Of ze hebben zichzelf de markt uit geprijsd. Overal zie je weer andere grote namen als headliners. Blijkbaar zijn ze zo duur dat festivals zich nog maar 1 of 2 mega-acts als (sub)headliner kunnen veroorloven. Vroeger konden dat er makkelijk 4 of 5 zijn bij de grote festivals.quote:Op maandag 17 juni 2013 17:21 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Toch jammer, dit jaar heb ik toch een aantal aardige nieuwe dingen gehoord, maar blijkbaar touren de grote namen niet echt..?
Is op zich geen probleem, maar dan werkt een concept met meerdere kleinere podia beter dan de megapodia van Pinkpop.quote:Op maandag 17 juni 2013 17:24 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Of ze hebben zichzelf de markt uit geprijsd. Overal zie je weer andere grote namen als headliners. Blijkbaar zijn ze zo duur dat festivals zich nog maar 1 of 2 mega-acts als (sub)headliner kunnen veroorloven. Vroeger konden dat er makkelijk 4 of 5 zijn bij de grote festivals.
Ik luister eigenlijk nooit naar Green Day tenzij ze is een keer op de radio zijn, kon hun grootste hits wel maar het kan mij niet echt pakkenquote:Op maandag 17 juni 2013 21:54 schreef Timo20 het volgende:
[..]
Hebben ze inderdaad beide wel gespeeld. Die show was gelijk ook het hoogtepunt van het weekend, GreenDay speelde in `t naprogramma van Alt-J
Gaan we weer zien op Werchter
Zekerquote:Op maandag 17 juni 2013 22:06 schreef Timo20 het volgende:
Miles Kane, 1 van de hoogtepunten van PP13![]()
Werchter heeft bijv KoL, Green Day, Editors en Rammstein.quote:Op maandag 17 juni 2013 18:58 schreef debeterebob het volgende:
Verbaasd me dat mensen KoL, Green Day en de Killers als goede headliners zien. Is toch wel een beetje middelmatig allemaal.
Toch had ik graag Rammstein gezien i.p.v. Green Day en Editors i.p.v. 30 seconds to mars, dan was mijn weekend nog beter geweest!quote:Op maandag 17 juni 2013 22:58 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Werchter heeft bijv KoL, Green Day, Editors en Rammstein.
Editors is, ondanks dat ik een huge fan ben, in Nederland geen headliner waardig en Rammstein is ook geen veel grotere naam dan KoL en Green Day bijv.
Ik ben helaas niet geweest dit jaar, maar ik vond Green Day de vorige keer ook niet heel bijzonder als ik eerlijk ben. Rammstein was inderdaad beter dat jaarquote:Op maandag 17 juni 2013 23:00 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Toch had ik graag Rammstein gezien i.p.v. Green Day en Editors i.p.v. 30 seconds to mars, dan was mijn weekend nog beter geweest!
Ik was er toen niet bij maar voor de rest sluit ik mij helemaal bij aan en Rammstein wil ik nog wel eens in een concert zien (geen festival).quote:Op maandag 17 juni 2013 23:07 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Ik ben helaas niet geweest dit jaar, maar ik vond Green Day de vorige keer ook niet heel bijzonder als ik eerlijk ben. Rammstein was inderdaad beter dat jaarHeb het KoL concert van dit jaar niet terug gezien of gehoord, maar de vorige keer was het echt een hele strakke show. Mij boeit de interactie met publiek een stuk minder dan hoe er gespeeld wordt. Green Day is mijns inziens te popi jopi, terwijl KoL een stuk beter speelt
Rammstein heeft een grotere fanbase in NL dan KoL hoor. En misschien zelfs nog groter dan Green Day. Ze trokken ook 50.000 man naar Fortarock.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:58 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Werchter heeft bijv KoL, Green Day, Editors en Rammstein.
Editors is, ondanks dat ik een huge fan ben, in Nederland geen headliner waardig en Rammstein is ook geen veel grotere naam dan KoL en Green Day bijv.
Ik vraag het me af, maar ik wil je graag geloven.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:16 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Rammstein heeft een grotere fanbase in NL dan KoL hoor. En misschien zelfs nog groter dan Green Day. Ze trokken ook 50.000 man naar Fortarock.
Je moet ook kijken naar het soort fanbase van de mensen die KoL leuk vinden gaat een heel klein gedeelte naar festivals, bij Rammstein is dat anders. Ook het feit dat het festival op een paar km van Duitsland wordt gehouden zou waarschijnlijk ook goed uit kunnen pakken.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:20 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Ik vraag het me af, maar ik wil je graag geloven.Het is voor mij alleen moeilijk voor te stellen dat een band met 2 van de grootste hits van de laatste jaren (Sex on Fire, Use Somebody) een minder grote fanbase heeft dan Rammstein.
Op die manier legt KoL het zeker af tegen Rammstein inderdaad.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:39 schreef tdrone het volgende:
[..]
Je moet ook kijken naar het soort fanbase van de mensen die KoL leuk vinden gaat een heel klein gedeelte naar festivals, bij Rammstein is dat anders. Ook het feit dat het festival op een paar km van Duitsland wordt gehouden zou waarschijnlijk ook goed uit kunnen pakken.
Gaat om een fanbase, niet om een paar hits. Er zijn bands met 0 hits die de ziggo dome in no time uitverkopen. Rammstein is echt een veel grotere headliner dan KoL.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:20 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Ik vraag het me af, maar ik wil je graag geloven.Het is voor mij alleen moeilijk voor te stellen dat een band met 2 van de grootste hits van de laatste jaren (Sex on Fire, Use Somebody) een minder grote fanbase heeft dan Rammstein.
quote:Beste Marco Witkamp,
Hoewel je het verpakt als een verhaal over recensenten in het algemeen en je ervoor kiest het woord 3voor12 niet te laten vallen, neem ik graag de handschoen op hoor. Aangezien op jouw Facebook de mogelijkheid tot reageren alleen open is voor vrienden maar even een post op mijn eigen Facebook. Graag reageer ik eerst even op de passage die mijzelf het meest aangaat omdat ik zelf de recensie schreef, namelijk die over The Script.
Je schrijft dat ik geen oog heb voor het feitelijke succes van de band, namelijk de 25.000 mensen die hard meezingen. Dat klopt niet, dat staat er wel degelijk in, net als verwijzing naar het verrassende Ziggo Dome succes van de band. Maar met mensen die vinden dat in die observatie ook mijn oordeel besloten zou moeten liggen, ben ik het principieel oneens. Dat zou automatisch betekenen dat de Toppers de beste groep van Nederland zijn. Andersom is ook wel eens het geval: sommige interessante acts spelen jarenlang 'onterecht' voor weinig mensen, en worden pas bij album nummer vier ontdekt door het grote publiek. Op deze Pinkpop vond ik Phoenix een interessant voorbeeld. Echt een geweldige set, goed gespeeld, sterke liedjes. In Amerika maakt ze dat tot Coachella headliner, het Pinkpop publiek zat er om wat voor reden dan ook niet zo op te wachten.
Succes is één van de factoren die muziek interessant maakt, maar niet de enige en wat mij betreft zeker niet altijd de meest doorslaggevende. Ik ben geïnteresseerd in de vraag waar muziek voor staat. Wat het zegt. WAAROM is iets populair? Of juist niet. Waar gaat het over? En ja. Daar begeef je je op glad ijs, want dan kom je in een spel van smaak en persoonlijke interpretaties terecht.
Vergeet daarbij niet dat wij onze verhalen niet alleen schrijven voor de meezingers, maar ook voor de mensen die het niks vonden en maar een frietje zijn gaan halen en - niet onbelangrijk - de thuisblijvers. Denk bv aan de vaste Pinkpopbezoeker die baalde dat op de plek van de softe act The Script niet gewoon rockers Volbeat stonden, en die mede daarom besloten heeft maar eens een jaartje over te slaan. Het is geen toeval dat negatieve recensies vaak meer bijval krijgen van mensen die naar tv kijken. Die krijgen het totale pakket aangeboden, en vinden daar per act iets van. Fans vinden het onbegrijpelijk als een recensent niet van hun band houdt. Als je er niet van houdt, schrijf dan niks, zeggen ze. Ik vind dat een misvatting, enkel maar liefde is juist saai en voorspelbaar.
Natuurlijk moet het spel wel zo zuiver mogelijk gespeeld worden. Je opmerking over Trixie Whitley en Triggerfinger vind ik terecht (en bij deze ook gecorrigeerd). Dat Ruben Block eerder weg liep bij haar optreden zegt niets over wat hij ervan vond. Mensen hebben mij eerder kunnen zien weglopen bij The Opposites, maar de conclusie dat ik er dan wel niks aan zal hebben gevonden, is in tegenspraak met de werkelijkheid. Je doet echter zelf hetzelfde met je observatie dat veel mensen bij QOTSA (ik neem aan dat je die bedoelt met de band wiens zanger niet helemaal lekker bij stem was?) weg liepen voor het einde. Wie weet waarom die mensen weg liepen? Misschien hadden ze honger? Misschien wilden ze een mooie plek veroveren voor The Killers en verlieten ze QOTSA met pijn in het hart?
Je moet er verdomd goed mee uitkijken, maar het is natuurlijk ook weer niet zo dat dergelijke observaties altijd zinloos zijn. Twee jaar geleden gingen de observaties over de onderlinge verhoudingen en de sfeer in Kings Of Leon immers slechts een paar maanden vooraf aan de totale ineenstorting van die band. De manier waarop Springsteen na zijn eerste show op Pinkpop vertrok - vrolijk praatjes makend, om vervolgens voorin een Mercedes zonder geblindeerde ramen te stappen - past bij zijn ontspannen podiumpresentatie. De enige frontman van een headliner die doodleuk de hele dag openbaar in de backstage rond loopt in plaats van zich terug te trekken in een dorp in een dorp, is Dave Grohl. Die houding zie je een op een terug in zijn gulle en open manier van spelen op het podium. En dat is precies wat Foo Fighters van een goede rockband naar een super headliner getransformeerd heeft. These things matter, dat weten jullie hier allemaal!
Persoonlijk vond ik deze show van Kings Of Leon veel overtuigender dan die van twee jaar terug (heel goed gespeeld, straf geluid), maar onze recensent is zeker niet de enige die afgeleid werd door de krampachtige uitstraling van de band. Die krampachtigheid zie je ook weer terug in de setlist, die vrijwelexact hetzelfde was als vorig jaar, met slechts één liedje van de nieuwe plaat. Die is nog geheim, en de onthulling van nieuw werk moet zorgvuldig gebeuren, dat snap ik ook wel. Maar wat zegt het over Blaudzun dat hij Pinkpop trakteert op maar liefst drie nieuwe liedjes? Back to KoL: Natuurlijk probeert een recensent die stramheid te verklaren. Iedereen op het veld probeert dat. En we weten het niet, wat er in het hoofd van die mannen zit.
Soms kloppen observaties niet, dat is jammer. Maar de wil om echt te kijken en luisteren blijf ik van groot belang vinden. 3voor12 is vooringenomen, hoor ik deze dagen vaak. Dat is niet zo. 3voor12 heeft een uitgesproken signatuur, waar sommige acts beter bij passen dan andere, dat zeker. En we gaan niet onvoorbereid zo'n festival in. Ik ben daar een voorstander van, uitgesprokenheid. Volgens mij hebben we dat in Nederland juist te weinig. Meningsvorming is goed, beschouwing en duiding van ontwikkeling is minstens zo belangrijk als de observatie van feitelijkheden, veel belangrijker zelfs. Over de impact ervan kun je dagen discussiëren. Kennelijk worden die recensies van ons nogal serieus genomen, anders zouden ze niet zoveel wrevel oproepen. Aan de andere kant: zou The Script door mijn verhaal ook maar één ticket minder verkopen?
quote:Michiel Veenstra
Een erg interessante en ook zeer terechte discussie, waarbij de vraag denk ik echt niet zo vreemd is of Pinkpop nog wel echt een festival is voor de diehard VPRO' er. Veel waarheden in beide stukjes maar nog even over de vooringenomen houding: die was er toch echt wel bij bv het stuk over Tom Odell. Al in de 1e alinea zo spugen op de successingle van de man, waarvan je kunt verwachten dat het een centerpiece van de set gaat zijn: ga dan niet. Een totaalrecensie van een dag of festival met uitgebreidere reviews van acts die wel binnen de VPRO-signatuur passen lijkt me een goede optie.
52 minuten geleden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |