abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133524072
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 18:54 schreef Wildervankstertje het volgende:

Volgens mij komen bepaalde kledingstukken van H&M uit dezelfde fabriek. Heb laatst bij H&M precies dezelfde beha zien hangen als ik bij Primark heb gekocht, maar dan 2x zo duur.
Het verschil zit erin dat H&M niet afneemt waar de omstandigheden kut zijn en Primark wel. Dat laat onverlet dat ze ook uit dezelfde fabriek dingen kunnen betrekken.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_133526655
Ik heb wat op internet gezocht, met name of dat inderdaad de spullen van Primark door kinderen gemaakt worden maar ik vind daar eigenlijk niks van terug. Zijn er mensen die weten om wat voor onderzoeken het gaat en me kunnen zeggen waar dat te vinden is?

Ik ben echt tegen kinderarbeid, maar heb simpelweg geen bewijs gezien dat Primark daar op dit moment aan meewerkt. Het enige wat ik terug heb gevonden was een onderzoek waarvan later bleek dat dit niet klopte en gerectificeerd is.
  vrijdag 22 november 2013 @ 21:42:00 #228
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_133529570
Dat kun je nergens vinden. Vaak is het zelfs ook zo dat een bedrijf een contract aangaat met een fabriek in zo'n land maar dat die fabriek het werk ook weer uitgeeft aan een andere goedkopere fabriek waarvan je niet weet hoe de omstandigheden daar zijn. Dat is gewoon niet te controleren voor iemand zoals ons.

De productie in landen zoals China begint alweer te duur te worden dus ze halen Afrikanen er heen om het werk op te knappen zodat het wel weer goedkoper is. Zelfde met onderdelen van de iPhones.
吴 曼 迪
pi_133531361
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 november 2013 19:35 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het verschil zit erin dat H&M niet afneemt waar de omstandigheden kut zijn en Primark wel. Dat laat onverlet dat ze ook uit dezelfde fabriek dingen kunnen betrekken.
Heb je misschien een link voor mij? Ben wel benieuwd nu kan ik wel op H&M site kijken .
pi_133532267
quote:
12s.gif Op vrijdag 22 november 2013 22:20 schreef MarkBroflovski het volgende:

Heb je misschien een link voor mij? Ben wel benieuwd nu kan ik wel op H&M site kijken .
Een link van wat?
pi_133532830
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 18:54 schreef Wildervankstertje het volgende:

[..]

Volgens mij komen bepaalde kledingstukken van H&M uit dezelfde fabriek. Heb laatst bij H&M precies dezelfde beha zien hangen als ik bij Primark heb gekocht, maar dan 2x zo duur.
Dat zou raar zijn. Als H&M niet zelf ontwerpt zou het mij logisch lijken dat zij ontwerprechten kopen juist om dit soort dingen te voorkomen.
Je hebt trouwens wel kans dat de kwaliteit beduidend anders is.
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_133540095
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 november 2013 22:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

Een link van wat?
wat voor maat strings jij draagt nou goed

over dat H&M kinderarbeid
pi_133540460
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2013 04:54 schreef MarkBroflovski het volgende:

wat voor maat strings jij draagt nou goed

over dat H&M kinderarbeid
Volgens mij knelt jouw string dat je zo idioot reageert op een normale vraag. En nee, ik heb niet zo een link, maar als je gaat googlen vind je websites die je daar bij kunnen helpen.
  zaterdag 23 november 2013 @ 10:35:03 #234
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_133541190
Ik ben nog nooit bij een Primark geweest, nu is hij lekker dichtbij in Eindhoven, dus ik heb erg zin om daar binnenkort een keer heen te gaan!

Maar is het zo dat het bij Primark ALTIJD druk is?
Ook gewoon op een doordeweekse dag?
All she wants and needs is just a little taste..
  zaterdag 23 november 2013 @ 10:36:39 #235
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_133541207
Het is sowieso bijna altijd wel druk in de Primark. Maar echt, die rij gisteren in Eindhoven :X Om naar binnen te mogen... Tweemaal de lengte van het hele pand en dan nog de hoek om, middels dranghekken.
  zaterdag 23 november 2013 @ 10:38:49 #236
206580 Luxuria
pi_133541222
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 10:36 schreef Spees_Eend het volgende:
Het is sowieso bijna altijd wel druk in de Primark. Maar echt, die rij gisteren in Eindhoven :X Om naar binnen te mogen... Tweemaal de lengte van het hele pand en dan nog de hoek om, middels dranghekken.
Serieus??
Is dat iedere dag zo? Daar heb ik dus echt geen zin in :P

Hoe laat was je daar?
  zaterdag 23 november 2013 @ 10:39:13 #237
403520 Sway-
La vie est belle
pi_133541225
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 10:35 schreef Luxuria het volgende:
Ik ben nog nooit bij een Primark geweest, nu is hij lekker dichtbij in Eindhoven, dus ik heb erg zin om daar binnenkort een keer heen te gaan!

Maar is het zo dat het bij Primark ALTIJD druk is?
Ook gewoon op een doordeweekse dag?
Ik zou 2 maanden wachten. Of naar Essen gaan in Duitsland dat is ong 45 min rijden, als je dat niet te lang vindt. Die is best groot en sochtends rustig.
  zaterdag 23 november 2013 @ 10:39:50 #238
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_133541228
Nou, ik gok dat het feit dat ie pas een paar dagen open is en het vrijdagmiddag was er wel iets mee te maken had :P

Ik was er rond... 15u dacht ik. Of ja, ik liep er langs. Geen haar op mn hoofd die eraan dacht om in die rij te gaan staan.
  zaterdag 23 november 2013 @ 10:40:15 #239
206580 Luxuria
pi_133541231
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 10:39 schreef Spees_Eend het volgende:
Nou, ik gok dat het feit dat ie pas een paar dagen open was en het vrijdagmiddag was er wel iets mee te maken had :P

Ik was er rond... 15u dacht ik. Of ja, ik liep er langs. Geen haar in mn hoofd die eraan dacht om in die rij te gaan staan.
Ohw is hij pas een paar dagen open :P Ik heb het niet echt gevolgd, dacht dat hij al een aantal weken open was ;)
  zaterdag 23 november 2013 @ 10:40:33 #240
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_133541235
Ah, damn it. Je hebt mn fout gequote voor het nageslacht!
  zaterdag 23 november 2013 @ 10:41:05 #241
206580 Luxuria
pi_133541240
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2013 10:39 schreef Sway- het volgende:

[..]

Ik zou 2 maanden wachten. Of naar Essen gaan in Duitsland dat is ong 45 min rijden, als je dat niet te lang vindt. Die is best groot en sochtends rustig.
Is Essen zo dichtbij, dat wist ik niet. Eindhoven is voor mij ook ong. 45, ik zie dat Essen ook ong. 45 min. is, kan ik inderdaad nu nog beter daar heen gaan.
  zaterdag 23 november 2013 @ 10:42:24 #242
206580 Luxuria
pi_133541256
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 10:40 schreef Spees_Eend het volgende:
Ah, damn it. Je hebt mn fout gequote voor het nageslacht!
:D
pi_133541325
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 10:36 schreef Spees_Eend het volgende:
Kunnen ze die mensen niet meteen op de Boschdijk afleveren?
  zaterdag 23 november 2013 @ 10:50:57 #244
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_133541353
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2013 10:49 schreef DS4 het volgende:

[..]

Kunnen ze die mensen niet meteen op de Boschdijk afleveren?
Nou ja, die rij bestond voor 90% uit scholieren en wat ik nog van mezelf en mijn middelbareschoolvriendinnen kan herinneren is dat een hype dan tof is om aan mee te doen, en je gewoon met je vriendinnen in een rij gaat staan ook al is die lang :+
pi_133541408
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 10:50 schreef Spees_Eend het volgende:

Nou ja, die rij bestond voor 90% uit scholieren en wat ik nog van mezelf en mijn middelbareschoolvriendinnen kan herinneren is dat een hype dan tof is om aan mee te doen, en je gewoon met je vriendinnen in een rij gaat staan ook al is die lang :+
Nou, ik zal het positief bekijken: beter dat de jeugd tegenwoordig dan wat meer bezig is met kleding die ze kunnen betalen ipv kleding die veel te duur voor ze is.

Maar desondanks... Wacht een paar weken en je kan in alle rust precies dezelfde rommel kopen voor geen geld.

Bij de H&M vechten om een goedkoop gemaakt designerstuk kan ik mij nog voorstellen, dat is eenmalig. Maar die primark blijft (helaas) nog wel even in Eindhoven...
pi_133542392
quote:
17s.gif Op vrijdag 22 november 2013 21:42 schreef megamandy het volgende:
Dat kun je nergens vinden. Vaak is het zelfs ook zo dat een bedrijf een contract aangaat met een fabriek in zo'n land maar dat die fabriek het werk ook weer uitgeeft aan een andere goedkopere fabriek waarvan je niet weet hoe de omstandigheden daar zijn. Dat is gewoon niet te controleren voor iemand zoals ons.

De productie in landen zoals China begint alweer te duur te worden dus ze halen Afrikanen er heen om het werk op te knappen zodat het wel weer goedkoper is. Zelfde met onderdelen van de iPhones.
Het lijkt me inderdaad lastig om goed te controleren of het nu wel of niet gebeurt. Maar ik denk wel dat ervan uitgaand dat Primark werkelijk uitvoert wat ze allemaal aangeven op hun website en ze daarop gekeurd worden door die EMI organisatie dat de bewering dat Primark meewerkt aan kinderarbeid nogal overtrokken is. Zeker ook omdat die organisatie zelf aangeeft dat Primark kartrekker is wat ethisch handelen betreft op hun vakgebied.
pi_133542640
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 12:02 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

Het lijkt me inderdaad lastig om goed te controleren of het nu wel of niet gebeurt. Maar ik denk wel dat ervan uitgaand dat Primark werkelijk uitvoert wat ze allemaal aangeven op hun website en ze daarop gekeurd worden door die EMI organisatie dat de bewering dat Primark meewerkt aan kinderarbeid nogal overtrokken is. Zeker ook omdat die organisatie zelf aangeeft dat Primark kartrekker is wat ethisch handelen betreft op hun vakgebied.
Anders: Volkskrant...

http://www.volkskrant.nl/(...)C-A-en-Primark.dhtml

Staat overigens ook H&M bij.

Volgens het volgende bericht is kinderarbeid met hele kleine kinderen voor de export wel voorbij (ook vanwege de berichtgeving natuurlijk). Maar het geeft wel een beeld van wat mijn bezwaar is tegen dit soort ketens. Want ook al zijn de kleinste kinderen weg... uitbuiting geeft mij een vieze smaak in de mond.

http://www.huffingtonpost(...)adesh_n_3201576.html

En nog wat meer...

http://www.independent.co(...)-labour-1833843.html

Natuurlijk, het zijn maar artikelen en er zal vast op sommige punten wat af te dingen zijn, maar feit is en blijft dat de prijzen die Primark hanteert garant staan voor uitbuiting. Dat kan gewoon niet anders. Ze zijn zo belangrijk voor die fabrieken dat die voor een veel te laag bedrag gaan produceren en daarom niet meer toekomen aan fatsoenlijke werkomstandigheden en een fatsoenlijke compensatie.

En waarvoor?
pi_133542821
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 12:19 schreef DS4 het volgende:

[..]

Anders: Volkskrant...

http://www.volkskrant.nl/(...)C-A-en-Primark.dhtml

Staat overigens ook H&M bij.

Volgens het volgende bericht is kinderarbeid met hele kleine kinderen voor de export wel voorbij (ook vanwege de berichtgeving natuurlijk). Maar het geeft wel een beeld van wat mijn bezwaar is tegen dit soort ketens. Want ook al zijn de kleinste kinderen weg... uitbuiting geeft mij een vieze smaak in de mond.

http://www.huffingtonpost(...)adesh_n_3201576.html

En nog wat meer...

http://www.independent.co(...)-labour-1833843.html

Natuurlijk, het zijn maar artikelen en er zal vast op sommige punten wat af te dingen zijn, maar feit is en blijft dat de prijzen die Primark hanteert garant staan voor uitbuiting. Dat kan gewoon niet anders. Ze zijn zo belangrijk voor die fabrieken dat die voor een veel te laag bedrag gaan produceren en daarom niet meer toekomen aan fatsoenlijke werkomstandigheden en een fatsoenlijke compensatie.

En waarvoor?
Natuurlijk kan Primark grotendeels de prijzen laag houden omdat ze het in lage lonen landen laten maken. Maar wat zij ook anders doen dan de grote ketens is dat zij geen reclame maken, en dat scheelt heel behoorlijk in de kosten. Dat is waarom ze een stuk goedkoper zijn.

Ik heb de links trouwens bekeken. In het eerste artikel is alleen sprake van incidentele kinderarbeid. Wat overigens nog steeds verwerpelijk is.

Het tweede artikel gaat over het instorten van die fabriek, daar wordt juist geschreven dat het goed is dat Primark zijn verantwoordelijkheid neemt en de medewerkers compenseert.

Het derde artikel is gestaafd op een BBC onderzoek dat niet zoveel na het uitkomen ervan gerectificeerd is en waarbij BBC excuses heeft moeten maken omdat de uitkomsten bij elkaar verzonnen waren.

Aan de ene kant ben ik faliekant tegen kinderarbeid en uitbuiting. Maar aan de andere kant zie ik dat Primark, en waarschijnlijk ook anderen, hun best doen om de arbeidsomstandigheden in die fabrieken te verbeteren. Ik denk dat dat meer helpt dan als Primark zou zeggen geen zaken meer met ze te doen, er is dan zo een ander die de plek opvult of de mensen die er werken komen op straat te staan en dan hebben ze helemaal niks.

Als nou zou blijken dat het Primark geen drol zou interesseren hoe het met de mensen in de fabrieken gaat dan zou ik er niet graag meer kopen.
pi_133543577
Je leest nu heel selectief. Dat Primark compensatie geboden heeft is goed, maar dat zat op zijn minst ook een pr compoment bij.

Verder doet primark niet echt iets aan de omstandigheden. Ze kopen ultragoedkoop in en zeggen dan: niet uitbuiten daar! En vervolgens weten ze heel goed dat het niet anders kan.

En dat ze geen reclame maken klopt niet, de bushokjes in eindhoven hangen al enkele weken vol met primark reclames.
  maandag 25 november 2013 @ 07:22:29 #250
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_133599739
Vandaag op nu.nl
Ploumen hekelt 'foute' kledingbedrijven

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Coolcat: Minister Ploumen roept maar wat

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien wat of topic hier, aan de andere kant mag het ook wel eens duidelijk worden hoe het zit.

[ Bericht 25% gewijzigd door Marrije op 25-11-2013 11:59:12 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')