abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 juni 2013 @ 20:32:55 #201
3185 Adelante
To let it go now
pi_128335533
Ik heb nooit gekookt als kind, pas toen ik op mezelf ging moest ik eraan geloven. Veel magnetron zooi gegeten en langzaam overgestapt op de hulppakken van conimex en bertolli. Nu ik degene ben die het eerste thuis is, kook ik bijna iedere avond. Alles vers en zelf combineren gaat steeds beter. En ja een pizza of afhaal zit er ook nog wel eens tussen :P
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  maandag 1 juli 2013 @ 19:09:40 #202
359821 lexvandoef
Guitar-Meister
pi_128470477
Ik leerde wel heel veel qua koken van mijn moeder, maar dat was ook meer omdat ik er interesse in had. Maar de basis meekrijgen van je ouders lijkt me toch op zijn minst wel handig :P. Ik kook ook zelf erg veel in het studentenhuis waar ik nu woon.
pi_128476784
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:16 schreef Thisbe het volgende:
Herkenbare verhalen!
Ik mocht nooit koken als kind omdat mijn moeder dacht dat het te lang zou duren.
En ook al woon ik nu vijftien jaar op mezelf, en kook ik dagelijks, mijn ouders denken nog steeds dat ik dit niet zelf kan. :D
Mijn moeder houdt totaal niet van koken, en doet alles zo snel mogelijk, en op de hoogst mogelijke stand. Gehaktballen zijn zwart en verschrompeld, net als de kipfilet. Aardappels kookt ze in de magnetron, want dan hoeft ze er niet op te letten. Ze klaagde vroeger altijd dat wij zo slecht aten, en niks lustten. Het enige dat ik lekker vond was raapstelenstamppot. De raapstelen moeten er rauw door, en worden dus niet kapotgekookt.

Het enige dat ze goed kan maken is kroketten, maar daar neemt ze dan ook twee dagen de tijd voor. Ze maakt een fantastische ragout van kalfsvlees waar geen pakje of zakje bij komt kijken, en daarna worden er heel goede kroketjes van gemaakt. Ze kan het dus wel, maar heeft er gewoon geen zin in, op die twee dagen per jaar na dan.

Mijn broers en ik koken met heel veel plezier. Mijn oudste broer is een erg goede kok, en maakt fantastische Aziatische gerechten.

Ik ben er recent achter gekomen dat chilli con carne fantastisch lekker kan zijn, die van mijn moeder is zo dramatisch vies dat ik het in geen jaren had gegeten. Een paar weken terug heb ik het zelf geprobeerd te maken, en het was werkelijk waar om te smullen.

Overigens zijn mijn ouders nu naar Italië. Ze hebben spaghetti meegenomen, en pakjes spaghettisaus. _O- En natuurlijk een paar pakken Knorr wereldrecepten!
Hahahahaha smerige Nederlandse saus en spaghetti ook van knorr zeker meenemen? Ik zie mijn ouders het ook zo doen, heerlijk hoe slecht..
  maandag 1 juli 2013 @ 21:43:26 #204
198127 Miss_paraplu
hmzzzzzzzzzzz
pi_128477240
Mijn ouders hebben mij ook nooit leren koken, nooit... gelukkig niet zelfs.. ja ik kan het ook nog steeds niet, maar als ik kijk naar mijn ouders.. of vooral mijn moeder die thuis al jaren 'kookt' dat kun je niet koken noemen, het gaat niet met liefde! Het moet allemaal maar snel, snel, wat Thisbe ook al zegt:
gehaktballen zijn hier ook zwart en verschrompeld en hard, kipfilet is hier taai en hard...

Een tijdje geleden at ik na 10 jaar weer eens karbonade ( de karbonade die mijn moeder op zondag maakte was taai en half verbrand) en nu proefde ik het en ik dacht, hee dit is best lekker..
Toen zei ik dat tegen me moeder en zij zei: misschien is het je smaak niet hoe ik het maak..

En wat Thisbe ook zei over dat het te lang zou duren als je wil gaan koken, herkenning als ik een poging zou gaan wagen om te koken, dat kan echt niet... :')

Nog steeds is het zo dat zij standaard 4 dagen in de week , vlees( half verbrand) gekookte aardappelen en groente( ook niet lekker trouwens) eten..

Wanneer ik bij mijn vriend eet, maak k steeds meer kennis met lekkere ingredienten zoals courgette en aubergine en geitenkaas en weet ik veel wat meer, en dan langzamerhand leer ik het ook zelf maken met toezicht :') van mijn vriend..
Waarom altijd maar meteen de makkelijke weg kiezen? Als je wat langer nadenkt, kom je misschien tot een verstandigere conclusie..
pi_128479572
Ik heb altijd al een interesse gehad in koken, voornamelijk patteserie. Mijn eerste cake bakte ik op mijn 7e. Mijn moeder dacht dat ik sliep en liet mij voor een half uurtje alleen achter. Toen ze terug was zat de cake al in de oven. :) Maar behalve cake, snoep, en koekjes had ik absoluut geen interesse in het koken of eten van echte maaltijden. Ik heb toen ik klein was een eetstoornis gehad. Ik luste en at niks. Ben er uiteindelijk zelfs door in het ziekenhuis beland. Maar goed, later ontwikkelde ik dus wel een interesse in zoetigheid en ander ongezond eten. Cake, koekjes, ik bakte iedere week wel wat. Traditionele gerechten kon ik tot mijn 17e niet verdragen - waarschijnlijk omdat mijn moeder mij jaren lang heeft gedwongen om haar maaltijden te eten, iedere avond was een gevecht bij ons thuis. Ik had alleen interesse in ongezond eten. Friet en pannenkoeken? Graag. Groenten? Bah. Nu hebben alle kinderen dat wel maar bij was het echt heel extreem. En ik heb nog steeds geen idee waardoor het komt aangezien niemand in mijn omgeving slecht at en ik alleen maar goede voorbeelden zag en had.. Maar goed, mijn moeder had mij graag haar kookkunsten willen leren, maar dat ging dus niet.

Anyways, na een tijdje merkte ik dat ik niet-Turks eten dat ik bij vriendinnetjes thuis at (en dan vooral Italiaans) wel kon waarderen. Maar omdat ik uit een traditionele Turkse familie kom (wat betreft eten) en alleen zag hoe Turkse gerechten werden klaargemaakt, had ik geen idee waar ik moest beginnen. Dus begon ik met het maken van lasagne en pasta met behulp van Honig pakjes. Ik denk dat ik 13 was toen ik mijn eerste lasagne maakte. Na een paar jaar toen ik het internet beter begon te snappen begon ik naar recepten te zoeken. Nu is het zo dat ik mijn pasta, lasagne etc van scratch maak en er absoluut geen pakje of zakje bij komt kijken.

Maar dat geldt eigenlijk alleen voor Turks, Italiaans en Midden-Oosters eten. Voor nasi, bami en andere Oosterse gerechten gebruik ik nog steeds zakjes met kruiden. Verder ben ik verslaafd aan de Kip Tandoori van Knorr. Wel is het zo dat ik nooit helemaal de instructies op de doos opvolg. Ik voeg er altijd nog dingen aan toe - extra groenten of speciale kruiden door de rijst etc.

En er komt vast wel een dag dat ik ook die gerechten helemaal zelf zal maken, maar momenteel ben ik de Turkse keuken aan het herontdekken. Na jaren van afkeer begin ik het steeds meer te waarderen. Gelukkig is mijn moeder een uitstekende kok die super traditioneel is en geen weet heeft van pakjes en zakjes. Tegenwoordig sta ik bijna iedere week wel naast haar in de keuken met mijn camera en notitieboekje haha. En met de interesse in koken die ik al, gecombineerd met mijn fotografie hobby heb ik recentelijk besloten om een foodblog te starten. :D

Ok damn echt mijn halve levensverhaal hierboven. :') :@
pi_128488354
Mijn moeder kookte altijd tamelijk simpel ' conservatief', aardappels, groente, vlees en is na de menopauze helemaal los gegaan met allerlei experimenten. Erg leuk om te zien. Inmiddels zijn de experimenten ook geslaagd te noemen. Mijn vader is beroemd om zijn gehaktballen maar veel meer kan hij ook niet en leren wil hij niet (zo laat hij altijd alles overkoken, hoe vaak je er ook iets van zegt).

Ik heb als kind nooit leren koken, maar dat kwam meer omdat ik een slechte relatie met mijn ouders had en niks van hen wilde aannemen. Inmiddels kook ik vaak voor hen en dat is leuk, want ik kook heel uitgebreid, aparte gerechten en ik heb met name mijn vader zien veranderen. Eerst vond hij het maar niks als het er niet als iets uitzag wat hij altijd at, dan vroeg hij bij alles wantrouwig' wat is dat?' en luste het bijna uit principe niet, een typische 'wat de boer niet kent dat vreet hij niet' houding. Daarna zei hij dat mijn gerechten ' apart waren', daarna ' apart maar lekker' en nu neemt hij uit vol vertrouwen een hap en complimenteert me. Met mijn moeder wissel ik vaak ideeen uit en we geven elkaar tips, ook heel leuk. Ik kom bij haar met tips over het bakken van quiches en taarten, zij krijgt van mij ideeen voor het ' opleuken' van eten, combineren van smaken. Zo is ze dankzij mij aan de vijzel en die vind ze nu helemaal geweldig.

Koken rules.
zelfde als diginoob
  dinsdag 2 juli 2013 @ 08:25:42 #207
359821 lexvandoef
Guitar-Meister
pi_128488740
Pfff... wat een horrorverhalen joh :P Mijn moeder houdt gelukkig echt van koken en doet dat ook altijd erg fijn, al zeg ik dat zelf. Die ene keer in de paar weken dat ik weer ff bij mijn ouders op bezoek ga is het altijd smullen als ik blijf eten :).
pi_128491491
Ik had vroeger van die kinderkookboeken en mocht vaak helpen met bepaalde dingen.
En niet kunnen koken daar geloof ik niet in..iedereen kan koken, msichien niet direct heel goed, maar al doende leert men. of je vroeger nou wel of niet in de keuken mocht van je ouders.

Mijn dochtjertje van 5 mag nog niet heel veel in de keuken doen, maar we maken wel een samen brood of cakejes of ander gebak. En als ik aardappels schil mag zij ze in de pan doen of als we lasagna maken staat ze op een stoel mee te kijken en mag zij de kaas erover heen doen.
en bij mijn moeder mag zealtijd de gehaktballetjes draaien :)

hoe ouder ze wordt hoe meer ze mag helpen..als ze het leuk vindt tenminste
pi_128493736
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 22:32 schreef thenxero het volgende:

[..]

Zo min mogelijk zonder pakjes :') ?
Zo min mogelijk met pakjes (of zo veel mogelijk zonder pakjes) bedoelde mevrouw.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_128499892
Meestal is dat ook wel een beetje cultuur gebonden, ik heb heel goed van mijn moeder leren koken (Grieks en andere dingen) terwijl mijn vader mij eigenlijk heeft geleerd om een ei te bakken.
pi_128524091
Ik ben geen ouder maar werk wel met moeilijk opvoedbare kinderen.. ik ben erg enthousiast, van jong tot oud ik laat ze zeker koken, en probeer ze vooral iets te leren over smaken combineren, hoe ze veilig snijden. De iets oudere moeten zelf zorgen dat de pasta goed komt. Soms hebbem we pap, andere keren is het goed door kauwen, maar na een paar keer kunnen ze het wel!

Mijn compliment was een jongen die na een jaar helemaal zelf lassagne wilde maken.. en lekkee, zelf nog een beschamel sausje gemaakt. Sla met geroosterde nootjes en creatief geweest met zelf eem dressing maken. Ik heb alleen gekeken of er geen vingers afgesneden werden, of de keuken in de brand ging.

Maar je moest eens weten hoeveel kinderen maar ook ouders die het vrouwen werk vinden.
  woensdag 3 juli 2013 @ 08:26:18 #212
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_128526653
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 01:10 schreef Nico987 het volgende:

Maar je moest eens weten hoeveel kinderen maar ook ouders die het vrouwen werk vinden.
Ga naar een lokaal top restaurant met een of meer sterren.
Vertel de chef dat je met deze kids werkt en dat jullie proberen ze oa met koken wil motiveren. Vraag de chef of hij eens een praatje wil komen houden.
Of vraag Pierre Wind, die doet dat soort dingen vaker. Heerlijk gestoorde kerel ook
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_128529609
Mijn zwager is kok in een sterren zaak. Die is wel eens komen koken en ze hebben eens met hem in zijn keuken gekookt. Erg leuk.

Maar dat vrouwen horen te koken is in heel veel culturen ingebakken, en zeker niet alleen in de buitenlandse, die heb ik niet veel op de groep, maar ook in de lagere sociale klasse werkt de man (of niet) en de vrouw kook heel vaak.

Ik heb er geen probleem mee, als ze iets anders dan brood willen eten moeten ze helpen. Na een keer brood te hebben gegeten heeft de groep wel duidelijk gemaakt dat er geholpen moet worden!

Ieder jaar op kamp houden we kaas proeverijen. De basis voor kunnen koken is smaken leren waarderen. Als je niks lust. Het valt op dat door zo'n proeverij de kids meer durven proeven.
pi_128534652
Zelf ben ik toen ik een jaar of 14 was uit intresse beginnen te koken. Eerst gewoon standaard pakjes maar later steeds meer op basis van verse ingredienten. Mijn moeder gaf me de vrijheid om te maken wat ik wilde en als extra bonus hoefde ik die avond niet af te wassen :)

Mijn oudste van 2,5 heeft meer intresse in 24kitchen als tekenfilms (hij begint Rudolph al te herkennen :) ). Hij mag ook al meehelpen met kleine eenvoudige dingen zoals bonen doorbreken, Salade mengen, lasagne bladen op de saus leggen etc. Hij is de koning te rijk omdat hij mag helpen en mag ook nog eens proeven tijdens het eten.

Hoe het zich verder ontwikkeld geen idee maar we hebben er nu wel plezier mee.
live your fears, fear your live
pi_128534681
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 13:03 schreef refro het volgende:
Zelf ben ik toen ik een jaar of 14 was uit intresse beginnen te koken. Eerst gewoon standaard pakjes maar later steeds meer op basis van verse ingredienten. Mijn moeder gaf me de vrijheid om te maken wat ik wilde en als extra bonus hoefde ik die avond niet af te wassen :)

Mijn oudste van 2,5 heeft meer intresse in 24kitchen als tekenfilms (hij begint Rudolph al te herkennen :) ). Hij mag ook al meehelpen met kleine eenvoudige dingen zoals bonen doorbreken, Salade mengen, lasagne bladen op de saus leggen etc. Hij is de koning te rijk omdat hij mag helpen en mag ook nog eens proeven tijdens het eten.

Hoe het zich verder ontwikkeld geen idee maar we hebben er nu wel plezier mee.
Laat hem een kleurplaat maken voor Rudolph en stuur het op. Kan die man altijd wel waarderen.
  donderdag 4 juli 2013 @ 10:42:47 #216
45206 Pietverdriet
pi_128572398
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2013 10:33 schreef Nico987 het volgende:
Mijn zwager is kok in een sterren zaak. Die is wel eens komen koken en ze hebben eens met hem in zijn keuken gekookt. Erg leuk.
Prachtig!
quote:
Maar dat vrouwen horen te koken is in heel veel culturen ingebakken, en zeker niet alleen in de buitenlandse, die heb ik niet veel op de groep, maar ook in de lagere sociale klasse werkt de man (of niet) en de vrouw kook heel vaak.
Klopt, is zeker waar, en zeker niet alleen in de lage sociale klasse
quote:
Ik heb er geen probleem mee, als ze iets anders dan brood willen eten moeten ze helpen. Na een keer brood te hebben gegeten heeft de groep wel duidelijk gemaakt dat er geholpen moet worden!
Oh dear
quote:
Ieder jaar op kamp houden we kaas proeverijen. De basis voor kunnen koken is smaken leren waarderen. Als je niks lust. Het valt op dat door zo'n proeverij de kids meer durven proeven.
Wel eens met kinderen naar een kaasboerderij geweest, van koe tot kaas bekeken, vonden ze erg interessant, maar die koeien stinken.
Gek genoeg mocht ik dat van de meisjes niet over paarden zeggen
pi_128572659
Mijn moeder heeft me nooit leren koken. Maar toen ik op mezelf ging wonen heb ik vanaf dag 1 gewoon mijn eigen maaltijd bereid, heb nog nooit magnetron food gegeten. Ging gewoon vanzelf? Beetje googlen als ik niet wist hoe lang een bepaalde groente moest of iets dergelijks, maar gewoon een thuismaal produceren is geen hogere wiskunde toch.
pi_128874978
Leuk topic!

Mijn moeder heeft mij nooit leren koken. Gelukkig. Weinig spectaculaire dingen, kant en klaar bami-uit-blik, diepvriespizza, standaard aardappel-groente-vlees. Een tante van mij is nog een stapje erger. Zoals al op de eerdere pagina's al aangegeven pasta een uur koken. Een van de simpelste dingen is eigenlijk om bij het eten te blijven, maar even ondertussen bellen of tv-kijken...

Toen ik op mezelf ging wonen heb ik mijn moeder ook wat geleerd en die kookt nu ook wat gezonder als ik er ben. Als dat niet is, wel gewoon droge pasta met gehakt en 1 tomaat of zo.

In de keuken ben ik ook nooit echt geweest, buiten dat ik niet zo'n interesse had in koken, is de keuken hier de rookplaats, en aangezien mijn hele familie buiten ik uit zware rokers bestaat is dat niet ideaal. Vind het ook altijd een ranzig gezicht om zo'n brandend shag op het aanrecht te zien liggen. Maar goed dat staat erbuiten. :p

Ik zit zelf qua Aziatisch eten nog in de Conimexhoek, met currypasta's en kruidenpakjes, die vind ik vaan wel erg lekker. In het begin ook wel eens pastasaus, maar die vind ik wat smakeloos (behalve funghi porcini van Grand Italia, maar die is weer erg zout). Probleem is meer dat ik vaak gewoon niet weet wat ik moet maken. Lekker eten is vaak ook duur. Heb nog nooit verse vis op, maar als je ziet dat zo'n stukje zalm al snel 4 euro kost ben ik al snel genezen.
pi_128875423
Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij deze topic. Ik ben het ermee eens dat kinderen moeten leren koken zodat ze het later ook zelfstandig kunnen doen.

Maar er zijn genoeg volwassenen die tevreden zijn met heel simpel eten, wat is daar mis mee?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 17:06:25 #220
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_128878372
Ook heel simpel eten moet je maar klaar kunnen maken.
Genoeg lui die tegenwoordig niet weten hoe je een aardappel schilt of een ei moet bakken. Tis toch een beetje armoe als je om die reden maar kant en klaar of prefab eet.
I`m not weird. I`m limited edition.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 17:23:25 #221
45206 Pietverdriet
pi_128879122
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 16:12 schreef theunderdog het volgende:
Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij deze topic. Ik ben het ermee eens dat kinderen moeten leren koken zodat ze het later ook zelfstandig kunnen doen.

Maar er zijn genoeg volwassenen die tevreden zijn met heel simpel eten, wat is daar mis mee?
Simpel, als in AGV? Mooie stampot zuurkool? Helemaal niets mis mee, maar je moet dat wel kunnen maken.
Ik verwacht niet dat iedereen geweldig zou moeten koken, maar goed en gezond eten is belangrijk.
pi_128879188
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 17:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Simpel, als in AGV? Mooie stampot zuurkool? Helemaal niets mis mee, maar je moet dat wel kunnen maken.
Ik verwacht niet dat iedereen geweldig zou moeten koken, maar goed en gezond eten is belangrijk.
Ook.. maar ook gewoon kant en klare lasagne. Als iemand daarmee tevreden is dan is het toch goed?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 17:31:21 #223
45206 Pietverdriet
pi_128879430
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 17:25 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ook.. maar ook gewoon kant en klare lasagne. Als iemand daarmee tevreden is dan is het toch goed?
Als je daarop leeft moet je dat zelf weten, maar dat is geen gezonde levensstijl.
pi_128879497
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 17:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je daarop leeft moet je dat zelf weten, maar dat is geen gezonde levensstijl.
Natuurlijk.. maar moet iedereen "gezond" leven dan?

Ik leef ook niet gezond als ik zie hoeveel vlees in naar binnen werk. Toch zou ik serieus een stuk ongelukkiger zijn als ik al dat lekkere vlees moest missen.
pi_128879654
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 16:12 schreef theunderdog het volgende:

Imo hoort het simpelweg bij je opvoeding, het gaat om de eerste levensbehoefte, jezelf in leven houden dus, en als het even kan een beetje lekker en gezond.

Ik kom uit een gezin waar goed eten heel belangrijk was, liefst met veel mensen en gezelligheid, en dat geef ik ook door.
Mijn jongste zoon kookte al een heerlijke putanesca toen ie 10 was, en ik heb onlangs met ze afgesproken dat ze beiden 1x per week gaan koken deze vakantie, zodat ze hun repertoire een beetje kunnen uitbreiden. Uit zakjes en pakjes koken zal niet in ze opkomen, die komen er hier niet in.

De oudste adviseer ik altijd vroeg te beginnen, die is (serieus) anderhalf uur bezig met het in reepjes snijden van een kilo kipfilet :') en heeft er duidelijk meer moeite mee met z'n ADHD, mist het gevoel ook gewoon.
Maar een maaltijd of 5 moet en zal ie kunnen koken als ie op zichzelf gaat, al is het het laatste wat ik doe. :7
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_128879721
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 17:37 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Imo hoort het simpelweg bij je opvoeding, het gaat om de eerste levensbehoefte, jezelf in leven houden dus, en als het even kan een beetje lekker en gezond.

Ik kom uit een gezin waar goed eten heel belangrijk was, liefst met veel mensen en gezelligheid, en dat geef ik ook door.
Mijn jongste zoon kookte al een heerlijke putanesca toen ie 10 was, en ik heb onlangs met ze afgesproken dat ze beiden 1x per week gaan koken deze vakantie, zodat ze hun repertoire een beetje kunnen uitbreiden. Uit zakjes en pakjes koken zal niet in ze opkomen, die komen er hier niet in.

De oudste adviseer ik altijd vroeg te beginnen, die is (serieus) anderhalf uur bezig met het in reepjes snijden van een kilo kipfilet :') en heeft er duidelijk meer moeite mee met z'n ADHD, mist het gevoel ook gewoon.
Maar een maaltijd of 5 moet en zal ie kunnen koken als ie op zichzelf gaat, al is het het laatste wat ik doe. :7
1: iedereen kan zich tegenwoordig in leven houden met eten. Dat lekker en gezond eten is dan weer een ander verhaal.

2: Heel goed.. maar bij veel andere gezinnen is dit blijkbaar niet zo.

Waarom is dat een probleem?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 17:48:39 #227
45206 Pietverdriet
pi_128879994
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 17:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Natuurlijk.. maar moet iedereen "gezond" leven dan?

Ik leef ook niet gezond als ik zie hoeveel vlees in naar binnen werk. Toch zou ik serieus een stuk ongelukkiger zijn als ik al dat lekkere vlees moest missen.
Vlees eten is niet ongezond
pi_128880090
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vlees eten is niet ongezond
http://www.wetenschap24.n(...)ees-en-diabetes.html

Ook is het bewezen dat relatief weinig eten gezond is.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 18:04:59 #229
45206 Pietverdriet
pi_128880567
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 17:51 schreef theunderdog het volgende:

[..]

http://www.wetenschap24.n(...)ees-en-diabetes.html

Ook is het bewezen dat relatief weinig eten gezond is.
Onzin, mensen in India sterven bij bosjes.
pi_128880616
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 18:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wetenschap = onzin?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 18:12:07 #231
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128880798
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 18:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je hebt matig en té weinig.
pi_128881118
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 17:40 schreef theunderdog het volgende:

[..]

1: iedereen kan zich tegenwoordig in leven houden met eten. Dat lekker en gezond eten is dan weer een ander verhaal.

2: Heel goed.. maar bij veel andere gezinnen is dit blijkbaar niet zo.

Waarom is dat een probleem?
Je in leven houden met eten is iets anders dan erg kunnen genieten van wat je maakt en dat laatste vind ik belangrijk.
Als een ander dat niet zo ervaart, fine by me verder, hoor.

En het is wel degelijk een probleem, al dat gemaksvoedsel is aantoonbaar ongezond en een groot probleem van de laatste decennia waarin mensen met allerlei welvaartskwalen te kampen hebben.

Gewoon een beetje onbewerkt eten, pure ingrediënten gebruiken, dingen die je lichaam als voedsel herkent, dan kom je al een heel eind.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  vrijdag 12 juli 2013 @ 18:23:22 #233
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_128881147
Mijn moeder maakte meestal de hele weeg AVG en er werd bijna nooit zout gebruikt. En omdat ze zo'n stresskip is dat ze alles zelf onder controle moet hebben, heb ik nooit geholpen of is mij dat gevraagd.
Pasta lustte ik niet, alleen macaroni maar spaghetti bah!
Het eten wat ze maakt is niet slecht, het is lekker maar wel saai.

Toen een aantal jaar geleden de kookprogramma's populair werden op tv ben ik daar heen gaan kijken, vooral Topchef heb ik veel gekeken. Ik lette op de tips die de kandidaten tussendoor kregen, de uitleg bij een stuk vlees of vis etc.

Omdat ik nu vaker alleen ben of bij mijn vriend of wat dan ook kook ik dus vaker en dat is mij wel altijd goed afgegaan. Eigenlijk nog nooit iets laten mislukken en ik hou van logisch nadenken.
Nu lust ik alle pasta, proef bijna alles wat ik voor krijg gezet (sommige dingen zoals spruiten en asperges krijg ik gewoon niet naar binnen :@ ).

Maar bij pasta bijvoorbeeld maak ik iedere keer een andere saus en gebruik ik steeds andere groentes, dan weer vlees dan weer vis of schaaldieren. Mijn moeder daarentegen had dus 1 bepaalde saus die ze bij de macaroni gebruike, 1 bepaalde saus voor de spaghetti etc :N

Dus bij mij was er wel echt een knop omgezet dat ik gewoon meer ben gaan proeven, en bij mij helpt het ook door precies te weten waar eten vandaan komt, hoe een bepaald ingredient proeft en wat het dus doet als ik het in een saus gooi, dat soort dingen.

Laatst ook weer een lekkere saus voor over de groente/pasta door er o.a. harissa bij te gooien :9
吴 曼 迪
  zaterdag 13 juli 2013 @ 12:56:37 #234
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_128902515
Ik ben opgevoed door een alleenstaande moeder met een drukke baan die altijd laat thuis kwam, dan zo snel mogelijk eten klaarmaakte en dat dan opeten. Ik heb nooit geholpen bij het koken. Nu ja, af en toe helpen boontjes doppen of aardappels schillen, maar meer ook niet.

Ik heb ook absoluut geen gevoel of passie voor koken. Uit eigen interesse heb ik alleen gevraagd hoe ik een ei bak/kook. Toen ik op mezelf ging wonen, was voorbereidend werk en gebakken/gekookte eieren het enige dat ik kon.

Nu kan ik simpele maaltijden maken die niemand anders lekker vindt omdat ik geen sausjes en kruiden kan, maar ik hou wel van een pure smaak :P
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_128903984
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 12:56 schreef Xaryna het volgende:
Ik ben opgevoed door een alleenstaande moeder met een drukke baan die altijd laat thuis kwam, dan zo snel mogelijk eten klaarmaakte en dat dan opeten. Ik heb nooit geholpen bij het koken. Nu ja, af en toe helpen boontjes doppen of aardappels schillen, maar meer ook niet.

Ik heb ook absoluut geen gevoel of passie voor koken. Uit eigen interesse heb ik alleen gevraagd hoe ik een ei bak/kook. Toen ik op mezelf ging wonen, was voorbereidend werk en gebakken/gekookte eieren het enige dat ik kon.

Nu kan ik simpele maaltijden maken die niemand anders lekker vindt omdat ik geen sausjes en kruiden kan, maar ik hou wel van een pure smaak :P
Geen kruiden kan? Je koopt kruiden en je flikkert het in een pan. Het is geen rocket science hoor :P . Moet er niet aan denken geen kruiden te eten....
  zaterdag 13 juli 2013 @ 13:59:53 #236
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_128904111
Ik keek wel mee met Ma. Maar heb leren koken van me Oma. Durfde Ma niet te bellen. Na een tijd kwam me moeder bij me eten met het idee wordt niks. En dat is haar erg mee gevallen. :D Op de vraag waar heb jij leren koken? Was mijn antwoord heb ik zelf geleerd. :P
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_128904290
Hahah wat erg... Ik zat ook zo heb het vooral zelf geleerd mijn allen staande moeder had een eet probleem, zij kan dus niet genieten van eten. Wij kregen dan ook passieloos eten.

Mijn eerste keer koken. Was een groot succes, bak je nu aardappelen in olie of azijn.. helaas de verkeerde gekozen. Toen ik op mijn zelf ging wonen ben ik mijn eigen hapje gaan klaar maken door schade en schande wijs geworden. Nu heb ik een vrouw die magistraal kookt door met haar vaak lekkere dingen te eten, vele smaken te proberen, snap ik ze nu beter.

Overlaatst bij de Griekse afhaal hier mijn tzatziki moeten uitleggen... Haha erg trots.. ik nam hem mee om te vragen wat ik nog miste.. overigens een man met veel passie en die vooral bij mijn vrouw die passie heeft gevonden.. we zijn nu uitgenodigd om geit bij hem thuis te komen eten.. kan zo genieten van dit soort mensen.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 14:30:52 #238
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_128904917
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 14:06 schreef Nico987 het volgende:
Was een groot succes, bak je nu aardappelen in olie of azijn.. helaas de verkeerde gekozen.
Ik was heel jong toen ik besloot mama een ontbijt op bed te geven voor haar verjaardag met eieren gebakken in azijn. :D
reset
  zaterdag 13 juli 2013 @ 14:56:24 #239
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_128905529
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 13:56 schreef thenxero het volgende:

[..]

Geen kruiden kan? Je koopt kruiden en je flikkert het in een pan. Het is geen rocket science hoor :P . Moet er niet aan denken geen kruiden te eten....
Ik ben sinds kort gaan oefenen met nootmuskaat en peper, maar heb dus geen idee wat waar bij past. Bovendien zijn kruiden duur.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_128905642
Vroeger nooit meegekeken/geholpen met koken bij mijnmoeder. Mede doordat mijn moeder altijd de standaard Hollandse pot maakte. (A/V/G)

Pas toen ik op mijzelf ging wonen moest ik er aan geloven. Gelukkig hebben mijn ouders wel een hoge mate van vindingrijkheid en logisch denken meegegeven. Dit in combinatie met het willen ontdekken van nieuwe dingen heeft mij genoeg geholpen om nu alles lekker vers te koken :)
hardcoholic
pi_128905706
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 14:56 schreef Xaryna het volgende:

[..]

Ik ben sinds kort gaan oefenen met nootmuskaat en peper, maar heb dus geen idee wat waar bij past. Bovendien zijn kruiden duur.
Ik zou niet zonder kruiden kunnen :{

Zijn maar weinig dingen die ik net op smaak breng met peper/zout/andere kruiden/specerijen.

Heb nu stuk of 30 potjes staan me verschillende kruiden :Y
hardcoholic
pi_128905856
quote:

[..]

Nootmuskaat ben ik geen fan van. (Zwarte) peper kan je bijna overal op gooien. Probeer bijvoorbeeld eens basilicum (gedroogd in een potje of vers van een plantje). Lekker door de pasta. Of chilipeper als je het gerecht wat meer pit wil geven.
pi_128906262
quote:

[..]

Hoezo duur?
  zaterdag 13 juli 2013 @ 15:27:11 #244
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_128906303
quote:
4s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 15:25 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Hoezo duur?
Peperduur
reset
  zaterdag 13 juli 2013 @ 15:33:48 #245
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_128906480
quote:
4s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 15:25 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Hoezo duur?
Nou, heb een jaar geleefd van ongeveer 15 euro boodschappen per week en geen ruimte voor meer :P En moet dat binnenkort weer gaan doen. Dan is ene potje kruiden een flinke hap uit je budget.
Chocoladetaartjes.
pi_128906483
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 15:27 schreef Individual het volgende:

[..]

Peperduur
:P
Als je nu saffraan bedoeld, zou ik zeggen ok. Maar zout peper basilicum koriander bieslook kurkuma nootmuskaat en de hele standaard riedel kosten niet veel toch?
pi_128906502
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 15:33 schreef Xaryna het volgende:

[..]

Nou, heb een jaar geleefd van ongeveer 15 euro boodschappen per week en geen ruimte voor meer :P En moet dat binnenkort weer gaan doen. Dan is ene potje kruiden een flinke hap uit je budget.
Ja ok, dat is andere koek.
15 per WEEK? Wat at je dan? Gekookte piepers, gebakken piepers friet en aardappelpuree?
  zaterdag 13 juli 2013 @ 15:36:36 #248
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_128906553
quote:
4s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 15:34 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Ja ok, dat is andere koek.
15 per WEEK? Wat at je dan? Gekookte piepers, gebakken piepers friet en aardappelpuree?
Verse groenten van de Lidl, met krieltjes of macaroni en wat vlees uit de aanbieding. En 1x in de week een diepvriespizza. Veel op aanbieding letten, geen sauzen/kruiden/drinken kopen en alleen het goedkoopste brood :P Kan prima in je eentje en ik ben er nu aan gewend en vind overal bij mensen het eten te zout/gekruid.

Edit: ik heb niet leren koken, wel geleerd met geld om te gaan 8-)
Chocoladetaartjes.
pi_128906630
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 15:36 schreef Xaryna het volgende:

[..]

Verse groenten van de Lidl, met krieltjes of macaroni en wat vlees uit de aanbieding. En 1x in de week een diepvriespizza. Veel op aanbieding letten, geen sauzen/kruiden/drinken kopen en alleen het goedkoopste brood :P Kan prima in je eentje en ik ben er nu aan gewend en vind overal bij mensen het eten te zout/gekruid.
Kan toch bijna niet.
Wat dronk je dan? Alleen water?
15/7 is 2euro en een beetje.
1 brood, is 2 euro? daar doe je alleen 3 dagen mee dan? Moet je er dus 2 is al 4 euro
Pizza 2 euro? is al 6 euro.
Vlees zul je ook wel tegen de 4 euro aanzitten is al een 10tje.
Iets op brood, pindakaas 1,50 zit je al op 11,50
Dan lijkt me niet dat je voor 6 dagen nog groente kunt halen toch?
p.s Prijzen heb ik geen flauw benul van eerlijk gezegd, maar ik vind het knap van je. Maar waarom doe je dat zo? Of wil je dat niet kwijt? Zou ik wel begrijpen hoor :)
pi_128906652
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 15:36 schreef Xaryna het volgende:

[..]

Edit: ik heb niet leren koken, wel geleerd met geld om te gaan 8-)
Je hebt geleerd met geld om te gaan? Wie heeft jou in hemelsnaam geleerd dat je voor 15 euro per week moet eten? Nogmaals, respect. Maar ik zou voor mijn gevoel niet gezond kunnen eten :@
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')