Hahahahaha smerige Nederlandse saus en spaghetti ook van knorr zeker meenemen? Ik zie mijn ouders het ook zo doen, heerlijk hoe slecht..quote:Op vrijdag 21 juni 2013 13:16 schreef Thisbe het volgende:
Herkenbare verhalen!
Ik mocht nooit koken als kind omdat mijn moeder dacht dat het te lang zou duren.
En ook al woon ik nu vijftien jaar op mezelf, en kook ik dagelijks, mijn ouders denken nog steeds dat ik dit niet zelf kan.![]()
Mijn moeder houdt totaal niet van koken, en doet alles zo snel mogelijk, en op de hoogst mogelijke stand. Gehaktballen zijn zwart en verschrompeld, net als de kipfilet. Aardappels kookt ze in de magnetron, want dan hoeft ze er niet op te letten. Ze klaagde vroeger altijd dat wij zo slecht aten, en niks lustten. Het enige dat ik lekker vond was raapstelenstamppot. De raapstelen moeten er rauw door, en worden dus niet kapotgekookt.
Het enige dat ze goed kan maken is kroketten, maar daar neemt ze dan ook twee dagen de tijd voor. Ze maakt een fantastische ragout van kalfsvlees waar geen pakje of zakje bij komt kijken, en daarna worden er heel goede kroketjes van gemaakt. Ze kan het dus wel, maar heeft er gewoon geen zin in, op die twee dagen per jaar na dan.
Mijn broers en ik koken met heel veel plezier. Mijn oudste broer is een erg goede kok, en maakt fantastische Aziatische gerechten.
Ik ben er recent achter gekomen dat chilli con carne fantastisch lekker kan zijn, die van mijn moeder is zo dramatisch vies dat ik het in geen jaren had gegeten. Een paar weken terug heb ik het zelf geprobeerd te maken, en het was werkelijk waar om te smullen.
Overigens zijn mijn ouders nu naar Italië. Ze hebben spaghetti meegenomen, en pakjes spaghettisaus.En natuurlijk een paar pakken Knorr wereldrecepten!
Zo min mogelijk met pakjes (of zo veel mogelijk zonder pakjes) bedoelde mevrouw.quote:
Ga naar een lokaal top restaurant met een of meer sterren.quote:Op woensdag 3 juli 2013 01:10 schreef Nico987 het volgende:
Maar je moest eens weten hoeveel kinderen maar ook ouders die het vrouwen werk vinden.
Laat hem een kleurplaat maken voor Rudolph en stuur het op. Kan die man altijd wel waarderen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 13:03 schreef refro het volgende:
Zelf ben ik toen ik een jaar of 14 was uit intresse beginnen te koken. Eerst gewoon standaard pakjes maar later steeds meer op basis van verse ingredienten. Mijn moeder gaf me de vrijheid om te maken wat ik wilde en als extra bonus hoefde ik die avond niet af te wassen
Mijn oudste van 2,5 heeft meer intresse in 24kitchen als tekenfilms (hij begint Rudolph al te herkennen). Hij mag ook al meehelpen met kleine eenvoudige dingen zoals bonen doorbreken, Salade mengen, lasagne bladen op de saus leggen etc. Hij is de koning te rijk omdat hij mag helpen en mag ook nog eens proeven tijdens het eten.
Hoe het zich verder ontwikkeld geen idee maar we hebben er nu wel plezier mee.
Prachtig!quote:Op woensdag 3 juli 2013 10:33 schreef Nico987 het volgende:
Mijn zwager is kok in een sterren zaak. Die is wel eens komen koken en ze hebben eens met hem in zijn keuken gekookt. Erg leuk.
Klopt, is zeker waar, en zeker niet alleen in de lage sociale klassequote:Maar dat vrouwen horen te koken is in heel veel culturen ingebakken, en zeker niet alleen in de buitenlandse, die heb ik niet veel op de groep, maar ook in de lagere sociale klasse werkt de man (of niet) en de vrouw kook heel vaak.
Oh dearquote:Ik heb er geen probleem mee, als ze iets anders dan brood willen eten moeten ze helpen. Na een keer brood te hebben gegeten heeft de groep wel duidelijk gemaakt dat er geholpen moet worden!
Wel eens met kinderen naar een kaasboerderij geweest, van koe tot kaas bekeken, vonden ze erg interessant, maar die koeien stinken.quote:Ieder jaar op kamp houden we kaas proeverijen. De basis voor kunnen koken is smaken leren waarderen. Als je niks lust. Het valt op dat door zo'n proeverij de kids meer durven proeven.
Simpel, als in AGV? Mooie stampot zuurkool? Helemaal niets mis mee, maar je moet dat wel kunnen maken.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 16:12 schreef theunderdog het volgende:
Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij deze topic. Ik ben het ermee eens dat kinderen moeten leren koken zodat ze het later ook zelfstandig kunnen doen.
Maar er zijn genoeg volwassenen die tevreden zijn met heel simpel eten, wat is daar mis mee?
Ook.. maar ook gewoon kant en klare lasagne. Als iemand daarmee tevreden is dan is het toch goed?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 17:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Simpel, als in AGV? Mooie stampot zuurkool? Helemaal niets mis mee, maar je moet dat wel kunnen maken.
Ik verwacht niet dat iedereen geweldig zou moeten koken, maar goed en gezond eten is belangrijk.
Als je daarop leeft moet je dat zelf weten, maar dat is geen gezonde levensstijl.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 17:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ook.. maar ook gewoon kant en klare lasagne. Als iemand daarmee tevreden is dan is het toch goed?
Natuurlijk.. maar moet iedereen "gezond" leven dan?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 17:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je daarop leeft moet je dat zelf weten, maar dat is geen gezonde levensstijl.
Imo hoort het simpelweg bij je opvoeding, het gaat om de eerste levensbehoefte, jezelf in leven houden dus, en als het even kan een beetje lekker en gezond.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 16:12 schreef theunderdog het volgende:
Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij deze topic. Ik ben het ermee eens dat kinderen moeten leren koken zodat ze het later ook zelfstandig kunnen doen.
Maar er zijn genoeg volwassenen die tevreden zijn met heel simpel eten, wat is daar mis mee?
1: iedereen kan zich tegenwoordig in leven houden met eten. Dat lekker en gezond eten is dan weer een ander verhaal.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 17:37 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Imo hoort het simpelweg bij je opvoeding, het gaat om de eerste levensbehoefte, jezelf in leven houden dus, en als het even kan een beetje lekker en gezond.
Ik kom uit een gezin waar goed eten heel belangrijk was, liefst met veel mensen en gezelligheid, en dat geef ik ook door.
Mijn jongste zoon kookte al een heerlijke putanesca toen ie 10 was, en ik heb onlangs met ze afgesproken dat ze beiden 1x per week gaan koken deze vakantie, zodat ze hun repertoire een beetje kunnen uitbreiden. Uit zakjes en pakjes koken zal niet in ze opkomen, die komen er hier niet in.
De oudste adviseer ik altijd vroeg te beginnen, die is (serieus) anderhalf uur bezig met het in reepjes snijden van een kilo kipfileten heeft er duidelijk meer moeite mee met z'n ADHD, mist het gevoel ook gewoon.
Maar een maaltijd of 5 moet en zal ie kunnen koken als ie op zichzelf gaat, al is het het laatste wat ik doe.
Vlees eten is niet ongezondquote:Op vrijdag 12 juli 2013 17:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Natuurlijk.. maar moet iedereen "gezond" leven dan?
Ik leef ook niet gezond als ik zie hoeveel vlees in naar binnen werk. Toch zou ik serieus een stuk ongelukkiger zijn als ik al dat lekkere vlees moest missen.
http://www.wetenschap24.n(...)ees-en-diabetes.htmlquote:
Onzin, mensen in India sterven bij bosjes.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 17:51 schreef theunderdog het volgende:
[..]
http://www.wetenschap24.n(...)ees-en-diabetes.html
Ook is het bewezen dat relatief weinig eten gezond is.
Wetenschap = onzin?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 18:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onzin, mensen in India sterven bij bosjes.
Je hebt matig en té weinig.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 18:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onzin, mensen in India sterven bij bosjes.
Je in leven houden met eten is iets anders dan erg kunnen genieten van wat je maakt en dat laatste vind ik belangrijk.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 17:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: iedereen kan zich tegenwoordig in leven houden met eten. Dat lekker en gezond eten is dan weer een ander verhaal.
2: Heel goed.. maar bij veel andere gezinnen is dit blijkbaar niet zo.
Waarom is dat een probleem?
Geen kruiden kan? Je koopt kruiden en je flikkert het in een pan. Het is geen rocket science hoorquote:Op zaterdag 13 juli 2013 12:56 schreef Xaryna het volgende:
Ik ben opgevoed door een alleenstaande moeder met een drukke baan die altijd laat thuis kwam, dan zo snel mogelijk eten klaarmaakte en dat dan opeten. Ik heb nooit geholpen bij het koken. Nu ja, af en toe helpen boontjes doppen of aardappels schillen, maar meer ook niet.
Ik heb ook absoluut geen gevoel of passie voor koken. Uit eigen interesse heb ik alleen gevraagd hoe ik een ei bak/kook. Toen ik op mezelf ging wonen, was voorbereidend werk en gebakken/gekookte eieren het enige dat ik kon.
Nu kan ik simpele maaltijden maken die niemand anders lekker vindt omdat ik geen sausjes en kruiden kan, maar ik hou wel van een pure smaak
Ik was heel jong toen ik besloot mama een ontbijt op bed te geven voor haar verjaardag met eieren gebakken in azijn.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 14:06 schreef Nico987 het volgende:
Was een groot succes, bak je nu aardappelen in olie of azijn.. helaas de verkeerde gekozen.
Ik ben sinds kort gaan oefenen met nootmuskaat en peper, maar heb dus geen idee wat waar bij past. Bovendien zijn kruiden duur.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 13:56 schreef thenxero het volgende:
[..]
Geen kruiden kan? Je koopt kruiden en je flikkert het in een pan. Het is geen rocket science hoor. Moet er niet aan denken geen kruiden te eten....
Ik zou niet zonder kruiden kunnenquote:Op zaterdag 13 juli 2013 14:56 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik ben sinds kort gaan oefenen met nootmuskaat en peper, maar heb dus geen idee wat waar bij past. Bovendien zijn kruiden duur.
Nootmuskaat ben ik geen fan van. (Zwarte) peper kan je bijna overal op gooien. Probeer bijvoorbeeld eens basilicum (gedroogd in een potje of vers van een plantje). Lekker door de pasta. Of chilipeper als je het gerecht wat meer pit wil geven.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 14:56 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik ben sinds kort gaan oefenen met nootmuskaat en peper, maar heb dus geen idee wat waar bij past. Bovendien zijn kruiden duur.
Hoezo duur?quote:Op zaterdag 13 juli 2013 14:56 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Nou, heb een jaar geleefd van ongeveer 15 euro boodschappen per week en geen ruimte voor meerquote:
quote:
Ja ok, dat is andere koek.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 15:33 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Nou, heb een jaar geleefd van ongeveer 15 euro boodschappen per week en geen ruimte voor meerEn moet dat binnenkort weer gaan doen. Dan is ene potje kruiden een flinke hap uit je budget.
Verse groenten van de Lidl, met krieltjes of macaroni en wat vlees uit de aanbieding. En 1x in de week een diepvriespizza. Veel op aanbieding letten, geen sauzen/kruiden/drinken kopen en alleen het goedkoopste broodquote:Op zaterdag 13 juli 2013 15:34 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Ja ok, dat is andere koek.
15 per WEEK? Wat at je dan? Gekookte piepers, gebakken piepers friet en aardappelpuree?
Kan toch bijna niet.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 15:36 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Verse groenten van de Lidl, met krieltjes of macaroni en wat vlees uit de aanbieding. En 1x in de week een diepvriespizza. Veel op aanbieding letten, geen sauzen/kruiden/drinken kopen en alleen het goedkoopste broodKan prima in je eentje en ik ben er nu aan gewend en vind overal bij mensen het eten te zout/gekruid.
Je hebt geleerd met geld om te gaan? Wie heeft jou in hemelsnaam geleerd dat je voor 15 euro per week moet eten? Nogmaals, respect. Maar ik zou voor mijn gevoel niet gezond kunnen etenquote:Op zaterdag 13 juli 2013 15:36 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Verse groenten van de Lidl, met krieltjes of macaroni en wat vlees uit de aanbieding. En 1x in de week een diepvriespizza. Veel op aanbieding letten, geen sauzen/kruiden/drinken kopen en alleen het goedkoopste broodKan prima in je eentje en ik ben er nu aan gewend en vind overal bij mensen het eten te zout/gekruid.
Edit: ik heb niet leren koken, wel geleerd met geld om te gaan![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |