abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127624109
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:43 schreef Gamesua het volgende:

[..]

Waarom maakt dit hem incapabel? Ik vind juist dat hij wel capabel is, mede door zulke acties. Wat Turkije nodig had tot 2002 was een enorme schop onder de kont. Iemand die het land zelf kan aansturen en sterk genoeg is om iedereen weer van hun Turkse identiteit te laten genieten. Sterke economie, sterke positie in de wereldpolitiek, het Turkse nationalisme aanwakkeren. Dat heeft hij precies gedaan. Hij is hierin wel steeds meer autoritair geworden en heeft steeds minder geluisterd naar de minderheden. Dat vind ik jammer, maar ik vind dat Turkije nog steeds niet is waar ze het potentieel voor heeft en dat het daarom goed is voor het land dat een Erdogan nog een aantal jaar aan de macht blijft.

Dat laat tegelijkertijd ook zien waarom de protesten zo belangrijk zijn, namelijk als waarschuwing tegen Erdogan dat hij niet te ver doorschiet. Helaas zijn de protesten afgezwakt in de laatste week: de opkomsten niet meer zo spectaculair, inmenging van groepen die alleen maar conflict opzochten, en de vele onjuiste informatie op sociale media. Een echte stem ontbrak en dat is nou juist wat veel impact gehad had kunnen hebben. Nu was het alleen maar een grote groep mensen die eigenlijk toch wel in de minderheid zijn en daar eigenlijk alleen staan omdat ze tegen Erdogan zijn. Leuk, maar dat is niets anders dan zeggen "Oh hey Erdogan, ik heb twee jaar geleden niet op je gestemd en sta nog steeds achter mijn beslissing". Dat zegt niet veel.

Daarnaast vind ik dat de jongeren een belangrijk punt missen, en dat is dat voor vrijheid gevochten moet worden in democratie. Niet letterlijk, maar figuurlijk: politiek/democratisch gezien. PvdD heeft niet zonder slag of stoot allerlei pro-dierenwetten laten kunnen passeren, en de VVD heeft ook hard moeten werken om hun 'liberale' agenda te pushen. Ik denk dat het nu overduidelijk is geworden dat de huidige politiek er geen kut van kan en nul komma nul potentieel heeft. Alleen de AKP heeft nog enige eenduidigheid en visie om het land te regeren (jammer genoeg de verkeerde). Dus juist een kans voor dat ontzettend grote deel van de bevolking dat wel opgeleid is, kritisch kan nadenken en progressief is, en Turkije vooruit wilt zien komen, om hun eigen politieke beweging te starten. De MHP is populistisch extreemrechts gebral zonder visie, en de CHP is reactionair Kemalistisch-autoritair (dus eigenlijk slechts een andere versie van Erdogan). Er moet wat nieuws komen en er is genoeg potentieel in de jeugd, maar jammer genoeg geen initiatief.

Als laatste wil ik wel mededelen dat democratie juist de wil van het volk betekent. Vaak is dat niet 50,1%, want dat is alleen genoeg voor simpele wetswijzigingen. De meeste geleerden in constitutioneel recht houden het op een 66% meerderheid. Erdogan is er nog niet, maar wel dichtbij. Dus democratie staat weldegelijk voor de wil van de meerderheid van het volk. Alles wat Erdogan doet is democratisch. Of dat past in wat je zou verwachten van een moderne staat, is een ander verhaal. Respect voor minderheden en fundamentele vrijheden kun je meer "rule of law" of, als je het erg versimpelt, gewoon vooruitgang noemen. Dat moet je ook willen als land. Dat wil ik zelf ook, en ik zie ook dat Erdogan's manier van regeren dit belemmert. Maar puur democratie is gewoon het recht van het volk. Als 50,1% van de mensen in Turkije (of Nederland zelfs) morgen de sharia wil invoeren, mag dat en zou dat gewoon mogen: het is immers weinig anders dan beslissen dat er een etiket op alle voedsel moet zitten. Het enige is dat je de grondwet moet respecteren, en in het geval van de sharia, is dat niet mogelijk, dus eigenlijk heb je dus 67% van het volk nodig om de sharia in te voeren, want grondwetswijziging. Maar als je dat bij elkaar hebt, zie ik echt niet in (puur politiek/legaal gezien) waarom dat 'slecht' is. Ik zou er zelf fel tegen zijn, begrijp me goed, maar het mag gewoon en zou gewoon moeten mogen. De reden dat er in veel Arabische landen geen democratie is is omdat daar geen vrije verkiezingen zijn. Dat is namelijk wel een van de grondbeginselen van democratie, een eerlijke representativiteit. In Turkije zijn verkiezingen ook gewoon echt volledig vrij.
Incapabel omdat hij zijn emoties niet te baas kan. Zo ook nu weer. Ipv de menigte rustig te houden, fokt hij de boel extra op en verspreidt hij leugens. Dit pas niet bij een volksvertegenwoordiger.

Verder richt ik mijn pijlen niet op de AKP. Ik denk zelfs dat deze parij een goede optie is, juist omdat idd de rest er niets van bakt.

Wb Sharia, andere discussie.. :) Maar dat je dat niet meer dan een labeltje op voedsel noemt begrijp ik niet? De Sharia heeft effect op het gehele leven, niet alleen op het geen je eet.
Wat betreft democratie, dat staat voor mij niet gelijk aan wat de meerderheid wil, wel het vermogen te leven zoals jij wenst, zonder inspraak van wat dan ook, of je moet zelf kiezen voor zo'n inspraak.
  maandag 10 juni 2013 @ 16:55:39 #252
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_127624145
quote:
Snap echt niet hoe je Elsevier serieus kan nemen.
pi_127624186
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:53 schreef zarGon het volgende:

[..]

Er is in 2010 een referendum geweest over een aantal wijzigingen toch? :P. Zo uit m'n hoofd zei 58% 'ja'.

Na dit alles zit de meerderheid denk ik liever opgescheept met de grondwet uit 1982 dan de nieuwe.
Ik denk dat de meerderheid sowieso een nieuwe wil, maar niet hetzelfde als wat Erdoğan wil.
pi_127624242
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:55 schreef Che_ het volgende:

[..]

Snap echt niet hoe je Elsevier serieus kan nemen.
Ga er eens inhoudelijk op in, in plaats van dit soort goedkope one-liners te plaatsen.
pi_127624247
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:51 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ervaring en mening? Waar fundeer je het dan op? Je zegt net dat je weinig wist over de politiek in Turkije...

[..]
Ikzelf wist al iets meer van de Turkse politiek af. Politiek interesseert mij enorm, en met Turkse vrienden en collega's heb ik het daar soms over. Maar ook ik was verbaasd over sommige dingen die ik in deze reeks las.

Mijn Nederlandse vrienden weten, hoewel de meeste wel in politiek geinterresseerd zijn, weinig af van de Turkse politiek. Ze reageren verbijsterend op de gebeurtenissen.
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:51 schreef zarGon het volgende:

Wat ik niet snap is dat jij glashard beweert dat Erdoğan persoonlijk toestemming heeft gegeven voor zoiets. Hoe kom je daarbij?

- Niet dat ik het dus meteen tegenspreek, maar het is echt zonde als zulke uitspraken op aannames zijn gebaseerd. -
Kom nou, Erdogan moet hiervan geweten hebben. En zo niet, dan is het nog bizarder dat een collega/ondergeschikte van hem op eigen houtje partijfoto's loopt te photoshoppen en die ook nog ongezien kan publiceren.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_127624286
quote:
15s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:59 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:

[..]

Ga er eens inhoudelijk op in, in plaats van dit soort goedkope one-liners te plaatsen.
De Elsevier is een blad dat is samengesteld uit goedkope one-liners.
pi_127624312
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:57 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Ik denk dat de meerderheid sowieso een nieuwe wil, maar niet hetzelfde als wat Erdoğan wil.
Denk 't ook. Maar ja, met deze zwakke oppositie...
pi_127624350
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Kom nou, Erdogan moet hiervan geweten hebben.
:O.

Ik weet niet wat ik erger vind... Erdoğan die willens en wetens leugens verspreidt of aannames die overal verspreid worden en nergens op gebaseerd zijn...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2013 17:03:04 ]
pi_127624397
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2013 17:00 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

De Elsevier is een blad dat is samengesteld uit goedkope one-liners.
Dat lijkt me stug. Ik zie een lijvig artikel met allerlei onderbouwingen. Ik zie geen artikelen van één of twee zinnen.
pi_127624457
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 17:04 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:

[..]

Dat lijkt me stug. Ik zie een lijvig artikel met allerlei onderbouwingen. Ik zie geen artikelen van één of twee zinnen.
Demagogie heet dat. Maar goed, dit gaat niet over het goedkope populisme van de Elsevier. Terug ontopic.
pi_127624491
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 17:04 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:

[..]

Is er een bron voor de volgende uitspraak?
quote:
Respect voor minderheden kent Turkijes sultan noch zijn partij niet. In de nieuwste editie van een Turks geschiedenisboek worden christenen 'landverraders en economische vluchtelingen' genoemd die als 'marionetten voor westerse politieke en religieuze doeleinden' worden gebruikt.
Heb ik niets over opgepikt namelijk.

En..
quote:
Door de knieën
Overigens is Erdogans eerbied voor zijn militaire bondgenoten, die zich keer op keer laten vernederen, ook ver te zoeken. Ik roep in herinnering de wijze waarop hij zich heeft gedragen toen bekend werd dat de Deense premier Anders Fogh Rasmussen de nieuwe secretaris-generaal van de NAVO zou worden.

Rasmussens opstelling gedurende de Deense cartoonrellen (2007), zo vond Erdogan, duidde op gebrek aan respect voor de islam. Daarom heeft Turkije zijn benoeming lang geblokkeerd, waarna de westerse politici door de knieën gingen. Erdogans chantage leverde hem omvangrijke NAVO- en EU-compensaties op.

Glorieus verleden
Zo werd een nieuwe functie gecreëerd: adjunct-secretaris-generaal van de NAVO, die door een Turk mocht worden bekleed - Rasmussen moest hiermee aantonen dat hij niets tegen moslims heeft. Eveneens zou de speciale NAVO-gezant in Afghanistan een Turk worden. En Turkije is een plaats in het Europese Defensie Agentschap toegezegd.
Ik snap de toonzetting hier niet zo. Sterk staaltje politiek bedrijven toch? Maar nee, de auteur vindt het helemaal niets en laat dat merken ook.
  maandag 10 juni 2013 @ 17:13:59 #262
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_127624750
quote:
15s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:59 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:

[..]

Inhoudelijk kan ik er zeker op ingaan, maar ik weiger dit te doen bij bladen als Elsevier. Ten eerste in het verleden al vaak gedaan (zonde van de tijd achteraf gezien) en ten tweede ze verdienen het gewoon niet. Als mensen na al die tijd zo'n blad nog steeds serieus nemen dan zijn ze zelf ook niet serieus te nemen.
pi_127624904
Imam die had gezegd dat er geen alcohol was gebruikt in de moskee is non-actief gesteld ....
pi_127624931
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 17:18 schreef Theoden het volgende:
Imam die had gezegd dat er geen alcohol was gebruikt in de moskee is non-actief gesteld ....
:') Damn. It keeps getting better.
pi_127624951
quote:
:')

Echt? Heb je een bron?

Zou wel weer een trieste wending zijn.
pi_127625042
Ik zei toch ze gaan over voetbal praten, check de hoofdsites van de meeste kranten.

http://milliyet.com.tr/Haber/index.html

http://www.hurriyet.com.tr/anasayfa/

http://www.sabah.com.tr/
pi_127625128
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2013 17:20 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Echt? Heb je een bron?

Zou wel weer een trieste wending zijn.
http://gundem.milliyet.co(...)/1721085/default.htm

http://t24.com.tr/haber/e(...)me-baslatildi/231693
pi_127625154
'Veel politiegeweld tegen opgepakte Turken'
ISTANBUL -

De politie lijkt op grote schaal geweld te gebruiken tegen demonstranten die bij de huidige protesten in Turkije opgepakt worden. Dat melden advocaten en wordt maandag bevestigd door de Turkse afdeling van de mensenrechtenorganisatie Amnesty International. Advocaat Efkan Bolac van de grote advocatenorganisatie Moderne Juristen Associatie meldt dat uit alle steden waar geprotesteerd wordt, getuigenissen binnenkomen van politiegeweld.

Volgens Bolac speelt zich dat af in politiebussen, voordat mensen naar het bureau worden gebracht. „Dat kan uren tot zelfs een hele nacht duren. Mensen wordt eten en drinken onthouden en vrijwel iedereen wordt geslagen.” In de bussen hangen - in tegenstelling tot op politiebureaus - geen camera's om arrestanten te beschermen tegen politiegeweld.

http://www.telegraaf.nl/f(...)pakte_Turken___.html
pi_127625317
quote:
-O-.
pi_127625821
quote:
Heb je daar ook een bron voor? Ik accepteer trouwens alleen Erdoğan als bron.
  maandag 10 juni 2013 @ 17:58:27 #271
246313 Che_
Ape never kill Ape
pi_127626151
Maar weten we nou met zekerheid of er wel of niet alcohol is gebruikt in de moskee?
pi_127626194
quote:
5s.gif Op maandag 10 juni 2013 17:58 schreef Che_ het volgende:
Maar weten we nou met zekerheid of er wel of niet alcohol is gebruikt in de moskee?
Er zijn foto's met blik en flesjes.
pi_127626224
Man wordt (waarschijnlijk) neergeschoten door de politie:
http://webtv.hurriyet.com(...)k-boyle-vuruldu.aspx

Tis trouwens een oude video, beelden zijn vandaag vrijgegeven denk ik.
Söylesem, tesiri yok; sussam gönül razı değil
pi_127626267
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 17:47 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

Ik accepteer trouwens alleen Erdoğan als bron.
Söylesem, tesiri yok; sussam gönül razı değil
pi_127626370
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 18:00 schreef Eagle_99 het volgende:
Man wordt (waarschijnlijk) neergeschoten door de politie:
http://webtv.hurriyet.com(...)k-boyle-vuruldu.aspx

Tis trouwens een oude video, beelden zijn vandaag vrijgegeven denk ik.
aan de hand van de kogel kunnen ze vast wel achterhalen of het een agent was lijkt mij?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')