Hier zou je wel een leuk onderzoek over kunnen doen.quote:Op zondag 9 juni 2013 01:16 schreef Levolution het volgende:
In Turkije kun je tenminste wel gelijk schreeuwen en zo alles voor elkaar krijgen. Hier in de westerse wereld werkt het alleen maar tegen je als je agressief bent.
Wat een bètalanden zijn het toch ook. Mannelijkheid en hoge test niveaus worden niet meer gewaardeerd.
Nee, kwam van tweakers af geloof ikquote:Op zondag 9 juni 2013 01:17 schreef Julis het volgende:
[..]
Oh, met dat laptop-gedoe. Of had jij die mail net zelf opgesteld?
Ik vind de Turkse lise sowieso al wat vaag, omdat er verschillende soorten zijn. Waar je in Nederland vmbo/havo/vwo hebt, heb je in Turkije dit lijstje. In Nederland is de groepering per niveau, terwijl het op Turkije een groepering is op een bepaald vakgebied. Volgens mij was het dan ook zo dat je niet (gemakkelijk?) alles kan volgen na de lise, terwijl je in Nederland alle richtingen op kan op het mbo/hbo/uni. (Al heb ik gevoel dat 'mbo' samengeperst is in lise.)quote:Op zondag 9 juni 2013 01:13 schreef Julis het volgende:
[..]
Maarrr ze beginnen op een leeftijd van 14 jaar aan lise. Dat is in Nederland 12 jaar (meestal).
Ligt dat niet aan het feit dat je je niet zomaar overal kunt inschrijven (na het voldoende behalen van je tentamens)? Ik doel op de ÖSYS.quote:Op zondag 9 juni 2013 01:24 schreef xminator het volgende:
Sowieso zegt het feit dat er zoveel dershaneler aanwezig zijn en op grote schaal bezocht worden dat het Turkse onderwijs niet deugt.
Ze gebruiken het als voorbereiding voor de OSYS en al die andere toetsen met rare benamingen (OSS, SBS, LYS, YGS, KPSS etc.) om nog hogere scores te halen, maar geeft dat niet gewoon aan dat het onderwijssyteem slecht functioneert?quote:Op zondag 9 juni 2013 01:30 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ligt dat niet aan het feit dat je je niet zomaar overal kunt inschrijven (na het voldoende behalen van je tentamens)? Ik doel op de ÖSYS.
Vergeleken met het Nederlandse systeem zijn er nogal wat beperkingen.
Ja, zo raar vond ik dat om te horen. Ik ken een aantal Turken die speciaal naar zo'n cursus oid gingen om voor de CITO-toetsen te oefenen. Mja, ik kan me niet herinneren dat ik speciaal daarvoor ging trainen.quote:Op zondag 9 juni 2013 01:31 schreef xminator het volgende:
In Nederland komt het de laatste tijd ook voor zelfs bij de CITO-toetsen, maar niet zo grootschalig als in Turkije.
Tsjah dat vraag ik me ook af, maar blijkbaar lukt het ze niet? Vind het sowieso vaag dat ze dan een aantal jaar naar dershane gaan en dan meerdere keren zo een toets maken totdat ze een hoge score behalen.quote:Op zondag 9 juni 2013 01:34 schreef Julis het volgende:
Wat ik me wel afvraag is of je het niet overleven zonder een dershane. Tegenwoordig kun je toch best veel oefentoetsen/samenvattingen/hulpstof vinden op het internet, neem ik aan. En tja, als je discipline hebt en de vragen stelt aan je docent op school...
Oh, dat vind ik wel jammer ... In Nederland leer je dan tenminste zelf plannenquote:Op zondag 9 juni 2013 01:38 schreef xminator het volgende:
In Turkije (althans wat ik van de universitaire studenten die via exchange komen hoor) is dat ze echt aan hun handen worden vastgehouden. Dus dat ze veel les krijgen en veel contacturen hebben, daarom vinden ze het in Nederland lastig omdat je hier maar 8 uur les hebt in de week en dan de week erop weer alles voorbereid moet hebben.
quote:Op zondag 9 juni 2013 01:40 schreef Levolution het volgende:
Er wordt overal ter wereld steeds meer van kinderen verwacht. Als ik zie wat mijn neefjes en nichtjes nu allemaal moeten doen en dat vergelijk met onze tijd, is dat echt een groot verschil. Wat een prestatiemaatschappij is het toch ook geworden. Kinderen moeten leren, maar ook spelen.
Zag laatst op tv dat het aantal eerste hulpgevallen van kinderen gestegen is in de afgelopen jaren. Oorzaak: kinderen zijn motorisch onderontwikkeld omdat ze te weinig fysiek spelen (beschermende ouders), weten daardoor niet meer hoe ze moeten vallen, maar worden wel op een sport gezet.
Dacht hier ook laatst aan, in het verleden speelde iedereen buiten. Deden de leukste dingen oorlogje spelen, verstoppertje spelen, tikkertje spelen, (boom)hutten bouwen etc. Op straat was het ook altijd druk, maar als ik nu naar buiten kijk zie ik nooit kinderen buiten spelen. Echt een groot verschil met tien jaar geleden.quote:Op zondag 9 juni 2013 01:40 schreef Levolution het volgende:
Er wordt overal ter wereld steeds meer van kinderen verwacht. Als ik zie wat mijn neefjes en nichtjes nu allemaal moeten doen en dat vergelijk met onze tijd, is dat echt een groot verschil. Wat een prestatiemaatschappij is het toch ook geworden. Kinderen moeten leren, maar ook spelen.
Zag laatst op tv dat het aantal eerste hulpgevallen van kinderen gestegen is in de afgelopen jaren. Oorzaak: kinderen zijn motorisch onderontwikkeld omdat ze te weinig fysiek spelen (beschermende ouders), weten daardoor niet meer hoe ze moeten vallen, maar worden wel op een sport gezet.
Is ook een slechte ontwikkeling. Gezondheid is niet meer belangrijk, je bent een tandwiel en je moet blijven draaien, steeds harder.quote:Op zondag 9 juni 2013 01:43 schreef Julis het volgende:
[..]. Hmpf. Prestatiemaatschappij vind ik wel een slechte ontwikkeling
. Daarnaast brengt het stress met zich mee. En dat is ook funest voor je gezondheid.
Inderdaad, natuurlijk heeft de technologische ontwikkeling daar ook een beetje aan bijgedragen, die kinderen zitten constant met hun iPad te spelen enzo, maar het is niet alleen dat. Het is echt omdat ze gewoon thuis keihard aan de bak moeten om hun huiswerk af te krijgen. Wij hadden ook onze technologie destijds, consoles en handhelds enzo, toch waren we buiten te vinden.quote:Op zondag 9 juni 2013 01:46 schreef xminator het volgende:
[..]
Dacht hier ook laatst aan, in het verleden speelde iedereen buiten. Deden de leukste dingen oorlogje spelen, verstoppertje spelen, tikkertje spelen, (boom)hutten bouwen etc. Op straat was het ook altijd druk, maar als ik nu naar buiten kijk zie ik nooit kinderen buiten spelen. Echt een groot verschil met tien jaar geleden.
Enige huiswerk wat ik had tot en met groep 8 was eens per week/maand topografie lerenquote:Op zondag 9 juni 2013 01:51 schreef Levolution het volgende:
[..]
Inderdaad, natuurlijk heeft de technologische ontwikkeling daar ook een beetje aan bijgedragen, die kinderen zitten constant met hun iPad te spelen enzo, maar het is niet alleen dat. Het is echt omdat ze gewoon thuis keihard aan de bak moeten om hun huiswerk af te krijgen. Wij hadden ook onze technologie destijds, consoles en handhelds enzo, toch waren we buiten te vinden.
Ik heb recent gezien dat ze zelfs in groep 1 huiswerk meekrijgen!!!!!1111111
En de lat wordt steeds hoger trouwens, want ouders willen dat hun kinderen goed presteren, dus wat doen ze? Ze maken hun huiswerk voor ze. Dus de kinderen met ouders die dat niet kunnen blijven achter.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 9 juni 2013 00:51 schreef Julis het volgende:
[..]
"Hoe heet het hond dat volgens Hart van Nederland op een donderdagmiddag werd gered uit het water?
A) Fluffy
B) Kara Goz
C) Spike
D) Oorspoet Stortsjoek"
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |