Het genoemde artikel beschrijft vooral dat objectiviteit niet zou bestaan zonder god, alleen claimt hij hier dan bij dat het om objectieve moraliteit gaat. Door vooral veel te zeggen probeert hij geloofwaardig te zijn en zijn stelling gewoon als feit neer te zetten. Hij levert geen bewijzen en geeft alleen een mening. En misschien bestaat objectieve moraliteit wel niet. In zijn voorbeeld: Iemand vermoorden is slecht. Per definitie waar. Maar als ik 1 iemand vermoord, waardoor en 10 anderen niet zullen sterven. Is het dan nog steeds slecht?quote:Op maandag 13 mei 2013 17:06 schreef man1986 het volgende:
[..]
Eerder is het moreel argument al ter sprake gekomen in een ander topic.
De link hieronder van Jappie raad ik hierbij aan:
[..]
quote:Op dinsdag 14 mei 2013 18:32 schreef Feuerbach het volgende:
Waarom denk jij dat er een relatie is tussen het bestaan van een objectieve moraal en het bestaan van God(en)? De schrijver uit de bron zegt dat God het goede is, en dat de moraal daarom objectief is. Degene die slavernij goedkeurt en steniging voorschrijft is dus de definitie van goed. Naast dat het dus niet echt van een goede moraal spreekt, spreekt God zichzelf ook meerdere keren tegen als je de bijbel mag geloven. Als je daar doorheen kijkt en het nog steeds wil zien als het goede, dan klopt het nog steeds niet. Als hij door zijn natuur vast zit aan het goede, dan is dat goede dus al gedefinieerd via een andere manier. Als het goede vast zit aan zijn natuur, dan beperkt het de vrijheid van god of dan maakt het de moraal veranderlijk en dus niet meer objectief.
Ik denk dat er wel een objectieve moraal is. Het is namelijk te meten in de hersenen of iemand plezier of leed ervaart. Als je de totale hoeveelheid leed die bij een beslissing zijn ontstaan aftrekt van de totale hoeveelheid plezier, dan weet je hoe goed een bepaalde beslissing is geweest. Je kan alleen nooit weten welke gevolgen een handeling precies heeft, waardoor je niet met zekerheid kan zeggen of je het goede hebt gedaan of niet. De moraal is dan dus zowel objectief als onbereikbaar. Om hem toch wat bereikbaarder te maken is het belangrijk om te blijven nadenken, discussiëren, filosoferen en te twijfelen.
De grootste oorlogen worden uit naam van het geloof gevoerd. Het is opvallend hoe goed mensen zich in het verkeer gedragen.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 20:44 schreef Natural-Cool het volgende:
Zowel het geloof als de wet houdt de moraal hoog. Alleen geeft het geloof de bovengrens van ons zedelijke leven aan, en de wet de ondergrens.
Als daar iets van waar was dan zou je verwachten dat in landen waar men relatief ongelovig is de moraal op een relatief laag peil zou staan.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 20:44 schreef Natural-Cool het volgende:
Zowel het geloof als de wet houdt de moraal hoog.
Je kan wel zien dat je ESF hebt zitten kijken.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 22:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als daar iets van waar was dan zou je verwachten dat in landen waar men relatief ongelovig is de moraal op een relatief laag peil zou staan.
Maar als ik kijk naar hoe dat er in de praktijk uitziet dan zou ik bijna het tegenovergestelde denken.
[ afbeelding ]
Ik zal maar geen plaatjes posten van de gelovigste landen ter wereld. Je ziet hopelijk mijn punt wel.
Zweden deed niet eens mee!quote:Op dinsdag 14 mei 2013 23:14 schreef Jappie het volgende:
[..]
Je kan wel zien dat je ESF hebt zitten kijken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer aanwezig in dit forum.
Ik denk dat zelfstandig nadenken, de rede, de moraal op een hoger niveau tilt, religie en wetgeving zijn daar slechts een gevolg van.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 20:44 schreef Natural-Cool het volgende:
Zowel het geloof als de wet houdt de moraal hoog. Alleen geeft het geloof de bovengrens van ons zedelijke leven aan, en de wet de ondergrens.
De "gelovige" landen hebben de verfrissende "lente" om verstandig te blijven meedenken, discussiëren, filosoferen om zodoende wetten aan te passen hard nodig. In die landen wordt met harde bewind de bevolking onderdrukt en uitgebuit. Bepaalde landen hebben meer dan 100-150 jaar in te halen. Educatie en werkgelegenheid is het toverwoord om vooruitgang te boeken.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 22:43 schreef Molurus het volgende:
Als daar iets van waar was dan zou je verwachten dat in landen waar men relatief ongelovig is de moraal op een relatief laag peil zou staan.
Ik heb na zware twijfels over de juistheid, een studie puur gericht naar de intentie en boodschap van de Koran gedaan. Het heeft jaren geduurd voordat ik het overzicht had om de strategie van de intentie te begrijpen.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 23:52 schreef Feuerbach het volgende:
En jij als gelovige kijkt ernaar en gaat vervolgens weer verder met geloven?
De culturele levensovertuiging is een religie geworden met hoge percentages van afwezige rede. Imiteren zonder na te denken, is, waar je ook in geloofd, onverstandig. De rede en de begrip hoort, in elk kader, zwaar in gewicht te zijn net als het ijverige wedijver in goede zaken.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 23:52 schreef Feuerbach het volgende:
Wat is jouw verklaring voor dat de plaatsen waar 'heilige boeken' het meest worden nageleefd de omstandigheden niet bepaald geweldig zijn? Het is wel vreemd dat er nou net oorlog en armoede uitbreekt in de landen waar ze het juiste pad kiezen
De claims in bepaalde geschriften met zekerheid kunnen tegenspreken is hetzelfde als ontdekken dat Sinterklaas niet echt bestaat idd.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 23:52 schreef Feuerbach het volgende:
Je zou bijna denken dat het gewoon een verzinsel is.
quote:Can God be the ultimate source of good?
Supernaturalism relies on revelations from God. Throughout history one puzzle has made it difficult to base ethics on God:
Is a thing good because God desires it?
or
Does God desire a thing because it is good?
The Ancient Greek philosopher Plato concluded that God desires a thing because it is good. God's desire doesn't make a thing good - the thing would be good regardless of God.
If Plato is right then the supernaturalism theory is pretty unhelpful, because it doesn't reveal what makes something good or bad.
God's desire would be at best a useful way of discovering what is good and what is bad, but wouldn't tell us anything more than that.
And here's another problem:
If God desired something that everyone thinks is bad - would that make it good?
bron
Onderstaande Koran vers is jarenlang gebruikt om strijd te voeren, terwijl het om het een intellectuelequote:Op dinsdag 14 mei 2013 21:41 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
De grootste oorlogen worden uit naam van het geloof gevoerd. Het is opvallend hoe goed mensen zich in het verkeer gedragen.
Terwijl de meeste verzen toch in deze strekking zijn :quote:4-94 : O, gij die gelooft, wanneer gij voor Allah's zaak oprukt, onderzoekt dan en zegt niet tegen iemand die u met de vredesgroet begroet: "Gij zijt geen gelovige". Zoekt gij de goederen van dit leven? Bij Allah zijn goede dingen in overvloed. Zo waart gij voordien maar Allah bewees u Zijn gunst; stelt daaromtrent een nauwkeurig onderzoek in. Voorzeker, Allah weet, wat gij doet.
Omdat jij eerder de angst voor een straffende God vermelddequote:4-122. Degenen, die geloven en goede werken verrichten, zullen Wij in tuinen toelaten, waar doorheen rivieren stromen en zij zullen daar voor eeuwig vertoeven. De belofte van Allah is werkelijkheid en wie is waarachtiger in woord, dan Allah?
4- 124. Maar, wie goede werken verricht, hetzij man of vrouw, en gelovig is, zal de Hemel binnengaan en hem zal niet het geringste onrecht worden aangedaan.
4- 135. O, gij die gelooft, weest voorstanders der rechtvaardigheid, getuigen voor Allah, zelfs al was het tegen uzelf, of ouders en verwanten. Hetzij rijk of arm, Allah is beter dan beiden. Volgt niet de begeerten, opdat gij niet onrechtvaardig zult zijn. En als gij de waarheid omzeilt of er u van afwendt, Allah is goed op de hoogte van wat gij doet.
Een heer in het verkeer zijn is verstandig en voorkomt ongelukken. Niet in alle landen gedraagt men zich als een heer in het verkeer.quote:4- 147. Waarom zou Allah u straffen, als gij dankbaar zijt en gelooft? Allah is Waarderend, Alwetend.
4-148. Allah houdt niet van het uiten van beledigende taal in het openbaar, behalve door iemand, die onrecht wordt aangedaan; en Allah is Alhorend, Alwetend.
Precies dit:quote:
De diversiteit aan opvattingen is een gunst om over onze verstand, rede, begrip en keuzevrijheid na te denken.quote:Op woensdag 15 mei 2013 11:52 schreef deelnemer het volgende:
Can God be the ultimate source of good?
...
quote:2-224. En verschuilt u niet achter Allah met uw eden om u te onthouden van het goeddoen en het rechtvaardig handelen en het stichten van vrede tussen de mensen. Allah is Alhorend, Alwetend.
5-48 . “En Wij hebben aan jou het Boek (de Koran) met de Waarheid neergezonden, ter bevestiging van de Schrift die eraan voorafging en ter bescherming. Oordeel dus onder hen met wat Allah neergezonden heeft. En volg niet hun begeerte om van de Waarheid die tot jou gekomen is af te wijken. Voor een ieder onder jullie hebben wij een Wet en een manier van leven bepaald. En als Allah gewild had, had hij jullie (als behorend) tot één godsdienst gemaakt, maar (Hij doet dit niet omdat Hij) jullie op de proef stelt met wat Hij jullie gegeven heeft. Wedijvert dus (op het gebied) van de goede zaken. Tot Allah is de terugkeer van jullie allemaal, en Hij zal jullie hetgeen waarover jullie van mening verschillen vertellen.
Hoe weet je nu of je goed doet?quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:30 schreef Natural-Cool het volgende:
2-224. En verschuilt u niet achter Allah met uw eden om u te onthouden van het goeddoen en het rechtvaardig handelen en het stichten van vrede tussen de mensen. Allah is Alhorend, Alwetend.
Een dictaat.quote:5-48 . “En Wij hebben aan jou het Boek (de Koran) met de Waarheid neergezonden, ter bevestiging van de Schrift die eraan voorafging en ter bescherming. Oordeel dus onder hen met wat Allah neergezonden heeft. En volg niet hun begeerte om van de Waarheid die tot jou gekomen is af te wijken.
Een test of je je aan de opdracht houdt. Dat gaat voorbij aan het argument van Plato.quote:Voor een ieder onder jullie hebben wij een Wet en een manier van leven bepaald. En als Allah gewild had, had hij jullie (als behorend) tot één godsdienst gemaakt, maar (Hij doet dit niet omdat Hij) jullie op de proef stelt met wat Hij jullie gegeven heeft. Wedijvert dus (op het gebied) van de goede zaken. Tot Allah is de terugkeer van jullie allemaal, en Hij zal jullie hetgeen waarover jullie van mening verschillen vertellen.
Walgelijk hoe die beller aan het einde nog probeert om verkrachting van een kind goed te pratenquote:
Zij kan het goed beargumenteren. Ik vind wel dat ze de bellers teveel in de reden vallen. Laat die mensen eens rustig uitpraten. Zeker als je daar met zijn tweeen tegenover 1 beller zit.quote:
Ze doen dit al jaren en hebben regelmatig mensen die het liefst uren lang ononderbroken willen oreren. En ze kunnen inmiddels heel goed aanvoelen als iemand het onderwerp probeert te veranderen in een reactie. Daarom vallen ze snel in de rede omdat een glipperige vis geen kans moet krijgen om van onderwerp te veranderen.quote:Op woensdag 15 mei 2013 13:08 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Zij kan het goed beargumenteren. Ik vind wel dat ze de bellers teveel in de reden vallen. Laat die mensen eens rustig uitpraten. Zeker als je daar met zijn tweeen tegenover 1 beller zit.
Als je serieus kijkt naar de intentie van de Koran dan is de kans groter dat je er vrede en geluk uithaalt dan dat je er oorlog en geweld uithaalt.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik hoop het wel dat ik op de goede weg/richting zit/denk.
Een van de vele.quote:Plato zelf gaf het juiste antwoord reeds.quote:Op woensdag 15 mei 2013 12:38 schreef deelnemer het volgende:
Een test of je je aan de opdracht houdt. Dat gaat voorbij aan het argument van Plato.quote:Op woensdag 15 mei 2013 11:52 schreef deelnemer het volgende:
The Ancient Greek philosopher Plato concluded that God desires a thing because it is good. God's desire doesn't make a thing good - the thing would be good regardless of God.
quote:Op woensdag 15 mei 2013 18:37 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Als je serieus kijkt naar de intentie van de Koran dan is de kans groter dat je er vrede en geluk uithaalt dan dat je er oorlog en geweld uithaalt.
Onderstaande vragenlijstje beantwoorden was de reden van mijn inschrijving op Fok.
[Als wij zelf beoordelen dat bepaalde regels / levenshouding een goede is om na te leven dan is dat een morele stellingname. Als je er oprecht van overtuigd bent en je houd je daaraan dan leef je volgens een morele code. Of er een objectieve moraal bestaat, en of dat Allah daarin enig gezag heeft, is een andere kwestie. Volgens Plato kan god niet de bron van de moraal zijn, zonder dat dit gegeven de moraal teniet doet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik hoop het wel dat ik op de goede weg/richting zit/denk.
[..]
Een van de vele.
[..]
Plato zelf gaf het juiste antwoord reeds.
[..]
Je lijstje vind ik redelijk, behalveHet nadeel van dit geloof, is dat je toch denkt dat het moet van Allah, onder de dreiging gestraft te worden.quote:Allah bepaalt de regels van Zijn voor ons mensen uitgekozen religie. De intelligentie en hoe je deze aanwendt om wel of niet te geloven wordt door Hem wel uitgelicht. Het bewust ontkennen van Zijn bestaan en twijfelen aan Zijn absolute autoriteit en aan Zijn alwetendheid is iets wat Hij je persoonlijk kwalijk neemt en als een grote persoonlijke hoofdzonde wordt aangemerkt. Allah wil de mensen belonen met een onbeschrijfelijk mooi geschenk en geeft ons mensen de verantwoording verschuldigde vrije wil en keuze.
De wijze waarop wij ons levenspad vervolgen en de keuzes die wij maken heeft gevolgen en Hij waarschuwt ons voor de straf welke ook kan volgen. De bedoeling is leren een zelfbewust en evenwichtig persoon te worden. Beleefd, bescheiden, vriendelijk, behulpzaam, dankbaar, rechtvaardig, wijs, standvastig, Niet enkel op een naïeve goedgelovige wijze maar op een weldoordachte wijze. ook daarnaar strevend en handelend.En hier ontbreekt het idee van een gepaste response.quote:Bij oorlog en zelfverdediging mag je met net zoveel agressie jezelf verweren totdat de vrede hersteld is.The view from nowhere.
Als je de geschiedenis van de koran kent, dan weet je dat de vredelievende teksten uit de mekkaanse periode stammen, en de haatdragende uit de medinese periode, toen de profeet al lang en breed geradicaliseerd was.quote:Op woensdag 15 mei 2013 18:37 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Als je serieus kijkt naar de intentie van de Koran dan is de kans groter dat je er vrede en geluk uithaalt dan dat je er oorlog en geweld uithaalt.
Het idee dat God een "fout" moraal gedoogd is wat anders dan het foute goedkeuren. Vanuit Zijn positie bekeken maken wij "leermomenten" mee.quote:Op woensdag 15 mei 2013 19:11 schreef deelnemer het volgende:
Als wij zelf beoordelen dat bepaalde regels / levenshouding een goede is om na te leven dan is dat een morele stellingname. Als je er oprecht van overtuigd bent en je houd je daaraan dan leef je volgens een morele code. Of er een objectieve moraal bestaat, en of dat Allah daarin enig gezag heeft, is een andere kwestie
De erkenning van Zijn bestaan neemt Hij inderdaad hoog op bij het overdragen van zijn vermanende teksten aan de mensheid in zijn boek.quote:Op woensdag 15 mei 2013 19:11 schreef deelnemer het volgende:
Het nadeel van dit geloof, is dat je toch denkt dat het moet van Allah, onder de dreiging gestraft te worden
Een gepaste response met duidelijke krijgswetten is aanwezig, eerder gepost.quote:Op woensdag 15 mei 2013 19:11 schreef deelnemer het volgende:
En hier ontbreekt het idee van een gepaste response.
Het gaat om de gehele verkondiging waarin vooral vrede naar voren komt en gematigd handelen tijdens de veldslagen.quote:Op donderdag 16 mei 2013 01:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Als je de geschiedenis van de koran kent, dan weet je dat de vredelievende teksten uit de mekkaanse periode stammen, en de haatdragende uit de medinese periode, toen de profeet al lang en breed geradicaliseerd was.
Hoe weet jij nou iets af van zijn positie ? Zit je daar ergens op zijn secretariaat of zo ?quote:Op donderdag 16 mei 2013 01:22 schreef Natural-Cool het volgende:
Het idee dat God een "fout" moraal gedoogd is wat anders dan het foute goedkeuren. Vanuit Zijn positie bekeken maken wij "leermomenten" mee.
Er zijn al heel wat edities van ' zijn boek ' verschenen. Heb je het over de laatste editie, 200 jaar ná ' Mo 's openbaring ' geschreven, of heb je het over de eerste editie die zowat 1500 jaar eerder is uitgegeven ?quote:De erkenning van Zijn bestaan neemt Hij inderdaad hoog op bij het overdragen van zijn vermanende teksten aan de mensheid in zijn boek.
Dat zijn wij het eens. Afgezien van het feit dat jij dat jij het toeschrijft aan Allah en alles wat daarbij hoort en ik niet.quote:Op donderdag 16 mei 2013 01:22 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Het idee dat God een "fout" moraal gedoogd is wat anders dan het foute goedkeuren. Vanuit Zijn positie bekeken maken wij "leermomenten" mee.
[..]
De erkenning van Zijn bestaan neemt Hij inderdaad hoog op bij het overdragen van zijn vermanende teksten aan de mensheid in zijn boek.
[..]
Een gepaste response met duidelijke krijgswetten is aanwezig, eerder gepost.
Lijkt verdacht veel op utilitarisme.Maar welke vorm? hedonistic utilitarianism?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 18:32 schreef Feuerbach het volgende:
Waarom denk jij dat er een relatie is tussen het bestaan van een objectieve moraal en het bestaan van God(en)? De schrijver uit de bron zegt dat God het goede is, en dat de moraal daarom objectief is. Degene die slavernij goedkeurt en steniging voorschrijft is dus de definitie van goed. Naast dat het dus niet echt van een goede moraal spreekt, spreekt God zichzelf ook meerdere keren tegen als je de bijbel mag geloven. Als je daar doorheen kijkt en het nog steeds wil zien als het goede, dan klopt het nog steeds niet. Als hij door zijn natuur vast zit aan het goede, dan is dat goede dus al gedefinieerd via een andere manier. Als het goede vast zit aan zijn natuur, dan beperkt het de vrijheid van god of dan maakt het de moraal veranderlijk en dus niet meer objectief.
Ik denk dat er wel een objectieve moraal is. Het is namelijk te meten in de hersenen of iemand plezier of leed ervaart. Als je de totale hoeveelheid leed die bij een beslissing zijn ontstaan aftrekt van de totale hoeveelheid plezier, dan weet je hoe goed een bepaalde beslissing is geweest. Je kan alleen nooit weten welke gevolgen een handeling precies heeft, waardoor je niet met zekerheid kan zeggen of je het goede hebt gedaan of niet. De moraal is dan dus zowel objectief als onbereikbaar. Om hem toch wat bereikbaarder te maken is het belangrijk om te blijven nadenken, discussiëren, filosoferen en te twijfelen.
Wat nou "gematigd handelen"? Mohammed vond zijn gelijke in Julius Caesar en Karel de Grote in het uitroeien van zijn vijanden.quote:Op donderdag 16 mei 2013 01:35 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Het gaat om de gehele verkondiging waarin vooral vrede naar voren komt en gematigd handelen tijdens de veldslagen.
is dat erg dan?quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:57 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Lijkt verdacht veel op utilitarisme.Maar welke vorm? hedonistic utilitarianism?
Doet mij deugd om te lezen.quote:
Benadering vanuit verschillende uitgangspunten is waardevol, biedt stof tot overwegen en kan leiden tot herziening van eerdere conclusies in allerlei opzichten.quote:Op donderdag 16 mei 2013 10:49 schreef deelnemer het volgende:
Afgezien van het feit dat jij dat jij het toeschrijft aan Allah en alles wat daarbij hoort en ik niet.
Gelukkig, en mooi dat je de rationeel denken en sociale wetgeving kunt waarderen.quote:Op donderdag 16 mei 2013 21:30 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Doet mij deugd om te lezen.
Benadering vanuit verschillende uitgangspunten is waardevol, biedt stof tot overwegen en kan leiden tot herziening van eerdere conclusies in allerlei opzichten.
De uitgangspunten van "niet naïeve (on)gelovigen" hebben door rationeel denken en handelen het belangrijke, scheiding kerk en staat doorgevoerd waarmee een solide sociale wetgeving is opgebouwd vooral in vergelijking met landen waar dit nog niet is gebeurd.
Het einde is nog niet in zicht, het rationeel denken en handelen is een zwaargewicht in het vinden van het evenwicht. Fijn om te lezen dat we, via een andere route, het ook eens kunnen zijn.
nope. hedonisme was slechts één van de mogelijkheden, m'n slordige formattering heeft misschien een andere indruk gewekt.quote:
en leidt dat tot een objectieve moraal?quote:Persoonlijk ben ik een aanhanger van het epicurische utilitarisme
Dank je.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 00:03 schreef deelnemer het volgende:
Gelukkig, en mooi dat je de rationeel denken en sociale wetgeving kunt waarderen.
Na twee wereldoorlogen kunnen we aantonen dat religie zelf niet de reden is voor oorlog maar kapitalisme, communisme en dergelijke overtuigingen net zo hard misbruikt kunnen worden om tot geweld te komen. In de Koran staat bijvoorbeeld dat je een ander niet mag aanvallen om welke reden dan ook, behalve als je aangevallen wordt dan mag je de wapens oppakken en met dezelfde agressie reageren tot de vrede is hersteld.quote:Op donderdag 16 mei 2013 20:12 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Wat nou "gematigd handelen"? Mohammed vond zijn gelijke in Julius Caesar en Karel de Grote in het uitroeien van zijn vijanden.
Helaas leest niet iedereen zo de koran...quote:Op vrijdag 17 mei 2013 15:08 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Na twee wereldoorlogen kunnen we aantonen dat religie zelf niet de reden is voor oorlog maar kapitalisme, communisme en dergelijke overtuigingen net zo hard misbruikt kunnen worden om tot geweld te komen. In de Koran staat bijvoorbeeld dat je een ander niet mag aanvallen om welke reden dan ook, behalve als je aangevallen wordt dan mag je de wapens oppakken en met dezelfde agressie reageren tot de vrede is hersteld.
Mensen dwingen tot het geloof is duidelijk verboden, net zoals je mensen ook niet kan dwingen om lief te hebben.
hoog of laag moraal is afhankelijk van de mensen die dat uitoefenen en niet van sprookjes of boekwerkenquote:Op dinsdag 14 mei 2013 20:44 schreef Natural-Cool het volgende:
Zowel het geloof als de wet houdt de moraal hoog. Alleen geeft het geloof de bovengrens van ons zedelijke leven aan, en de wet de ondergrens.
En dat is heel zonde, maar dat is ook -heel- wat anders dan "ik geloof dat een onzichtbare man regels heeft verzonnen waar iedereen zich aan dient te houden en dat mag ik met geweld bereiken". Kapitalisme en Communisme zijn tenminste nog op íets behalve speculatie gebasseerd.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 15:08 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Na twee wereldoorlogen kunnen we aantonen dat religie zelf niet de reden is voor oorlog maar kapitalisme, communisme en dergelijke overtuigingen net zo hard misbruikt kunnen worden om tot geweld te komen.
De Koran is geopenbaard in 23 jaar tijd, waarin de verzen, met de boodschap, rondom het leven van een persoon wordt verkondigd. In die context is het van belang om te weten dat enkele verzen direct aan Mohammed gericht zijn, enkele aan zijn metgezellen, vrouwen, opponenten en medestrijders een aantal in oorlogstijd. Ronduit de meeste verzen zijn aan de gehele mensheid gericht.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De mens en zijn ontwikkeling staat centraal.
[ Bericht 0% gewijzigd door Natural-Cool op 17-05-2013 16:19:53 ]
Het leven van Mohammed wordt voor het eerst geschreven door Ibn Is'hak ( overleden rond 767 n.C. ) waarvan er geen exemplaar meer van bekend is. Dit werk is later wel geredigeerd door Ibn Hisham met de nodige aanpassingen en aanvullingen. ( Hadiths )quote:Op vrijdag 17 mei 2013 16:11 schreef Natural-Cool het volgende:
De Koran is geopenbaard in 23 jaar tijd, waarin de verzen, met de boodschap, rondom het leven van een persoon wordt verkondigd.
nee, maar dat hoeft ook niet want objectieve moraal bestaat niet.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 12:48 schreef meth1745 het volgende:
[..]
nope. hedonisme was slechts één van de mogelijkheden, m'n slordige formattering heeft misschien een andere indruk gewekt.
[..]
en leidt dat tot een objectieve moraal?
Maar dat was Feuerbach's punt, dat er een objectieve moraal bestaat:quote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:10 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
nee, maar dat hoeft ook niet want objectieve moraal bestaat niet.
Worden die heilige boeken dan daar het meest nageleefd????????????quote:Op dinsdag 14 mei 2013 23:52 schreef Feuerbach het volgende:
En jij als gelovige kijkt ernaar en gaat vervolgens weer verder met geloven? Wat is jouw verklaring voor dat de plaatsen waar 'heilige boeken' het meest worden nageleefd de omstandigheden niet bepaald geweldig zijn? Het is wel vreemd dat er nou net oorlog en armoede uitbreekt in de landen waar ze het juiste pad kiezen. Je zou bijna denken dat het gewoon een verzinsel is.
Topic gaat over atheïsme, misschien kan je specifiëren aan wie deze opmerking gericht is of wiens religie je bedoelt?quote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:12 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
gek he ik kan maar niet overtuigd worden dat een religie die gesticht is door een struikrover vredelievend zou zijn. FAIL
Hij bedoelde waarschijnlijk geloofd. Al kan "meest nageleefd" misschien ook kloppen, als je het uitdrukt in percentage van geboden, bladzijden of iets dergelijks.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Worden die heilige boeken dan daar het meest nageleefd????????????
Religie wordt zeker vaak (te vaak) gebruikt om eigen verantwoordelijkheid voor eigen daden en opvattingen te ontkennen. "Daar en daar in de Bijbel staat dat... en daarom..."quote:Op zaterdag 18 mei 2013 02:03 schreef erodome het volgende:
Ik vind dat er te vaak naar geloof gewezen wordt daar waar hele andere problemen spelen die een veel grotere reden zijn voor misstanden.
Er mag misschien dan wel een wel een objectieve norm door Feuerbach opgesteld zijn, echter er is geen objectieve maat te definieren. De maat voor moraal is relatief.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:33 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Maar dat was Feuerbach's punt, dat er een objectieve moraal bestaat:
"Als je de totale hoeveelheid leed die bij een beslissing zijn ontstaan aftrekt van de totale hoeveelheid plezier, dan weet je hoe goed een bepaalde beslissing is geweest."
Dat is een objectieve norm die veel lijkt op utilitarisme, maar de stromingen en bemerkingen suggereren dat het als objectieve moraal niet voldoet.
Je moet even terugbladeren: natural-cool probeert in dit topic een lans te breken voor de islam.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:54 schreef meth1745 het volgende:
Topic gaat over atheïsme, misschien kan je specifiëren aan wie deze opmerking gericht is of wiens religie je bedoelt?
Ben je zeker van die correlatie?quote:Op zaterdag 18 mei 2013 08:43 schreef Feuerbach het volgende:
In dergelijke landen is meer dan 95% aanhanger van hetzelfde geloof, terwijl dat hier maximaal de helft van de bevolking is. Interpreteren doen ze daar niet, dat is juist iets typisch westers. Zij volgen de boeken veel meer, terwijl 80% het hier maar half-half doet. En waarom vind je dat er te vaak naar religie gekeken wordt? Als er zo'n sterke correlatie is dan zegt het wel degelijk iets.
Ik zie niet zo'n sterke correlatie...quote:Het is wel vreemd dat er nou net oorlog en armoede uitbreekt in de landen waar ze het juiste pad kiezen
Ik zie een correlatie maar niet per se de gesuggereerde causatie.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 20:30 schreef meth1745 het volgende:
[..]
[..]
Ik zie niet zo'n sterke correlatie...
Maar wat mensen als in burgers geloven is vaak heel wat anders dan hoe de overheid het geloof neerzet. Daarin wordt wel degelijk heel erg vrij geinterperteert.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 08:43 schreef Feuerbach het volgende:
In dergelijke landen is meer dan 95% aanhanger van hetzelfde geloof, terwijl dat hier maximaal de helft van de bevolking is. Interpreteren doen ze daar niet, dat is juist iets typisch westers. Zij volgen de boeken veel meer, terwijl 80% het hier maar half-half doet. En waarom vind je dat er te vaak naar religie gekeken wordt? Als er zo'n sterke correlatie is dan zegt het wel degelijk iets.
Vanalles wordt gebruikt om de eigen verantwoordelijkheid te ontkennen, geloof is daar niet anders in dan al het andere.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 10:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Religie wordt zeker vaak (te vaak) gebruikt om eigen verantwoordelijkheid voor eigen daden en opvattingen te ontkennen. "Daar en daar in de Bijbel staat dat... en daarom..."
Natuurlijk heeft een niet-Christen daar geen boodschap aan. Al staat het in het telefoonboek, who cares?
Daar ben ik het mee eens. Dacht dat je een verband impliceerde.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 20:46 schreef Feuerbach het volgende:
Ik zeg ook niet van welke kant het verband komt, maar oorlog en armoede gaat gewoon veel samen met religie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet dan? Als mensen een ideologie volgen die boven het individu komt te staan, dan kun je gewoon oorlog verwachten. Religie is verreweg de meest voorkomende vorm daarvan. Ik denk dat je de regel dat als je ergens niet over mag twijfelen dat het dan gevaarlijk gaat worden aardig kan volgen. Wanneer en van wie je mag twijfelen valt natuurlijk over te twisten, maar dat is niet zo belangrijk. Andersom grijpen mensen in oorlog en armoede ook vaker naar religie. Angst en ontevredenheid vormen een grote reden dat er zoveel gelovigen zijn.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 22:51 schreef meth1745 het volgende:
Daar ben ik het mee eens. Dacht dat je een verband impliceerde.
Ik heb het filmpje niet bekeken, maar gaat dat over de "vrede" in onze gebieden?quote:Op zaterdag 18 mei 2013 23:26 schreef Feuerbach het volgende:
[..]
Niet dan? Als mensen een ideologie volgen die boven het individu komt te staan, dan kun je gewoon oorlog verwachten. Religie is verreweg de meest voorkomende vorm daarvan. Ik denk dat je de regel dat als je ergens niet over mag twijfelen dat het dan gevaarlijk gaat worden aardig kan volgen. Wanneer en van wie je mag twijfelen valt natuurlijk over te twisten, maar dat is niet zo belangrijk. Andersom grijpen mensen in oorlog en armoede ook vaker naar religie. Angst en ontevredenheid vormen een grote reden dat er zoveel gelovigen zijn.
Erodome, nog even een filmpje waarin de relatie tussen religie en oorlog/vrede vrij duidelijk te zien is:
Het zou zot zijn om dit toeval te noemen. Dit is toch wel erg duidelijk.
Minder ja, mits het niet door andere even dominante ideologieën wordt opgevuld.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 23:37 schreef kaltun het volgende:
dus zonder geloof zou er minder of helemaal geen leed op de aarde zijn???
zucht, waarom moet ik telkens godsdienst verdedigen...quote:Op zaterdag 18 mei 2013 23:26 schreef Feuerbach het volgende:
[..]
Niet dan? Als mensen een ideologie volgen die boven het individu komt te staan, dan kun je gewoon oorlog verwachten. Religie is verreweg de meest voorkomende vorm daarvan. Ik denk dat je de regel dat als je ergens niet over mag twijfelen dat het dan gevaarlijk gaat worden aardig kan volgen. Wanneer en van wie je mag twijfelen valt natuurlijk over te twisten, maar dat is niet zo belangrijk. Andersom grijpen mensen in oorlog en armoede ook vaker naar religie. Angst en ontevredenheid vormen een grote reden dat er zoveel gelovigen zijn.
Erodome, nog even een filmpje waarin de relatie tussen religie en oorlog/vrede vrij duidelijk te zien is:
Het zou zot zijn om dit toeval te noemen. Dit is toch wel erg duidelijk.
Percentage gelovigen ( in één of andere ) 2006quote:Op zondag 19 mei 2013 02:14 schreef meth1745 het volgende:
Frankrijk, Duitsland, Vietnam, Japan, en Hongarije staan in zijn top tien van atheistische landen, zijn dat echt de meest vredelievende landen op aarde geweest in de laatste eeuw?
Geef jij me dan eens een andere lijst. Dit was een reactie op de bewering van meth1745quote:Op zondag 19 mei 2013 07:52 schreef Feuerbach het volgende:
Nederland 75%? Nou nee. Die statistieken kloppen niet, onder andere doordat je bij je geboorte al gelovig word. Het zou er heel anders uitzien als alleen de mensen die zich willen laten registreren zouden worden geteld.
Zo atheïstisch zijn die landen dan weer niet. Italië ultra rechts onder Mussolini en Spanje ultra rechts onder Franco.quote:Frankrijk, Duitsland, Vietnam, Japan, en Hongarije staan in zijn top tien van atheistische landen, zijn dat echt de meest vredelievende landen op aarde geweest in de laatste eeuw?
Ik ken er een hoop. Mensen die denken "er is wel iets (magisch)" maar niet een god.quote:Op zondag 19 mei 2013 14:24 schreef Molurus het volgende:
"Belief in spirit or force"? Wat de neuk is dat?
Dat hangt er vanaf... als ze aan die 'spirit or force' doelen en intenties toekennen zou je het ook kunnen uitleggen als het ontkennen van theïsme.quote:Op zondag 19 mei 2013 14:30 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik ken er een hoop. Mensen die denken "er is wel iets (magisch)" maar niet een god.
Technisch gezien atheisten dus.
Correlatie betekent niet automatisch een causaal verband.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 23:26 schreef Feuerbach het volgende:
[..]
Niet dan? Als mensen een ideologie volgen die boven het individu komt te staan, dan kun je gewoon oorlog verwachten. Religie is verreweg de meest voorkomende vorm daarvan. Ik denk dat je de regel dat als je ergens niet over mag twijfelen dat het dan gevaarlijk gaat worden aardig kan volgen. Wanneer en van wie je mag twijfelen valt natuurlijk over te twisten, maar dat is niet zo belangrijk. Andersom grijpen mensen in oorlog en armoede ook vaker naar religie. Angst en ontevredenheid vormen een grote reden dat er zoveel gelovigen zijn.
Erodome, nog even een filmpje waarin de relatie tussen religie en oorlog/vrede vrij duidelijk te zien is:
Het zou zot zijn om dit toeval te noemen. Dit is toch wel erg duidelijk.
Volgens mij zijn dat best vaak van die zweverige figuren. Het kunnen ook mensen zijn die eigenlijk nog wel religieus zijn maar niet aan een bepaalde religie gebonden willen zijn om in discussies makkelijker uit te komen.quote:Op zondag 19 mei 2013 14:24 schreef Molurus het volgende:
"Belief in spirit or force"? Wat de neuk is dat?
Klopt, ik heb ook niet het woord causaal gebruikt. Ik denk dat oorlogen en religies elkaar aantrekken, maar ik zou niet kunnen vertellen in welke mate. Het kan zijn dat oorlogen mensen heel snel religieus maakt en dat religieuze mensen niet heel veel sneller een oorlog beginnen, maar ook dat religies veel oorlogen veroorzaken en dat daar vrij weinig religieuzen bij zullen komen. Hoe dan ook, bij zo'n sterk (niet per sé causaal) verband komt religie er gewoon slecht uit. Het maakt niet uit of het dan de oorzaak of het gevolg is.quote:Op zondag 19 mei 2013 14:37 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Correlatie betekent niet automatisch een causaal verband.
We hadden het hier over ' gelovigen ', d.w.z. alle soorten van geloof in een of ander superwezen en niet de kerkgangers.quote:Op zondag 19 mei 2013 09:35 schreef Feuerbach het volgende:
Wikipedia heeft het over 42% geen gezindte, maar ergens anders komt 48% voor. Dat zou dus betekenen dat 52% tot 58% gelovig is. Als je dan verder kijkt, dan kom je aan bij de kerksheid. Die zou in 2009 nog maar 17% zijn, met een duidelijk dalende trend. Als je dat door telt kom je rond de 15-16% uit. Dan is er ook nog een groep die niet naar een kerk gaat maar toch flink met het geloof bezig is, maar dat zal nooit meer dan een paar procent zijn. Dat zou betekenen dat een ruime 80% niet of amper met religie bezig is, terwijl het grootste deel toch als zodanig is ingeschreven.
Dat lijkt er al beter op !quote:Op zondag 19 mei 2013 14:22 schreef SpecialK het volgende:
Ik vind deze vraagstelling altijd wel prettig (2005)
[ afbeelding ]
Je zou hele nare, racistische conclusies kunnen trekken uit de correlatie tussen huidskleur en oorlog, die volslagen onzin zijn.quote:Op zondag 19 mei 2013 15:02 schreef Feuerbach het volgende:
[..]
Volgens mij zijn dat best vaak van die zweverige figuren. Het kunnen ook mensen zijn die eigenlijk nog wel religieus zijn maar niet aan een bepaalde religie gebonden willen zijn om in discussies makkelijker uit te komen.
[..]
Klopt, ik heb ook niet het woord causaal gebruikt. Ik denk dat oorlogen en religies elkaar aantrekken, maar ik zou niet kunnen vertellen in welke mate. Het kan zijn dat oorlogen mensen heel snel religieus maakt en dat religieuze mensen niet heel veel sneller een oorlog beginnen, maar ook dat religies veel oorlogen veroorzaken en dat daar vrij weinig religieuzen bij zullen komen. Hoe dan ook, bij zo'n sterk (niet per sé causaal) verband komt religie er gewoon slecht uit. Het maakt niet uit of het dan de oorzaak of het gevolg is.
Nee hoor, men heeft het hier over ' ietsisten '.quote:Op zondag 19 mei 2013 14:30 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik ken er een hoop. Mensen die denken "er is wel iets (magisch)" maar niet een god.
Technisch gezien atheisten dus.
Ja klopt. En iets-isten zijn mensen die niet het theisme aanhangen maar wel denken dat er een spirituele universele kracht is, niet een persoonlijke.quote:Op zondag 19 mei 2013 15:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Nee hoor, men heeft het hier over ' ietsisten '.
Degene die niet bij een geloofsinstituut zijn ingeschreven, maar die wel geloven zijn niet maar een paar procent hoor, dat is een erg grote groep. Daarnaast zijn bij dit soort statestiekjes de alternatieve geloven niet meegerekent. Dit gaat namelijk alleen om geregistreerde gelovigen, die dus bij een geloofsinstituut zijn ingeschreven en dan ook alleen nog van de "erkende" geloven.quote:Op zondag 19 mei 2013 09:35 schreef Feuerbach het volgende:
Wikipedia heeft het over 42% geen gezindte, maar ergens anders komt 48% voor. Dat zou dus betekenen dat 52% tot 58% gelovig is. Als je dan verder kijkt, dan kom je aan bij de kerksheid. Die zou in 2009 nog maar 17% zijn, met een duidelijk dalende trend. Als je dat door telt kom je rond de 15-16% uit. Dan is er ook nog een groep die niet naar een kerk gaat maar toch flink met het geloof bezig is, maar dat zal nooit meer dan een paar procent zijn. Dat zou betekenen dat een ruime 80% niet of amper met religie bezig is, terwijl het grootste deel toch als zodanig is ingeschreven.
Ik val daar bv onder als heks zijnde, maar ook bv een groot deel van de mensen die aan reiki doen, new age of andere alternatieve geloven. Mensen die niet in god geloven, geen echte religie hebben, maar bv wel in geesten geloven, of geloven in de "eenheid" of een kracht die alles bind en op gang heeft gebracht en ga zo maar door.quote:Op zondag 19 mei 2013 14:24 schreef Molurus het volgende:
"Belief in spirit or force"? Wat de neuk is dat?
Wat is toch die drang om mensen dan onder dat atheisme te scharen? Die heb ik namelijk ook weleens gehoort omdat in mijn geloof alles bezielt is, het goddelijke in alles is. Ik begrijp niet zo goed waarom je moet draaien en doen om mensen maar in dat hokje te plaatsen terwijl ze zelf zeggen dat het anders is voor ze.quote:Op zondag 19 mei 2013 15:23 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja klopt. En iets-isten zijn mensen die niet het theisme aanhangen maar wel denken dat er een spirituele universele kracht is, niet een persoonlijke.
Atheisten dus.
Dat weet ik ook wel. Ik constateer slechts dat zulke mensen over het algemeen niet precies weten wat het nu is waar ze in geloven, of ze weten dit in elk geval nooit te verwoorden.quote:Op zondag 19 mei 2013 16:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik val daar bv onder als heks zijnde, maar ook bv een groot deel van de mensen die aan reiki doen, new age of andere alternatieve geloven. Mensen die niet in god geloven, geen echte religie hebben, maar bv wel in geesten geloven, of geloven in de "eenheid" of een kracht die alles bind en op gang heeft gebracht en ga zo maar door.
Als je die allemaal even snel op 1 hoop veegt is dat een aardig grote groep.
De meeste die ik ken weten het heel aardig, maar de vraag is of jij dat wel wil aannemen, of dat je je eigen interpertatie erop los laat.quote:Op zondag 19 mei 2013 16:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat weet ik ook wel. Ik constateer slechts dat zulke mensen over het algemeen niet precies weten wat het nu is waar ze in geloven, of ze weten dit in elk geval nooit te verwoorden.
Ik zou al genoegen nemen met een eenduidige definitie van bijvoorbeeld de begrippen:quote:Op zondag 19 mei 2013 16:28 schreef erodome het volgende:
[..]
De meeste die ik ken weten het heel aardig, maar de vraag is of jij dat wel wil aannemen, of dat je je eigen interpertatie erop los laat.
Daarom noemde ik het eerder al 'meta-agnosticisme': "ik kan niet weten wat het is waar ik in geloof."quote:Op zondag 19 mei 2013 16:28 schreef erodome het volgende:
En ja, er is ook een aardige groep die een stevige slag om de arm neemt ermee, die geloven echt wel, maar zijn nog zoekende of willen gewoon niet stellig zeggen dat iets de grote waarheid is omdat ze heel prima begrijpen dat geloof niet gaat om keiharde waarheden, maar om geloof.
Dat is wel een kwestie van interpertatie, jij wil een helemaal passende uitleg, wetenschappelijke ondergrond eronder en wat men ook zegt, jij gelooft het niet en vindt het maar vaag gelul. Maar wat voor jou vaag gelul is is voor een ander geen vaag gelul.quote:Op zondag 19 mei 2013 16:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou al genoegen nemen met een eenduidige definitie van bijvoorbeeld de begrippen:
- 'geest'
- 'eenheid'
- 'kracht' (ik vermoed dat hier iets anders wordt bedoeld dan een kracht in natuurkundige zin, maar wat dan wel is mij in elk geval nooit duidelijk geworden)
Wanneer je vraagt naar definities van deze begrippen krijg je zonder uitzondering circulaire definities of zweverig geleuter. En nee, dat is geen kwestie van mijn interpretatie.
Ik noem het realisme, je beseffen dat de grote universele waarheid niet bestaat.quote:Daarom noemende ik het eerder al 'meta-agnosticisme': "ik kan niet weten wat het is waar ik in geloof."
Ik vraag helemaal niet om een wetenschappelijke basis. Ik vraag om een eenduidige definitie. Een wetenschappelijke basis zou veel verder gaan.quote:Op zondag 19 mei 2013 16:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is wel een kwestie van interpertatie, jij wil een helemaal passende uitleg, wetenschappelijke ondergrond eronder en wat men ook zegt, jij gelooft het niet en vindt het maar vaag gelul. Maar wat voor jou vaag gelul is is voor een ander geen vaag gelul.
Gegevens en informatie zijn verschillende dingen. Zinvol communiceren is echt alleen mogelijk binnen een gemeenschappelijk referentiekader. Het is niet zinvol om daarin begrippen te hanteren die niet voor beide partijen een betekenis (dezelfde betekenis) hebben.quote:Op zondag 19 mei 2013 16:37 schreef erodome het volgende:
Dat is logisch te verklaren, jouw wereldbeeld vormt filters voor hoe je informatie verwerkt, jij en ik verwerken informatie dus anders.
Je bedoelt dat je daar hetzelfde lekkere gevoel bij hebt. Dat wil niet zeggen dat het een coherent en gedeeld begrip is.quote:Op zondag 19 mei 2013 16:37 schreef erodome het volgende:
Heeft iemand het tegen mij over de eenheid dan begrijp ik gelijk wat ze bedoelen, jij ziet dat anders.
Dat heeft meer met semantiek en communicatie te maken dan met de werking van de hersenen.quote:Op zondag 19 mei 2013 16:37 schreef erodome het volgende:
Daarmee zeg ik niet dat jij beperkt ben ik niet, want ditzelfde geld voor mij op andere gebieden, dat is gewoon hoe de hersenen werken, hoe ze omgaan met informatie.
Daar zou ik het nog mee eens kunnen zijn ook. Maar niet vanwege zweverig geleuter.quote:Op zondag 19 mei 2013 16:37 schreef erodome het volgende:
Ik noem het realisme, je beseffen dat de grote universele waarheid niet bestaat.
Er is net zoveel drang om mensen die ooit een moord hebben gepleegd een moordenaar te noemen. Heb je ooit een moord gepleegd? Dan ben je een moordenaar. Geloof je niet in het bestaan van een god? Dan ben je een atheïst.quote:Op zondag 19 mei 2013 16:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat is toch die drang om mensen dan onder dat atheisme te scharen? Die heb ik namelijk ook weleens gehoort omdat in mijn geloof alles bezielt is, het goddelijke in alles is. Ik begrijp niet zo goed waarom je moet draaien en doen om mensen maar in dat hokje te plaatsen terwijl ze zelf zeggen dat het anders is voor ze.
Spirituele universele kracht = god zonder baard = theïsten dus.quote:Op zondag 19 mei 2013 15:23 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja klopt. En iets-isten zijn mensen die niet het theisme aanhangen maar wel denken dat er een spirituele universele kracht is, niet een persoonlijke.
Atheisten dus.
Oneens. Een spirituele universele kracht hoeft namelijk niet persoonlijk te zijn. Het hoeft geen wil of zelfs doel te hebben.quote:Op zondag 19 mei 2013 16:52 schreef ATON het volgende:
[..]
Spirituele universele kracht = god zonder baard = theïsten dus.
Als we het over "de eenheid" hebben begrijp ik niet waarom mensen zoals jij dat niet begrijpen, niet zien. Dat meen ik serieus, ik snap dat echt niet. Alles hangt samen, dat is gewoon een feit.quote:Op zondag 19 mei 2013 16:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vraag helemaal niet om een wetenschappelijke basis. Ik vraag om een eenduidige definitie. Een wetenschappelijke basis zou veel verder gaan.
Maar als zelfs een definitie ontbreekt, ja... dan is het inderdaad vaag gelul. We zouden het dan net zo goed over 'glorbs' en 'freutels' kunnen hebben en kunnen doen alsof dat samenhangend is.
[..]
Gegevens en informatie zijn verschillende dingen. Zinvol communiceren is echt alleen mogelijk binnen een gemeenschappelijk referentiekader. Het is niet zinvol om daarin begrippen te hanteren die niet voor beide partijen een betekenis (dezelfde betekenis) hebben.
[..]
Je bedoelt dat je daar hetzelfde lekkere gevoel bij hebt. Dat wil niet zeggen dat het een coherent en gedeeld begrip is.
[..]
Dat heeft meer met semantiek en communicatie te maken dan met de werking van de hersenen.
[..]
Daar zou ik het nog mee eens kunnen zijn ook. Maar niet vanwege zweverig geleuter.
Misschien heb je gelijk, maar ik zie atheisme meer als geen geloof, dus ook niet in geesten, ook niet in de universele kracht en ga zo maar door. Dat gaat bij mij verder dan alleen geen godsbeeld hebben.quote:Op zondag 19 mei 2013 16:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Er is net zoveel drang om mensen die ooit een moord hebben gepleegd een moordenaar te noemen. Heb je ooit een moord gepleegd? Dan ben je een moordenaar. Geloof je niet in het bestaan van een god? Dan ben je een atheïst.
Mensen die dat niet kunnen hebben snappen de definitie van het woord atheïst niet.
Jij denkt (onterecht) dat atheist hetzelfde is als rationalist, als scepticus, als naturalist, als wetenschapsgezind. Dat is dus niet zo. Alleen maar omdat een hoop mensen die zich atheist noemen die richting in lijken te denken zegt dat niks over de definitie van de term zelf.
Dan heb je een te nauwe definitie van atheisme. Niet eigenschappen hangen aan labels die juist maar op 1 ding slaan. Mensen hebben te veel behoefte aan het toekennen van eigenschappen aan labels op basis van de mensen die ze in die groep het vaakst tegenkomen.quote:Op zondag 19 mei 2013 16:58 schreef erodome het volgende:
[..]
Misschien heb je gelijk, maar ik zie atheisme meer als geen geloof, dus ook niet in geesten, ook niet in de universele kracht en ga zo maar door. Dat gaat bij mij verder dan alleen geen godsbeeld hebben.
Bovendien "geloven" atheisten van alles. Ik denk dat je geen enkele atheist zal tegenkomen die in niks gelooft.quote:Op zondag 19 mei 2013 16:58 schreef erodome het volgende:
[..]
Misschien heb je gelijk, maar ik zie atheisme meer als geen geloof,
Een reactie die ik niet helemaal begreep, eerlijk gezegd.quote:Op zondag 19 mei 2013 08:41 schreef ATON het volgende:
[..]
Geef jij me dan eens een andere lijst. Dit was een reactie op de bewering van meth1745
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |