abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127720388
Goedenavond,

Ik heb sinds kort een canon eos 1100d. Ik ben al het internet meerdere malen aan het zoeken naar de juiste instelling voor vliegtuig fotografie (lees, opstijgende/landende vliegtuigen).

Op verschillende websites wordt gezegd iso nooit hoger dan 200. Dit snap ik. Verder staat er sluitertijd 2x zo hoog als je lens mm. Ik gebruik een lens van 18-200 dus dan zou die 1/400 moeten zijn volgens die theorie. Als ik mijn camera op TV modus zet en de sluitertijd zo zet krijg ik hele donkere foto's als ik gewoon normaal foto's schiet. Zal dit ook zijn met vliegtuig fotografie?

Wat zijn voor een canon srl goede instellingen voor vliegtuig fotografie? Wat zijn goede tips? Welke modus is goed te gebruiken? Welke f waarde & iso en sluitertijd?

Alvast bedankt!
pi_127720914
Ik zelf gebruik ISO altijd als compensatie wanneer je de gewenste instelling niet kan 'halen' omdat er te weinig licht is. Omdat ik zelf een iets oudere body heb (30D) begint deze al vrij snel ruis te vertonen wanneer de ISO omhoog wordt gezet.

Probeer de ISO zo laag mogelijk te houden en verder is de enige manier om er achter te komen is gewoon proberen.

Wanneer je op de AV-stand fotografeert kan je de f-waarde zo laag mogelijk zetten (= wijd open diafragma) om zoveel mogelijk licht de lens in te krijgen. Doe vervolgens een lichtmeting en kijk welke sluitertijd hier uit komt. Wanneer deze te langzaam is, kan je compenseren met de ISO.

Zelf geen ervaring met aviation fotografie maar bij de sport die ik fotografeer (Paintball) zijn sluitertijden van 1/2500 vaak wel gewenst.

Kijk hier anders eens naar;

http://www.digitalefotogr(...)belichtingsdriehoek/
pi_127721469
Dit is sowieso al goede info! Is een licht meting een apart iets of is dat de sluitertijd die je op de av stand ziet?
pi_127722473
Lichtmeting kan je doen door even de sluiterknop half in te drukken en vervolgens de gegevens te bekijken die de camera geeft. Ook zit er een knopje voor op de camera! (Bij mij is het een sterretje, geen idee hoe dat zit bij nieuwere body's!)
pi_127726024
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 19:53 schreef rnirni het volgende:

Probeer de ISO zo laag mogelijk te houden en verder is de enige manier om er achter te komen is gewoon proberen.
Dit dus!

Heeft de 1100D eigenlijk een auto iso stand? Die gebruik ik zelf meestal op m'n 7D, en dan met het diafragma en sluitertijd de belichting regelen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je wilt fotograferen, en of je nog 'beweging' in de foto wil of niet.
Voor bewegende voorwerpen wel de focus op AI focus of nog beter AI servo zetten in plaats van one shot, en eventueel het scherpstelgebied wat verkleinen zodat de AF niet te veel gaat zoeken.
  woensdag 12 juni 2013 @ 22:13:37 #6
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_127728095
Doe een fotocursus.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 12 juni 2013 @ 23:24:14 #8
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127732820
Iso mag echt wel hoger dan 200 _O-

Mijn suggestie zou zijn (afhankelijk van de lichtomstandigheden) iso 400, f5.6 of f8 en 1/800

Of als je wilt meeslepen: iso 100, f8 en 1/100 ofzo.
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_127739907
TS, wat bedoel je precies met "te donker"? Kan je even een foto plaatsen?

quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 21:36 schreef Ferry_76 het volgende:
..
Heeft de 1100D eigenlijk een auto iso stand?
...
Dat heeft 'ie.

En TS:
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 22:13 schreef kanovinnie het volgende:
Doe een fotocursus.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 13 juni 2013 @ 09:51:28 #10
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_127740994
Het aanraden van een fotocursus kan geen kwaad maar ik ben van mening dat je het meeste leert in de praktijk en dus gewoon zelf aan de slag moet gaan.

Ga lekker een middagje / avond gewoon aan de gang met de instellingen van je camera, er zullen foto's mislukken maar goed daar kan je van leren. Belangrijke gegevens zijn ISO, Diafragma en sluiter. Als je die onder de knie krijgt ben je al een heel eind. Succes.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_127742520
quote:
14s.gif Op donderdag 13 juni 2013 09:51 schreef Dark_Angelus het volgende:
Het aanraden van een fotocursus kan geen kwaad maar ik ben van mening dat je het meeste leert in de praktijk en dus gewoon zelf aan de slag moet gaan.

Ga lekker een middagje / avond gewoon aan de gang met de instellingen van je camera, er zullen foto's mislukken maar goed daar kan je van leren. Belangrijke gegevens zijn ISO, Diafragma en sluiter. Als je die onder de knie krijgt ben je al een heel eind. Succes.
Op zich ben ik het met je eens dat je het in de praktijk moet leren. Maar TS vraagt welke ISO, sluitertijd en diafragma hij moet gebruiken voor vliegtuigfotografie. Oftewel: hij heeft echt geen idee. Geeft verder niet, we zijn allemaal ergens begonnen, maar ik denk dat hij sneller dingen in de praktijk kan leren als hij ongeveer een idee heeft wat 'ie precies aan het instellen is, en wat die instellingen met elkaar te maken hebben.
pi_127751215
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 21:36 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

Dit dus!

Heeft de 1100D eigenlijk een auto iso stand? Die gebruik ik zelf meestal op m'n 7D, en dan met het diafragma en sluitertijd de belichting regelen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je wilt fotograferen, en of je nog 'beweging' in de foto wil of niet.
Voor bewegende voorwerpen wel de focus op AI focus of nog beter AI servo zetten in plaats van one shot, en eventueel het scherpstelgebied wat verkleinen zodat de AF niet te veel gaat zoeken.
Oh ja, een modernere body heeft natuurlijk auto-ISO. Ik met m'n baksteen kennen dat natuurlijk niet! Die heb ik alleen op de full-auto mode die ik eigenlijk niet gebruik.

Anyway, ik denk dat Michael ondertussen een aardig stukje verder is qua info?
Dit kan ook misschien nog wel handig zijn....
http://camerasim.com/camera-simulator/
pi_127756735
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 23:24 schreef Susteren het volgende:
Iso mag echt wel hoger dan 200 _O-

Mijn suggestie zou zijn (afhankelijk van de lichtomstandigheden) iso 400, f5.6 of f8 en 1/800

Of als je wilt meeslepen: iso 100, f8 en 1/100 ofzo.
Hoe kun je zoiets nou opschrijven want het is volledig afhankelijk van de omstandigheden, je kunt onmogelijk een suggestie geven.
  donderdag 13 juni 2013 @ 17:28:24 #14
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127756761
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 17:27 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Hoe kun je zoiets nou opschrijven want het is volledig afhankelijk van de omstandigheden, je kunt onmogelijk een suggestie geven.
Tuurlijk kun je een suggestie geven, en TS kan daar dan mee spelen afhankelijk van de lichtomstandigheden (iso omhoog bijvoorbeeld).
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_127757137
quote:
Op verschillende websites wordt gezegd iso nooit hoger dan 200.
Dit vind ik onjuist, hoe lager hoe beter maar met weinig licht kun je beter 400 of meer iso gebruiken dan geen goede foto krijgen.

quote:
Verder staat er sluitertijd 2x zo hoog als je lens mm. Ik gebruik een lens van 18-200 dus dan zou die 1/400 moeten zijn volgens die theorie
Dat is een regeltje om bewegingsonscherpte te voorkomen, met een goede techniek of statief of bijv. rijstzak zou je hiervan af kunnen wijken. In elk geval heeft het geen zin bij jouw zoomlens om als je op 18mm fotografeert 1/400 aan te houden, pas bij volledig telegebruik dus 200 mm geldt die 1/400.

De Canon 18-200mm lens heeft op 200mm een F van 5.6. Het kan heel goed zijn dat de foto onvoldoende belicht kan worden als de camera zelf het diafragma kiest. In dat geval heb je geen andere optie dan de ISO waarde aanpassen aangezien flitsen onmogelijk is. Mogelijk kun je dichterbij gaan staan en minder inzoomen?
pi_127757398
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 17:28 schreef Susteren het volgende:

[..]

Tuurlijk kun je een suggestie geven, en TS kan daar dan mee spelen afhankelijk van de lichtomstandigheden (iso omhoog bijvoorbeeld).
Als je een suggestie waarbij je geen idee hebt of het een overbelichte, onderbelichte of goed belichte foto oplevert een goed advies vindt dan kan dat inderdaad.
  donderdag 13 juni 2013 @ 19:11:09 #17
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127760236
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 17:48 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Als je een suggestie waarbij je geen idee hebt of het een overbelichte, onderbelichte of goed belichte foto oplevert een goed advies vindt dan kan dat inderdaad.
Tering, het gaat om de verhoudingen vriend. ISO kun je altijd mee spelen om over- en onderbelichting te compenseren, F stop zou ik in dit geval niet wijd open doen om wat scherpere foto's te krijgen (f5.6/f8) en sluitertijd 1/100 wanneer je wilt meeslepen of 1/800 om zowat alles scherp te krijgen.
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  donderdag 13 juni 2013 @ 19:12:45 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_127760296
quote:
14s.gif Op donderdag 13 juni 2013 09:51 schreef Dark_Angelus het volgende:
Het aanraden van een fotocursus kan geen kwaad maar ik ben van mening dat je het meeste leert in de praktijk en dus gewoon zelf aan de slag moet gaan.

Ga lekker een middagje / avond gewoon aan de gang met de instellingen van je camera, er zullen foto's mislukken maar goed daar kan je van leren. Belangrijke gegevens zijn ISO, Diafragma en sluiter. Als je die onder de knie krijgt ben je al een heel eind. Succes.
Voordeel van een cursus is dat de technische kant van fotograferen duidelijk wordt,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_127762233
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 19:11 schreef Susteren het volgende:

[..]

Tering, het gaat om de verhoudingen vriend. ISO kun je altijd mee spelen om over- en onderbelichting te compenseren, F stop zou ik in dit geval niet wijd open doen om wat scherpere foto's te krijgen (f5.6/f8) en sluitertijd 1/100 wanneer je wilt meeslepen of 1/800 om zowat alles scherp te krijgen.
Blijkbaar denk jij heel anders over fotograferen dan ik.
Het diafragma is volgens mij juist wijd open bij 5.6 (op 200mm) bij de lens van TS en hoe dat voor scherpere foto's zorgt is mij een raadsel. DOF wordt dan juist kleiner en dus zou een groter deel van de foto onscherp worden en bij grote vliegtuigen kan dat een deels onscherp vliegtuig veroorzaken.

Een sluitertijd van 1/100 bij een zoomlens op 200mm en een cropfactor van de 1100d in combinatie met een beginnende fotograaf lijkt mij een garantie voor mislukking helemaal bij meeslepen van een snel bewegend vliegtuig. Over de sluitertijd valt weinig zinnigs te vertellen behalve zo snel mogelijk als de omstandigheden toestaan tenzij je juist de beweging van het vliegtuig wilt tonen.

Tot slot vind ik persoonlijk de ISO aanpassen om over- en onderbelichting te compenseren een tamelijk absurde suggestie. Een hogere ISO waarde levert altijd minder goede kwaliteit foto's op. Ik zie het altijd als noodmaatregel maar ik heb er in elk geval nog nooit overbelichting mee gecompenseerd.
  donderdag 13 juni 2013 @ 20:08:03 #20
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_127762521
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 20:01 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

DOF wordt dan juist kleiner en dus zou een groter deel van de foto onscherp worden en bij grote vliegtuigen kan dat een deels onscherp vliegtuig veroorzaken.

Tot slot vind ik persoonlijk de ISO aanpassen om over- en onderbelichting te compenseren een tamelijk absurde suggestie. Een hogere ISO waarde levert altijd minder goede kwaliteit foto's op. Ik zie het altijd als noodmaatregel maar ik heb er in elk geval nog nooit overbelichting mee gecompenseerd.
Ik heb het over afstoppen: wijd open zijn foto's (vooral bij goedkopere lenzen) vaak niet scherp, vooral in de corners. Ik was vergeten om welke lens het gaat, ging van een objectief uit dat f2.8 of f4 all the way is.

"Te hoog ISO maakt lelijke foto's" is gewoon een praatje dat aan beginners wordt verteld, maar juist high ISO foto's kunnen enorm sfeervol zijn. Als je teruggaat naar de tijd dat ISO nog ASA was werden veel zwart-wit foto's gewoon met een hoog ASA gemaakt, dit zorgde voor prachtige sfeervolle foto's met een mooie grain erin.

Natuurlijk is digitale ruis niet te vergelijken met analoge, maar toch voegt ook digitale ruis in sommige gevallen juist wat toe aan een foto.

Op de meeste moderne camera's kun je probleemloos naar ISO 800/1600 gaan. Toen ik nog een 7d had deed ik in nachtclubs vaak op ISO 3200 fotograferen, no prob.

Maarja dit is een lange discussie, de een wil totaal ruisloze foto's en ziet dit als een schoonheidsideaal, de ander vind diafragma en sluitertijd veel belangrijker en krikt liever het ISO wat op (zoals ik).
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_127762812
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 20:08 schreef Susteren het volgende:

[..]

Ik heb het over afstoppen: wijd open zijn foto's (vooral bij goedkopere lenzen) vaak niet scherp, vooral in de corners. Ik was vergeten om welke lens het gaat, ging van een objectief uit dat f2.8 of f4 all the way is.

"Te hoog ISO maakt lelijke foto's" is gewoon een praatje dat aan beginners wordt verteld, maar juist high ISO foto's kunnen enorm sfeervol zijn. Als je teruggaat naar de tijd dat ISO nog ASA was werden veel zwart-wit foto's gewoon met een hoog ASA gemaakt, dit zorgde voor prachtige sfeervolle foto's met een mooie grain erin.

Natuurlijk is digitale ruis niet te vergelijken met analoge, maar toch voegt ook digitale ruis in sommige gevallen juist wat toe aan een foto.

Op de meeste moderne camera's kun je probleemloos naar ISO 800/1600 gaan. Toen ik nog een 7d had deed ik in nachtclubs vaak op ISO 3200 fotograferen, no prob.

Maarja dit is een lange discussie, de een wil totaal ruisloze foto's en ziet dit als een schoonheidsideaal, de ander vind diafragma en sluitertijd veel belangrijker en krikt liever het ISO wat op (zoals ik).
Ja, zo'n oude korrelige sfeerfoto van een airbus 380 in een nachtclub zal het goed doen.
pi_127766378
Over de ISO: zet hem gewoon op automatisch met een maximum van 400 ofzo. Afgelopen Zondag op Schiphol ook gedaan. En zelfs met de niet al te lichtsterke 100-400 pakt hij dan bijna alles op iso 100. Het was nog bewolkt ook. Turboprops wil je langzamer dan 1/100, vlakbij passerende jets weer met 1/800. Was bij mij genoeg om ze "stil" te krijgen. Overdag is de iso niet zo'n punt. Pas in de ochtend- of avondschemering wordt het listig met snel bewegende vliegtuigen.

Edit:

Hier een weggooiplaatje genomen met een 55-250 lens die ik ook mee had. Exif zegt iso320. Slecht licht en van alles, maar ruis valt wel mee.


[ Bericht 22% gewijzigd door Yvesss op 13-06-2013 21:59:37 ]
pi_127770202
Trouwens, bekijk de portfolio van deze man eens:
http://www.flickr.com/photos/nustyr/
Merendeel op Schiphol gemaakt.
Dat de man van de hoed en de rand weet is een understatement.
pi_127770462
En deze man heeft ook bijzondere plaatjes. Weer gecombineerd met vliegverkeer.
http://picasaweb.google.c(...)jOo9AXSYSJiIQ2BUxxjw
Dan moet je wél toegang hebben tot plekken die normaliter niet toegankelijk zijn.
pi_127795711
Ik ben Zondag voor het eerst echt bij schiphol geweest voor fotograferen, heb toen de auto stand gebruikt (en de focus op Auto gezet waardoor de achtergrond alleen scherp was en object niet)

Iso was toen 800+ elke keer sowieso. En sluitertijd heb ik niet op gelet en diafragma ook niet. Nadat ik m'n foto's bekeken had was ik wel teleurgesteld door het resultaat natuurlijk. Als ik sluitertijd 1/250 zet met bewolkt weer en verder f9 of ietsje lager lijkt het heel schemerig op de foto...ik probeer als ik met m'n laptop zit wel een foto te posten
pi_127800053
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 22:31 schreef Yvesss het volgende:
Trouwens, bekijk de portfolio van deze man eens:
http://www.flickr.com/photos/nustyr/
Merendeel op Schiphol gemaakt.
Dat de man van de hoed en de rand weet is een understatement.
Ernstig mooi dat portfolio! Ben zelf absoluut geen aviation fotograaf maar dit kan ik wel erg waarderen!
  vrijdag 14 juni 2013 @ 19:08:15 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_127800168
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 22:31 schreef Yvesss het volgende:
Trouwens, bekijk de portfolio van deze man eens:
http://www.flickr.com/photos/nustyr/
Merendeel op Schiphol gemaakt.
Dat de man van de hoed en de rand weet is een understatement.
De man is een groot soepmaker
http://www.flickr.com/photos/nustyr/8453846498/lightbox/
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_127800578
Wat Yvesss zegt.

Je camera op TV zetten (zodat je met het draaiwieltje de sluitertijd aanpast), ISO automatisch laten doen (staat ergens in je menu wel een instelling waar je kunt aangeven hoe hoog ISO maximaal mag gaan als camera dat zelf doet).
Om te beginnen sluitertijd lekker hoog zetten (1/400 of sneller) zodat het lekker scherp wordt.

Wat ook nog wel eens wil helpen is de knop rechtsboven (op de afbeelding hieronder) ingedrukt houden en dan aan je draaiwieltje draaien. Daarmee kun je focuspunt selecteren. Standaard staat dat op alle focuspunten, maar wat soms handiger is om bijvoorbeeld de middelste te selecteren.
Want als je ze allemaal gebruikt wil focussen nog wel eens niet goed werken (hij gaat dan heen en weer zonder focus vast te leggen).



Overdag moet je makkelijk met heldere foto's kunnen komen, ook met licht bewolkt weer. Pas bij (half)duister en donkerder gaat het moeilijker worden.

Als je bovenstaande onder de knie krijgt kun je de sluitertijd verlagen (zoals Yvesss ook zegt) zodat je als het ware de vliegtuig kunt volgen met je camera, waardoor het vliegtuig scherp is maar de achtergrond wazig. Of wazige propellors.

Verder begrijp ik het ook hoor, ik heb het ook een paar keer geprobeerd maar het blijft best lastig. Ik heb ook nog weinig/geen interressante resultaten gekregen :'(
quote:
In de positieve zien van het woord inderdaad. Die man kan me toch foto's maken _O_
pi_127803643
quote:
Ik ben Zondag voor het eerst echt bij schiphol geweest voor fotograferen, heb toen de auto stand gebruikt (en de focus op Auto gezet waardoor de achtergrond alleen scherp was en object niet)
Dit kan een aantal oorzaken hebben:
1. De camera heeft scherp gesteld op de achtergrond en niet op het object. Dit kun je oplossen door het auto-focus gebied aan te passen of handmatig scherpstellen.
2. De sluitertijd was te lang voor het bewegende vliegtuig (object) hierdoor is er bewegingsonscherpte. De oplossing is dan een kortere sluitertijd.

quote:
Iso was toen 800+ elke keer sowieso. En sluitertijd heb ik niet op gelet en diafragma ook niet. Nadat ik m'n foto's bekeken had was ik wel teleurgesteld door het resultaat natuurlijk. Als ik sluitertijd 1/250 zet met bewolkt weer en verder f9 of ietsje lager lijkt het heel schemerig op de foto...ik probeer als ik met m'n laptop zit wel een foto te posten.
Ik kan me voorstellen dat de camera de lichtmeting niet goed doet als je veel "lucht" op de foto hebt. Hij zal onderbelichten op het vliegtuig, je zult dan zelf de belichting moeten compenseren.
http://www.canon.nl/Suppo(...)4496&page=1&type=faq

Volgens mij kun je beter eerst proberen stilstaande objecten goed te fotograferen en daarna pas snel bewegende vliegtuigen, als je doorkrijgt hoe je de camera moet bedienen kun je een stap verder doen.
pi_127808502
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 17:00 schreef michael030 het volgende:
Ik ben Zondag voor het eerst echt bij schiphol geweest voor fotograferen, heb toen de auto stand gebruikt (en de focus op Auto gezet waardoor de achtergrond alleen scherp was en object niet)

Iso was toen 800+ elke keer sowieso. En sluitertijd heb ik niet op gelet en diafragma ook niet. Nadat ik m'n foto's bekeken had was ik wel teleurgesteld door het resultaat natuurlijk. Als ik sluitertijd 1/250 zet met bewolkt weer en verder f9 of ietsje lager lijkt het heel schemerig op de foto...ik probeer als ik met m'n laptop zit wel een foto te posten
Afgelopen Zondag? Toen was ik er ook. Polderbaan?
Je iso is met 800+ inderdaad aardig hoog. Te hoog. Zeker in combinatie met je niet al te snelle sluitertijd van 1/250 voor bewegende vliegtuigen. En dat zal wel weer komen door je aardig dichtgeknepen diafragma van f9. Het was immers aardig bewolkt en zelfs voor landschapsfotografie is f8 op een cropcamera zat. Is meer een diafragma wat je voor stilstaande vliegtuigen zou gebruiken, kun je trouwens leuk op de pier doen.
Over het scherpstellen: ik gebruik altijd het centrale scherpstelpunt. 550D lijkt best op 1100D.
Om de reden dat ik zelf wil bepalen waar ik scherp stel en omdat het centrale scherpstelpunt veel zuiverder is. Crosstype vs. vertical, tweedimensionaal vs. eendimensionaal.
Iets anders is het al eerder aangehaalde AI Servo. In deze stand stelt de camera continu scherp op het bewegende vliegtuig met de ontspanknop half ingedrukt. Met de normale autofocus moet je gelijk doorklikken. En nog snel ook. AI Servo levert meer in focus shots op en zelfs in deze modus gaan er genoeg mis.
Qua belichting zet ik hem op spotmetering, in eerste instantie gaat het me alleen om de belichting van het vliegtuig. Ook mijn foto's waren aan de donkere kant, maar als je in raw fotografeert heb je makkelijk 1 à 2 stops marge om de belichting wat op te pompen. Krijg je wel iets ruis in de schaduwen, maar goed.
Ik doe er nog 1 sample bij van afgelopen Zondag met exif, dan kun je een beetje vergelijken. Ook geen bijzondere foto, maar het was qua licht een vrij saaie dag.

Emirates A380 @100mm iso100 f6.3 1/800s



[ Bericht 0% gewijzigd door Yvesss op 14-06-2013 22:33:33 ]
pi_127826246
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 22:14 schreef Yvesss het volgende:

[..]

Afgelopen Zondag? Toen was ik er ook. Polderbaan?
Je iso is met 800+ inderdaad aardig hoog. Te hoog. Zeker in combinatie met je niet al te snelle sluitertijd van 1/250 voor bewegende vliegtuigen. En dat zal wel weer komen door je aardig dichtgeknepen diafragma van f9. Het was immers aardig bewolkt en zelfs voor landschapsfotografie is f8 op een cropcamera zat. Is meer een diafragma wat je voor stilstaande vliegtuigen zou gebruiken, kun je trouwens leuk op de pier doen.
Over het scherpstellen: ik gebruik altijd het centrale scherpstelpunt. 550D lijkt best op 1100D.
Om de reden dat ik zelf wil bepalen waar ik scherp stel en omdat het centrale scherpstelpunt veel zuiverder is. Crosstype vs. vertical, tweedimensionaal vs. eendimensionaal.
Iets anders is het al eerder aangehaalde AI Servo. In deze stand stelt de camera continu scherp op het bewegende vliegtuig met de ontspanknop half ingedrukt. Met de normale autofocus moet je gelijk doorklikken. En nog snel ook. AI Servo levert meer in focus shots op en zelfs in deze modus gaan er genoeg mis.
Qua belichting zet ik hem op spotmetering, in eerste instantie gaat het me alleen om de belichting van het vliegtuig. Ook mijn foto's waren aan de donkere kant, maar als je in raw fotografeert heb je makkelijk 1 à 2 stops marge om de belichting wat op te pompen. Krijg je wel iets ruis in de schaduwen, maar goed.
Ik doe er nog 1 sample bij van afgelopen Zondag met exif, dan kun je een beetje vergelijken. Ook geen bijzondere foto, maar het was qua licht een vrij saaie dag.

Emirates A380 @100mm iso100 f6.3 1/800s

[ afbeelding ]
Yes bij de polderbaan inderdaad. Ik was er pas rond een uurtje of 9 en het licht was toen ook niet al te goed. Ik ga morgen naar rhodos en probeer wat foto's te maken als het lukt. Ik heb m'n iso stand gekeken van een foto die ik toen gemaakt heb en die was echt hoog. Ik zal straks een voorbeeld foto plaatsen die totaal mislukt is met bijbehorende instellingen
pi_128486228
Je zult sowieso niet alles met betrekking tot fotografie in een korte tijd van het internet kunnen leren. Het heeft tijd nodig dingen aan te voelen en om theorie in de praktijk te brengen.

Gelukkig is het wel een leuk leerproces :)

Laat je niets wijs maken over het vermijden van hoge iso's (en zéker niet in de avond). In donkere situaties is het gewoon onvermijdbaar. Voor moderne camera's is het sowieso geen probleem om op iso 1600 of 3200 zoals gezegd te fotograferen.
(beter een hoge iso-waarde dan onderbelichten en op de computer compenseren, dan krijg je een bak ruis namelijk.)
pi_128486749
Hangt een beetje van het plaatje af en het licht. Iso 3200 levert in daglicht natuurlijk niet de fraaiste foto's op. Het is gewoon een beetje spelen met de 3 variabelen.En de bak ruis valt in camera raw dan wel weer mee. Juist belichten is het sleutelwoord. Daar biedt de slr alle mogelijkheden toe.
pi_128487016
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:54 schreef Yvesss het volgende:
Hangt een beetje van het plaatje af en het licht. Iso 3200 levert in daglicht natuurlijk niet de fraaiste foto's op. Het is gewoon een beetje spelen met de 3 variabelen.En de bak ruis valt in camera raw dan wel weer mee. Juist belichten is het sleutelwoord. Daar biedt de slr alle mogelijkheden toe.
Nu we het er toch over hebben, dezelfde A380 tijdens de start. Je hebt maar 20 seconden, ofzo. Ik kom eigenlijk nooit op Schiphol. Voor deze heb je maar 1 kans per dag. Verder niet bijzonder.


Quote en editknop kies ik altijd verkeerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')