Dit dus!quote:Op woensdag 12 juni 2013 19:53 schreef rnirni het volgende:
Probeer de ISO zo laag mogelijk te houden en verder is de enige manier om er achter te komen is gewoon proberen.
Dat heeft 'ie.quote:Op woensdag 12 juni 2013 21:36 schreef Ferry_76 het volgende:
..
Heeft de 1100D eigenlijk een auto iso stand?
...
quote:
Op zich ben ik het met je eens dat je het in de praktijk moet leren. Maar TS vraagt welke ISO, sluitertijd en diafragma hij moet gebruiken voor vliegtuigfotografie. Oftewel: hij heeft echt geen idee. Geeft verder niet, we zijn allemaal ergens begonnen, maar ik denk dat hij sneller dingen in de praktijk kan leren als hij ongeveer een idee heeft wat 'ie precies aan het instellen is, en wat die instellingen met elkaar te maken hebben.quote:Op donderdag 13 juni 2013 09:51 schreef Dark_Angelus het volgende:
Het aanraden van een fotocursus kan geen kwaad maar ik ben van mening dat je het meeste leert in de praktijk en dus gewoon zelf aan de slag moet gaan.
Ga lekker een middagje / avond gewoon aan de gang met de instellingen van je camera, er zullen foto's mislukken maar goed daar kan je van leren. Belangrijke gegevens zijn ISO, Diafragma en sluiter. Als je die onder de knie krijgt ben je al een heel eind. Succes.
Oh ja, een modernere body heeft natuurlijk auto-ISO. Ik met m'n baksteen kennen dat natuurlijk niet! Die heb ik alleen op de full-auto mode die ik eigenlijk niet gebruik.quote:Op woensdag 12 juni 2013 21:36 schreef Ferry_76 het volgende:
[..]
Dit dus!
Heeft de 1100D eigenlijk een auto iso stand? Die gebruik ik zelf meestal op m'n 7D, en dan met het diafragma en sluitertijd de belichting regelen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je wilt fotograferen, en of je nog 'beweging' in de foto wil of niet.
Voor bewegende voorwerpen wel de focus op AI focus of nog beter AI servo zetten in plaats van one shot, en eventueel het scherpstelgebied wat verkleinen zodat de AF niet te veel gaat zoeken.
Hoe kun je zoiets nou opschrijven want het is volledig afhankelijk van de omstandigheden, je kunt onmogelijk een suggestie geven.quote:Op woensdag 12 juni 2013 23:24 schreef Susteren het volgende:
Iso mag echt wel hoger dan 200
Mijn suggestie zou zijn (afhankelijk van de lichtomstandigheden) iso 400, f5.6 of f8 en 1/800
Of als je wilt meeslepen: iso 100, f8 en 1/100 ofzo.
Tuurlijk kun je een suggestie geven, en TS kan daar dan mee spelen afhankelijk van de lichtomstandigheden (iso omhoog bijvoorbeeld).quote:Op donderdag 13 juni 2013 17:27 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Hoe kun je zoiets nou opschrijven want het is volledig afhankelijk van de omstandigheden, je kunt onmogelijk een suggestie geven.
Dit vind ik onjuist, hoe lager hoe beter maar met weinig licht kun je beter 400 of meer iso gebruiken dan geen goede foto krijgen.quote:Op verschillende websites wordt gezegd iso nooit hoger dan 200.
Dat is een regeltje om bewegingsonscherpte te voorkomen, met een goede techniek of statief of bijv. rijstzak zou je hiervan af kunnen wijken. In elk geval heeft het geen zin bij jouw zoomlens om als je op 18mm fotografeert 1/400 aan te houden, pas bij volledig telegebruik dus 200 mm geldt die 1/400.quote:Verder staat er sluitertijd 2x zo hoog als je lens mm. Ik gebruik een lens van 18-200 dus dan zou die 1/400 moeten zijn volgens die theorie
Als je een suggestie waarbij je geen idee hebt of het een overbelichte, onderbelichte of goed belichte foto oplevert een goed advies vindt dan kan dat inderdaad.quote:Op donderdag 13 juni 2013 17:28 schreef Susteren het volgende:
[..]
Tuurlijk kun je een suggestie geven, en TS kan daar dan mee spelen afhankelijk van de lichtomstandigheden (iso omhoog bijvoorbeeld).
Tering, het gaat om de verhoudingen vriend. ISO kun je altijd mee spelen om over- en onderbelichting te compenseren, F stop zou ik in dit geval niet wijd open doen om wat scherpere foto's te krijgen (f5.6/f8) en sluitertijd 1/100 wanneer je wilt meeslepen of 1/800 om zowat alles scherp te krijgen.quote:Op donderdag 13 juni 2013 17:48 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als je een suggestie waarbij je geen idee hebt of het een overbelichte, onderbelichte of goed belichte foto oplevert een goed advies vindt dan kan dat inderdaad.
Voordeel van een cursus is dat de technische kant van fotograferen duidelijk wordt,quote:Op donderdag 13 juni 2013 09:51 schreef Dark_Angelus het volgende:
Het aanraden van een fotocursus kan geen kwaad maar ik ben van mening dat je het meeste leert in de praktijk en dus gewoon zelf aan de slag moet gaan.
Ga lekker een middagje / avond gewoon aan de gang met de instellingen van je camera, er zullen foto's mislukken maar goed daar kan je van leren. Belangrijke gegevens zijn ISO, Diafragma en sluiter. Als je die onder de knie krijgt ben je al een heel eind. Succes.
Blijkbaar denk jij heel anders over fotograferen dan ik.quote:Op donderdag 13 juni 2013 19:11 schreef Susteren het volgende:
[..]
Tering, het gaat om de verhoudingen vriend. ISO kun je altijd mee spelen om over- en onderbelichting te compenseren, F stop zou ik in dit geval niet wijd open doen om wat scherpere foto's te krijgen (f5.6/f8) en sluitertijd 1/100 wanneer je wilt meeslepen of 1/800 om zowat alles scherp te krijgen.
Ik heb het over afstoppen: wijd open zijn foto's (vooral bij goedkopere lenzen) vaak niet scherp, vooral in de corners. Ik was vergeten om welke lens het gaat, ging van een objectief uit dat f2.8 of f4 all the way is.quote:Op donderdag 13 juni 2013 20:01 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
DOF wordt dan juist kleiner en dus zou een groter deel van de foto onscherp worden en bij grote vliegtuigen kan dat een deels onscherp vliegtuig veroorzaken.
Tot slot vind ik persoonlijk de ISO aanpassen om over- en onderbelichting te compenseren een tamelijk absurde suggestie. Een hogere ISO waarde levert altijd minder goede kwaliteit foto's op. Ik zie het altijd als noodmaatregel maar ik heb er in elk geval nog nooit overbelichting mee gecompenseerd.
Ja, zo'n oude korrelige sfeerfoto van een airbus 380 in een nachtclub zal het goed doen.quote:Op donderdag 13 juni 2013 20:08 schreef Susteren het volgende:
[..]
Ik heb het over afstoppen: wijd open zijn foto's (vooral bij goedkopere lenzen) vaak niet scherp, vooral in de corners. Ik was vergeten om welke lens het gaat, ging van een objectief uit dat f2.8 of f4 all the way is.
"Te hoog ISO maakt lelijke foto's" is gewoon een praatje dat aan beginners wordt verteld, maar juist high ISO foto's kunnen enorm sfeervol zijn. Als je teruggaat naar de tijd dat ISO nog ASA was werden veel zwart-wit foto's gewoon met een hoog ASA gemaakt, dit zorgde voor prachtige sfeervolle foto's met een mooie grain erin.
Natuurlijk is digitale ruis niet te vergelijken met analoge, maar toch voegt ook digitale ruis in sommige gevallen juist wat toe aan een foto.
Op de meeste moderne camera's kun je probleemloos naar ISO 800/1600 gaan. Toen ik nog een 7d had deed ik in nachtclubs vaak op ISO 3200 fotograferen, no prob.
Maarja dit is een lange discussie, de een wil totaal ruisloze foto's en ziet dit als een schoonheidsideaal, de ander vind diafragma en sluitertijd veel belangrijker en krikt liever het ISO wat op (zoals ik).
Ernstig mooi dat portfolio! Ben zelf absoluut geen aviation fotograaf maar dit kan ik wel erg waarderen!quote:Op donderdag 13 juni 2013 22:31 schreef Yvesss het volgende:
Trouwens, bekijk de portfolio van deze man eens:
http://www.flickr.com/photos/nustyr/
Merendeel op Schiphol gemaakt.
Dat de man van de hoed en de rand weet is een understatement.
De man is een groot soepmakerquote:Op donderdag 13 juni 2013 22:31 schreef Yvesss het volgende:
Trouwens, bekijk de portfolio van deze man eens:
http://www.flickr.com/photos/nustyr/
Merendeel op Schiphol gemaakt.
Dat de man van de hoed en de rand weet is een understatement.
In de positieve zien van het woord inderdaad. Die man kan me toch foto's makenquote:Op vrijdag 14 juni 2013 19:08 schreef Pietverdriet het volgende:
De man is een groot soepmaker
http://www.flickr.com/photos/nustyr/8453846498/lightbox/
Dit kan een aantal oorzaken hebben:quote:Ik ben Zondag voor het eerst echt bij schiphol geweest voor fotograferen, heb toen de auto stand gebruikt (en de focus op Auto gezet waardoor de achtergrond alleen scherp was en object niet)
Ik kan me voorstellen dat de camera de lichtmeting niet goed doet als je veel "lucht" op de foto hebt. Hij zal onderbelichten op het vliegtuig, je zult dan zelf de belichting moeten compenseren.quote:Iso was toen 800+ elke keer sowieso. En sluitertijd heb ik niet op gelet en diafragma ook niet. Nadat ik m'n foto's bekeken had was ik wel teleurgesteld door het resultaat natuurlijk. Als ik sluitertijd 1/250 zet met bewolkt weer en verder f9 of ietsje lager lijkt het heel schemerig op de foto...ik probeer als ik met m'n laptop zit wel een foto te posten.
Afgelopen Zondag? Toen was ik er ook. Polderbaan?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 17:00 schreef michael030 het volgende:
Ik ben Zondag voor het eerst echt bij schiphol geweest voor fotograferen, heb toen de auto stand gebruikt (en de focus op Auto gezet waardoor de achtergrond alleen scherp was en object niet)
Iso was toen 800+ elke keer sowieso. En sluitertijd heb ik niet op gelet en diafragma ook niet. Nadat ik m'n foto's bekeken had was ik wel teleurgesteld door het resultaat natuurlijk. Als ik sluitertijd 1/250 zet met bewolkt weer en verder f9 of ietsje lager lijkt het heel schemerig op de foto...ik probeer als ik met m'n laptop zit wel een foto te posten
Yes bij de polderbaan inderdaad. Ik was er pas rond een uurtje of 9 en het licht was toen ook niet al te goed. Ik ga morgen naar rhodos en probeer wat foto's te maken als het lukt. Ik heb m'n iso stand gekeken van een foto die ik toen gemaakt heb en die was echt hoog. Ik zal straks een voorbeeld foto plaatsen die totaal mislukt is met bijbehorende instellingenquote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:14 schreef Yvesss het volgende:
[..]
Afgelopen Zondag? Toen was ik er ook. Polderbaan?
Je iso is met 800+ inderdaad aardig hoog. Te hoog. Zeker in combinatie met je niet al te snelle sluitertijd van 1/250 voor bewegende vliegtuigen. En dat zal wel weer komen door je aardig dichtgeknepen diafragma van f9. Het was immers aardig bewolkt en zelfs voor landschapsfotografie is f8 op een cropcamera zat. Is meer een diafragma wat je voor stilstaande vliegtuigen zou gebruiken, kun je trouwens leuk op de pier doen.
Over het scherpstellen: ik gebruik altijd het centrale scherpstelpunt. 550D lijkt best op 1100D.
Om de reden dat ik zelf wil bepalen waar ik scherp stel en omdat het centrale scherpstelpunt veel zuiverder is. Crosstype vs. vertical, tweedimensionaal vs. eendimensionaal.
Iets anders is het al eerder aangehaalde AI Servo. In deze stand stelt de camera continu scherp op het bewegende vliegtuig met de ontspanknop half ingedrukt. Met de normale autofocus moet je gelijk doorklikken. En nog snel ook. AI Servo levert meer in focus shots op en zelfs in deze modus gaan er genoeg mis.
Qua belichting zet ik hem op spotmetering, in eerste instantie gaat het me alleen om de belichting van het vliegtuig. Ook mijn foto's waren aan de donkere kant, maar als je in raw fotografeert heb je makkelijk 1 à 2 stops marge om de belichting wat op te pompen. Krijg je wel iets ruis in de schaduwen, maar goed.
Ik doe er nog 1 sample bij van afgelopen Zondag met exif, dan kun je een beetje vergelijken. Ook geen bijzondere foto, maar het was qua licht een vrij saaie dag.
Emirates A380 @100mm iso100 f6.3 1/800s
[ afbeelding ]
Nu we het er toch over hebben, dezelfde A380 tijdens de start. Je hebt maar 20 seconden, ofzo. Ik kom eigenlijk nooit op Schiphol. Voor deze heb je maar 1 kans per dag. Verder niet bijzonder.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 00:54 schreef Yvesss het volgende:
Hangt een beetje van het plaatje af en het licht. Iso 3200 levert in daglicht natuurlijk niet de fraaiste foto's op. Het is gewoon een beetje spelen met de 3 variabelen.En de bak ruis valt in camera raw dan wel weer mee. Juist belichten is het sleutelwoord. Daar biedt de slr alle mogelijkheden toe.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |