quote:Op vrijdag 7 juni 2013 02:09 schreef ocho het volgende:
Best wel een griezelige man Erdogan, vooral zijn redevoering die ik net zag. Doet me denken aan iemand uit Duitsland jaren 40/45.
Nieuw:quote:Op vrijdag 7 juni 2013 02:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Heeft laten maken? Het zijn voornamelijk militaire vliegvelden met een gebouwtje dat wordt aangewezen als 'terminal'.
quote:
quote:The problem of the Turkish protesters then becomes the problem of progressive forces globally: What is your alternative? It is a question that is starting to get serious. As the echoes of the Arab spring, Occupy and Indignados movements refuse to fade, the hope lingers that out of these spontaneous explosive uprisings and the new culture of courageous political participation can be ignited amongst what WikiLeaks founder Julian Assange calls the "internet educated" generation, a new political force could be emerging.
If this is to happen however, we need to offer these component movements more than just cheer-leading and loudly ringing moral support. One thing that can be offered by Western progressives, who have the time to spare from more pressing issues (like not getting shot for protesting), is the development of new models of organization, which can allow this "movement of movements", to borrow a term from the 90's "globalization" struggles, to mature into an enduring force and formulate a collective vision, without reverting to the same top down models used by the institutions and forces we seek to transform and defeat.
Helaas mee eens. Hij is echt eng aan het worden nu. Hij heeft het hele tijd over wij en zij en zit echt te provoceren nu.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 02:09 schreef ocho het volgende:
Best wel een griezelige man Erdogan, vooral zijn redevoering die ik net zag. Doet me denken aan iemand uit Duitsland jaren 40/45.
Trigger, zal vast autistisch zijn, maar probeer eens uit te leggen waarom je zo'n smiley gebruikt. War wil je zeggen.quote:
Jezus, wat een drogredeneringen onder elk punt.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 00:01 schreef De_Guidance het volgende:
Ook pro-regering reclame nu in NYT, na anti-regering
[ afbeelding ]
Dat kan in Turkije ook. Dan toon je pas echt support.quote:Op donderdag 6 juni 2013 23:22 schreef Ambipur het volgende:
Morgen maar eens mee gaan protesteren in Amsterdam. Niet mijn ding, maar toch wat support tonen.
Wat heeft dat precies voor zin?quote:Op donderdag 6 juni 2013 23:22 schreef Ambipur het volgende:
Morgen maar eens mee gaan protesteren in Amsterdam. Niet mijn ding, maar toch wat support tonen.
Ja. Zal mijn werkgever leuk vinden. Of school ivm tentamens volgende week.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 08:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat kan in Turkije ook. Dan toon je pas echt support.
Kon dat maar.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 08:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat kan in Turkije ook. Dan toon je pas echt support.
Heb je ook beelden van al die 'terminals' ? Ik merk op dat die in Diyarbakir in 2014 pas af moet zijn. De huidige 'terminal' is een barak waar wat tafels en stoelen zijn geplaatst. Dat was in de statistieken vast ook ooit een nieuwe terminal.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 02:46 schreef zarGon het volgende:
[..]
Nieuw:
- Hatay (2007)
- Iğdır (2012)j
- In Şanlıurfa is de oude luchthaven vervangen door een nieuwe op een andere locatie (2007)
Ongoing:
- Volgens de planning worden de luchthavens in Bingöl, Şırnak ve Hakkari dit jaar (2013) nog in gebruik genomen.
- Diyarbakir krijgt een nieuwe terminal waardoor internationale vluchten mogelijk worden (2014)
Upgrades:
- Gaziantep: vanaf 2006 een internationale luchthaven
- Sivas: 2006: bredere startbaan, 2010: nieuwe terminal
- Erzincan: een nieuwe terminal in 2011
- Elazığ: nieuwe startbaan in 2009, nieuwe terminal in 2012
- Erzurum een nieuwe terminal in 2005
- Malatya kreeg een nieuwe startbaan en nieuwe terminal en zijn er inmiddels internationale vluchten (2010)
- Van: in 2009 geopend voor internationale vluchten
Al met al toch best heel wat geïnvesteerd, no? De passagiersaantallen zijn in ieder geval overal gestegen. (De informatie is bij elkaar gepsprokkeld op het internet, als er fouten zijn mag je ze verbeteren.)
Ik moet het ze nageven.. Terminal in Erzincan is prachtig. Alleen jammer dat je AKPli moet zijn om er te werkenquote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:13 schreef HiZ het volgende:
[..]
Heb je ook beelden van al die 'terminals' ? Ik merk op dat die in Diyarbakir in 2014 pas af moet zijn. De huidige 'terminal' is een barak waar wat tafels en stoelen zijn geplaatst. Dat was in de statistieken vast ook ooit een nieuwe terminal.
Ik had ff de livestream gezien , het waren er wel veel maar kon zijn toespraak toch niet luisteren .quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:50 schreef Che_ het volgende:
Waar blijven alle foto's en nieuwtjes over de duizenden voorstanders die Erdogan stonden op te wachten.
zulke mensen bestaan ook in Nederland, die me doen denken aan iemand uit Duitsland jaren 40/45, maar ik begrijp je...ik ben ook hypocriet en wijs ook liever (en graag) naar anderenquote:Op vrijdag 7 juni 2013 02:09 schreef ocho het volgende:
Of: het steunen van verdere instabiliteit van Turkije. Dit moet intern worden opgelost, aangezien er ook miljoenen voorstanders zijn.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:56 schreef Summers het volgende:
[..]
Solidariteit en internationale afkeuring tonen met de behandeling van de demonstranten net zoals in New York , Italie , Griekenland , Duitsland enz
[ afbeelding ]
http://www.volkskrant.nl/(...)skee-verrijzen.dhtmlquote:'Op Taksimplein zal een giga-moskee verrijzen'
Het Taksimplein in Istanbul is het centrum van seculier Turkije. Daartegen trekt Erdogan ten strijde, stelt Rik Smits.
Rellen, traangas, plastic kogels in Taksim en daartussen staat Bram Vermeulen, correspondent van de NOS, om het allemaal uit te leggen. Dat doet hij alweer vele dagen: er is een park, een van de laatste in Istanbul, de grootste stad in het land van Erdogan. Als dat moet wijken voor wat winkels, komt daar dit gelazer van.
Het lijkt plausibel, maar hoezo maken Turken zich zo druk over wat winkels of wat bomen meer of minder? Zeker in die buurt, in die metropool, zo'n beetje om de hoek van de Istiklal boulevard: winkels, daar barst het daar toch al van. Hebben Istanbulezen niks te doen, zijn ze rijker, verwender of milieubewuster dan de Amsterdammers? Hoe kan het trouwens dat de premier zich met zo'n lokale aangelegenheid kan bemoeien? Draait het in werkelijkheid misschien om een volkomen ander plan? Een plan dat de Turkse pers, verre van vrij, nu eenmaal niet kan vertellen?
Midden jaren negentig was Erdogan burgemeester van Istanbul. Toen had hij al een vastomlijnd plan: Taksim Gezi Parki, die tuin van rust en thee die nu de focus is van het protest, moest wijken voor een knaap van een moskee, om de kracht van de islam te demonstreren. Daaraan is niets veranderd. Die winkels waarover Bram Vermeulen steeds rept, zijn maar een schaamlap voor het werkelijke plan: de bouw van dat gigantisch gebedshuis, dat er ten tijde van het burgemeesterschap van Erdogan goddank niet kwam.
Tjokvolle binnenstad
Wie de laatste eeuwen ooit naar Istanbul reisde, kon één ding vaststellen: giga-moskeeën stonden er allang. De Hagia Sofia, ooit christelijk, maar na de val van Constantinopel verbouwd en voorzien van minaretten, mag er wezen. En dan torent de reus van Ortaköy ook nog aan de ene kant van Taksim boven het gewoel der stedelingen uit, en aan de andere zijde de joekels Sultan Ahmet, Yeni Cami, Fatih Cami en Eyüp-Sultan. Waarom is daar midden in die tjokvolle binnenstad nóg zo'n geweldig godshuis van zulk eminent belang?
Wel, dat zit zo: het Taksimplein is een symbolisch oord. Erop staat Istiklal Aniti, het uit 1928 daterende onafhankelijkheidsmonument, gedenkteken bij uitstek voor Mustafa Kemal Atatürk, de vader van het seculiere Turkije, erfopvolger van het Osmaanse Rijk, Europa's zieke man. Ernaast staat het AKM, het Atatürk Cultureel Centrum, dat meer dan wat ook de seculiere erfenis bewaakt en uitstraalt waartegen Erdogan altijd stelling heeft genomen. En op een steenworp afstand ligt de Aya Triada, Istanbuls grootste Grieks-orthodoxe kerk - in de ogen van de premier de erfvijand van de islam.
Ware aard
Persoonlijk heeft Erdogan met Taksim ook een band, al geeft hij zich daar mogelijk niet eens rekenschap van. Als burgemeester legde hij ooit in de stad een nieuwe waterleiding aan - en deed voor gemeentediensten het glaasje raki in de ban. 'Taksim' is Turks voor knooppunt, u raadt nu wel waarvan: jawel hoor, aquaducten uit de tijd van de sultan.
Gekker nog, maar dit wordt heel mystiek, de naam Erdogan betekent zo veel als 'zoon van een echte man'. Maar kom, blijf nuchter en gun de mystiek aan Erdogan. Die verried zijn ware aard, toen hij vijftien jaar geleden in een rede dit verzenpaar opnam: 'Minaretten zijn onze bajonetten, koepels onze helmen, moskeeën onze kazernes en gelovigen onze soldaten.' Daar schrokken de toenmalige militaire machthebbers danig van, en Erdogan verdween een half jaar in 't gevang.
Dat is de achtergrond van deze missionaris van de islam: bekeerdrift, geloofsknevelarij en je wreken waar dat kan. Die winkels laat hij vallen, maar let op: die moskee komt er echt, als het aan Erdogan ligt.
Die moskee staat volledig los van het Gezi Park. Die komt op het binnenkort braakliggende terrein achter de oude gebouwen van de 'taksim'. Dus net niet op het Taksimplein, maar aangezien hij verhoogd wordt aangelegd en de minaret echt enorm hoog wordt zal het eruit zien alsof hij aan het plein ligt.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 10:08 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)skee-verrijzen.dhtml
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |