quote:Op zaterdag 6 juli 2013 19:41 schreef Adelante het volgende:
[ afbeelding ]
Buddleja White Chip (kaartje ws omgeruild met die van gwywen)
Het blijkt de meloenpeer te zijn. Heb je al bijna vruchten?quote:Op zondag 7 juli 2013 16:50 schreef lady-wrb het volgende:
ik kocht van het voorjaar een onooglijk klein plantje met de leuke naam peppino.
volgens internet had peppino veel ruimte nodig,dus enthousiast als ik was, kocht ik de grootste bloempot die ze bij action hadden.
het was geen gezicht die enorme plantenbak met dat hele kleine plantje erin, dus ik zette er wat solartulpen bij, om het toch nog wat te laten lijken.
een maand of wat later bleek internet niet overdreven te hebben: peppino is uit zijn pot aan het groeien.
volgend jaar gaatie verhuizen naar een speciekuip (als hij van de winter niet doodvriest dan)
nee, hij zit stikvol bloemetjes, dat wel.quote:Op zondag 7 juli 2013 17:54 schreef Teslynd het volgende:
De bovenste is in elk geval te klein, de tweede was wel via plakken goed te zien.
[..]
Het blijkt de meloenpeer te zijn. Heb je al bijna vruchten?
Ik hoop dat het wat wordt, dan kan je ons vertellen wat het is.quote:Op zondag 7 juli 2013 19:48 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
nee, hij zit stikvol bloemetjes, dat wel.
ik wil wel fotootjes plaatsen, maar het internet op mijn telefoon is nogal erg dood
ja ik weet dat hij ook wel meloenpeer genoemd wordt, maar ook die vrucht ken ik niet
die van mij stottert, dat verklaart vast die dubbele pquote:Op maandag 8 juli 2013 19:54 schreef Xebber het volgende:
Het is Pepino, met 1 P.Latijnse naam is de Solanum muricatum. Behoort tot de nachtschadefamilie. Plant krijgt grote bessen die smaken naar meloen en peer, vandaar ook de Nederlandse naam Meloenpeer.
Ook leuk: In het Spaans en Portugees is Pepino de naam voor de komkommer en de augurk.
leuk die weetjes en ik denk zomaar dst je het allemaal uit je blote hoofd ophoest ? :-)quote:Op maandag 8 juli 2013 19:54 schreef Xebber het volgende:
Het is Pepino, met 1 P.Latijnse naam is de Solanum muricatum. Behoort tot de nachtschadefamilie. Plant krijgt grote bessen die smaken naar meloen en peer, vandaar ook de Nederlandse naam Meloenpeer.
Ook leuk: In het Spaans en Portugees is Pepino de naam voor de komkommer en de augurk.
quote:Op maandag 8 juli 2013 20:06 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
die van mij stottert, dat verklaart vast die dubbele p
van tomaten zijn alleen de rode vruchten niet giftigquote:Op maandag 8 juli 2013 21:00 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb al een paar keer giftige planten in mijn tuin aangetroffen, ik baal daar wel van, er speelt hier ook een kind. Kennelijk zitten er zaden in de grond die nu met dit mooie weer opkomen. Ik vraag me dan wel weer af hoe die zaden hier in vredesnaam gekomen zijn, was de vorige bewoonster een heks of zo?
Een paar weken geleden een doornappel weggehaald en van het weekend een belladonna ontdekt en meteen verwijderd.
Ik moest daaraan denken toen ik jullie zag posten hierboven over al die leuke nachtschades. Ik vertrouw alleen aardappelen en tomaten, andere nachtschades trek ik er altijd meteen uit.
Ik ben me sinds vorig jaar wat aan 't verdiepen in eetbare planten. Vrijwel iedereen maakt onderscheid tussen siertuin en moestuin, maar ik vind 't interessant om die twee te mixen. En dan niet een vierkante-meter-tuin met wat kroppen sla, maar echt door elkaar heen.quote:Op maandag 8 juli 2013 23:42 schreef Bluezz het volgende:
[..]
leuk die weetjes en ik denk zomaar dst je het allemaal uit je blote hoofd ophoest ? :-)
wind?quote:Op maandag 8 juli 2013 21:00 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb al een paar keer giftige planten in mijn tuin aangetroffen, ik baal daar wel van, er speelt hier ook een kind. Kennelijk zitten er zaden in de grond die nu met dit mooie weer opkomen. Ik vraag me dan wel weer af hoe die zaden hier in vredesnaam gekomen zijn, was de vorige bewoonster een heks of zo?
Een paar weken geleden een doornappel weggehaald en van het weekend een belladonna ontdekt en meteen verwijderd.
Ik moest daaraan denken toen ik jullie zag posten hierboven over al die leuke nachtschades. Ik vertrouw alleen aardappelen en tomaten, andere nachtschades trek ik er altijd meteen uit.
De hele natuur loopt zo'n maand achter. Komt doordat we in april/mei nog (grond-) vorst hadden.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:44 schreef pablo1989 het volgende:
Zijn jullie hortensia's ook zo laat dit jaar? Ze beginnen eigenlijk nu pas een beetje te komen. In andere tuinen is de ene hortensia wel in bloei en de ander niet. Kan dit ook aan de verzorging van de plant liggen?
Ik heb munt voor ijsthee, rozemarijn voor lam maar de slakken vreten steeds mijn basilicum op. Blauwe bessenstruikje heb ik nu ook en een kersenbook maar die wordt door de vogels kaalgevreten.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 08:21 schreef Xebber het volgende:
[..]
Ik ben me sinds vorig jaar wat aan 't verdiepen in eetbare planten. Vrijwel iedereen maakt onderscheid tussen siertuin en moestuin, maar ik vind 't interessant om die twee te mixen. En dan niet een vierkante-meter-tuin met wat kroppen sla, maar echt door elkaar heen.
Er zijn talloze 'moestuinplanten' die niet mis zouden staan tussen de 'gewone' planten.
- Kamille (Matricaria), heeft leuke kleine witte bloemetjes die je ook veel in boeketten ziet.
- Aalbessen (Ribes), stervensduur in de lokale supermarkt. Koop voor een paar euro je eigen struik, en je haalt er na een paar jaar rustig 3 á 4 kilo uit. En uiteraard zijn de besjes gewoon mooi om te zien.
- Japanse Sierkwee (Chaenomeles), sommige soorten krijgen kleine harde appeltjes waar je jam van kan maken.
- Vlier (Sambucus), groeit als een tierelier en veel mensen noemen 't onkruid. Maar de bessen zijn wel eetbaar, en je kan het bijvoorbeeld door het pannekoekenbeslag mixen.
- Taybes (Rubus), kan je zó uit het vuistje eten.
Zelfs een hoekje pluksla kan je mooi in de siertuin verwerken, net als diverse (bloeiende) kruiden. Briljant toch? Niet alleen kijken, maar er ook van eten.
Ik heb zelf ook vrij veel last van slakken. Vorig jaar heb ik op de vensterbank aan de buitenkant een bak aardbeien gehad. Die deden 't boven verwachting erg goed, en heb de hele zomer kunnen snoepen van aardbeien. Misschien een idee?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 13:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik heb munt voor ijsthee, rozemarijn voor lam maar de slakken vreten steeds mijn basilicum op. Blauwe bessenstruikje heb ik nu ook en een kersenbook maar die wordt door de vogels kaalgevreten.
Ik wil ook eens experimenteren met aardbei. Leuke plantjes en lekker natuurlijk maar denk dat dat zo kaalgevreten wordt.
Niet alleen laat, ze hebben ook fors minder bloemen dan vorige jaren. Alleen de Annabellen gaan hard nu, de overige soorten komen hopelijk eind juli of augustus.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:44 schreef pablo1989 het volgende:
Zijn jullie hortensia's ook zo laat dit jaar? Ze beginnen eigenlijk nu pas een beetje te komen. In andere tuinen is de ene hortensia wel in bloei en de ander niet. Kan dit ook aan de verzorging van de plant liggen?
Fantastisch spul hè! Ik ben er dit jaar helaas vergeten zaden van te kopen, volgend jaar beter.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:45 schreef Bluezz het volgende:
Mijn Oostindische Kersch geeft 2 soorten bloemen![]()
![]()
![]()
![]()
Ik ga volgend jaar mn HELE tuin ermee volzetten
mijn hortensia's (22quote:Op dinsdag 9 juli 2013 10:44 schreef pablo1989 het volgende:
Oh wat gaaf zijn deze!quote:Op maandag 1 juli 2013 23:20 schreef sacha het volgende:
*binnen komt vallen*
zandtuin in beginnende bloei![]()
Ik heb 3 soorten bloemen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:45 schreef Bluezz het volgende:
Mijn Oostindische Kersch geeft 2 soorten bloemen![]()
![]()
![]()
![]()
Ik ga volgend jaar mn HELE tuin ermee volzetten
*uitgebloeide bloemen drogen gaat*quote:Op woensdag 10 juli 2013 07:53 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Oh wat gaaf zijn deze!Ik durf het bijna niet te vragen..... Zou ik daar tzt wat zaad van mogen hebben?
Of een (tuin)agendaquote:Op woensdag 10 juli 2013 10:05 schreef Sunnythesun het volgende:
Oeh nice!!
Een tuin-app.. ik ga eens zoeken
Nja dat werkt bij mij nooit zoquote:Op woensdag 10 juli 2013 11:02 schreef AnneX het volgende:
[..]
Of een (tuin)agendaóf een tuindagboek in een mooi schriftje
Nu woon ik in de kersenstreek en particulieren met éen boom en de boomgaarden spannen allemaal netten over de bomen en de bessen.quote:Op woensdag 10 juli 2013 11:05 schreef lady-wrb het volgende:
waarom jatten de vlaamse gaaien NU de kersen uit de boom? die krengen zijn nog niet eens rijp
Margreetquote:Op woensdag 10 juli 2013 10:03 schreef AnneX het volgende:
Dan zet je dat in de (tuin) agenda , Sun.,
Zal vast wel een app voor zijn .![]()
Deze ( slechte) foto even met jullie delen.
Margaret op haar mooist en dan komt er nog meer bloei aan zoals de knoppen
beloven. [ afbeelding ]
Dat hoeft niet. Gewoon wachten tot de zaadbollen gedroogd zijn. Gebeurt vanzelf en dan springen ze open. Als je dan wat van die zaadbolletjes in een plasticzakje doet zit er altijd nog zaad in.quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:11 schreef sacha het volgende:
[..]
*uitgebloeide bloemen drogen gaat*
dat wordt een experiment dus ik kan je niets beloven![]()
Gewoon op je verjaardags kalender schrijven. Heb ik ook gedaan met mn evt snoei werk.quote:Op woensdag 10 juli 2013 11:04 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Nja dat werkt bij mij nooit zodaar moet je dan in kijken en er wat mee doen he
Ja daar zit ik aan te denken.. Ik wil het dit keer echt goed gaan aanpakken met de tuin. Ik ben inmiddels aardig georganiseerd met allerlei zaken, dus wordt het tijd dat ik dat door kan zetten naar de tuin nu ik helemaal overnieuw kan beginnenquote:Op woensdag 10 juli 2013 18:52 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Gewoon op je verjaardags kalender schrijven. Heb ik ook gedaan met mn evt snoei werk.
Ik vind het ideaal. Ik kijk er toch elke dag naar en het is daarmee ook meteen de enige "agenda" waar ik in \ naar kijk.quote:Op woensdag 10 juli 2013 18:54 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Ja daar zit ik aan te denken.. Ik wil het dit keer echt goed gaan aanpakken met de tuin. Ik ben inmiddels aardig georganiseerd met allerlei zaken, dus wordt het tijd dat ik dat door kan zetten naar de tuin nu ik helemaal overnieuw kan beginnen
oké, weer wat geleerdquote:Op woensdag 10 juli 2013 18:49 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Dat hoeft niet. Gewoon wachten tot de zaadbollen gedroogd zijn. Gebeurt vanzelf en dan springen ze open. Als je dan wat van die zaadbolletjes in een plasticzakje doet zit er altijd nog zaad in.
Je weet dat je wel goed je handen moet wassen als je aan die plant hebt gezeten. Het is een giftige plant.quote:
quote:Op woensdag 10 juli 2013 20:22 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Je weet dat je wel goed je handen moet wassen als je aan die plant hebt gezeten. Het is een giftige plant.
Op oost indische kers, viool, en diverse kruiden die ook heel leuk kunnen bloeien na uiteraard.quote:Op woensdag 10 juli 2013 23:10 schreef Gwywen het volgende:
Volgens mij is praktisch alles giftig in de tuin, op de aardbeien en het gras na.
Ik ben trouwens van plan mijn gras eens een hele tijd niet te maaien, ik had bij de laatste maaibeurt al een paar plukken laten staan waar veel madeliefjes en klaver groeiden (voor de bijen en hommels), en dat zijn nu hele hoge pollen geworden, wat onverwacht leuk staat, nu wil ik eens kijken of ik er t.z.t. een pad in kan maaien en de rest meer "weide" kan laten worden, zoiets als hier te zien is .(klik link)
Verder nog een collage van de blommen in mijn tuin:
[ afbeelding ]
Nou daar begint het wel op te lijken ja.quote:Op woensdag 10 juli 2013 23:19 schreef AnneX het volgende:
Sjonge, wat een boel bloemen in je tuin![]()
Heb je daar langzamerhand een dagtaak aan ?
Die van mij hebben prachtig gebloeid, maar zijn al zeker een week of 2 klaar.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 12:46 schreef bleiblei het volgende:
Geen idee.
Moet wel zeggen dat er eerst 1tje uitkwam en hij pas sinds een week of 2 meer "trossen" maakt.
Achterin zie je nog een paar kleintjes. Misschien kwam ie eerst niet op gang ofzo?
Het was overigens bij ons de bedoeling vlinders in de tuin te krijgen, maar ik zie ze niet, komt dat door het voorjaar of zijn vlinders uberhaupt aan het uitsterven? Je ziet ze superweinig de afgelopen 10 jaar.
Ik kan mij van vroeger echt bossen vlinders herinneren rond de Buddleja van mijn moeder.
om de lupines langer te laten bloeien haal ik alle uitgebloeide bloemen eruit. Als ze geen zaad kunnen produceren gaan ze gewoon door. In september stop ik daarmee zodat ik van de laatste bloei het zaad eraf kan halen. En dat is een kwestie van wachten tot de zaaddozen bruin zijn.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 12:40 schreef mootie het volgende:
Waarom bloeien jouw lupines nog?![]()
Trouwens, hoe oogst ik zaad van de lupines, gewoon laten staan tot de zaaddozen droog zijn?
Ah ok, dan ben ik nu al te laat vrees ik. Goede tip voor volgend jaar.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 12:52 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
om de lupines langer te laten bloeien haal ik alle uitgebloeide bloemen eruit. Als ze geen zaad kunnen produceren gaan ze gewoon door. In september stop ik daarmee zodat ik van de laatste bloei het zaad eraf kan halen. En dat is een kwestie van wachten tot de zaaddozen bruin zijn.
Om de zoveel dagen maak ik een rondje door te tuin met schaar om alle oude bloemen eruit te vissen zodat planten langer blijven bloeien.
Dank je wel!quote:
De mijne was gratis.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 17:42 schreef Mishu het volgende:
Heeft iemand trouwens een idee wat een blauwe regen kost?
Wat mooi allemaal!quote:Op vrijdag 12 juli 2013 12:32 schreef bleiblei het volgende:
Heb hier ook maar een rondje door de tuin gelopen.
Wel bizar trouwens, alles is begin dit jaar aangeplant en na het planten knalde er nog een week flinke vorst over heen. Nu staat het super mooi te bloeien allemaal.
[ afbeelding ]
En de gehele tuin vanuit het huis gezien. We zijn echt super blij dat we der nog een stuk bij hebben kunnen kopen vorig jaar. Tot vorig jaar liep de tuin tot de Prunus bij het schuurtje.
Ik zag laatst een hele mooie voor 18 euro, maar rond de 12 ga je ze denk ik ook wel vinden.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 17:42 schreef Mishu het volgende:
Heeft iemand trouwens een idee wat een blauwe regen kost?
Lief!quote:
Hmm nee eigenlijk helemaal niks, zie er nooit appels onder liggen die niet rijp zijn. Misschien ligt het aan het ras?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 23:07 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Lief!
Laat jouw appelboompje ook zo veel van die mini-appeltjes vallen?
Wij rapen dagelijks een klein emmertje aan junival van het gazon.![]()
Het schijnt normaal te zijn.
je zou iets met planten kunnen doen....quote:Op zaterdag 13 juli 2013 14:14 schreef Sunnythesun het volgende:
Onze tuin op dit moment:
[ afbeelding ]
Minimalistisch is in toch??
quote:Op zaterdag 13 juli 2013 19:14 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
je zou iets met planten kunnen doen....![]()
Good pointquote:Op zaterdag 13 juli 2013 22:29 schreef AnneX het volgende:
![]()
En dat hangt er weer vanaf...of je de rollen in de breedte of in de lengte van de tuin legt !
Overigens zijn ze ongeveer 30 cm breed.
En de hovenier - die ze legde - heeft ze ' gewoon' op de uitgevlakte ondergrond gelegd ( waar de oude grasmat was afgestoken) .
En ik moest twee keer per dag kletsnat houden.
Door het gewicht van het water hechtte de mat aan de ondergrond.
Als je bij een hoekje wel/ niet de mat kon optillen, wist je oftie gehecht / ingegroeid was.
ik hou van zandtuinen!quote:Op zaterdag 13 juli 2013 14:14 schreef Sunnythesun het volgende:
Onze tuin op dit moment:
[ afbeelding ]
Hinkelen ?quote:Op zaterdag 13 juli 2013 14:14 schreef Sunnythesun het volgende:
Onze tuin op dit moment:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |