quote:
Op maandag 20 mei 2013 21:56 schreef ProjSkippy het volgende:Spark, f5!

---
Ik had mijn intake en eerste echo met 7w4d.
Ik ben trouwens wat dingen aan het uitzoeken over de kraamzorg en waar ik me ga aanmelden. Hebben er nog mensen tips over waar je op kunt letten of maakt het niet zo veel uit?
Ik las ergens iemand die aangaf dat ze niet alle uren waar ze recht op had volgens haar aanvullende pakket had gekregen, maar alleen die van haar basispakket.. Maar ik heb geen idee of dat 'pech' is of dat dat echt ergens door bepaald wordt.
Wettelijk gezien heb je recht op 24 uur kraamzorg.
In het basispakket worden de geïndiceerde uren vergoed, dat zijn er doorgaans 49 als je borstvoeding gaat geven en iets minder als je kunstvoeding gaat geven. Als je verloskundige 9e en 10e dag bij indiceert krijg je dat in principe ook vergoed.
Voor alles geldt wel dat je een wettelijke eigen bijdrage per uur hebt. Dat komt neer op ergens tussen de 180 en 200 euro geloof ik eigen bijdrage. Soms wordt die uit aanvullend pakket vergoed.
Het kan voorkomen dat het erg druk is, Amsterdam in de zomermaanden is er berucht om bijvoorbeeld. Dan vult het kraambureau alleen de 24 uur in (3 uur per dag, 8 dagen lang) waarin de noodzakelijke controles worden gedaan, de noodzakelijke hygiëne wordt gewaarborgd (badkamer/toilet) en de nodige uitleg wordt gegeven en daarna gaan ze weer weg. Je krijgt dan dus geen 49 uur, ook al was dat wel van tevoren afgesproken. Of je moet er voor kiezen om een aantal keer per dag een kraamzorg-wissel te hebben.
Wat ik persoonlijk belangrijk vond bij de eerste was iemand die verstand had van bv en ivm allergieën van mij iemand zonder huisdieren. Bij de tweede heb ik gevraagd om iemand die niet rookte en geen huisdieren heeft en ik heb aangegeven dat voor mij het belangrijkst de zorg voor mijn andere dochter was, die baby daar hou ik me wel mee bezig.