Klopt, het laatste jaar had hij een truck met een flinke radar + probes. Het nadeel van deze materialen was vaak dat hij niet veel risico kon nemen en veels te traag was met zijn wagen.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 22:26 schreef MaryMouse het volgende:
Mooie video, gemeen beestje. Breedste tot nu toe, dat is al het 2e record wat dat jaar gebroken wordt. Achteraf gezien nog mazzel dat het een relatief 'kort' pad was.
Wat ik mij nu wel afvraag, Tim probeerde toch altijd die 'probes' op het pad van een tornado te leggen, met camera's en meetaparatuur erin?
Allemaal leuk en aardig, maar met een rallywagen ga je zo'n ding dus ook niet overleven. Je praat hier niet over 1 crash waarbij je een paar keer over de kop gaat, maar over een tornado die je een paar seconde tot minuten rond kan slingeren. Laat staan alle puin om je heen... echt appels met peren vergelijken.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 20:32 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
De rolkooi zou het moeten, ze overleven ook crashes bij Pikes Peak: Vanaf 1:10
En met een 5-punts gordel waren ze sowieso IN de auto blijven zitten.
Het rondvliegend puin moet je dan wat geluk mee hebben.
Mij staat bij dat de truck wit was, maar uit de resten van het wrak kan ik ook niet opmaken of het een auto of een truck is. Dan moet ik oude afleveringen terug gaan kijken.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 22:36 schreef Drassss het volgende:
[..]
Klopt, het laatste jaar had hij een truck met een flinke radar + probes. Het nadeel van deze materialen was vaak dat hij niet veel risico kon nemen en veels te traag was met zijn wagen.
Ik kon niet echt uit de foto halen of hij dit keer ook met die grote truck aan het rijden was?
Dat kan zomaar ja. Blijft speculeren en misschien krijgen we het verhaal erachter nog wel te horen/lezen.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 22:40 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Mij staat bij dat de truck wit was, maar uit de resten van het wrak kan ik ook niet opmaken of het een auto of een truck is. Dan moet ik oude afleveringen terug gaan kijken.
Ik bedacht mij namelijk dat het heel goed mogelijk is dat ze met de truck probeerden probes te leggen op het pad van de tornado, toen overvallen werden door de plotselinge koersverandering. Maar als ze als probes hadden gelegd dan zouden die dus níet door de tornado geraakt zijn, en wellicht wél foto's gemaakt hebben.
Ik denk dat jij verkeerd denkt. Als dat namelijk het geval was dan zouden rolkooien of rolkooi constructies inmiddels wel allang op zijn minst aanbevolen zijn voor auto's die in Tornado Alley rondrijden.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 22:39 schreef Glijdt_licht het volgende:
Dan nog denk ik dat je met rolkooi sowieso nog een redelijk compartiment hebt, en niet een platte auto tot waar de deuren zonder ramen beginnen.
De hoogste snelheid in een tornado gemeten is 318 mph OKC in 1999. Dit is 512 km/u. Kom maar met de video's waarbij zichtbaar is dat een bestuurder van een auto met een rolkooi die met die snelheid vol impact tegen een betonnen muur oprijdt rustig zijn auto uitstaptquote:Tegen de krachten van een EF5 helpt maar weinig. Google maar eens op St. Louis Airport tornado. Kijk naar de foto's en video's dat was 'slechts' een EF2.
Of voor de schade van een EF5 op Greensburg, KS of Joplin, MS met 158 doden
Ik weet dat het speculeren is. Ik probeer gewoon voor mijzelf een (tot we te horen krijgen wat er gebeurt is) een aannemelijk 'mogelijk logisch dat dit gebeurt is verhaal' te krijgen.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 22:44 schreef Drassss het volgende:
[..]
Dat kan zomaar ja. Blijft speculeren en misschien krijgen we het verhaal erachter nog wel te horen/lezen.
De reden waarom coureurs hoge snelheids crashes overleven is omdat alle energie wordt opgenomen door alles wat afbreekt.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 22:39 schreef Glijdt_licht het volgende:
Dan nog denk ik dat je met rolkooi sowieso nog een redelijk compartiment hebt, en niet een platte auto tot waar de deuren zonder ramen beginnen.
300 mph crash:quote:Op dinsdag 4 juni 2013 22:50 schreef kepler het volgende:
[..]
De reden waarom coureurs hoge snelheids crashes overleven is omdat alle energie wordt opgenomen door alles wat afbreekt.
Een rolkooi werkt in dit geval misschien zelfs nadelig, omdat de inzittenden dan onwijs veel schokken te verduren te krijgen. De vraag is dan welk kwaad erger is...
Voor dat filmpje kan ik ook genoeg filmpjes laten zien waarbij de coureur het niet overleeft. Maar ik ben het met je eens dat het vaak veiliger is, maar in dit geval zal het niet geholpen hebben (alleen de 'kleinere' tornado's').quote:Op dinsdag 4 juni 2013 22:54 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
300 mph crash:
http://www.thesun.co.uk/s(...)ball-Drag-smash.html
Verder zal ook een rolkooi nadellig zijn, maar dan blijft de bestuurdercompatiment intact, waardoor je sowieso niet samengedrukt wordt. Zeker in minder ernstige tornado's kan dat bij over de kop slaan gewoon levens redden.
Dank voor de goede samenvatting. Dit is eigenlijk wat ik ook bedoel te zeggen/beredeneren. Als Tim met de truck reed, die ook verstevigd was, en de foto's van het wrak zijn van de truck, dan wou ik wel weten hoe een van de dominators eruit gezien had als die erin gezeten had. Ja, ik geloof ook dat dit echt 'being in the wrong place in the wrong time = bad luck" is.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 22:57 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Team Twistex is nooit van plan geweest om in een tornado te komen, zo'n soort constructie lijkt me dan ook overbodig.
De tornado is in 30 seconden van 1 mijl naar 2,6 mijl breed gegaan. Voor een grote tornado was het zigzag pad blijkbaar ongewoon, meestal doen alleen kleinere tornado's dat.
Volgens mij is dit dus gewoon "pech" geweest en had het iedere chaser kunnen overkomen. Ook de Dominator en TIV teams hadden de tornado op zijn sterkste punt waarschijnlijk niet overleefd.
http://en.wikipedia.org/wiki/SRV_Dominatorquote:Op dinsdag 4 juni 2013 23:01 schreef kepler het volgende:
Ik ben benieuwd of de professionele chasers nu inderdaad betere wagens zullen kopen/maken.
Weet niet of de dominator 2 dat ook heeft.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 21:38 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Dominator 2 was meen ik in de buurt van de I-35. Die hebben het ontstaan van het beestje gefilmd.
[ afbeelding ]
Dominator 2 kan dat niet, daarom gooide Reed die recentelijk voor de grap al voor $100 in de verkoop. Waarop direct $100 - deal 'all sales are final' reaktie kwam van ik meen ChasersCentral. Na het zien van de 'missing hood', reaktie ChasersCentral "Ow, without the hood its worth less then $100".quote:Op dinsdag 4 juni 2013 23:25 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Weet niet of de dominator 2 dat ook heeft.
Maar dominator 3 kan zich laten zakken en vast zuigen aan het wegdek
Omdat jij, net als ik weet dat je met een kip geen bouillabaisse kunt makenquote:Op dinsdag 4 juni 2013 23:25 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
En in een wagen met een rolkooi zou ik niet willen zitten
als er een Ef5 tonado komt. dat is heel wat anders dan een crash....
En een snelle vlucht uit de auto is al helemaal uitgesloten....
Bon appetit mon cheriequote:Op dinsdag 4 juni 2013 23:32 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Omdat jij, net als ik weet dat je met een kip geen bouillabaisse kunt maken
Ik moest echt lachenquote:Op dinsdag 4 juni 2013 23:34 schreef -CRASH- het volgende:
100$ is echt een koopje.
En een nieuwe hood is wel te vinden op een sloop
twitter:reedtimmerTVN twitterde op dinsdag 28-05-2013 om 20:46:11 Dominator for sale. $100 OBO. http://t.co/w4ya2mbT5t reageer retweet
twitter:ChaserCentral twitterde op dinsdag 28-05-2013 om 20:47:34 @reedtimmerTVN Deal All sales are final! reageer retweet
twitter:reedtimmerTVN twitterde op zaterdag 01-06-2013 om 06:34:49 NEW extreme video of violent tornado with suction vortices from Dominator 2 before hood ripped off! http://t.co/MMxlybMqjP #tornado @okwx reageer retweet
twitter:ChaserCentral twitterde op zaterdag 01-06-2013 om 06:40:35 @reedtimmerTVN How much for the Dominator now was $100 with the hood! reageer retweet
Oppeppertje? Gaat het vandaag denk ik niet wordenquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |