FoolWithMokey | donderdag 13 juni 2013 @ 15:42 |
Beste, Ik wil mijn studie baseren op salaris. Dus welke studies hebben het hoogste salaris op mbo, hbo en wo? Ook wil ik weten welke studies hoge baankansen hebben. Mvg, [ Bericht 1% gewijzigd door FoolWithMokey op 13-06-2013 17:59:45 ] | |
Curlbrah | donderdag 13 juni 2013 @ 15:44 |
succes ermee. | |
BasEnAad | donderdag 13 juni 2013 @ 15:46 |
![]() En waarom wil je een hoog salaris? Om leuke dingen te doen? Beter neem je een kortere route en ga je studeren wat je leuk vindt. | |
Scorp.AM | donderdag 13 juni 2013 @ 15:49 |
dit is het meest kansloze topic ooit | |
ajacied4lf | donderdag 13 juni 2013 @ 15:50 |
Conservatorium. Veel plezier. | |
peug306 | donderdag 13 juni 2013 @ 15:56 |
loi cursus zakkenvuller volgen. is een mooie korte doeltreffende opleiding. ik heb moeilijk doen voor gevorderden gevolgt met diploma., ben nu bezig met vrachtwagenrijbewijs met aanhanger in de sta achteruit rijden. ook via de loi. die is wel pittig. maar wel leerzaam | |
#ANONIEM | donderdag 13 juni 2013 @ 15:56 |
Hbo Biotechniek | |
IkStampOpTacos | donderdag 13 juni 2013 @ 15:57 |
Dramalessen volgen. Die acteurs maken mad doekoe in de week G, je weet. Beetje chillen met andere lekkere actrices, cool zijn met je tronie op tv killa... Gratis eten overal, af en toe handtekeningetje afgeven en voor de rest harde cash zetten met weinig werk tfoooeee.. | |
PandaDrop | donderdag 13 juni 2013 @ 15:57 |
Hbo bio-informatica? | |
Elkedagwatanders | donderdag 13 juni 2013 @ 16:23 |
Als het je echt alleen om geld gaat word dan advocaat. | |
#ANONIEM | donderdag 13 juni 2013 @ 16:25 |
Kapper | |
Grumpey | donderdag 13 juni 2013 @ 16:26 |
Tandarts. Al jaren beste salaris, en volledige baangarantie. Geneeskunde is goede tweede, alhoewel je daar dan wel nog een specialisatie voor bij moet doen (extra 6 jaartjes bikkelen). Voor de rest: start een bedrijf of wordt goed in Nederlands Recht (slecht er in zijn gaat je niet rijk maken). | |
HostiMeister | donderdag 13 juni 2013 @ 16:27 |
Ik ken wel wat bioinformatici, en niemand verdient dikke bakken met geld. | |
Pinterman | donderdag 13 juni 2013 @ 16:29 |
Hebben jullie de OP wel gelezen? Ik denk dat er niet veel meer dan een studie stratenmaker inzit voor TS. | |
PandaDrop | donderdag 13 juni 2013 @ 16:35 |
Hoeveel euro is "dikke bakken met geld"? Meer dan 50000,- euro per jaar? Loon voor een ervaren bio-informaticus is volgens mij ongeveer 3100 euro per maand. Volgens HSL kan je gelijk beginnen met werken als je de studie tot bio-informaticus hebt afgerond. | |
HostiMeister | donderdag 13 juni 2013 @ 16:38 |
Ervaren bio informaticus. Dan hebben we het niet over starters. Tevens neem ik aan dat het om masterstudenten gaat? Want met een bachelor in bio-inf word je (zover ik weet) niet serieus genomen. Dan is 3100 p/m niet slecht, maar een informaticus, van een hbo, medior, verdient al snel tussen de 3000 en 3500 p/m. Zonder een master. | |
Grumpey | donderdag 13 juni 2013 @ 16:38 |
3100 is niet heel overtuigend hoog hoor, het is niet laag, zeker niet, maar voor een 'ervaren' iemand mag je hopen dat je nog meer verdient na jaren opleiding. Maar goed, iemand heeft al gezegd: dit is een kansloos topic. Net alsof je vanuit deze motivatie een zware studie met succes afrond. | |
HostiMeister | donderdag 13 juni 2013 @ 16:39 |
100% eens | |
bezemsteeltaart | donderdag 13 juni 2013 @ 17:10 |
ondernemer, hoef je ook geen opleiding te doen ![]() | |
DeTolk | donderdag 13 juni 2013 @ 17:12 |
Cursus Creatief Boekhouden. Wordt je slapend rijk | |
Poespas | donderdag 13 juni 2013 @ 17:41 |
fiscaal recht, maar een studie kiezen voor het geld is weggegooid geld (oh ironie). | |
FoolWithMokey | donderdag 13 juni 2013 @ 18:00 |
Wijs maar de fouten, dan verbeter ik ze ![]() | |
FoolWithMokey | donderdag 13 juni 2013 @ 18:01 |
Trouwens ik was gewoon nieuwsgierig naar hoogste salarissen op het mbo, hbo en wo. Niet om mijn studie op te baseren maar gewoon uit nieuwsgierigheid. Heb wel een aantal websites bezocht, maar die kwamen ongeloofwaardig over. | |
CaptainCookie | donderdag 13 juni 2013 @ 18:02 |
Je krijgt helemaal geen salaris bij een studie | |
GeneraalAdmiraal | donderdag 13 juni 2013 @ 18:03 |
ga de techniek in | |
Catch22- | donderdag 13 juni 2013 @ 18:05 |
Gewoon in de olie of baggerindustrie gaan werken | |
FoolWithMokey | donderdag 13 juni 2013 @ 18:05 |
Is Technische Informatica op het hbo een goede optie? Het lijkt me wel erg leuke opleiding. Heb zelf al als hobby wat geknutseld met microcontrollers en ik beheers wel basis programmeren. Het enige wat mij niet bevalt is dat er ook netwerken(cisco) in het curriculum zit. Kun jij programmeren? Test mij! | |
Catch22- | donderdag 13 juni 2013 @ 18:07 |
Kunstmatige Intelligentie kan je ook leuk geld mee maken. Maar als je iets niet leuk vindt heb je niets aan t geld en wordt je er ook niet goed in | |
KingRoland | donderdag 13 juni 2013 @ 20:30 |
kunst | |
Baje | donderdag 13 juni 2013 @ 20:33 |
Meest kansloze topic ooit. Een goed salaris bereik je alleen door met passie te gaan studeren/werken. Je moet motivatie hebben om bovendien heel je leven dat beroep te gaan uitoefenen. Ik zou maar liever kiezen voor een leuke baan die iets minder verdient, dan een baan die veel verdient maar die je erg saai vindt. Succes met je leven. ![]() | |
Loverrrr | donderdag 13 juni 2013 @ 20:40 |
Tandheelkunde | |
trovey | donderdag 13 juni 2013 @ 20:47 |
Zwart tuinbestrating aanleggen...goudmijntje. ![]() | |
EdwardNewgate | donderdag 13 juni 2013 @ 20:54 |
Ik vernam, en is min of meer algemeen bekent, dat hbo werktuigbouw, logistiek en maritiem officier de hoogste startsalarissen hebben. Dat zal ook best aardig uitgroeien. Met mbo verdient niets echt veel Wo is het tandheelkunde. De techniek heeft veel werk maar betaalt niet zo geweldig in Nederland. Iemand met een finance master krijgt het meest. Ik hoop verder niet dat je je keuze hierop laat beinvloeden. | |
Telefooncel | donderdag 13 juni 2013 @ 21:20 |
Oplichter worden, dit is een mbo opleiding die je op mijn school volgt. Wel eerst 15.000,- euro overmaken naar mij ![]() | |
Maharbal | donderdag 13 juni 2013 @ 21:46 |
1) tandheelkunde 2) fiscaal recht | |
Shreyas | donderdag 13 juni 2013 @ 22:01 |
MBO weet ik niet. HBO: Hogere luchtvaartschool (piloot) Accountancy WO: Tandheelkunde/Geneeskunde/Diergeneeskunde Econometrie | |
PAAC | donderdag 13 juni 2013 @ 22:32 |
Hier en hier wat info over startsalarissen. Zelf heb ik bedrijfswiskunde gedaan (HBO) en had wel een leuk beginners salaris. Maar daar komt wel bij dat ik voor mijn werk naast mijn HBO diploma ook actief mijn MLO opleiding (Klinische chemie) gebruik. Baankans voor bedrijfwiskunde is voornamelijk afhankelijk van hoe goed je zelf bent met het toepassen ervan. | |
Yreal | donderdag 13 juni 2013 @ 22:42 |
Tandarts op wo, en iets technisch op hbo/mbo | |
EdwardNewgate | donderdag 13 juni 2013 @ 22:42 |
Die sites slaan nergens op. Ik snap niet dat dit toegestaan is om te publiceren want er klopt weinig van. De ene geeft zelfs een netto bedrag ![]() | |
dubbeltjeswasgeld | donderdag 13 juni 2013 @ 23:01 |
Als startende(?) piloot heb je direct een studieschuld van 1 ton en de banen liggen niet voor het oprapen. Accountants/specialisten verdienen wel aardig, maar zeker niet bovengemiddeld ivgm gelijkwaardige functies. Als je voor het grote geld dan moet je bestuurder/partner worden in het bedrijfsleven. Dus je moet sws uitblinken in je vakgebied en goede netwerkvaardigheden hebben. De echte rijken zijn de ondernemers. | |
Shreyas | donderdag 13 juni 2013 @ 23:10 |
Startsalaris van piloten is gigantisch hoog, 4000 netto (6000 bruto) is twee keer zo veel als van een gemiddelde universitair opgeleide starter. Die studieschuld heb je inderdaad ja. Wat betreft de banen, het merendeel van de huidige piloten zijn zeer ervaren en vaak tussen 55 en 65 jaar (zeg maar de babyboomers). Over tien jaar zijn die allemaal met pensioen en is er een groot tekort aan piloten. | |
dubbeltjeswasgeld | donderdag 13 juni 2013 @ 23:47 |
Uhm juist niet. Er zal dan een tekort aan ervaren piloten zijn wanneer de huidige piloten met pensioen gaan. Daarnaast geldt dit voor alle beroepen(vergrijzing). Echter als piloot in spe heb je enorm veel concurrentie met maar beperkt aantal banen en om aan ervaring te komen moet je uren kopen. Zelfs daarvoor moet je natuurlijk de kans voor krijgen. Beginnend piloot verdient echt niet zoveel. Zelfs met dat bedrag duurt het lang voordat je 1 ton hebt afgelost... Je kan beter luchtverkeersleider worden. Opleiding wordt betaald(2300 p/m tijdens opleiding), 20-uur ww, salaris dat kan oplopen tot 250k salaris p/j en vervroegd op pensioen. | |
TheSolution | vrijdag 14 juni 2013 @ 00:14 |
Technische studies op wo als lucht- en ruimtevaart, natuurkunde, etc. en dan voor een bank oid gaan werken. Of econometrie natuurlijk. Tandheelkunde is ook altijd wel een goed verdienende. Fiscaal recht schijnt ook heel goed te verdienen, maar dat is natuurlijk wel heel saai en weinig uitdagend. | |
destrovel | vrijdag 14 juni 2013 @ 00:41 |
"Ik wil een goed verdienende baan" "Nee ik ben gewoon nieuwsgierig" "Ik wil een goed verdienende baan" Kom nou man, geef nou maar gewoon toe dat je een makkelijke manier wil om rijk te worden. Trust me, die is er niet ![]() | |
EdwardNewgate | vrijdag 14 juni 2013 @ 01:31 |
In Nederland wordt bijna niemand rijk. Je krijgt hooguit een mooiere lease auto of een ietsjes groter huis. De belasting is hoog en de levenskosten hoger naarmate je duurder gaat leven en meer verdiend. Als je niet per se hier wil blijven kan je beter kijken naar wat goed verdiend en waar vraag naar is in de VS of Australie. Daar zijn de belastingen lager en verdienen mensen meer. Vuilnismannen krijgen in de VS nog meer betaald dan sommige wo'ers hier (ik troll niet). Hier werk je je dood voor een mooi losstaand huis wat daar gewoon middle class is. | |
Shreyas | vrijdag 14 juni 2013 @ 04:38 |
Nee hoor, dit geldt bijvoorbeeld niet voor de IT sector. Omdat de opleiding Informatica met al zijn varianten (kunstmatige intelligentie, informatiekunde, technische informatica, informatiewetenschappen, etc.) nog niet zo lang bestaan (eigenlijk pas de afgelopen 15-20 jaar is die opleiding in trek) hebben veel babyboomers (die toch vooral in de jaren 70 hebben gestudeerd) deze opleiding niet gedaan. Er stromen dus relatief weinig IT-ers uit en er stromen er relatief veel in. Vliegtuigen zullen toch blijven vliegen hoor, als er 1000 vliegtuigen per dag vliegen in 2014 zullen dat er geen 500 zijn in 2019 als er minder piloten zijn. Jawel http://www.intermediair.nl/carriere/een-baan-vinden/beroepen-functies/piloot-3750-euro-netto Elke airport heeft daar maar een paar van nodig, dus daar vind je bijna nooit een baan, zeker niet omdat je zelf al aangeeft dat het een heerlijke baan is met weinig werkuren en relatief hoog salaris | |
wiskundenoob | vrijdag 14 juni 2013 @ 08:36 |
Jij hebt veel te rooskleurig beeld over piloten. Startsalaris van een piloot ligt op 2500-4000 bruto. Google maar eens op werkloosheid piloten. Volgens mij maak je meer kans om een luchtverkeersleider te worden dan dat je een piloot wordt. Als je door de selectie van luchtverkeersopleiding komt dan heb je al een baan. | |
Grumpey | vrijdag 14 juni 2013 @ 10:05 |
Plus, waarom zou je al die moeite doen om vervolgens een beetje de veredelde buschauffeur uit te hangen? ![]() | |
obsama | vrijdag 14 juni 2013 @ 11:48 |
Informatica voor WO en hbo. Lastechniek op MBO | |
Shreyas | vrijdag 14 juni 2013 @ 18:32 |
Ik ontken niet dat er nu een grote werkloosheid heerst betreft piloten. Ik zeg alleen dat die werkloosheid van relatief korte duur is. Over tien jaar is er een ernstig tekort aan piloten die werkelijk overal vandaan gehaald gaan worden, misschien worden de opleidingskosten dan deels betaald door een vliegtuigmaatschappij die je meteen een contract aanbiedt. En Google jij maar eens op salaris van een piloot. Alleen medisch specialisten en tandartsen verdienen meer. | |
Shreyas | vrijdag 14 juni 2013 @ 18:35 |
Startsalaris van een WO Informatica ligt rond de 2600-2900 euro per maand. Dat is nauwelijks boven het gemiddelde. Meeste technische studies (Civiel, Werktuigbouwkunde, LTR, Technische Bestuurs-/Bedrijfskunde) starten met 3000+ euro per maand | |
dubbeltjeswasgeld | vrijdag 14 juni 2013 @ 20:26 |
De werkelozen van nu zullen dan aan de slag kunnen. Wellicht zal er geen eens tekort zijn. Misschien zijn piloten over 10 jaar overbodig, tja, als jij voorspellingen obv niks doe dan kan ik dat ook. Volgens Google is de gemiddelde startsalaris 3k bruto per maand. In amerika heb je stages waar 6000 usd per maand aan stagiares worden uitbetaald. Denk aan consultancy en ict bedrijven(facebook, google etc) | |
Shreyas | vrijdag 14 juni 2013 @ 20:36 |
Stel jij bent vliegtuigmaatschappij en je kan kiezen uit iemand die 32 jaar is en piloot is geworden in 2003 en tien jaar niet als piloot heeft gewerkt (aka werkloos is) of iemand van 22 en die net piloot is geworden in 2012? Het mag duidelijk zijn dat het veel gunstiger is te investeren in de jongere piloot die nog veel langer mee kan en die je veel beter intern kan opleiden en sturen. Ik weet niet welke Google jij gebruikt hoor maar: http://lmgtfy.com/?q=startsalaris+piloot Derde hit: 3750 netto (=5500 euro bruto) Vijfde hit: 3200 netto (= 4700 euro bruto) Zesde hit: De startsalaris van een piloot bij de KLM is ongeveer 49.000 euro per jaar (dat is dus ongeveer 4000 euro bruto). Laten we het er maar op houden dat het startsalaris van een piloot 4000 euro bruto is. Dus dat is anderhalf keer zoveel als een universitair opgeleide starter in een Bèta richting, | |
Yreal | vrijdag 14 juni 2013 @ 20:47 |
Tandheelkunde start op 6k+ | |
EdwardNewgate | vrijdag 14 juni 2013 @ 20:55 |
Dat is niet genoeg om een gigantische studieschuld terug te betalen én lekker te leven. En er zijn geen aanwijzingen dat het over een aantal jaar beter zal gaan voor de arbeidsmarkt voor piloten. Voor nu staan er nog zat op de luchthaven bagage te slepen. Het is een gigantische gok om een pilotenopleiding te volgen als je geen rijke ouders hebt. Het is ook pas verstandig om het te doen als je een bachelor hebt. Dan heb je iets om op terug te vallen. De rijke piloten komen allemaal uit de golden age of zijn minimaal 10 jaar al aan het werk. | |
wiskundenoob | vrijdag 14 juni 2013 @ 21:16 |
Kijk eens verder dan je neus lang is. Bronnen die alleen netto-bedragen noemen neem ik bij voorbaat niet serieus en de functie is ook niet bekend. als klm 'maar' 50k p/j uitbetaalt aan beginnende piloot dan ligt de gemid. jaarsalaris vele malen lager. | |
Shreyas | vrijdag 14 juni 2013 @ 21:16 |
Ik geef toe dat die studieschuld, oftwel de hoge studiekosten die niet vergoed worden door DUO, het grootste nadeel is van de pilotenopleiding en dat is ook wat mensen er veelal van weerhoudt om piloot te worden. [ Bericht 29% gewijzigd door Shreyas op 14-06-2013 21:26:32 ] | |
Shreyas | vrijdag 14 juni 2013 @ 21:17 |
Als jij alleen je eigen bronnen serieus neemt, kun je beter in je eentje gaan discussiëren. Veel plezier met je monoloog. | |
EdwardNewgate | vrijdag 14 juni 2013 @ 21:26 |
Hij heeft wel gelijk dat bronnen die netto bedragen geven nergens op slaan. Bruto is het enige waar je naar moet kijken als je salarissen vergelijkt en bekijkt. | |
dubbeltjeswasgeld | vrijdag 14 juni 2013 @ 21:28 |
Haha, volgens mij ben je gwn een voorlichter van een vliegopleiding. Als je op je zelf gegeven link klikt dan zie je op de eerste 3 hits na dat alle bronnen e.v. pagina(s) niet boven de 50k p/j gaat. Sterker nog, de meest zitten tussen 25-40k p/j | |
obsama | zaterdag 15 juni 2013 @ 13:26 |
Technische Bedrijfskunde heeft, vaak, een profiel voor informatica. Informatica is meer dan code kloppen. | |
motorbloempje | zaterdag 15 juni 2013 @ 13:30 |
Is hbo-clown al genoemd? | |
obsama | zaterdag 15 juni 2013 @ 13:46 |
Nee die was nog niet genoemd. | |
Ryon | zaterdag 15 juni 2013 @ 14:22 |
En het feit dat je praktisch werkeloos bent na de opleiding waardoor de tonnen schuld die je bent aangegaan niet terugbetaald kan worden en je er elk jaar wel een bizarre rente over betaaltL SES / hoe kan je KLM piloot worden? Het piloot worden ding is al vaker besproken op dit forum en andere fora, maar dat is momenteel echt puur oplichterij. Tenzij je kan vliegen voor de marine of de luchtmacht moet je er zo ver mogelijk vandaan blijven. | |
Shreyas | zaterdag 15 juni 2013 @ 14:40 |
De schuld is 80.000-110.000 euro. Hoe kom je aan ''tonnen'', de schuld is net aan een ton. Het is geen oplichterij, ik geef toe dat je NU praktisch werkeloos bent, lees mijn posts er maar op na, dus daar bestaat geen discussie over. Ik zeg alleen dat een grote groep piloten tussen de 55 en 65 jaar is. Er treden straks, over 5-10 jaar enorm veel piloten uit er ontstaat dan een gat in de markt. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 15 juni 2013 @ 15:19 |
Kansloos, kiezen op basis van het salairs. Je mag het best laten meewegen maar het belangrijkste is dat je kiest voor iets wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Als het goed is blijven er dan tig opleidingen/beroepen over, daarvan kan je er dan een kiezen waarmee je een goede kans op een baan hebt en een kans op een hoog salaris hebt. | |
Zomerwiet | zaterdag 15 juni 2013 @ 15:23 |
Bij de overheid kun je nog steeds redelijk graaien, voornamelijk op bestuursniveau ![]() | |
motorbloempje | zaterdag 15 juni 2013 @ 15:33 |
Bij deze. Want die Bassie is wel binnen! | |
EdwardNewgate | zaterdag 15 juni 2013 @ 15:35 |
Ja maar er is een nog grotere groep tussen de 22-30. Er zijn niet allemaal plaatsen voor hun, ook niet over 5-10 jaar. Er stromen duidelijk meer mensen in de opleidingen dan er met pensioen gaan dus het zal altijd krap worden om een baan te vinden. En in de tussentijd zal je je vlieguren moeten bijhouden en zelf je type ratings moeten halen wat je schuld alleen maar laat oplopen. | |
Ryon | zaterdag 15 juni 2013 @ 16:20 |
80.000? Ook als je de kerosine zelf zou uitpissen ben je dan buitengewoon goedkoop uit. Onder andere n.a.v een aantal topics hier heb ik een beetje rondgevraagd bij kennissen wat die nou in totaal hebben moeten lappen en ondanks dat niet iedereen daar even open over was, kwam wel duidelijk naar voren dat zij voor een schuld beneden de ton getekend zouden hebben. Je mag daar wel nog een paar tientjes bij optellen. En daar stopt het natuurlijk niet bij. Ook na je opleiding zul je vlieguren moeten bijkopen, want de werkgever betaalt die inmiddels niet meer voor je. Aan die tonnen schuld kom je dan uiteindelijk wel, niet in de laatste plaats door de woekerrente die je per jaar mag lappen. Natuurlijk is het niet zo dat het altijd ook een schuld hoeft te zijn, als je vadertje een beetje gewerkt heeft dan kan die dat natuurlijk wel voor je betalen. Niet elk kind komt echter uit een bemiddeld gezin, en dan moet je dus opzoek gaan naar een andere financier. Maar goed, wie wil er nou een lening verstrekking van meer dan een ton tegen een aantrekkelijke rente als er geen uitzicht is dat deze wordt terugbetaald? En daar komt ook meteen het oplichtingsgedeelte bij kijken. De leningen zijn op zijn zachts gezegd uiterst dubieus en het is wonderbaarlijk dat 'gevestigde' namen daar zich aan willen verbinden, hoewel ik ook gemerkt hebt dat bepaalde banken (als het gaat om bedragen van boven de ton) wel vaker her randje op zoeken wanneer er goede rentes te vragen zijn tegen strikte betalingsvoorwaarden. Waarom is het oplichting? Jeugddromen van middenklasse kinderen worden uitgebuit door dezelfde crap die hier nu ook terugkomt ('over 10 jaar gaat iedereen met pensioen en die vliegtuigen vliegen zichzelf niet') om men te bewegen een onmogelijke lening aan te gaan. Opvallend vaak zijn de promofolders ook in slecht of foutief Nederlands opgesteld. Maar dat zal de doelgroep wellicht aanspreken. Je hoeft echter geen afgestudeerd arbeidsmarkteconoom te zijn om te weten waar de fouten zitten in de redeneringen die worden aangedragen. Een kritische vraag ('wat met al die werkeloze piloten nu dan?') is wellicht al voldoende. | |
Ryon | zaterdag 15 juni 2013 @ 16:31 |
In het onvolprezen kwaliteitsblad Elsevier staat deze week trouwens de HBO & WO arbeidsmarktgids voor net afgestudeerden. Weinig verrassingen en gebrekkige methodologie (zoals altijd) maar wel interessant om door te kijken als je nu opzoek bent naar een studie. Aangezien 5.95¤ toch een smak geld is een korte samenvatting: Geneeskunde en tandheelkunde bieden (traditiegetrouw) het meeste perspectief op een baan. Gevolgd door de HTS opleidingen, academische bèta opleidingen en daarna de academische gamma opleidingen. WO alfa (archeologie, kunstgeschiedenis, Engelse taal & cultuur en geschiedenis als negatieve uitschieters) het minste perspectief, gevolgd door de hbo gamma opleidingen (de sociale studies). Wil je baangarantie, een vast contract, bovengemiddeld hoogsalaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden dan kan je het beste technische natuurkunde gaan studeren op hbo niveau. Hoewel je als academicus uiteindelijk meer kan verdienen (afhankelijk van de specialisatie), hebben de HTS varianten het qua vraag gemakkelijker. | |
hattricker | zaterdag 15 juni 2013 @ 17:39 |
Hoe ga je met technische natuurkunde geld verdienen? Op onderzoek doen na dan maar dat is over het algemeen geen vet pot. Als je via een wo of hbo opleiding een goed betaalde baan wilt vinden zul je meestal toch uitkomen in de dienstensector. | |
Ryon | zaterdag 15 juni 2013 @ 17:47 |
Dat laatste klopt helemaal, maar dat is ook het fundamentele verschil tussen wo en hbo. Een hbo opleiding heeft als doel om echt iemand voor een bepaald beroep op te leiden. Waardoor de aansluiting met de arbeidsmarkt ook zo gunstig is. Als wo'r ben je in de eerste plaats wetenschapper (onderzoeker) maar heb je uiteindelijk wel veel meer toegang tot verschillende functies ondanks dat er geen directe aansluiting os. Met de academische variant is het mogelijk om op een geheel andere plek terecht te komen dan de hbo variant. Een plek die wel (zeker binnen de economische sector) aanzienlijk beter kan betalen. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 15 juni 2013 @ 18:40 |
Volgens mij wordt er vooral heel erg veel gegraaid bij private bedrijven die door de overheid of via gedwongen lidmaatschappen (zorgverzekering) worden gefinancierd en private bedrijven die vroeger overheidsbedrijven waren. Je hoeft je gelukkig niet tot de arbeidsmarkt in dit kleine landje te beperken, je kan ook in Duitsland, Frankrijk, de UK, de USA etc. gaan werken. Daar kom je waarschijnlijk beter tot je recht als je als natuurkundige op een praktische manier aan de slag wil. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 15 juni 2013 @ 18:41 |
Het is maar net wat je er mee doet. Als je voor een investeringsbank gaat werken of je werkt mee aan de ontwikkeling van leuke lucht- en ruimtevaartspeeltjes dan kan je toch best een goed salaris krijgen, nietwaar? Met dank aan het protectionisme van deze sector (toelatingsbeperking). Hoog tijd om hier eens iets aan te doen. ![]() | |
Ryon | zaterdag 15 juni 2013 @ 18:49 |
Wat verstaat men sowieso onder graaien? Is het alleen mogelijk om dat te doen in (semi-)publieke sector? Of kan men ook graaien in de private sector? Of heet het dan 'goed ondernemerschap'? | |
Bram_van_Loon | zaterdag 15 juni 2013 @ 18:57 |
Misschien beter een aparte draad voor openen of op een bestaande draad inhaken? Overdreven (lees: zonder dat er noodzaak voor is) hoge salarissen en overdreven aantal managementfuncties waarbij het oldboys-netwerkje de voor hen gunstige situatie in stand houdt. Pieter die bestuurder is en gesteund wordt door commissarissen Jan en Klaas terwijl Klaas en Jan elders bestuurder zijn waar Pieter een commissaris is. Woningbouw[s]stichtingen[/b]bedrijven, ziektezorgverzekeringsbedrijven, ziekenhuizen, bejaardentehuizen, energiebedrijven, OV-bedrijven, scholen (ik zou willen dat het niet was maar het is helaas wel zo)... zijn allemaal private bedrijven. Ze worden echter gefinancierd van publieke middelen, zelfs al is het via kaartjesverkoop (monopolie op het spoort!) of een gedwongen productafname (Nederlandse zorgverzekering). Over dit soort bedrijven had ik het in dit citaat: Als normale private bedrijven die op eigen kracht groot zijn geworden en die in een markt functioneren waarin er veel concurrentie heerst prutsen, bijv. omdat er te veel nepotisme is, dan gaan die bedrijven op een gegeven moment failliet. Bij de bovenstaande categorie is dit risico grotendeels afwezig waardoor er veel meer uitgespookt kan worden. | |
EdwardNewgate | zaterdag 15 juni 2013 @ 22:07 |
Ja wat bram zei je kan beter de hele EU als arbeidsmarkt zien dan alleen Nederland. Dat we ongestoord overal binnen de EU kunnen werken en leven is een van de voordelen die je hebt maar weinig mensen maken er gebruik van. Verder moet je altijd een sector kiezen die altijd groeit, stabiel blijft of altijd nodig zal zijn (dus niet overbodig zal worden of massaal geautomatiseerd wordt). Hierin zal je altijd wel een goedbetaalde baan in kunnen krijgen. Krimpende sectoren en luxe sectoren betalen ook minder. Dat is voor de hand liggend maar vaak overschatten mensen wel eens de sector waarnaar zij streven. | |
Edensnator | zaterdag 15 juni 2013 @ 23:41 |
Dat studeer ik. Bijna derde jaar nu. ![]() | |
Grumpey | zondag 16 juni 2013 @ 11:22 |
Getuige jouw verhaal loont het dus pas om piloot te worden over 10 jaar, en niet nu. Vergeet niet: je werkt maar ongeveer 40 jaar. 10 jaar werkloos is, ongeacht je potentiele loon, een achterstand die je niet meer inhaalt (als je doel is om rijk te worden zoals TS). Daarnaast is er nog wel een kanttekening te maken: er zijn veel plekken waar de komende 10 jaar mensen tekort zullen zijn, veel meer dan in de pilotenwereld. Daarnaast hebben die oude klmpiloten nu nog een contract dat getekend is voor de downgrading van de luchtvaart in de jaren 90. Nieuwe contracten worden veel poverder ingezet om de concurrentie aan te kunnen. | |
Loverrrr | zondag 16 juni 2013 @ 11:30 |
pm mij als je klaar bent ![]() | |
Knowledge_seeker | zondag 16 juni 2013 @ 12:10 |
Studeer natuurkunde en specialiseer je in de duurzame energiemarkt. | |
Turalyon | zondag 16 juni 2013 @ 21:46 |
tandheelkunde | |
Bram_van_Loon | zondag 16 juni 2013 @ 22:35 |
Beter van niet dat iemand voor het grote geld (tand)arts wordt? | |
Ryon | dinsdag 18 juni 2013 @ 10:00 |
Dat kan ook. An sich is het wel een interessant onderwerp. De reden waarom ik het hier aanhaalde was omdat veel verdienen gelijkgesteld wordt aan graaien. Terwijl graaien de suggestie wekt dat iemand misbruik van zijn positie maakt om zichzelf buitensporig te verrijken. Ik denk dat je dan een iets te romantisch beeld hebt van de marktwerking ten aanzien van de private en de publieke sector. Een gezond bedrijf (belangrijke werkgever binnen de regio, veel vaste leveranciers en klanten) kan best een top hebben die hun positie misbruikt om heel erg veel geld binnen te slepen zonder dat daardoor het bedrijf naar zijn grootje toegaat. Een (semi-)publieke instelling kan een belangrijke maatschappelijke taak hebben (bijvoorbeeld in de zorg) waar veel expertise voor nodig is. Iemand die ervaring heeft met het leiden van een bedrijf met 12.000 werknemers en waar meer dan 45.000 mensen in de regio (levens)afhankelijk van zijn is als vanzelfsprekend niet goedkoop. Miljoenen ben je er niet aan kwijt, maar je kan er op rekenen dat je in dat segment toch rond de twee ton per jaar mag gaan neertellen. Als het gaat om de lokale bandenfabriek vindt men dat prima (ondanks dat niemand zijn leven direct afhankelijk is van banden) maar als het gaat om een zorgaanbieder wordt er gemopperd. Merkwaardig eigenlijk. Om even de andere schakel te maken richting dit topic: Kijken naar salarissen met een studie heeft eigenlijk alleen nut voor de mbo/hbo opleidingen en de wo opleidingen die direct opleiden tot een duidelijk afgebakend beroep (zoals tandarts). Natuurlijk verdien je traditioneel gezien altijd meer als accountant en tandarts dan als iknoemmaarwat politicoloog (startsalaris van rond de 2.200 bruto) of bedrijfskundige (startsalaris van rond de 2.400 bruto). Maar veel van dat soort brede opleidingen fungeren niet als een beroepsopleiding maar als een springplank richting het hogermanagement of zelfs het bestuur. Dat je geen garanties hebt om daar in te komen staat niet in de weg dat velen daar op een gegeven ogenblik in hun carrière wel zullen belanden. Moet je die salarissen dan ook meenemen in het toekomstperspectief? | |
DorperTed. | dinsdag 18 juni 2013 @ 10:22 |
https://www.google.nl/url(...)vm=bv.47883778,d.Yms bekijk dit lijstje maar eens | |
hattricker | dinsdag 18 juni 2013 @ 17:30 |
De crisis slaat nu ook toe bij beta's:Bron: delta.tudelft.nl Je hebt gelijk. Ik was in de veronderstelling dat het over een goed salaris ging (topic titel) ipc. baanperspectief. | |
Ryon | dinsdag 18 juni 2013 @ 17:37 |
Ik heb de Elsevier hier naast mij liggen maar had compleet over dat stukje over hbo recht heen gelezen. Dat is wel erg interessant om daar nog even een keer naar te kijken. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 18 juni 2013 @ 18:22 |
Samenvatting voor wie niet dat blaadje heeft? ![]() | |
Ryon | dinsdag 18 juni 2013 @ 19:39 |
Nou ja, de quote van Hattricker beslaat alles wel. In de Elsevier zelf staan voornamelijk allerlei lijstjes waarin je specifieke studies kan opzoeken. | |
hattricker | dinsdag 18 juni 2013 @ 20:43 |
20 juni worden de statistieken online gezet. Op de site van SEO onder het kopje 'Studie & Werk 2013'. Conclusies kan jezelf wel trekken denk ik Bram. ![]() | |
Bram_van_Loon | woensdag 19 juni 2013 @ 06:20 |
Oké, ik ga morgen kijken. ![]() | |
Rainymood | woensdag 19 juni 2013 @ 08:16 |
In mijn ogen is je studie puur baseren op salaris ook niet goed, maar vanuit bepaalde socio-economische achtergronden kan ik het wel begrijpen. Ik vind, persoonlijk, dat je iets moet kiezen wat je niet erg zou vinden om te doen de rest van je leven maar wat wel goed verdient. Ik vind het raar dat mensen de OP ineens als troll zien omdat hij puur om geld geeft, het is een materialistische blik, dat klopt, maar wat is daar erg aan? Ik heb een vriend die heeft 2 jaar filosofie gestudeerd en kwam tot zijn conclusie dat geld is wat hem gelukkig maakt, ach ja .. In iedergeval, in het weekblad van Elsevier zijn de top 3 banen (weet niet meer welk jaar), actuaris, tandarts en bio(chemisch)technoloog. Actuarissen en tandartsen zijn gewoon altijd nodig omdat mensen hun tanden moeten blijven verzorgen en mensen blijven doodgaan. Daarnaast zijn de studies uitdagend en geeft het werk voldoening! | |
Bram_van_Loon | woensdag 19 juni 2013 @ 08:54 |
Er is ook een middenweg hè. Eerst kijken naar wat je interessant en leuk vindt, dan daar tussen kiezen mede in functie van het salaris en de kans dat je een baan krijgt waarmee je een goed salaris krijgt. Gelukkig zij nde drie opleidingen die jij noemt sterk verschillend. Het hoge salaris van tandartsen is een tijdelijk (ik doe geen uitspraak over de periode) fenomeen, dat komt mede door het tekort aan tandartsen. Als we flink wat meer tandartsen opleiden dan zal het salaris dalen. Liever vandaag nog dan morgen, gezien de prijsverschillen tussen België en Nederland. | |
Ryon | donderdag 20 juni 2013 @ 15:24 |
Nog even terugkomen op de pilotenopleiding. Niet alleen zit je met een studieschuld van 150.000 ook levert het behoorlijk wat stress op. En de binnenkant van een cockpit krijg je in ieder geval niet te zien. De andere kant van de medaille van het hoge piloten salaris. http://www.foliaweb.nl/fo(...)s-door-studieschuld/
| |
Ryon | donderdag 20 juni 2013 @ 15:25 |
Dat is natuurlijk helemaal waar. Maar als je werkt om te leven is er ook niets mis met een beroep kiezen dat gewoon goed verdient en waar je relatief weinig uur aan kwijt bent. Ik zou het niet kunnen, maar ik begrijp al te goed dat andere mensen dat wel willen. | |
Bram_van_Loon | donderdag 20 juni 2013 @ 17:45 |
Driekwart van de ondervraagden zegt achteraf spijt te hebben van de opleiding. Bijna de helft geeft aan dat de relatie door de stress onder druk staat. Genoeg gezegd. De actiegroep roept de overheid op het probleem aan te pakken, bijvoorbeeld door de rente op schulden drastisch te verlagen en met betere financiële vangnetten te komen. Dat lijkt me geen goed idee. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, beter dit gewoon zijn gang laten gaan zodat dadelijk niemand meer piloot wil worden en de luchtvaarbedrijven wat verstandiger gaan handelen. Hoe? Het leger geeft volgens mij aardig het voorbeeld: streng selecteren en wie wordt geselecteerd en niet afhaakt van de opleiding een contract aanbieden waarbij het bedrijf de opleiding verzorgt, en dus die kosten draagt, maar in ruil hiervoor het salaris is aangepast op een studieschuldloze start van de loopbaan. Probleem opgelost. Ga nu ingrijpen als overheid en het water komt niet tot aan de lippen van die bedrijven waardoor alles op de oude voet blijft verder gaan.. | |
dubbeltjeswasgeld | donderdag 20 juni 2013 @ 17:53 |
De commerciele vliegopleidingen gaan echt niet streng selecteren. Alhoewel klm een tijdelijke stop heeft op de toelating tot hun vliegschool. Ik vind dat de overheid wel moet ingrijpen, want sommige vliegopleidingen zijn echt geldklopperij. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 22 juni 2013 @ 01:35 |
Het punt is niet het al dan niet streng selecteren, het punt is om een selectie te combineren met een jarenlang contract voor na het afstuderen. Op die manier voorkom je dat mensen een grote schuld opdoen. Het bedrijf betaalt de opleiding en geeft tijdens de opleiding een zeer bescheiden salaris (equivalent aan stufi met volle lening exclusief collegegeld), voor na het afstuderen bepaalt het bedrijf het salaris, in ieder geval gedurende de eerste jaren. | |
chrisje013 | zaterdag 22 juni 2013 @ 09:40 |
kerel, ik weet niet waar jij je wijs hebt laten maken over de pensioengolf, maar mijn vermoeden zegt dat je bij stella bent langs geweest. er is geen tekort aan piloten en er zal NOOIT een tekort zijn. er bestaat geen babyboom generatie in de luchtvaart. bovendien, je praat over 10 jaar alsof het niks is. opleiding duurt 1,5 jaar. wat doe je 8,5 jaar dan? waar betaal je het vernieuwen en current houden van je type-rating van? waar betaal je de lening van terug (de rente alleen is al 1000 euro per maand vanaf de eerste dag dat je klaar bent met de opleiding)? en de beste vraag, waar ga je werken? en haal die 4000 euro netto uit je hoofd man... ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door chrisje013 op 22-06-2013 09:51:36 ] | |
thenxero | zaterdag 22 juni 2013 @ 12:58 |
Dit kan ik bevestigen ![]() | |
Bram_van_Loon | zaterdag 22 juni 2013 @ 15:32 |
Gelukkig zijn er ook nog wat andere technische takken waarmee je goed scoort. Voor de VWO-leerlingen die dit lezen: het hangt niet alleen af van de opleiding, het hangt net zo zeer af van het specialisme binnen de opleiding. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 22 juni 2013 @ 15:39 |
Als je per se piloot wil worden ga dan voor de straaljager. ![]() Een kans van 20 op 2000 of iets dergelijks dat het lukt maar als het lukt dan krijg je ook wat. Je moet dan natuurlijk wel geen pacifist zijn zoals ik. ![]() De kans dat het lukt is klein maar volgens mij lang niet zo klein als dat het lijkt (wel altijd nog klein!) aangezien er naar mijn indruk ook aardig wat mensen tussen zitten die het op goed geluk proberen. Als je je voorbereidt heb je al een voorsprong op die mensen. Een beetje aan je conditie werken (hardlopen, crunches), een beetje aan je ruimtelijk inzicht (dat wordt betere met oefening) en hand-voet-coördinatie (drummen?) werken, zweefvliegen en je hebt al een veel grotere kans dat je wel een van de gelukkigen bent. | |
dubbeltjeswasgeld | zaterdag 22 juni 2013 @ 16:05 |
Waarom zal een commerciele opleiding dat ooit doen? Dit zal alleen gebeuren als er dwingende regels zijn: het vereisen dat een opleidingplaats gekoppelt wordt aan een baan. Ik kan maar twee scenarios bedenken wanneer alle opleiders dat ooit gaan doen: Niemand wil piloot worden; Aanbod van geschikte mensen is klein. Bovenstaande zie ik niet zo snel gebeuren. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 22 juni 2013 @ 16:13 |
Omdat die opleiding verzorgd kan worden door het luchtvaartbedrijf zelf, dit is voor beide partijen, de leerling en het bedrijf de beste oplossing. Bij de luchtmachten werken ze al zeer lang op deze manier, er is geen reden waarom de luchtvaartbedrijven niet dezelfde constructie kunnen gebruiken. Je laat de leerling een contract ondertekenen dat hij een jaar of 10 voor dat luchtvaartbedrijf werkt in ruil voor het gefinancierd krijgen van de opleiding. Zeer redelijk! Vanzelfsprekend zit er een boeteclausule in het contract. Ik durf te stellen dat nu al veel intelligente mensen die best graag piloot zouden willen worden voor een ander vak kiezen. Het is dat veel jongeren zo slecht de actualiteiten volgen, anders zouden ze nu al veel minder leerlingen aantrekken. Jaren geleden waarschuwden geslaagde leerlingen al om niet zo'n pilotenopleiding te volgen. Ze vertelden in geur en kleur hoe moeilijk het is om aan werk te geraken, hoe ze in armoede leven omdat ze 1000 Euro per maand moeten betalen om enkel de schuld niet te doen toenemen etc. Dus mijn advies: als je wil vliegen kies voor de luchtmacht. Lukt het niet? Probeer er dan in de toekomst een hobby van te maken. Zweefvliegen is voor bijna iedereen haalbaar (lichte medische keuring, voor een relatief lage prijs kan je deze hobby beoefenen), ultralightvliegen is ook nog aardig te betalen. | |
Ryon | zaterdag 22 juni 2013 @ 16:23 |
Nee, daar verdienen zij het geld niet mee. De opleider (of dat nou een luchtvaartbedrijf is of niet) krijgt direct betaald voor de opleiding. Deze zetten een zeer mooie omzet om aan het verkopen van vlieguren. Wat een lekkere inkomstenbron is en hoe meer vlieguren er verkocht kunnen worden hoe beter. Wat mensen daarna met hun opleiding gaan doen interesseert ze niet. Dit is anders dan bij een militaire opleiding. Defensie wil die a.s.a.p kunnen inzetten en het liefst tegen zo laag mogelijke kosten. Strenge selecties zorgen ervoor dat zij de kandidaten krijgen die het snelst en het best kunnen worden ingezet. Een burgerluchtvaartopleiding wordt door de student meteen betaald door zijn eigen spaarrekening te plunderen (mocht je anderhalf ton op de bankrekening hebben staan) of door een financier te vinden. Het probleem zit hem in het laatste. Bepaalde banken (ABN AMRO *kuch*) zien hier een uitgelezen kans om een afschuwelijk hoog bedrag (meer dan een ton) te slijten tegen bizarre hoge rentes. Waardoor er rendement gemaakt wordt die de risico's doet wegnemen. De mensen aan wie zij het slijten (gezonde jonge mannen) moeten links of rechtsom het geld weer zien terug te geven. Het interesseert de bank niet of zij dat doen door te vliegen of door 1000 euro in te leveren van het nettoloon dat zij met een reguliere baan verdienen. Als dat geld er maar komt. Er zijn geen bedrijven die zin hebben om een dergelijke opleiding voor te schieten. Dat is gewoon niet nodig en zeker niet zo winstgevend voor alle partijen (behalve de student) als het nu gaat. | |
Ryon | zaterdag 22 juni 2013 @ 16:26 |
Toevoeging: Piloot worden is voor veel mannen een jongensdroom met een ongelooflijke gaafheidsfactor. Het verstand wil dan nog wel eens opzij gezet worden en de promo praatjes (vol met taal- en spelfouten) worden dan al snel geloofd. Het avontuur, het geld en de seks is vaak genoeg om zo een gozer zijn kop helemaal op hol te krijgen. De kick die het geeft om te vliegen doet men ook niet al te kritisch laten kijken naar eventuele (financiële) risico's. Daar wordt gewoon goed en veel misbruik van gemaakt. Was het niet zo ongelooflijk treurig geweest, dan had ik het briljant gevonden. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 22 juni 2013 @ 16:45 |
Ik weet hoe het nu werkt, ik stel voor dat luchtvaartbedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. Ze hoeven nog niet eens zelf de opleiding te organiseen, zolang ze de opleiding maar finanicieren in ruil voor een langdurig contract. Er zijn meer belangen dan de korte-termijn-winst. Als ze zo doorgaan dan wil vroeg of laat niemand meer piloot worden. Nu nog winnen de emoties het van de waarschuwingen, hoe lang blijft dat nog duren met de massamedia die dit maar wat graag in beeld brengt? Hierover gesproken, eigenlijk zouden ze er jaarlijks tussen mei en augustus aandacht aan moeten besteden zodat de schoolverlaters dit meekrijgen (ja, zij zelf zullen niet kijken maar hun ouders, andere familieleden, familieleden van vrienden, leraren etc. wel). | |
Bram_van_Loon | zaterdag 22 juni 2013 @ 16:46 |
Over jongensdromen gesproken, de gaafheidsfactor van een straaljager is onwijs veel hoger dan de gaafheidsfactor van zo'n suffe jumbo. ![]() Ook een Apache helicopter wint het met gemak van de jumbo, al is het voor de meeste leerlingpiloten een teleurstelling als ze te horen krijgen dat ze met die helicopter moeten vliegen in plaats van dat ze met de straaljager mogen vliegen. Zelf had en heb ik ook deze jongensdroom maar het vliegen voor het leger was voor mij geen optie dus ik neem er maar genoegen mee dat ik ooit nog eens ga zweefvliegen en dat als het meezit ik ooit nog eens ga sportvliegen. | |
Ryon | zaterdag 22 juni 2013 @ 16:50 |
Ja, dat je weet hoe het nu werkt weet ik. Maar het punt waar je aan voorbij gaat is dat de incentive om die verantwoordelijkheid te nemen ontbreekt. Iedereen (op de student na) is beter af door het nu op deze fiets te doen. Even vrij hard gezegd: gezien de doelgroep (bepaald slag jonge mannen) zullen de emoties het nog wel een tijdje blijven winnen. Jongeren met een internet verbinding en google konden dit allang weten. Maar wat er op tv gezegd wordt en wat er op internet staat maakt een stuk minder indruk dan een dagje meelopen bij zo'n opleider. Wat nog 10x meer indruk maakt zijn de piloten die wel werken. Die hebben het gewoon voor elkaar. Dat willen jongens ook, dat er risico's aan vastzitten boeit ze geen kut. Als je 18 bent ben je er nog heilig van overtuigd dat het jou wel zal lukken omdat jij net even iets meer gemotiveerd bent. Dat geldt trouwens voor duizend opleidingen, alleen zit je dan niet altijd aan 100 tot 200k schuld vast als het toch niet lukt. | |
dubbeltjeswasgeld | zaterdag 22 juni 2013 @ 17:22 |
Omdat het gratis geld verdienen is. Gelukkig hebben de grote vliegmaatschappijen wel een -beetje-moreel besef, zij laten tijdelijk niemand toe aan de opleiding. Btw, over concurrentiebeding, dat is altijd al gaande geweest. Je kan niet zomaar jobhoppen tussen vliegmaatschappijen. Sterker nog, je blijft meestal bij een bedrijf tot aan je pensioen. Als je bij het ene bedrijf hebt gewerkt of bent opgeleid dan kom je vaak niet in aanmerking voor de banen bij de concurrentie. | |
dubbeltjeswasgeld | zaterdag 22 juni 2013 @ 17:38 |
Sorry, maar dat, nooit iemand piloot wil worden, gaat nooooit gebeuren. | |
PizzaMizza | zondag 23 juni 2013 @ 21:32 |
Precies dit. Is de enige oplossing. Ik zou zelf nooit zo'n grote risico van 150.000 euro willen nemen zonder een 100% garantie op een baan. | |
thenxero | zondag 23 juni 2013 @ 21:43 |
Je zou de huidige generatie die gouden bergen is beloofd nog een beetje kunnen matsen, maar dan wel duidelijk maken aan de nieuwe lichting dat dat niet voor hen opgaat. | |
PizzaMizza | zondag 23 juni 2013 @ 22:09 |
Misschien ligt het aan mij, maar ik zou zelf nooit in zo'n duur grapje trappen. Waarom kost die opleiding overigens zo duur? Werken ze met gouden boeken? | |
EdwardNewgate | zondag 23 juni 2013 @ 22:17 |
Het blijkt volledig privaat te zijn. Dus ze moeten de volle pond betalen voor de docenten, lesmateriaal, vlieguren, verzekering en ik las dat de studenten ook naar california moeten om daar een gedeelte praktijk te doen. Dat stapelt aardig op als de overheid geen cent bijdraagt. | |
Bram_van_Loon | zondag 23 juni 2013 @ 22:21 |
De Nederlandse overheid kan zo'n constructie regelen met bedrijven als Air France (KLM). Waarom die bedrijven mee zouden werken? Omdat ze liever in overleg iets regelen dan dat de Nederlandse overheid in haar uppie wetgeving maakt die op hen van toepassing is. |