abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 6 juli 2013 @ 20:07:50 #51
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_128666135
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 16:20 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

Als je voor een freesmachine aan het kijken bent doe je zelf dan een plezier en laat de 1010 staan en ga voor de 1400. De 1010 is echt een ouder ontwerp en dat zie je terug in de accesoire voor die uitvoering. Daarbij is de motor van de 1010 echt een stuk minder krachtig dan de 1400.

Ook belangrijk iets is dat je bij de 1010 kopierringen eerst met een speciale kegel moet centreren. Die kegel moet je apart kopen en dan nog is dat maar zo zo...

De 1010 kan ook niet meer aan dan 8mm freesjes in de spantang. Andere spantang voor 12mm frees is er niet voor de 1010..
Afzuiging voor 1010 is matig ...

Ik kocht destijds een 1010 en na een paar dagen ben ik al terug gegaan met dat ding. Het is het gewoon net niet.

Voor heel kleine eenvoudige zaakjes is de 1010 wel ok. Tijdje terug bij een timmerwerkplaats lagen er 3 van die dingen met kleurcodering. Bleek dat die man ze enkel voor 1 specifieke taak had afgesteld en klaar. Voor de grotere zaken had hij een 1400 en een 2200.

Mijn advies... ga voor 1400.
Nou, ik wil de OF1010 omdat ik gewoon een lichte bovenfrees zoek voor precisie werk.
Een OF1010 is 2,7kg, de 1400 gelijk 4,5kg.
12mm frezen heb ik nog niet nodig gehad. Over een tijdje wil ik wel een zwaardere frees om in mijn freestafel te hangen, maar dat gaat geen Festool worden. Zonde van het geld. Waarschijnlijk wordt dat een Triton. Alleen de afzuiging baart mij wel zorgen. Is dat echt zo embarmelijk?
pi_128671501
Ik vond het maar matig de afzuiging op de 1010. In de adv. op marktplaats met nummer 1003472398 kun je het ding goed zien. Onderdeel van de voet is een soort aanzuig buis waar je de slang op moet schuiven. Meer is er niet... Bij deze 2200 is het het beste geregeld maar ook bij de 1400 kun je heel het midden stuk waar de frees draait eigenlijk afsluiten en er een slang op zetten zodat alle spaanders worden weggezogen. Bij de 1010 blijft de stuk open en is het eigenlijk niet meer dan een stofzuigerslang die er dichtbij zit.

Het gewicht argument is idd een goed punt en snap ik goed. Massa is echter ook een voordeel. Als je de 1010 aanzet heeft het ding in zijn geheel veel meer de neiging om een draaiende schokbeweging te maken dan zijn zwaardere broers. puur omdat die zwaarder zijn.

Ook handig punt... Die 2 staven waaraan je bij geleiders vast zet moet je in de 1010 per staaf vastzetten. In de anderen heb je 1 knop en alles zit vast.

Ik zou je echt adviseren om die 2 machines eerst eens goed te bekijken en dan bij voorkeur met je handen ipv een plaatje op je scherm om online te bestellen, maar uiteindelijk is het uiteraard je eigen keuze waar je het meeste belang aan hecht.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_128820515
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 03:52 schreef Gompy58 het volgende:
Ik overweeg een slijpmachine te kopen... De tormek T7 oid maar of die het echt gaat worden weet ik nog niet.

Heeft iemand ervaring met dit soort machines?

Ik ben het gedonder met dat slijpen een beetje zat. Er liggen hier wel een 3 tal mooie stenen en een Veritas MK2 maar op de eoa manier word de boel gewoon niet ECHT scherp. Pas als en een soort wax gebruik om de laatste polijst ronde te doen worden mijn beitels scherp, maar dan ben ik er al wel een flinke tijd mee bezig geweest..

Bedoeling is dat ik met mijn beitels meer in het hout zit dan op een steen... en beitels die niet ECHT VLIJMscherp zijn, zijn eigenlijk gewoon gevaarlijk.
Altijd wel tevreden geweest van Tormek slijpers.

Na slijpen niet vergeten te wetten, anders gaan ze nooit scherp komen. Daarna kan je evt nog polijsten met leren band en evt polijstmiddel
  vrijdag 12 juli 2013 @ 12:37:14 #54
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_128867173
Jeej, binnen!

Je merkt wel gelijk dat dit fatsoenlijke kwaliteit is. Mijn vorige was an Silverline en die was naast "niet haaks" ook een stuk gammeler. Deze is een stukje zwaarder maar voelt gewoon als een mooi stukje kwaliteitsgereedschap.

Verder nog wat andere klus aankopen. Het is alleen geen gereedschap :P .

  vrijdag 12 juli 2013 @ 15:19:21 #55
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_128872887
Ik ben aan het twijfelen om mij een halfautomaat lasapparaat te kopen maar die wat ik wil kost een 800 euro ... en dat soort uitgaven ben ik toch altijd wat terughoudend mee. een zaagtafel die omkeerbaar is naar inkortzaag wil ik ook nog :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_128919368
Hydrovane schoepencompressor (op krachtstroom) gekocht via Marktplaats, ¤255
Ik moest hem ophalen bij Maastricht, tering eind rijden, maar voor dat geld kon ik de compressor niet laten staan.
pi_128925261
Koopie !
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_128946220
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 22:48 schreef bluemoon23 het volgende:
Hydrovane schoepencompressor (op krachtstroom) gekocht via Marktplaats, ¤255
Ik moest hem ophalen bij Maastricht, tering eind rijden, maar voor dat geld kon ik de compressor niet laten staan.
[ link | afbeelding ]
En wat is hier nou anders aan tov een "normale" compressor?
  zondag 14 juli 2013 @ 20:30:52 #59
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_128947182
Stiller, continuere opbrengst, minder trillingen...

Tof ding, kan helaas nooit bij mij. Geen krachtstroom aanwezig.

Ik heb eindelijk een mooie lange 1500mm richtlat gekocht, naast 2 waterpasjes van 600 lang.
Laat die handjes wapperen!
pi_128948137
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 22:48 schreef bluemoon23 het volgende:
Hydrovane schoepencompressor (op krachtstroom) gekocht via Marktplaats, ¤255
Ik moest hem ophalen bij Maastricht, tering eind rijden, maar voor dat geld kon ik de compressor niet laten staan.
[ link | afbeelding ]
Prachtig ding, koopje i.d.d.

Is dit een olievrije compressor?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_128948416
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 20:05 schreef kRiZzZiZ het volgende:

[..]

En wat is hier nou anders aan tov een "normale" compressor?
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 20:30 schreef Gieliovd het volgende:
Stiller, continuere opbrengst, minder trillingen...
[ afbeelding ]
Veel stiller inderdaad, voor die mij staat er 67 dBa in het instructieboekje (ja, die was er ook nog bij).
Je hebt ze ook met een geisoleerde omkasting, dan is het geluidsnivo nog lager.
De standaard goedkope zuigercompressors uit de bouwmarkt zitten op 85 tot 90 dBa (vooral de olievrije compressors zijn herrieschoppers), de wat grotere 2-cylinders draaien met wat minder toeren, dan zit je vaak net onder de 80 dBa.

Maar het belangrijkste, dit soort compressors zijn ook enorm betrouwbaar, bij mij op het werk (offshoreplatform) staan ook van dit merk compressoren.
Maar dan groter, met electromotoren van 55Kw, deze draaien 24 uur per dag, jarenlang.
Nieuwprijs van het type wat ik heb met 2,2Kw motor is ongeveer ¤1800-2000.
Zie E-bay £1971 http://www.ebay.co.uk/itm(...)43156f#ht_1892wt_932

@blomke, olienivo en verversen (om de 2000 uur) is erg belangrijk voor dit type, zie link voor werkingsprincipe http://www.hydrovaneprodu(...)_Vane_Principle.aspx
Ik ben er dan ook erg blij mee *O* 8-) B-)
pi_128981138
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:00 schreef bluemoon23 het volgende:

Ik ben er dan ook erg blij mee *O* 8-) B-)
Ik ben blij voor jou! En voor me eigen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_128991537
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 12:20 schreef bleiblei het volgende:
Zojuist een Starrett Combinatie haak besteld.
Had er eerst 1 van Silverline maar die was allerminst haaks :+ .

Zat eerst te twijfelen om de Limit te bestellen bij Baptist, maar ik kan nergens een goede review van het ding vinden en Starrett schijnt altijd goed te zijn. Dus dan maar wat meer investeren.
[ afbeelding ]

Qua mes heb ik zelf trouwens al een jaar of vijf de voorloper van deze (zelfdemes alleen iets minder ergonomisch heft):
[ afbeelding ]
Werkt echt super. Heb ik ook iets van 12 euro voor betaald en doorgaans gebruik ik het stanleymesje omdat dat makkelijk vervangt :P . Scheelt weer slijpen :P .
Waar heb je die Starrett vandaan als ik vragen mag?
  dinsdag 16 juli 2013 @ 18:58:35 #64
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_129015663
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 00:16 schreef Drexciyan het volgende:

[..]

Waar heb je die Starrett vandaan als ik vragen mag?
Hier vandaan:
http://www.toolchestdirect.com/
Ik kwam geen betaalbare winkel tegen in NL en wilde niet buiten europa bestellen ivm. douane geneuzel.
pi_129021957
Dank u beste toogmakker.
Starrett is hier moeilijk te vinden. Enkel de gatzagen zie je wel eens, maar die hebben mijn interesse niet :)

Ik had ondertussen ook een adres in Duitsland gevonden; http://www.fine-tools.com / Dieter Schmid
Haal het ook liever in de EU. VS import maakt het onnodig duur.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 21:55:37 #66
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_129023016
Dieter schmidt was geloof ik duurder. Hoeveel vragen ze daar voor de 435m? Ik was nu iets van 170 eur incl. Verzenden kwijt. Staat mij vaag bij dat ie bij schmidt tegen de 200 was.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 21:59:49 #67
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_129023226
Wtf, 220 euro excl verzenden zelfs :o .
pi_129059003
Dat is wel een flink verschil inderdaad. Die Dieter heeft wel mooi spul trouwens :)
  woensdag 17 juli 2013 @ 22:19:49 #69
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_129063402
Is zeker een mooie website.
Deze is in dat genre ook interessant:
http://www.mehr-als-werkzeug.de
pi_129064379
Van nieuwe tools, een kleine stap naar kapotte tools!

Atlantic boorhamer, ¤26... 9 maanden oud. Het hameren (beitelen) duurt 5 minuten voordat er wat gebeurt. Het sec-boren werkt niet meer, hij wil alleen nog maar hamerboren. Terug naar de winkel, garantie van 2 jaar graag.

--> leverancier kan het niet terugnemen voor reparatie. Boormachine is niet meer te leveren. Hier, uw ¤26 terug.... Gieliovd zegt: ik wil een nieuwe boorhamer en geen ¤26. Praxis zegt helaas, dit of pech.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb hem maar weer meegenomen omdat ik nog 10 m² moet beitelen. Breng ik hem daarna nog wel een keer terug.

Parkside nat/droog stofzuiger... 6 maanden oud. Zaterdagmorgen zijn laatste zuchtje gedaan, ik denk dat hij één draaiuur heeft gemaakt. Komt als het goed is uit de fabriek van Kärcher.

--> garantie claimen via hele klereding opsturen, zucht.

Goedkoop gereedschap heeft voordelen en nadelen :D

Ben wel verdrietig om die boorhamer, is zo'n lief ding.
Laat die handjes wapperen!
pi_129064707
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:41 schreef Gieliovd het volgende:
Van nieuwe tools, een kleine stap naar kapotte tools!

Atlantic boorhamer, ¤26... 9 maanden oud. Het hameren (beitelen) duurt 5 minuten voordat er wat gebeurt. Het sec-boren werkt niet meer, hij wil alleen nog maar hamerboren. Terug naar de winkel, garantie van 2 jaar graag.

--> leverancier kan het niet terugnemen voor reparatie. Boormachine is niet meer te leveren. Hier, uw ¤26 terug.... Gieliovd zegt: ik wil een nieuwe boorhamer en geen ¤26. Praxis zegt helaas, dit of pech.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb hem maar weer meegenomen omdat ik nog 10 m² moet beitelen. Breng ik hem daarna nog wel een keer terug.

Parkside nat/droog stofzuiger... 6 maanden oud. Zaterdagmorgen zijn laatste zuchtje gedaan, ik denk dat hij één draaiuur heeft gemaakt. Komt als het goed is uit de fabriek van Kärcher.

--> garantie claimen via hele klereding opsturen, zucht.

Goedkoop gereedschap heeft voordelen en nadelen :D

Ben wel verdrietig om die boorhamer, is zo'n lief ding.
Heb exact hetzelfde ding, weliswaar met een andere merknaam (meistercraft), werkt prima voor wat kleinere klussen maar is natuurlijk niet gemaakt om hele verbouwingen mee te doen :)
pi_129064883
Holy smokes, mijn bericht staat er boven hoor ;)

Ja joh, ik heb toen eens gekeken... dat ding is gewoon made in China en komt onder 999 merken. Ik wil een NIEUWEEEE...

Hij heeft stiekem al een hele badkamer gesloopt, heel veel M² muren gebeiteld etc...
Laat die handjes wapperen!
pi_129065865
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 22:41 schreef Gieliovd het volgende:
Van nieuwe tools, een kleine stap naar kapotte tools!

Atlantic boorhamer, ¤26... 9 maanden oud. Het hameren (beitelen) duurt 5 minuten voordat er wat gebeurt. Het sec-boren werkt niet meer, hij wil alleen nog maar hamerboren. Terug naar de winkel, garantie van 2 jaar graag.

--> leverancier kan het niet terugnemen voor reparatie. Boormachine is niet meer te leveren. Hier, uw ¤26 terug.... Gieliovd zegt: ik wil een nieuwe boorhamer en geen ¤26. Praxis zegt helaas, dit of pech.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb hem maar weer meegenomen omdat ik nog 10 m² moet beitelen. Breng ik hem daarna nog wel een keer terug.

Parkside nat/droog stofzuiger... 6 maanden oud. Zaterdagmorgen zijn laatste zuchtje gedaan, ik denk dat hij één draaiuur heeft gemaakt. Komt als het goed is uit de fabriek van Kärcher.

--> garantie claimen via hele klereding opsturen, zucht.

Goedkoop gereedschap heeft voordelen en nadelen :D

Ben wel verdrietig om die boorhamer, is zo'n lief ding.
O ,was dat de badkamer?
Al die grote puinbrokken in de tuin?
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_129066364
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 20:30 schreef Gieliovd het volgende:
Stiller, continuere opbrengst, minder trillingen...

Tof ding, kan helaas nooit bij mij. Geen krachtstroom aanwezig.

Ik heb eindelijk een mooie lange 1500mm richtlat gekocht, naast 2 waterpasjes van 600 lang.
[ afbeelding ]
De boel moet stil zijn en op 220 draaien?

Ik kwam een tijdje terug een kerel tegen met het zelfde probleem... Die heeft vervolgens 3 compressorts uit koelkasten gesloopt en aan elkaar gekoppeld. Meer dan voldoende vermogen en je hoort ze dus gewoon echt niet he...

tis maar een idee :-)
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_129066613
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 23:54 schreef Archont het volgende:

[..]

Altijd wel tevreden geweest van Tormek slijpers.

Na slijpen niet vergeten te wetten, anders gaan ze nooit scherp komen. Daarna kan je evt nog polijsten met leren band en evt polijstmiddel
het wetten op een steen is bij de T7 vervangen door het polijsten op de schijf met het leer en de polijst pasta. Is ook wel logisch. Wetten is niks anders dan alle bramen eraf halen en alles weer polijsten... Je hebt er echter alleen dan wel stenen voor nodig ( als het met steen moet) die stevig aan de prijs zijn. Een steen van 8000( grid)+ is niet goedkoop...

Ik heb het ding redelijk onder de knie en na het polijsten is de boel echt dusdanig scherp dat ik zonder druk door een slap hangend A4 kan zakken met de beitel
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')