quote:
Op vrijdag 24 mei 2013 13:21 schreef Cue_ het volgende:[..]
Vraag me af in hoeverre dat handig is.
We lezen hier het verhaal wel anders dan wanneer je een romannetje zou lezen zeg maar.
Maar dat is juist het mooie. Het is min of meer een interactief boek waar de lezer vragen kan stellen aan de hoofdpersoon en de lezers over het 'boek' onderling kunnen discussiëren (wat normaal gesproken pas na het lezen van een boek plaats vindt).
De schrijver kan zelf bepalen hoe het verhaal gaat (ver)lopen. Zo is het is niet de lezer die kan besluiten om een boek in één avond uit te lezen. Het is de schrijver die besluit op welk moment de lezer het volgende hoofdstuk kan/mag lezen. Dat brengt een extra dimensie met zich mee in hoe een schrijver spanning kan opbouwen met/in zijn verhaal. Tevens kan de schrijver inspelen op de reacties van de lezers. Als iedereen op het punt staat om af te haken kun je nog actie ondernemen om dit te voorkomen. In een traditioneel boek is dit niet mogelijk.
Nu ben ik vandaag pas begonnen met lezen en heb alles wel in één ruk doorgelezen. Dus de spanning ofwel het afwachten van een update, thuis komen en gelijk kijken of TS iets van zich heeft laten horen heb ik niet meegemaakt. Maar ook alles in één keer lezen is al met al toch heel vermakelijk. Zelfs het lezen van de reacties van ander fokkers is leuk.
Het enige wat misschien jammer is is dat je weet dat het niet echt is. Aan de andere kant, dat weet je bij een boek ook. Maar dat sommige fokkers twijfelen maakt het wel weer extra interessant om te lezen. En naarmate je vaker op deze manier een boek zal schrijven zal je steeds minder twijfelaars over houden dus die extra dimensie ga je op een gegeven moment wel kwijtraken (alhoewel, in BNW blijven mensen geloven

)
Op een gegeven moment -als je zeker weet dat de lezer weet dat het niet echt is- zou je exacte locaties kunnen gaan geven plus datum en tijdstip wanneer er iets staat te gebeuren. Daar vervolgens toneelstukje opvoeren. Of je betrekt meerdere fokkers/accounts (bedenk je van te voren) bij het verhalen die op een gegeven moment een rol krijgen. Dus min of meer zoals scrummie op eigen houtje deed in het vorige draadje.
Al met al interessant concept (alhoewel ik denk dat de update in draadje twee te lang was, beter met meer regelmaat korte updates dan 1 lange). Wellicht ook uit te breiden met meer foto en film materiaal. Ik blijf het in ieder geval nog even volgen.
En voor de mensen die denken dat het niet echt is (waaronder ikzelf) met als argument de schrijfstijl: als TS een schrijver is die dit van te voren bedacht heeft, zou hij dan zelf niet hebben bedacht om juist niet op deze manier zijn verhaal te vertellen? Als ik een schrijver zou zijn en ik wil de lezer op een forum laten geloven dat het echt is dan zou ik niet dezelfde schrijfstijl als in een boek gebruiken.
-edit-
TRU / Geen pottenkijkers. ga ik ook maar eens lezen
[ Bericht 2% gewijzigd door Dlocks op 26-05-2013 13:00:09 ]