Nou ja, vroeger subsidie op de stichtingskosten, goedkopere grond, tot voor kort geleden belastingvrijstelling, en nu ze belastingplichtig zijn geworden renteaftrek, onderhoudskostenaftrek, afschrijvingsaftrek, en alle andere kosten aftrek. Alhoewel fiscale aftrek geen subsidie is, maar ik vermeld het toch maar even omdat sommigen dat wel subsidie vinden. Foei woningbouwverenigingquote:Op vrijdag 14 juni 2013 10:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het subsidiedeel bij bestaande sociale woningbouw zit niet zozeer in de huurprijs maar in de mogelijkheid voor huursubsidie voor een deel van de huurders.
Je uitgangspunten rammelen dus.
Een subsidie van veertig jaar geleden met terugwerkende kracht weer terug gaan eisen lijkt mij in elk geval van de zottequote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nou ja, vroeger subsidie op de stichtingskosten, goedkopere grond, tot voor kort geleden belastingvrijstelling, en nu ze belastingplichtig zijn geworden renteaftrek, onderhoudskostenaftrek, afschrijvingsaftrek, en alle andere kosten aftrek. Alhoewel fiscale aftrek geen subsidie is, maar ik vermeld het toch maar even omdat sommigen dat wel subsidie vinden. Foei woningbouwvereniging
Dat was mijn punt dan ook nietquote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een subsidie van veertig jaar geleden met terugwerkende kracht weer terug gaan eisen lijkt mij in elk geval van de zotte
Onderhoudskosten die fiscaal aftrekbaar zijn. Een soort HRA, maar dan op sterioden. Verhuurders mogen zefls potjes vormen voor _toekomstig_ onderhoud.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:30 schreef Basp1 het volgende:
Hoe moet ik de onderhoudsaftrek dan precies zien?
Dat zou impliceren dat de huurprijs van de sociale woningbouw marktconform is, wat absoluut niet het geval is. Imo rammelen de uitgangspunten van 44pje helemaal niet.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 10:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het subsidiedeel bij bestaande sociale woningbouw zit niet zozeer in de huurprijs maar in de mogelijkheid voor huursubsidie voor een deel van de huurders.
De prijzen hoeven voor een sociale verhuurder dan ook niet marktconform te zijn maar kostendekkend. dat is een heel ander uitgangspunt. De prijs van kraanwater is vergeleken met Spa ook niet marktconform maar er zit geen subsidie op...quote:Op vrijdag 14 juni 2013 13:47 schreef Krisp het volgende:
[..]
Dat zou impliceren dat de huurprijs van de sociale woningbouw marktconform is, wat absoluut niet het geval is. Imo rammelen de uitgangspunten van 44pje helemaal niet.
Hier hebben we al iets te vaak over gediscussieerd, me dunkt. Ik zal de actuele grondprijzen met differentiatie voor sociale woningbouw en vrije sector niet nogmaals aanhalen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 10:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als ik een bas-beheer-maatschap zou oprichten kan ik dan ook mijn VVE bijdrage af kunnen gaan trekken? In principe zou ik als burger normaal zelfs mijn gespaarde reservering bij het vermogen op de belastingaangifte moeten optellen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 12:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Onderhoudskosten die fiscaal aftrekbaar zijn. Een soort HRA, maar dan op sterioden. Verhuurders mogen zefls potjes vormen voor _toekomstig_ onderhoud.
Ook dat kan je niet zomaar decennia later nog eens aan gaan voeren als argument lijkt me...quote:Op vrijdag 14 juni 2013 13:52 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Hier hebben we al iets te vaak over gediscussieerd, me dunkt. Ik zal de actuele grondprijzen met differentiatie voor sociale woningbouw en vrije sector niet nogmaals aanhalen.
Dan wel je hypotheek onderbrengen bij die stichting en jezelf de stichting dan huur gaan betalen. Als je huis dan met het puntensysteem te laag valt. Zal je stichting verlies draaien en failliet gaan. Je zit dan in je woning zit huurbescherming ehm zou het zo maar kunnen dat je vervolgens gratis woont, mischien.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 14:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als ik een bas-beheer-maatschap zou oprichten kan ik dan ook mijn VVE bijdrage af kunnen gaan trekken? In principe zou ik als burger normaal zelfs mijn gespaarde reservering bij het vermogen op de belastingaangifte moeten optellen.
De huursubsidie geldt (als het goed is) alleen voor de minder bedeelden, die zal vervolgens wel weer omhoog gaan dus die gaan er niet op achteruit. De "scheefhuurders" gaan iets meer richting marktconform toe, dat lijkt me eerlijk.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 10:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Probleem van marktconforme huurprijzen is dat er niet echt iets is als marktconformiteit. Daarvoor is het aanbod (de leegstand) te laag in grote delen van Nederland.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 10:17 schreef 44pje het volgende:
[..]
De huursubsidie geldt (als het goed is) alleen voor de minder bedeelden, die zal vervolgens wel weer omhoog gaan dus die gaan er niet op achteruit. De "scheefhuurders" gaan iets meer richting marktconform toe, dat lijkt me eerlijk.
Persoonlijk vind ik dat alle woonsubsidies (dus ook huursubsidie) maar uitgefaseerd moeten worden.
Nee je moet dan alsnog aan de schuldeiser van de hypotheekgever betalen. AKA de bank.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 17:06 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dan wel je hypotheek onderbrengen bij die stichting en jezelf de stichting dan huur gaan betalen. Als je huis dan met het puntensysteem te laag valt. Zal je stichting verlies draaien en failliet gaan. Je zit dan in je woning zit huurbescherming ehm zou het zo maar kunnen dat je vervolgens gratis woont, mischien.
Mee eens.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 14:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ook dat kan je niet zomaar decennia later nog eens aan gaan voeren als argument lijkt me...
Vind het erg zoeken naar argumenten om de prijzen maar op te kunnen drijven.
Oh en de tijd dat corporaties enkel en alleen op van de gemeenten gekochte grond konden bouwen licht ook al enkele decennia achter ons.
Dan zal ik het begrip marktconform wel niet begrijpen.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 12:38 schreef Krisp het volgende:
[..]
Probleem van marktconforme huurprijzen is dat er niet echt iets is als marktconformiteit. Daarvoor is het aanbod (de leegstand) te laag in grote delen van Nederland.
Die cijfers zeggen natuurlijk maar weinig. Hier in de grensregio is het verschil nog wel degelijk aanwezig.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 17:36 schreef Tikbalang het volgende:
http://www.nu.nl/economie(...)als-in-buurland.html
Dus als de huizenprijzen nog een beetje doordalen is het in NL goedkoper wonen dan in onze buurlanden. Wie waren het hier ook alweer die zeiden dat het in buitenland allemaal beter was ???
En even verder lezen de HRA is het probleem dus ook niet, maar dat hadden we hier ook al vastgesteld.
Dat is natuurlijk ook vanwege dat "gemiddelde huizenprijs" daar zijn hier ook al hele verhandelingen over geweest. Maar ja bij de grens streek die ik ken is het idd in Duitsland nog meer in het midden van niks dan laten we zeggen in Drenthe, derhalve dus ook goedkoper. Ook daar geldt natuurlijk locatie locatie.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 17:41 schreef pfaf het volgende:
[..]
Die cijfers zeggen natuurlijk maar weinig. Hier in de grensregio is het verschil nog wel degelijk aanwezig.
Dat is zeker waar. Toch is het wonen in een klein Nederlands dorpje aan de grens (ook middel of nowhere) bijna twee keer zo duur als een vergelijkbare woning een paar kilometer verderop. Dat een groot aantal dure woningen in Beieren de landelijke prijs opkrikt vertelt een deel van een verhaal. Maargoed, de trend is kwalitatief in plaats van kwantitatief en dus wel degelijk aanwezig.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 17:46 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook vanwege dat "gemiddelde huizenprijs" daar zijn hier ook al hele verhandelingen over geweest. Maar ja bij de grens streek die ik ken is het idd in Duitsland nog meer in het midden van niks dan laten we zeggen in Drenthe, derhalve dus ook goedkoper. Ook daar geldt natuurlijk locatie locatie.
In mijn definitie is een marktconforme prijs een prijs waarbij er balans is tussen vraag en aanbod. Geen of lichte overvraag (om de bezettingsgraad hoog te houden), maar ook geen leegstand. Niet de wachtlijst die er momenteel voor sociale huur is.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 16:54 schreef 44pje het volgende:
[..]
Dan zal ik het begrip marktconform wel niet begrijpen.
Tja, en in Aken (D) zijn de prijzen weer een stuk hoger dan 3 kilometer verderop in Vaals.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 17:53 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat is zeker waar. Toch is het wonen in een klein Nederlands dorpje aan de grens (ook middel of nowhere) bijna twee keer zo duur als een vergelijkbare woning een paar kilometer verderop. Dat een groot aantal dure woningen in Beieren de landelijke prijs opkrikt vertelt een deel van een verhaal. Maargoed, de trend is kwalitatief in plaats van kwantitatief en dus wel degelijk aanwezig.
Marktconform is wat de markt ervoor over heeft. Jouw definitie zou betekenen dat de marktconforme prijs voor een Van Gogh gelijk is aan de prijs die een replica bij de Xenos kost.quote:Op zondag 16 juni 2013 09:50 schreef Krisp het volgende:
[..]
In mijn definitie is een marktconforme prijs een prijs waarbij er balans is tussen vraag en aanbod. Geen of lichte overvraag (om de bezettingsgraad hoog te houden), maar ook geen leegstand. Niet de wachtlijst die er momenteel voor sociale huur is.
Dat is ook de reden waarom ik eerder beargumenteerde dat de huizenmarkt in NL nooit marktconform kan worden: de vraag is groter dan het aanbod. Er moeten meer huizen bij. Helaas komen we dan uit bij het volgende probleem: door wetgeving is het domweg te duur om een woning te bouwen.
De vraag naar sociale huurwoningen is groter dan het aanbod ja, juist omdat de huur daarvan ver onder de marktconforme prijs ligt. Dat is het hele punt.quote:Op zondag 16 juni 2013 09:50 schreef Krisp het volgende:
[..]
In mijn definitie is een marktconforme prijs een prijs waarbij er balans is tussen vraag en aanbod. Geen of lichte overvraag (om de bezettingsgraad hoog te houden), maar ook geen leegstand. Niet de wachtlijst die er momenteel voor sociale huur is.
Dat is ook de reden waarom ik eerder beargumenteerde dat de huizenmarkt in NL nooit marktconform kan worden: de vraag is groter dan het aanbod. Er moeten meer huizen bij. Helaas komen we dan uit bij het volgende probleem: door wetgeving is het domweg te duur om een woning te bouwen.
Dat ik in het laatste deel van mijn post stelde, was dat de kostprijs hoger is dat de prijs die marktconform is of imo zou moeten zijn.quote:Op zondag 16 juni 2013 10:08 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Marktconform is wat de markt ervoor over heeft. Jouw definitie zou betekenen dat de marktconforme prijs voor een Van Gogh gelijk is aan de prijs die een replica bij de Xenos kost.
Jouw definitie van marktconform is wat doorgaans 'kostprijs' genoemd wordt...
Idem mijn punt.quote:Op zondag 16 juni 2013 10:12 schreef 44pje het volgende:
[..]
De vraag naar sociale huurwoningen is groter dan het aanbod ja, juist omdat de huur daarvan ver onder de marktconforme prijs ligt. Dat is het hele punt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |