abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127122553
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:44 schreef GeeftJeEnergie het volgende:

[..]

Mijn WhatsApp crasht tegenwoordig eerst voordat hij opstart :')
Bij mij soms ook, vooral in de groepsgesprekken. :X
Abracadabra, tapate guarra!
  dinsdag 28 mei 2013 @ 20:46:20 #152
141482 Q.
JurassiQ
pi_127122589
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 20:06 schreef BoxeurDesRues het volgende:

[..]

Thanks voor de tip, hoe doe ik dit?
Bij Settings kan je je history mailen.
For great justice!
pi_127139347
Toch wel schokkend:

quote:
Meegluren met andermans iMessages
door Marc Hijink

Nu meer dan 60 procent van de Nederlanders een smartphone heeft, zijn gratis berichtendiensten als WhatsApp (voor elke telefoon) en iMessage (iPhone/iPad/OSX) niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Maar het gebruik is niet zonder risico.

Als er iets mis gaat met inloggegevens, kunnen vreemden meegluren in persoonlijke conversaties. Dat blijkt uit de ervaringen van de Amsterdamse vrouw, die honderden berichten ontving van tientallen vreemden. Het gebeurde in de periode januari tot begin mei. Toen meldde ze zich bij de redactie van NRC.

Het volledige verhaal staat woensdag in nrc.next en NRC Handelsblad. Dit is een samenvatting van een zoektocht waarin NRC probeerde erachter te komen wat dit vreemde lek veroorzaakte. We spraken met onafhankelijke Apple-experts, mobiele providers en speelden open kaart naar Apple. Het bedrijf bood een oplossing aan (volledig resetten, een nieuwe Apple ID en nieuwe iMessage account) maar hielp niet mee de oorzaak te achterhalen. De vrouw was dan ook - zie onder - bepaald geen modelgebruiker. Dat verklaart echter niet hoe berichten van tientallen vreemden op haar telefoon belandden.

De vrouw kocht eind december een nieuwe iPhone 4S, die standaard met iOS5 wordt geleverd. Zij voerde geen upgrade naar iOS 6 uit. Ook beantwoorde ze de verificatiemail van iMessage niet. Het toestel werd geregistreerd met een verzonnen naam. Desondanks werkte iMessage ogenschijnlijk naar behoren. Ze gebruikte het toestel samen met meerdere sims en meerdere Apple ID's. Apple staat het gebruik van meerdere Apple ID's toe, bijvoorbeeld om software te delen binnen een gezin.

Waar kwamen de berichten vandaan?

Bij de iMessage-account van de vrouw werden talloze onbekende telefoonnummers toegevoegd. Ze kon alleen meekijken met andermans iMessage-berichten, niet met sms'jes of telefoongesprekken. Ze kende de mensen niet en had de indruk dat het locatie-afhankelijk was ('berichten komen binnen op drukke punten'). Dat was niet met zekerheid vast te stellen.

Tien van deze vreemde telefoonnummers werden gecontroleerd om te kijken of het verhaal van de vrouw klopte. Deze personen bevestigden dat ze de berichten verstuurd te hebben met hun iPhones, weer naar compleet andere personen. Het ging om mensen die de vrouw, noch haar familie of vrienden kenden. Ze woonden veelal in een andere hoek van het land. Ze hadden verschillende providers, hoewel het merendeel lijkt T-Mobile te hebben - dezelfde provider als de vrouw.

Waarom lekten de berichten?

We hebben ons hoofd gebroken over een mogelijke oorzaak. Online zijn geen gevallen te vinden van een persoon die lukraak tientallen vreemden kan 'afluisteren'. In de praktijk bleek de situatie ook niet te herhalen met een andere telefoon. Dan maar een paar theorieën:

1) Het probleem ontstaat door wisselende simkaarten. Dat is een iMessage-probleem in iOS 5 dat zich ook voor kan doen bij doorverkochte en gestolen telefoons: op het moment dat iMessage is geactiveerd met nummer A en vervolgens nummer B erin wordt geplaatst, verstuur je nog berichten onder nummer A. Bij zo'n simwissel kan één extra telefoonnummer toegevoegd worden, misschien een tweede als de gewisselde sim ook weer in een ander toestel wordt gebruikt. Maar geen tientallen. De sim-bug (door Apple nooit een bug genoemd) zou in iOS 6 opgelost zijn. Ook met haar andere sim deed het probleem zich voor.

2) Het probleem ontstaat bij de aanschaf van een nieuwe telefoon. Wellicht rouleert er een tijdelijk nummer bij de provider. De vrouw gebruikte naar haar weten geen tijdelijk nummer bij de aanschaf van de telefoon, maar een aantal van de mensen die ze kon volgen had wel net een nieuwe iPhone. Uit navraag bij de Nederlandse providers blijkt dat hun helpdesks geen klachten hebben gehad over een vermenging van Apple ID of iMessage-berichten vanwege tijdelijke nummers.

3) Het gaat 'ergens' mis met het Apple ID. Een bug. Wellicht is iMessage voor de gek te houden als je de verificatiemail niet beantwoordt - misschien waren er meerdere mensen die precies dezelfde Apple ID hadden aangemaakt. Maar omdat iMessage een gesloten technologie is - en Apple een gesloten bedrijf - blijft het gissen. Je zou verwachten dat de dienst blokkeert als een gebruiker te veel fouten maakt, maar dat is niet het geval. Apple zet blijkbaar ook geen rem op het aantal telefoonnummers dat aan één iMessage-account gekoppeld kan worden.

4) Een combinatie van de bovenstaande factoren of een reden die we over het hoofd zien. Suggesties zijn welkom via de reacties.

Eén app voor sms en chat

iMessage onderscheidt zich van andere diensten doordat het geen aparte app is, maar een centrale berichtendienst voor zowel sms als chatberichten. De server controleert elke keer of er een internetverbinding gebruikt kan worden - het bericht kleurt blauw. Is er geen internet beschikbaar, dan wordt het een sms-je (groen). Als gebruiker heb je hier geen omkijken naar: de iMessage-server regelt het allemaal. Alle berichten worden gesynchroniseerd over je Apple-apparaten.

iMessage is een belangrijk onderdeel van Apples iCloud. Dat is het vervolg op MobileMe, een webdienst die nogal wat problemen kende. In de woorden van wijlen Steve Jobs: het verschil met MobileMe is dat iCloud "gewoon werkt". Maar chatdienst iMessage is wel erg complex - juist omdat het de gebruiker zo eenvoudig maakt - en dat vergroot de kans op fouten. "Apple is nu eenmaal geen webbedrijf", zegt een kenner. Hij doelt op het geworstel met het invoeren van nieuwe webdiensten. De fouten in Apple Maps, de online kaartendienst die vorig jaar geïntroduceerd werd, staan nog vers in het geheugen.

Maar dat is misschien te gemakkelijk. Het populaire WhatsApp is ook niet foutenvrij: deze dienst kampte met een bug waardoor je de status van een andere gebruiker kon veranderen. Ook maakte WhatsApp fouten bij de verificatie van het telefoonnummer en sloeg het berichten onversleuteld op. En WhatsApp kopieert je hele adresboek, iets waar het CBP niet blij mee was.

Tips

Op iPhoneclub.nl staat een uitleg over iMessage en een overzicht van alle diensten waarmee je via één Apple ID verbonden bent. Denk aan mail, synchronisatie, backups, aankopen in de Apple Store en aangeschafte apps. Ook je creditcardgegevens zijn er vaak aan gekoppeld. iPhoneclub.nl adviseert dat je het beste een onbekend mail-adres kunt gebruiken zolang Apple nog geen dubbele verificatie heeft ingevoerd in Nederland - een extra beveiliging om te voorkomen dat anderen toegang krijgen tot je Apple ID.

Tenslotte: hoe graag bedrijven als Apple, Google, Facebook en Microsoft ook al hun diensten samenballen in één ecosysteem, het kan geen kwaad om je digitale hebben en houden te verdelen over verschillende mandjes. Al was het alleen maar om te voorkomen dat één fout je hele personal cloud - foto's, documenten, berichten, contacten, mail, media - platlegt.

NRC
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  woensdag 29 mei 2013 @ 08:28:35 #154
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_127139477
Inhoudelijk raakt dat artikel kant noch wal
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 29 mei 2013 @ 08:28:42 #155
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_127139479
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 08:18 schreef Steven184 het volgende:
Toch wel schokkend:

[..]

Mjah 1 mevrouw die een wazig probleem heeft met een oude versie van het OS. Ik zou het eerder slordig dan schokkend willen noemen.

Verder een redelijk tendentieus stuk "Apple is geen webbedrijf" Kom op, alsof apple niet de middelen heeft om de juiste expertise neer te zetten. Het zijn simpelweg allemaal nieuwe diensten. En nieuwe diensten verzinnen en uitrollen is niet moeilijk. Het is moeilijk om ALLE mogelijke scenario's te verzinnen waarmee dingen fout kunnen gaan en die op voorhand al voorkomen.
pi_127139513
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 19:51 schreef BoxeurDesRues het volgende:
Hebben jullie ook problemen met langzame Whatsapp?
Heb een Iphone 4 8GB, die redelijk volstaat met foto's en apps. Kan dit het probleem vormen, of zal ik moeten wachten op een nieuwe update?
Je moet je iPhone 4 af en toe eens helemaal leeg gooien en weer herstellen. Het ding wordt gewoon enorm traag na een tijd.
pi_127139578
quote:
Walt: Let's talk about control. There's a lot of talk about open versus closed. Facebook did Facebook Home, which hasn't done very well. Eric Schmidt said it's great, it's fine. I understand that they came and talked to you about it, and Apple wouldn't let anyone take over the lock screen. Your keyboard and your recognition, predictive typing and all that stuff, hasn't kept pace with Android. They allow other people to make that technology, third parties can give you a choice. Have you given any thought to a little bit less control?

Tim: Yeah, of course. On the general topic of opening up APIs, I think you'll see us open up more in the future, but not to the degree that we put the customer at risk of having a bad experience. So there's always a fine line to walk there, or maybe not so fine.

Tim: We think the customer pays us to make choices on their behalf. I've see some of these settings screens, and I don't think that's what customers want. Do some want it? Yes.

Tim: But you'll see us open up more.

Walt: So there'll be some features you'll let third parties do?

Tim: Yes.
Hopelijk betekent dit dat we standaard apps kunnen instellen
  woensdag 29 mei 2013 @ 08:40:34 #158
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_127139657
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 08:28 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Mjah 1 mevrouw die een wazig probleem heeft met een oude versie van het OS. Ik zou het eerder slordig dan schokkend willen noemen.

Verder een redelijk tendentieus stuk "Apple is geen webbedrijf" Kom op, alsof apple niet de middelen heeft om de juiste expertise neer te zetten. Het zijn simpelweg allemaal nieuwe diensten. En nieuwe diensten verzinnen en uitrollen is niet moeilijk. Het is moeilijk om ALLE mogelijke scenario's te verzinnen waarmee dingen fout kunnen gaan en die op voorhand al voorkomen.
Vind het ook niet zo boeiend. Er gaat gewoon wat fout, maar het is niet zo dat je zomaar willekeurige berichten kan aftappen.
2000 light years from home
  woensdag 29 mei 2013 @ 08:56:12 #159
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_127139958
quote:
Heb een Iphone 4 8GB, die redelijk volstaat met foto's en apps. Kan dit het probleem vormen, of zal ik moeten wachten op een nieuwe update?
Ja. Een groepchat opstarten duurt bij mij gemiddeld 8 seconden en een foto openen ook rond de 6-7 seconden. :')
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_127140034
quote:
13s.gif Op woensdag 29 mei 2013 08:56 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Ja. Een groepchat opstarten duurt bij mij gemiddeld 8 seconden en een foto openen ook rond de 6-7 seconden. :')
Dit. Het irriteert me enorm |:(
Abracadabra, tapate guarra!
  woensdag 29 mei 2013 @ 09:05:32 #161
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_127140150
Klinkt als een windows phone. Geen last van hier
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_127142408
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 08:34 schreef FredVleespet het volgende:

[..]

Ik las Walt van Breaking Bad, slecht!
pi_127142606
Weet iemand of het mogelijk is om bij imessage of whatsapp in te stellen dat je filmpjes op een goeie kwaliteit wil doorsturen? Als ik een filmpje maak met m'n iphone en stuur hem door is de kwaliteit een stuk minder.
  woensdag 29 mei 2013 @ 10:55:33 #164
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_127143222
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 08:28 schreef Catch22- het volgende:
Inhoudelijk raakt dat artikel kant noch wal
Dat viel me ook op...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  woensdag 29 mei 2013 @ 10:56:04 #165
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_127143246
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2013 08:34 schreef FredVleespet het volgende:

[..]

Live-tiles O+

quote:
13s.gif Op woensdag 29 mei 2013 08:56 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Jij sleept toch iets van 8K aan foto's mee?

quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 10:38 schreef Stienn het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is om bij imessage of whatsapp in te stellen dat je filmpjes op een goeie kwaliteit wil doorsturen? Als ik een filmpje maak met m'n iphone en stuur hem door is de kwaliteit een stuk minder.
Jij wil 50MB versturen? Compressie is er niet voor niets, helaas kun je de kwaliteit niet controleren.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_127144060
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 10:56 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Live-tiles O+

[..]

Jij sleept toch iets van 8K aan foto's mee?

[..]

Jij wil 50MB versturen? Compressie is er niet voor niets, helaas kun je de kwaliteit niet controleren.
Over wifi moet dat geen probleem kunnen zijn, over 3g is het weer een ander verhaal
pi_127144537
quote:
Bij mijn iPhone 4 is whatsapp juist retesnel. Had ik bij m'n Galaxy Note nog dat het soms uuuuren duurde voordat beide vinkjes er waren. Nu zijn ze er vaak in een milliseconde.
Wacht maar, over 2 jaar heb ik prachtig lang haar. (Hey dat rijmt!)
pi_127144899
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 11:29 schreef Brummetje_ het volgende:

[..]

Bij mijn iPhone 4 is whatsapp juist retesnel. Had ik bij m'n Galaxy Note nog dat het soms uuuuren duurde voordat beide vinkjes er waren. Nu zijn ze er vaak in een milliseconde.
Het gaat niet om de vinkjes :')
  woensdag 29 mei 2013 @ 11:41:08 #169
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_127144955
Hahaha. Godverdomme. Dit topic wordt wel behoorlijk leuker sinds Brummetje_ hier post. :')
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_127145623
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 11:29 schreef Brummetje_ het volgende:

[..]

Ligt meer aan de internetverbinding/provider van jou of de ontvanger. Mijn Gnote heeft ook beide vinkjes in een "milliseconde".
pi_127145687
quote:
7s.gif Op woensdag 29 mei 2013 11:55 schreef J.Appleseed het volgende:

[..]

Ligt meer aan de internetverbinding/provider van jou of de ontvanger. Mijn Gnote heeft ook beide vinkjes in een "milliseconde".
Beide was op eigen wifi thuis.
pi_127145705
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 11:56 schreef Brummetje_ het volgende:

[..]

Beide was op eigen wifi thuis.
En dat stukje van "de ontvanger" heb je ook meegekregen? :P
pi_127145780
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 11:39 schreef RolStaart-Beer het volgende:

[..]

Het gaat niet om de vinkjes :')
Ook met opstarten van Whatsapp is ie gewoon snel.
pi_127145801
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 11:58 schreef Brummetje_ het volgende:

[..]

Nou, suppaaaah toch?
pi_127146159
quote:
7s.gif Op woensdag 29 mei 2013 11:56 schreef J.Appleseed het volgende:

[..]

En dat stukje van "de ontvanger" heb je ook meegekregen? :P
Ja, lees jij ook? ;)
pi_127146344
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 12:04 schreef Brummetje_ het volgende:

[..]

Ja, lees jij ook? ;)
Jazeker, maar zitten de ontvangers dan eveneens op het Wi-Fi netwerk bij jou thuis? :?
pi_127148531
quote:
7s.gif Op woensdag 29 mei 2013 12:08 schreef J.Appleseed het volgende:

[..]

Jazeker, maar zitten de ontvangers dan eveneens op het Wi-Fi netwerk bij jou thuis? :?
Kan hij geen wifi thuis hebben?

Ja, zo kun je 'm dus ook lezen... ;)
pi_127152802
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 11:58 schreef Brummetje_ het volgende:

[..]

Nog wel ja.
pi_127155060
quote:
2s.gif Op woensdag 29 mei 2013 14:28 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Nog wel ja.
Daarom zet ik er vooralsnog geen muziek op. Daar heb ik een iPod / iPad voor. :)
  woensdag 29 mei 2013 @ 15:16:30 #180
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_127155148
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 15:14 schreef Brummetje_ het volgende:

[..]

Daarom zet ik er vooralsnog geen muziek op. Daar heb ik een iPod / iPad voor. :)
:')

Koop er dan ook meteen een Nokia 3310 bij om te bellen, dan hoef je je iPhone helemaal niet meer te gebruiken. Zo kun je hem lekker in een glazen vitrine zetten om ernaar te kijken, zonder je zorgen te maken over enige vorm van slijtage :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')