Dat gevoel dat je zelf iets doet of maakt van je eigen realiteit soms? Want als je een minder besef hebt van je eigen identiteit of ik lijkt het mij logisch dat alle acties van dat ik minder 'echt' lijken. Hoe meer je twijfelt over jezelf hoe minder sterk je ik wordt dus dan kom je in zo'n vicieuze cirkel terecht.quote:Op woensdag 5 juni 2013 10:52 schreef M51 het volgende:
Ik heb continu het gevoel dat ik iets mis wat mijn geluk in de weg staat en wat anderen wel lijken te hebben.
Een psych kan je er wel mee helpen.quote:Op woensdag 5 juni 2013 11:26 schreef HostiMeister het volgende:
Een psych kan je hier niet mee helpen. Wat jij beschrijft is gewoon een gevoel wat je wel eens kan hebben, zeker op jouw leeftijd. Het leven, gevoelens, de wereld, wat moet ik ermee, wat mis ik, waarom ben ik niet gelukkig? Moeilijke vragen zonder een simpel antwoord, maar geloof me over tijd wordt het vanzelf beter, gewoon doen wat je moet doen en voornamelijk wat je wil doen.
Wil ik ook wel doen hoor, en ik hoef er niets voor terug:quote:Op woensdag 5 juni 2013 11:44 schreef RetepV het volgende:
hij houdt je een spiegel voor en wijst je op dingen die jij normaal vindt, maar die niet voor iedereen normaal zijn.
Wtf?quote:Je vrienden willen altijd iets van je
heb je het zelf gelezen?quote:Op woensdag 5 juni 2013 11:15 schreef TUFKAL het volgende:
Ga dit eens lezen:
http://www.bol.com/nl/p/identiteit/9200000002308060/
Meer denken, meer analyseren, meer piekeren, meer verhaaltjes van dingen in je hoofd maken, kortom; meer van hetzelfde wat meer van dezelfde problemen veroorzaakt. Lijkt me niet handig.quote:
Nee voor elke identiteitscrisis naar een psych lopen, dat schiet op. Zo kun je nooit iets handelen.quote:Op woensdag 5 juni 2013 11:50 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
heb je het zelf gelezen?
ik wel en het gaat hem niet helpen hoor
dit is een algemene beschouwing over wat identiteit is, niet een boek dat je gaat helpen jouw identiteit te vinden
een psych doet het zware werk niet voor je hoor, het is meer een gidsquote:Op woensdag 5 juni 2013 11:56 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Nee voor elke identiteitscrisis naar een psych lopen, dat schiet op. Zo kun je nooit iets handelen.
Het erop houden dat het normaal is en dat het hoort (waar baseer je dat op?) en het zo de ruimte geven om verder te groeien, dat schiet wel op?quote:Op woensdag 5 juni 2013 11:56 schreef HostiMeister het volgende:
Nee voor elke identiteitscrisis naar een psych lopen, dat schiet op. Zo kun je nooit iets handelen.
Wat je krijgt als je een avondje met je pa aan de wijn gaat, of met een maat op het terras gaat hangen eigenlijk. Bij wijze van. Kijk wat films, lees wat boeken, praat met wat mensen, luister wat muziek. Het leven is moeilijk, en van alles kun je wat leren om er mee om te gaan.quote:Op woensdag 5 juni 2013 11:57 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
een psych doet het zware werk niet voor je hoor, het is meer een gids
zie het als een fysiotherapeut: hij/zij zegt welke oefeningen helpen en jij doet de oefeningen
daar ben je zelf bijquote:Op woensdag 5 juni 2013 12:03 schreef Re het volgende:
en voor je het weet zit je aan een dissociatieve stoornis vastgekoppeld
Wat voor woord vind jij beter passen bij 20 jarigen die in de bloei van hun leven zijn om in feite stil staan om ze dusdanig in hun hoofd vastzitten dat ze eigenlijk niet leven?quote:Op woensdag 5 juni 2013 12:03 schreef Re het volgende:
en voor je het weet zit je aan een dissociatieve stoornis vastgekoppeld
Normaal?quote:Op woensdag 5 juni 2013 12:05 schreef Canillas het volgende:
[..]
Wat voor woord vind jij beter passen bij 20 jarigen die in de bloei van hun leven zijn om in feite stil staan om ze dusdanig in hun hoofd vastzitten dat ze eigenlijk niet leven?
Je leven lijkt weinig betekenis te hebben. Zonder betekenis heeft het leven mijns inziens weinig zin. Je moet dus zin geven aan je leven, en daar zijn allerlei manieren voor.quote:Op woensdag 5 juni 2013 10:52 schreef M51 het volgende:
Ik zou zo veel dingen willen doen, maar iets in me houdt me tegen. Ik wil gaan leven.
Grotendeels mee eens. Al kan een psycholoog wel hulpmiddelen bieden om je gedachtengang stop te zetten, of op pauze te zetten of anders te laten denken. Dat heeft niks met luiheid te maken, gewoon met onmacht. Al ben ik nog nooit bij een psycholoog geweest trouwens, dus dit is alleen van horen zeggen.quote:Op woensdag 5 juni 2013 12:00 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Wat je krijgt als je een avondje met je pa aan de wijn gaat, of met een maat op het terras gaat hangen eigenlijk. Bij wijze van. Kijk wat films, lees wat boeken, praat met wat mensen, luister wat muziek. Het leven is moeilijk, en van alles kun je wat leren om er mee om te gaan.
Mensen gaan betalen om het voor je uit te leggen leert je alleen lui te zijn en het zelf niet uit te zoeken, schiet ook niet op. Althans dat vind ik.
iets met een schop en een kont... en een reality check...quote:Op woensdag 5 juni 2013 12:05 schreef Canillas het volgende:
[..]
Wat voor woord vind jij beter passen bij 20 jarigen die in de bloei van hun leven zijn om in feite stil staan om ze dusdanig in hun hoofd vastzitten dat ze eigenlijk niet leven?
Normaal in de zin dat het de norm is van hoe de wereld er nu voor staat, maar normaal is het absoluut niet, sterker nog verkeren in een staat van niet leven om je zo in je denken vast zit is het tegenovergestelde daarvan.quote:
Wat houdt dat in? En dan?quote:Op woensdag 5 juni 2013 12:11 schreef Re het volgende:
iets met een schop en een kont... en een reality check...
meer van, reflectie, als je niet reflecteert buiten je eigen hoofd om zul je nooit een bepaald realisme kunnen bevatten... dus advies is gewoon om te stoppen met "ik kan niet met mezelf leven" wat ongelofelijk dramaquenerig klinkt als je niet eens om het hoekje kijktquote:Op woensdag 5 juni 2013 12:14 schreef Canillas het volgende:
[..]
Wat houdt dat in? En dan?
Vind het een bijzonder loos 'advies'.
Ja toch? Ze willen minstens vriendschap van je. Dat je terug naar hen luistert als zij dat nodig hebben.quote:Op woensdag 5 juni 2013 11:46 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Wil ik ook wel doen hoor, en ik hoef er niets voor terug:
[..]
Wtf?
Ja stel je voor dat je je referentiekader uitbreidt met meerdere ervaringen van vrienden, Lijkt me een stuk waardevoller dan een willekeurige psych. Maar goed, dat ben ik. Vreemde kijk op vriendschap heb je, zoals ik het zie tenminste.quote:Op woensdag 5 juni 2013 12:23 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ja toch? Ze willen minstens vriendschap van je. Dat je terug naar hen luistert als zij dat nodig hebben.
Een psycholoog hoeft zelfs dat niet.
Bij je vrienden kun je altijd prima over jezelf praten. Maar dan moet je ook terug luisteren wanneer zij over zichzelf praten. Een psycholoog zal je niet vermoeien met zijn problemen.
Ik hoop dat je het verschil tussen vrienden en een psycholoog nu wat beter begrijpt?
Jij bent de weg echt een beetje kwijt, geloof ik.quote:Op woensdag 5 juni 2013 11:56 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Omdat je van fouten het meeste leert.quote:Op woensdag 5 juni 2013 12:27 schreef RetepV het volgende:
[..]
Jij bent de weg echt een beetje kwijt, geloof ik.
Als je in een identiteitscrisis zit KUN je niet handelen. Omdat je niet weet wat je moet doen en wat het beste is. De psycholoog helpt je om je handelingen duidelijker te zien.
Kijk, inderdaad kun je ALTIJD handelen, hoe verrot het ook allemaal in je hoofd zit. Gewoon doen wat je het beste lijkt. Of in het slechtste geval gewoon het eerste doen dat in je opkomt. Maar dan ben je gewoon een beetje aan het gokken. Kan goed uitvallen, kan fout uitvallen. Met een beetje reflectie van een onafhankelijk persoon kun je de fouten vermijden. Waarom zou je dat NIET doen?
niet iedereen is goed in zelfreflectie of leren van foutenquote:Op woensdag 5 juni 2013 12:33 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Omdat je van fouten het meeste leert.
Ik zeg niet dat hij het niet moet doen, moet ie zelf weten. Ik zeg alleen dat het mij geen slimme keuze lijkt. Kan toch? Wil niet zeggen dat ik de weg kwijt ben. ()
Zoals Re ook al zei, het klinkt allemaal zo dramatisch, praat gewoon eens met wat mensen doe wat zelfreflectie op, verbreed je horizon. Iedereen heeft wel eens een identiteitscrisis op zijn tijd, als je dan elke keer weer hulp van een proffesional nodig hebt, schiet dat ook niet op. Beter leer je het gewoon handelen, scheelt een hoop tijd, gejank en geld.
begrijp me goed; ik ben echt niet anti psychologie! ik vind echter wel dat sommigen tegenwoordig wel heel snel roepen in een crisis te zitten en daar dan hulp bij nodig te hebben. leven is ook leren zelf je oplossingen te zoeken. pas als je daar dan niet uitkomt is het tijd om professionele hulp in te schakelen. komop jongens: een 20jarige opent een topic en die wordt direct naar de psycholoog verwezen omdat het allemaal HEEL ERG is en hij HULP nodig heeft? dat vind ik dan weer een beetje boel veel te ver gaan.quote:Op woensdag 5 juni 2013 12:27 schreef RetepV het volgende:
[..]
Jij bent de weg echt een beetje kwijt, geloof ik.
Als je in een identiteitscrisis zit KUN je niet handelen. Omdat je niet weet wat je moet doen en wat het beste is. De psycholoog helpt je om je handelingen duidelijker te zien.
Kijk, inderdaad kun je ALTIJD handelen, hoe verrot het ook allemaal in je hoofd zit. Gewoon doen wat je het beste lijkt. Of in het slechtste geval gewoon het eerste doen dat in je opkomt. Maar dan ben je gewoon een beetje aan het gokken. Kan goed uitvallen, kan fout uitvallen. Met een beetje reflectie van een onafhankelijk persoon kun je de fouten vermijden. Waarom zou je dat NIET doen?
Jij: "Ach, ik zit in de shit, ik zie het allemaal niet meer zitten, niks heeft zin meer".quote:Op woensdag 5 juni 2013 12:26 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Ja stel je voor dat je je referentiekader uitbreidt met meerdere ervaringen van vrienden, Lijkt me een stuk waardevoller dan een willekeurige psych. Maar goed, dat ben ik. Vreemde kijk op vriendschap heb je, zoals ik het zie tenminste.
dat is maar net hoe 'zwaar' je een psych inschakelen vindquote:Op woensdag 5 juni 2013 12:36 schreef simmu het volgende:
[..]
begrijp me goed; ik ben echt niet anti psychologie! ik vind echter wel dat sommigen tegenwoordig wel heel snel roepen in een crisis te zitten en daar dan hulp bij nodig te hebben. leven is ook leren zelf je oplossingen te zoeken. pas als je daar dan niet uitkomt is het tijd om professionele hulp in te schakelen. komop jongens: een 20jarige opent een topic en die wordt direct naar de psycholoog verwezen omdat het allemaal HEEL ERG is en hij HULP nodig heeft? dat vind ik dan weer een beetje boel veel te ver gaan.
sterker nog; kunnen we denk ik heel R&P opdoeken: elk topic, elke vraag kan je dan beantwoorden met "gaan naar een psycholoog". klaar.
quote:Op woensdag 5 juni 2013 12:36 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
niet iedereen is goed in zelfreflectie of leren van fouten
misschien werkt het voor TS, misschien niet en gaat hij liever naar een psych
kan TS prima zelf beslissen nadat hij geluiden uit beide kampen heeft gehoord
Alleen TS kan inschatten hoe erg hij alles ervaart en of praten met anderen voor hem een optie is (misschien zijn er wel geen anderen in zijn leven die hij genoeg vertrouwt of zo)
je snapt best wat ik bedoelquote:Op woensdag 5 juni 2013 12:44 schreef HostiMeister het volgende:
[..]Als je niet leert van je fouten, brand je je dan ook elke keer als je een ketel van het vuur af pakt? Iedereen leert van fouten.
Maar dat terzijde, TS moet inderdaad zelf weten wat ie doet, we kunnen hem hoogstens advies geven, het mijne houdt iig niet in dat hij naar een psych moet op zijn 20e omdat hij een 'het even niet meer weet'. Iets wat genoeg andere mensen op die leeftijd ook hebben gehad en zich er ook gewoon doorheen hebben geslagen. Maar je hebt gelijk, dat is aan TS om te bepalen, niet aan ons.
ik zeg nergens dat je alleen met HELE ERGE dingen naar een arts 'mag', moet je leuk zelf weten. het helpt alleen ts geen donder om die een enorm probleem aan te praten waar die een volkomen normale fase doormaakt op diens leeftijd, gewoon omdat jij zulke gevoelens als een heel groot probleem ziet.quote:Op woensdag 5 juni 2013 12:38 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat is maar net hoe 'zwaar' je een psych inschakelen vind
ik ben laatst ook naar de dokter geweest puur voor iets dat alleen ijdel is en niet mijn gezondheid bedreigd
daar kun je dan ook van zeggen 'waarom doe je dat? het gaat je alleen maar geld kosten, misschien had je zelf ook met cremepjes kunnen kloten etc' Ik ga gewoon graag naar een pro
en dat zou ik ook doen als ik er op het gebied van mijn psyche even niet uit kom
misschien sta je na 4 afspraken weer buiten met wat handige tips en blijft het daar bij
ik zie niet wat daar mis mee is of waarom je alleen met HEEL ERGE DINGEN naar een psych mag
he wat leg je weer dingen in mijn mondquote:Op woensdag 5 juni 2013 12:54 schreef simmu het volgende:
[..]
ik zeg nergens dat je alleen met HELE ERGE dingen naar een arts 'mag', moet je leuk zelf weten. het helpt alleen ts geen donder om die een enorm probleem aan te praten waar die een volkomen normale fase doormaakt op diens leeftijd, gewoon omdat jij zulke gevoelens als een heel groot probleem ziet.
Dat zou al veel schelen, denk ik. Ik hou bijna alles voor mezelf. Totdat ik er op een gegeven zelf niet meer uitkom. Als ik het dan hier voor mezelf uiteenzet valt er al een hele last van me af. Dan verbaas ik me vooral over hoe moeilijk ik het mezelf toch eigenlijk ook maak.quote:Op woensdag 5 juni 2013 11:56 schreef Re het volgende:
je hebt een beetje reflectie nodig van anderen, je zit in je eigen wereldje van gedachten-stromingen, misschien eens wat filosofie bedrijven met anderen?
Zo voel ik het ook. Ik ben niet diep ongelukkig. Meer gelaten, verveeld. Zoals ik al zei zou ik zo veel dingen willen doen. Je noemt een paar goede voorbeelden. Vaak verval ik echter weer in oude gewoonten en sluit ik mezelf liever af. Na een paar maanden word ik dan weer 'wakker' en blijkt er niets te zijn veranderd. Ik weet niet wat me tegenhoudt.quote:Op woensdag 5 juni 2013 12:07 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Je leven lijkt weinig betekenis te hebben.
Ik geloof niet dat iemand anders mij kan vertellen wat ik moet doen. Dan maak ik maar een foute keuze, dan ga ik maar een keer op mijn bek.quote:Op woensdag 5 juni 2013 12:27 schreef RetepV het volgende:
[..]
Wat je tegenhoudt, is dat je de verandering niet in een gewoonte maakt. Je moet net zolang oefenen totdat het geen moeite kost, en dus een gewoonte is.quote:Op woensdag 5 juni 2013 13:04 schreef M51 het volgende:
Zo voel ik het ook. Ik ben niet diep ongelukkig. Meer gelaten, verveeld. Zoals ik al zei zou ik zo veel dingen willen doen. Je noemt een paar goede voorbeelden. Vaak verval ik echter weer in oude gewoonten en sluit ik mezelf liever af. Na een paar maanden word ik dan weer 'wakker' en blijkt er niets te zijn veranderd. Ik weet niet wat me tegenhoudt.
quote:Op woensdag 5 juni 2013 13:18 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Wat je tegenhoudt, is dat je de verandering niet in een gewoonte maakt. Je moet net zolang oefenen totdat het geen moeite kost, en dus een gewoonte is.
Als dat niet lukt, kan het ook helpen om de omgeving te veranderen. Ik blijf erbij dat reizen je perspectief geeft. Maar simpelweg op jezelf gaan wonen, of juist bijv. in een woongroep gaan wonen, dat zijn veranderingen die een schop tegen je leventje geven.
Een mooi voorbeeld vind ik de roker die maar niet van de sigaretten kan afblijven, en op het platteland woont. Een mogelijke oplossing is: de auto verkopen. Dan wordt het een hele moeite om nieuwe sigaretten te kopen.
Jij moet uit je comfort zone getrapt worden. Je hebt een nest gebouwd wat uiteindelijk verstikkend werkt.
Dat is onderdeel van je probleem; het idee dat je denken weg moet zijn voordat je kan handelen, in je beleving ken je je denken dan meer kracht en waarde toe dan je eigen willen en het handelen wat daar uit voort zou komen. Jquote:Op woensdag 5 juni 2013 13:04 schreef M51 het volgende:
Het probleem is dat ik te weinig onderneem, omdat ik te veel in mijn hoofd leef. En als ik dan iets doe ben ik niet aanwezig. Ik wou dat ik het kon uitschakelen, en me eens wat minder zorgen kon maken over wie ik ben, hoe anderen mij zien, wat er allemaal beter kan in de wereld en eigenlijk wat niet. Dat obsessieve gedrag zorgt ervoor dat alles geruisloos aan me voorbij lijkt te gaan.
Dan doe je het nietquote:Op woensdag 5 juni 2013 11:52 schreef Canillas het volgende:
Meer denken, meer analyseren, meer piekeren, meer verhaaltjes van dingen in je hoofd maken, kortom; meer van hetzelfde wat meer van dezelfde problemen veroorzaakt. Lijkt me niet handig.
Op dat zinnetje na is het een verhaal dat ik bijna zelf geschreven zou kunnen hebben en herken. Dus realiseer je dat het nog net erger had kunnen zijn als je ook dat niet had gehadquote:Op het eerste gezicht heb ik een prima leventje. Ik heb genoeg vrienden, hou verder van uitgaan en sporten
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb een harde schop onder m'n hol nodig. Ik ben recentelijk op kamers gegaan, en dat heeft al enigszins geholpen, maar dan blijft het makkelijk om me terug te trekken en te gaan piekeren over allerlei zaken zonder iets te doen. Dat werkt inderdaad verstikkend. Eigenlijk is het allemaal heel logisch, maar soms zie je niet of wil je het gewoon niet zien.quote:Op woensdag 5 juni 2013 13:18 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Als dat niet lukt, kan het ook helpen om de omgeving te veranderen. Ik blijf erbij dat reizen je perspectief geeft. Maar simpelweg op jezelf gaan wonen, of juist bijv. in een woongroep gaan wonen, dat zijn veranderingen die een schop tegen je leventje geven.
[..]
Jij moet uit je comfort zone getrapt worden. Je hebt een nest gebouwd wat uiteindelijk verstikkend werkt.
Thanks voor de tip. Ik ben inmiddels in het boek van Tolle begonnen en tot nu toe is het erg verhelderend.quote:Op woensdag 5 juni 2013 14:17 schreef Canillas het volgende:
[..]
R&P / Te veel nadenken - Kracht van het Nu topic #12
Dit is het gewoon.quote:Op woensdag 5 juni 2013 10:54 schreef TNA het volgende:
Bevlogen verhaal. Mis je niet gewoon een relatie?
Een relatie, dus iemand anders, kan toch nooit verantwoordelijk zijn voor hoe jouw leven is? Als je een relatie wil om afgeleid te worden va hoe je in het leven staat dan gaat dat problemen, van jezelf vluchte bestaat niet, dan is een relatie gewoon de zoveelste verslaving.quote:
Je geeft zelf al aan dat je omstandigheden het probleem niet zijn; het probleem zit in jezelf. Daar zal je dus ook moeten zoeken om tot de kern van het probleem te komen. Hetgeen je beschrijft komt bij veel mensen voor, dus je staat niet alleen. Echter, jij bent wel diegene die jou kan helpen, want niemand kan zo goed zien wat in je speelt dan jijzelf.quote:“What did thinking ever do for me, to what great place did thinking ever bring me? I think and think and think. I’ve thought myself out of happiness one million times, but never once into it.”
— Jonathan Safran Foer, Extremely Loud and Incredibly Close
ASS? , ADD? , (geen adhd) Dat is wat in mij opkomt als ik jouw ervaring en gevoel lees TS. Ik heb zelf ADD en ik herken bizar veel van wat je beschrijft. Methylfenidaat is mijn (gedeeltelijke) oplossing. Maar ik ben natuurlijk geen psych of huisarts..quote:Op woensdag 5 juni 2013 10:52 schreef M51 het volgende:
Het lijkt wel alsof ik in een voortdurende existentiële crisis verkeer. Ik kan het moeilijk onder woorden brengen, maar ik voel me vaak vervreemd. Alsof ik een toeschouwer ben van een spel waarvan ik de regels niet ken, maar waar ik wel aan meedoe. ------ Het is nooit rustig in mijn hoofd. Ik analyseer alles tot in het extreme. Mijn geheugen is onuitputtelijk. Ik ben altijd op zoek naar perfectie, ook al weet ik dat ik die niet zal vinden. Ik voel me een slaaf van mijn eigen gedachten. Het maakt me angstig, ongemotiveerd, ongeconcentreerd, verward en moedeloos. ----- Ik heb het gevoel alsof ik nooit een eigen identiteit heb gehad. Iets waar ik me aan vast kan grijpen. --- Ik observeer mensen die in het nu leven, ongehinderd door de gedachten die eindeloos blijven doorratelen in mijn hoofd. Ik heb het gevoel alsof ik die staat nooit zal kunnen bereiken, hoe hard ik het ook probeer. ---- Ik zou zo veel dingen willen doen, maar iets in me houdt me tegen. Ik wil gaan leven. De wereld verkennen, nieuwe mensen leren kennen. Meer openstaan voor anderen. Liefde tonen. Mezelf nuttig maken. Mijn energie en creativiteit ergens in kwijt kunnen. Voor zover ik weet is dit de enige kans die we krijgen.
---- Ik ben me volledig bewust van mijn zelfobsessie. Maar hoe kan ik mijn aandacht richten op de wereld om mij heen, op anderen, als ik geen duidelijk beeld van mezelf kan krijgen?
Wellicht is dit wat inspiratie voor jou en anderen die zo denken. Deze gedachtegang heeft mij in het verleden wel geholpen, al wist ik het niet zo mooi onder woorden te brengen als dit.quote:"Your mind is not a cage. It’s a garden. And it requires cultivating."
- Libba Bray
Grappig, iets in soortgelijke strekking zeg ik altijd tegen mezelf. Het is alleen iets wat ik geleerd heb op school dat bij het Boeddhisme (dacht ik) hoort. Iets van de mens zelf is het grootste lijden (als in: de pijn die je ervaart in je gedachten doe je jezelf aan). Maar wat het exact was zou ik echt niet meer weten.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 00:26 schreef Gray het volgende:
Wanneer je het idee hebt dat je niet met jezelf kan leven, dan lijkt het soms net alsof je gevangen bent in je eigen gedachten. Vandaag kwam ik deze quote tegen die heel mooi verwoordt hoe je uit die gedachtegang kan stappen:
[..]
Wellicht is dit wat inspiratie voor jou en anderen die zo denken. Deze gedachtegang heeft mij in het verleden wel geholpen, al wist ik het niet zo mooi onder woorden te brengen als dit.
Het komt ook in het boeddhisme voor. Wat je schrijft in het dikgedrukte is één van de drie zienswijzen van karma. Men spreekt vaak van 'seeds of virtue', als zaadjes van je gedachten die je water geeft door ze om te zetten in daden. Bij daden die joy bieden en verlichting van hun 'lijden' bewater je de goede zaadjes en is de tuin van je gedachten er een vol bloemen en pracht. Bij slechte daden bewater je onkruid en maak je de tuin rot en akelig. Bovendien gebruikt onkruid voedingsstoffen die mooie bloemen ook nodig hebben, maar deze worden dus onttrokken door het gespuis.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 20:56 schreef MisssC het volgende:
[..]
Grappig, iets in soortgelijke strekking zeg ik altijd tegen mezelf. Het is alleen iets wat ik geleerd heb op school dat bij het Boeddhisme (dacht ik) hoort. Iets van de mens zelf is het grootste lijden (als in: de pijn die je ervaart in je gedachten doe je jezelf aan). Maar wat het exact was zou ik echt niet meer weten.
Welk gevoel blijft overheersen?quote:Op zaterdag 15 juni 2013 15:48 schreef M51 het volgende:
Bedankt voor de reacties.
Ik ben inmiddels wat meer dingen gaan ondernemen, maar zoals gezegd is dat niet de oplossing. Of ik nu mijn aandacht op iets richt of onder de mensen ben, het gevoel blijft overheersen.
Die focus is een positief iets, al zou je het wellicht nog wat kunnen sterken. Zolang je niet met je gedachten bij je daden zit, zou je eigenlijk niet kunnen spreken van focus. Wanneer je wel focus hebt, zijn je daden en gedachten als één, en lossen je gedachten op in je actie. Wellicht ken je het van een hobby of passie; die momenten waarvan je later zegt: de tijd vliegt!quote:Ik ben de afgelopen dagen bijvoorbeeld wat dingen met mijn maten gaan doen, maar ik was voor mijn gevoel totaal niet aanwezig. En toch herinner ik me alles, tot in extreem detail. Wie waar stond in de kroeg, op welk punt van de straat we overstaken – werkelijk alles. Ik ben me hyperbewust van mijn omgeving. Maar ondertussen kan ik me nergens op focussen. Ik doe dingen, maar ben met mijn hoofd ergens anders. En dat is eigenlijk altijd het geval.
Dit is denk ik voornamelijk een probleem om dat je niet alleen bewust bent van je eigen bewustzijn, maar ook veroordelend ertegenover. Je wil het duiding geven, waarmee je het tegelijkertijd een beperking oplegt. Het is de andere kant van waar het mes van duiding snijdt. Observeer je eigen bewustzijn zonder oordeel en je kijkt door een bril van vrijheid.quote:En het feit dat ik me bewust ben van mijn eigen bewustzijn en er een duiding aan probeer te geven, maakt het alleen maar erger. Ik weet niet wat ik er mee aan moet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |