abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 mei 2013 @ 23:21:42 #1
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_126838119
Simpele of wat ingewikkeldere vragen voor wie nog weinig of geen ervaring met baby's heeft. Vragen zoals:

• Ik ben van plan om borstvoeding te gaan geven. Moet ik dan toch wat flesjes in huis halen?
• Moet je voor in de box ook een dekentje hebben?
• Moet je flesjes uitkoken?
• Kun je met katten jaloerse taferelen krijgen/deze voorkomen?
• Twaalf hydrofielluiers, kom ik daar de oorlog mee door?

Vragen die voor de ervaren OUD-ers misschien wat knullig overkomen, maar hey, we moeten het allemaal leren!
  Moderator dinsdag 21 mei 2013 @ 23:22:27 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_126838170
Korte doch minder simpele vraag misschien: "waarom?"

(of past dat niet in dit topic)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 21 mei 2013 @ 23:22:39 #3
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_126838186
Laatste post:

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 20:26 schreef __Isis__ het volgende:

[..]

Ik denk dat jullie dat goed aanpakken hoor, eten vooral niet dwingen inderdaad. Ik ben erg benieuwd of de plannen nog doorgaan voor vanavond en hoe het uitpakt. Succes! ^O^
De plannen zijn wel doorgegaan! Hij werd (biologische klok?) even wakker rond 22:45, fiepje gegeven en hij sliep meteen weer.. Nu de nacht afwachten maar so far so good ;)
pi_126844296
Se ik ben benieuwd naar je update!
  woensdag 22 mei 2013 @ 07:26:25 #5
381212 Gulara
From the future
pi_126844323
Drie vragen:

1. Spenen en flessen uitkoken, tot welke leeftijd deden jullie dat?

2. Ik heb nu speciaal babywasmiddel en doe zijn wasjes ook apart. Wanneer stapten jullie over op gewoon wasmiddel?

3. Zijn speen dondert steeds uit z'n mond. Twee keer zuigen en hij ligt weer naast hem. Nou heb ik eens een +6M speen geprobeerd en deze zit echt stukken beter. Is het alleen de grootte waarin deze spenen verschillen of zijn er ook andere reden om te wachten?

Thanks! :s)
pi_126844382
1. Ik kookte het spul mee met mijn kolfspullen, en toen ik daarmee stopte, ben ik ook gestopt met uitkoken. Flessen gaan nu in de vaatwasser.

2. Babywasmiddel? :o Nooit gebruikt, gewoon direct met de rest mee.

3. Geen idee eigenlijk, wij hebben nooit een fopspeen gehad :)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_126844384
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 07:26 schreef Gulara het volgende:
Drie vragen:

1. Spenen en flessen uitkoken, tot welke leeftijd deden jullie dat?

2. Ik heb nu speciaal babywasmiddel en doe zijn wasjes ook apart. Wanneer stapten jullie over op gewoon wasmiddel?

3. Zijn speen dondert steeds uit z'n mond. Twee keer zuigen en hij ligt weer naast hem. Nou heb ik eens een +6M speen geprobeerd en deze zit echt stukken beter. Is het alleen de grootte waarin deze spenen verschillen of zijn er ook andere reden om te wachten?

Thanks! :s)
Flessen dagelijks uitgekookt tot 6 maanden. Ik gaf borstvoeding en dat vond ik frisser met de flessen. Spenen niet elke dag, En dan 1x per week in de vaatwasser.
Nu met 8 maanden doe ik ze niet meer uitkoken, alleen afwassen en in de vaatwasser af en toe.

Ik heb alleen wasverzachter van Robijn met dat babytje erop. Blijf ik gebruiken, gewoon omdat ik het ook fijn vind en het lekker ruikt.

Ik zou persoonlijk geen grotere speen gebruiken. De leeftijd staat er niet voor niets op. Dan zou ik eerder andere merken gaan proberen. En in het begin kunnen ze de speen ook nog niet altijd goed in de mond houden. Wij hebben de speen er ook 100x terug in moeten doen! Maar dat wordt vanzelf beter :)

Bedankt allemaal voor de traphek tips! Binnenkort gaan we naar de ikea, en dan zal ik ze daar eens bekijken! ^O^
pi_126844419
Spenen en flessen tot 6 maand uitgekookt, in het begin dagelijks. Vanaf een maand of 2 steeds minder en dan mee in de vaatwasser op heet programma, en na 6 maand alleen nog in de vaatwasser.

Wasmiddel heb ik altijd mijn eigen gebruikt. Ik ben toch al gevoelig voor wasmiddel, dus die ik meestal gebruik is blijkbaar al een milde (huismerk super of Lidl). Laatst een keer een andere gebruikt, en toen zat ik onder de jeuk, en de dreumes onder de bultjes. Eigen wasmiddel en het was weer goed..

En nr 3, erg herkenbaar, en hier ook vervroegd overgestapt bij beide kinderen. Ik denk met 3-4 maand. Mijn oudste moest ook wel, want hij kreeg toen het schild van de 0-6 speen in zijn mond, en dat is juist de reden dat je een maatje groter nodig hebt..
pi_126844445
Ik heb nooit aparte babywasjes gedaan. Alles ging met de rest van de was mee. Ik deed ee ook wasverzachter bij.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_126844537
Ik merk dat ik bij de tweede veel makkelijker ben.
Uitkoken bij de eerste best lang trouw elke dag gedaan. Nu alleen de eerste maand daarna 1x per week.

Babywasjes bij de eerste tot een jaar op neutral. Nu gewoon gelijk mee met onze was.

Wat betreft spenen ben ik blij met de avent speen. Deze houdt hij binnen.
pi_126844559
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 07:44 schreef Deepfreeze het volgende:

En nr 3, erg herkenbaar, en hier ook vervroegd overgestapt bij beide kinderen. Ik denk met 3-4 maand. Mijn oudste moest ook wel, want hij kreeg toen het schild van de 0-6 speen in zijn mond, en dat is juist de reden dat je een maatje groter nodig hebt..
Nou de speen is anders ook een stuk groter hoor. Dus het is niet alleen het schild.
Snap wel dat jij ervoor koos inderdaad als hij het schildje in zijn mondje nam.
pi_126844675
1. Flessen alleen net uit de verpakking uitgekookt. Daarna na gebruik steeds goed uit/omgespoeld, en mee in de vaatwasser als die toch aan ging.

2. Ik gebruik sowieso meestal neutraal wasmiddel en -verzachter. Een (te) sterke geur vind ik niet lekker. Alleen voor de zwarte was gebruik ik altijd apart wasmiddel, denk dat ik die na een maand of twee ook voor S's donkere spulletjes ben gaan gebruiken.

3. Saartje heeft geen speen, dus daar heb ik geen ervaring mee. Heb t alleen in t begin eens geprobeerd, en toen ze 'm steeds uitspuugde, had ik zoiets van 'laat maar, zo graag wil ze m dus blijkbaar niet :+ '.
pi_126844697
Ik gebruikte al neutral, dus de babywas is hier vanaf het begin met de rest meegegaan.

Qua speen heb ik laatst vanaf 6 maanden gehaald, maar het schild is veel te groot (Avent). Ik ga van de week nog een keer de kersvormige Difrax proberen, dat schild is zo te zien kleiner.

quote:
1s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 22:21 schreef As1981 het volgende:

[..]

Wij hebben er aan die kant een mdf bord tegen aan gezet en die beschilderd met schoolbord verf. Heeft hij direct een krijtbord.
Maar dan hebben jullie de trap in de woonkamer denk ik? Die van ons is in de hal, en we kunnen er ook best weer een leuning plaatsen, die heeft er ooit wel gezeten. Maar we vinden het eigenlijk wel best zo.
pi_126844727
Waarom wil je hem per se een speen geven Gulara? M. hield z'n speen hier in het begin ook niet in z'n mond, voor mij een teken dat hij er niet echt behoefte aan had.. Dan liet ik het maar. Ook nu heeft hij er niet zo vaak nood aan, enkel soms bij het in slaap vallen.

En volgens mij houden die 6 maanden+ spenen vnl rekening met de ontwikkeling van gehemelte, tandvlees en tanden..
  woensdag 22 mei 2013 @ 08:28:02 #15
381212 Gulara
From the future
pi_126844809
Wow jullie zijn actief op de vroege ochtend! :o :D _O_

Voor wat betreft de speen. De leeftijdsaanduiding is natuurlijk ook best raar. Mijn kind is >62cm en >5900gr en net twee maanden, dan heb je natuurlijk ook een grotere mond. :P
Ik ga nog even op zoek naar een andere speen conform de leeftijdsaanduiding, en dan over een aantal weken gewoon deze.
pi_126844821
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 08:18 schreef _Ophelia_ het volgende:
Ik gebruikte al neutral, dus de babywas is hier vanaf het begin met de rest meegegaan.

Qua speen heb ik laatst vanaf 6 maanden gehaald, maar het schild is veel te groot (Avent). Ik ga van de week nog een keer de kersvormige Difrax proberen, dat schild is zo te zien kleiner.

[..]

Maar dan hebben jullie de trap in de woonkamer denk ik? Die van ons is in de hal, en we kunnen er ook best weer een leuning plaatsen, die heeft er ooit wel gezeten. Maar we vinden het eigenlijk wel best zo.
Klopt die van ons staat in de woonkamer.
  woensdag 22 mei 2013 @ 08:32:40 #17
381212 Gulara
From the future
pi_126844866
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 08:21 schreef -Lise- het volgende:
Waarom wil je hem per se een speen geven Gulara? M. hield z'n speen hier in het begin ook niet in z'n mond, voor mij een teken dat hij er niet echt behoefte aan had.. Dan liet ik het maar. Ook nu heeft hij er niet zo vaak nood aan, enkel soms bij het in slaap vallen.

En volgens mij houden die 6 maanden+ spenen vnl rekening met de ontwikkeling van gehemelte, tandvlees en tanden..
Ja heb ik ook aan gedacht en hem toen niet meer aangeboden. Maar hij wil hem echt wel hebben. Hij laat hem ook niet uit z'n mond vallen (dan stop ik hem niet terug). Maar puur door het zuigen, waardoor de -te kleine(?)- speen er steeds uit schiet.
pi_126844870
Hihi, ik kook nog steeds alles uit (gaat met de kolf mee de sterilisator in) :D en Faye is ruim 11 maanden!
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_126844875
Wij hebben nog steeds een speen van 0-6 maanden :@. Ik vind de spenen van 6-12 maanden zo huge! En hij houdt ze nog prima in.

Gulara, I. snapte de speen pas rond de 5/6 maanden. Inslapen ging toen wel veel beter, maar het heeft ook nadelen. Hij werd bijvoorbeeld wakker omdat de speen kwijt was. Nu merk ik dat hij hem minder nodig heeft. Of hij pakt hem zelf, ook wel handig!
Venus in pocketformaat
Š loveli
pi_126844939
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 08:32 schreef Gulara het volgende:

[..]

Ja heb ik ook aan gedacht en hem toen niet meer aangeboden. Maar hij wil hem echt wel hebben. Hij laat hem ook niet uit z'n mond vallen (dan stop ik hem niet terug). Maar puur door het zuigen, waardoor de -te kleine(?)- speen er steeds uit schiet.
Wij hebben ook wel verschillende spenen geprobeerd. De vorm van de speen zelf kan ook wel een rol spelen (rond of plat). Difrax vond M. niets (wel jammer want dat vind ik zelf leuke kleine speentjes), hij heeft nu Avent en is daar tevreden mee op de momenten dat hij er behoefte aan heeft.
  woensdag 22 mei 2013 @ 08:39:43 #21
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_126844952
Nou, het experiment was op zich wel een succes, tenminste het is gelukt om de een fles helemaal weg te laten :) . De nachtvoeding was wel nog nodig en kwam nu om 03:15 ipv 04:00, en twee keer voor een fiepje terug gegaan. Hij zal er vast ook even aan moeten wennen denk ik. Helaas geen miraculeus doorslaapwonder dus ;) maar doel wel bereikt.

Gulara, ik kookte 4 maanden lang uit, zolang ik borstvoeding gaf. Maar soms waste ik ook wel eens met heet water af (nu doe ik dat altijd). Wasmiddel gewoon wat wij ook gebruiken maar geen wasverzachter, daarvoor gebruik ik een scheutje azijn. Speen was hier denk ik een maand of 2 techniek oefenen tot hij het goed doorhad :)
pi_126845014
Kolfspullen kook ik nog steeds uit, 1x per week en als het flesje gebruikt is, neem ik die ook mee. Fopspeen eigenlijk niet meer, tenzij de kat hem te pakken heeft gehad :').

Ik ben met wasmiddel na 2 flessen neutral overgestapt op ons eigen wasmiddel. Ik denk dat dat bij 4 maanden was ongeveer?
Venus in pocketformaat
Š loveli
pi_126845066
Ophelia, hierbij het linkje van de website. Gekopieerd vanuit WhatsApp dus hopelijk lukt het.
Zit alleen mobiel dus kan er geen link van maken. Maar ff kopiëren in een nieuw tabbad en dan ben je er ook.

Pet Gate plus Cat Flap 75-187,6cm - http://www.traphekjes.nl/(...)Flap_75-187,6cm.html
pi_126845080
Oh hij doet het gewoon. Weer wat geleerd :')
pi_126845210
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 08:04 schreef Kwisted het volgende:

[..]

Nou de speen is anders ook een stuk groter hoor. Dus het is niet alleen het schild.
Snap wel dat jij ervoor koos inderdaad als hij het schildje in zijn mondje nam.
De speen zelf is ook wel groter inderdaad.
Mijn jongens hadden vanaf het begin dat probleem ook al met "pinken" (even tutten met een pink, ipv aan de borst sabbelen). Dat werkte niet met mijn pink, dan hadden ze ook een grotere vinger nodig om goed te kunnen zuigen. Dus daar ook een teken dat ze een groter maatje speen nodig zouden kunnen hebben..
pi_126845304
Hier gewoon ons eigen. Wasmiddel gebruikt. Alleen de wasverzachter achterwege gelaten (ook voor ons zelf)

Uitkoken heb ik niet heel braaf gedaan, gewoon af en toe (eens in de week ofzo) verder gewoon afwassen in heet water, of in de vaatwasser.

Speen werd hier ook niet binnengehouden, twee of drie verschillende geprobeerd. Maar inderdaad als hij het zelf niet binnen weet te houden heeft hij er waarschijnlijk weinig behoefte aan was mijn beredenatie.. En dat bleek ook.. Alleen als hij ergens echt door van streek was dan kon het hem wel kalmeren en dan hield ik het fiepje vast in z'n mond, maar als dat twee keer in de week nodig was, dan was het veel..
Dus wellicht eens proberen of hij het wel nodig heeft?? Hoef je het straks ook niet af te wennen, en al hij het wel nodig lijkt te hebben, dan op zoek gaan naar een ander merk. Maar dat is wat ik zelf zou doen
pi_126845381
1. Ik kook regelmatig uit. Hoe vaak weet ik eigenlijk niet. Een paar x per week iig.

2. Ik gooi hun kleertjes altijd al gewoon bij onze kleren. Vanaf dag 1. Maar ik gebruik dan ook geen wasverzachter. Qua wasmiddel gebruik ik robijn. Vele andere merken zijn een no go ivm allergie van mijn vriend.

3. Speentjes. ..bij eva hebben we bibi spenen. Die deed idd ver na dr 6 maanden nog met de spenen voor 0-6 maanden. Ze heeft er nu meerdere in bed liggen. Zo is er altijd 1 binnen bereik en is het ook niet erg als er eentje door de spijlen op de grond valt. Ik wil nu langzaamaan gaan beginnen met afbouwen.
Rosalie heeft de difrax speen.
Qua gebruik en eruit floepen tijdens het sabbelen zie ik geen verschil. Dat gebeurd(e) bij beide merken.
pi_126845984
1: uitkoken heb ik nu 2 x gedaan, voor gebruik en toen ik vond dat de flesjes naar melk blijven ruiken. Van het CB hier hoeft het niet.

2: ik heb mijn wasmiddelgebruik niet aangepast en ik gebruik nooit wasverzachter. Zorgt voor pluisjes en kleurvervaging en van een scheut keukenazijn wordt het ook zacht (verwijdert restjes wasmiddel).

3. Ik zit liever niet uren met mijn pink in F's mond, uurtje prima maar daarna ging de speen wel lonken. De Bibi bleef niet zitten, de Avent is wat groter dus die pakte hij beter. Inmiddels terug naar de Bibi want die heeft die Dentalvorm. Het CB was trouwens pro speen hier omdat die Dentalspenen echt zijn ontwikkeld voor een goede mondvorm en een goed gebit. Dat is bij een duim of doekje natuurlijk niet zo. En ik denk als je een speen neemt voor een andere leeftijd misschien ook niet.. Daarom heb ik dat niet geprobeerd. Maar als ze die nu goed in houdt zou ik gewoon even afwachten tot ze het echt goed snapt en dan weer overstappen. Bij ons duurde dat twee weken, ik denk niet dat dat héél veel negatieve effecten heeft?
pi_126846509
quote:

[..]

Het kan ook de 'vorm' vd speen zijn. Bij mij hebben ze allemaal nooit iets gedaan met een Difrax speen. Alleen Bibi. Mijn kleintjes hebben helemaal geen speen, hoe ideaal.
Met een meidenkwartet
pi_126846790
Hier de oudste 2 Avent, Matthias Bibi en Liné zo'n 1 keer in de week als ze 's nachts wakker word de Difrax.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_126846835
En ook geen duim of knuist ofzo? F wil gewoon heel veel zuigen..hebben je kleinsten dat nooit gehad of heb je een truc?
  woensdag 22 mei 2013 @ 10:14:50 #32
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_126846973
Volgens mij is de eerste 6 maanden (misschien wel 12 maanden) de speen niet schadelijk voor tanden en praten. Aldus mijn schoonmoeder de logopediste. Zuigelingen hebben veel zuigbehoefte en dan kan een speen uitkomst bieden.

Maar goed, de meiden hoeven hem ook nauwelijks....

En wat betreft afleren idd liever een speen dan een duim.
pi_126847035
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:14 schreef Kyara het volgende:
Volgens mij is de eerste 6 maanden (misschien wel 12 maanden) de speen niet schadelijk voor tanden en praten. Aldus mijn schoonmoeder de logopediste. Zuigelingen hebben veel zuigbehoefte en dan kan een speen uitkomst bieden.

Maar goed, de meiden hoeven hem ook nauwelijks....

En wat betreft afleren idd liever een speen dan een duim.
En de logopedist van Leander zegt dat het na 6 maand wel schadelijk is voor praten. Kinderen gaan sneller slissen.
pi_126847262
Ik kook nog steeds elke dag braaf uit haha. Ga er maar eens mee stoppen als ik dat zo lees.
  woensdag 22 mei 2013 @ 10:30:57 #35
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_126847481
Ik kook al lang niet meer uit (behalve bij een nieuwe speen/fles). Wel gaan de flessen en spenen elke dag mee in de vaatwasser op 70 graden.

Over fopspenen...het heeft hier ook heel lang geduurd voordat ze m in d'r mond hield. Ik heb dus uren met mijn pink in haar mond gezeten, ze had een flinke zuigbehoefte. Pas rond 5 maanden lukte het ineens en dat was een Bibi speen 6-12 maanden. Ik heb echt elke speen geprobeerd die er maar bij het Kruidvat en de Etos verkrijgbaar was maar ze vond ze allemaal niks. Kwestie van proberen en volhouden denk ik dus!

Ik weet dat een speen niet goed is voor het gebit en de spraak dus we willen na onze vakantie het speengebruik gaan afwennen. Ik zie er nu al tegenop, ze is er echt gek op namelijk!
pi_126847716
Uitkoken doe ik af en toe. heb het idee dat het niet helemaal goed schoon wordt met alleen vaatwasser. Dan gooi ik de spenen er ook gelijk bij. Vaatwasser doe ik als er plek over is, 1x in de week ofzo. :P Soms was ik ze zelf af en gebruik ik ook even de flessenragger.

Wasmiddel... Ik ken geen babywasmiddel?? Wel is ze allergisch voor silan kwamen we achter dus nu gebruiken we andere.

spenen... Zoon moest ze niet en duimt nog steeds. Gelukkig wel alleen als hij moe is en vaak dus heel even voordat hij in slaap valt..
dochter wil alleen spenen als ze moe is, en als ze blij is pakt ze de duim :? . Soms ramt ze de hele knuist erin en brullen dat het niet past. :') Ze wil alleen avent en difrax. Bibi mot ze niet :P. Tis een kleine meid en heeft met 5 mnd gewoon de 0-6mnd speen. past prima. Vooral die grote van de avent :D. Spenen vind ik sowieso lastig advies geven want elk kind is anders en wil iets anders. Gewoon kijken dus wat voor jou kind het beste is :)
pi_126847803
quote:

[..]

Isa heeft daar ook last van. Tot nu toe had ik de diffrax spenen van -2 tot +2 die in de gratis babyboxen zaten en die laat ze na een paar keer zuigen vallen. Ze wil ze wel graag want ze begint meteen te klagen als ie uitvalt. Vanochtend een bibi gesteriliseerd omdat die groter is, maar daarmee gebeurt helaas hetzelfde...
Sarcasme. Herken het.
pi_126847830
Kolfspullen gaan na gebruik hier altijd in de sterilisator. Melk staat soms vier ā vijf dagen in de koelkast en dan kolf ik liever zo hygiënisch mogelijk.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 08:48 schreef danic het volgende:
Ophelia, hierbij het linkje van de website. Gekopieerd vanuit WhatsApp dus hopelijk lukt het.
Zit alleen mobiel dus kan er geen link van maken. Maar ff kopiëren in een nieuw tabbad en dan ben je er ook.

Pet Gate plus Cat Flap 75-187,6cm - http://www.traphekjes.nl/(...)Flap_75-187,6cm.html
Thnx. ^O^
pi_126847914
ik heb een paar vraagjes en ik kan me niet meer herrineren of dat bij D gebruikt is

navelbandjes, heb ik die nodig? zit me iets van bij dat er gewoon gaasjes omheen gingen.
moltondoeken, heb ik die nodig?
Een slaapzakje gebruik je toch alleen als je kindje zich loswurmt uit de dekens?
pi_126848194
Van slaapzakjes dacht ik deze keer: laat maar! Het eerste halfjaar is het koud, maar blijft hij wel onder de dekens liggen, dan spartelen ze nog niet zo :+
En het tweede halfjaar is het toch warm.

Maar ik ben een paar weken geleden toch begonnen met slaapzakjes, het geeft hier duidelijk aan: nacht, tijd om te slapen! Bij overdag slaapjes dus ook geen slaapzak :)
En hij spartelt zich los en het is nog steeds koud :+
pi_126848226
Ik gebruikte een slaapzakje omdat mijn meisje moeite had om weer in slaap te komen na de voedingen. Een kruik deed het ook maar dan moest ik telkens mijn bed uit, met een slaapzakje kon ik haar zo terugleggen.
pi_126848301
oke, een slaapzakje zou dus wel mogen bij kleine babytjes als het nodig mocht zijn?
pi_126848364
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:42 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
ik heb een paar vraagjes en ik kan me niet meer herrineren of dat bij D gebruikt is

navelbandjes, heb ik die nodig? zit me iets van bij dat er gewoon gaasjes omheen gingen.
moltondoeken, heb ik die nodig?
Een slaapzakje gebruik je toch alleen als je kindje zich loswurmt uit de dekens?
Geen navelbandjes nodig. Moltondoeken heb je niet persé nodig maar ik vind ze wel fijn bijv onder het hoeslaken tegen lekken en lekker zacht om haar mee af te drogen.
pi_126848430
Geen navelbandjes, slaapzakjes alleen als je de juiste grootte hebt. Hier wel vanaf wk 1 een slaapzakje, over zn dagelijkse kleren heen eerst omdat hij zich zo moeilijk warm hield. Ik had er een van isi volgens mij.

Moltondoekjes leg ik nog steeds onder het laken, er lekt nog wel eens een luier door }:|
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_126848454
Ik gebruikte de navelbandjes om te kijken of ze geplast had soms is het moeilijk zien door luiers die absorberen (al heb je daarom tegenwoordig de plasindicatie :') ).. en daarna gebruikte ik het om creme mee te smeren.. Niet nodig dus. En de rest is eigen voorkeur :)
pi_126848665
oke thnx, helemaal duidelijk :)
pi_126848791
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:54 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
oke, een slaapzakje zou dus wel mogen bij kleine babytjes als het nodig mocht zijn?
De meeste slaapzakjes zijn wat te ruim voor pasgeborenen. Goed opletten dus dat ze zichzelf niet de slaapzak in kunnen wurmen. Ik heb wel een minislaapzakje gevonden van kik kid, wil het toevallig ook eens gaan gebruiken want de dekens van F liggen 's morgens telkens opgepropt onder zijn voeten O+
Enige waar ik op moet letten is dat hij zichzelf niet de hele tijd wakker beweegt in zo'n zak.
pi_126849044
Wij hebben bij Luuk en Sofie wel navelbandjes gebruikt. Bij Sofie wat langer dan bij Sofie.
*poef* nu is het weg
pi_126849554
speciale reden dat jullie ze gebruikt hebben kaatjejaniie?

oke kidkid dus als ik wel een slaapzakje nodig heb :)
pi_126849654
De navel bleef heel bol staan geloof ik. Tis een beetje langs me heen gegaan.
*poef* nu is het weg
pi_126849741
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:54 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Lisa heeft hier vanaf de tweede week in een slaapzak gelegen puur omdat ze de lakens lostrok. Wij hadden er een van prenetal 60 cm paste prima bij mijn 4 kilo baby
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
  woensdag 22 mei 2013 @ 12:38:57 #52
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_126851976
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 10:16 schreef MeNicole2 het volgende:

[..]

En de logopedist van Leander zegt dat het na 6 maand wel schadelijk is voor praten. Kinderen gaan sneller slissen.
de 12 maanden stond ook tussen haakjes omdat ik het zelf niet precies wist. Tot 6 maande iig geen probleem. Dus ze zeggen hetzelfde.
  woensdag 22 mei 2013 @ 12:39:53 #53
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_126852013
Oh en mijn meisjes liggen ook al een tijdje in een slaapzakje. Maatje 60. Ze woelden steeds de dekens los.
pi_126852029
Ik begreep ook dat je na een half jaar het best het gebruik kunt beperken tot ermee in slaap laten vallen en eventueel troost bieden. En na een jaar dan stoppen. Maar de adviezen zullen overal wel iets verschillen :)
  woensdag 22 mei 2013 @ 12:41:58 #55
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_126852095
Klopt. Dat na een jaar stoppen was hier ook de planning. Maar toen kwam er iets tussendoor. En nu is hij de klein om uit te leggen dat hij geen speen meer krijgt en zijn zusjes wel....
pi_126853084
Hier kwam ook steeds iets tussendoor. Nu laten we het maar even zo. Vind mijn nachtrust nog iets te belangrijk nu.
  woensdag 22 mei 2013 @ 13:37:14 #57
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_126854164
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 12:40 schreef Suikertante het volgende:
Ik begreep ook dat je na een half jaar het best het gebruik kunt beperken tot ermee in slaap laten vallen en eventueel troost bieden. En na een jaar dan stoppen. Maar de adviezen zullen overal wel iets verschillen :)
Oh dat deden/doen wij sowieso al, alleen om bij in slaap te vallen of troost (maar dat is echt bijna nooit nodig). Zie er ook niet echt de logica van in om hem tussendoor 'voor de zomaar' ook een fiep te geven.
  woensdag 22 mei 2013 @ 13:59:29 #58
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_126855121
ik vergeet ook steeds een speen mee te nemen. Ook naar het cb met prikjes. Nooit gemist gelukkig.
pi_126855284
Ik mocht geen navelverbandjes gebruiken van de kraamhulp.. Moltondoeken ook nooit gebruikt. slaapzak ligt madam al tijdje in. Je moet er wel op letten dat het hoofdje niet door de opening kan. (Aangezien je van die slaapzakken hebt die maat 68-80 zijn... Heb ik ook en ze zit in 68 al maanden.. En pas sinds kort durf ik die slaapzak aan..)
pi_126855585
Amber lag op dag 2 in een slaapzak. Die had na zichzelf onder de lakens gewurmd.

Amber had een speen tot dr 4e, Tess tot een half jaar geleden. Beiden praten prima zonder slissen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_126861352
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 13:37 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Oh dat deden/doen wij sowieso al, alleen om bij in slaap te vallen of troost (maar dat is echt bijna nooit nodig). Zie er ook niet echt de logica van in om hem tussendoor 'voor de zomaar' ook een fiep te geven.
Om de zuigbehoefte te bevredigen, dat is hier eigenlijk de hoofdfunctie tot nu toe.
pi_126861796
Hier hebben beide kinderen de speen zelf geloosd toen ze twee waren, dat kan dus ook nog ;)
Ter bemoediging.
En ik stond echt beide keren zo; :o
Bij de oudste was de speen stuk, heeft hij hem weg gegooid, klaar.
De middelste had hand voet mond ziekte en blaren in zijn mond. Kon geen speen in. Na 5 dagen was het over, maar ik had de speen inmiddels weggelegd en dat was helemaal ok, hij heeft hem niet gemist :)

Hier gebruik ik de dikke moltonluiers voor onder zijn hoofdje in de wieg, hydrofiel schuift enorm weg en hij gaat er mee spelen. Dit blijft liggen :)
  woensdag 22 mei 2013 @ 16:30:47 #63
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_126862101
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 16:13 schreef Suikertante het volgende:

[..]

Om de zuigbehoefte te bevredigen, dat is hier eigenlijk de hoofdfunctie tot nu toe.
Oh ja, maar dat zie ik als troost bij zo'n kleintje.
pi_126862867
Dat kan ik me wel voorstellen inderdaad :)
pi_126864377
Hier ook van de 1 op de andere dag gestopt met de speen bij 2,5 jaar en was geen probleem. Soms vraagt hij er nog om maar het antwoord dat hij weg is is voldoende.
Geen slisser en geen moeite met praten. Hij had hem overigens alleen met slapen.
  woensdag 22 mei 2013 @ 17:43:44 #66
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_126865449
Mijn neefje had een speen die hij de hele dag in hield en die praatte dus ook met de speen in zijn mond. Die kon ik pas enigszins verstaan toen hij een jaar of 4 was... :@
pi_126865654
Hier een kind van 2,5 dat echt zijn speen nodig heeft op momenten dat er veel prikkels zijn.
Thuis kijkt hij er zelden naar om maar ik kan er eigenlijk niet mee zitten. Hij praat verder ok.
En moet hem ook uitdoen bij het praten.. Het staat wel enorm stom maarja jammer dan.
pi_126887597
Hier nog steeds een speen bij het slapen (2 jr 8 m) maar geen slisser, zelfs niet door de missende tand ;)
pi_126896532
Babies hebben na zes maanden geen zuigbehoefte meer .. dan wordt het gewenning als ik de theorie mag geloven. Zodoende met zes maanden cold turkey gestopt. Eerste slaapje was brullen.. daarna was het goed. Nu een maand later spuugt ze hem uit.
pi_126897776
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:34 schreef Twinkle20 het volgende:
Babies hebben na zes maanden geen zuigbehoefte meer .
Heb je voor mij daar een betrouwbare bron van? :)
pi_126898088
quote:
2s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:10 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Heb je voor mij daar een betrouwbare bron van? :)
Helemaal geen zuigbehoefte meervdenk ik niet. Het word minder.
pi_126900564
Nou, het verschilt natuurlijk ook per baby .. Dus kijken naar je kindje!
En geen zuigbehoefte meer is idd misschien wat kort door de bocht. Het neemt af .. laten we het zo zeggen. En bij het ene kleintje zal dat sneller gebeuren als bij de ander :)

En ik ga niet iedere keer wetenschappelijke artikelen uit het Engels napluizen of iets wel of niet echt is. Ik heb me er goed over ingelezen in boeken en internet, en daar mijn conclusies uit getrokken. EN gekeken naar Djenna. Vervolgens op mijn gevoel afgegaan :). k had het gevoel dat het meer gewenning aan het worden was dan echt zuigbehoefte. Ze was steeds vaker met haar speen aan het spelen met haar tong etc.

Edit: Vul maar eens zuigbehoefte in op google en je leest (bijna) overal dat vanaf 6 maanden de zuigbehoefte af neemt en dat vanaf 9 maanden het advies is om de speen af te bouwen. Dat was in eerste instantie ook ons plan. Uiteindelijk is dat dus iets naar voren geschoven.
pi_126900923
Ik kom nergens dus een betrouwbare bron tegen en dat vind ik jammer.
Je hoeft het niet na te pluizen of wat je zegt wel of niet echt is ik zoek gewoon een goede bron en dacht misschien heb je die :{
pi_126900942
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:34 schreef Twinkle20 het volgende:
Babies hebben na zes maanden geen zuigbehoefte meer .. dan wordt het gewenning als ik de theorie mag geloven.
Bedoel je niet zuigreflex? Als er gewenning is dan is er toch ook behoefte? Ik bedoel, ik kan me ook aanwennen om elke avond chocola te eten en dan zal ik er op den duur ook behoefte aan blijven hebben. Het reflexmatig zuigen van babies wel af (begint vanaf een week of 12 geloof ik) en daarna wordt het bewust zuigen.
pi_126901172
En hoe leer je een kind duimen af? Bij mezelf is dat pas gelukt toen ik een beugel kreeg als 10 jarige. Oke ik duimde alleen 's nachts en Ean duimt als ze in bed ligt of als ze moe is. Meestal zit ze dan in de auto of op schoot.
pi_126901273
Lastig f_r. Ik denk dat daar een boel uitleg bij komt kijken en dat echt pas kan als ze wat groter is. Ik leerde het ook pas af toen ik 7 was geloof ik. Misschien kan je wel al proberen het zo te houden dat ze het alleen in bed, in de auto en op schoot blijft doen?
pi_126901366
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 13:43 schreef Clubsoda het volgende:
Lastig f_r. Ik denk dat daar een boel uitleg bij komt kijken en dat echt pas kan als ze wat groter is. Ik leerde het ook pas af toen ik 7 was geloof ik. Misschien kan je wel al proberen het zo te houden dat ze het alleen in bed, in de auto en op schoot blijft doen?
Ze doet het anders ook gewoon niet gelukkig. Ze lijkt op mij :@ ik wist heel goed dat duimen niet goed was maar als ik sliep deed ik mijn duim gewoon in mijn mond. En mijn ouders konden hem eruit trekken maar ik duwde hem gewoon weer terug. Is het ook niet zo dat als oudere kindjes geen speen meer mogen ze vaker gaan duimen?

En ze duimt rechts dan hoop ik eigenlijk dat ze rechtshandig wordt. Ik heb altijd links geduimd en ben ook links.
pi_126901462
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 13:41 schreef ferrari_rood het volgende:
En hoe leer je een kind duimen af? Bij mezelf is dat pas gelukt toen ik een beugel kreeg als 10 jarige. Oke ik duimde alleen 's nachts en Ean duimt als ze in bed ligt of als ze moe is. Meestal zit ze dan in de auto of op schoot.
ik ging zo rond mijn 14 a 15 moeiteloos van duimen over op vriendjes ;)

zonder gein; mijn ouders haalden alles uit de kast, tot en met sambal erop en op mijn hand slaan als ik duimde (met bloedende huig als gevolg) en het haalde allemaal niets uit. selene duimt hier ook (ravi niet). we leggen haar uit dat het niet goed voor haar gebit is, verder laat ik het voor nu (!) gaan. ze had laatst 3 dagen niet geduimd (ze mocht nagellak als ze niet meer zou nagelbijten, wat lukte en ze dacht dat duimen ook niet mocht dan) en daar heeft ze echt merkbaar verdriet en ongemak van gehad. dat is het me niet waard. dan maar een beugel en/of scheve tanden. maar goed; da's mijn keuze. ik had het met veel slapeloze nachten en gedoe door kunnen zetten.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_126901564
Oef dat is wel bruut van je ouders.
Mijn ouders smeerde er niks op. Ik denk omdat ik enkel 's nachts duimde en ook geen nagelsbeet.
Maar een beugel was onvoormijdelijk en met een buitenboord beugel kon ik 's nachts dus echt niet duimen.
pi_126901594
Mijn duimer doet het steeds minder alleen als ze heel moe of heel verdrietig is.
Ik zie wel wanneer dat klaar is. Ik kan mij er niet druk om maken. :@
pi_126901807
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 13:46 schreef ferrari_rood het volgende:

[..]

Ze doet het anders ook gewoon niet gelukkig. Ze lijkt op mij :@ ik wist heel goed dat duimen niet goed was maar als ik sliep deed ik mijn duim gewoon in mijn mond. En mijn ouders konden hem eruit trekken maar ik duwde hem gewoon weer terug. Is het ook niet zo dat als oudere kindjes geen speen meer mogen ze vaker gaan duimen?

En ze duimt rechts dan hoop ik eigenlijk dat ze rechtshandig wordt. Ik heb altijd links geduimd en ben ook links.
Hangt denk ik ook van je kind af. De mijne wilde nooit een speen en taalt ook niet naar zijn duim. Ik mocht na de kleuterschool geloof ik niet meer op school duimen, en daarna alleen nog in bed en tijdens het tv-kijken. Nog weer later mocht ik ermee inslapen (1 duim afgeplakt met een pleister) en dan haalde mijn moeder de andere uit mijn mond en plakte hem af als ik eenmaal sliep. Zo heb ik het uiteindelijk afgeleerd.
  donderdag 23 mei 2013 @ 14:07:04 #82
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_126902134
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 11:37 schreef Sam1993 het volgende:

[..]

Lisa heeft hier vanaf de tweede week in een slaapzak gelegen puur omdat ze de lakens lostrok. Wij hadden er een van prenetal 60 cm paste prima bij mijn 4 kilo baby
Beide jongens hebben vanaf dag 1 in een slaapzak geslapen.
pi_126902143
Mijn zusje heeft lang geduimd (zeker voorbij de kleuterschool). Ik niet.. En wie had de beugel.. Ikke ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 13:34 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Bedoel je niet zuigreflex? Als er gewenning is dan is er toch ook behoefte? Ik bedoel, ik kan me ook aanwennen om elke avond chocola te eten en dan zal ik er op den duur ook behoefte aan blijven hebben. Het reflexmatig zuigen van babies wel af (begint vanaf een week of 12 geloof ik) en daarna wordt het bewust zuigen.
Zuigreflex is toch het gaan zuigen op dingen omdat ze in de buurt zijn (zoals een tepel, of een pink, of papa's vel). Met die reflex kunnen ze de zuigbehoefte bevredigen. Essentieel in het begin, om te zorgen dat ze echt gaan eten.

Later leren ze zelf dat ze moeten zuigen als ze een tepel (of zoiets) zien (die 12 weken). Dan hebben ze nog wel die zuigbehoefte.

En nog later verdwijnt die zuigbehoefte (begint bij 6-9 maand) en wordt het honger en troost. En voor honger kunnen ze eten/bewust zuigen, en voor troost is zuigen ook het meest voor de hand liggende, aangezien dat de maanden ervoor ook zo ging. Als ouder kun je dan ook proberen om iets anders te geven wat troost/veilig gevoel geeft..

(rondje google, en wat ik nog van Chris zijn speen-afwen-dag herinner)
pi_126903390
Ik snap denk ik het verschil tussen zuigbehoefte en zuigen als troost niet zo :@
pi_126904624
Ik heb ook vet lang geduimd.. tot mijn 10e ofzo. Heb vijf beugels nodig gehad om het weer enigzins goed te krijgen.
pi_126907623
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 15:03 schreef Twinkle20 het volgende:
Ik heb ook vet lang geduimd.. tot mijn 10e ofzo. Heb vijf beugels nodig gehad om het weer enigzins goed te krijgen.
Dan heb ik het zo slecht nog niet gedaan ;) enkel plaatjesbeugel en buitenboordbeugel wel 2 jaar lang. Terwijl ik net in een groeispurt zat dat was wel positief. Alleen in vond het zo'n pijn doen.
pi_126909993
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 14:36 schreef Clubsoda het volgende:
Ik snap denk ik het verschil tussen zuigbehoefte en zuigen als troost niet zo :@
Ik probeer het gewoon nog eens ;)

Vanaf de geboorte hebben baby's een behoefte om te zuigen, en daar huilen ze om als het nodig is. Als die behoefte voldaan wordt, zijn ze getroost. Daardoor kunnen baby's zich ook prima overdrinken (bij veel behoefte of te makkelijke speen) of juist te weinig drinken (bij lage/geen behoefte). Drinken heeft in het begin minder/niet te maken met het honger gevoel zoals volwassenen dat kennen. Dat komt later, rond de 4-6 maand ontdekken ze dat ze bewust kunnen gaan zuigen en krijgen ze ook echte honger (ik hoorde het hier echt aan een verschil in hun huiltjes). Na die 6 maand heeft die natuurlijke zuigbehoefte geen doel meer, en verdwijnt die langzaam. Dan hebben ze dus echt honger. Maar daar merk je niet altijd iets van, ze blijven gewoon behoefte houden aan eten..

Eerder werden ze dus getroost door zuigen, dus dat zijn ze gewend. Die gewoonte kun je behouden, maar ook afleren/vervangen. Of je die strijd nu aangaat bij 9 maand of 3 jaar, het is altijd lastig een gewoonte af te leren. Alleen bij 9 maand zijn ze het sneller vergeten, bij 3 jaar kun je het uitleggen. Daartussen is vaak lastig..

( maar meer ga ik er niet over zeggen zonder me verder in te lezen, dit is effe uit mijn hoofd van 5 jaar geleden ;) dus correct me if i'm wrong..)
pi_127016760
Is er een minimum leeftijd waarop een baby in een wipstoeltje mag/kan?
pi_127016911
8 wkn geloof ik
pi_127017798
Oh, ik zet F nu al (6 wkn) in de Baby Björn, volgens mij kon dat volgens meerdere fokkers gewoon?
  zondag 26 mei 2013 @ 12:37:14 #91
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_127018347
Leg je hem nog wel helemaal plat dan? Hoger dan de laagste stand is nog niet goed.

Ik zit daar ook wel een beetje mee, bij Lientje hadden we een Chicco de Luxe wipper, met heel zacht kussentje voor kleine baby's en hij kon echt helemaal plat.

Bij de BB wipper is dat niet mogelijk, dus ik wacht wel een paar weken voordat ik hem tevoorschijn haal en dan zeker tot een maand of 4/5 in de laagste stand.
pi_127032833
Hij staat in de laagste stand tenzij ik er een boertje uit wip vlak na de fles (dan in de tweede). Maar hij slaapt er niet in, meestal zit/ligt hij er een kwartiertje in en dan is hij het zelf zat.

Leuk pakje trouwens O+
pi_127033740
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 12:20 schreef Suikertante het volgende:
Oh, ik zet F nu al (6 wkn) in de Baby Björn, volgens mij kon dat volgens meerdere fokkers gewoon?
Ja hoor dat kan gewoon zeker de babybjorn wipper kan vanaf de geboorte :D
Hij vormt helemaal naar het kind en het hoeft niet in een bepaalde houding te liggen. Vanaf geboorte dus.
pi_127033896
Even een vraagje, Waar kan ik in Nederland jumpsuits kopen in maat 92?
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_127036751
Bij H&M twee korte. Dat is niet echt een jumpsuit, maar toch ;) De uit-een-stuk-pyjama's gaan er ook tot 92 en ze hebben onepiece joggingpakken.
Verder online bijvoorbeeld bij musjes.com, als je naar beneden scrollt.
pi_127115042
Kan iemand mij vertellen of ik een fles kan maken met warm kraanwater? Google is tegenstrijdig...
Sarcasme. Herken het.
pi_127115774
Ja dat kan :) zolang er geen loodleidingen liggen is dat geen probleem.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 19:07:48 #98
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_127117531
Zo lang het water verwarm wordt door je cv ketel zijn de risico's klein.
Met een geiser niet doen!
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 28 mei 2013 @ 19:09:06 #99
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_127117596
Met een (keuken)boiler wordt het ook afgeraden volgens mij. Warm water blijft daar lang in staan dus bacteriën krijgen alle gelegenheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')