abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 9 juli 2013 @ 08:21:34 #226
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_128747913
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2013 23:42 schreef Bluezz het volgende:

[..]

leuk die weetjes en ik denk zomaar dst je het allemaal uit je blote hoofd ophoest ? :-)
Ik ben me sinds vorig jaar wat aan 't verdiepen in eetbare planten. Vrijwel iedereen maakt onderscheid tussen siertuin en moestuin, maar ik vind 't interessant om die twee te mixen. En dan niet een vierkante-meter-tuin met wat kroppen sla, maar echt door elkaar heen.

Er zijn talloze 'moestuinplanten' die niet mis zouden staan tussen de 'gewone' planten.

- Kamille (Matricaria), heeft leuke kleine witte bloemetjes die je ook veel in boeketten ziet.

- Aalbessen (Ribes), stervensduur in de lokale supermarkt. Koop voor een paar euro je eigen struik, en je haalt er na een paar jaar rustig 3 á 4 kilo uit. En uiteraard zijn de besjes gewoon mooi om te zien.

- Japanse Sierkwee (Chaenomeles), sommige soorten krijgen kleine harde appeltjes waar je jam van kan maken.

- Vlier (Sambucus), groeit als een tierelier en veel mensen noemen 't onkruid. Maar de bessen zijn wel eetbaar, en je kan het bijvoorbeeld door het pannekoekenbeslag mixen.

- Taybes (Rubus), kan je zó uit het vuistje eten.

Zelfs een hoekje pluksla kan je mooi in de siertuin verwerken, net als diverse (bloeiende) kruiden. Briljant toch? Niet alleen kijken, maar er ook van eten. :)
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_128747939
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 21:00 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb al een paar keer giftige planten in mijn tuin aangetroffen, ik baal daar wel van, er speelt hier ook een kind. Kennelijk zitten er zaden in de grond die nu met dit mooie weer opkomen. Ik vraag me dan wel weer af hoe die zaden hier in vredesnaam gekomen zijn, was de vorige bewoonster een heks of zo?
Een paar weken geleden een doornappel weggehaald en van het weekend een belladonna ontdekt en meteen verwijderd.
Ik moest daaraan denken toen ik jullie zag posten hierboven over al die leuke nachtschades. Ik vertrouw alleen aardappelen en tomaten, andere nachtschades trek ik er altijd meteen uit.
wind?
pi_128750501
Zijn jullie hortensia's ook zo laat dit jaar? Ze beginnen eigenlijk nu pas een beetje te komen. In andere tuinen is de ene hortensia wel in bloei en de ander niet. Kan dit ook aan de verzorging van de plant liggen?
  † In Memoriam † dinsdag 9 juli 2013 @ 11:19:57 #229
37843 lady-wrb
kortaf
pi_128751545
volgens mij is alles laat. ik heb drie hortensia's en één daarvan is nu aan het kleuren. de andere twee moeten zelfs nog beginnen :o
  dinsdag 9 juli 2013 @ 13:31:17 #230
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_128755968
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 10:44 schreef pablo1989 het volgende:
Zijn jullie hortensia's ook zo laat dit jaar? Ze beginnen eigenlijk nu pas een beetje te komen. In andere tuinen is de ene hortensia wel in bloei en de ander niet. Kan dit ook aan de verzorging van de plant liggen?
De hele natuur loopt zo'n maand achter. Komt doordat we in april/mei nog (grond-) vorst hadden.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  dinsdag 9 juli 2013 @ 13:45:54 #231
277627 Seven.
We are Borg.
pi_128756495
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 08:21 schreef Xebber het volgende:

[..]

Ik ben me sinds vorig jaar wat aan 't verdiepen in eetbare planten. Vrijwel iedereen maakt onderscheid tussen siertuin en moestuin, maar ik vind 't interessant om die twee te mixen. En dan niet een vierkante-meter-tuin met wat kroppen sla, maar echt door elkaar heen.

Er zijn talloze 'moestuinplanten' die niet mis zouden staan tussen de 'gewone' planten.

- Kamille (Matricaria), heeft leuke kleine witte bloemetjes die je ook veel in boeketten ziet.

- Aalbessen (Ribes), stervensduur in de lokale supermarkt. Koop voor een paar euro je eigen struik, en je haalt er na een paar jaar rustig 3 á 4 kilo uit. En uiteraard zijn de besjes gewoon mooi om te zien.

- Japanse Sierkwee (Chaenomeles), sommige soorten krijgen kleine harde appeltjes waar je jam van kan maken.

- Vlier (Sambucus), groeit als een tierelier en veel mensen noemen 't onkruid. Maar de bessen zijn wel eetbaar, en je kan het bijvoorbeeld door het pannekoekenbeslag mixen.

- Taybes (Rubus), kan je zó uit het vuistje eten.

Zelfs een hoekje pluksla kan je mooi in de siertuin verwerken, net als diverse (bloeiende) kruiden. Briljant toch? Niet alleen kijken, maar er ook van eten. :)
Ik heb munt voor ijsthee, rozemarijn voor lam maar de slakken vreten steeds mijn basilicum op. Blauwe bessenstruikje heb ik nu ook en een kersenbook maar die wordt door de vogels kaalgevreten.

Ik wil ook eens experimenteren met aardbei. Leuke plantjes en lekker natuurlijk maar denk dat dat zo kaalgevreten wordt :( .
Resistance is futile.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 16:59:25 #232
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_128763571
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 13:45 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik heb munt voor ijsthee, rozemarijn voor lam maar de slakken vreten steeds mijn basilicum op. Blauwe bessenstruikje heb ik nu ook en een kersenbook maar die wordt door de vogels kaalgevreten.

Ik wil ook eens experimenteren met aardbei. Leuke plantjes en lekker natuurlijk maar denk dat dat zo kaalgevreten wordt :( .
Ik heb zelf ook vrij veel last van slakken. Vorig jaar heb ik op de vensterbank aan de buitenkant een bak aardbeien gehad. Die deden 't boven verwachting erg goed, en heb de hele zomer kunnen snoepen van aardbeien. Misschien een idee?

Wat je ook kan doen is zo'n groene zak kopen en daar aardbeienplantjes in doen. Hang hem aan de schutting of aan de muur. Slakken zijn tráág, dus die zullen niet zo snel tegen je schutting/muur kruipen. :)
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  dinsdag 9 juli 2013 @ 22:33:03 #233
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128776456
Leuk hè, een tuin waaruit je kunt eten. O+
Mijn kind vindt het helemaal fantastisch om dagelijks een handvol zonverwarmde aardbeien te plukken. O+ Ieder kind zou zelf fruit moeten kunnen plukken, een aardbeienplant kan zelfs op het balkon, er is nauwelijks reden om het niet te doen.

Ik heb wel slakken maar van de aardbeien (behalve de heel laag hangende) blijven ze af. Aardbeien staan bij ons in een zinken teil. Ik heb ook frambozen, aalbessen, vossebessen en rode kruisbessen, verder twee appelbomen en een blauwe druif (die nog te klein is om vrucht te dragen).

Het is de bedoeling dat er een moestuin komt (het stukje grond is al gereserveerd maar nog kaal) waarlangs nog een paar fruitboompjes komen te staan. Mijn dochter heeft laatst de pit van een gele pruim in de grond gestopt en daar komt nu iets naar boven, het zou natuurlijk heel leuk zijn als dit een boompje werd. Verder wil ik minimaal een kers en een peer, omdat ik die zo lekker vind.

Ik merk inderdaad ook dat de natuur nog steeds een paar weken achterloopt. Rozen (en aardbeien) die nu pas op hun mooist zijn en zo, normaal is juni de rozenmaand, zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen die duidelijk later zijn. Mijn ene akelei bloeit nog steeds 8)7
  dinsdag 9 juli 2013 @ 22:46:38 #234
3185 Adelante
To let it go now
pi_128777171
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 10:44 schreef pablo1989 het volgende:
Zijn jullie hortensia's ook zo laat dit jaar? Ze beginnen eigenlijk nu pas een beetje te komen. In andere tuinen is de ene hortensia wel in bloei en de ander niet. Kan dit ook aan de verzorging van de plant liggen?
Niet alleen laat, ze hebben ook fors minder bloemen dan vorige jaren. Alleen de Annabellen gaan hard nu, de overige soorten komen hopelijk eind juli of augustus.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_128780698
Mijn Oostindische Kersch geeft 2 soorten bloemen :o :o _O_ O+ O+
Ik ga volgend jaar mn HELE tuin ermee volzetten *O*
  dinsdag 9 juli 2013 @ 23:47:01 #236
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128780782
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:45 schreef Bluezz het volgende:
Mijn Oostindische Kersch geeft 2 soorten bloemen :o :o _O_ O+ O+
Ik ga volgend jaar mn HELE tuin ermee volzetten *O*
Fantastisch spul hè! Ik ben er dit jaar helaas vergeten zaden van te kopen, volgend jaar beter.
Of zou ik het nu alsnog kunnen zaaien? Als de natuur nou toch een maand achterloopt...
pi_128781143
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 10:44 schreef pablo1989 het volgende:
Zijn jullie hortensia's ook zo laat dit jaar? Ze beginnen eigenlijk nu pas een beetje te komen. In andere tuinen is de ene hortensia wel in bloei en de ander niet. Kan dit ook aan de verzorging van de plant liggen?
mijn hortensia's (22 :@ ) staan bijna allemaal nog in knop, een vrij kleine knop, dat wel...
alleen de klimhortensia heeft al een beetje echte bloemen O+
...
pi_128781246
Eh ik bedoelde kleuren bloemen... geen soorten :D
Ja echt zo leuk!
Ik zou het proberen. In vochtige aarde, lekker met een plastic folietje er overheen lekker zweten in de zon dan heb je al heel gauw kleine groene puntjes O+

De Zinnia gaat ook wel, maar lang niet zo hard en goed.

Mijn 3 Hortensia's zijn ook nog klein, sommige zie iik al wel verkleuren...
pi_128781259
22 _O_
  woensdag 10 juli 2013 @ 00:33:19 #240
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128783040
Haha, en dan dacht ik dat ik veel hortensia's had (ik kom "maar" aan twaalf).
Ik heb wel 15 rozen, is dat dan wel veel? :P
  woensdag 10 juli 2013 @ 00:45:37 #241
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_128783445
Heb een hortensia van m'n moeder gehad, die bij haar op het balkon maar ternauwernood de winter had overleefd. Ze had 'm helemaal afgeknipt in de hoop dat hij weer op zou komen. En nu staat hij zowaar bij ons in de tuin in knop en er komen ook al wat knoppen uit. Helemaal niet meer verwacht, maar wel leuk O+
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  woensdag 10 juli 2013 @ 07:53:58 #242
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_128785733
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:20 schreef sacha het volgende:
*binnen komt vallen*

zandtuin in beginnende bloei O+


Oh wat gaaf zijn deze! O+ Ik durf het bijna niet te vragen..... Zou ik daar tzt wat zaad van mogen hebben? :@
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  woensdag 10 juli 2013 @ 07:56:49 #243
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_128785760
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:45 schreef Bluezz het volgende:
Mijn Oostindische Kersch geeft 2 soorten bloemen :o :o _O_ O+ O+
Ik ga volgend jaar mn HELE tuin ermee volzetten *O*
Ik heb 3 soorten bloemen. :D Hard oranje geel en wit geel. O+ Zal, als ik er aan denk, vanavond even wat foto's plaatsen.

Zat ik met de volgende vraag in een verkeerd topic of weet hier ook niemand ervan?

F&F / [Het Balkon Topic] #5 - Zon op het balkon!

[ Bericht 7% gewijzigd door Outpost76 op 10-07-2013 08:05:09 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_128786616
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 07:53 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Oh wat gaaf zijn deze! O+ Ik durf het bijna niet te vragen..... Zou ik daar tzt wat zaad van mogen hebben? :@
*uitgebloeide bloemen drogen gaat*

dat wordt een experiment dus ik kan je niets beloven :)
...
pi_128786842
Het is duidelijk dat het hier in het oosten allemaal weer sneller gaat. Heb hele hordes bloeiende hortensia's zien staan in de wijk :)
Ik twijfel nog of ik er een in de tuin zal zetten :s) Vind ze wel tof, maar vooral als ze blauw zijn, en dan schijn je er spul bij te moeten doen toch? Dat ga ik geheid vergeten :+
pi_128787771
Dan zet je dat in de (tuin) agenda , Sun.,
Zal vast wel een app voor zijn . :D

Deze ( slechte) foto even met jullie delen.
Margaret op haar mooist en dan komt er nog meer bloei aan zoals de knoppen
beloven.
pi_128787825
Oeh nice!!

Een tuin-app.. ik ga eens zoeken :D
pi_128789356
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 10:05 schreef Sunnythesun het volgende:
Oeh nice!!

Een tuin-app.. ik ga eens zoeken :D
Of een (tuin)agenda :D óf een tuindagboek in een mooi schriftje :7
pi_128789424
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2013 11:02 schreef AnneX het volgende:

[..]

Of een (tuin)agenda :D óf een tuindagboek in een mooi schriftje :7
Nja dat werkt bij mij nooit zo :+ daar moet je dan in kijken en er wat mee doen he :P
  † In Memoriam † woensdag 10 juli 2013 @ 11:05:02 #250
37843 lady-wrb
kortaf
pi_128789429
waarom jatten de vlaamse gaaien NU de kersen uit de boom? die krengen zijn nog niet eens rijp :(
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')