maken. En die drang naar nieuwe kennis is wetenschap, niet religie, en dat het blijft bestaan is kunst, niet religie. Het wiel (wetenschap) is er ook nog steeds natuurlijk.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:49 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Wetenschap?
- Mijn nieuwe smartphone
Religie?
- Sixtijnse Kapel. Heb ik meer aan mijn smartphone, maar die kan ik echt niet lopen bewonderen zoals de sixtijnse kapel
Maar dat betekent dat voor jou het vertrouwen in datgene wat volgens jou de mens meer heeft gebracht het grootst is, ongeacht of het ongelijk zou kunnen hebben, of op 1 vlak zelfs ongepast?
En de Sixtijnse Kapel staat er morgen nog, maar morgen staan sommige smartphones alweer op marktplaats. Dus de wetenschap lijkt meer op een wegwerpproduct dan religie.
en langzaam maak ik misschien duidelijk wat ik duidelijk wilde maken. De tijd zal het leren.quote:
ja, hoe moet ik bewijzen dat iets niet bestaat?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, gek hè, als je alleen maar nietes roept.
Aardolie bestaat toch? Of betwijfel je dat ook?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 20:04 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
ja, hoe moet ik bewijzen dat iets niet bestaat?
Tot de volgende keer.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:31 schreef ems. het volgende:
[..]
Wat dan? Of ben je gewoon niet gelovig?
Ik begrijp dat je nogal onder vuur ligt door andere mensen in het topic maar dat is absoluut niet mijn intentie, ik ben gewoon oprecht benieuwd. Ook naar je antwoord op de andere vragen
Je accepteert een oppervlakkig bewustzijn van de zwaartekracht, maar je weet dan nog niet precies waar die zwaartekracht vandaan komt. Je weet enkel wát er gebeurt, niet wáárom het gebeurt. Als ik omhoog spring, kom ik terug naar beneden. Dat is prima.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:43 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Wat accepteer jij dan aan evolutie? Waarom?
Ik accepteer zwaartekracht omdat ik niet wegvlieg, omdat alles valt wanneer ik het in de lucht probeer te hangen zonder touwtjes. Kijk zo makkelijk is het nou, om daarop te antwoorden in eigen woorden zonder een link van wikipedia of iets anders.
Dat is best mogelijk.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 20:04 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
ja, hoe moet ik bewijzen dat iets niet bestaat?
Ik accepteer evolutie omdat het de beste uitleg is die we hebben. Er is níets dat evolutie tegenspreekt. In meer dan 100+ jaar testen, nabootsen en demonstreren heeft men aangetoond dat alles naar evolutie wijst. Dat jij er niet in wil verdiepen, prima. Maar je mag het pas in twijfel trekken als je de informatie hebt.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:43 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Wat accepteer jij dan aan evolutie? Waarom?
Ik accepteer zwaartekracht omdat ik niet wegvlieg, omdat alles valt wanneer ik het in de lucht probeer te hangen zonder touwtjes. Kijk zo makkelijk is het nou, om daarop te antwoorden in eigen woorden zonder een link van wikipedia of iets anders.
Jawel. Evolutie is een wetenschap, creationisme is een geloof.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 20:00 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik nam het op voor de creationisten, dat maakt van mij nog geen creationist. Ik verdedigde Jezus niet met Josephus, ik noemde Josephus alleen, en ik zie een Christen God als een mogelijkheid zoals Creationisme een mogelijkheid zou kunnen zijn. Dat ik dat meer als een mogelijkheid zie als evolutie, maakt van mij nog geen gelovige. En ik maak van jou geen ketter, hoe kom je daarbij? En alleen omdat ik de kans inschat dat evolutie niet waar is, maakt evolutie nog niet waar, zoals evolutie ook niet waarheid is, omdat iemand anders zou denken dat de kans wel groot is, dat evolutie waar is.
En waarom nam ik het op voor creationisten? tsja, ik wilde iets duidelijk maken
Ik zet nog steeds mijn geld in op ijslikkende koeien en reuzen met veel okselhaar.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 21:08 schreef Supersoep het volgende:
Ik hoop alleen niet dat Cynische Rob het ziet als óf evolutie óf creationisme. Het kan prima allebei, wat ook de houding is van veel academische theïsten.
Als je bewijs zoekt moet je The Greatest Show on Earth van Dawkins lezen, een heel boek vol met bewijzen voor de evolutietheoriequote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:27 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Zeg dan gewoon dat je geen bewijs hebt.
In de post waar deze gast op reageerde gaf ik ook gewoon een linkje naar wat de wetenschap ziet als duidelijk bewijs voor evolutie. Typisch voor een beetje creationist negeerde hij dat totaal en reageerde daarop met de nogal onnozele opmerking "Zeg dan gewoon dat je geen bewijs hebt".quote:Op vrijdag 21 juni 2013 21:29 schreef M.rak het volgende:
[..]
Als je bewijs zoekt moet je The Greatest Show on Earth van Dawkins lezen, een heel boek vol met bewijzen voor de evolutietheorie.
Het enige wat je duidelijk maakt is dat het niet mogelijk is om enigszins rationeel over evolutie te discussiëren met een creationist. Dat is verder niks nieuws hoor, al minstens 100 jaar is dat wel bekent.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 20:02 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
en langzaam maak ik misschien duidelijk wat ik duidelijk wilde maken. De tijd zal het leren.
[i] (voor mezelf wel, maar het is een kunst om dat over te brengen).
[/i]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |