abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126230304
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 19:07 schreef Buster24 het volgende:
Het beloofd een interessant proces te worden, in de NRC staat dat 93 jarige een functie als kok vervulde in de manschappen kantine en dat mensen in dit soort functies in het verleden eigenlijk altijd werden vrijgesproken als er geen sprake was van betrokkenheid bij misdaden.
Ja nouja, als de man puur kok is geweest voor de Nazi's zie ik er ook weinig toekomst in om hem te straffen.
Conscience do cost.
pi_126230400
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 19:31 schreef ems. het volgende:

[..]

Ja nouja, als de man puur kok is geweest voor de Nazi's zie ik er ook weinig toekomst in om hem te straffen.
Ik heb het uit de NRC van gisteren.

Inderdaad zagen de rechters, volgens de NRC, in het verleden inderdaad geen reden om niet direct betrokken personeel te bestraffen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  donderdag 9 mei 2013 @ 11:43:47 #178
397507 spacechinees2
Ban me niet! ... KLOONCEPTION
pi_126255627
Veel te laat.

Allemaal schijn dit. Ze hebben hem tientallen jaren in vrede laten leven en willen nu nog even goed in het nieuws komen: ''KIJK, WE HEBBEN HEM HOOR, JONGENS. HUE HUE HUE :D :D.''

De Duitsers van nu stammen gewoon af van de Gestapo en SS en SD. Alsof zij decennia nodig hebben om zo iemand te vinden. Ik weet zeker dat ze al lang wisten van waar hij woonde, etc.

Komen jullie te laat mee, Duitsertjes. Hij heeft een fijn, lang leven gehad dankzij jullie.
NEE NEE NEE!!!! EVIL... EVIIIILLLL
pi_126256288
triest. die bewaker moet nu minimaal 75 jaar oud zijn. laat hem.
pi_126257733
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 19:07 schreef Buster24 het volgende:
Het beloofd een interessant proces te worden, in de NRC staat dat 93 jarige een functie als kok vervulde in de manschappen kantine en dat mensen in dit soort functies in het verleden eigenlijk altijd werden vrijgesproken als er geen sprake was van betrokkenheid bij misdaden.
Ja dan heeft hij weinig verkeerds gedaan en dan zal hij ook vrijgesproken moeten worden.Beetje zot om hem als kampbewaarder te zien en te bestraffen.Hopelijk krijgt hij een eerlijk proces
pi_126262489
Het gaat om de 93 jarige Hans Lipschis uit Baden-Württemberg

Op 21 april 2013 gaf hij dit interview aan Die Welt

"Ich war nur Koch in Auschwitz"

quote:
Hans Lipschis war als SS-Mann im Konzentrationslager Auschwitz eingesetzt. 68 Jahre lang lebte er fast unbehelligt. Nun taucht sein Name auf einer Suchliste auf. Unsere Reporter haben ihn gefunden.
Klik hier voor het hele interview
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_126264214
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2013 12:55 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ja dan heeft hij weinig verkeerds gedaan en dan zal hij ook vrijgesproken moeten worden.Beetje zot om hem als kampbewaarder te zien en te bestraffen.Hopelijk krijgt hij een eerlijk proces
Het is maar zeer de vraag of hij echt alleen maar een kok was
٩๏̯͡๏)۶
pi_126264274
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 19:33 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Ik heb het uit de NRC van gisteren.

Inderdaad zagen de rechters, volgens de NRC, in het verleden inderdaad geen reden om niet direct betrokken personeel te bestraffen.
In het verleden inderdaad maar tegenwoordig is het strafbaar om in een kamp gediend te hebben, in welke functie dan ook, dat als enige doel had om mensen te vermoorden daar.
  donderdag 9 mei 2013 @ 15:37:11 #184
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_126264663
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 15:27 schreef DeParo het volgende:

[..]

In het verleden inderdaad maar tegenwoordig is het strafbaar om in een kamp gediend te hebben, in welke functie dan ook, dat als enige doel had om mensen te vermoorden daar.
Enkel kampen uit de 2e wereldoorlog of ook uit kampen van na de oorlog (bijv. in het voormalig Joegoslavië)?
pi_126265052
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 15:37 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Enkel kampen uit de 2e wereldoorlog of ook uit kampen van na de oorlog (bijv. in het voormalig Joegoslavië)?
Het betreft een Duitse wet gericht op kampen in het algemeen die maar een functie hadden; 'moord'. Dus als die kampen elders waren, en zo'n kampbewaker zit in Duitsland, dan zou het ook wel kunnen wellicht.
pi_126265166
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 15:27 schreef DeParo het volgende:

[..]

De verdediging zal aanvoeren dat Auschwitz niet alleen vernietigingskamp was (Birkenau) maar ook werkmap (Monowitz-Buna) strafkamp (Auschwitz 1) en zelf krijgsgevangenkamp (E715 prisoner of war camp)

Als ik het goed gelezen heb werkte hij in deze kantine.

(foto eigen collectie sept.2012)

Die staat een paar straten van Auschwitz 1 (Stammlager) en een paar km van Birkenau.

De jurisprudentie is volgens mij gebaseerd op de zaak John Demjanjuk die inderdaad in een kamp werkte dat enkel en alleen bedoeld was als vernietigingskamp (Sobibor)

Ik ben oprecht benieuwd hoe dit proces gaat lopen omdat in het verleden personeel dat niet direct betrokken was bij misdaden tegen de gevangenen vrij gesproken werd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')