Man of SteelAlles wordt tegenwoordig gereboot en geremaked, dus ook Superman. Na Bryan Singer met Superman Returns uit 2006 is het nu de beurt aan Zack Snyder om Supes nieuw leven in te blazen. Dat doet ie samen met de mensen die verantwoordelijk zijn voor de Dark Knight Trilogy en dus is het resultaat op dat gebied voorspelbaar: Superman gets Nolanised. Wat mij betreft is dat heel aardig gelukt.
Het is dus opnieuw een origin story en we gaan helemaal terug naar het begin van de Man of Steel legende, we gaan terug naar Krypton en zien hoe Jor-El er voor zorgt dat Kal-El een veilig heenkomen krijgt op onze planeet terwijl zijn eigen planeet naar de haaien gaat. Eenmaal hier aangekomen maken een sprong vooruit in de tijd van een jaar of 30 en zien hem als volwassen man.
Scriptschrijver David S. Goyer pakt het hier dus in principe het zelfde aan als bij Batman Begins: we zien onze hoofdpersoon afwisselend in het heden en in het verleden, tijdens zijn jeugd, waar hij van zijn "vader" Kevin Costner krijgt geleerd om te gaan met z`n krachten en ze leren te beheersen.
Pas wanneer we dat hebben gezien komt de film pas echt los. Het duurt dan ook, wat ik wel er cool gedaan vond, tot 2uur in de film voordat de naam Superman valt (dat is ook meteen de enige keer dat z`n naam voorbij komt, net als dat Metropolis maar één keer genoemd wordt) . Tot dan is het alles een uitleg en een (sterke) opbouw naar dat moment, naar de climax: het eindgevecht, dat trouwens eigenlijk net iets te lang duurt.
De actie scenes zijn sterk en zien er over het algemeen goed uit.
Brit Henry Cavill speelt de uber Amerikaanse superheld en doet dat alsof ie nooit anders gedaan heeft. Ook Amy Adams is goed gecast als Lois Lane.
Maar de man,bijna vanzelf sprekend, hier met de eer gaat strijken is Michael Shannon. Hij zet een echte enge en evil General Zod neer.
Natuurlijk zijn er ook minpunten: de dialogen zijn soms wel erg corny en vallen, zo merkte ik na afloop, nogal slecht bij het publiek. Erg sterk zijn ze inderdaad maar een reden tot ergernis vond ik het persoonlijk niet.
En zoals eerder gezegd duurt de finale eigenlijk net een paar minuutjes te lang.
Maar die paar kleine dingen wegen niet op tegen de pluspunten. En met een geweldig uitgevoerd einde zorgen Snyder en co. ervoor dat je de zaal met een goed gevoel en een smile op je gezicht verlaat.
Laat die sequel maar komen!
IMDB Cijfer: 8,2/10
Mijn Cijfer: 9,0/10