abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126139678

Voorgaande Investment Banking topics:
01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 |

Game onn!!! :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 6 mei 2013 @ 21:17:47 #2
256829 Sokz
Livin' the life
pi_126147091
Omdat die eigenlijk wel in de OP mag. :7
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 04:21 schreef Bajskorv het volgende:

Wees jezelf, en de rest komt vanzelf. Of niet, maar dan is dat ook prima. En als je echt iets wilt verbeteren, wees dan minder lui. Ga meer uit. Ga meer sporten. Ga meer doen waar je zin in hebt, en verspeel je tijd niet voor de tv of in bed. Ga sporten, muziek maken, reizen, feesten, etc...
pi_126147567
quote:
2s.gif Op maandag 6 mei 2013 21:17 schreef Sokz het volgende:
Omdat die eigenlijk wel in de OP mag. :7

[..]

Hoe staat het eigenlijk met deze Groninger? Wanneer was jij van plan om je 1e IB stage te fixen :)?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  dinsdag 7 mei 2013 @ 14:52:12 #4
256829 Sokz
Livin' the life
pi_126172941
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 21:25 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hoe staat het eigenlijk met deze Groninger? Wanneer was jij van plan om je 1e IB stage te fixen :)?
Duurt nog even, komend najaar denk ik eerste ronde brieven de deur uit. Ben wel wat qua enthousiasme jegens I-banking ingedut sinds de eerste keren dat ik hier in het topic kwam (2/3 jaar geleden?). :9
pi_126173211
quote:
Waarschuwing als je de econometrie kant opgaat na een studie natuurkunde: wel meteen doen. Ik heb zelf meegemaakt dat banken en financiele dienstverleners niet zo staan te trappelen om nerds binnen te halen met veel ervaring binnen de academische/technische wereld. Dit soort instellingen zijn toch vaker op zoek naar jong wild grut, die nog wat kunnen leren.
Ik las dit in het natuurkunde vs econometrie topic, maar is dat echt zo? Hebben ze liever iemand met een master dan iemand met Phd?
pi_126174846
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 15:01 schreef De-Haas het volgende:

[..]

Ik las dit in het natuurkunde vs econometrie topic, maar is dat echt zo? Hebben ze liever iemand met een master dan iemand met Phd?
Ze hebben liever iemand die geen sociale hork is.

Het is nu eenmaal zo, grootste gedeelte van natuurkundigen en econometristen, sterrenkundigen etc. zijn op sociaal gebied gewoon een enorme hork. Iemand die je het kaas van het brood kan stelen en dan hem nog overtuigen dat het er niet lag. Iemand die je zand kan laten kopen in een woestijn. Of iemand die zich enorm ongemakkelijk voelt in een club wanneer er een dame om hem heen zou komen zitten wanneer je uit bent met je collega's.

Ik ben ooit eens bij JET (Joint European Torus) geweest, dat kern-fusie experiment. My goodness, loop daar eens door de gangen en je weet precies wat een 'sociale hork' is. :')

Overigens, meeste natuurkunde/wiskunde PhD rollen zijn in 9 van de 10 gevallen vaak prooi voor quant hf's. Salaris direct boven de ton en je mag lekker 24 uur per dag programmeren :D
pi_126175342
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 15:42 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het is nu eenmaal zo, grootste gedeelte van natuurkundigen en econometristen, sterrenkundigen etc. zijn op sociaal gebied gewoon een enorme hork. Iemand die je het kaas van het brood kan stelen en dan hem nog overtuigen dat het er niet lag. Iemand die je zand kan laten kopen in een woestijn. Of iemand die zich enorm ongemakkelijk voelt in een club wanneer er een dame om hem heen zou komen zitten wanneer je uit bent met je collega's.

Ik ben ooit eens bij JET (Joint European Torus) geweest, dat kern-fusie experiment. My goodness, loop daar eens door de gangen en je weet precies wat een 'sociale hork' is. :')

Overigens, meeste natuurkunde/wiskunde PhD rollen zijn in 9 van de 10 gevallen vaak prooi voor quant hf's. Salaris direct boven de ton en je mag lekker 24 uur per dag programmeren :D
Je zei dat dat sociale aspect werd getoetst in die interviews, maar hoe moet ik me dat voorstellen? Lijkt mij nogal lastig om toetsen op basis van één gesprek, niet? Tuurlijk de extreem contactgestoorde autisten filter je er zo uit maar voor de rest lijkt mij dat lastig.
pi_126175466
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 15:54 schreef De-Haas het volgende:

[..]

Je zei dat dat sociale aspect werd getoetst in die interviews, maar hoe moet ik me dat voorstellen? Lijkt mij nogal lastig om toetsen op basis van één gesprek, niet? Tuurlijk de extreem contactgestoorde autisten filter je er zo uit maar voor de rest lijkt mij dat lastig.
Beer test en voor de rest merk je wel of iemand op zijn 'gemak' zit of gebakken lucht loop te vertellen. Echt, na 1 interview filter je het grootste gedeelte er wel uit. En niet alleen de autisten, ook de plebejers. Zo heel moeilijk is het allemaal niet. Je kleed je niet beter ivg met degene die het interview gaat houden. Je doet je niet voor alsof je de wereld hebt uitgevonden en jij bizar veel kennis hebt. Gewoon normaal doen, leuk meelullen en dan kom je er wel.
pi_126177976
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 15:54 schreef De-Haas het volgende:

[..]

Valt wel mee, je hebt het echt erg snel door. En verder niks mis met PhD, ik had er ook een paar in mijn jaar. Vaak alleen niet mensen die trek hebben in banking en een stuk ouder.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_126178970
quote:

[..]

Was pas geleden bij de studievereniging van wiskunde, vond dat ze er daar al behoorlijk aan toe waren. Wel aardige lui verder. Moet er niet aan denken om bij iets als CERN te werken, moet wel heel ongemakkelijk zijn.
"Fear is only as deep as the mind allows."
  dinsdag 7 mei 2013 @ 19:39:05 #11
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_126184586
quote:

[..]

Idem voor elektro, informatica en werktuigkunde (misschien bij werktuigkunde iets minder?). Ik heb de indruk dat het voor wiskundigen minder geldt, geen idee waarom.

quote:
6s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 17:13 schreef Push. het volgende:

[..]

Was pas geleden bij de studievereniging van wiskunde, vond dat ze er daar al behoorlijk aan toe waren. Wel aardige lui verder. Moet er niet aan denken om bij iets als CERN te werken, moet wel heel ongemakkelijk zijn.
Kwestie van je aanpassen. Bij mijn faculteit valt het op dat ook per afdeling de sfeer compleet anders is. De sfeer bij elektro en informatica is heel anders dan bij natuurkunde en bij werktuigkunde lijkt het weer anders te zijn, ik heb de indruk dat ik beter pas bij het type natuurkundenerd dan bij het type ict-nerd.

[ Bericht 15% gewijzigd door Bram_van_Loon op 07-05-2013 19:51:44 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 7 mei 2013 @ 19:46:46 #12
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_126184940
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 15:57 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Beer test en voor de rest merk je wel of iemand op zijn 'gemak' zit of gebakken lucht loop te vertellen. Echt, na 1 interview filter je het grootste gedeelte er wel uit. En niet alleen de autisten, ook de plebejers. Zo heel moeilijk is het allemaal niet. Je kleed je niet beter ivg met degene die het interview gaat houden. Je doet je niet voor alsof je de wereld hebt uitgevonden en jij bizar veel kennis hebt. Gewoon normaal doen, leuk meelullen en dan kom je er wel.
Ik geloof dat je veel van die corpsbaltypetjes die CV-bouwers zijn er uit kan filteren, ik ben sceptisch t.o.v. de aanname dat je na 1 interview er betrouwbaar achter komt of dat jij een biertje met die persoon zou willen drinken, veel mensen zijn sterk verschillende onder verschillende omstandigheden.
Die shorttest vind ik wel grappig, ik zou het direct doen.
#NoDAPL
  dinsdag 7 mei 2013 @ 19:49:06 #13
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_126185056

[ Bericht 100% gewijzigd door Bram_van_Loon op 07-05-2013 19:50:58 ]
#NoDAPL
pi_126185428
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 19:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik geloof dat je veel van die corpsbaltypetjes die CV-bouwers zijn er uit kan filteren, ik ben sceptisch t.o.v. de aanname dat je na 1 interview er betrouwbaar achter komt of dat jij een biertje met die persoon zou willen drinken, veel mensen zijn sterk verschillende onder verschillende omstandigheden.
Die shorttest vind ik wel grappig, ik zou het direct doen.
Met 1 interview filter je redelijk goed 4 man uit een groep van 20 voor een tweede ronde. Die had dan bij ons nog eens 4 interviews per persoon, om te resulteren met 1 kandidaat.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
pi_126756592
Even een vraagje. Kwam op een ander forum (wall street oasis) een aantal dingen tegen. Daar werd me onder andere verteld dat de EUR in Nederland toch wel als "target" geldt voor banken in Londen. Met target bedoelen ze dan dat als je daar een master doet, je eerder op de radar van deze banken verschijnt dan dat je bijv. je master op de UvA doet (mijn huidige universiteit). Is het inderdaad zo dat de EUR een significant betere kans geeft op een baan in London (als je je master in finance op de EUR doet dus)? En is de EUR inderdaad in het algemeen beter qua masters dan de UvA?
"Don't ever give up."
pi_126757774
Er komen zeker meer mensen van de EUR richting de City van de UvA. Of dat ligt aan de animo voor EUR studenten om richting Londen te komen, of daadwerkelijk verschil in niveau, is natuurlijk niet duidelijk. Ik zou zeggen dat eerste, in Nederland kun je nooit echt enorm niveau verschil ontdekken.

"Target" scholen is een begrip dat in Nederland gewoon niet goed werkt. Wij hebben geen SSE, HEC, Boconni, etc. Wij hebben meerdere universiteiten van goed niveau, niet eentje die er duidelijk boven uit steekt. In het buitenland kiezen ze dan misschien heel geforceerd EUR, maar de Benelux teams die ik ken focussen echt niet op de EUR. Als ik om me heen kijken in de City, zie ik een brede verdeling van studenten uit Rotterdam, Amsterdam, Delft en Groningen. Daarna nog wat Utrecht, etc..

In het kort: Ik zou me er geen zorgen over maken.
pi_126757796
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 09:41 schreef lucatoni het volgende:
Even een vraagje. Kwam op een ander forum (wall street oasis) een aantal dingen tegen. Daar werd me onder andere verteld dat de EUR in Nederland toch wel als "target" geldt voor banken in Londen. Met target bedoelen ze dan dat als je daar een master doet, je eerder op de radar van deze banken verschijnt dan dat je bijv. je master op de UvA doet (mijn huidige universiteit). Is het inderdaad zo dat de EUR een significant betere kans geeft op een baan in London (als je je master in finance op de EUR doet dus)? En is de EUR inderdaad in het algemeen beter qua masters dan de UvA?
Daar ging het een paar posts geleden nog over. Ja is het antwoord.
pi_126757944
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2013 10:48 schreef Rejected het volgende:

[..]

Daar ging het een paar posts geleden nog over. Ja is het antwoord.
Dus jij denkt dat EUR een betere master heeft, en een significant betere kans op een job geeft in Londen? Op basis waarvan?
pi_126758392
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 10:54 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Dus jij denkt dat EUR een betere master heeft, en een significant betere kans op een job geeft in Londen? Op basis waarvan?
Puur op basis van mijn eigen ervaring en vrienden en oud HR collega's moet ik hierin ook zeggen dat de EUR toch wel degelijk bekend staat om betere masters, en een vele malen betere kans op een job geeft.

Al betrof het alleen al die investmentbanking workshops op de EUR. Meer dan de helft kwam altijd van de EUR, en de bankiers die het gaven kwamen in meerdere gevallen ook altijd van de EUR.

Naar mijn mening komt het ook echt gewoon door de connecties, het netwerken. Vaak genoeg dat ik bijv. nog een mailtje krijg van een prof. dat er mensen gezocht worden. Men is dus intern aan het recruteren via de profs. En ook qua studentenverenigingen, corps, whatever, hebben veel van die huidige bankiers gezeten en via via, wordt zo'n baan dan toch vrij snel geregeld. Althans dit is puur wat ik meekrijg van gasten rondom mijn leeftijd. Er zitten nu eenmaal meer EUR bankiers in londen ivg met UVA bankiers en dan lijkt toch zo zijn voordelen te hebben.
pi_126758609
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 11:13 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Puur op basis van mijn eigen ervaring en vrienden en oud HR collega's moet ik hierin ook zeggen dat de EUR toch wel degelijk bekend staat om betere masters, en een vele malen betere kans op een job geeft.

Al betrof het alleen al die investmentbanking workshops op de EUR. Meer dan de helft kwam altijd van de EUR, en de bankiers die het gaven kwamen in meerdere gevallen ook altijd van de EUR.

Naar mijn mening komt het ook echt gewoon door de connecties, het netwerken. Vaak genoeg dat ik bijv. nog een mailtje krijg van een prof. dat er mensen gezocht worden. Men is dus intern aan het recruteren via de profs. En ook qua studentenverenigingen, corps, whatever, hebben veel van die huidige bankiers gezeten en via via, wordt zo'n baan dan toch vrij snel geregeld. Althans dit is puur wat ik meekrijg van gasten rondom mijn leeftijd. Er zitten nu eenmaal meer EUR bankiers in londen ivg met UVA bankiers en dan lijkt toch zo zijn voordelen te hebben.
Wel meer, maar niet enorm veel meer. Daarnaast is het "kip en ei", voor mijn gevoel gaan er meer mensen naar de EUR die richting de City willen, en daarom eindigen er ook meer hier. Maar Jan Jansen maakt even veel kans op de EUR als op de UvA imho. Daarnaast heeft Amsterdam de FSA, die de London Banking Tour regelt, etc etc. Netwerk genoeg.

Zeker de "top banken" kijken breed in Nederland. De rest zal wellicht vrij oppervlakkig naar de EUR kijken.
pi_126758728
Oké, zo te merken is het dus niet zo dat iemand zoals ik, die gewoon een master finance gaat doen over 1 jaar, een veel grotere kans heeft door dit op de EUR te gaan doen. Dit zou mooi zijn, aangezien ik toch wel wat voordelen zie om gewoon op de UvA te blijven.

FSA staat trouwens ook in de planning om volgend jaar bij te gaan. Wie weet jaar daarop committee LBT. Heb het idee dat de LBT de "gemakkelijkste" ingang is voor mij om binnen de ib te komen.
"Don't ever give up."
pi_126758782
LBT is inderdaad een erg goeie ingang. En verder zijn de meningen blijkbaar verdeeld.
pi_126766466
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 11:28 schreef Bajskorv het volgende:
LBT is inderdaad een erg goeie ingang. En verder zijn de meningen blijkbaar verdeeld.
Het feit dat de meningen verdeelt zijn is voor mij een reden om aan te nemen dat dit dus niet 100% juist is. Gaat mij er meer om dat ik door master op de UvA te doen, geen slechtere mogelijkheden heb dan dat ik toch naar de EUR ga voor m'n master. Dan zou ik die 2 uur extra reistijd per dag namelijk maar gewoon voor lief nemen.
"Don't ever give up."
pi_126766769
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 14:53 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Het feit dat de meningen verdeelt zijn is voor mij een reden om aan te nemen dat dit dus niet 100% juist is. Gaat mij er meer om dat ik door master op de UvA te doen, geen slechtere mogelijkheden heb dan dat ik toch naar de EUR ga voor m'n master. Dan zou ik die 2 uur extra reistijd per dag namelijk maar gewoon voor lief nemen.
LBT is een goede ingang. Een juiste 100% zul je nooit vinden. Persoonlijk denk ik als je een MSc op de EUR zou doen je een grotere kans zou hebben.

Feit is wel, of je nou op de UVA of de EUR zit en je haalt en 6 op je MSc Finance je nergens gaat binnenkomen. Doe dan liever een andere MSc. Gewoon je best doen, wees pro-actief, en dan komt het vanzelf echt wel. Dat zetje of je nu UVA of EUR op je CV hebt is slechts een 'laatste schop' in de juiste richting. Stel je bent de beste op de UVA kom je ook wel in de City. De vraag UVA of EUR is niet heel erg relevant. Die twijfel die je hebt, die lijkt mij relevanter want daar zou ik wel aan gaan werken.
pi_126768172
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 15:02 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

LBT is een goede ingang. Een juiste 100% zul je nooit vinden. Persoonlijk denk ik als je een MSc op de EUR zou doen je een grotere kans zou hebben.

Feit is wel, of je nou op de UVA of de EUR zit en je haalt en 6 op je MSc Finance je nergens gaat binnenkomen. Doe dan liever een andere MSc. Gewoon je best doen, wees pro-actief, en dan komt het vanzelf echt wel. Dat zetje of je nu UVA of EUR op je CV hebt is slechts een 'laatste schop' in de juiste richting. Stel je bent de beste op de UVA kom je ook wel in de City. De vraag UVA of EUR is niet heel erg relevant. Die twijfel die je hebt, die lijkt mij relevanter want daar zou ik wel aan gaan werken.
Twijfel heb ik alleen omdat ik voor het best mogelijke wil gaan. Als ik een plan heb, houd ik me daar vervolgens ook aan vast. Het feit is dat ik nu een plan aan het maken ben, dus vandaar dat ik alle opties bekijk.

De beste op de UvA? Denk dat ik nu zeker tot de beste 5-10% behoor (8,1 gemiddeld).
In het eerste jaar zijn er al 400 afgevallen van de 900 ofzo :P

Maar pro actief opstellen e.d. komt goed. Heb vernomen dat het heel lastig is om in de LBT te komen. Dit jaar ga ik het gewoon proberen. Stel het lukt niet, ga ik volgend jaar een poging wagen om in het LBT comittee te komen. Heb gehoord dat dat iets makkelijker is, en op die manier kan je ook deelnemen. :)
"Don't ever give up."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')