heb je ook meer actuele bijdrages zoals dat stuk van Wilco o.i.d.?quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:28 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
...
Toch sprak Sultan Selim I in 1514, vlak voor de massamoord op 40.000 Turkse en Koerdisch-Zaza
Je verbaast me met "oosten van Turkije heeft typische Arabische cultuur", kan je voorbeelden geven? Turken zijn misschien wel Moslim zoals veel Arabieren maar hebben echt een andere cultuur en mentaliteit, en als ik hen was zou ik dat ook zo houden. Maar dat terzijde.quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:10 schreef Beathoven het volgende:
Turkije is een 50-50, het oosten heeft een typische Arabische cultuur met lichtelijke Europese invloeden, het westen is een mix van Europees en Arabisch. Misschien dat 't half opgaat. Maar goed, 't is zoiets als de wereld beschrijven. Misschien dat 't in een boek iets beter kan worden gevangen.
Ze spoten zelfs vrouwen in hun bh's en bejaarden gericht in hun ogen in Istanbul. Of die gehandicapte man.quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:37 schreef Theoden het volgende:
Dit wordt met de minuut gekker:
Gouverneur van Istanbul: Ja, we hebben wat traangas gebruikt, maar ze gebruikten rookbommen om het erger te laten lijken
Van alle religies heeft de Islam juist het minst mensen gedwongen te bekeren. Geloof het of niet. Is het voorgekomen? Ja, maar in verhouding met aantal keren en de duur van het Islamitische Rijk is het verwaarloosbaar.quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:28 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Als moslim geloof je de feiten toch niet.
Er zijn periodes van verdraagzaamheid geweest, maar altijd was er de jizya (speciale belasting). Altijd waren er pesterijen, christenen konden geen hoge posities meer krijgen.
Systematisch werden Centraal-Aziatische Turkse stammen en Turkmenen uit Irak in Griekse centraal-Anatolische nederzettingen geplaatst.
Gedwongen islamisering is vaak voorgekomen op verschillende manier.
De miljoenen Christenen waren gewoon te veel om allen met zwaard te bekeren, maar in veel gebieden gebeurde dat wel degelijk. Net zoals in Andalusië (Spanje) lukte het tot de 19e eeuwse en 20e eeuwse genocides en massamoorden nooit om het Ottomaanse Rijk van christenen te zuiveren.
Niet alleen Christenen, vooral ook sjiitische moslims en alevieten werden vervolgd en gedwongen bekeerd of vermoord.
Toch sprak Sultan Selim I in 1514, vlak voor de massamoord op 40.000 Turkse en Koerdisch-Zaza alevieten in centraal Anatolië: "De hemelse beloning voor het doden van een Aleviet is 70 maal groter dan de beloning voor het doden van een Christen!"
Dit toont wel de rechteloosheid aan die christenen uiteindelijk ook hadden, ook al erkent de islam het jodendom en christendom formeel wel als "religies van het boek" en eist tolerantie, als ze maar torenhoge belasting betalen.
Toen Grieken, Serviërs, Kroaten, Bulgaren en andere christelijke onderworpen volken geen jizya konden betalen, werden ze afgeslacht door de Turken. Doorheen eeuwen. Ook mochten vrijwel nooit kerken hersteld worden, dat moest met speciale toestemming (nu probeert de Moslimbroederschap datzelfde tegen Koptische Christelijke oer-inwoners van Egypte te doen) en met torenhoge nieuwe steekpenningen. Langzaam maar zeker verlieten de onderdrukte Christenen zo hun voorouderlijke gebieden, als vluchtelingen naar Libanon of West-Europa of Italië of naar Hongarije, Rusland en Roemenië.
Fatwa uit 1512.quote:Ey Müslümanlar bilin ve haberdar olun ki, reisleri Erdebiloğlu İsmail olan Kızılbaş topluluğu, Peygamberimizin şeriatını, sünnetini, İslam dinini, din ilmini, iyiyi ve doğruyu beyan eden Kuran'ı küçük gördüler. Yüce Tanrı'nın yasakladığı günahlara helal gözü ile baktılar. Kutsal Kuran'ı, öteki din kitaplarını tahkir ettiler ve onları ateşe atarak yaktılar. Hatta kendi melun reislerini Tanrı yerine koyup ona secde ettiler. Hazreti Ebu Bekir'e, Hazreti Ömer'e söğüp, onların halifeliklerini inkar ettiler. Peygamberimizin karısı Ayşe anamıza iftira ettiler ve sövdüler. Peygamberimizin şeriatını ve İslam dinini ortadan kaldırmayı düşündüler. Onların burada bahsedilen ve bunlara benzeyen öteki kötü sözleri ve hareketleri benim ve öteki bütün İslam dininin alimleri tarafından açıkça bilinmektedir. Bu nedenlerden ötürü şeriat hükmünün ve kitaplarımızın verdiği haklarla, bu topluluğun kafirler ve dinsizler topluluğu olduğuna dair fetva verdik. Onlara sempati gösteren, batıl dinlerini kabul eden ve yardımcı olanlar da kafir ve dinsizdirler. Bu gibi kimselerin topluluğunu dağıtmak bütün Müslümanlar'ın vazifesidir. Bu arada, Müslümanlar'dan ölen kutsal şehitlerin yeri cenneti ala'dır. O kafirlerden ölenler ise, hakir olup cehennemin dibinde yer tutacaklardır. Bu topluluğun durumu kafirlerin (kitap sahibi Hristiyan ve Yahudiler'in) halinden daha kötüdür. Bu topluluğun kestiği veya gerek şahinle gerek ok ile gerekse köpek ile avladığı hayvanlar murdardır. Onların gerek kendi aralarında gerekse başka topluluklarla yaptıkları evlenmeler muteber değildir. Bunlara miras bırakılmaz. Sadece İslam'ın Sultanı'nın, onlara ait kasaba varsa, o kasabanın bütün insanlarını öldürüp mallarını, miraslarını, evlatlarını alma hakkı vardır. Ancak bu mallar İslam'ın Gazileri arasında taksim edilmelidir. Bu toplamadan sonra onların tövbe ve nedametlerine inanmamalı ve hepsi öldürülmelidir. Hatta bu şehirde onlardan olduğu bilinen veya onlarla birlik olduğu tesbit edilen kimse öldürülmelidir. Bu türlü topluluk hem kafir ve imansız hem de kötülük yapan kimselerdir. Bu iki sebepten onların öldürülmesi vacibdir. Dine yardım edenlere Allah yardım eder, Müslümana kötülük yapanlara Allah da kötülük eder
Je gaat wel beetje tekort door de bocht, je moet het in historisch perspectief zien. Toendertijd had men het over het algemeen niet slecht onder Ottomanen, itt andere (bijv West-Europese) rijken en hoe zij met religieuze minderheden omgingen bijv.quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:28 schreef Veldkamp het volgende:
....
Dit toont wel de rechteloosheid aan die christenen uiteindelijk ook hadden, ook al erkent de islam het jodendom en christendom formeel wel als "religies van het boek" en eist tolerantie, als ze maar torenhoge belasting betalen.
....
quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:34 schreef Ambipur het volgende:
Che even snel.
Zijn conclusie vermeldt het volgende:
Door explosieve groei van creditcards en consumptieve kredieten, bevinden consumenten zich in langlopende schulden, waar ze niet aan lijken te ontsnappen ivm absurd hoge rentepercentages op hun schulden. Consumenten zien vaak niet de gevolgen van hun schulden/niet afbetalen van schulden. Crisis van 2001 heeft ervoor gezorgd dat spaargelden van vooral lager en middeninkomen klassen compleet is verdampt. Hoewel cc houders zelf verantwoordelijkheid zijn voor de aankopen die zij doen met hun creditcard, is het niet in het algemene macro-economische belang van de gemeenschap om financiële instellingen zelfregulerend te laten zijn betreffende limieten/rovende rentepercentages op de cc houders. Dit is niet alleen in het belang van cc houders maar ook voor de financiële instituten, gezien dit het lange termijn macro-economische stabiliteit zou bewaren, door het bewaken van de betalingsmogelijkheden van de cc houders. De regering heeft hier (beschermen consumenten + financiële veiligheid) een belangrijke proactieve rol in.
Oftewel; mensen geven geld uit die zij niet hebben. Ze schaffen creditcards aan om hun andere creditcard schulden af te lossen. Er wordt geen rekening gehouden met inkomens of andere creditcards. Overheid beschermt haar burger niet hierin. Dit zou volgens schrijver verklaard kunnen worden omdat de overheid eigenlijk graag creditcard transacties zien, ipv de niet-officiele/niet geregistreerde transacties. (Zijn er veel)
Lees zijn tekst maar. Vond het allemaal wel logisch. Om nu alles te vermelden leek mij niet handig. Zijn tabellen geven ook wat weer.
Deze vond ik trouwens wel erg herkenbaar:
[..]
Als je richting Urfa / Haran en Hatay gaat wordt dit straatbeeld iets gemiddelder. Er wordt gezegd 'het is koerdisch' er wordt gezegd 'nee, 't is arabisch' maar dit is 't gemiddelde met z'n vele Arabische toeristen die de cultuur daar een beetje mede bepalen. De familietradities zijn anders, de dansen zijn anders en de algemene cultuur is daar anders. Turkije laat zich moeilijk over 1 kam scheren. Deze wereldquote:Op woensdag 12 juni 2013 14:38 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Je verbaast me met "oosten van Turkije heeft typische Arabische cultuur", kan je voorbeelden geven? Turken zijn misschien wel Moslim zoals veel Arabieren maar hebben echt een andere cultuur en mentaliteit, en als ik hen was zou ik dat ook zo houden. Maar dat terzijde.
Ontvoeringen, Jannitsaren, slachtpartijen en willekeurige rechteloosheid van andersdenkenden waren geen onderdeel van de West-Europese rijken. Die lieten andersgelovigen wegreizen. Ook ging het in West-Europa om inheemse volken die onderling ruzieden, niet om nieuwe binnendringers (niet om invasie van andere volken of machthebbers met andere nationaliteit).quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:43 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Je gaat wel beetje tekort door de bocht, je moet het in historisch perspectief zien. Toendertijd had men het over het algemeen niet slecht onder Ottomanen, itt andere (bijv West-Europese) rijken en hoe zij met religieuze minderheden omgingen bijv.
Ik ben niet tegen een rol voor religie in het publieke domein van de overheid. Helemaal niet tegen.quote:Het probleem is dat sommige Moslims hetzelfde concept ook vandaag de dag willen toepassen, dus onderscheid op basis van religie. En dat geldt voornamelijk voor Islamisten. Zij kunnen niet inzien dat het anno 2013 niet meer wordt geaccepteerd als een staat op basis van religie regeert en daarmee alle religieuze minderheden dus buitensluit. Vandaar die eeuwige worsteling in veel Islamitische landen, "wel of niet seculier? zo niet, waar stopt de rol van de Islam? Wat voor onderdanen die de Islam van de staat helemaal niet delen omdat ze van een andere stroming zijn? Hoever mogen zij gaan voordat zij zich gedeisd moeten houden en schikken naar de meerderheidsislam" etc etc..... constant wordt er aan het fundament van de staat gevreten en bediscussieerd. Terwijl andere landen dat proces al "duizend jaar voorbij zijn" (beetje gechargeerd dan).
Ik ken Turkije niet maar weet wel dat het bekend is dat er in Hatay veel Arabieren wonen, vandaar dat Syrie het ooit claimde. Dat lijkt me niet zo'n goed voorbeeld om "50% van het Oosten" te stellen. Sowieso zijn de Koerden ook niet te vergelijken met Arabieren en zij wonen veelal in het Oosten dacht ik. In het algemeen zijn Turken (met alle verschillen daarin) echt anders dan Arabieren naar mijn mening zowel qua cultuur, levensopvatting als mentaliteit.quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:47 schreef Beathoven het volgende:
Als je richting Urfa / Haran en Hatay gaat wordt dit straatbeeld iets gemiddelder.
Urfa en Hatay kun je echt NIET vergelijken!quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:47 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als je richting Urfa / Haran en Hatay gaat wordt dit straatbeeld iets gemiddelder. Er wordt gezegd 'het is koerdisch' er wordt gezegd 'nee, 't is arabisch' maar dit is 't gemiddelde met z'n vele Arabische toeristen die de cultuur daar een beetje mede bepalen. De familietradities zijn anders, de dansen zijn anders en de algemene cultuur is daar anders. Turkije laat zich moeilijk over 1 kam scheren. Deze wereld
[ afbeelding ]
is een andere wereld dan deze:
[ afbeelding ]
De reden dat ik dit iedere keer er bij betrek is dat mensen dit ook moeten zien.. Welvaart gaat niet alleen om snelwegen en wat bouwwerken. Ik ben echt bang voor een volgende economische dip in Turkije.quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:45 schreef Che_ het volgende:
[..]![]()
Maar dit creditcardgebeuren gebeurt ook op grote schaal in de States bijvoorbeeld en daar hoor ik ook weinig mensen over. Maar sowieso doet het niks af aan de vooruitgang die Erdogan heeft geboekt, want dit verhaal over de cc hoor je vaak als tegenargumenten zodoende aan de andere positieve dingen wordt afgedaan. En sowieso, die man kan niet in 10 jaar al die puinhoop oplossen wat door de voorgaande partijen was gemaakt. Elke regering heeft zijn zwakke punten.
Ik kom uit het oosten. Hell to the NO dat wij een Arabische invoed hebben. Ik denk dat hij doelt op gebieden als Van ofzo.quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:38 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Je verbaast me met "oosten van Turkije heeft typische Arabische cultuur", kan je voorbeelden geven? Turken zijn misschien wel Moslim zoals veel Arabieren maar hebben echt een andere cultuur en mentaliteit, en als ik hen was zou ik dat ook zo houden. Maar dat terzijde.
Hatay (provincie) was tot 1938 gewoon deel van Syrië, hoor.quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:51 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik ken Turkije niet maar weet wel dat het bekend is dat er in Hatay veel Arabieren wonen, vandaar dat Syrie het ooit claimde. Dat lijkt me niet zo'n goed voorbeeld om "50% van het Oosten" te stellen. Sowieso zijn de Koerden ook niet te vergelijken met Arabieren en zij wonen veelal in het Oosten dacht ik. In het algemeen zijn Turken (met alle verschillen daarin) echt anders dan Arabieren naar mijn mening zowel qua cultuur, levensopvatting als mentaliteit.
Niet. Het gebeurde ook in Erzincanquote:Op woensdag 12 juni 2013 14:54 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Urfa enz. wel. Dat klopt. Daar zijn ook alle Armenen verdwenen en afgeslacht.
Laten we zeggen dat ze in het oosten wat meer verbonden zijn met de regio eromheen en in het westen wat meer tegen Europa hangen. Waar de overgangen tussen culturen precies zitten laat ik erbuiten. En omdat het een land is verhuist er weleens een groep van hier naar daar en omgekeerd en daartussen in heb je weleens een progressieve of conservatieve stad met weer een eigen stuk geschiedenis.quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:51 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik ken Turkije niet maar weet wel dat het bekend is dat er in Hatay veel Arabieren wonen, vandaar dat Syrie het ooit claimde. Dat lijkt me niet zo'n goed voorbeeld om "50% van het Oosten" te stellen. Sowieso zijn de Koerden ook niet te vergelijken met Arabieren en zij wonen veelal in het Oosten dacht ik. In het algemeen zijn Turken (met alle verschillen daarin) echt anders dan Arabieren naar mijn mening zowel qua cultuur, levensopvatting als mentaliteit.
Ik ook. Turkije zou beter op toerisme, veiligheid en verdraagzaamheid inzetten. Alcoholverboden helpen echt niet. Erdogan gooit de eigen ruiten in, nu. En alle Turken zullen lijden helaas.quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:54 schreef Ambipur het volgende:
[..]
De reden dat ik dit iedere keer er bij betrek is dat mensen dit ook moeten zien.. Welvaart gaat niet alleen om snelwegen en wat bouwwerken. Ik ben echt bang voor een volgende economische dip in Turkije.Bang voor de gevolgen voor de bevolking welteverstaan.
Van was tot 1916 een zeer Armeens en christelijk gebied, met Koerdische minderheid. Nu Koerdisch en soennitisch. Zeker niet Arabischtalig, wel "woestijns" of achtergebleven misschien deels.quote:Ik kom uit het oosten. Hell to the NO dat wij een Arabische invoed hebben. Ik denk dat hij doelt op gebieden als Van ofzo.
Er zijn al tientallen doden door AKP-knokploegen en Erdogans politiekogels, aldus oppositie-activisten.quote:Op woensdag 12 juni 2013 15:00 schreef Theoden het volgende:
Die gast die een paar dagen geleden was neergeschoten in Ankara schijnt overleden te zijn.
Turkije heeft een proxy-burgeroorlog in Syrië waarmee het zich actief bemoeit. Turkije heeft een economische kredietbubbel die nog niet eens gebarsten is (in Griekenland en Spanje al wel heftig deels). Turkije heeft een ideologische clash tussen secularisten en islamisten en andere minderheden om de macht.quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:12 schreef aerdt het volgende:
Als je de rellen in Turkije dan toch met iets moet vergelijken dan kan je het beter vergelijken met de austerity riots is Griekenland, Spanje enz in plaats van met de Arabische lente.
Mensen willen niet zo zeer van een 'dictatoriaal regime' af, maar zijn het niet eens met het beleid dat de regering voert en de kant dat hun land opgaat.
Ik ben ook niet ervoor religie te verbieden in het publieke domein. Sowieso werkt dat niet en zeker niet in overwegend Islamitische landen. Islamitische landen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten hebben moeite om een juiste verhouding te vinden tussen rechtsstaat en Islam, dit hoeft niet ontkent te worden. En dan heb ik het over een verhouding waarin de bredere samenleving zich kan vinden of een algemene maatschappelijke consensus over kan vinden. Ik ga de problemen in Turkije niet verwarren met alleen de Islamitische inslag van de AK partij, want zo simpel is het niet/ Maar een deel van de discussie en onderliggende polarisatie (en angsten) in Turkije is precies hetzelfde in Egypte, Tunesie en zelfs in mindere mate in het conservatieve Libie (waar veel het eens zijn de sharia in de grondwet op te nemen). Waar begint en stopt de rol van de Islam bij de rechsstaat, en welke Islam hebben we het over? In een groot en pluriform land als Turkije (maar ook anderen in de regio) lijkt dat een (constante) strijd aangezien een ieder die rol anders ziet.quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:50 schreef Veldkamp het volgende:
Ik ben voor religieuze verdraagzaamheid en voor mensenrechten en voor het internationale volkenrecht. Dat heeft Erdogan geschonden. Van Syrië, van Syriërs, van de soevereine legitieme Syrische regering, van Duitsland (door Turken op te roepen níet te assimileren en niet Duits te worden), van Turkse demonstranten.
Turkse conservatieve soennitische moslims moeten wel ruimte krijgen. Ik heb Erdogan altijd fel verdedigd onder mijn vrienden, omdat hij vrouwen met hoofddoeken op de universiteit toestond. Dat vond ik zeer goed die beslissing, hoor. Erdogan begon goed, hij eindigt nu als oorlogsman, burgeroorlog, enz.
Over de massamoord op de christelijke Armeniërs? Of op christelijke Grieken of op alevieten?quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:57 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Niet. Het gebeurde ook in ErzincanMijn oma en de rest herinnerden zich daar wel wat over van de verhalen die zij te horen krijgen van haar moeder.
Hoge posities als in wat? In de Ottomaanse rijk bestonden de doktoren, architecten, bankeneigenaars toch voornamelijk uit christenen en joden. Zelfs begin de 20e eeuw waren alle treinmachinisten christen of joods.quote:Op woensdag 12 juni 2013 14:28 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Als moslim geloof je de feiten toch niet.
Er zijn periodes van verdraagzaamheid geweest, maar altijd was er de jizya (speciale belasting). Altijd waren er pesterijen, christenen konden geen hoge posities meer krijgen.
Dat was niet systematisch. Turkse stammen waren in het begin nomaden op paarden en sommige vestigden zich in Anatolië, dit was geen duister complot om Anatolie te islamiseren.quote:Systematisch werden Centraal-Aziatische Turkse stammen en Turkmenen uit Irak in Griekse centraal-Anatolische nederzettingen geplaatst.
Je hebt het over incidentele gebeurtenissen, dat ontken ik niet. Maar je overdrijft erg. Als de islamitische landen de christenen systematisch had gedwongen, dan waren er geen christenen meer over in de islamitische wereld. Zoals er geen moslims meer zijn in Zuid-Spanje, Sicilië, Malta, Krim, Zuid-Oekraïne en grote delen van Rusland; of zoals er geen natuurgodsdiensten meer zijn in Scandinavië en de Baltische landen.quote:Gedwongen islamisering is vaak voorgekomen op verschillende manier.
De miljoenen Christenen waren gewoon te veel om allen met zwaard te bekeren, maar in veel gebieden gebeurde dat wel degelijk. Net zoals in Andalusië (Spanje) lukte het tot de 19e eeuwse en 20e eeuwse genocides en massamoorden nooit om het Ottomaanse Rijk van christenen te zuiveren.
Niet alleen Christenen, vooral ook sjiitische moslims en alevieten werden vervolgd en gedwongen bekeerd of vermoord.
Toch sprak Sultan Selim I in 1514, vlak voor de massamoord op 40.000 Turkse en Koerdisch-Zaza alevieten in centraal Anatolië: "De hemelse beloning voor het doden van een Aleviet is 70 maal groter dan de beloning voor het doden van een Christen!"
Dit toont wel de rechteloosheid aan die christenen uiteindelijk ook hadden, ook al erkent de islam het jodendom en christendom formeel wel als "religies van het boek" en eist tolerantie, als ze maar torenhoge belasting betalen.
Grieks-orthodoxe Patriach in Istanbul was gewoon open tot en met begin de 20e eeuw en de kerken mochten gewoon hun missen houden tot begin de 20e eeuw.quote:Toen Grieken, Serviërs, Kroaten, Bulgaren en andere christelijke onderworpen volken geen jizya konden betalen, werden ze afgeslacht door de Turken. Doorheen eeuwen. Ook mochten vrijwel nooit kerken hersteld worden, dat moest met speciale toestemming (nu probeert de Moslimbroederschap datzelfde tegen Koptische Christelijke oer-inwoners van Egypte te doen) en met torenhoge nieuwe steekpenningen. Langzaam maar zeker verlieten de onderdrukte Christenen zo hun voorouderlijke gebieden, als vluchtelingen naar Libanon of West-Europa of Italië of naar Hongarije, Rusland en Roemenië.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |