abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127491318
Hallo,

Ik heb een nieuwe laptop nodig en ik doe met name videobewerking. Omdat ik veel onderweg ben heb ik liever een laptop dan een desktop. Nu heb ik wat research gedaan en als ik het goed heb is bij videobewerking een i7 processor aan te raden, alsmede flink wat intern geheugen .

Voor het bewerken van mijn video's gebruik ik Sony Vegas icm Adobe Aftereffects en daarbij zijn al mijn video's van Full HD formaat. Dit gaat momenteel niet optimaal op mijn laptop wat ook de hoofdreden voor de upgrade is.

Nu zat ik aan deze laptop te denken en vroeg ik me af of dit een geschikte keus is:

http://mycom.nl/laptops/n(...)638g50-3rd-i7-3632qm

Het enige potentiele nadeel is de kleine HD maar ik heb een flinke externe HD waar ik genoeg op kan slaan.
  donderdag 6 juni 2013 @ 19:53:39 #2
400409 DomineeGremdaat
Kent U die uitdrukking?
pi_127491942
Acer sowieso niet nemen!
Kapitein Høken was een monster kearl
pi_127491945
Ga op zoek naar een laptop met een ssd.

En deze is wel 17inch de vraag is of je zo'n bakbeest wil
Ons aller kapitein haque is ook aanwezig
pi_127492378
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 19:53 schreef Haque het volgende:

En deze is wel 17inch de vraag is of je zo'n bakbeest wil
Inderdaad, dat strookt niet helemaal met "Omdat ik veel onderweg ben ..."
  donderdag 6 juni 2013 @ 20:13:21 #5
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_127492770
Hoe is je externe HD aangesloten en gaat dat wel snel genoeg zijn ?
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_127493081
Deze Dell als je goedkoop wilt klaar zijn: http://www.dell.com/nl/p/(...)s1&l=nl&s=dhs&~ck=mn

Dan wel de core i7 versie nemen. Er zijn ook nog wat trucjes om hem goedkoper te maken via Tweakers

Als je bereid bent iets meer uit te geven, deze Asus: http://tweakers.net/pricewatch/329507/asus-n56vz-s4195h.html
pi_127493796
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 20:19 schreef Dasjonny het volgende:
Deze Dell als je goedkoop wilt klaar zijn: http://www.dell.com/nl/p/(...)s1&l=nl&s=dhs&~ck=mn

Dan wel de core i7 versie nemen. Er zijn ook nog wat trucjes om hem goedkoper te maken via Tweakers

Als je bereid bent iets meer uit te geven, deze Asus: http://tweakers.net/pricewatch/329507/asus-n56vz-s4195h.html
Goede tips, ik vraag me alleen af of het uberhaubt wel handig is wat ts wilt, want videobewerking op een 56Wh accu is ongeveer een half uurtje :p
pi_127494502
Wachten op laptops met Intels Haswell professoren. Grafisch meer kracht voor laptops.
pi_127494534
Althans, als je een model zonder videokaart neemt. Maar ook met is het gewoonweg een stuk sneller en tevens zuiniger in energieverbruik.
pi_127494826
Allereerst bedankt voor de reacties. Wordt gewaardeerd. Ze roepen echter wel nieuwe vragen op:

quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 19:53 schreef DomineeGremdaat het volgende:
Acer sowieso niet nemen!
Waarom niet?

quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 20:13 schreef Aaargh! het volgende:
Hoe is je externe HD aangesloten en gaat dat wel snel genoeg zijn ?
Ik render op de interne HD en daarna exporteer ik de bestanden naar de externe. Werkt prima.

quote:
14s.gif Op donderdag 6 juni 2013 20:47 schreef Dimens het volgende:
Wachten op laptops met Intels Haswell professoren. Grafisch meer kracht voor laptops.
Enig idee wanneer die uitkomen? En zijn die bij release niet peperduur?
pi_127495047
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 20:53 schreef Writersright het volgende:
Allereerst bedankt voor de reacties. Wordt gewaardeerd. Ze roepen echter wel nieuwe vragen op:

[..]

Waarom niet?

[..]

Ik render op de interne HD en daarna exporteer ik de bestanden naar de externe. Werkt prima.

[..]

Nee. Een processor wordt nauwelijks goedkoper. Maar die komen nu steeds meer op de markt.
pi_127495271
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 20:53 schreef Writersright het volgende:

De eerste modellen zijn al leverbaar bij bedrijven zoals BTO en anderen die Clevo barebones gebruiken. Veelal komt Dell vrij snel met nieuwe modellen en daarna volgt de rest. Het duurt meestal 1 a 2 maanden voordat deze leverbaar zijn. Fabrikanten zullen sowieso proberen ze voor het volgende schooljaar ze in de winkels te hebben gezien er dan veel omzet te halen valt.
pi_127503330
Waarom geen macbook pro?
pi_127511372
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 23:20 schreef superdrufus het volgende:
Waarom geen macbook pro?
Die liggen behoorlijk wat boven mn budget en daarnaast bevalt windows me prima.
pi_127511973
Voor wat betreft je vraag over Acer laptops: de bouwkwaliteit daarvan staat echt te boek als mager. Dus zeker als je hem intensief gaat gebruiken en onderweg meeneemt zou ik Acer links laten liggen. Heb er zelf 2 gehad en bij beiden problemen met afbrekende dingen, gammele aansluitingen en na verloop van tijd is bij beiden de videokaart kuren gaan vertonen. Daarnaast was bij beide laptops de koeling verre van optimaal, dus zeker als je hem gaat belasten met videobewerking zou ik naar wat anders kijken. Die van mij waren een beetje mid-range, maar ook van andere modellen (zowel goedkoop als high-end) kom je dezelfde ervaringen tegen.
Dit zijn mijn persoonlijke ervaringen, maar door tijdens de problemen op internet te zoeken kwam ik erachter dat ik zeker niet de enige was...
pi_127512178
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:10 schreef Writersright het volgende:

[..]

Je beseft je wel dat je met een nieuwe laptop windows 8 erbij krijgt :p is wel erg wennen hoor. Ik weet niet hoeveel haast het heeft maar je zou ook windows 8.1 even kunnen afwachten en de haswell processor zoals ze hierboven noemden.
pi_127512226
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:33 schreef ohmoetdatzo het volgende:
Voor wat betreft je vraag over Acer laptops: de bouwkwaliteit daarvan staat echt te boek als mager. Dus zeker als je hem intensief gaat gebruiken en onderweg meeneemt zou ik Acer links laten liggen. Heb er zelf 2 gehad en bij beiden problemen met afbrekende dingen, gammele aansluitingen en na verloop van tijd is bij beiden de videokaart kuren gaan vertonen. Daarnaast was bij beide laptops de koeling verre van optimaal, dus zeker als je hem gaat belasten met videobewerking zou ik naar wat anders kijken. Die van mij waren een beetje mid-range, maar ook van andere modellen (zowel goedkoop als high-end) kom je dezelfde ervaringen tegen.
Dit zijn mijn persoonlijke ervaringen, maar door tijdens de problemen op internet te zoeken kwam ik erachter dat ik zeker niet de enige was...
Dankje voor de duidelijk uitleg. Vervelend van die problemen maar welk merk heb je nu dan?
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:40 schreef Haque het volgende:

[..]

Je beseft je wel dat je met een nieuwe laptop windows 8 erbij krijgt :p is wel erg wennen hoor. Ik weet niet hoeveel haast het heeft maar je zou ook windows 8.1 even kunnen afwachten en de haswell processor zoals ze hierboven noemden.
8.1 wordt toch een gratis update? Als ik nu 8 zou hebben zou 8.1 dus ook hebben wanneer het uitkomt.
pi_127512237
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:41 schreef Writersright het volgende:

[..]

Dankje voor de duidelijk uitleg. Vervelend van die problemen maar welk merk heb je nu dan?

[..]

8.1 wordt toch een gratis update? Als ik nu 8 zou hebben zou 8.1 dus ook hebben wanneer het uitkomt.
Klopt, maar het kan meevallen en het kan tegenvallen ;)
pi_127512535
Ik heb nu sinds kort een dell (15r SE) en tot nu toe tevreden maar kan over duurzaamheid dus nog niet zoveel zeggen. Het voelt allemaal wel wat steviger en minder plastic dan de doorsnee acer. Naar wat ik begreep is de kwaliteit van Asus nog een stapje beter, maar voor mij heeft prijs/kwaliteit en goede gebruikersreviews uiteindelijk de doorslag gegeven toch voor de dell te gaan.
Op mijn werk zijn ook veel dell laptops in omloop en de ervaringen daarmee zijn wisselend, maar dat kan ook komen door de gare software waarmee gewerkt wordt. Er is er in elk geval nog nooit 1 uit elkaar gevallen en er zitten ertussen die al ruim 5 jaar meegaan en overal mee naartoe gesleept worden.
Als ik jou was zou ik sowieso nog even wachten op de nieuwe generatie (zal binnen nu en 2 maanden wel overal verkrijgbaar zijn) en dan je keuze maken.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 10:56:41 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_127512663
Neem een Macbook pro met de grote Flash drive.
Je kan dan met FCPX werken, en het werken met de SSD is veel sneller dan een HD
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 10:57:22 #21
45206 Pietverdriet
pi_127512684
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:10 schreef Writersright het volgende:

[..]

Geen FCPX
  vrijdag 7 juni 2013 @ 10:57:54 #22
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_127512699
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Neem een Macbook pro met de grote Flash drive.
Je kan dan met FCPX werken, en het werken met de SSD is veel sneller dan een HD
E.v.t. met en snelle een externe Thunderbolt RAID drive.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 11:02:19 #23
45206 Pietverdriet
pi_127512834
Ik vraag me sowieso af, als je serieus bezig bent met video bewerking, waarom je dan sony vegas gebruikt. Das leuk en goed voor de vakantievideo's van oom Henk, maar als je verder wilt met videobewerking zal je toch FCPX of Adobe premiere gebruiken
pi_127512935
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:52 schreef ohmoetdatzo het volgende:
Ik heb nu sinds kort een dell (15r SE) en tot nu toe tevreden maar kan over duurzaamheid dus nog niet zoveel zeggen. Het voelt allemaal wel wat steviger en minder plastic dan de doorsnee acer. Naar wat ik begreep is de kwaliteit van Asus nog een stapje beter, maar voor mij heeft prijs/kwaliteit en goede gebruikersreviews uiteindelijk de doorslag gegeven toch voor de dell te gaan.
Op mijn werk zijn ook veel dell laptops in omloop en de ervaringen daarmee zijn wisselend, maar dat kan ook komen door de gare software waarmee gewerkt wordt. Er is er in elk geval nog nooit 1 uit elkaar gevallen en er zitten ertussen die al ruim 5 jaar meegaan en overal mee naartoe gesleept worden.
Als ik jou was zou ik sowieso nog even wachten op de nieuwe generatie (zal binnen nu en 2 maanden wel overal verkrijgbaar zijn) en dan je keuze maken.
Ja en wat kostte jouw Dell en wat kost een Acer met de zelfde prestaties?
Oke, Acer heeft inderdaad laptops die wat mindere bouwkwaliteit hebben, maar die heeft Asus ook in het lagere segment. Voor kwaliteit betaal je nou eenmaal meer.

Die mensen die roepen dat Acer bagger maakt moeten eens van hun zolderkamer af komen. We leven niet meer in 2004 jongens
pi_127513146
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:05 schreef Haque het volgende:
Die mensen die roepen dat Acer bagger maakt moeten eens van hun zolderkamer af komen. We leven niet meer in 2004 jongens
De laatste keer dat ik een Acer bij iemand thuis zag, had het allemaal problemen. Dat was in het weekend.

Maar verder zal het wel de enige met problemen zijn.
pi_127513263
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:12 schreef Dimens het volgende:

[..]

De laatste keer dat ik een Acer bij iemand thuis zag, had het allemaal problemen. Dat was in het weekend.

Ja dan moet je ook niet in het weekend gaan, de laptops hebben ook weekend ;)
SPOILER: offtopic geneuzel
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_127513326
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:12 schreef Dimens het volgende:

[..]

Zulke n=1 statements kun je bij ieder merk maken.
Acer is een budgetmerk en als je een budgetcomputer zoekt, best het overwegen waard. Je kunt wel een goedkope computer van een ander merk nemen, maar in dezelfde prijscategorie zullen die net zo crappy zijn. Daarbij heeft Acer ook duurdere lijnen die helemaal niet onderdoen voor ander merken.
Als je wat zinnigs wilt zeggen over de kwaliteit van een laptop kun je haast nog beter naar de prijs kijken als naar het merk, want ieder merk heeft betere en slechtere producten, en een Asus-laptop van 900 euro vergelijken met een Acer van 500 euro is gewoon niet eerlijk.
pi_127513370
quote:

Acer is inderdaad een stuk beter geworden de laatste jaren maar zeker nog niet eerste keus.

Verder is het inderdaad handig om te wachten op de haswell processoren met ssd of een hybrid ssd.

Macbook zou ik alleen nemen als je osX wil gebruiken
pi_127513699
quote:

[..]

Dus als ik mijn mid-range Acer die ik 2,5 jaar geleden heb gekocht nu bij het grofvuil kan zetten omdat de videokaart er de brui aan geeft, is jouw oplossing dat ik van mijn zolderkamer moet komen? Want dan gaat ie spontaan weer werken?
In dat geval dus nog een reden voor TS om geen acer te kopen (tenzij hij nooit op zolder zit).
pi_127513729
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:27 schreef ohmoetdatzo het volgende:

[..]

Dus als ik mijn mid-range Acer die ik 2,5 jaar geleden heb gekocht nu bij het grofvuil kan zetten omdat de videokaart er de brui aan geeft, is jouw oplossing dat ik van mijn zolderkamer moet komen? Want dan gaat ie spontaan weer werken?
In dat geval dus nog een reden voor TS om geen acer te kopen (tenzij hij nooit op zolder zit).
wut?
2,5half jaar is toch een goede levensduur? of dacht je soms 5 jaar met je laptop te doen(bij dagelijks gebruik).
  vrijdag 7 juni 2013 @ 11:50:35 #31
224960 highender
Travellin' Light
pi_127514442
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:28 schreef Haque het volgende:

[..]

wut?
2,5half jaar is toch een goede levensduur? of dacht je soms 5 jaar met je laptop te doen(bij dagelijks gebruik).
5 jaar moet toch goed kunnen, de IBM / Lenovo thinkpad's houden dat bij mij in ieder geval makkelijk vol en worden 16 uur per dag gebruikt. Met de HP laptops die ik heb gehad is het inderdaad een ander verhaal, die hebben nooit langer dan 2 jaar zonder problemen volgehouden.
pi_127514516
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:50 schreef highender het volgende:

[..]

5 jaar moet toch goed kunnen, de IBM / Lenovo thinkpad's houden dat bij mij in ieder geval makkelijk vol en worden 16 uur per dag gebruikt. Met de HP laptops die ik heb gehad is het inderdaad een ander verhaal, die hebben nooit langer dan 2 jaar zonder problemen volgehouden.
Die thinkpads van 5 jaar oud waren toendertijd iets van 800 euro. Tegenwoordig izjn die lenovos wel wat goedkoper maar je kunt echt een 500 euro laptop en een 800 euro laptop niet vergelijken.
Jouw acertje van 400 euro (2,5/3 jaar levensduur) of een lenovo van 800 euro (3/5jaar levensduur, afhankelijk van de bouw van de laptop).

Dat geld ook voor macbooks. Iedereen is er oh zo laaiend enthousiast over maar voor de prijs van een macbook van 1200euro heb je 2 lenovos of 3 acers.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 12:31:46 #33
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_127515680
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:53 schreef Haque het volgende:
Dat geld ook voor macbooks. Iedereen is er oh zo laaiend enthousiast over maar voor de prijs van een macbook van 1200euro heb je 2 lenovos of 3 acers.
En 6 keer zo veel ergernis.
pi_127516711
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:17 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Zulke n=1 statements kun je bij ieder merk maken.
Acer is een budgetmerk en als je een budgetcomputer zoekt, best het overwegen waard. Je kunt wel een goedkope computer van een ander merk nemen, maar in dezelfde prijscategorie zullen die net zo crappy zijn. Daarbij heeft Acer ook duurdere lijnen die helemaal niet onderdoen voor ander merken.
Als je wat zinnigs wilt zeggen over de kwaliteit van een laptop kun je haast nog beter naar de prijs kijken als naar het merk, want ieder merk heeft betere en slechtere producten, en een Asus-laptop van 900 euro vergelijken met een Acer van 500 euro is gewoon niet eerlijk.
Toch grappig dat verreweg de meeste mensen met laptopproblemen grotendeels mensen met Acer zijn. En dan zijn het niet per definitie de goedkope laptops. Als iemand hier in DIG een probleem heeft met zijn laptop, kun je al bijna raden dat het een Acer laptop is.

Acer is goedkope meuk wat je niemand toewenst om te kopen. Of je wenst het wel iemand toe, maar dat zegt dan meer iets over jou.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 13:40:21 #35
45206 Pietverdriet
pi_127517931
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:53 schreef Haque het volgende:

[..]

Die thinkpads van 5 jaar oud waren toendertijd iets van 800 euro. Tegenwoordig izjn die lenovos wel wat goedkoper maar je kunt echt een 500 euro laptop en een 800 euro laptop niet vergelijken.
Jouw acertje van 400 euro (2,5/3 jaar levensduur) of een lenovo van 800 euro (3/5jaar levensduur, afhankelijk van de bouw van de laptop).

En dat merk je dus ook in de kwaliteit van het apparaat. Perfectie heeft nu eenmaal een prijs.
pi_127518073
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En dat merk je dus ook in de kwaliteit van het apparaat. Perfectie heeft nu eenmaal een prijs.
Yep
maar zover dus mijn betoog over of Acer wel of geen kwaliteit levert. Terug naar de kern van het topic.
pi_127518139
Ik vind het altijd een beetje krom om alleen naar de aanschafprijs te kijken. Een goedkope laptop die binnen afzienbare tijd problemen krijgt gaat je op de lange termijn meer tijd, geld en energie kosten dan een in eerste instantie duurdere, maar kwalitatief betere laptop.
pi_127520830
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 13:45 schreef retorbrapi het volgende:
Ik vind het altijd een beetje krom om alleen naar de aanschafprijs te kijken. Een goedkope laptop die binnen afzienbare tijd problemen krijgt gaat je op de lange termijn meer tijd, geld en energie kosten dan een in eerste instantie duurdere, maar kwalitatief betere laptop.
Yep
  vrijdag 7 juni 2013 @ 16:42:01 #39
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_127525118
Nvidia Geforce 710M :')
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
  vrijdag 7 juni 2013 @ 16:47:32 #40
45206 Pietverdriet
pi_127525320
quote:
13s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 16:42 schreef PandaDrop het volgende:
Nvidia Geforce 710M :')
?
  vrijdag 7 juni 2013 @ 16:53:54 #41
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_127525571
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

?
Slechte GPU toch?
Beter voor Geforce 650M of hoger gaan als je gaat gamen en videobewerken enz.

ontopic: Ik heb zelf geen ervaring met weerspiegelende schermen maar ik dacht dat weerspiegelende schermen mooiere kleuren gaven dan matte schermen.
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
  vrijdag 7 juni 2013 @ 16:55:20 #42
45206 Pietverdriet
pi_127525628
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 16:53 schreef PandaDrop het volgende:

[..]

Slechte GPU toch?
Beter voor Geforce 650M of hoger gaan als je gaat gamen en videobewerken enz.

ontopic: Ik heb zelf geen ervaring met weerspiegelende schermen maar ik dacht dat weerspiegelende schermen mooiere kleuren gaven dan matte schermen.
Waar zit die in dan? En voor videoediting is de GPU niet echt belangrijk, een SSD is veel belangrijker
pi_127680551
Die eerder genoemde Dell lijkt een leuke optie maar de online winkel van Dell schijnt behoorlijk belabberd te zijn met (van wat ik lees) enorm variabele levertijden en beroerde service.

Iemand ervaring mee?

Daarnaast, wat zijn qua hardware aan te bevelen specs?

Sowieso dacht ik aan i7, 8 GB RAM en SSD. Zijn er daarnaast nog andere hardwarezaken waar ik op moet letten? (naast voor de hand liggende zaken als hard disc grootte etc)
  dinsdag 11 juni 2013 @ 21:43:54 #44
45206 Pietverdriet
pi_127681480
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:28 schreef Writersright het volgende:
Die eerder genoemde Dell lijkt een leuke optie maar de online winkel van Dell schijnt behoorlijk belabberd te zijn met (van wat ik lees) enorm variabele levertijden en beroerde service.

Iemand ervaring mee?

Sowieso dacht ik aan i7, 8 GB RAM en SSD. Zijn er daarnaast nog andere hardwarezaken waar ik op moet letten? (naast voor de hand liggende zaken als hard disc grootte etc)
Snelle poorten voor externe harde schijven?
pi_127681568
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Snelle poorten voor externe harde schijven?
Goed punt. Is USB 3.0 de standaard nu?
pi_127681777
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:28 schreef Writersright het volgende:

Iemand ervaring mee?

Dell doet over het algemeen niet te moeilijk over dingen, levertijden worden gewoon aangehouden zoals ze staan op de site. Je wordt vaak wel verwezen naar het forum voor eventuele oplossingen voor driver problemen.

Deze Asus voldoet ook aan je eisen mocht je geen Dell willen:

http://tweakers.net/pricewatch/320523/asus-n56-series-s4215h.html
  dinsdag 11 juni 2013 @ 21:50:47 #47
45206 Pietverdriet
pi_127681926
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:45 schreef Writersright het volgende:

[..]

Goed punt. Is USB 3.0 de standaard nu?
Ja, maar thunderbolt is sneller
  dinsdag 11 juni 2013 @ 21:51:51 #48
45206 Pietverdriet
pi_127681997
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:48 schreef Dasjonny het volgende:

[..]

Dell doet over het algemeen niet te moeilijk over dingen, levertijden worden gewoon aangehouden zoals ze staan op de site. Je wordt vaak wel verwezen naar het forum voor eventuele oplossingen voor driver problemen.

Langzame harde schijf, geen ssd
pi_127682033
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:48 schreef Dasjonny het volgende:

[..]

Is 6GB intern niet een beetje weinig voor HD videobewerking?
  dinsdag 11 juni 2013 @ 21:52:57 #50
45206 Pietverdriet
pi_127682051
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:52 schreef Writersright het volgende:

[..]

Ook dat
Heb zelf 32
pi_127682230
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Langzame harde schijf, geen ssd

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:52 schreef Writersright het volgende:

[..]

Valt er beide zelf bij te zetten ( SSD doormiddel van HDDcaddy ), 6 GB kan te weinig zijn, hangt ervoor vanaf met wat voor files je werkt en wat je allemaal tegelijk doet. De Asus hoort als het goed is tot 16 GB te ondersteunen ook al doet ie officieel maar tot 8 GB.

Je kunt natuurlijk geen ultra high-end specs verwachten voor een laptop in deze prijsklasse.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 21:59:39 #52
45206 Pietverdriet
pi_127682447
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:56 schreef Dasjonny het volgende:

[..]

[..]

Valt er beide zelf bij te zetten ( SSD doormiddel van HDDcaddy ), 6 GB kan te weinig zijn, hangt ervoor vanaf met wat voor files je werkt en wat je allemaal tegelijk doet. De Asus hoort als het goed is tot 16 GB te ondersteunen ook al doet ie officieel maar tot 8 GB.

Je kunt natuurlijk geen ultra high-end specs verwachten voor een laptop in deze prijsklasse.
Wat voor een aansluiting heeft deze naar de HD, je hebt niet veel aan een ssd als die dan de bottlenek is.
pi_127682704
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 21:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat voor een aansluiting heeft deze naar de HD, je hebt niet veel aan een ssd als die dan de bottlenek is.
Sata 600 en de odd sata 300. Maar zelfs al zou het sata 300 zijn merk je alsnog wel een flink verschil tussen een SSD en een harddrive, het gaat veelal om de access times, niet om de rauwe snelheid.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 22:05:35 #54
45206 Pietverdriet
pi_127682787
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 22:03 schreef Dasjonny het volgende:

[..]

Sata 600 en de odd sata 300. Maar zelfs al zou het sata 300 zijn merk je alsnog wel een flink verschil tussen een SSD en een harddrive, het gaat veelal om de access times, niet om de rauwe snelheid.
Niet bij videobewerking, en het gaat er niet of je verschil merkt, maar of hij het maximale uit je ssd haalt
pi_127698881
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 22:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Niet bij videobewerking, en het gaat er niet of je verschil merkt, maar of hij het maximale uit je ssd haalt
SSD is dus vrijwel een vereiste voor videobewerking?
  vrijdag 14 juni 2013 @ 17:40:36 #56
202889 Inverted_World
Motion Graphics
pi_127796999
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 11:25 schreef Writersright het volgende:

[..]

Totaal niet. Tenzij je enkel met 4K uncompressed materiaal wilt werken.
It's you my love, you who are the stranger
  vrijdag 14 juni 2013 @ 18:06:52 #57
45206 Pietverdriet
pi_127797899
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 11:25 schreef Writersright het volgende:

[..]

Vereiste, wat is vereiste, als je snel en soepel wilt werken is het heel aangenaam. Mensen die zeggen van niet kletsen uit hun nek, hebben nog nooit met een SSD gewerkt.
Bij grote data input output zoals bij video of fotobewerking, databanken ofzo, dan is een ssd geweldig.
  vrijdag 14 juni 2013 @ 18:47:31 #58
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_127799385
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 17:40 schreef Inverted_World het volgende:

[..]

Totaal niet. Tenzij je enkel met 4K uncompressed materiaal wilt werken.
Wie doet er in hemelsnaam bewerkingen op compressed video ? En waarom zou je in 2013 in minder dan 4k opnemen ?
  vrijdag 14 juni 2013 @ 19:17:11 #59
202889 Inverted_World
Motion Graphics
pi_127800508
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 18:47 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Wie doet er in hemelsnaam bewerkingen op compressed video ? En waarom zou je in 2013 in minder dan 4k opnemen ?
Wat een onzin, want iedereen heeft een RED thuis liggen? Ik werk als motion designer en er wordt bijna nooit met uncompressed beeld gewerkt. Daarbij schiet bijvoorbeeld de 5D ook gewoon in H264.

Bij video-editing wordt er 9/10 keer offline ge-edit, Bij de composeting en final grading wordt er vaak pas het daadwerkelijke uncompressed materiaal gebruikt (logisch). Maar bij de editing of simpele motion-design dingen, 3D, etc heb je echt geen uncompressed 4K nodig. Sowieso, wat wil je dan, 20 512GB SSD's in je PC hangen? :')
It's you my love, you who are the stranger
pi_127815413
Heb je misschien meer informatie wat je precies gaat doen qua video bewerken? Dit kan ontzettende verschillen maken. Het is verstandig om te kijken waar nu de bottleneck zit.

Ik gebruik bijvoorbeeld After Effects om een soort timelapse collages te maken. Ik gebruik dan de hoge resolutie van de RAW files van mijn DSLR om mooie overgangen en bewegingen te maken. Ook de belichting pas ik daar vloeiend aan. De resolutie van de lagen is net iets minder dan 8k, met een 32bpc kleurruimte. Dit betekend dat een van die projecten makkelijk 2TB wordt. Voor mij is dus de bottleneck de harde schijf. De oplossing is om losse scenes van te voren op een SSD te zetten, en vanaf daar te renderen. Omdat de bestanden zo groot zijn, zijn mijn RAM en de SSD nog steeds de bottleneck. Mijn processor komt meestal niet boven de 60% uit.

Als je complexe composities met veel effecten en 1080p bron materiaal maakt, in een intermediate codec dus zonder keyframes, vanaf een snelle schijf, is je RAM sneller de bottleneck. After Effects houdt van geheugen. Eigenlijk minimaal 4gb per core voor 1080p. Wanneer je dan 8gb ram hebt, kan je eigenlijk maar 1, heel misschien 2 cores gebruiken.

Aan de andere kant als je gewoon filmpjes monteert in vegas, dus gewoon knippen en plakken, is de processor sneller de bottleneck. De bottleneck van video's encoderen is voornamelijk de processor.

Waar je als richtlijn naar moet kijken, is 4gb ram per core, en een i7 quad core. 32gb zou complexe composities sneller kunnen laten gaan, maar ook totaal geen verschil kunnen maken wanneer de composities simpel zijn. De videokaart maakt eigenlijk niet uit, tenzij je gaat raytracen in after effects zelf, maar dan kan je beter kijken naar bijvoorbeeld Maya en Mental Ray. Ook is veel hardeschijf ruimte belangrijk als je het mobiel wilt houden. Liever een 750gb 7200rpm hardeschijf, dan een 128gb ssd. Het liefste wel allebei, als dat binnen het budget valt.

Over acer, de kwaliteit van die laptops is inderdaad, over het algemeen, minder. Ik heb zelf een netbook van acer gehad, en ik was er redelijk tevreden over. Hij was een keer zelfs van de trap gevallen gerold zonder deuken achter te laten. Aan de andere kant was de batterij al na 4 maanden verrot, en waren de scharnieren van het scherm buitengewoon slecht.

Ik werk nu achter een Dell Precision. Hij is duidelijk van betere kwaliteit. De batterij gaat nog steeds bijna even lang mee als een half jaar geleden, het toetsenbord is nog fris, en er is nergens slijtage. Alleen een paar deukjes en krasjes van vallen/stoten/gekke dingen die ermee gebeurd zijn. Maar dan is een camera op het scherm vallen, zand erin gewaaid, erop gaan zitten, erop gaan staan, alles wat je kan bedenken. Maar met deze laptop ben ik niet bang hem te beschadigen. Het is meer een gebruiksvoorwerp als een stukje kwetsbare elektronica. Ik gebruik hem voor werken, studie, fotografie, en ontspanning. Hij heeft dagelijks een ongelukje, maar heeft nog nooit een probleem gehad.

Het verschil tussen de bouwkwaliteit is trouwens duidelijk te zien door aan de achterkant op het scherm te drukken, of het te buigen om te kijken of het scherm verkleurt. Ik kan zo hard als ik kan erop drukken, en er verkleurt niks.
Alcohol, because no great story starts with a salad.
Pure, unadulterated music. Because everything else is noise. And noise distracts us from what really matters.
So they're using the planets resources to make changing gear sound nice. I like that.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')