quote:Emirates wil tweede A380 naar Schiphol
De Arabische vliegmaatschappij Emirates wil volgend jaar een tweede luchtreus A380 dagelijks tussen Dubai en Schiphol inzetten. Opnieuw een aanval op KLM in haar thuishaven.
Emirates is nog steeds de enige die met de dubbeldeks Airbus voor ruim 500 passagiers zeven dagen per week op Schiphol vliegt. KLM vindt dat de luchthaven een oneerlijke concurrent met financiele steun binnenhaalt. Volgens topman Peter Hartman verkeerde keuzes. „Wij worden in Dubai tegengewerkt.”
„Onzin”, zegt Benelux-directeur Raymond van der Veer van het winstgevende Emirates. „Er is een gelijk speelveld. Wij strijden met open vizier. Schiphol doet er verstandig aan nieuwe spelers te verwelkomen. Dat is ook goed voor de consumen, het houdt de prijzen scherp.”
Emirates vliegt nu drie jaar naar Amsterdam, eerst met een Boeing 777 en sinds afgelopen zomer met de A380, het grootste passagiersvliegtuig. Daarvan komt er in 2014 eentje bij, is volgens Van der Veer het plan. „We hebben meer dan negentig van deze joekels besteld. Die moeten wel vliegen.”
Schiphol is volgens hem voor Emirates interessant om reizigers via Dubai naar verre bestemmingen in Azië, Afrika en Australië te vervoeren. „Ook bijvoorbeeld naar Indonesië en Sri Lanka. Andersom brengen we onder meer veel Indiërs hierheen.”
Van der Veer legt de KLM-kritiek naast zich neer. „Nederlandse maatschappijen vliegen ook naar Dubai. Het is een vrije route.” Etihad Airways, waarmee Air France KLM samenwerking zoekt, start volgende week vluchten tussen Abu Dhabi en Schiphol. Die moeten de groei van Emirates en Dubai wat afzwakken.
Bij elke nieuwe maatschappij gebeurt datquote:Op vrijdag 17 mei 2013 09:50 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Is redelijk standaard bij een maiden-flight van een nieuwe lijn-verbinding. Ligt ook een beetje aan de maatschappij, denk niet dat ze dit snel bij EasyJet zullen doen.
Maar goed, Europese regels zijn niet van toepassing op een Arabische Airline toch? Of kunnen ze dan hier ristricties opleggen wat beteft luchtruimbeperkingen, landingsrechten etc?quote:Op vrijdag 17 mei 2013 10:20 schreef Leatherface het volgende:
Ik las vooral veel beschuldigingen van oneerlijk concurrentievoordeel en onterechte staatssteun aan het adres van Emirates, maar weinig concreet bewijs daarvoor.
Hij is ook al langs geweestquote:Op vrijdag 17 mei 2013 10:29 schreef ShaoliN het volgende:
Ik zou zweren dat ik afgelopen zondag die Etihad al gezien heb.
Phew ik dacht al dat ik gek werd. Hij viel me echt op, aangezien ik nog nooit een Etihad gezien heb op Schiphol. Mooie livery.quote:
Dat gebeurt ook met het beperken van hun slots. En dat is nou juist de reden dat Emiraties die grote A380 aanschaft. Ze hebben minder slots nodig om grote aantallen passagiers te vervoeren.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 10:28 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Maar goed, Europese regels zijn niet van toepassing op een Arabische Airline toch? Of kunnen ze dan hier ristricties opleggen wat beteft luchtruimbeperkingen, landingsrechten etc?
Toen heb je de freighter van Etihad gezien. Ze hebben al langere tijd een vrachtdienst naar SPL. Afgelopen woensdag was hun eerste passagiers vlucht.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 10:29 schreef ShaoliN het volgende:
Ik zou zweren dat ik afgelopen zondag die Etihad al gezien heb.
De A380 geloof ik direct. Zeker gezien het verhaal hieronder zie ik hen dit vliegtuig nooit aanschaffen. Simpelweg te groot en te duur, als je ook meerekend dat ze er dan minstens een (klein) dozijn van moeten hebben.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 09:48 schreef Sunri5e het volgende:
Ik lees hier dingen over KLM en A380 en de 748. Allebei de toestellen gaan ze niet aanschaffen. De 777 is de vervanger voor de 744.
En ook vaak als de piloot met pensioen gaat. Dus gewoon als er iets bijzonders is...hebben die brandweermensen ook eens wat anders te doen dan oefenen.quote:
De pax-versie? Die komt toch pas vanaf afgelopen woensdag? Bedoel je niet de 777 vrachtversie (die ik vanmorgen luid en duidelijk boven ons huis hoorde gaan, en nee, ik woon niet in de buurt van Schipholquote:
De 777-300 heeft een PAX capaciteit die hoger ligt dan de 744 die ze nu hebben. Daarin tegen is de 777 veel zuiniger met kerosine en kost minder in onderhoudt omdat het maar 2 ipv 4 motoren heeft. Het bereik is ook nog eens een stuk verder. Ik zie voor de 747 alleen nog toekomst als vrachtkist.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 12:05 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
De A380 geloof ik direct. Zeker gezien het verhaal hieronder zie ik hen dit vliegtuig nooit aanschaffen. Simpelweg te groot en te duur, als je ook meerekend dat ze er dan minstens een (klein) dozijn van moeten hebben.
De 748 weet ik nog niet zo zeker. Voorals nog wordt inderdaad de 777 ingezet als vervanger, maar over een paar jaar wanneer de 747-4 er echt helemaal uitgaat? De 747-8 kan ongeveer net zoveel passagiers vervoeren als de 777-300ER. En aangezien ze nu al een kleine vloot van 747's hebben kunnen ze qua re-de-lijk 'makkelijk' voortborduren met de 8.
Misschien spreekt hier ook wel hoop, ik vind anders maar knap saai worden.
Klopt, maar ik heb het over de 8 versie; die een kleine 50 passagiers meer kan meenemen. Dat komt bij KLM uit op zo'n 450-465 tegenover de 425 van de 777-300ER.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 12:14 schreef Sunri5e het volgende:
De 777-300 heeft een PAX capaciteit die hoger ligt dan de 744 die ze nu hebben.
Dat is altijd punt van discussie. Hij is inderdaad erg efficiënt maar de cijfers voor de 8 zijn ook positief. Soms zelfs efficiënter dan de 777-300ER. Maar dat is geloof ik nog niet helemaal met zekerheid te zeggen. Een zegt dit en de ander zegt dat.quote:Daarin tegen is de 777 veel zuiniger met kerosine...
Dat wil ik best geloven inderdaad.quote:en kost minder in onderhoudt omdat het maar 2 ipv 4 motoren heeft.
777-300ER maximaal vliegbereik bij maximale belading (351.500KG): 10.190KM.quote:Het bereik is ook nog eens een stuk verder.
Misschien heb je gelijk, maar ik hoop het niet.quote:Ik zie voor de 747 alleen nog toekomst als vrachtkist.
Ah.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 20:01 schreef Sunri5e het volgende:
Ik vergeleek de 777-300 met de 747-400 die ze nu hebben
twitter:flightradar24 twitterde op vrijdag 17-05-2013 om 13:34:44Airbus is doing a test flight with an A380 for British Airways http://t.co/KyevD1FTAs http://t.co/MAF4RbbJ1p reageer retweet
Dat viel mij ook erg mee inderdaad. (of tegen; net hoe je het zietquote:Op zondag 19 mei 2013 00:21 schreef Woods het volgende:
Het apparaat is machtig groot maar het geluid valt dan weer reuze mee(nog nooit zelf gehoord overigens)
Ik kan zo de link niet vinden maar ergens staat wel een .pdf waarin allerlei regels/zaken staan wat betreft de A380 op Schiphol. Daar staat dat de Buitenveldertbaan idd niet gebruikt mag worden als startbaan, maar wel voor landingen.quote:Moet gauw weer eens naar Schiphol toe, bij voorbaat Buitenveldert baan @westen wind waar dit ding overigens per definitie niet kan landen?
Ik kan dat beamen. Ik heb 1 keer een A380 zien opstijgen vanaf Schiphol en hij is lang niet zo luid als de 777 of 747.quote:Op zondag 19 mei 2013 00:21 schreef Woods het volgende:
Het apparaat is machtig groot maar het geluid valt dan weer reuze mee(nog nooit zelf gehoord overigens)
Ik leefde altijd in de fascinatie dat geen enkele Boeing kon tippen aan de 747 qua aantallen maar ik zie dat de 777 ook ruwweg 500 kan meenemen met enkel 2 motorenquote:Op zondag 19 mei 2013 11:30 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Ik kan dat beamen. Ik heb 1 keer een A380 zien opstijgen vanaf Schiphol en hij is lang niet zo luid als de 777 of 747.
Daarom. De 777 is vooral ten opzichte van de 747 veel zuiniger en goedkoper in onderhoudt. Het voordeel van de 747 is dat bij de vrachtversie de neus omhoog kan. Daarom zie ik ook alleen een toekomst voor dit type als vrachtvliegtuig.quote:Op zondag 19 mei 2013 11:36 schreef Woods het volgende:
[..]
Ik leefde altijd in de fascinatie dat geen enkele Boeing kon tippen aan de 747 qua aantallen maar ik zie dat de 777 ook ruwweg 500 kan meenemen met enkel 2 motoren
Ja want is dit het enige vliegtuigtopic? Zoals je al zag poste ik meer over vliegtuigen in het algemeen als Schiphol en Boeing.quote:Op zondag 19 mei 2013 13:02 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Daarom. De 777 is vooral ten opzichte van de 747 veel zuiniger en goedkoper in onderhoudt. Het voordeel van de 747 is dat bij de vrachtversie de neus omhoog kan. Daarom zie ik ook alleen een toekomst voor dit type als vrachtvliegtuig.
Misschien een idee om een algemeen topic te openen ipv een a380 topic?
Ik zou zeggen maak een mooi topic aan met een mooie OP en zet de link hier neerquote:Op zondag 19 mei 2013 13:07 schreef Woods het volgende:
[..]
Ja want is dit het enige vliegtuigtopic? Zoals je al zag poste ik meer over vliegtuigen in het algemeen als Schiphol en Boeing.
Ik ben helaas niet zo'n kei in mooie topics maken maar geef me een dag. Tans ben ik niet zo'n expert in wat er allemaal vliegt en gebruikt wordt. Wel fascineren die nieuwe projecten van vliegvelden me qua omvang.quote:Op zondag 19 mei 2013 13:13 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ik zou zeggen maak een mooi topic aan met een mooie OP en zet de link hier neer
Ik kan niet exact vinden welke types op welke bestemmingen worden ingezet, en hoe vol deze zijn (als iemand dat wel heeft; ik ben zéér benieuwd; hoewel KLM natuurlijk zélf cijfers naar buiten brengt hoe hen dat uitkomt en niet zulke details aan iedereen wil bekendmaken)quote:Op zondag 19 mei 2013 13:12 schreef Sunri5e het volgende:
Wat zijn trouwens de bestemmingen waar KLM minimaal 2x met een grote kist op vliegt? Ik ken alleen Curacao en New York. Dat zijn interessante bestemmingen voor KLM om met een A380 te vliegen. Al zal Hato Airport niet ingericht zijn op een A380 lijkt me.
Komt ook bij dat KLM bij 15 v.d. 22 747's die ze hebben, ze 1/3 hebben ingericht voor vracht waardoor er nog maar 275 passagiers inpassen. (terwijl KLM ook maar 2 klassen heeft; zouden ze 3 klassen hebben dan gingen er nóg minder in).quote:Op zondag 19 mei 2013 11:36 schreef Woods het volgende:
Ik leefde altijd in de fascinatie dat geen enkele Boeing kon tippen aan de 747 qua aantallen maar ik zie dat de 777 ook ruwweg 500 kan meenemen met enkel 2 motoren
Komt er weer een fascinatie bij dat ik altijd dacht dat er dik 400 man in konden, en ik vroeg me toen altijd af hoe ze die inhemelsnaam elke dag vol kregen naar bijv. Sint-Maarten. 1 zo'n vlucht en dat hele eiland is volquote:Op zondag 19 mei 2013 16:57 schreef Iemand91 het volgende:
Komt ook bij dat KLM bij 15 v.d. 22 747's die ze hebben, ze 1/3 hebben ingericht voor vracht waardoor er nog maar 275 passagiers inpassen. (terwijl KLM ook maar 2 klassen heeft; zouden ze 3 klassen hebben dan gingen er nóg minder in).
Wanneer straks de 747's bij KLM eruit gaan dan moeten ze wel wat verzinnen om die vracht ergens mee te kunnen vervoeren. Daar zou inderdaad dan de 747-8F voor ingezet kunnen worden. Maar deze zien wij dan natuurlijk wel een stuk minder dan een passagiersversie.
Kan ook wel. In de reguliere 747 van KLM gaan 415 passagiers, in hun Combi (met dus een 3e vracht achterin) gaan 275. KLM heeft maar 2 klassen waardoor er wat meer in kunnen, maar ze hebben bijvoorbeeld ook een groot deel rechts voorin toegewijd aan de galley. Zie:quote:Op zondag 19 mei 2013 18:28 schreef Woods het volgende:
Komt er weer een fascinatie bij dat ik altijd dacht dat er dik 400 man in konden, en ik vroeg me toen altijd af hoe ze die inhemelsnaam elke dag vol kregen naar bijv. Sint-Maarten. 1 zo'n vlucht en dat hele eiland is vol
quote:Operation Solomon airlifted almost twice as many Ethiopian Jews to Israel as Operation Moses. The operation set a world record for single-flight passenger load on May 24, 1991 when an El Al 747 carried to Israel 1,087 passengers were registered, but dozens of children hid in their mothers' robes). "Planners expected to fill the aircraft with 760 passengers. Because the passengers were so light, many more were squeezed in." Five babies were born aboard the planes.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |