abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 juni 2013 @ 15:09:37 #121
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_128151515
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 23:57 schreef Gwywen het volgende:
Wat een schatje! O+
Zit- ie er nu nog? De moeder was nog in de buurt hè zei je op het andere topic.
vandaag niet meer gezien, klopt moeke viel iedereen aan die in de buurt kwam. hoorde er vandaag wel 1 krassen, moet er maar vanuit gaan dat ie zich goed verstopt! Gisteren was ie in de haag gaan zitten.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 23 juni 2013 @ 15:35:57 #122
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_128152689
quote:
17s.gif Op donderdag 20 juni 2013 23:19 schreef Audreyoot het volgende:
Ja zo een cursus is geen slecht idee!

Ik moest de camera van mijn vader uitproberen dus heb vanavond wat plaatjes in de tuin geschoten :)

[ afbeelding ]
Die besjes zijn leuk, wat voor plant is dat?
  zondag 23 juni 2013 @ 20:49:39 #123
323106 Audreyoot
Goat lady
pi_128164977
quote:
1s.gif Op zondag 23 juni 2013 15:35 schreef Mishu het volgende:

[..]

Die besjes zijn leuk, wat voor plant is dat?
Dat is de appelboom :D Dus babyappeltjes
pi_128170432
Hoi :W Ik ben een tuinkneus :@ Maar ik heb er wel één, die zichzelf gelukkig aardig reguleert. Vandaag wel bezig geweest met het terras netjes maken, wat leuke eenjarige bloeiers in planten en bakken en mijn kruidentafeltje nieuw leven ingeblazen. Maar er zijn nog wel wat manco's, die ik graag wil aanpakken, maar ik weet niet zo goed hoe.

Punt is dat ik niet goed kan plannen, tuintechnisch en dus altijd van alles wil wat dan net niet uitkomt in het seizoen. Zo wil ik graag nununu wat nieuwe dingen planten. Kan dat? Of moet ik echt wachten tot komend voorjaar? En stel dat het kan, heeft iemand ideeën voor me? Ik heb een plekje in de halfschaduw, waar ik graag iets bloeiends wil maar niet iets heel omvangrijks, het plekje is niet zo groot. En dus een beetje foolproof ;) Verder een bodembedekker, naast de voordeur. Dat is op het noorden, er komt wel iets zon, maar vrij beperkt. Ik hou me van harte aanbevolen!
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 23 juni 2013 @ 22:35:52 #125
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128171897
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 22:13 schreef Clubsoda het volgende:
Hoi :W Ik ben een tuinkneus :@ Maar ik heb er wel één, die zichzelf gelukkig aardig reguleert. Vandaag wel bezig geweest met het terras netjes maken, wat leuke eenjarige bloeiers in planten en bakken en mijn kruidentafeltje nieuw leven ingeblazen. Maar er zijn nog wel wat manco's, die ik graag wil aanpakken, maar ik weet niet zo goed hoe.

Punt is dat ik niet goed kan plannen, tuintechnisch en dus altijd van alles wil wat dan net niet uitkomt in het seizoen. Zo wil ik graag nununu wat nieuwe dingen planten. Kan dat? Of moet ik echt wachten tot komend voorjaar? En stel dat het kan, heeft iemand ideeën voor me? Ik heb een plekje in de halfschaduw, waar ik graag iets bloeiends wil maar niet iets heel omvangrijks, het plekje is niet zo groot. En dus een beetje foolproof ;) Verder een bodembedekker, naast de voordeur. Dat is op het noorden, er komt wel iets zon, maar vrij beperkt. Ik hou me van harte aanbevolen!
Je kunt nu zat bloeiende planten kopen. Ik zou dan wel vaste planten kopen (geen eenjarigen dus) zodat je er volgend jaar weer plezier van hebt.
Koop ze het liefst met knoppen en niet vol in bloei, want dan heb je er maar een week plezier van, daarna is de bloei al weer voorbij en moet je weer een jaar wachten.

In de halfschaduw kun je vrouwenmantel zetten (Alchemilla), vingerhoedskruid (Digitalis), hosta, ooievaarsbek (Geranium), Kaukasische vergeetmijniet (Brunnera), gebroken hartje (Dicentra, maar die is rond deze tijd al uitgebloeid), campanula en natuurlijk mijn all time favourite: de Hortensia!
Maar die laatste kunnen behoorlijk fors worden, dus niet zo geschikt voor jouw kleine plekje. De andere die ik noemde blijven vrij bescheiden.
De klimroos New Dawn kan ook met een bescheiden aantal zonuren toe.

In je voortuin misschien Pachysandra als bodembedekker, in een van de posts hierboven (of was dat in het vorige deel?) staan foto's. Anders even googlen, is een aardig plantje, wordt zo'n 10-15 cm hoog en bloeit met bescheiden crèmewitte bloempluimpjes.
Als je iets wilt dat niet iedereen heeft kun je voor Tiarella kiezen, blijft ook zo'n 10 cm en met lieve witte bloempluimpjes, het blad doet een beetje aan de ouderwetse kamerplant "kind op moeders schoot" denken.
Maagdenpalm (Vinca) is een bodembedekker die in het voorjaar paars bloeit (er zijn ook witte en purperen varianten), lievevrouwebedstro (Galium) bloeit met kleine witte bloempjes.

O, even een kleine edit want voor mezelf ook een vraagje: hoe heet deze plant ook al weer, die grote bos met pluimen op de voorgrond? Ik kan er even niet opkomen zelf.

[ Bericht 5% gewijzigd door Gwywen op 23-06-2013 22:45:56 ]
pi_128172549
Oh, geweldig, dankjewel voor je uitgebreide antwoord! ^O^ Daar kan ik wat mee. Plan was inderdaad om vaste planten neer te zetten ja. Vlakbij het vrije plekje staan al zeker vijf hosta's en er pal naast een hortensia (ik hou er ook van!), dus die vallen af maar de rest gaat op het lijstje. Ik weet niet of ik me aan een roos durf te wagen, maar het zou er mooi staan, dus daar denk ik nog even over. Bodembedekkers staan ook genoteerd. Ik ga ze even googlen. Dank!
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_128176655
@Gwywen: dat is duizendknoop. Prachtig inderdaad :Y
  maandag 24 juni 2013 @ 19:50:22 #128
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128207990
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 00:07 schreef pascal_s het volgende:
@Gwywen: dat is duizendknoop. Prachtig inderdaad :Y
O, wat goed van jou, bedankt! :)
zet duizendknoop op lijstje
pi_128281427
Mooi, die duizendknoop!

Ik heb last van deze ellendelingen in de appelboom. Is er een kans dat m'n boom eraan gaat, of eten ze alleen de blaadjes op? En kunnen ze ook andere planten aantasten? Wat is handig om te spuiten?

-Edit- Ik geloof dat ik nu weet wat het is: appelstippelmot.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_128392405
Pff vanochtend de borders leeg getrokken. Wat een takkewerk :D :%
Heb een stuk of 6 enorme hosta's bewaard. Die staan nu in de voortuin met een flinke kluit gewoon op een vuilniszak op tegels. Hopen dat ze het daar een week of 3-4 uithouden. De malus gaan we ook proberen te redden, die zetten we tijdelijk bij mijn schoonouders in de tuin. De enórme rozemarijn heb ik in een speciebak gezet. Kijken of ik die terug kan zetten. Hij is echt huge :o
Oh en 2 akelei plantjes nog gered en in een pot gezet. Kww (kiek'n wat 't wordt).
Over 2 weken gaat de bestrating er uit. Ben benieuwd..
pi_128392712
Hai!

Ik heb een vraagje. Achter onze bank hebben we bamboe gezet. De bedoeling is dat ie straks de hele schutting bedekt. Hij groeit nu alleen vooral in de hoogte en komt al boven de schutting uit. Is het handig om m nu te toppen? Gaat ie dan meer de breedte in?

pi_128392943
En als ik dan toch bezig ben. :)

Ik erger me groen aan die betonnen balk onderaan de schutting. Ik heb alleen geen idee wat ik er mee moet. Mn vriend wil pertinent geen klimmers tegen de schutting en het gras moet ook goed gemaaid kunnen blijven worden. Iemand een tip toevallig?

pi_128393238
Klein randje plantjes maken?? Dus gras iets afsteken en daar een leuke bloeier planten die laag blijft.

En volgens mij kan je de bamboe idd gewoon toppen. Als het goed is gaat hij van zelf alle kanten op. Ik ga zelf ook zo iets neerzetten tegen een erfafscheiding aan :)
  † In Memoriam † zaterdag 29 juni 2013 @ 15:33:58 #134
37843 lady-wrb
kortaf
pi_128393321
quote:
5s.gif Op woensdag 26 juni 2013 15:01 schreef Claudia_x het volgende:
Mooi, die duizendknoop!

Ik heb last van deze ellendelingen in de appelboom. Is er een kans dat m'n boom eraan gaat, of eten ze alleen de blaadjes op? En kunnen ze ook andere planten aantasten? Wat is handig om te spuiten?

-Edit- Ik geloof dat ik nu weet wat het is: appelstippelmot.

[ afbeelding ]
yep dat is de :r appel :r stippel :r mot :r

o wat haat ik die rotdingen!
het eerste jaar wist ik niet wat het was en toen ik het doorhad, was bijna mijn hele appelboom kaalgevreten, laat staan dat er nog appels aankwamen :(
het tweede jaar zat ik al klaar om ze te lijf te gaan. ik had me ingelezen en het beste wat ik kon doen was knippen, knippen en nog eens knippen.
elk nest dat ik spotte knipte ik eruit en mikte ik in de kliko.
wederom foutje. de rupsenk klommen weer uit de kliko, op weg naar de appelboom :')
vorig jaar had ik weer nesten die ik na het eruitknippen in een zak deed en deze goed dichtknoopte.
en dat was afdoende. vorig jaar hadden we zowaar weer wat appels.
en dit jaar heb ik ze niet, kennelijk is jouw appelboom lekkerder

succes met knippen!
pi_128393384
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 15:20 schreef -Spring het volgende:

Ik erger me groen aan die betonnen balk onderaan de schutting. Ik heb alleen geen idee wat ik er mee moet. Mn vriend wil pertinent geen klimmers tegen de schutting en het gras moet ook goed gemaaid kunnen blijven worden. Iemand een tip toevallig?

[ afbeelding ]
Je kunt het ook nog schilderen met betonverf in een kleur die je meer aanstaat.
pi_128393571
Kale boel:
  zaterdag 29 juni 2013 @ 16:41:52 #137
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_128395055
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 15:44 schreef Sunnythesun het volgende:
Kale boel:
[ link | afbeelding ]
En nu? Ga je het opnieuw inrichten of de bakken schoonmaken en dan opnieuw beplanten?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_128395126
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 16:41 schreef fietsie het volgende:

[..]

En nu? Ga je het opnieuw inrichten of de bakken schoonmaken en dan opnieuw beplanten?
Alles gaat er uit. de bestrating doen we over 2 weken en daarna komen er nieuwe tegels in, gras en een border. :)
  zaterdag 29 juni 2013 @ 17:23:56 #139
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_128396796
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 16:44 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Alles gaat er uit. de bestrating doen we over 2 weken en daarna komen er nieuwe tegels in, gras en een border. :)
Succes daarmee!
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_128397186
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:23 schreef fietsie het volgende:

[..]

Succes daarmee!
hehe dank :) we gaan het nodig hebben..
  zaterdag 29 juni 2013 @ 17:34:40 #141
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_128397238
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:33 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

hehe dank :) we gaan het nodig hebben..
Ik ken het, heb net zo'n klus afgerond ;) Ga er deze komende weken eens van genieten ;)
pi_128397253
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:34 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik ken het, heb net zo'n klus afgerond ;) Ga er deze komende weken eens van genieten ;)
Ik hoop op een goede nazomer ;)
  zondag 30 juni 2013 @ 09:33:33 #143
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_128413868
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 15:20 schreef -Spring het volgende:

[ afbeelding ]
Je vriend wil waarschijnlijk geen klimop, of wingerd omdat die de schutting kapot maken en bijna niet meer er vanaf te halen is. Ik zou je vriend voorstellen planten tegen de schutting te zetten die je moet leiden (met bv een gaas en haken) Als er genoeg zon is zou je een druif kunnen overwegen, en bv een blauwe regen. Heb jij je schutting mooi bedekt, deze gaat niet kapot, heb je wel druiven en mooi geurende bloemen.

Ik zou dan een smnalle strook grond langs de schutting hiervoor vrij maken, afgescheiden met bv klinkertjes, heb je ook geen problemen met maaien.!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 30 juni 2013 @ 09:43:01 #144
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_128413931
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 15:10 schreef -Spring het volgende:
Hai!

Ik heb een vraagje. Achter onze bank hebben we bamboe gezet. De bedoeling is dat ie straks de hele schutting bedekt. Hij groeit nu alleen vooral in de hoogte en komt al boven de schutting uit. Is het handig om m nu te toppen? Gaat ie dan meer de breedte in?

[ afbeelding ]
Wat voor soort bamboe is het? Als het een polvormende bamboe is (fargesia varianten) dan breidt ie ongeveer 10cm per jaar rondom uit. Zijn het woekeraars kan het heel snel gaan. OA De Phyllostachys varianten kunnen uitlopers maken van wel 6 meter en dan heel ergens anders in de tuin ineens omhoog komen (bv in de tuin van de buren, of in je kruipruimte). Heb je woekeraars geplant hoop ik dat je wel gedacht hebt aan rhizoomschermen.

Je kunt bamboe gewoon toppen, dat kan geen kwaad, hij gaat echter hierdoor niet meer de breedte in, dit maakt niets uit. een halm groeit altijd in 1 jaar volledig uit. We zitten nu in het groeiseizoen van de bamboe, dus als het goed is lopen er nu nieuwe halmen uit, dan weet je meteen hoe hoog de bamboe echt is. (in tuincentra, of bij kwekers wordn vaak grote pollen afgestoken met een paar halmen erbij, de polgrootte bepaalt echter de nieuwe halmhoogte en niet de halmen van de oude pol die nog aan de plant zitten. naarmate de pol groter wordt, worden de halmen hoger.

[ Bericht 1% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 30-06-2013 09:52:37 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_128419606
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 09:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Je vriend wil waarschijnlijk geen klimop, of wingerd omdat die de schutting kapot maken en bijna niet meer er vanaf te halen is. Ik zou je vriend voorstellen planten tegen de schutting te zetten die je moet leiden (met bv een gaas en haken) Als er genoeg zon is zou je een druif kunnen overwegen, en bv een blauwe regen. Heb jij je schutting mooi bedekt, deze gaat niet kapot, heb je wel druiven en mooi geurende bloemen.

Ik zou dan een smnalle strook grond langs de schutting hiervoor vrij maken, afgescheiden met bv klinkertjes, heb je ook geen problemen met maaien.!
Tips _O_
pi_128431312
Pffff keuzestress :X er zijn zo veel planten die ik mooi vind }:| }:|
Probeer een klein beetje een planning te maken maar ik ben daar niet goed in merk ik. De enige planten die vast staan zijn bamboe, hosta en de reuzemarijn (zo gedoopt vanwege haar omvang) :P
  zondag 30 juni 2013 @ 21:37:35 #147
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_128435215
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 15:47 schreef Gwywen het volgende:
Ik ben eerlijk gezegd niet zo van de natuurstenen terrassen (ben ook bang dat het over een paar jaar ineens geen mode meer is en zo), het allerliefst zou ik oude baksteentjes zoals ijsseltjes of Waaltjes willen, maar ja, die kosten nogal, en ons terras is niet bepaald klein.

Laatst een lading klinkertjes via MP gratis afgehaald, ongeveer een kuub schat ik, en daarmee ben ik nu een patroontje aan het leggen op het terras. Heel het terras (eigenlijk alle bestrating in de tuin) bestond uit stoeptegels, en nog een deel grindtegels. Mijn vader heeft het patroontje bedacht en die vierkante steen in het midden kost maar 17 cent bij de bouwmarkt, dus voor heel weinig kan ik nu mijn terras opleuken. :)

[ afbeelding ]
leuk bedacht! zo zie je maar, je hebt echt geen "Rob de Tuinman" dure sierbestrating te halen om wat moois te maken! Ik heb een tijdje terug ook stoeptegels gratis van marktplaats gehaald en deze gebruikt bij de vijver en om een bankje van te maken.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 30 juni 2013 @ 22:46:56 #148
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_128438818
Wij hebben hier 40m2 oude klinkers (+/- 1900) uit Haarzuilen in de tuin liggen :P .
Vriend van mij zit op een graafmachine en die kwam ze tegen onder een laag asfalt en puin.
Kosten: 200euro incl. de vrachtwagen die het afgeleverd heeft hier voor de deur.

Overigens wel een drama om te leggen. Geenéén steen hetzelfde qua dikte, hoogte en vorm.

Wat doen jullie eigenlijk tegen omvallen van topzware planten/bloemen? Hier valt er van alles om. Heleniums, Phloxen, distels. Alles wat hoger dan 20cm komt lazert om :{ .

[ Bericht 11% gewijzigd door bleiblei op 30-06-2013 22:54:24 ]
pi_128439185
Stokkies ertussen, vastbinden tegen de schutting etc.
  zondag 30 juni 2013 @ 22:57:40 #150
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_128439375
Is het dan niet lelijk met al die stokjes ertussen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')